Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس تهران در معاملات سومین روز کاری هفته سر و شکل بهتری داشت و با گذر از نیمه ابتدایی هفته می بینیم که بواسطه جذاب شدن قیمت ها ، از میزان تمایل بازار برای فروش کاسته شده است. به نظر می رسد جدی شدن بحث تعلیق مجدد تحریم ها توسط آمریکا در کنار تقاضای مناسب محصولات پتروشیمی در بورس کالا سبب شده تا اندکی از نگرانی بازار کاسته شود. هر چند که ...

«مثبت مَشقی بازار !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات سومین روز کاری هفته سر و شکل بهتری داشت و با گذر از نیمه ابتدایی هفته می بینیم که بواسطه جذاب شدن قیمت ها ، از میزان تمایل بازار برای فروش کاسته شده است. به نظر می رسد جدی شدن بحث تعلیق مجدد تحریم ها توسط آمریکا در کنار تقاضای مناسب محصولات پتروشیمی در بورس کالا سبب شده تا اندکی از نگرانی بازار کاسته شود. هر چند که شاخص کل آرایش جالبی ندارد ! گفته می شود اتحادیه اروپا و ایالات متحده در حال مذاکره درخصوص سرنوشت توافق هسته ای می باشند و گویا پیشرفت هایی هم ( در مسئله بازرسی‌ ها و تلاش برای محدود کردن برنامه موشکی ایران ) حاصل شده است. البته بحث فراتر از برجام و برنامه موشکی بوده و طرفین درباره مقابله با فعالیت‌ های منطقه‌ ای ایران هم در جلسه‌ ای دیگر بحث کرده‌ اند اما در این رابطه هنوز به جمع‌ بندی نرسیده‌ اند.

مساله دیگر این که آمریکا و متحدانش تلاش می کنند محدودیت‌ ها بر میزان غنی‌سازی ایران ابدی شود. مقام‌ های آمریکایی می ‌گویند اروپا موافقت اصولی خود را با اینکه «زمان گریز» برنامه هسته ‌ای ایران باید حتی پس از انقضای محدودیت ‌های برجام بیش از یکسال باشد ، اعلام کرده ‌اند و پذیرفته‌ اند که در صورتی که زمان گریز برنامه هسته‌ ای ایران به کمتر از یکسال برسد ، باید تحریم‌ هایی علیه تهران اعمال شود. این در حالی است که چنین تصمیمی نقض آشکار مفاد توافق هسته‌ ای با ایران است و فدریکا موگرینی ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بارها اشاره کرده که اروپا بر تعهد عمیق خود در مورد اجرای کامل توافق هسته ای از سوی همه طرف ها تاکید دارد ...

با این حال وال‌استریت‌ ژورنال با اشاره به جلسه دیروز اتحادیه اروپا و عدم توافق بر اعمال تحریم های جدید علیه ایران ، گزارش داد دیپلمات‌ های اتحادیه اروپا از افزایش حمایت برای اعمال تحریم‌ های جدید علیه ایران به منظور جلب حمایت ترامپ جهت ماندن در برجام خبر می ‌دهند !! منابع مطلع از رایزنی‌ های انجام شده می ‌گویند وزرای خارجه اتحادیه اروپا در آستانه توافق بر سر این موضوع هستند که لازم است در این باره اقدام شود. وزیر خارجه دانمارک گفت : فکر می ‌کنم اکثریت کشورهای اروپایی بر این باورند که لازم است در زمینه تحریم‌ ها گام‌ های بیشتری برداشته شود.

میان وزرای خارجه اتحادیه اروپا رایزنی ‌هایی برای اعمال تحریم‌ هایی علیه اعضای سپاه پاسداران وجود دارد. دولت‌ های سه کشور اروپایی همزمان ، در حال تلاش برای پیش بردن تحریم‌های جدید علیه 15 فرد و نهاد ایرانی هستند. هر گونه تصمیم‌ گیری در این مورد ، نیازمند حمایت تمامی 28 عضو اتحادیه اروپاست. از طرف دیگر دیپلمات ‌ها از کاهش اختلافات میان سه کشور اروپایی با طرف ‌های آمریکایی در مذاکرات هفته‌ های گذشته خبر داده‌اند. هدف از این گفت‌وگوها توافق بر سر اصلاح برجام و برطرف کردن نگرانی‌ های ترامپ است.

بر این اساس گفته می شود در ماه جاری میلادی ( یعنی نهایتا تا 14 روز آتی ) امانوئل ماکرون ، رئیس ‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان در سفری به آمریکا با دونالد ترامپ دیدار خواهند کرد. تروئیکای اروپایی در حالی معتقدند که با افزایش تحریم ها می توانند به عنوان یک برگ چانه ‌زنی برای مجاب کردن ترامپ به ماندن در برجام استفاده کنند که برخی از کشورها به ویژه ایتالیا و اتریش مخالفت خود را نسبت به این قضیه ابراز کرده اند. آنها معتقدند با فرض اعمال تحریم های جدید هم تضمینی به عهدشکنی های مجدد ترامپ وجود ندارد !

به هر جهت وضعیت موجود نشان از کاسته شدن تنش های سیاسی و تقویت تعلیق مجدد تحریم ها و حفظ برجام دارد. با این حال ترامپ طی یکسال و چند ماه اخیر ثابت کرده که رفتار قابل پیش بینی ندارد و تا دقیقه 90 و حتی وقت های اضافه باید صبر کرد و تحولات در حوزه سیاسی و منطقه را رصد نمود. حتی برخی معتقدند همراهی اروپایی ها برای بمباران سوریه بواسطه لابی برای متقاعد کردن ترامپ در راستای عدم خروج از برجام بوده است !! در هر صورت اخبار و تحلیل در این حوزه بسیار است و قطع به یقین تا 22 اردیبهشت ماه این اخبار به اوج خود خواهد رسید.

اما نکته مثبت اینجاست که این روزها بازار ارز ( با وجود اعتراض شدید تجار ، بازرگانان و صرافان به سیاست های جدید دولت ) آرام شده و به نظر بانک مرکزی قصد دارد با نرخ جدید شناور ، دلار را سالانه به میزان تفاضل تورم خارجی از داخلی رشد دهد. کاری با صحیح یا نادرست بودن این سیاست نداریم اما مجموعه عوامل اشاره نشان می دهد که حتی با دلار فعلی و در صورت کاهش تنش های سیاسی می توان به افزایش تحرک در بازار امیدوار بود. به ویژه اینکه به فصل مجامع نزدیک می شویم و قیمت ها نیز در سطوح حمایتی خوبی قرار گرفته اند. البته معامله گران و تحلیلگران باید برنامه ریزی دقیق برای روز بعد از تعیین تکلیف برجام داشته باشند به ویژه اینکه بازار ارز همچنان التهاب دارد و تعیین تکلیف این معاهده در روند آتی بازار سیاه موثر خواهد بود ... !

اما با ذکر یک مطلب و گِله جدی از دولت تدبیر و اُمید به سراغ بازار خواهیم. به یاد دارید رئیس جمهور قبل از انتخابات دوره یازدهم ( یعنی قبل از اینکه رئیس دولت شود ) ، وزیر صنعت را برای بدست آوردن دل سهامداران به تالار حافظ فرستاده بود ؟ چه روزهایی بود ، چه فکر می کردیم و چه شد ... !! آقای دکتر روحانی 5 سال گذشته را به خاطر دارید ؟ امروز که این گزارش را قلم می زنیم ، بسیار دلسرد ، ناامید و نگرانیم. طی این سالها و از زمان تکیه زدن شما به صندلی ریاست جمهوری ساختمان پاستور با سیاست وزرای دولت های یازدهم و دوازدهم ضربه سختی بر بدنه بازار سرمایه وارد شده است و جالب اینجاست که حتی بزرگان اقتصاد کشور هم تمایلی به حضور در نمایشگاه بین‌المللی ندارند ! روز گذشته غیبت اسحاق جهانگیری به عنوان نفر دوم دولت و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و مسئول اداره اقتصاد کشور ، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و مسئول اداره بازار پول کشور و محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مراسم آغار به کار نمایشگاه نشان از سطح اهمیت بازار سرمایه برای این بزرگواران داشت !!

به نظر تنها بازاری که دولت تدبیر و امید به آن توجهی ندارد ، بازار سرمایه است. متاسفانه این بازار به محلی برای عرضه اوراق بدهی دولت تبدیل شده و خاصیت دیگری ندارد. اما بیش از این پر حرفی نکنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که پس از افت روزهای اخیر ، امروز چهره بهتری داشت. با این حال عدم رشد حجم و ارزش معاملات نشان می دهد که بهبود وضعیت بازار امروز نمی تواند ضامنی برای تغییر جهت بازار باشد ... !! در بازار روز سه شنبه مورخ بیست و هشتم فروردین ماه سال 97 گروه هایی نظیر فلزی و معدنی در کنار تک سهم ها مورد توجه بودند و در سوی دیگر خودرویی ها که این روزهای بتای منفی پیدا کرده اند ، با مثبت شدن گروه های بزرگ ، زیر فشار عرضه قرار گرفتند.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 18 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته ، مثبت گروه فلزات اساسی و منفی گروه خودروسازی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا هم به نظر بازاری مشابه با بازار امروز را شاهد باشیم. یعنی نه خیلی مثبت و نه خیلی منفی ! حتی شاید رنگ سرخ قوی تر از رنگ سبز باشد چراکه بواسطه قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته ، خریداران کمتری در بازار حاضر می شوند.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* وزرای خارجه اتحادیه اروپا که برای بحث بر سر اعمال تحریم ‌های جدید علیه ایران با هدف راضی کردن آمریکایی‌ ها به ماندن در برجام ، در بروکسل گرد هم آمده بودند ، به توافق نرسیدند . نمی دانیم این خبر خوب است یا بد ! مقامات آمریکایی در مصاحبه با آسوشیتدپرس مدعی شده بودند که توانسته ‌اند نظر موافق فرانسه و آلمان را برای مشروط کردن ادامه حیات برجام به قبول محدودیت‌ های موشکی و دسترسی نامحدود به سایت ‌های نظامی ایران ، جلب کنند ؛ اما به نظر می ‌رسد اروپا آنچنان در همراهی با «دونالد ترامپ» علیه ایران ، یکپارچه نیست . آنطور که خبرگزاری رویترز گزارش داده ، در میان اروپایی ‌ها ، ایتالیا با اعمال تحریم ‌های جدید به بهانه برنامه موشکی ایران و فعالیت‌ های منطقه‌ ای این کشور مخالف بوده و استدلالش هم این بود که شاید این اقدامات تنبیهی ، نتواند ترامپ را به ماندن در برجام متقاعد کند .

آنطور که منابع رویترز خبر داده ‌اند ، فرانسه ، انگلیس و آلمان با توجیه تلاش برای متقاعد کردن ترامپ به ماندن در برجام ، پیشنهاد می ‌دهند که تحریم‌ هایی علیه فرماندهان و شبه‌ نظامیان طرفدار ایران در سوریه اعمال شود . ایتالیا و اتریش اما مخالفت کرده اند . دیپلمات نماینده یکی از کشورهای مخالف تحریم ایران به رویترز گفته : «شاید این کار به قیمت شکست همیشگی توافق (برجام) تمام شود ؛ چرا باید ریسک کنیم و علاوه بر تقویت موضع تندروهای ایران ، فرصت بستن قراردادهای جدید در ایران را از دست بدهیم . » یک دیپلمات دیگر اما هنوز از توافق اروپایی ‌ها برای برداشتن گامی در جهت رضایت ترامپ ناامید نشده و گفته : «ما داریم تلاش می‌ کنیم و مسیر هم رو به جلو است ؛ فقط به کمی وقت نیاز داریم . »

* در سوی دیگر ، موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت : در نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا بار دیگر بر تعهد عمیق خود در مورد اجرای کامل توافق هسته‌ ای ایران توسط همه طرف ‌ها تأکید کردیم. از تلاش کشورهای انگلیس ، آلمان و فرانسه برای گفت‌وگو با واشنگتن درباره برخی از نگرانی ‌هایی که ترامپ ابراز کرده هم حمایت می ‌کنیم اما این تلاش ‌ها باید در چارچوب توافق فعلی باشند. برجام را یکی از عناصر راهبردی امنیتمان و امنیت منطقه می ‌دانیم ، این به معنای آن نیست که ما با ایران درباره مسائل دیگر یعنی مسائل غیرهسته ‌ای گفت‌وگو نمی ‌کنیم.

* سخنگوی وزارت خارجه گفت : برجام موضوعی بین ایران و 1+5 است. اطلاعی از نشست های آمریکا و برخی اروپایی ها نداریم. ایران اولین کشوری نخواهد بود که از برجام خارج شود و با هوشیاری تمام تحولات را رصد خواهد کرد و اجازه نخواهد داد دیگران به هزینه ایران خلل و خدشه ای به برجام وارد کنند. برجام جای بازنگری ندارد و با پشتوانه قطعنامه 2231 اجرایی شده و اجازه نخواهیم داد دیگران در این تفاهم جهانی ایجاد اخلال کنند. کسانی که در این مسیر حرکت کنند ، بازنده این بازی خواهند بود و در آینده تاوان سنگینی خواهند پرداخت.

* اتحادیه اروپا از تمام کشورها به ویژه ایران و روسیه خواسته است که از نفوذ خود برای متوقف کردن استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه استفاده کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز این درخواست در نشست وزرای خارجه اتجادیه اروپا در لوکزامبورگ مطرح شده است.

* نماینده روسیه در سازمان منع گسترش تسلیحات اتمی گفت : ما شواهد غیر قابل بحثی داریم مبنی بر اینکه هیچ حادثه حمله شیمیایی روز 7 آوریل در منطقه دوما اتفاق نیفتاده و کل ماجرا ، اقدامات تحریک ‌آمیزی بوده که سازمان‌ های اطلاعاتی انگلیس احتمالاً با همکاری متحدانشان در واشنگتن با هدف فریب جامعه بین‌الملل و توجیه تجاوز به سوریه انجام داده‌ اند.

ب) در حوزه اقتصاد :

* نخستین اعتبار اسنادی (LC) با استفاده از قرارداد پیمان پولی / سوآپ ارزی ریال ایران و لیر ترکیه برای تأمین مالی تجارت از کشور ترکیه گشایش یافت . به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی ، این بانک با هدف تسهیل مبادلات بازرگانی با کشورهای همسایه ، هدایت عملیات ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی به نظام بانکی ، به کارگیری ابزارهای پرداخت بین المللی و نیز کاهش ریسک عملیات ارزی طی سال های اخیر ، انعقاد پیمان های پولی / سوآپ ارزی با کشورهای طرف عمده تجاری را در دستور کار خود قرار داده و به طور مستمر این مهم را پیگیری کرده است . بر این اساس و باتوجه به امضای قرارداد سوآپ ارزی «ریال ایران» و «لیر ترکیه» بین بانک های مرکزی ایران و ترکیه و ترتیبات اجرایی ابلاغی ، بانک ملی ایران اولین اعتبار اسنادی (LC) را در روز 27 فروردین 97 برای تأمین مالی تجارت با کشور ترکیه گشایش کرد.این اعتبار اسنادی (LC) به موجب قرارداد بانک های مرکزی دو کشور که در سال گذشته ، منعقده شده بود ، افتتاح گردیده است .

در این مدل اجرایی ، نیازی به ارز ثالث مانند دلار آمریکا و یورو برای تسویه مبادلات ارزی وجود ندارد ، ضمن اینکه با به کارگیری این روش ، خرید ، نقل و انتقالات و تبادلات مالی به دلیل هدایت عملیات ارزی به نظام بانکی منتقل شده و ریسک عملیات تجار دو کشور به حداقل خواهد رسید. همچنین به موجب ترتیبات اجرایی این مدل ، اعتبارات برای تجار ایرانی به لیر ترکیه بوده و از منابع ناشی از قرارداد سوآپ ارزی تأمین خواهد شد . گفتنی است باتوجه به حجم بالای تجارت با کشور ترکیه در حدود 6 میلیارد دلار ، استفاده از ارزهای ملی تحت ترتیبات اجرایی سواپ ارزی کمک قابل توجهی به تسهیل امور بانکی و تجاری بین دو کشور می‌ کند . سال گذشته و به دنبال سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران و با هدف ایجاد زمینه های لازم برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور و متعاقباً در سفر رئیس کل بانک مرکزی کشورمان به ترکیه ، پیش نویس تفاهم سوآپ دوجانبه ریال ایران – لیر ترکیه به توافقو تایید روسای کل بانک های مرکزی ایران و ترکیه رسید .

* رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ 4.200 تومان برای دلار ثابت نخواهد بود و بر اساس مدیریت شناور شده با متغیرهای اقتصادی تغییر خواهد کرد ، گفت : البته این تغییرات زیاد نبوده و در حد 5 یا 6 درصد خواهد بود. این طرح در همین مدت کم نیز اثربخشی خود را نشان داده ، البته در برخی زمینه ها هنوز ابهاماتی وجود دارد که به این معنا نیست که در مدل دیده نشده باشد. این مدل جدید با این نرخ تعیین شده پاسخگوی همه نیازهای کشور خواهد بود. پس از عملیاتی شدن سامانه تخصیص ارز مسافری متناسب با شرایط کشور امکان دارد برای سفر دوم نیز ارز تخصیص یابد. مکاتبه ای با وزارت امور خارجه انجام داده ایم تا سفارت خانه های خارجی کارمزد صدور ویزا را همچون بسیاری دیگر از کشورها با واحد پول محلی دریافت کنند و سپس بانک مرکزی بر اساس یک روند این هزینه را به ارز تبدیل کند.

* مسعود کرباسیان با اشاره به نقش تعامل مجلس و دولت در رفع مشکلات گفت : با تعامل و همکاری کمیسیون اقتصادی مجلس و سازمان امور مالیاتی مراحل بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در حال اتمام است و این لایحه به زودی به صحن علنی مجلس ارسال می ‌شود. همچنین لوایح مربوط به مبارزه با قاچاق کالا و ارز و صندوق مکانیزه‌ های فروش توسط کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است.

ج) در سایر خبرها ، به گزارش رویترز ، در حالی که نگرانی های بین المللی نسبت به جنگ تجاری و تعرفه ای بین آمریکا و چین تشدید شده است ، جدیدترین آمارهای رسمی حاکی از افزایش چشمگیر مازاد تجاری چین با آمریکا در 3 ماه نخست امسال است. ارزش تجارت خارجی چین طی مارس 2018 نسبت به سال گذشته 5.3 درصد افزایش داشته اما در این ماه ، ارزش کل صادرات چین نسبت به سال گذشته 2.7 درصد کاهش را نشان می دهد و واردات این کشور با افزایش 14.4 درصدی همراه شده است ! این امر بیانگر این مطلب است که تراز تجاری چین در ماه مارس نزدیک به 5 میلیارد دلار و برای اولین بار از فوریه 2017 منفی شده است. این امر را بایستی زنگ خطری برای بازارهای صادراتی فولاد تلقی نمود. صادرات فولاد چین طی 3 ماه گذشته همواره روندی افزایشی داشته و افت قیمت در بازار داخلی که پس از سال نو چینی به وجود آمده است بر فشار فولادسازان برای صادرات افزوده است.

از سوی دیگر ، فشار آمریکا برای کاهش تراز منفی تجاری با چین بدان معناست که چین یا بایستی صادرات خود به دیگر کشورها را افزایش داده و یا واردات خود از آن مناطق را کاهش دهد. به نظر می رسد که دولت مرکزی با سیاست پایین نگه داشتن ارزش یوان قصد دارد تا تولیدکنندگان در اکثر صنایع را به صادرات بیشتر تشویق نماید. از این رو بایستی منتظر ادامه صادرات فولاد چین به بازارهای صادراتی طی ماه های آتی بود. تحلیلگران پیش بینی می کنند رشد اقتصادی چین طی ماه های آینده با کاهش مواجه شود و این مساله همراه با افت فعالیت های بخش مسکن فشار زیادی را بر تقاضای مصالح و مواد ساختمانی از جمله فولاد و سیمان وارد خواهد کرد. آمریکا گفته است مازاد تجاری چین با واشنگتن به 375 میلیارد دلار رسیده و این مساله برای ایالات متحده غیر قابل قبول است. ترامپ از چین خواسته است تا این رقم را فورا 100 میلیارد دلار کاهش دهد.

د) در بازارهای جهانی ، حرکت خزنده رو به جلوی نفت و رشد قیمت فلزات رنگین را شاهد بودیم. به نقل از رویترز ، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به 71 دلار و 70 سنت و نفت خام آمریکا به 66 دلار و 60 سنت رسید. تجار گفتند ، به دلیل گسترش این احساس که ریسک بالایی متوجه عرضه نفت به ویژه در منطقه خاورمیانه است ، قیمت نفت از سطح حمایت خوبی برخوردار است. این نگرانی ها ناشی از وقوع درگیری در خاورمیانه ، بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران و کاهش تولید در ونزوئلا به دلیل بحران سیاسی و اقتصادی است.

استفن اینز ، تحلیلگر موسسه اوآندا در سنگاپور گفت : «با توجه به اینکه عوامل مختل کننده زیادی در بخش عرضه دخیل اند و نشانه های کمی وجود دارد مبنی بر اینکه افزایش فعلی قیمت ها به زودی فروکش خواهد کرد ، تجار همچنین ریسک های ژئوپلتیک را عامل اصلی افزایش قیمت ها می بینند.» قیمت نفت اگر نگوییم تا پایان سال ، حداقل تا زمان ضرب العجل ترامپ در مورد توافق هسته ای ایران (12 می) در هیمن حد باقی خواهد ماند. قیمت نفت برنت از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون روند افزایشی را تجربه کرده و نسبت به پایین ترین رقم های ثبت شده در ماه فوریه حدود 16 درصد رشد داشته است. این افزایش قیمت از تقاضای بالا و کاهش عرضه نفت اوپک و متحداش به بازار ناشی شده است. عامل دیگر تاثیرگذار در بازار نفت آمریکاست که تولیدش نسبت به اواسط سال 2016 حدود 25 درصد رشد داشته و به 10.53 میلیون بشکه در روز رسیده است. در فلزات اساسی هم وضعیت بهتر بود و قیمت ها از ابتدای ساعت معاملات در مسیر رشد قرار گرفته اند ؛ به گونه ای که فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب در قیمت های 6.900 – 2.360 – 3.145 و 2.420 دلاری قرار گرفتند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) با بهبود وضعیت فلزات رنگین در بازارهای جهانی ، شاهد کاهش فشار عرضه در نمادهای گروه فلزی و معدنی و افزایش نسبی تقاضا بودیم. البته ، کماکان 3 عامل : جنگ تجاری میان آمریکا و چین ، افزایش چشم‌گیر مازاد تجاری چین با آمریکا در 3 ماه نخست سال جاری میلادی و تغییر دستوری نرخ ارز ، مانعی برای رشد جدی قیمت ها خواهد بود و بسیاری از معامله گران معتقدند که تا زمان کاهش ریسک های موجود ، نباید به سراغ فلزی ها رفت. با این حال بحث نزدیک شدن به فصل مجامع و جذاب شدن قیمت ها را داریم که به نوعی در برابر عوامل منفی صف آرایی می کنند. در این گروه فایرا صدرنشین بود و همزمان با واکنش به سطح حمایتی ، افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید را تجربه نمود. شمش آلومینیوم تحت تاثیر تحریم شرکت «روسال» روسیه 4 درصد دیگر جهش داشت و به اوج قیمت 7 سال گذشته نزدیک شد.

بازار فلزات لندن LME گفت که از امروز اجازه ورود شمش آلومینیم روسال به انبارها را نمی دهد و معاملات صورت گرفته به روی شمش این شرکت حداکثر تا 2 ژوئن 2018 معتبر بوده و پس از آن ، ابطال می شود. با تحریم روسال ، قیمت پودر آلومینا (ماده اولیه آلومینیوم) در بنادر استرالیا 4 درصد افزایش یافت و به 579 دلار در هر تن رسید. همچنین آلومینیوم نیز در بازار LME نیز در سطوح بیش از 2.370 دلاری معامله می شود و این خبر مثبتی برای فایرا می باشد. کارشناسان معتقدند با تحریم شرکت «روسال» روسیه ، قیمت شمش آلومینیم LME بایستی با ادامه رشد به مرز 2.700 دلار در هر تن برسد تا بخشی از عرضه جهانی توسط چین جبران و بازار متعادل شود. به نظر فایرا با این وضعیت می تواند یک برگشت به سطح قیمتی 140 – 150 تومانی داشته باشد.

اما در رویی ها هم وضعیت بد نبود و بعد از یک افت جانانه در روزهای اخیر ، شاهد کاهش سطح عرضه و رشد تقاضا بودیم. در این بین فاسمین در قیمت های 550 – 560 تومانی خریداران خوبی داشت و همین عامل سبب شد تا بازار به برگشت سهم به قیمت های 600 – 610 تومانی امیدوار شود. کروی و باما نیز می توانند یک نوسان موقت داشته باشند. موجودی انبارهای شانگهای چین کاهش هفتگی 8.7 درصدی دارد و از موجودی انبارهای LME نیز 1 درصد کاسته شده است. فصل مصرف چین 3 ماه دوم سال بوده و کارشناسان انتظار کاهش موجودی انبارها را دارند. خبر خوب رشد 11 درصدی آربیتراژ بین بورس های لندن – شانگهای و رسیدن به مرز 42.7 دلار در هر تن بوده که به معنی وجود پتانسیل رشد قیمت در بازار لندن ناشی از جهش واردات چین در آینده ای بسیار نزدیک دارد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند رشد قیمت روی در کوتاه مدت ادامه دار نخواهد بود.

اما تاثیرگذارترین سهم این گروه بر روی شاخص فلزات اساسی ، نماد فملی است. سهمی که فارغ از وضعیت بنیادی مناسب و پتانسیل تعدیل مثبت در بودجه 96 و همچنین رشد سود سال 97 ، یکی از «سوگلی های» حقوقی ها محسوب می شود و به شدت تحت حمایت و کنترل می باشد ! در مس کاهش هفتگی 8.3 درصدی موجودی انبارهای چین و افت 1.4 درصدی روزانه موجودی انبارهای مس LME را داریم. این وضعیت موجب شده تا این فلز به مرز قیمت های 6.900 دلاری برگشت زده و نوسانات متعادلی را به نمایش بگذارد. محدوده 280 و 255 تومانی سطحی است که فعلا فملی در آن نوسان می کند. در این گروه فباهنر اصلاح سختی داشته و با رسیدن گزارش 12 ماهه می تواند مورد توجه قرار بگیرد.

ب) در گروه پتروشیمی پس از فشار عرضه در روزهای اخیر ، شاهد برقراری تعادل و بهبود روند معاملات ( هر چند بصورت محدود ) بودیم. نگرانی بازار نسبت به اثرات افزایش نرخ مواد اولیه ناشی از سیاست جدید دولت ( تک نرخی شدن ارز ) و همچنین کاهش خوش بینی به اثرات افزایش نرخ دلار بر نرخ فروش شرکت ها موجب شده تا شاهد بدبینی سرمایه گذاران نسبت به صنعت مذکور باشیم و این در حالی است که روز گذشته در بورس کالا برای محصولات پتروشیمی تقاضای خوبی وارد سیستم شد و علاوه بر رشد نرخ ها ، شاهد تشکیل صفوف خرید بودیم. البته یک نکته منفی دیگر هم وجود دارد و آن هم اینکه نرخ های جهانی به ویژه اوره طی 10 روز اخیر با افت قیمت مواجه شده اند.

مصطفی احمدزاده مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون درباره تغییراتی که در نحوه محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی بر اساس دلار 4.200 تومان اعلام شده ، گفت : پیش از این قیمت پایه محصولات پتروشیمی بر اساس دلار آزاد محاسبه می شد ، اما با اعمال این تصمیم نرخ فروش محصولات پتروشیمی کاهش خواهد یافت. البته باید توجه داشت که وضعیت شرکت های پتروشیمی با یکدیگر متفاوت است و این تغییرات اثرات متفاوتی بر روی آن ها دارد. وی افزود : برخی از شرکت های پتروشیمی بخش عمده ای محصولات خود را صادر می کنند. این گونه شرکت ها با تغییر مبنای نرخ ارز از آزاد به 4.200 تومان با کاهش بهای فروش مواجه می شوند. اما برخی از شرکت ها فروش های خود را در منطقه انجام می دهند. به این معنی که محصولاتشان را به شرکت های همجوار به عنوان خوراک می فروشند. مبنای محاسبه نرخ ارز برای این محصولات مبادله ای بود و حالا با تغییر آن به 4.200 تومان این گونه شرکت ها منتفع خواهند شد.

احمدزاده در ادامه با اشاره به تغییرات احتمالی نرخ خوراک پتروشیمی ها تصریح کرد : خوراکی که تا کنون شرکت نفت یا گاز به شرکت های پتروشیمی می داد بر اساس دلار مبادله ای محاسبه می شد و حالا با تغییر این مبنا به 4.200 تومان بنابراین باید انتظار افزایش نرخ خوراک را نیز داشت که موجب بالا رفتن هزینه های شرکت های پتروشیمی خواهد شد. مدیر مالی مارون تاکید کرد : البته نباید فراموش کرد که تاثیرپذیری شرکت های پتروشیمی از تغییر مبنای نرخ ارز از آزاد به 4.200 تومان در بخش فروش محصولات و مبادله ای به 4.200 تومان در بخش تامین خوراک با توجه به تنوع محصولات شرکت ها ، میزان فروش داخلی و صادراتی ، فروش بین مجمعی یا فروش از طریق بورس کالا کاملا متفاوت است. به طوری که ممکن است برخی از شرکت ها از این تغییرات منتفع شده و برخی متحمل زیان شوند. او در پایان بیان داشت : هنوز دستورالعمل ها در این باره شفاف نیست و برای محاسبات دقیق تر باید منتظر بود تا دستورالعمل نهایی به شرکت های پتروشیمی ابلاغ شود.

در این گروه پتروشیمی پردیس پس از اصلاح 10 درصدی روزهای اخیر ، امروز نیز با رشد قیمت مواجه شد. همزمانی افت نرخ اوره و تک نرخی شدن ارز ، فشار زیادی به این شرکت تحمیل می کند. در خراسان تقریبا باید گفت که خریدار و فروشنده خاصی نداریم و این سهم بعد از افت روزهای اخیر به تعادل رسیده است. افزایش نرخ ارز تا سطوح 4.200 تومانی ، تاثیر مثبتی بر نرخ فروش صادراتی کریستال ملامین خواهد گذاشت. در متانول سازان نیز جدا از رشد قیمت امروز باید گفت وضعیت چندان تعریفی ندارد چراکه دلار اهرم بالاتری بر درآمد و سود این شرکتها دارد. ضمن اینکه شرکتها به مرور در حال قرار گرفتن در شرایط اورهال هستند. بعد از شخاک ، شفن نیز اعلام کرده که از ابتدای اردیبهشت ماه به مدت پیش بینی شده 25 روزه واحد متانول شرکت متوقف و تعمیرات اساسی انجام خواهد شد .شفن معتقد است پس از انجام تعمیرات اساسی ، ظرفیت تولید متانول به بیش از 900 هزار تن خواهد رسید .

اما در شرکت های تولیدکننده اولفین ، فشار فروش بیشتر است. افت بین 10 تا 15 درصدی نرخ فروش محصولات این شرکت ها در بورس کالا از مهمترین دلایلی است که سبب کاهش توجه بازار به این سهم ها شده است. اما خبر مثبتی که بازار توجهی ندارد این است که در میان تمام محصولاتی که چین برای واردات آنها از آمریکا تعرفه ‌ای 25 درصدی وضع کرده ، نام پروپان یا گاز ال‌پی‌جی نیز مشاهده می ‌شود. با مطرح شدن نام این کالا که به همراه پلی‌اتیلن مشمول تعرفه واردات شده‌ اند ؛ نام خاورمیانه و به‌طور مشخص ایران (در رابطه با پروپان) به‌ عنوان برندگان نزاع تجاری آمریکا و چین مطرح شد. ایران پس از آمریکا ، بزرگترین صادرکننده پروپان به چین است و از نظر کارشناسان موسسه فکت گلوبال انرژی می ‌تواند کاهش صادرات احتمالی آمریکا به چین را در این زمینه جبران کند. به نظر جم می تواند به مرور به اصلاح خود خاتمه داده و پس از کف سازی ، با حرکتی آرام به سقف قبلی خود بازگردد.

ج) در گروه فولادی و سنگی آهنی هم از فشار عرضه کاسته شد اما نگرانی از بابت افت نرخ فولاد در کنار کاهش اثرات مثبتی ارزی موجب شده تا معاملات در قیمت های مثبت کم حجم و پر عرضه باشد. فشار دولت چین بر بخش مسکن با هدف کنترل تورم این حوزه همراه با تنش بازار ناشی از تعرفه واردات 25 درصدی آمریکا ، از عوامل سرد شدن 13.5 درصدی بازار فولاد نسبت به اوج قیمت سالهای گذشته است. در این گروه اکثر نمادها روند نوسانی دارند. اما ذوب آهن شاید بیشترین اصلاح قیمت را تجربه کرده باشد. گویی عده ای قصد فعال کردن حد ضرر معامله گران را داشتند. این شرکت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را در برنامه دارد.

در هرمز بعد از معاملات کم حجم روزهای اخیر ، امروز نیز شاهد معاملاتی پر حجم در قیمت های منفی و کمتر از 190 تومانی بودیم. روز گذشته جلسه بین صندوق بازنشستگی کشوری و ایمیدرو با هدف ادغام شرکت صبا فولاد با فولاد هرمزگان در جهت ایجاد یک زنجیره ارزش 5 میلیون تنی فولاد و افزایش سودآوری در آینده تشکیل شد و ظاهرا توافق کلی در این جلسه صورت گرفته است. این اتفاق می تواند اثرات مثبتی بر سود هرمز داشته باشد. در سنگ آهنی ها ، تقاضا بهتر است. کچاد در حالی خریداران پر و پا قرصی پیدا کرده که کگل و ومعادن از گذشته نیز حامیان خاص خود را دارند. انتظار می رود دوقلوهای معدنی با بهره برداری از طرح های خود ، سودهای قوی تری برای سال 97 داشته باشند.

در بازار واردات سنگ‌آهن چین با توجه به بهبود مصرف فولاد ، جو بازار بهتر شده و قیمت سنگ ‌آهن کمی خود را بالا کشیده است. به گزارش فولاد ایران ، آخرین شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن خلوص 62 درصد وارداتی به چین کمتر از یک دلار رشد داشته و 64.75 دلار در هر تن خشک سی‌‌اف‌آر ثبت شد. موجودی محصولات فولادی بازار چین رو به کاهش است و همین امر از فشارهای موجود در بازار سنگ ‌آهن کاسته است ؛ البته هنوز خریدها با احتیاط صورت می ‌گیرد. روند بهبود قیمت هم راستای میزان افت موجودی بازار نبوده از این رو می‌ توان انتظار داشت این روند مدتی ادامه داشته باشد.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

الف) در این شماره انداز به سراغ گروه سنگ آهنی و کانی های فلزی خواهیم رفت. جایی که کنور در 3 ماه پایانی سال نشان داده برای سال 97 درآمد و سود قوی تری خواهد داشت. این شرکت در آخرین گزارش منتشر شده ، پیش بینی کرده برای سال 96 رقمی بالغ بر 2.718 میلیارد ریال درآمد از محل فروش : ( 926.042 میلیون تن کنسانتره به نرخ هر تن 2.378.015 ریال مجموعا 2.202 میلیارد ریال + 123.092 تن گندله به نرخ متوسط 4.000.000 ریال مجموعا 492 میلیارد ریال + 20.336 تن سنگ آهن دانه بندی شده به نرخ متوسط 1.169994 ریال مجموعا 24 میلیارد ریال ) محقق کند. این بررسی نشان می دهد که در حدود 85 درصد فروش شرکت کنسانتره صادراتی و 13.5 درصد آن گندله می باشد. بنابراین تغییرات قیمت سنگ آهن و دلار تغییرات با اهمیتی در سود شرکت ایجاد می کند. گفتنی است ، فروش کنور در فروردین صفر ، در اردیبهشت 354 میلیارد ، در خرداد 224 میلیارد ، در تیر ماه 148 میلیارد ، در مرداد 220 میلیارد ، در شهریور 187 میلیارد ، در مهر ماه 40 میلیارد ، در آبان 274 میلیارد ، در آذر ماه 239 میلیارد ، در دی ماه 344 میلیارد ، در بهمن 422 میلیارد ، در اسفند 451 میلیارد و در مجموع 12 ماه سال گذشته 2.903 میلیارد ریال معادل 107 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. بهترین فروش شرکت در کوارتر پایانی سال کلید خورده است. کنور در گزارش تفسیر مدیریتی پیش بینی کرده برای کوارتر ابتدایی سال 97 در حدود 120 هزار تن گندله برای فروش داخل و 240 هزار تن کنسانتره سنگ آهن برای فروش داخلی و صادراتی ( به میزان مساوی ) تولید نماید. نکته جالب اینکه شرکت مبلغ فروش 3 ماهه اول را هم پیش بینی نموده است. کنور اعلام کرده که در فصل بهار 1.003 میلیارد ریال فروش ، 467 میلیارد ریال بهای تمام شده و در نتیجه 536 میلیارد ریال سود ناخالص خواهد داشت. این یعنی حاشیه سود غیر عملیاتی شرکت در فصل بهار در حدود 53 درصد خواهد بود که رقم جالبی است !

ب) در ادامه نگاهی به وضعیت فروش و عملکرد ماهانه «شسپا» خواهیم داشت. سهمی که طی روزهای اخیر اصلاح سختی را تجربه نمود. این شرکت پیش بینی کرده برای سال 96 رقمی بالغ بر 17.731 میلیارد ریال درآمد از محل فروش : ( 422.529 تن انواع روانکار به نرخ هر تن 30.476.090 ریال مجموعا به ارزش 12.877 میلیارد ریال + 319.719 تن محصولات جانبی به نرخ متوسط 15.184.214 ریال مجموعا 4.854 میلیارد ریال ) شناسایی کند. بنابراین روانکارها محصول اصلی شرکت بوده و 72 درصد سبد فروش شسپا را تشکیل می دهد. این یعنی هر گونه تغییر نرخی در انواع روانکار ، بطور مستقیم بر روی درآمد و eps شرکت تاثیر خواهد گذاشت. گفتنی است ، فروش «شسپا» در فروردین 1.012 میلیارد ، در اردیبهشت 1.690 میلیارد ، در خرداد 1.410 میلیارد ، در تیر 1.303 میلیارد ، در مرداد 1.412 میلیارد ، در شهریور 1.297 میلیارد ، در مهر ماه 1.200 میلیارد ، در آبان 1.436 میلیارد ریال ، در آذر ماه 2.043 میلیارد ، در دی ماه 1.507 میلیارد ، در بهمن 1.200 میلیارد ، در اسفند 1.704 میلیارد و در مجموع 12 ماه سال گذشته 17.215 میلیارد ریال معادل 97 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده بوده که اندکی از بودجه کمتر می باشد اما نکته مثبت رشد نرخ روانکارهاست که عقب ماندگی را جبران می کند و حتی می تواند رشد سود را به همراه داشته باشد. گفتنی است ، شسپا سود هر سهم خود برای سال 96 را در سطوح 2.958 ریالی پیش بینی نموده است.

6) اخبار شرکتها و صنایع / اطلاعات با اهمیت / شایعات و شنیده ها : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) مدیرعامل "های وب" با اعلام یکی از دلایل مهم طولانی شدن توقف نماد ، از آمادگی اعمال تعدیلات و اصلاح صورت های مالی بر اساس اعلام کتبی سازمان بورس خبر داد. ایمان میری درباره آخرین وضعیت شرکت داده گستر عصر نوین که از آبان سال گذشته به دلیل ابهامات سازمان بورس و استعلام از جامعه حسابداران رسمی ایران در مورد صورت های مالی سه سال اخیر با توقف نماد مواجه بوده ، اظهار داشت : از موارد مهم این موضوع ، افزایش تقریبی بیش از 3 برابری مالیات در سال 97 به دلیل انعقاد قرارداهای جدید و انتقال بخشی از درآمد سنوات قبل به آینده بوده که هنوز در مورد آن تصمیم گیری نشده است. وی ادامه داد : در روش های مختلف و بسته به نحوه محاسبه ، امکان انتقال بین 50 تا 65 میلیارد تومان سود از سنوات قبل به آینده وجود دارد و "های وب " هم این آمادگی را دارد که اقدام به اصلاح روش کرده و یا در صورت لزوم ، صورت های مالی را در مجمع اصلاح کند. این در صورتی است که سازمان بورس به صورت کتبا روش و مدل مدنظر را اعلام کند تا تبعات حقوقی و مالیاتی گریبان گیر شرکت نشود. میری افزود : آمادگی اعمال روش پیشنهادی شرکت و یا اصلاح صورت های مالی توسط مجمع به سازمان بورس هم اعلام شده و باید در انتظار پاسخ جامعه حسابداران رسمی ایران و تصمیم سازمان بورس بود. براساس این گزارش ، سازمان بورس هفته پیش 9 مورد از جمله یک مورد مهم و مربوط به تغییرات درآمدی و موثر در سود و زیان شرکت را مطرح کرده و منتظر دریافت نظر جامعه رسمی حسابداران ایران است که از قرار معلوم امروز جلسه ای در جامعه حسابداران برگزار می شود.

ب) مدیرعامل شیران گفت : خط تولید دوم این شرکت تا مرحله تولید پارافین در دوران تحریم توسط مهندسان احداث شد و بعد از برجام با شرکت UOP قرارداد بستیم و تاکنون 90 درصد دانش فنی آن نیز منتقل شده و یکسال و نیم دیگر به بهره برداری می‌ رسد. مدیرعامل شیران افزود : در طرح توسعه ای ظرفیت فعلی پارافین 180 هزار تن است که از این مقدار 100 هزار تن در کارخانه مصرف شده و 80 هزار تن آن به هندوستان صادر می ‌شود.

ج) محبی ‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازان با بیان اینکه به‌ صورت میانگین قطعه ‌سازان با افزایش 30 درصدی قیمت نهاده ‌های تولید روبرو هستند ، افزود : با توجه به این افزایش قیمت‌ ها ، به‌ نظر می ‌رسد قیمت خودرو باید به ‌صورت میانگین رشد 19.5 درصدی داشته باشد تا امکان افزایش قیمت محصولات برای قطعه‌ سازان به‌ وجود آید.

د) معاون برنامه ریزی کرمان موتور از عرضه 5 تا 10 درصد سهام شرکت کرمان موتور ، شریک تجاری هیوندای کره تا نیمه اول سال جاری خبر داد.

ه) مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک گفت : بزرگترین دیگ بخار فایر تیوب برای نخستین بار در کشور در این واحد صنعتی ساخته شد.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) با بی رمق شدن بازار ، قندی ها به عنوان یکی از گروه هایی که بتای منفی دارند ، مورد توجه قرار گرفتند. 2 عامل وضعیت بنیادی مناسب شرکت ها و بحث کاهش واردات عاملی برای توجه بازار به این صنعت شده است. ضمن اینکه طی هفته های گذشته اصلاح خوبی را در قندی ها داشته ایم و رسیدن یکی دو گزارش مناسب می تواند تنور قندی ها را گرم تر کند. در این گروه نمادهایی نظیر قزوین ، قصفها و قهکمت وضعیت بنیادی مناسبی دارند. البته قصفها و قزوین به لحاظ نموداری هم در نقاط مناسبی قرار دارند. قصفها در صورتی که موفق به گذر از قیمت های 1.000 تومانی گردد ، در گام بعدی قیمت های 1.150 تومانی را نشانه خواهد گرفت.

ب) در گروه مواد غذایی و آشامیدنی در حالی هر یک از نمادها در گوشه ای به حال خود رها شده اند که در بازار امروز شاهد حمایت حقوقی ها از وبشهر و تشکیل صف خرید در این نماد بودیم. با توجه به قرار گرفتن در روزهای پایانی ماه ، این اتفاقات منطقی است ! بنابراین بعید به نظر می رسد از شنبه آتی چنین اتفاقاتی را شاهد باشیم چراکه فروردین خاتمه یافته و با آغاز ماه جدید دیگر خبری از این دست حمایت ها نخواهد بود. در این گروه بحث افزایش نرخ از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود چراکه اگر دولت با افزایش نرخ ها موافقت نکند ، بسیاری از شرکت ها در مسیر زیاندهی قرار خواهند گرفت.

ج) در گروه محصولات کاغذی ، در حالی چکاپا طی روزهای اخیر پس از برگزاری مجمع به تابلوی معاملات بازگشت که فشار عرضه ناشی توقف نسبتا طولانی مدت سهم موجب فشار عرضه و افت قیمت سهم شده است. با این حال حمایت حقوقی ها موجب شد تا سهم به تعادل برسد. در چکاپا باید به این نکته توجه داشت که شرکت صادرات خوبی دارد و از افزایش نرخ ارز انتفاع خوبی می پذیرد. بنابراین انتظار می رود در گزارش های ماهانه آتی اثرات این رویداد آشکار گردد. خرید این سهم در منفی ها ( با توجه به نزدیک بودن به زمان راه اندازی خط تولید جدید ) کم ریسک ارزیابی می گردد. بطور کلی توصیه می شود سهم های دلاری کوچک بازار را بیشتر زیر نظر داشته باشید. این نمادها علاوه بر اهرم بالای سود ، خاصیت حرکت سریع تر ( عدم عرضه کننده جدی ) را دارند.

د) در گروه بانکی پس از گشایش 2 نماد وبصادر و وتجارت و حرکت نوسانی موقت ، شاهد بازارگردانی در قیمت های 62 - 63 تومانی هستیم به گونه ای که تقریبا تمایلی به خریدهای رو به بالا دیده نمی شود. در هر 2 سهم شایعاتی درخصوص افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به گوش می رسد. شایعاتی که هنوز تایید نشده و بهتر است سازمان بورس از این دو بانک طلب شفاف سازی کند. البته روز گذشته صادراتی ها طی مصاحبه ای با رسانه ها اعلام کردند که چنین برنامه ای را در دستور کار دارند. در سوی دیگر وبملت را داریم که سهامدارانش خوش‌بین به تعدیل ناشی از رشد قیمت ارز و تسعیر ارز دارایی های ارزی می باشند. به نظر وبملت لایق قیمت های کمتر از 100 تومانی نیست اما فعلا بازار به این صنعت ( آن هم با توجه به رشد نرخ سود سپرده بانکی ) خوش‌بین نیست. بانک ملت انصافا در بین بانکها وضعیت با ثبات تری دارد.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.180 – 4.220 تومان

ب) یورو : 5.150 – 5.200 تومان

ج) درهم امارات : 1.138 – 1.150 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.740.000 – 1.756.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24