Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بانک مرکزی سرانجام در موافقت با پیشنهاد دولت، نرخ سود وام مسکن یکم را کاهش داد. بر اساس مصوبه سه شنبه شب شورای پول و اعتبار، نرخ سود تسهیلات خرید مسکن یکم از ٨ درصد در بافت های فرسوده به ۶ درصد و از ٩.۵ درصد در مناطق شهری به ٨ درصد کاهش پیدا کرد...

عیدی بانک مرکزی به خانه اولی ­ها

بورس24 : بانک مرکزی سرانجام در موافقت با پیشنهاد دولت، نرخ سود وام مسکن یکم را کاهش داد.

بر اساس مصوبه سه شنبه شب شورای پول و اعتبار، نرخ سود تسهیلات خرید مسکن یکم از 8 درصد در بافت های فرسوده به 6 درصد و از 9.5 درصد در مناطق شهری به 8 درصد کاهش پیدا کرد.

این تصمیم از اوایل سال گذشته به دلیل اشکالی که در فرآیند پرداخت تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم وجود داشت مطرح بود اما تاخیرهای طولانی در رسیدگی به این پیشنهاد در بانک مرکزی، تصویب آن را به تاخیر انداخت.

از طرفی زمستان سال گذشته (بهمن ماه)، در جریان حضور رئیس جمهور در ساختمان وزارت راه و شهرسازی برای صدور فرمان اجرای طرح ملی بازآفرینی، حسن روحانی با اطلاع از پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی،‌ برای تحریک نوسازی بافت فرسوده از رئیس کل بانک مرکزی خواست نرخ سود وام یکم با هدف کمک به خرید مسکن خانه اولی ها در بافت فرسوده 2 واحد درصد کاهش پیدا کند.

با این حال پس از ماه ها تاخیر، نرخ سود تسهیلات خرید مسکن یکم کاهش پیدا کرد.اما این کاهش نرخ چه دستاوردی برای متقاضیان این تسهیلات در پی دارد؟

وام یکم اگر چه سقف ریالی آن در مصوبه جدید افزایش پیدا نکرده اما کاهش نرخ سود این تسهیلات باعث کاهش مبلغ اقساط ماهانه آن خواهد شد. بنابراین از این منظر، این تسهیلات یک تسهیلات جدید برای خرید مسکن به حساب می­ آید.

مبلغ قسط وام یکم همواره یک مانع برای استفاده گروه قابل توجهی از خانه اولی ها از این تسهیلات طی دو سال گذشته بوده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند وام خرید مسکن به لحاظ مبلغ قسط ماهانه (بازپرداخت تسهیلات) باید در استطاعات وام گیرنده ها باشد.اکنون این کاهش نرخ سود باعث کاهش 9 درصدی مبلغ قسط ماهانه وام خرید مسکن یکم می شود.

قسط این وام در تهران با کاهش نرخ سود به 6 درصد از حدود 900 هزار تومان به نزدیک 800 هزار تومان کاهش پیدا می کند.

در تهران به تقاضای انفرادی 80 میلیون تومان و به زوجین 160 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن توسط صندوق پس انداز مسکن یکم پرداخت می شود. در شهرهای بزرگ و مراکز استان نیز این تسهیلات به ترتیب با سقف های 60 و 120 میلیون تومان و در شهرهای کوچک نیز با سقف های 40 و 80 میلیون تومان برای انفرادی و زوجین پرداخت می شود.

با کاهش نرخ سود تسهیلات یکم، پیش بینی می شود استقبال از صندوق برای سپرده گذاری در آن با هدف دریافت وام بعد از دوره مشخص سپرده گذاری، افزایش پیدا کند.

در ماه های اخیر میزان ثبت نام روزانه در صندوق پس انداز مسکن یکم به نزدیک 1000 نفر در روز رسید. این میزان در سال گذشته حدود 700 نفر بود.کاهش نرخ سود وام یکم مسبوق به سابقه است. نرخ سود این تسهیلات دو بار طی دو سال گذشته کاهش پیدا کرد و هر بار، بعد از کاهش نرخ سود آن، تقاضا برای آن افزایش صعودی پیدا کرد.

الان بیش از 300 هزار نفر در این صندوق در کل شهرهای کشور پس انداز کرده اند و حدود 6 هزار میلیارد تومان منابع نقدی از این محل در صندوق سپرده گذاری شده است.

در تهران ماهانه حدود 1200 خانه اولی با دریافت این وام اقدام به خرید مسکن می کنند.قرار است منابع کمکی برای جبران کاهش نرخ سود تسهیلات یکم از محل صندوق توسعه ملی به شکل ریالی تامین و در اختیار بانک مسکن قرار بگیرد.

حداقل 2500 میلیارد تومان برداشت، پیش بینی شده است. این پیش بینی توسط وزارت راه و شهرسازی برای حفظ تعادل منابع و مصارف صندوق پس انداز مسکن یکم، انجام شده است.

کارشناسان بازار مسکن در واکنش مثبت به مصوبه شورای پول و اعتبار اعلام کردند این کاهش نرخ سود باعث رونق معاملات ملک از سوی خانه اولی ها می شود و در عین حال به سازنده ها برای تضمین تقاضای خرید کمک می کند تا به ساخت و ساز بیشتر مشغول شوند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24