Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : خرید مسکن تا پیش از شروع فصل نقل و انتقالات، مشمول تسهیلات ویژه بانکی می شود.بانک پرداخت کننده تسهیلات، طرح ارایه جزء سوم از وام اوراق مسکن را تا پایان خرداد ٩٧ تمدید کرد... بر اساس این طرح، کسانی که متقاضی دریافت وام ۶٠ میلیونی هستند می توانند علاوه بر این تسهیلات، ١٠ میلیون تومان نیز وام بدون سپرده دریافت کنند...

امتیاز بانکی خرید بهاری مسکن

بورس24 : خرید مسکن تا پیش از شروع فصل نقل و انتقالات، مشمول تسهیلات ویژه بانکی می شود.بانک پرداخت کننده تسهیلات، طرح ارایه جزء سوم از وام اوراق مسکن را تا پایان خرداد 97 تمدید کرد.

بر اساس این طرح، کسانی که متقاضی دریافت وام 60 میلیونی هستند می توانند علاوه بر این تسهیلات، 10 میلیون تومان نیز وام بدون سپرده دریافت کنند.

وام 60 میلیون تومانی از محل خرید اوراق مسکن ظرف حداکثر 45 روز قابل دریافت است.برای دسترسی به این وام باید 120 فقره اوراق با قیمت حدود 64 هزار تومان به ازای هر فقره، خریداری کرد.

طی دو ماه آینده، این وام 70 میلیون تومانی به اضافه 20 میلیون تومان وام جعاله، به متقاضیان خرید مسکن در تهران پرداخت می شود.

با توجه به سطح قیمت مسکن که متر مربعی حدود 5 میلیون و 700 هزار تومان در شهر تهران است، با دریافت این تسهیلات می توان بهای خرید حدود 16 متر مربع بنای مسکونی را تامین کرد. اقساط ماهانه این تسهیلات نزدیک به 2 میلیون تومان است.

در حال حاضر زوج ها به تسهیلاتی با سقف بیشتر از وام 90 میلیون تومانی دسترسی دارند.سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق برای زوجین 100 میلیون تومان است که 20 میلیون تومان نیز تسهیلات جعاله به این افراد داده می شود.

زوجین متقاضی این تسهیلات تا پایان خرداد امسال می توانند 20 میلیون تومان نیز تسهیلات بدون سپرده و بدون نیاز به خرید اوراق دریافت کنند که مجموع تسهیلات قابل دسترس برای خرید مسکن توسط زوجین در این حالت رقمی برابر با 140 میلیون تومان است. این تسهیلات برای خرید حدود 25 متر مربع از یک بنای مسکونی با قیمت میانگین در شهر تهران کفایت می کند.

زوجین البته با این تسهیلات می توانند تا 80 درصد قدرت خرید آپارتمان در بافت فرسوده تهران را برای خود پوشش دهند.

وام اوراق مسکن در سال جاری نسبت به سال قبل نه تنها به تسهیلات بدون سپرده مجهز شده که هزینه خرید اوراق حدود 15 درصد نسبت به پارسال کاهش پیدا کرده است.

کارشناسان بازار مسکن به متقاضیان خرید توصیه می کنند از شرایط موجود تا پیش از شروع تابستان استفاده کنند و با دریافت این تسهیلات نسبت به خرید آپارتمان اقدام کنند.

تابستان امسال از یک سو احتمال اینکه پرداخت وام های 10 میلیونی و 20 میلیون تومانی بدون سپرده در کنار وام اوراق متوقف شود، وجود دارد.از طرفی، با شروع فصل نقل و انتقالات ملکی و افزایش نسبی حجم معاملات، احتمال دارد قیمت مسکن افزایش قابل ملاحظه پیدا کند.

در این میان افزایش تقاضای خرید مسکن باعث افزایش حجم تقاضا برای خرید اوراق وام مسکن می شود و این موضوع باعث افزایش احتمالی قیمت اوراق خواهد شد که این موضوع قدرت واقعی تسهیلات 90 و 140 میلیون تومانی را کاهش می دهد.

این دو نوع وام فقط برای خریداران مسکن نیست بلکه سازنده ها نیز می توانند با خرید اوراق، وام ساخت دریافت کنند.بانک پرداخت کننده تسهیلات مسکن، فعلاً تا پایان خرداد،‌پرداخت این دو نوع تسهیلات را تمدید کرده است.

تسهیلات بدون سپرده مکمل وام اوراق مسکن از نیمه دوم سال گذشته وارد بازار شد. این بانک مطابق مجوز بانک مرکزی مجاز است چنانچه منابع کافی (اعتبار داخلی) داشته باشد، نسبت به پرداخت تسهیلات بدون سپرده و بدون نیاز به خرید اوراق، اقدام کند.

قدرت خرید تسهیلات مسکن در معاملات سال 97 فعلاً حدود 25 درصد نسبت به سال گذشته همین موقع کاهش پیدا کرده است. این نزول قدرت به افزایش 25 درصدی قیمت مسکن طی یکسال اخیر مربوط است.

در این شرایط، پیشنهادهایی برای افزایش سقف ریالی وام خرید مسکن به بانک مرکزی ارایه شده است.وزیر راه و شهرسازی افزایش سقف وام خرید مسکن را برای تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم مطرح کرده است.

تسهیلات یکم برای زوجین با سقف 160 میلیون تومان فعلا پرداخت می شود. اما وزارت راه و شهرسازی طرح افزایش سقف وام خرید مسکن به 200 میلیون تومان را به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار ارایه داده است.

این وام با نرخ سود 9.5 درصد پرداخت می شود که این موضوع اقساط ماهانه آن را نسبت به وام اوراق پایین نگه داشته است.در بازار مسکن بیش از 70 درصد از کسانی که با تسهیلات بانکی، صاحب خانه می شوند، مصرف کننده وام اوراق هستند و کمتر از 30 درصد وام گیرنده ها سراغ وام یکم می روند.

در حال حاضر درخواست عمومی برای افزایش سقف وام اوراق مسکن خیلی بیشتر از وام یکم است چرا که فراگیری این تسهیلات بیشتر است.اما به لحاظ فنی، افزایش سقف وام خرید یکم به مراتب راحت تر از وام اوراق است.

بانک پرداخت کننده تسهیلات مسکن برای افزایش سقف وام اوراق،‌ به منابع داخلی نیاز دارد. اما از آنجا که منابع وام یکم از محل سپرده گذاری خانه اولی ها تامین می شود، افزایش سقف این وام ارتباطی با اعتبارات داخلی بانک عامل ندارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24