Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

قیمت‌ها در بازار پلیمرها هنوز به صورت پراکنده در مسیر رشد قرار دارد اگرچه حجم معاملات بالای بورس کالا نیز به این معنی است که بازار آرام آرام خود را با قیمت‌های رسمی کشف شده بر پایه دلار ۴٢٠٠ تومان وفق خواهد داد ولی ذات رقابت در این بازار هم باید مورد توجه قرار گیرد. در بازار فولاد میل به کاهش قیمت‌ها جدی تر شده تا شاید از هم‌اکنون بتوان بازار را در فاز کاهشی مخابره کرد که روز سه‌شنبه ملاحظه شد. بازار آتی نیز کاهشی بود و تمامی این سیگنال‌ها باز هم نشان می‌دهد که دلار ۴٢٠٠ تومانی به آرامی وارد ادبیات قیمتی در کف بازارهای مختلف می‌شود...

باور کن ، دلار ۴٢٠٠ تومانی را باور کن!

بورس24 : قیمت‌ها در بازار پلیمرها هنوز به صورت پراکنده در مسیر رشد قرار دارد اگرچه حجم معاملات بالای بورس کالا نیز به این معنی است که بازار آرام آرام خود را با قیمت‌های رسمی کشف شده بر پایه دلار 4200 تومان وفق خواهد داد ولی ذات رقابت در این بازار هم باید مورد توجه قرار گیرد. در بازار فولاد میل به کاهش قیمت‌ها جدی تر شده تا شاید از هم‌اکنون بتوان بازار را در فاز کاهشی مخابره کرد که روز سه‌شنبه ملاحظه شد. بازار آتی نیز کاهشی بود و تمامی این سیگنال‌ها باز هم نشان می‌دهد که دلار 4200 تومانی به آرامی وارد ادبیات قیمتی در کف بازارهای مختلف می‌شود.

بازار آتی یک روز کاهشی دیگر را تجربه کرد تا جایی که بتوان گفت این روند نزولی جدی‌تر شده و می‌تواند چهره جدیدی از بازار آتی را ترسیم کند. این در حالی است که بازار آتی نیز در نهایت از قیمت‌های نقدی سکه تأثیر می پذیرد و اظهارنظرهای رسمی در مورد بازار سکه خود به معنی کاهش نرخ در این بازار است. از سوی دیگر می‌توان انتظار داشت که بازار معاملات سکه در بورس کالا در چارچوب اوراق سپرده کالایی تقویت شود که باز هم به آرامش بیشتر در بازار منتهی خواهد شد. به نظر می‌رسد این روند کاهشی تا جایی که بازار به ثبات برسد ادامه خواهد داشت.

بورس انرژی در فاز جبران و صعود

54 میلیارد تومان ارزش معاملات امروز بورس انرژی پس از معامله نزدیک به 100 میلیاردی روز گذشته نشان می‌دهد که اردیبهشت خوش یمنی پیش روی این بازار قرار گرفته و تداوم رکوردشکنی‌ها چندان هم دور از ذهن نیست. از سوی دیگر فردا اولین تأمین مالی سال جاری بورس انرژی هم ثبت خواهد شد. فردا شاهد انجام تامین مالی با استفاده از قراردادهای سلف موازی استاندارد در بورس انرژی ایران توسط شرکت تولیدی آریان ماهتاب گستر برای چهارمین بار به ارزش 700 میلیارد ریال در نماد 981 هستیم. این نخستین عرضه اولیه سال 97 در تابلو سلف موازی استاندارد بورس انرژی ایران است. به گزارش بورس انرژی؛ در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (سه‌شنبه 04 اردیبهشت ماه 97)، در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی ایران، در بازار گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و در نماد پرند بالغ بر 2 میلیون گواهی از گواهی‌های این صندوق با ارزش بیش از 7 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

امروز بازار برق بورس انرژی ایران نیز شاهد معامله 1،500 قرارداد معادل 36 هزار کیلووات ساعت به ارزش بیش از 10 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نماد بارپایه با قیمت 300 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفت.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

نفت گاز(گازوئیل) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ بین الملل از انبار نفت ساری به مقصد افغانستان

8000

تن

662.235

535

دلار (بانک مرکزی)

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

180

تن

606.29

606.29

دلار (بانک مرکزی)

برش سنگین شرکت پتروشیمی شازند در رینگ داخلی

1495

تن

15084

15084

ریال

برش سنگین پتروشیمی جم در رینگ داخلی

1000

تن

15084

15084

ریال

حلال 402 پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی

1980000

لیتر

24436

22215

ریال

میعانات گازی پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی (S-400)

1012

تن

24000000

24000000

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی.عمده

2000000

لیتر

21073

21073

ریال

میعانات گازی پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی (S-500)

4004

تن

26401749.29

24700000

ریال

قطران ذوب آهن اصفهان در رینگ داخلی.عمده

3600

تن

16650

16650

ریال

تداوم کاهش نرخ در بازار فولاد

افت قیمت‌ها در بازار فولاد به اواسط هفته رسید تا روند نزولی قیمت‌ها به واقعیتی غیرقابل انکار بدل شود اگرچه هننوز هم بسیاری از فعالان بازار در برابر افت نرخ مقاومت می‌کنند ولی جریان عمومی در بازار کاهشی است. هر چه می‌گذرد دلار 4200 تومانی در بازار بیشتر از قبل خودنمایی کرده و مورد تأیید قرار می‌گیرد و این بدان معناست که فاز کاهشی قیمت‌ها در نهایت به ثبات نرخ منجر شده و می‌تواند تعداد بیشتری از خریداران را به دام انداخته و حجم تقاضا را افزایش دهد. این نکته را در روز گذشته نیز یادآور شده بودیم و تغییری در داده‌های مؤثر بر بازار حاصل نشده ولی واقعیت‌های جانبی و زیرپوستی بازار بیش از گذشته به سطح آمده و خودنمایی می‌کند. این در حالی است که عرضه ورق 2520 تومانی هم به ثبت رسید اگرچه با رقابت روبه‌رو شده و قیمت پایانی آن افزایشی شود. این شرایط را هنوز نمی‌توان ثبات در بازار فولاد به شمار آورد.

بازار فولاد هنوز نمی داند که چه‌کاره است یعنی هم پتانسیل افت قیمت‌ها را پیش‌روی خود ملاحظه کرده و هم به فکر محاسبات قیمتی بر پایه دلار 4200 تومانی است تا بتواند کف قیمتی خود را تخمین بزند که همین مطلب هم به دشواری‌های بازار می‌افزاید. به عنوان مثال شمش معاملاتی روز گذشته در بورس کالا 2142 تومان محاسبه شده که با احتساب ارزش افزوده 2340 تومان تحویل درب کارخانه قیمت‌گذاری می‌شود یعنی چندان هم با قیمت‌های بازار در تضاد نیست اگرچه تفاوت در کیفیت و همچنین فاصله جغرافیایی و کرایه حمل به تفاوت نرخ منجر می‌شود یعنی بازار در ابتدا این نرخ را در محاسبات خود گنجانده ولی با توجه به ابهامات قیمتی شرایط را تجربه می‌کند که حتی کمتر از این نرخ نیز ثبت شده ولی در نهایت باز هم بازار به آرامش خواهد رسید. این موارد بدان معنی است که احتمالاً هفته آینده زمان ثبات قیمت‌هاست و باید به تداوم کاهش نرخ در بازار بدبین بود ولی این افت قیمتی تازه از حاشیه بازار به متن وارد شده و هنوز زمان ثبات قیمت‌ها فرانرسیده است.

احتمالاً از این پس جو روانی و ابهام قیمتی بیش از گذشته نقش‌آفرینی کرده و تحلیل و تفسیرهای متناقضی به گوش خواهد رسید تا جایی که حتی نرخ به کمتر از سطوح واقعی آن به صورت موقتی کاهش یافته ولی در نهایت هفته آینده احتمالاً به ثبات می‌رسد. عرضه دیروز شمش فولاد کاوه جنوب به آن معنا بود که باید منتظر اعلام قیمت شمش فولاد خوزستان با احتساب دلار 4200 تومان باشیم که بازار را منظرم و رهبری خواهد کرد. کاهش قیمت عرضه‌کنندگان برجسته هم هنوز تأثیر اصلی خود را در بازار داخلی بر جای نگذاشته و باید منتظر افت بیشتر نرخ و دقیق‌تر واقعی شدن قیمت‌ها باشیم.

جذابیت معامله در روز 44 هزار تنی معامله پلیمرها در بورس کالا

امروز (سه‌شنبه) شاهد داد و ستد 44 هزار تنی پلیمرها در بورس کالا بودیم که خود یک رقم جذاب و مطلوب محسوب شده و به این معناست که تاکنون ، حجم معاملات هفتگی پلیمرها در بورس کالا به 72 هزار تن می‌رسد یعنی یک رکورد تاریخی در بازار پلیمرهای بورس کالا به ثبت می رسد. تداوم این شرایط برای سال جاری دوره‌ای بسیار جذاب را در صنایع پایین‌دستی و مصرف‌کننده پلیمرها به همراه خواهد داشت آن هم در شرایطی که هم دولت بر دلار 4200 تومانی تأکید داشته و هم پتروشیمی‌ها و سایر صنایع فضایی برای سرپیچی از آن را مهیا نمی‌بینند.

البته امروز رشد قیمت‌های مهمی در بورس کالا به ثبت رسید که خود نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد. به عنوان مثال پلی استایرن مقاوم 7240 با 14 درصد رشد نرخ بیشتری افزایش قیمت‌ را تجربه کرد اگرچه سقف قیمتی 10 درصدی هم سد رشد بیشتر گریدهای بسیاری شد.

عرضه‌های بازار پلیمرها اگرچه در مقایسه با شرایط معمول آن از وضعیت متعادلی برخوردار است ولی این بازار با هجوم تقاضا روبه‌رو شده گویی به عرضه‌های بسیار بیشتری نیاز داشته که می‌تواند هر نشان‌دهنده تقاضای غیرواقعی و هم نشان‌دهنده جذابیت خرید برای صنایع پایین‌دستی باشد که در نهایت نشانه مهمی از بهبود این بازار خواهد بود. رخدادی که هنوز ابهام معاملاتی در بورس کالا و بازار داخلی را با خود به همراه خواهد داشت. این وضعیت را باید در دو رویکرد متفاوت مورد بررسی قرار داد یکی آن‌که خریداران هنوز نگران هستند که شرایط قیمتی و یا حجم عرضه‌ها به سرعت تغییر کرده و شرایط دیگری را تجربه کنند بنابراین از فرصت فعلی حداکثر استفاده را برده تا مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری کنند. این شرایط چندان هم جذاب نیست زیرا نشان می‌دهد که بازار هنوز به دورنمای قیمتی و معاملات در بورس کالا بدبین است.

نگاه دوم هم چیزی شبیه به نگاه اول است ولی تفاوت‌‌های چشمگیری را در بر دارد. در نگاه دوم خریدارانی که در گذشته محموله‌های بزرگی را خریداری کرده‌اند هم‌اکنون با انبوهی از موجودی انبارها با قیمت‌های بالا روبه‌رو هستند که برای پوشش ریسک خود هم تلاش می‌کنند تا حجم خرید خود را افزایش دهند تا متوسط قیمت تمام شده آن‌ها کاهش یابد و هم با افزایش حجم خرید و بعضاً رقابت در بورس کالا تمایل خود به رشد نرخ در این بازار را اعلام می‌کنند.

هر دو این سیگنال‌ها بر این پایه قرار گرفته که دورنمای عرضه و قیمت‌های پایه تغییر کند بنابراین تاریخ مصرف این رفتارها مقطعی است. حال اگر عرضه با حجم مطلوب فعلی و دلار 4200 تومانی به خردادماه هم کشیده شود دیگر این تلا‌ش‌ها به نسبت بیهوده خواهد بود و بازار دیگر فریب بازارسازی و تلاش برای حفظ قیمت‌های بالای فعلی را نمی‌خورد بنابراین تجمیع داده‌های مثبت به سقوط آزاد نرخ منجر می‌شود بنابراین از هم‌اکنون باید گفت که یک ریزش قیمتی در بازار پلیمرها در راه است. البته باید به صراحت عنوان کرد که این شرایط به تمامی گریدها باز نمی‌گردد و باید قیمت‌های کشف شده در بورس کالا را با قیمت تمام شده آن با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و هزینه حمل مورد محاسبه قرار داد.

خرید خود را از بورس کالا تأمین کنید مگر آن‌که نتوانید. این در حالی است که بازارهای جهانی هنوز آن‌گونه که باید و شاید از نوسان قیمت نفت منتفع نشده یعنی یک فاز افزایشی در بازارهای جهانی هم وجود دارد اگرچه این رشد نرخ برای همه یکسان خواهد بود و باز هم در تقابل با خرید از بورس کالا نقش‌آفرینی نمی‌کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24