Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مجموعه ای از عومل مثبت به تدریج نمایان شده و با توجه به روند اصلاح قیمت ها و شاخص ها در هفته های اخیر، به نظر می رسد سرمایه گذارانی که بطور جدی مایل هستند ..

آغاز یک هفته پرهیجان و امیدبخش؛ زمان ورود فرارسیده؟

بورس24 : هفته گذشته قیمت بسیاری از مواد خام از جمله نفت، فلزات پایه و سنگ آهن افزایش یافت البته قیمت طلا و شاخص های مالی در برخی بورس های بزرگ جهان افت کردند. واقعیت این است که هراس از بروز جنگ تجاری بین چین و آمریکا کاهش یافته و در نشست مشترک صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، کارشناسان و مدیران نهادهای مالی نسبت به افق اقتصاد جهان ابراز خوشبینی کرده اند.

صندوق بین المللی پول نرخ رشد اقتصاد جهان در سال جاری میلادی را 3.9 درصد پیش بینی کرده اما از دید تحلیلگران این نهاد، برخی ریسک های از جمله تنش های تجاری بین آمریکا و چین و نیز میزان بالای بدهی ها در جهان، این رونق را تهدید می کند.

هفته پیش رو، هفته ای پرهیجان و مملو از داده های اقتصادی است البته از اقتصاد چین گزارشی در اختیار سرمایه گذاران قرار نخواهد گرفت.

روز دوشنبه وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ اروپا و آمریکا در ماه جاری میلادی مشخص خواهد شد. شاخص این فعالیت ها در ماه های اخیر بالاتر از 50 بوده و این به معنای رشد فعالیت های یاد شده است. هر چه رقم شاخص بالاتر از 50 باشد به این معناست که رشد فعالیت ها سریع تر بوده است. تقریبا از اواخر سال 2016 شرایط اقتصادی در آمریکا و اروپا رو به بهبود بوده و انتظار می رود این روند ادامه پیدا کند. در نتیجه اگر ریسک تنش های تجاری کمتر شود شرایط برای رشد شاخص های مالی و قیمت مواد خام فراهم خواهد بود. فردا همچنین دو گزارش از بخش مسکن آمریکا منتشر خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه سه گزارش از اقتصاد آلمان و تعدادی گزارش از اقتصاد انگلستان و ایتالیا منتشر می شود. اخبار مثبت اقتصادی از اروپا سبب رشد ارزش یورو و پوند در برابر دلار شده و در ماه های اخیر شاهد رشد شاخص دلار بوده ایم. در این روز همچنین تغییرات قیمت مسکن در آمریکا در ماه گذشته میلادی، تغییرات فروش مسکن و نیز شاخص تولید کارخانه ای در ماه جاری میلادی در این کشور مشخص خواهد شد. همچنین موسسه نفت آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته گذشته را اعلام می کند. هفته گذشته قیمت نفت افزایش یافت. ترامپ با انتقاد از اوپک اعلام کرده قیمت نفت بطور مصنوعی بالا نگه داشته شده است. از سوی دیگر، وزیر نفت روسیه اعلام کرده کشورش بر مبنای شرایط بازار نفت در باره ماندن در برنامه کاهش عرضه تصمیم گیری خواهد کرد. وزیر نفت عربستان نیز اعلام کرده برنامه کاهش عرضه نفت به اهداف خود نرسیده و نباید از رشد قیمت ها سرخوش بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا درباره تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته گذشته منتشر می شود. برنامه کاهش عرضه نفت که از ابتدای سال گذشته میلادی آغاز شده از میزان ذخیره نفت در اقتصادهای توسعه یافته کاسته اما میزان این ذخیره همچنان بسیار بالاست. در نتیجه به باور کارشناسان اگر نشانه هایی از پایان یافتن برنامه کاهش عرضه نمایان شود قیمت ها سقوط خواهند کرد. دبیر کل اوپک معتقد است بزودی بازار نفت به تعادل خواهد رسید و مازاد عرضه از میان خواهد رفت. اخیرا یک عامل مهم رشد قیمت ها، بروز تنش های ژئوپولیتیک در خاورمیانه بود که اکنون کاهش یافته است.

روز پنجشنبه نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برای تصمیم گیری درباره سیاست های پولی و نرخ های بهره برگزار می شود. بعید است تغییری در برنامه های حمایتی این نهاد ایجاد شود اما سخنان ماروی دراگی رییس بانک مرکزی اروپا در پایان این نشست، بر بازارهای مالی و ارزش یورو در برابر دلار تاثیر خواهد داشت. بانک مرکزی اروپا از ابتدای سال جاری میلادی خرید ماهانه اوراق قرضه دولت های عضو منطقه یورو را به نصف کاهش داده و قصد دارد نرخ های بهره را بالا ببرد اما اخیرا تنش های تجاری بین آمریکا از یک سو و اروپا و چین از سوی دیگر سبب شده بانک مرکزی اروپا فعلاً برنامه ای برای کاهش حمایت های خود نداشته باشد ارزش یورو و پوند در برابر دلار در ماه های اخیر افزایش یافته است. تغییرات ارزش دلار بر قیمت طلا تاثیر دارد. در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، سرمایه گذاران پیش بینی کردند قیمت ها افزایش خواهد یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه همچنین وضعیت بازار کار آمریکا در هفته گذشته مشخص خواهد شد. وضعیت بازار کار آمریکا در ماه های اخیر بهتر شده و انتظار می‌رود این روند ادامه یابد. تغییرات سفارش کالاهای با دوام در ماه گذشته میلادی و وضعیت تولید کارخانه ای در ماه جاری میلادی دو گزارش مهم دیگر از اقتصاد آمریکا هستند که در این روز منتشر می شوند. همچنین تعدادی گزارش مهم از اقتصاد ژاپن در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت که بر ارزش ین تاثیر خواهد داشت.

روز جمعه برای سرمایه گذاران در بازارهای ارز اهمیت بالایی دارد زیرا نرخ رشد اقتصادی آمریکا و انگلستان در سه ماهه نخست سال جاری میلادی در مقیاس سالانه و فصلی منتشر می شود. همچنین چند شاخص مهم از اقتصاد منطقه یورو از جمله شاخص اعتماد در بخش خدمات و تولید صنعتی، شاخص اعتماد اقتصادی، شاخص جو تجاری و شاخص اعتماد مصرف کنندگان در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. اگر اخبار اقتصادی از آمریکا ضعیف باشد ارزش دلار کاهش خواهد یافت و این عاملی مثبت برای رشد قیمت مواد خام است.

در پیش رو کاهش تنش های ژئوپولیتیک در خاورمیانه، احتمال حصول توافق تجاری بین آمریکا و چین و امیدواری به رفع اختلافات بین کره شمالی و آمریکا بر ریسک پذیری سرمایه گذاران خواهد افزود و می‌توان انتظار داشت قیمت ها و شاخص های مالی رشد کنند اما پیش بینی شده شاخص دلار افزایش خواهد یافت. تحقق این پیش بینی فشارهایی بر قیمت مواد خام وارد خواهد کرد. انتظار می رود نوسان در قیمت ها بالا باشد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24