Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

فزایش قیمت نفت و رسیدن آن به بالای ٧٠ دلار و امیدواری به ادامه روند صعودی آن و همچنین تک نرخی شدن ارز مواردی است که باعث اقبال سرمایه گذاران در این هفته به این گروه شد...

برای بورس، حاشیه های سیاسی کمرنگ می شود!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت ساختمانی (بخش ششم)
  • بررسی تکنیکال
    • وساپا
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت ساختمانی (بخش ششم)

شرکت های فعال در صنعت ساختمان طی سال های اخیر همزمان با رکود بخش ساختمان حاشیه نشین بوده اند و درآمدزایی این شرکت ها نیز همچون پروژه های تعریف شده محدود در این صنعت، شرایط مطلوبی سپری نمی کرد. اما این وضعیت برای ساختمانی ها ممکن است به هفته های پایانی خود نزدیک شده باشد. تحرکات در بازار مسکن در حالی مشاهده می شود که تغییر نرخ مسکن، تغییرات نرخ ارز و تورم در بخش هایی از جامعه به وضوح قابل مشاهده است و نقدینگی انباشته شده طی سال های قبل به دنبال یه مامن امن جهت سرمایه گذاری ست. همین موضوع ما را بر آن داشته که صنعت ساختمان را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و در چند بخش به تحلیل شرکت های آن از دید کلان بپردازیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:

در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) وساپا

سهم در یک بازه 1.5 ساله در روند منفی از حدود 160 تومان به کمتر از 60 تومان رسیده است. این در حالی ست که همچنان فشار فروش در سهم دیده می شود اما برخورد با کف کانال مشخص شده و حمایت های سطح 55-58 تومان ممکن است تقاضا را در این سهم افزایش دهد.

محدوده حمایت بعد در نزدیکی 46 تومان قرار دارد که البته نمی توان نسبت به افت سهم تا نقطه مذکور اطمینان حاصل کرد با این حال روند پلکانی برای علاقه مندان به صنعت خودرو می تواند جذابیت بیشتری داشته باشد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

ب) 

ج) تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی؛ وزیر امور خارجه در این هفته در اجلاس عالی رتبه صلح پایدار در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. وی در مهمترین بخش از سخنان خود گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است رویکرد کنونی برخی کشورها مبتنی بر بازی با حاصل جمع صفر که مستلزم تلاش برای دستیابی هژمونی و انحصار و محروم سازی در منطقه خاورمیانه طی چهار دهه گذشته بوده، عامل اصلی جنگ های مستقیم و غیر مستقیم مخربی بوده است و این رویکرد باید تغییر یابد. وی اعلام کرد: پیشگیری از جنگ نیازمند تمرکز بر علل و ریشه های ایجاد آن، از جمله عواملی چون اشغالگری، مداخلات خارجی و افراط گرایی است.

در این هفته رییس جمهور فرانسه پس از دیدار با ترامپ در نشست خبری اعلام کرد با توجه به گفت و گو های انجام شده می توان به یک توافق جدید در مورد ایران دست یافت. رییس‌جمهوری فرانسه گفت که کشورش از توافق هسته‌ای با ایران خارج نخواهد شد زیرا این توافق را امضا کرده است. وی در مورد آمریکا هم گفت: که دو طرف گفت و گویی صریح را داشته اند که این گفت و گو ها تنها در مورد توافق هسته ای نبوده است و در مورد برنامه ی موشکی نیز گفت و گو شده است. مکرون تاکید کرد که برجام در شکل کنونی نباید لغو شود اما می تواند تغییر کند و تکمیل شود. مکرون خطاب به ترامپ گفت: ما در ابتدا موضع یکسانی در این باره نداشتیم و آنگونه نیز نیست که به سادگی موضع خود را تغییر دهیم.

مجلس نمایندگان آمریکا با طرح ادعاهای بی‌اساس علیه کشورمان بار دیگر طرحی را برای اعمال تحریم علیه ایران به بهانه موضوعات حقوق بشری به تصویب رساند. در این طرح ادعا شده است که ایران به عنوان یک عضو سازمان ملل و از امضاکنندگان اعلامیه جهانی حقوق بشر به طور مرتب این قوانین بین‌المللی را نقض کرده و مقامات این کشور به نقض حقوق بشر مردم خود ادامه می‌دهند. بنابراین از دولت آمریکا می‌خواهد تا مانع از ادامه توانایی ایران برای اعمال فشار بر مردم کشورش و استفاده از خشونت علیه آن‌ها شود.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان؛ با افزایش قیمت ارز در بازار مسئولان دولتی باز هم دست به دامان سود بانکی شدند و در اولین اقدام اوراق یکساله با سود 20 درصد در بازار منتشر شد. این اقدام باعث شد تا در روزهای اخیر شاهد سود بالای صندوقهای سپرده گذاری با سود بالای 20 درصد باشیم. این بازگشت نوعی عقب‌نشینی به سمت اقتصادی رباخوارانه می باشد، حال آنکه ایجاد برخی اصلاحات امیدواری‌هایی را در این زمینه به وجود آورده بود. در همین ارتباط یک اقتصاددان در این باره اعلام کرد: با توجه به اینکه دولت در محاصره گروه‌های رانتی و رباخوار است، قربانی بزرگ چنین شرایطی تولیدکنندگان و برنده اصلی آن رباخواران و وارد‌کنندگان بزرگ هستند. باید در نظر گرفت که تنها سرمایه حبس شده در خانوارهای شهری ۲ برابر ارزش بورس کشور است.

اما در این هفته از سامانه ارزی نیما در جهت کنترل قیمت ارز رونمایی شد. در همین ارتباط معاون اول رئیس جمهور گفت: با فعالیت سامانه نیما تخصیص و تامین ارز مورد نیاز از مسیر بانکی و به تقاضاهای قانونی تعلق خواهد گرفت و دیگر شاهد مباحث پولشویی و اختصاص ارز کشور به کالای قاچاق نخواهیم بود. جهانگیری با یادآوری اینکه حجم واردات در فروردین چهار درصد کاهش یافته و در مقابل صادرات رشد کرده است، گفت: شبکه های خارجی اصرار دارند که بگویند این طرح شکست می خورد در حالی که آمارهای بانک مرکزی می گوید که در همین مدت کوتاه بیش از ۲ میلیارد دلار با دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات تخصیص داده است. جهانگیری اظهار داشت: ما قدر صرافی ها را می دانیم زیرا در روزهای سخت به کمک ملت ایران آمدند؛ اینکه می گویند دولت صرافی ها را قبول ندارد، حرف ناحقی است ؛ بدیهی است صرافی ها باید با مقررات بانک مرکزی خود را تطبیق دهند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی کاهش همزمان نرخ تورم نقطه به نقطه، تورم سالانه و تورم ماهانه را مثبت ارزیابی و در خصوص حفظ تورم تک رقمی در سال جاری ابراز امیدواری کرد. پیمان قربانی، معاون اقتصادی این بانک با اشاره به کاهش ۰.۴ درصدی نرخ تورم سالانه در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ نسبت به اسفند ماه سال گذشته گفت: نکته حائز اهمیت در این میان کاهش هم زمان نرخ تورم نقطه به نقطه است که در همین مدت از ۸.۳ درصد به ۷.۹ درصد رسیده است.

شورای پول و اعتبار در مصوبات اعتباری این هفته خود، با کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم‌ و افزایش سقف فردی تسهیلات یارانه‌ای نوسازی و بهسازی مسکن روستایی موافقت کرد.

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ ابهامات حاصل از نامشخص بودن تصمیم ترامپ در باقی ماندن یا نماندن در برجام و شفاف نبودن قیمت دلار در بازار پس از تصمیم به یکسان سازی قیمت ارز اتفاقاتی است که باعث شده تا فعلا احتیاط از سوی خریداران در دستور کار قرار بگیرد و این گروه با وجود رشد فروش در برخی شرکتها از جمله سایپا در اولین ماه از سال 97 (فروش فروردین97: 484میلیارد تومان/فروش فرودین 96: 269 میلیارد تومان)با افت یک درصدی در شاخص در این هفته مواجه بشود.

اما معاملات این گروه در هفته اخیر در ابتدای آن با رشد منفی روبرو بود. پس از آن در روزهای بعد با توجه به خبرهایی مثبت از اعلام توافقات اولیه اروپا و آمریکا بر سر محفوظ ماندن برجام رشد مثبتی را تجربه کرد که البته قطعه سازان بیش از بقیه رشد یافتند. و بالاخره در انتهای هفته با کاهش یک درصد منفی در شاخص و کاهش 68 درصدی ارزش معاملات به پایان رسید.

در محصولات شیمیایی؛ شرکتهای این گروه با توجه به عدم اطمینان بازار به دلار 4200 تومانی، سرد و کسل کننده معاملات خود را پیگیری کردند و در بورس کالا هم معامله محصولات تولیدی آنها با افزایش قیمت روبرو بود.

در این گروه شپدیس در اسفند و فرودین نسبت به دو ماه دی و بهمن روند کاهشی در تولید داشت که نگرانی هایی را از توقف فاز سوم ایجاد کرد. اما پترو شیراز در فروردین 97 توانست رشد 83 میلیاردی در فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته باشد. همچنین شیران در در سه ماهه منتهی به اسفند 96 با کاهش سود نسبت به سال قبل مواجه شد که علت اصلی افزایش بهای تمام شده شرکت بود.

در فلزات اساسی؛ افزایش نرخ اوراق قرضه آمریکا به بالاترین حد خود در 4 سال گذشته که باعث رشد شاخص دلار در مقابل دیگر ارزها شده است در کنار افزایش موجودی انبارهای LME، از جمله مهمترین دلایل افت قیمت کامودیتی ها در این هفته بودند. این اتفاقات در حالی رخ داد که آمریکا هم تحریم های خود علیه شرکت روسال روسیه را با اصلاحیه کمی بهبود بخشید و این موضوع آلومنیوم را با کاهش قیمت حدودا 300 دلاری مواجه کرد.

در فولاد سازان شرکتهای تولیدی این محصولات در روسیه قیمت خود را با افزایش به بازار عرضه کردند که میتواند باعث رشد قیمت محصولات داخلی بشود.

اما در معاملات این گروه با توجه به افزایش قیمتها در کشور روسیه که منجر به افزایش قیمت فولاد در ایران می شود شاهد افزایش تقاضا بر روی نمادهای این زیر مجموعه بودیم. از مهمترین اتفاقات این زیرمجموعه زیر بار نرفتن فولاد برای فروش محصولات با دلار 4200 تومانی در روز ابتدایی هفته بود که باعث شد تا معاملات این شرکت با توجه به عرضه ورق با دلار 4700 تومانی باطل بشود. لیکن فولاد مبارکه در آخرین روز کاری هفته فولاد را با قیمت پایه عرضه کرد که با افزایش قیمت مواجه گردید. در مقابل فولاد مبارکه، فولاد کاوه جنوب کیش 2000 تن شمش بلوم با قیمت پایه 21,420 ریال به ازای هر کیلو در بورس کالا عرضه کرد، که تمامی حجم عرضه شده در قیمت پایه معامله گردید که تقریباً معادل دلار 4200 تومانی می باشد. فخوز هم در این هفته محصولات خود را با دلار 4200 تومان عرضه کرد که تمامی حجم عرضه در قیمت پایه معامله شد.

در کانه های فلزی چادرملو در فروردین توانسته رشد 141 میلیارد تومانی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته باشد. همچنین گل گهر در نخستین ماه سال مالی ١٣٩٧ از فروش محصولات خود ۵۴۴ میلیارد تومان درآمد کسب نمود که مبلغ فروش این شرکت نسبت به مدت مشابه سال ١٣٩۶، حدود ٢٣۴ میلیارد تومان رشد داشته است.

در فرآورده های نفتی؛ افزایش قیمت نفت و رسیدن آن به بالای 70 دلار و امیدواری به ادامه روند صعودی آن و همچنین تک نرخی شدن ارز مواردی است که باعث اقبال سرمایه گذاران در این هفته به این گروه شد. این اتفاقات در مورد شبندر با توجه به تولید مناسب این شرکت در یک ماهه اتفاقات مثبتی را برای این گروه رقم زده است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24