Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : بازار فولاد میل به افت قیمت‌ها را باز هم سرلوحه عملکرد خود قرار داده آن هم در شرایطی که این بار بازار برای معامله از انبار نیز به جمع کاهش قیمت‌ها وارد شده است.رخدادی که می‌تواند تداوم افت نرخ را مطرح کند. در بازار پلیمرها اگرچه روند نزولی قیمتی گسترده‌تر از روزهای قبل بوده ولی هنوز هم بسیاری از گریدها با جرقه‌هایی از رشد نرخ همراه هستند اگرچه سرنوشت این بازار هم به کمک حجم معاملات گسترده آن در بورس کالا کاهشی ارزیابی می‌شود...

این هم از سیر نزولی قیمت ها

بورس24 : بازار فولاد میل به افت قیمت‌ها را باز هم سرلوحه عملکرد خود قرار داده آن هم در شرایطی که این بار بازار برای معامله از انبار نیز به جمع کاهش قیمت‌ها وارد شده است.رخدادی که می‌تواند تداوم افت نرخ را مطرح کند. در بازار پلیمرها اگرچه روند نزولی قیمتی گسترده‌تر از روزهای قبل بوده ولی هنوز هم بسیاری از گریدها با جرقه‌هایی از رشد نرخ همراه هستند اگرچه سرنوشت این بازار هم به کمک حجم معاملات گسترده آن در بورس کالا کاهشی ارزیابی می‌شود.

بازار آتی روند نزولی گرفته و انواع سررسیدها نوسان منفی را تجربه می کنند.

تأمین مالی 70 میلیاردی بورس انرژی

امروز 70 میلیارد تومان اوراق سلف استاندارد موازی در بورس انرژی مورد معامله قرار گرفت و این بدان معنی بود که روند تأمین مالی برای سال جاری در این بورس آغاز شده است. از سوی دیگر 56 میلیارد تومان نیز ارزش معاملات بازار فیزیکی بود یعنی داده‌های خوب این بازار باز هم در حال تکرار شدن است. این بدان معناست که تاکنون تنها در اردیبهشت ماه ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی به بیش از 210 میلیارد تومان افزایش یافته که خود یک رکورد مهم محسوب شده و می‌تواند رکوردهای تاریخی بورس انرژی را حتی برای سال جاری جابجا کند.

در جریان معاملات روز جاری، نخستین عرضه اولیه سال 97 در تابلو سلف موازی استاندارد بورس انرژی ایران و چهارمین عرضه اولیه قرارداد‌های سلف موازی استاندارد کالای برق شرکت تولیدی آرین ماهتاب گستر در نماد سماه 981 با موفقیت صورت پذیرفت و در مجموع 283,227 قرارداد با قیمت 2,471,520 ریال به ارزش 700 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

دکتر سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی ایران، ضمن اعلام این خبر افزود: این چندمین تجربه موفق صنعت برق در زمینه تامین مالی از طریق انتشار قراردادهای سلف موازی استاندارد است و پیش از این در اسفندماه سال گذشته نیز این شرکت اقدام به تامین مالی از طریق این اوراق به ارزش 400 میلیارد ریال کرده بود.

مدیر عامل بورس انرژی ایران در ادامه با اشاره به این موضوع که این اوراق با هدف تامین بخشی از منابع مالی به منظور سرمایه در گردش توسط شرکت آرین ماهتاب گستر انتشار یافته است به بیان جزئیات تامین مالی 700 میلیاردی ریالی شرکت مذکور پرداخت. به گفته وی، دارایی پایه هر قرارداد بسته برق (انرژی الکتریکی) معادل یک "کیلووات" در هر ساعت از "دوره مصرف" در "دوره تحویل" می‌باشد و خریداران در صورت داشتن شرایط تحویل در سررسید و اعلام آمادگی جهت تحویل، قادر خواهند بود دارایی پایه قرارداد (برق) را در نقطه مرجع داد و ستد (هاب) انرژی الکتریکی در شبکه سراسری برق کشور تحویل بگیرند. همچنین با توجه به قابلیت تسویه نقدی قراردادها، خریداران می‎توانند در تاریخ سررسید قرارداد نسبت به تسویه نقدی این قراردادها اقدام نمایند.

وی در ادامه بیان کرد : این قراردادها منضم به اختیار فروش تبعی و اختیار خرید تبعی به ترتیب با قیمت 118.5% و 119% قیمت عرضه اولیه در سررسید می‎باشند و بازارگردان این قرارداد در سقف تعهد روزانه خود ملزم به بازخرید قراردادهای مذکور با نرخ قیمت عرضه اولیه به علاوه سود معادل 17 درصد سالانه به صورت روز شمار می‎باشد.لازم به ذکر است عامل بازار‌گردان و کارگزارعرضه کننده به ترتیب شرکت تامین سرمایه تمدن و کارگزاری شهر هستند.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

هیدروکربن سبک حاصل از برش اول میعانات گازی ایلام کد LC5 ساینا شیمی بهشت در رینگ بین الملل با کد استاندارد 251030127

0

تن

 

600

دلار (بانک مرکزی)

نفت گاز(گازوئیل) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ بین الملل از انبار نفت مشهد به مقصد تاجیکستان

6000

تن

607.77

545

دلار (بانک مرکزی)

حلال 503 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

504000

لیتر

25306

23006

ریال

حلال 502 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

156000

لیتر

25611

25611

ریال

حلال 502 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

348000

لیتر

25611

25611

ریال

حلال 400 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

72000

لیتر

21670

21670

ریال

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

3018000

لیتر

24436

22215

ریال

حلال 406 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

12000

لیتر

21470

21470

ریال

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

18000

لیتر

21470

21470

ریال

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

90000

لیتر

21470

21470

ریال

حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

3000000

لیتر

24436

22215

ریال

نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

5000

تن

26663.92

25656

ریال

گاز مایع بوتان پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

0

تن

 

19415

ریال

پروپیلن پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

0

تن

 

32172

ریال

سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

5996

مترمکعب

17494.33289

17494

ریال

ضعف نسبی در بازار فولاد ادامه یافت

هنوز هم تمایل بازار به کاهش قیمت‌هاست اگرچه این شرایط بیشتر با عقب‌نشینی تقاضا خودنمایی می‌کند و خروجی دیگری جز کاهش قیمت در بازار نداشته است. این شرایط البته با معامله شمش فولاد خوزستان در بورس کالا با قیمت 2200 تومان وارد فاز جدیدی شده که می‌تواند باز هم برای بازار سرنوشت ساز باشد. این در حالی است که این معامله با حجم بالایی صورت گرفته و به احتمال قوی پتانسیل چندانی برای ورود به بازار نخواهد داشت ولی این ادعا قطعی نیست زیرا حدس زده می شود که خریدار اصلی خود تولیدکننده بوده و از این کالا برای مصرف خود استفاده خواهد کرد. البته هیچ قطعیتی وجود ندارد که این کالا وارد معاملات ثانویه در بازار فولاد نشود و سایر تولیدکنندگان این شمش را خریداری نکنند. البته شمش 2200 تومانی به آن معنی است که قیمت تمام شده آن با احتساب مالیات بر ارزش افزوده 2400 تومان تمام شود که می‌تواند ملاکی برای بازار باشد اگرچه کیفیت آن با برخی تولیدات رایج در بازار متفاوت است.

این معامله به جای آن‌که برای بازار تعیین تکلیف کند به ابهامی جدید بدل گشته ولی باز هم مسیر بازار را تغییر نخواهد داد. هنوز بازار فولاد به ثبات نرسیده و تا زمانی که خریدار نهایی به بازار وارد نشود این فرآیند مبهم ادامه می‌یابد. البته ماه رمضان کمتر از یکماه دیگر از راه‌ می‌رسد و این بدان معنی است که یک تهدید دیگر پیش روی تقاضا در بازار ایفای نقش کند اگرچه تا آن زمان هنوز برای یک جرقه رشد قیمتی زمان باقی است. این در حالی است که با توجه به ضعف تقاضای ماه‌های اخیر احتمالاً ماه رمضانی بهتر از سال‌های گذشته را شاهد خواهیم بود و حجم تقاضا افزایش می‌یابد. از سوی دیگر انتظار داریم تا بازار در نهایت قیمت 4200 تومان را جبراً بپذیرد و همین سیگنال به معنای بازگشت تقاضا به بازار است. از هم‌اکنون می‌توان احتمال داد که هفته آینده از شدت شتاب افت قیمت‌ها کاسته شود و در نهایت بازار به یک ثبات شکننده دست یابد مگر آن‌که رخداد جدیدی محقق شود. باز هم باید گفت که بازار از پتانسیل افت قیمت‌ها برخوردار است یعنی تهدید هنوز در برابر بازار فولاد وجود دارد اما هنوز در مورد شدت و ضعف آن نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت. برخی تکانه‌های قیمت شمش هم تاکنون نتوانسته است از بازار حمایت کند آن هم در شرایطی که میل به افت قیمت‌ها هنوز وجود دارد اگرچه بازار و بسیاری از فروشندگان در برابر آن مقاومت می‌کنند.

هم‌اکنون بازار لیدر مشخصی ندارد یعنی اگر یکی از واحدهای تولیدی برجسته برای افت قیمت‌های بیشتر پیش‌قدم شود در نهایت سایر بخش‌ها در بازار نیز از آن تبعیت می‌کند. از هم‌اکنون باید به دنبال لیدر بازار بود تا جهت‌دهی قیمت‌ها را تعیین کند. رخدادی که به دقت بالایی نیاز دارد.

عرضه 50 هزار تنی شمش قوس؛ علیرغم قیمت تعدیل شده؛ چرا با ضعف تقاضا مواجه شد ؟

به گزارش کانال تلگرامی گزارشگر بازار فولاد؛ برای پاسخ به این سوال فقط کافی است که مجددا به ساختار فعلی بازار نیم نگاهی انداخته شود :

1) زنجیره تامین فولاد گروه B :

متوسط نرخ شمش القایی که معمولا حدود 100- یا 150- تومان پایین از شمش قوس بازار است؛ طبق آخرین رصدهای صورت گرفته؛ بدون احتساب مالیات ارزش افزوده حدود 2090 تومان/کیلو دیده میشود که حداقل 110 تومان پایین تر از نرخ شمش 2200 تومانی عرضه شده امروز بوده است؛ اما همین شاخص نرخ 2090 تومانی هم به واسطه شاخص نرخ قراضه ویژه 1725 تومان؛ شنیده شد که مورد تایید نوردکاران این گروه نیست و انتظار کاهش بیشتر را برای تخلیه حباب دارند؛ حال بماند که خود این حوزه نورد هم گریبانگیر حباب قیمتی گردیده است.

عمده محصولات تولیدی این گروه از تولیدکنندگان هم تنها محدود به میلگرد آجدار 12 الی 32 بوده که در مقایسه با نرخ میانگین ناودانی، نبشی و یا تیرآهن و همچنین کلاف ساده از نرخهای به مراتب پایین تری برخوردار هستند.

و اینگونه است که شمش 2200 تومانی قوس به نسبت شمش القایی 2090 تومانی برای اکثر اعضای فعال این گروه نه جذاب است و نه توجیه خرید دارد؛ که اگر توجیه خرید برای این گروه داشت؛ صرفنظر از محدودیت های تعیین شده امروز بورس کالا مبنی بر حجیم بودن سبدهای پیشنهادی؛ به راحتی و تنها با ائتلاف گروهی؛ قابل تهیه و یا حداقل شرکت در بورس کالا به منظور خرید بود.

2) زنجیره تامین فولاد گروه A :

متوسط نرخ شمش قوس تامین کنندگان این گروه، به دلیل ماهیت تولید و کیفیت بالاتر نسبت به شمش القایی؛ معمولا گرانتر بوده و با استفاده از این شمش علاوه بر تولید میلگرد آجدار 8 الی 32؛ تولید سایر کالاهای فولادی اعم از میلگرد ساده کلاف و انواع ناودانی و نبشی را هم میسر می نماید و لذا خرید شمش قوس با وجود بالاتر بودن نرخ 100 الی 150 تومانی آن از شمش القایی باز هم توجیه پذیر خواهد بود و چه بسا لازمه این پروسه تولید برای نوردی های این گروه باشد؛ در واقع ماهیت و تنوع این زنجیره ایجاب مینماید که شمش قوس را در اولویت خرید خود قرار دهند.

مسئله بارزی که در بازار داخلی کشور وجود دارد؛ وجود انگشت شمار فعالان حوزه نورد گروه A بدون زنجیره تامین درون شبکه ای بالادستی متعلق به خود است؛ بطور مثال نورد فولاد خراسان و یا ذوب آهن اصفهان خود دارای زنجیره کامل تامین مواد اولیه هستند؛ اما بطور مثال فولاد کویر کاشان یا فولاد روهینا جنوب هنوز از این امتیاز بهره‌مند نبوده و مجبور به خرید شمش قوس از یک منبع خارجی هستند.

در واقع تعداد انگشت شمار فعالان حوزه نورد گروه A و بالاتر بودن میانگین نرخ شمش قوس نسبت به شمش القایی؛ از جمله دلایل اصلی هستند که موجب شده در بیشتر موارد متقاضی شمش قوس در بورس کالا در اقلیت قرار داشته باشد؛ و در واقع مشتریان شمش هر کدام از این دو زنجیره A و B به دنبال کالای تامین کنندگان گروه خود هستند.

تجربه نشان داده به ندرت حالتی پیش آمده که بطور مثال نوردی B دنبال خرید شمش گروه A باشد و یا بالعکس.

بنا بر توضیحات بالا؛ عرضه مازاد بر تقاضای گروه A امروز بورس کالا نشان دهنده این موضوع است؛ که ماهیت کل تقاضای بازار مصرف داخلی بعد از خریدهای مازاد و هیجانی اخیر در حوزه مصرف در خلال سونامی متاثر از دلار 6 هزار تومانی؛ در حال حاضر به دلیل رسوب کالای انباری، و در پروسه بازگشت قیمت‌ها؛ در هر دو سوی انتهایی زنجیره های A و B فعلا به کما یا به لاک دفاعی خود فرورفته است و فعلا کل بازار نورد چه در زنجیره A و یا B ؛ گریبانگیر نوعی رکود حاصل از اتفاقات اخیر شده است.

بازار پلیمرها هنوز وضعیت واقعی معاملات را درک نکرده است

شرایط بازار پلیمرها با روزهای گذشته تفاوتی نکرده یعنی هنوز هم برخی از گریدها با رشد قیمت‌ روبه‌رو می‌شوند که چندان مساعد حال بازار نیست اگرچه مسیر این نوسان قیمتی هنوز هم در بورس کالا رهگیری می‌شود. میل به افت قیمت‌ها در بازار پلیمرها مساعد نوسان نرخ در بورس کالا با دلار 4200 تومانی نیست اگرچه حجم عرضه‌ها و مخصوصاً حجم معاملات بسیار بالاست و در نهایت تأثیر خود را بر نوسان قیمت‌ها بر جای خواهد گذاشت. هنوز هم پیش‌بینی نوسان قیمت پلیمرها کاهشی است و این بدان معنی است که رشد بی‌رویه قیمت برخی از گریدهای خاص می‌تواند برای آینده همین بازارها نگران‌کننده باشد.

بازار محصولات شیمیایی در بورس کالا برای روز چهارشنبه از جذابیت بازار پلیمرها برخوردار نبود یعنی در برابر عرضه 25 هزار تنی شاهد معامله 17 هزار تنی بودیم که نشان می‌دهد حجم خرید آن‌گونه که در بازار پلیمرها به ثبت رسید ، به این بازار سرایت نکرده است. این شرایط عمومی البته دلایل فنی گسترده‌ای دارد ولی در نهایت هنوز بازار و صنایع پایین دستی پتروشیمی به صورت کامل و جامع وارد فاز رونق نشده و از این جا می‌توان عنوان کرد که تقاضای مؤثر نیز گویی به صورت کامل به کلیت بازار تزریق نشده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24