Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در ادامه به سراغ بررسی آخرین وضعیت چکاپا که سال مالی منتهی به ٣٠ آبان دارد ، خواهیم رفت. این شرکت پیش بینی کرده در سال ٩٧ رقمی بالغ بر ١.٩٣١ میلیارد ریال درآمد از محل فروش : ( ٣۶.٠٠٠ تن کاغذ رول سفید به نرخ هر تن ٣٠.٠٠٠.٠٠٠ ریال مجموعا ١.٠٨٠ میلیارد ریال + ١٨.٠٠٠ تن خمیر ویرجین صادراتی به نرخ هر تن ٢٩.٠٠٠.٠٠٠ ریال مجموعا ۵٢٢ میلیارد ریال + ۵.٠٠٠ تن خمیر ...

«سقوط آزاد بازار !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات دومین روز کاری هفته وضعیتی مشابه با روز گذشته داشت. به زبان ساده‌‌تر باید گفت ، روند اصلاحی شکل گرفته که از روزهای ابتدایی زمستان استارت خورده ؛ کماکان تداوم داشته و به نظر این وضعیت تا دهه سوم اردیبهشت ماه یعنی زمان تعیین تکلیف برجام ( نه به شدت امروز ) ادامه داشته باشد. واقعا پیش‌بینی تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای حفظ و یا خروج از برجام دشوار است. از یکسو ترامپ نشان داده که در بلوف زدن مهارت خاصی دارد و از سوی دیگر تعلیق مجدد تحریم ها و حضور در برجام برای بار سوم به این معنی خواهد بود که طرف مقابل به وعده‌هایش عمل نمی کند ! بنابراین این بار خروج از برجام محتمل‌تر از تمدید مجدد آن خواهد بود ؛ مگر اینکه تا 22 اردیبهشت ماه اتفاقات جدیدی رخ دهد. تعطیل کردن سایت هسته ای و موشکی کره شمالی ، قدرت مانور ترامپ در مقابل برجام را بیشتر خواهد کرد.

ترامپ در صورت توافق با کره شمالی و برچیدن تاسیسات هسته ای و موشکی این کشور ، به اروپا و اوباما تعنه خواهد زد و این رویداد برای ما خوشایند نیست. البته خروج آمریکا از برجام بر اساس دیتای موجود صرفا یک پیش بینی است و نمی توان به آن تکیه کرد. به ویژه اینکه بازار تا پاره کردن برجام هم پیش رفته است !! این روزها بازار تمام تحولات مثبت را به فراموشی سپرده و حتی خبرهای منفی را پیشخور می کند ! به نظر بازار به 2 دسته تقسیم شده است. دسته اول بطور کلی عطای بازار را به لقایش بخشیده اند. خصوصاکه دولت هم با سیاست های خود نشان داده که ( به دلایل نامعلوم ) تمایلی به سرازیر کردن نقدینگی سرگردان جامعه به سمت بازار سرمایه ندارد. و دسته دوم آنهایی هستند که شجاعت بیشتری دارند. تعداد این دسته از افراد بسیار محدود است. از بد حادثه فعلا جو بدبینی بیش از جو خوش‌بینی است ؛ مگر آنکه از سفر ماکرون به آمریکا ، خبرهای جدیدی برسد تا وضعیت فعلی ، تعدیل شود.

تحلیلگران حوزه سیاسی معتقدند ، اوضاع در شرایطی متشنج خواهد شد که ترامپ از برجام کنار بکشد و اتحادیه اروپا نیز با آمریکا همراه شده و تحریم ها باز گردد. در این صورت عملا برجام پاره شده است. به گفته تحلیلگران سیاسی وقوع این سناریو بسیار زمانبر و تقریباً غیر ممکن است. چراکه همراهی اتحادیه اروپا با آمریکا در این مقطع زمانی اندکی بعید خواهد بود ، از طرفی بعد از خروج آمریکا از برجام ، ایران قطعاً از آمریکا شکایت خواهد کرد و وارد پروسه بررسی خواهد شد و احتمالا آمریکا محکوم می شود. گویا توافق هسته ای دارای یک بند مربوط به حل و فصل اختلافات است که حداقل 35 روز برای بررسی ادعای نقض مفاد برجام زمان تعیین کرده است. در صورت توافق تمامی طرف ها این زمان قابل تمدید است. بنابراین قرار نیست به سرعت تحریم ها بازگشته یا اتفاق عجیب و غریبی رخ دهد.

البته به این نکته هم باید اشاره داشت که بازار ما نیاز به تحریم آمریکا و اروپا ندارد ! مسئولان اقتصادی ثابت کرده اند که با تصمیمات خلع الساعه خود می توانند شدیدترین ضربه را نه تنها به بازار سرمایه ، بلکه به کل اقتصاد کشور وارد کنند ... !! تک نرخی شدن یک شبه ارز ، عدم هدایت نقدینگی های سرگردان به سمت بازار سرمایه ، اطلاعیه های اخیر در بازار سکه ، تصمیماتی هستند که موجب ملتهب شدن بازارها شده اند. اما بیش از این پر حرفی نکنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که به مانند روز گذشته در گروه های کوچک تقاضای بدی نداشت اما در گروه های بزرگ به ویژه صنایع صادرات محور کماکان فشار عرضه احساس می شود.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 26 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات دومین روز کاری هفته ، منفی گروه زغالسنگ و مثبت گروه کانی های غیر فلزی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای هم فردا هم نمی توان انتظار بیشتری داشت هر چند که گشایش بازارهای جهانی و رسیدن هر گونه خبری از دنیای سیاست می تواند در روند نوسانی کوتاه مدتی بازار موثر باشد. ضمن اینکه از فردا به مرور شرکت ها گزارش ماهانه خود را منتشر خواهند نمود و احتمالا توجه بازار به کدال را داشته باشیم.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه در کاخ سفید درباره توافق هسته ای ایران رایزنی خواهند کرد. این در شرایطی است که یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است که مذاکرات با کشورهای اروپایی برای برطرف کردن نگرانی های واشنگتن درباره توافق هسته ای ایران هنوز به طور کامل انجام نشده است. این مقام آمریکایی گفت : ترامپ درباره سایر مسائل با ماکرون مذاکره خواهد کرد ، از جمله حمله نظامی مشترک به سوریه. لندن ، پاریس و برلین در ماه مارس با ارائه پیشنهادی برای اعمال سریع تحریمهای جدید علیه 15 مقام رسمی ، شخصیت نظامی و شرکت های ایرانی موجب خشم سایر شرکای اروپایی خود شده بودند. این در شرایطی است که ترامپ ضرب الاجل 12 ماه می را برای اتحادیه اروپا تعیین کرده است تا برای اصلاح برجام اقدام کند. با توجه به اطمینان دادن مقام های دولت آمریکا نسبت به این مساله که چنین تحریم هایی می تواند بر تصمیم ترامپ تاثیرگذار باشد ، به نظر می رسد ایده لندن ، پاریس و برلین برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران با حمایت بیشتری از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا روبرو شده است. این مقام آمریکایی در ادامه افزود : اروپایی ها به خصوص سه کشور انگلیس ، فرانسه و آلمان سخت تلاش کرده اند تا برخی از مهمترین نگرانی های ما درباره برنامه موشک بالستیک را برطرف کنند ، همین طور نگرانی های ما درباره محدودیت زمانی اجرای توافق هسته ای ایران را. ولی این مذاکرات هنوز به طور کامل انجام نشده است.

* رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره خروج احتمالی آمریکا از برجام هشدار داده و مجددا تکرار کرده که کشورش در صورت خروج آمریکا از توافق آماده از سرگیری غنی سازی اورانیوم با خلوص 20 درصد است. علی اکبر صالحی گفته "هرگاه نظام تصمیمی بگیرد ما نیز مثل یک ارتش برای حرکت آماده ‌ایم ، اما امیدواریم طرف مقابل سر عقل بیاید و کاری نکند که هم خودش و هم دیگران را به دردسر بیندازد". / ظریف هم گفت : توافق جانبی بر برجام میان اروپا و آمریکا را نمی‌ پذیریم.

ب) در حوزه اقتصاد :

* رییس سازمان برنامه و بودجه گفت : ایجاد یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی در 6 حوزه و با اجرای 12 برنامه محقق خواهد شد. نوبخت افزود : دولت 73 هزار و 400 میلیارد تومان از منابع خود ، منابع بانکی ، صندوق توسعه ملی برای اشتغال در سال جاری در نظر گرفته است. وی ادامه داد : برنامه‌ های دولت برای اشتغال در 6 حوزه مسکن ، حمل و نقل ، گردشگری ، کشاورزی ، صنعت و سیاست های اشتغال در نظر گرفته که در هر حوزه دو برنامه طراحی شده که در مجموع 12 برنامه خواهیم داشت. وی گفت : با برنامه های طراحی شده هم افراد وارد بازار کار می شوند و هم فرصت شغلی ایجاد می ‌شود. رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت در سال جاری برای طرح های عمرانی 70 هزار میلیارد تومان از منابع دولتی ، منابع بانکی و صندوق توسعه ملی در نظر گرفته و به صورت یک مدل عمومی – خصوصی آن را اجرا خواهد کرد. وی ادامه داد : دولت قصد دارد برخی از طرح های عمرانی را با مشارکت بخش غیر دولتی به اتمام برساند.

* و اما بر اساس اعلام مرکز آمار ایران ، در فروردین ماه 97 عدد شاخص کل (100=1395) به 112.9 رسید که نسبت به ماه قبل 1.3 درصد افزایش یافت. در این ماه خانوارهای کشور به طور میانگین 7 درصد بیشتر از فروردین 96 برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (7.2 درصد) 0.2 واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم در فروردین ماه 97 به 8.1 درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (8.2 درصد) 0.1 واحد درصد کاهش نشان می‌ دهد. شاخص قیمتدر گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل 2.3 درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» 0.9 درصد افزایش نشان می ‌دهد.نرختورم12 ماهه در فروردین ‌ماه 97 برای این دو گروه به ترتیب 11.2 و 6.9 درصد است.

* عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت‌ : اگر گزارش‌ های مورد درخواست کمیسیون اقتصادی از سوی وزارتخانه‌ های امور اقتصادی و دارایی و صنعت ، معدن و تجارت و بانک مرکزی ارائه نشود ، این کمیسیون با اطلاع و تحلیلی که خود از وضعیت بازار ارز دارد ، در هفته جاری گزارشی را برای استحضار نمایندگان و مردم تهیه و در صحن علنی مجلس قرائت می‌ کند. به رغم گذشت چند روز از اعلام نرخ 4.200 تومانی برای ارز ، تاکنون دولت سیاست‌ های مدون و مکتوب خود را در این رابطه به مجلس ارائه نکرده و کمیسیون اقتصادی مجلس تاکنون حتی یک برگ کاغذ از دولت در این خصوص دریافت نکرده است. نمی‌ خواهم قضاوت کنم که حضور نیافتن مسئولان بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس نشانه نداشتن برنامه است ، اما قطعا این حضور نیافتن یک پیام منفی برای مجلس است و نشان دهنده تعامل منفی مسئولان بانک مرکزی با قوه مقننه است.

* سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) که با هدف تسهیل تامین ارز برای خریداران و فروشندگان ایجاد شده ، فردا رونمایی خواهد شد. سه ویژگی مهم این سامانه فراهم کردن داده های کامل و واقعی از عرضه و تقاضای ارز، فرایند تامین منابع و تخصیص مصارف ارزی در ساختاری یکپارچه و ایجاد پیوند بین فرایند تجارت خارجی کشور از ثبت سفارش تا ترخیص کالا هستند. همچنین این سامانه قابلیت پوشش نیازهای خُرد مردم نظیر ارز مسافرتی ، درمانی و دانشجویی را دارد.

ج) در حوزه بازار ارز ، رییس کل بانک مرکزی گفت : از نیمه دوم سال 96 التهابات بازار ارز شروع شد که برخی عوامل موثر بر آن ، روشن است که می‌ توان گفت و برخی را هم نمی ‌توان گفت. وی گفت : برگرداندن آرامش به بازار ارز ، تامین نیاز واقعی جامعه در بخش کالایی و خدماتی ، فراهم آوردن شرایط پایدار در جامعه برای فعالیت اقتصادی و مصون سازی کشور در برابر تهدیدات خارجی از ضرورت های این تصمیم است. سیف گفت : ساماندهی و شفاف سازی تجارت خارجی کشور و انتقال سریع منابع ارزی که سرمایه ملی است و باید با دقت صرف رشد و شکوفایی اقتصادی کشور شود از دیگر ضرورت‌های اتخاذ تصمیم یکسان سازی ارز است.

د) در بازارهای جهانی ، گفته می شود قیمت نفت سبک ایران از 68 دلار فراتر رفته است. قیمت نفت خام ایران در هفته دوم ماه آوریل ( فروردین – اردیبهشت ) برخلاف هفته نخست با افزایش همراه شد. میانگین قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به 13 آوریل ( جمعه 24 فروردین ‌‌ماه ) با 3 دلار و 77 سنت افزایش به 68 دلار و 11 سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران هم در دوره مورد بررسی 2 دلار و 15 سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به 65 دلار و 67 سنت برای هر بشکه رسید.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه ساختمانی و انبوه سازی با وجود نبود نقدینگی در بازار اما بواسطه دو رقمی شدن قیمت نیمی از نمادها شاهد معاملات بهتری نسبت به گروه های بزرگ هستیم. در شرایطی قیمت ها در سطوح جذابی قرار دارند که پتانسیل مثبتی در راستای رشد قیمت ها مشاهده نمی شود. البته روز گذشته گفته شد که زمین با مشارکت دولت و بخش خصوصی اهداء می شود. یعنی دولت شریک بخش خصوصی می شود و زمین را می دهد. 50 درصد را بافت فرسوده و دولت برمی دارد و 50 درصد بخش خصوصی. ضمن اینکه دولت برای فروش مسکن ساخته شده ، وام 6 درصد می دهد. در تحولات مرتبط با این گروه ، گفته می شود ساخت و ساز در 1000 شهر کشور از رکود ساختمانی بیرون آمد !

طبق داده­ های آماری بانک مرکزی ، در این 1000 شهر طی سال گذشته حجم صدور پروانه ساختمانی با کاربری مسکونی 13 درصد نسبت به سال 95 رشد مثبت داشته است. در این شهرها در مجموع بیش از 60 هزار فقره پروانه ساختمانی طی 9 ماه اول سال گذشته صادر شده که حداقل 150 هزار واحد مسکونی را شامل می شود. میزان رشد ساخت و سازهای مسکونی در تهران طی همین مدت حدود 18 درصد بوده است. این 1000 شهر ، مناطق شهری کم جمعیت هستند به این صورت که جمعیت ساکن در هر یک از این شهرها حداکثر 200 هزار نفر است. یک سوم جمعیت کشور در این 1000 شهر زندگی می کنند. سال گذشته ساخت و ساز در کل 1300 شهر کشور حدود 8 درصد افزایش پیدا کرد. این اولین رشد مثبت ساخت و ساز از سال 93 تاکنون است که بیانگر شروع دوره رونق خواهد بود. در سال های 94 و 95 ساخت و ساز به لحاظ حجم صدور پروانه ساختمانی بیش از 50 درصد افت کرد.

در این گروه برخی از سهم ها به دلیل ریزش های سنگین ، در قیمت های فعلی فروشنده های چندانی ندارند. به عنوان مثال ، ثاباد از قیمت های 380 تومانی تیر ماه سال گذشته ( طی کمتر از یکسال ) به 180 تومان رسیده است ! ثنوسا نیز افت سهمگین تری داشته است. ثشرق 70 تومانی ، دیگر جذابیتی برای فروش باقی نگذاشته است. این شرکت در 6 ماه ابتدای منتهی به 31 شهریور ماه 97 ، رقمی بالغ بر 344 میلیارد ریال فروش محقق کرد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 326 درصدی داشته است اما رشد بهای تمام شده نشان می دهد که شرکت پروژه ها را با زیان فروخته است ! در ثفارس اما در حالی قیمت سهم افت سنگینی داشته که شرکت در دوره 6 ماهه با فروش 254 میلیارد ریالی ، ( رشد 30 درصدی نشبت به دوره مشابه سال گذشته ) به سود 114 ریالی دست یافته است. واقعا ثفارس در این سالها که در بخش ساختمان رکود بوده ، عملکرد خوب و قابل دفاعی داشته است.

در ثتران شاهد آغاز مثبت و رسیدن سهم به قیمت های درصد مثبت ( محدوده 75 – 77 تومان ) بودیم اما وضعیت نامساعد بازار و نبود نقدینگی مانعی برای تشکیل صف خرید در این سهم پایتخت نشین بود. حتی آدامس شیک را هم دیگر به این قیمت ها نمی دهند ! مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری مسکن درخصوص برنامه های ثتران گفت : براساس گزارش عملکرد 6 ماهه ، شرکت سرمایه ‌گذاری مسکن تهران سود حدود 5 میلیارد ریالی را به بازار اعلام کرده است. لازم به ذکر است که این شرکت در دوره مشابه سال قبل ، 193 میلیار ریال زیان داشته است. در حال حاضر این زیان به سود تبدیل شده است. وی گفت : علل عمده تحقق سود شرکت ، افزایش درآمد ناشی از پروژه خدامی است. این پروژه تا تاریخ 96.12.29 دارای پیشرفت 80 درصدی بود که انتظار می‌ رود با تکمیل پروژه ، درآمد و سود بیشتری نصیب شرکت شود. فندرسکی درباره دلیل توجه به سهم گفت : براساس گزارش تفسیری ، شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران به دنبال واگذاری زمین شهریار بوده که در این خصوص مذاکراتی را نیز با خریداران بالقوه انجام داده است. انتشار این اخبار منجر به توجه بازار به سهم شده است. در مجمع این شرکت خروج از زیان برای سال مالی 97 به سهامداران قول داده شد و اکنون این مهم عملیاتی شده است. همچنان که در مجمع این شرکت عنوان شد ، برنامه های هلدینگ مسکن یک به یک برای این مجموعه در حال انجام است.

ب) در گروه پالایشی معاملات ضعیف اما متعادل دنبال می شود. با توجه به تحولات رخ داده و تک نرخی شدن ارز در سطوح 4.200 تومانی ، بعید به نظر می رسد که افت خاصی را در نمادهای این گروه داشته باشیم. مگر اینکه اتفاق سیاسی خاصی رخ دهد و یا تصمیمات جدیدی برای نرخ فروش و مواد اولیه شرکتها اتخاذ شود. بنابراین با توجه به اختلاف 500 تومانی بین نرخ ارز مبادله ای قدیم و نرخ 4.200 تومانی فعلی و همچنین بهبود وضعیت کرک اسپردها ، می توان به رشد سود شرکت ها برای سال 97 امیدوار بود. ضمن اینکه به این نکته باید توجه داشت که سود اکثر شرکت ها در سال 96 تعدیل خواهند شد. لذا با توجه به اینکه تا زمان مجامع پالایشی ها 3 ماه باقی مانده ، می توان از فرصت ایجاد شده برای تحلیل سود شرکت ها و همچنین سرمایه گذاری مناسب بهره برد. البته نبود دیتای کافی ( عدم ارائه پیش بینی سود و زیان ) کمی کار را برای تحلیل دشوار می کند.

در این گروه پالایش نفت تهران در حالی در قیمت های بیش از 400 تومانی معامله می شود که شرکت برای سالهای 96 و 97 می تواند 80 و 100 تومان سود داشته باشد. بنابراین قیمت روی تابلوی شتران پس از مجمع دیدنی خواهد بود. ضمن اینکه شتران برنامه افزایش سرمایه 50 درصدی از محل سود انباشته ، اندوخته طرح و توسعه به منظور تامین مالی قسمتی از طرح های در دست اجرا و مخارج سرمایه ای بلندمدت ، جبران مخارج سرمایه ای انجام شده و اصلاح ساختار مالی را دارد. به نظر قیمت های 400 و کمتر از 400 تومانی شتران ریسک خاصی ندارد. در شپنا نیز وضعیت به همین صورت است. برای این شرکت سودهای 110 و 140 تومانی را برای سالهای 96 و 97 انتظار داریم.

در شبندر وضعیت بد نیست اما P/e سهم کمی بالاتر از 2 نماد یاد شده است. این سهم 2 نکته مثبت دارد. اول اینکه یک حامی تمام عیار به عنوان آرمان شهر دارد و ثانیا سود شرکت از سال 98 بواسطه صادرات بنزین در مسیر رشد قرار خواهد گرفت. بنابراین هر 3 سهم در بلند مدت از پتانسیل های آزاد نشده خوبی برخوردارند. طی روزهای اخیر شرکت پالایش نفت بندر عباس وکیوم باتوم را با نرخ پایه 11.744 ریال برای عرضه در بورس کالا در نظر داشت که با توجه به تقاضای بالا برای این محصول (22.700 تن) قیمت رقابت شد و در نهایت معامله 15 هزار تن وکیوم باتوم شرکت با رشد 3.8 درصدی نسبت به قیمت پایه عرضه با متوسط نرخ 12.185 ریال رقم خورد.

مهدی صرامی مدیرمالی پالایش نفت اصفهان درخصوص تاثیر تغییرات نرخ ارز و نوسانات اخیر بر عملکرد و صورت سود و زیان این شرکت گفت : دو عامل تاثیرگذار بر عملکرد سود و زیانی پالایشگاه ها قیمت نفت و تغییرات قیمت ارز است که در شرایط فعلی هر دو عامل مثبت است. اما باید به این موضوع توجه داشت که در پالایشگاه ها طبق قانون مبنای محاسبه نرخ ارز ، مبادله ای است و پالایش نفت اصفهان با نرخ ارز آزاد مبادلات کالایی ندارد. اما در صورت تک نرخی شدن ارز روی قیمت 4.200 تومانی انتظار داریم اثرات مثبتی در سال مالی 97 ناشی از تغییر این پارامتر داشته باشیم. صرامی درخصوص عملکرد سال 96 گفت : پالایش و پخش هنوز نرخ های اسفند را ارائه نداده تا بررسی کنیم آیا تعدیلی در کار است یا خیر و آنچه قبلا اعلام کردیم فعلا پا برجاست. وی ادامه داد : برای سال 97 طرح های توسعه ای از جمله واحد تصفیه گازوییل و سایرطرح ها در دست اجراست و وضعیت اجرای طرح ها و پروژه ها مطلوب است. صرامی به وضعیت پالایشگاه ها در سال 97 هم اشاره کرد و گفت : اگر شرایط خاص خارج از انتظاری رخ ندهد وضعیت برای پالایشی ها در سال جاری به مراتب بهتر از سال 96 است و متغیر های موجود در شرایط بهتری به نسبت سال قبل است.

ج) در گروه قندی فشار عرضه بالا بود اما به نظر می رسد پس از کمی دست به دست شدن و کف سازی ، شاهد آغاز یک موج جدید تقاضا باشیم. تک نرخی شدن ارز و کاهش جذابیت واردات شکر در کنار قرار گرفتن صنایع بزرگ در مسیر اصلاح موجب شده تا بازار باری دیگر به قندی ها روی خوش نشان دهد. با این حال باید توجه داشت که به دلیل مشکل کم آبی ، ممکن است شرکت ها و کشاورزان با مشکل مواجه شوند. البته اطلاعات جدیدی در این خصوص در دست نیست اما به هر جهت نمی توان از کنار این معضل به سادگی گذشت. درخصوص شاخص قندی ها باید گفت که با توجه به شکست مقاومت 9.500 واحدی ، هر برگشتی به این سطح می تواند فرصت خرید کوتاه مدتی برای نوسان گیری باشد.

در این گروه ، قشرین بواسطه بحث فروش دارایی و افزایش سرمایه ، فضای متفاوتی دارد. در شکر شاهرود پس از عرضه سنگین دیروز ، فشار عرضه در بازار امروز بالا بود. قشکر جای تعدیل مثبت دارد اما به دلیل عدم کشت چغندر پاییزه ؛ جای رشد تولید و فروش و جهش سود ندارد. در قند لرستان ، نبود تقاضای کافی سهم را به قیمت های درصد منفی کشاند. در قند هکمتان ، معاملات پر حجم و جالب دنبال می شود. این شرکت در حالی بیش از 59 تومان سود پیش بینی نموده که انتظار تعدیل مثبت مجدد و اعلام سود حدود 65 تومانی وجود دارد. بنابراین باید منفی برخی از نمادها نظیر قشیر ، قصفها و قهکمت را زیر نظر داشت.

مدیر مالی «قهکمت» درخصوص پیش‌بینی وضعیت قندی ها در سال جاری گفت : با توجه به اینکه بخشی از سم ، کود و بذر چغندرقند وارداتی است ، تک نرخ شدن دلار در 4.200 تومان بهای تمام شده آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال تاثیر دلار 4.200 تومانی بر افزایش بهای تمام شده شکر وارداتی به مراتب پررنگ تر از تاثیر بر بهای تمام شده چغندر قند خواهد بود. وی با اشاره به گران شدن بهای تمام شده شکر وارداتی و تاثیرات آن گفت : افزایش بهای تمام شده شکر وارداتی می تواند به کاهش جذابیت واردات شکر برای واردکنندگان ختم شود. علاوه بر این ، افزایش نرخ دلار بهای تمام شده محصولات جایگزین شکر ، از جمله شکر ذرت که توسط برخی کارخانجات تولیدکننده کیک و کلوچه وارد شده و به جای شکر سفید مورد استفاده قرار می گیرد نیز، افزایش داده و به هر حال بازار عرضه و تقاضای شکر داخلی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

اکبر نیک راه درباره کم آبی و کشت پر مصرف چغندر قند گفت : به دلیل مشکل کم آبی در کشور، حجم کشت چغندرقند در برخی نقاط کشور از جمله استان همدان توسط جهاد کشاورزی مدیریت می شود. مدیر مالی قند هگمتان در موردیارانه های دولتی و دریافت یا عدم دریافت تصریح کرد : مطالباتی که بابت یارانه فروش شکر در سال های 94 ، 95 و 96 از دولت داشته ایم، هنوز وصول نشده و ناچار به استقراض از سیستم بانکی شده ایم. امیدواریم این مطالبات را زودتر دریافت کنیم تا بتوانیم بدهی چغندرکاران را پرداخت نماییم. با در نظر گرفتن همه جوانب ، چشم انداز آینده روشن بوده و آنچه در گزارشات قبلی پیش بینی شده بوده ، محقق خواهیم ساخت.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

در ادامه به سراغ بررسی آخرین وضعیت چکاپا که سال مالی منتهی به 30 آبان دارد ، خواهیم رفت. این شرکت پیش بینی کرده در سال 97 رقمی بالغ بر 1.931 میلیارد ریال درآمد از محل فروش : ( 36.000 تن کاغذ رول سفید به نرخ هر تن 30.000.000 ریال مجموعا 1.080 میلیارد ریال + 18.000 تن خمیر ویرجین صادراتی به نرخ هر تن 29.000.000 ریال مجموعا 522 میلیارد ریال + 5.000 تن خمیر ویرجین داخلی به نرخ هر تن 25.500.000 ریال مجموعا 127 میلیارد ریال + 7.000 تن رول فلوتینگ به نرخ هر تن 16.000.000 ریال مجموعا 112 میلیارد ریال + 6.000 تن خمیر مایع به نرخ هر تن 15.000.000 ریال مجموعا 90 میلیارد ریال ) شناسایی نماید. این بررسی نشان می دهد که 56 درصد درآمد شرکت مربوط به فروش کاغذ رول سفید ، 33.5 درصد مربوط به خمیر ویرجین ( عمدتا صادراتی و داخلی ) ، 6 درصد رول فلوتینگ و 4.5 درصد خمیر مایع می باشد. بنابراین مقدار و نرخ فروش کاغذ رول سفید و خمیر ویرجین صادراتی تغییرات با اهمیتی در درآمد و بودجه شرکت ایجاد می کند. البته گزارش ها نشان می دهد که تمرکز اصلی شرکت بر روی فروش خمیر ویرجین است. بررسی ها نشان می دهد که طی 5 ماه اخیر بیش از 50 درصد درآمد شرکت از محل فروش خمیر ویرجین تامین شده است. در ادامه ، نگاهی به گزارش ماه به ماه شرکت خواهیم داشت. چکاپا در حالی پیش بینی نموده رقمی بالغ بر 1.931 میلیارد ریال فروش در سال 97 داشته باشد که فروش آذر ماه 161 میلیارد ریال ، فروش دی ماه 161 میلیارد ریال ، فروش بهمن ماه 153 میلیارد ریال ، فروش اسفند ماه 220 میلیارد ریال ، فروش فروردین ماه 239 میلیارد ریال و جمع فروش 5 ماهه نیز 934 میلیارد ریال معادل 48 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. این بررسی نشان می دهد که شرکت در اسفند و فروردین جهش فروش داشته است. رشد 18 درصدی کاغذ رول سفید و افزایش 26 درصدی نرخ خمیر ویرجین نسبت به ماه گذشته از دیگر نکات مثبت در گزارش چکاپاست. به نظر این سهم را بیشتر باید زیر نظر داشت. چکاپا در سال های 97 و 98 اتفاقات جدیدی را تجربه خواهد کرد.

6) اخبار شرکتها و صنایع / اطلاعات با اهمیت / شایعات و شنیده ها : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) به نقل از روابط عمومی بانک تجارت ، نادرخواجه حق وردی گفت : در سال گذشته با فروش 239 مورد از املاک مازاد بانک مبلغی بالغ بر 1.290 میلیارد ریال درآمد برای بانک حاصل شد که 106 مورد از این املاک تملیکی و مازاد در 3 ماهه پایانی سال 96 به فروش رسیده که نشان دهنده رشد 56 درصدی در این بازه زمانی است. وی ضمن تاکید بر اراده مدیریت بانک در بهینه‌ سازی شبکه شعب در سال جاری از حذف و ادغام بیش از 50 شعبه بانک در سال 96 خبر داد و خاطرنشان کرد : علاوه بر این اقدامات ، روند رو به رشد پیگیری و وصول مطالبات در سال گذشته تداوم یافته به نحوی که تنها در 3 ماهه پایانی سال گذشته 13.000 میلیارد ریال از مطالبات بانک وصول شده است.

ب) در بازار امروز توقف نماد فنوال به منظور ارائه اطلاعات با اهمیت را داشتیم. بر این اساس ، شرکت بالمین کامرز آ.گ 20 درصد – شرکت سرمایه گذاری آرین قشم 6 درصد و یک شخص حقیقی 4 درصد از سهام فنوال را به شرکت مدبر تجارت آریا 10 درصد – شرکت آلومینیوم تابنده 16 درصد و یک شخص حقیقی 4 درصد واگذار نمودند. با توجه به خاتمه یافتن این واگذاری ها ، شاید دیگر دلیلی برای رشد سهم وجود نداشته باشد ... !

ج) معاون وزیر نفت در حاشیه بازدید خبرنگاران از پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت : تا پایان امسال تولید بنزین در کشور به 105 میلیون لیتر افزایش می یابد که 87 میلیون لیتر آن یورو 4 و 5 خواهد بود. پیش بینی می کنیم مصرف بنزین در سال جاری 9 درصد افزایش یابد. درسال 97 تمام پالایشگاه ها وارد فاز تعمیرات اساسی و نیمه اساسی می شود ، برنامه تعمیرات طوری چیده شده که تاثیر کمی در متوسط تولید بنزین خواهد داشت.

د) مدیرعامل فولاد هرمزگان با اشاره به عملکرد درخشان شرکت در سال 96 گفت : با تلاش و همت همکاران در سال 96 تولید تختال در فولاد هرمزگان به بیش از 1.4 میلیون تن رسید که ضمن کسب رکورد ، 23 درصد رشد تولید نسبت به 95 نشان می ‌دهد. همچنین در تولید آهن اسفنجی نیز با تولید حدود 1.5 میلیون تن ، شاهد رشد 14 درصدی بودیم.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه رایانه و آی – تی در حالی معاملات کُند و ضعیف دنبال می شود که خبرهای جالبی از نماد «آپ» به گوش می رسد که می تواند در روند حرکتی سهم نقش بسزایی داشته باشد. مهدی شهیدی ، قائم مقام مدیرعامل آسان پرداخت پرشین ، در نخستین نشست خبری سال 97 این شرکت با اشاره به این مهم که خرید سهام بر روی آپلیکیشن آپ فعال شده ، گفت : امکانات ویژه ای را برای سهامدارانی در نظر گرفته ایم که سهام آپ را داشته و با آن همراهی کنند. او ادامه داد : سهام این عزیزان همراه را به طور قطع افزایش می دهیم و یک خبر خوش نیز اینکه هم اکنون کل گروه اسنپ مشتری آپ شده است. شهیدی ادامه داد : کار صدور 200 هزار کد سهامداری جدید به انجام رسیده و با سرویس هایی که به سهامداران آپ خواهیم داد شرایطی فراهم می شود که ارزش خدمات دریافتی آنها از ارزش سهامشان بالاتر رود.به گفته او پارکینگ ، وی. آی. پی ؛ فرودگاه امام و پرداخت عوارض برای سهامداران همراه آپ ، رایگان خواهد بود وبورسی های آپ ، امکانات ویژه ای خواهند گرفت که با پول هم خریدنی نیست. او گفت : به طور مثالبه دارندگان بیش از 500 سهم آپ ، سهام رایگان تعلق می گیرد وهر نوع صفی ، را برای همراهان آپ خاطره خواهیم کرد. وی گفت: تلاش همکاران ما در آسان پرداخت بر این اصل استوار است، که کاری کنیم، تا سهاداران آپ با ما بمانند. به گفته او آپ، همچنینتا زمان اکنون ، سقف 18 و نیم میلیون دانلود را نیز رد کرده است. شهیدی در ادامه سخنان خود درباره شرایط کار مخاطبان ، با تله پرداز آسان پرداخت گفت : پرداخت بدون کارت از تمامی پوزهای شرکت قابل انجام است و این مهم موضوعی بسیار کاربردی است که هنوز عمومی نشده اما با فرهنگ سازی به طور قطع با استقبال شایان توجه مخاطبان روبرو خواهد شد.

ب) در گروه تجهیزاتی ، حفاری امروز هم مورد توجه بود و با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت رسید اما حقوقی ها شیر عرضه را باز کرده و سبب برقراری تعادل در روند حرکتی حفاری شدند. با این حال به نظر می رسد سهم پس از کمی دست به دست شدن بتواند ضمن بازپس گیری کانال 200 تومانی ، در مسیر قیمت های 210 – 215 تومانی قرار گیرد. تک نرخی شدن ارز و شناسایی سود تسعیر نرخ ارز ، برگشت استهلاک سحر 1 و 2 ، امیدواری به قراردادهای جدید ، زمزمه دریافت مطالبات 1.000 میلیارد تومانی و سقوط بیش از 85 درصدی قیمت از دی ماه 92 تا به امروز موجب شده تا بازار نگاه دقیق تری به این سهم داشته باشد. در بازار شایعه شده که حفاری قصد فروش ساختمان دارد. کاری به این شایعات نداریم ؛ نکته جالب اینجاست که شرکتی با 1.000 میلیارد تومان مطالبات ، تنها 480 میلیارد تومان مارکت دارد. در سوی دیگر فاراک را داریم که او هم از تک نرخی شدن ارز منتفع می شود. ضمن اینکه شایعاتی درخصوص قراردادهای جدید به گوش می رسد. البته حاشیه در فاراک بالاست و رشد قیمت ها بیشتر جنبه نوسان دارد.

ج) در گروه پتروشیمی فشار عرضه کماکان ادامه دارد و اکثر نمادها با افت قیمت به کار خود ادامه می دهند. اثر منفی تک نرخی شدن ارز در سطوح 4.200 تومانی ، بیشتر فشار را به این صنعت وارد خواهد کرد. مدیر مالی «پارسان» درخصوص آخرین وضعیت این هلدینگ و همچنین صنعت مذکور گفت : عرضه پتروشیمی پارس در برنامه های آتی قرار دارد اما زمان این عرضه هنوز مشخص نیست.آثار مالی عرضه احتمالی پتروشیمی پارس بر سودآوری پارسان با اهمیت نخواهد بود. این مقام مسئول در رابطه با تاثیر دلار 4.200 تومانی بر وضعیت پتروشیمی ها گفت : اثر دلار 4.200 تومانی را بر صنعت پتروشیمی ، منفی ارزیابی می کنم و پتروشیمی هایی که خوراک مایع مصرف می کنند ، بیش از پتروشیمی هایی که خوراک گازی داشته باشند از این قضیه متاثر خواهند شد. حمیدرضا نبی زاده اضافه کرد : اکثر شرکت های پتروشیمی زیرمجموعه پارسان ، خوراک گازی هستند که اثر کمتری از دلار تک نرخی 4.200 تومانی خواهند پذیرفت. تلاش می شود این اثر منفی در شرکت های زیرمجموعه ، از طریق برنامه های دیگری همچون افزایش ظرفیت تولید ، افزایش بهره وری ، افزایش قیمت محصولات و … پوشش داده شود. وی گفت : مذاکراتی در جریان است تا شاید بتوان با تخفیف بیشتر نرخ خوراک پتروشیمی ها ، اثر منفی دلار 4.200 تومانی بر صنعت پتروشیمی جبران شود. مدیر مالی «پارسان» درخصوص تاثیر تک نرخی شدن دلار بر وضعیت سودآوری شرکت نفت و گاز پارسیان عنوان کرد : با فرض تثبیت دلار تک نرخی 4.200 تومانی و عدم تغییر سایر عوامل ، سودآوری پارسان در سال جاری احتمالا کمتر از سال گذشته ، خواهد بود.

د) در گروه سرمایه گذاری و هلدینگی ، اکثر نمادها معاملات کم حجم و یخ زده را تجربه می کنند. رکود در سهام بزرگ و ایجاد ابهامات اقتصادی موجب شده تا بزرگان این گروه حرفی برای گفتن نداشته باشند. در این بین توقف و رفت و برگشت نماد «وامید» به منظور ارائه اطلاعات با اهمیت را داشتیم. این شرکت در نظر دارد در راستای اجرای مفاد ماده 16 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و خروج بانکها از بنگاه داری ، شرکت های ذیل را از طریق بورس اوراق بهادار تهران ، فرابورس ایران و مزایده عمومی واگذار نماید : سرمایه گذاری سپه ، کویر تایر ، سیمان هرمزگان ، سیمان بجنورد ، سیمان ایلام ، سیمان کردستان ، سیمان خاش ، مدیریت انرژی امید تابان هور ، سرمایه گذاری توسعه گوهران امید ، بازرگانی و تولیدی مرجان کار ، سرمایه گذاری رفاهی ، خدماتی و گردشگری امید تابان آسیا ، تولیدی ساگار و قطعات نسوز ، یزد سفالین ، سیمان ساوه ، تامین سرمایه امین !! گویا فقط کگل و کچاد و فولاد جزء بنگاه های اقتصادی محسوب نمی شوند !

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.180 – 4.220 تومان

ب) یورو : 5.150 – 5.200 تومان

ج) درهم امارات : 1.138 – 1.150 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.810.000 – 1.830.000 تومان

رئیس کل بانک مرکزی از احتمال آغاز حراج سکه در آینده خبر داد و گفت : بانک مرکزی با عرضه سکه ، حباب پیش آمده را از بین می‌برد. رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اینکه چرا بازار طلا از دلار 4.200 تومانی تبعیت نمی کند و قیمت سکه طلا بالاتر از ارزش واقعی آن است ، گفت : سکه شرایط خاص خود را دارد. وی افزود : در گذشته نیز شاهد حباب در نرخ سکه بودیم و بانک مرکزی از طریق پیش فروش و حراج سکه را به بازار عرضه می کرد تا حباب از بین برود و با دلار هماهنگ شود. رئیس بانک مرکزی گفت : ممکن است در آینده بحث حراج سکه را نیز داشته باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24