Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روند ورود سرمایه‌ها به این بازار طی بهار و تابستان سال گذشته، شیب افزایشی به شکل تصاعدی داشته و در پاییز همچنان مسیر رشد مثبت حفظ شده است. این وضعیت البته در ماه اسفند با جهش ...

چالش فرار سرمایه در سال ٩٧!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت ساختمانی (بخش پنجم)
  • بررسی تکنیکال
    • ثرود
  • هفته نامه کدال
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

صنعت ساختمانی (بخش پنجم)

شرکت های فعال در صنعت ساختمان طی سال های اخیر همزمان با رکود بخش ساختمان حاشیه نشین بوده اند و درآمدزایی این شرکت ها نیز همچون پروژه های تعریف شده محدود در این صنعت، شرایط مطلوبی سپری نمی کرد. اما این وضعیت برای ساختمانی ها ممکن است به هفته های پایانی خود نزدیک شده باشد. تحرکات در بازار مسکن در حالی مشاهده می شود که تغییر نرخ مسکن، تغییرات نرخ ارز و تورم در بخش هایی از جامعه به وضوح قابل مشاهده است و نقدینگی انباشته شده طی سال های قبل به دنبال یه مامن امن جهت سرمایه گذاری ست. همین موضوع ما را بر آن داشته که صنعت ساختمان را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و در چند بخش به تحلیل شرکت های آن از دید کلان بپردازیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) ثرود

مسکن زاینده رود در یک روند 3.5 ساله در کانال نزولی محصور شده است و برخورد به کف و سقف کانال طی دوره مذکور به خوبی مشهود است. این سهم اخیرا در محدوده زیر 100 تومان به کف کانال برخورد نمود و در یک رالی کوتاه مدت به بیش از 120 تومان رسید.

سهم در محدوده 108 تا 112 تومان با حمایت نسبتا محکمی روبروست و به نظر می رسد برای خرید پلکانی جذاب باشد با این حال حد ضرر 102 تومان می تواند برای کاهش ریسک مد نظر سهامداران شرکت باشد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی؛ حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه در دیدار وزیر و مسئولان و جمعی از کارکنان وزارت اطلاعات، مجموعه وزارت را برآمده از انقلاب و فرزندان امام و انقلاب خواندند و با تأکید بر لزوم حرکت انقلابی و انقلابی ماندنِ صد درصدِ وزارت اطلاعات، با اشاره به ابعاد گوناگون جنگ اطلاعاتی جبهه وسیع دشمنان با نظام اسلامی، گفتند: یکی از محورهای مهم و اصلی این جنگ، «نفوذ و تأثیرگذاری بر نظام محاسباتی مسئولان» و «تغییر باورهای مردم» است که در این جنگ، علاوه بر دفاع و بستن نفوذگاهها، باید تهاجم نیز انجام، و از هرگونه غفلت و ساده اندیشی جداً پرهیز شود. ایشان با تأکید بر اینکه هرگونه جناح‌بازی در وزارت اطلاعات گناه است، گفتند: در وزارت اطلاعات یک جناح وجود دارد و آن، جناحِ انقلاب است. رهبر انقلاب اسلامی، فساد را در بسیاری از موارد ناشی از روحیه زیاده‌طلبی و اشرافی‌گری و تجمل‌پرستی دانستند و خاطرنشان کردند: اینکه امام بزرگوار بارها بر حفظ زیّ طلبگی و داشتن زندگی ساده و معمولی مسئولان تأکید داشتند، به همین علت بود.

وزیر امور خارجه که به منظور حضور در اجلاس بین‌المللی صلح پایدار سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، در بدو ورود در جمع خبرنگاران گفت: سیاست های غلط آمریکا می تواند منطقه ما را به سمت بسیار خطرناکی به ویژه در سوریه بکشاند. وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران حتما براساس منافعش عمل می‌کند، ایران در برجام و بیرون از برجام انتخاب‌های گسترده‌ای برای اقدام دارد و حتما اقدامی که ایران خواهد کرد و واکنشی که جامعه بین‌المللی به حرکت آمریکا خواهد داشت، برای آمریکایی‌ها بسیار ناخوشایند است. ظریف اضافه کرد: حضور در نیویورک فرصتی خواهد بود که با برخی گروه‌های فکری، برخی رسانه‌ها و سردبیرها و کسانی که نخبگان سیاسی اینجا محسوب می‌شوند، خارج از دولت آمریکا، گفت‌وگو داشته باشیم، مخصوصا با توجه به شرایط کنونی منطقه که خطر سیاست‌های غلط آمریکا می‌تواند منطقه ما را به سمت بسیار خطرناکی مخصوصا در سوریه سوق بدهد.

بیش از 500 قانونگذار از کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک از آمریکا خواستند تا از برنامه جامع اقدام مشترک خارج نشوند. این نمایندگان در بیانیه خود از کاخ سفید خواستند تا پیش از ضرب‌الاجل تعیین شده 12 مه از سوی رییس‌جمهور ترامپ بار دیگر تهدید وی برای خروج از توافق هسته‌ای را مورد بررسی قرار دهد. به نوشته گاردین، این بیانیه در حالی منتشر شده است که صدراعظم آلمان و رییس‌جمهور فرانسه همزمان با نزدیک شدن ضرب‌الاجل 12 مه قرار است به واشنگتن سفر کنند و دیدارهایی جداگانه با رییس‌جمهور آمریکا داشته باشند که در آن درباره حفظ توافق هسته‌ای گفت‌وگو خواهند کرد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان؛ در جریان یکسان‌سازی نرخ ارز بانک مرکزی نسبت به نگهداری بیش از ۱۰ هزار یورو تا پایان فروردین هشدار داده و اعلام کرده بود که اگر مازاد بر این به فروش نرسیده و یا سپرده‌گذاری ارزی نشود، در صورت کشف با دارنده طبق قانون برخورد می‌شود. بر این اساس از فردا (شنبه) همزمان با اول اردیبهشت ماه مهلت تعیین شده بانک مرکزی برای واگذاری ارز مازاد بر ۱۰ هزار یور و یا سپرده‌گذاری آن در بانک‌ها به پایان می‌رسد و اگر دارنده نسبت به این موضوع اقدام نکند مرتکب جرم شده است. براساس این طرح همچنین کسانی که نیاز به ارز دارند از روشهایی که دولت پیش پای آنها گذاشته است می توانند ارز تهیه کنند. همچنین رییس بانک مرکزی با اشاره به نهایی شدن سامانه الکترونیکی خرید و فروش ارز "نیما"، از رونمایی آن در هفته پیش رو خبر داد. همچنین در آخرین مصوبه هیأت وزیران در جلسه روز چهارشنبه خود به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت های دولتی را موظف کرد ارز یورو را به عنوان ارز مبنای گزارشگری و انتشار آمار، اطلاعات و داده‌های مالی خود مورد استفاده قرار دهند.

مرکز آمار ایران اعلام کرد: در سال ١٣٩٦، حداقل ۴۰.۳ درصد جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییراتنرخ مشارکت اقتصادیحاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل (١٣٩٥)، ٠.٩ درصدافزایشیافته است.. بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ١٢، ١ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال ١٣٩٥، ٠,٣ درصد کاهش یافته است. در همین ارتباط برای سال 97 مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار گفت: طبق تأکیدات رئیس جمهور، اشتغال زایی از طریق نوسازی بافت های فرسوده شهری و حمل و نقل را در سال۹۷ باید دنبال کنیم. در حوزه اجرای طرح‌های کارورزی ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی ، مشوق‌های کارفرمایی و یارانه دستمزد سیاست‌های وزارت کار مشخص شده است؛ همچنین توسعه استارت آپ‌ها، مشاغل خرد، مشاغل اقشار تحت حمایت نهادهای حمایتی به عنوان برنامه‌های اشتغالزایی مد نظر است.

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهان اعلام کرد که در سال ۲۰۱۷ رشد اقتصادی ایران به ۳.۴ درصد،نرخ تورم به ۹.۹ درصد و نرخ بیکاری به ۱۱.۸درصد رسید.

بازار سرمایه؛ یازدهمین فاینکس 2018 در حالی روز 5 شنبه با حضور 400 بنگاه و مجموعه اقتصادی به کار خود پایان داد که امسال از 12 کشور جهان مهمانانی از کشورهای سوئیس، آلمان، سوئد، انگلستان، اندونزی، پاکستان، عراق، عمان و‌... در نمایشگاه حضور پیدا کردند. مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس درباره این نمایشگاه گفت: قطع به یقین صنعت مالی کشور در خدمت کالای ایرانی است. وقتی یک کارخانه اقدام به تولید می‌کند، کارگر کارخانه و خط تولید بیمه است، پس با صنعت بیمه ارتباط دارد. وقتی یک کارخانه شروع به تولید می‌کند باید از بانک تسهیلات بگیرد و به کارکنان خود حقوق بدهد پس قاعدتا‌ از حمایت نظام بانکی کشور بهره‌مند ‌است. وقتی یک واحد تولیدی برای تامین مالی به بازار سرمایه مراجعه می‌کند و سهام خود را در بورس یا فرا بورس عرضه می‌کند یا کالای خود را در بورس کالا یا بورس انرژی عرضه می‌کند قطعا مورد حمایت بازار سرمایه است. همچنین در این نمایشگاه رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: بازار سرمایه در تلاش است معاملات سکه را با کمک بانک مرکزی متمرکز کند. امید است با تمرکز بر بورس کالا معاملات کل سکه کشور در شرایط مناسبی انجام شود تا بتوانیم به کسانی که قصد سرمایه‌گذاری مناسب دارند کمککنیم تا از این بازار بهره‌مند شوند.

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ تداوم روند رکودی حاکم بر بازار سرمایه به سبب نامشخص بودن آینده برجام و وضعیت دلار در این هفته بازدهی صفر درصدی در این گروه را رقم زد و نشان داد که خریداران انگیزه کافی در شرایطی که جای اصلاح زیادی برای نمادها دیده نمی شود، ندارند. این وضعیت در صورتی که تاییدیه برجام بار دیگر در اردیبهشت ماه از سوی ترامپ اعلام شود باعث اقبال دوباره بازار به سمت این گروه خواهد شد.

اما در این هفته آمار تولید خودرو در سال 96 منتشر شد که براساس آن تولید انواع خودرو با رشد ۱۳.۷ درصدی همراه بوده و از یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۳۷۷ دستگاه در ۱۲ ماهه ۱۳۹۵ به یک میلیون و ۵۳۴ هزار و ۷۹۹ دستگاه افزایش یافت.

در محصولات شیمیایی؛ معاملات این گروه در روزهای آغازین هفته با توجه به بخشنامه تک نرخی شدن ارز به مبلغ 4200 تومان با شیب منفی پیگیری شد و عرضه بر تقاضا پیشی گرفت. این موضوع در ادامه و با عرضه محصولات شرکتهای پتروشیمی با دلار تک نرخی در بورس کالا و افزایش10 تا 15 درصدی نسبت به قیمت پایه نشان داد که بازار اعتقادی به ارز تک نرخی ندارد و در نتیجه در روزهای انتهایی هفته شاهد نگاه مثبت سرمایه گذاران به این گروه و افزایش قیمتها بودیم. اما در این گروه مهمترین اتفاق مثبت در حال حاضر کاهش نیافتن قیمت محصولات پتروشیمی به خصوص متانول و اوره در بازارهای جهانی می باشد که این موضوع با توجه به رسیدن قیمت نفت به بالای 70 دلار و صحبتهای عربستان از نفت 100 دلاری رشد قیمت مشتقات حاصل از نفت را به همراه خواهد داشت.

در پتروشیمی ها شرکت پتروشیمی فن اوران اعلام نمود بعلت انجام تعمیرات اساسی، واحد متانول بمدت ٢۵ روز متوقف می گردد. همچنین در این گروه نماد شوینده در اولین مجمع عمومی سالیانه خود اعلام کرد به زودی پاکسان ایروان در کشور ارمنستان راه اندازی خواهد شد. همچنین در پایان مجمع این شرکت 55 تومان سود نقدی از سود سال 96 و 20 درصد از محل اندوخته سرمایه ای بین سهامداران تقسیم کرد.

در فلزات اساسی؛ کامودیتی ها در این هفته به واسطه تحریم های جدید آمریکا بر علیه شرکتهای روسی(به خصوص شرکت آلومنیوم سازی روسال) و همچنین کاهش موجودی انبارها در لندن و رشد بالاتر از انتظار اقتصاد چین، در روزهای ابتدایی آغاز به کارشان رشد خوبی را تجربه کردند. این مهم در انتهای هفته با توجه به رشد مجدد شاخص دلار در مقابل دیگر ارزها باعث کاهش جزئی قیمت ها شد. اما در میان فلزات اساسی آلومنیوم به بالاترین قیمت خود در 6 سال گذشته رسید. در مقابل اما فولادی ها روند متفاوت و رو به کاهشی را طی کردند. در مورد فولاد کارشناسان معتقدند که رشد اقتصادی چین طی ماه های آینده با کاهش مواجه خواهد شد و این مساله همراه با افت فعالیت های بخش مسکن فشار زیادی را بر تقاضای مصالح و مواد ساختمانی از جمله فولاد و سیمان وارد خواهد کرد.

در معاملات این گروه در بازار سرمایه فایرا به واسطه رشد قیمت آلومنیوم به صف خرید رسید که البته با توجه به معامله نشدن حجم مبنا رشد کامل را تجربه نکرد. فولاد مبارکه اصفهان در پی خبر افزایش نرخ آب برای فولادسازهای محدوده اصفهان شاهد افت قیمت بود. در همین ارتباط معاون اقتصادی و مالی فولادمبارکه گفت: اثر افزایش چندین برابری قیمت هر متر آب در هزینه های سال جاری شرکت جبران می شود.وی درباره اثر افزایش قیمت هر متر مکعب آب که در سال جدید از 750 تومان سال قبل به 12 هزار تومان خواهد رسید، اظهار داشت: این موضوع هر چند باعث افزایش هزینه ها و کاهش اندک سود هر سهم سال جاری فولاد مبارکه خواهد شد اما تلاش می شود از طریق بهره برداری از طرح های در دست اجرا و دیگر برنامه ها جبران شود. در صنعت روی رشد مجدد روی و رسیدن آن به 3300 دلار در هر تن رشد قیمت فسرب و زنگان و کیمیا را به همراه داشت.

انبوه سازی، املاک و مستغلات؛ رشد قیمت مسکن در شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور در حالی در هفته های اخیر رخ داده که این رشد به واسطه افزایش قیمت ارز بوده است و باعث بالا رفتن سطح توقع فروشندگان شده است. تا پیش از جهش نرخ دلار پیش‌بینی بر رونق تدریجی بازار مسکن در سال ۱۳۹۷ بود که پس از آن پیش‌بینی‌ها دچار چالش شد؛ اما اقدام یکباره دولت در تک نرخی کردن نرخ ارز و کنترل قیمت دلار در محدوده ۴۲۰۰ تومان شرایطی را ایجاد کرده که تحلیل وضعیت آینده بازار مسکن را مشکل کرده است. وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیش‌بینی از وضعیت بازار مسکن در سال ۱۳۹۷ می‌گوید: به نظرم بازار ارز و طلا همچنان نسبت به بازار مسکن جذابیت بیشتری در سال جدید خواهند داشت.

اما گزارش‌ها از اطلاعات رسمی درباره آخرین وضعیت ورود سرمایه‌ها به بازار ساخت‌وساز حاکی است: حجم کل سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی در کشور، در فصل دوم سال ۹۶ خیز ۲۱ درصدی را تجربه کرده به‌طوری که بعد از پایان سقوط سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز در پایان سال ۹۵، روند ورود سرمایه‌ها به این بازار طی بهار و تابستان سال گذشته، شیب افزایشی به شکل تصاعدی داشته و در پاییز همچنان مسیر رشد مثبت حفظ شده است. این وضعیت البته در ماه اسفند با جهش یکباره قیمت ارز باعث کاهش 11 درصدی معاملات این بخش شد.

همزمان با رونق بازار مسکن گروه انبوه سازی با معاملات مثبتی در برخی نمادها روبرو شدند. در این گروه «ثباغ» که با رشد 50 درصدی قیمت در نیمه دوم سال 96 رو به رو بود، خود را به محدوده قیمت 195 تومان رساند. ثنوسا هم از ابتدای این هفته رشد قیمتی را تجربه کرده است. پروژه ظفر این شرکت در مراحل پایانی آن می باشد و به زودی شاهد فروش آن خواهیم بود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24