Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

جعفر ربیعی مدیرعامل جدید هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به بورس ٢۴ گفته در سال ٩۶ این هلدینگ به همراه زیرمجموعه ها ٧ میلیارد دلار صادرات داشته که در سال جاری عدد صادرات شرکت به ١٠ میلیارد دلار می رسد... او گفته پتروشیمی پارس به بورس نزدیک شده و ۴ شرکت دیگر وابسته به هلدینگ هم امسال بورسی خواهند شد...

پیش بینی صادرات ١٠ میلیارد دلاری توسط هلدینگ خلیج فارس

بورس24 - علیرضا باغانی 

هلدینگ پتروشیمی خلیح فارس در فروردین ماه سال 93،با هدف افزایش تولید و سودآوری بیشتر استراتژی ۵ ساله خود را تدوین کرد. طبق همین استراتژی ، امسال هلدینگ خلیج فارس با افتخار به ظرفیت اسمی 100درصدی خود می رسد. «فارس» بر اساس همین استراتژی حجم فعالیت های خود را در تمام زمینه ها افزایش داده و سال 97 سال شکوفایی این شرکت بزرگ و مادر در حوزه پتروشیمی خواهد بود چرا که ، پروژه های مهم شرکت از پتروشیمی لردگان تا بیدبلند به تولید خواهند رسید.

همچنین یکی از صنایع سود آور از محل افزایش نرخ ارز ، پتروشیمی ها هستند، که در راس همه این شرکت ها هلدینگ خلیج فارس ، به دلیل فعالیت زیاد در زمینه صادرات پتروشیمی توانسته در بازار هم تاثیر گذار باشد. به همین دلیل با افزایش نرخ ارز و به موازات آن صادرات محصولات ، رشد سود بیشتری داشته است. با ورود مدیرعامل جدید و اعلام برنامه های جدید ، او قرار است شرکت های زیر مجموعه «فارس» را یکی پس از دیگری وارد بازار سرمایه نموده و بر ارزش این هلدینگ بیفزاید.در مورد جزئیات برنامه های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس گپ و گفتی با جعفر ربیعی مدیر عامل جدید بزرگترین شرکت بورس به لحاظ ارزش بازار داشته ایم که در ادامه از نظرتان می گذرد...

به نظر شما نقطه قوت هلدینگ خلیج فارس در چیست؟

از نظر من بزرگ ترین نقطه قوت هلدینگ خلیج فارس که حدود 42 درصد کل پتروشیمی کشور را در اختیار دارد ، صادرات محور بودن این مجموعه است.

میزان صادرات هلدینگ در سالی که گذشت چه عددی بود؟

سال گذشته صادرات این هلدینگ نزدیک به 7 میلیارد دلار بوده است که در این شرایط ارزی کمک بزرگی به کشور شده است که البته این عدد باید به بالای 10 میلیارد دلار برسد.

آیا این امکان وجود دارد؟

بله امکان پذیر است. با توجه به پروژه های با ارزشی که در هلدینگ خلیج فارس تعریف شده است این امکان وجود دارد که با افزایش زنجیره ارزش و نیز افزایش تولید مجتمع های موجود، صادرات هم افزایش یابد.

دیگر برنامه های شما غیر از افزایش سطح صادرات، در هلدینگ خلیج فارس چیست؟

یکی از برنامه هایی که در دستور کار داریم این است که با اولویت بندی و تمرکز روی پروژه ها ، مواردی که بیشترین تاثیر را در سودآوری دارند با اولویت راه انداری نمائیم . از جمله پروژه بید بلند و 3200NGL(یادآوران) که پیشرفت فیزیکی خوبی تاکنون داشته اند.فشار مدیریتی و حل مشکلات آن ها موجب می شود که حداکثر تا یک سال آینده این پروژه ها به تولید برسند . تولید در این پروژه ها موجب می شود که ظرفیت تولید پایین دستی آن ها افزایش یابد و به تولید نهایی و افزایش صادرات کمک نماید.

برنامه های دیگری هم در دستور کار دارید؟

یکی از برنامه های دیگر تعامل بیشتر با بازار سرمایه است. ما باید شرکت های غیر بورسی خود را وارد بازار سرمایه نماییم . البته ما ابتدا شرکت مادر را وارد بورس کردیم و سپس شرکت های زیرمجموعه را وارد بورس خواهیم نمود .

نخستین شرکت مورد نظر برای ورود به بورس چه شرکتی است؟

اولین شرکتی که قرار است وارد بورس شود پتروشیمی پارس است و تعاملاتی با بورس انجام شده که با توجه به پتانسیل این شرکت به زودی وارد بورس شود.

جرئیات بیشتری در مورد این شرکت بدهید.

سرمایه پتروشیمی پارس600 میلیارد تومان است و به نظر می رسد در صورت ورود به بورس یکی از بهترین شرکت های پتروشیمی بورس خواهد بود. پارس یک پتروپالایشگاه و مشابه پتروشیمی مارون است .پترو پالایشگاه ها خوراک خام را پس از فرآوری به خوراک اولیه شرکت های پتروشیمی تبدیل کرده و آن را تحویل پتروشیمی های دیگر می دهند تا آن ها را به محصولات نهایی، میان دستی و پایین دستی تبدیل کنند.

محصولات این شرکت در چه مواردی استفاده می شود؟

بخشی از محصول اتان پتروشیمی پارس در آریا ساسول تبدیل به اتیلن و پلی اتیلن می شود و بخشی از آن به مجتمع های دیگر داده می شود و LPG تولیدی پتروشیمی پارس نیز صادر می گردد.

پس برنامه ورود به بورس جدی است؟

این حرکت از مدیریت قبل دنبال شده و ما نیز به عنوان یک حرکت مهم ادامه خواهیم داد و شرکت های زیرمجموعه هلدینگ را به تدریج وارد بازار سرمایه می کنیم.

مزیت اصلی این کار چیست؟

از این کار به دنبال چند هدف مهم هستیم:

اول) تعیین ارزش واقعی شرکت های تابعه «فارس» از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا.

دوم) تاثیرگذاری مثبت ورود شرکت های تابعه در تعیین ارزش واقعی سهم «فارس».

سوم) کمک به شفافیت مالی و مدیریتی شرکت های تابعه بورسی.

چهارم) افزایش سهم «فارس» در کل بورس.

پنجم) افزایش ارزش بازار بورس کشور.

و در نهایت کمک به سهامدار شدن بخش وسیع تری از مردم در شرکت های بزرگ و ارزش آفرین.

سال 97 چند شرکت را وارد بورس خواهید نمود؟

97 سال ورود زیرمجموعه های هلدینگ خلیج فارس به بورس است. زیرمجموعه های هلدینگ خلیج فارس مشخص هستند و هدف این است که حداقل سه و حداکثر 5 شرکت تابعه «فارس» امسال وارد بورس شوند.

آیا بازار سرمایه ظرفیت پذیرش این شرکت ها را در بورس دارد؟

ما به عنوان شرکت های بزرگ این رسالت را داریم که بازار سرمایه کشور را عمیق کنیم .بنده به عنوان مسئول هلدینگ خلیج فارس باید از بورس کشور بخواهم که این توانایی را ایجاد کند که شرکت ها را وارد بورس نماییم و از طرفی هم خود بورس باید از ما بخواهد که برای استحکام بیشتر بازار شرکت ها را وارد بورس نماییم .

باید قبول کنیم که بورس نیاز به شرکت های بزرگ دارد و این یکی از اهداف اصلی هلدینگ خلیج فارس است.

آیا ورود 5شرکت تابعه هلدینگ خلیج فارس در بورس در سال 97 شتابزدگی نیست؟

هلدینگ خلیج فارس شرکت بزرگی است و 5 تا 6 سال طول می کشد تا همه شرکت های هلدینگ وارد بورس شوند. بورس جمع فعالان اقتصادی کشور است اگر شرکت سودآور خوبی وارد بازار شود از آن استقبال می شود. قول می دهم اگر سهامداران صبور باشند و سهام مجموعه هلدینگ را خریداری کنند، سود خوبی را کسب خواهند کرد.

در مورد حمایت از سهم «فارس» و بازارگردانی آن چه نظری دارید؟

ما باید ارتباط خود را با بازار سرمایه بیشتر کنیم حمایت از سهم نباید حالت مصنوعی به خود بگیرد. مکانیزم بازار سرمایه عرضه و تقاضا است. در بازار سرمایه ریسک و بازده همزاد هم هستند. ما به عنوان هلدینگ خلیج فارس باید دائما بازار را تغذیه اطلاعاتی کنیم و وضعیت شرکت را گزارش دهیم تا بازار تصمیم بگیرد که سهم را بخرد یا خیر ؟

یعنی شما اعتقاد به حمایت از سهم ندارید؟

من معتقدم پشتوانه اصلی سهم عملکرد سهم و اطلاعات به موقع و سودآوری و صادرات است. البته اعتقاد دارم در کنار آن باید نهادی وجود داشته باشد که از سهام هلدینگ حمایت منطقی بنماید. حمایت منطقی به معنی این نیست که هر چه سهم عرضه کنند، ما آن را خریداری کنیم. شرکت مدبران اقتصاد تاکنون این وظیفه را برعهده داشته است. در نظر داریم در آینده این شرکت را تقویت کنیم تا حمایت منطقی از سهام شرکت های هلدینگ داشته باشند.

هلدینگ خلیج فارس در شاخص های جهانی چه وضعیتی دارد؟

در آخرین رده بندی 2016 شرکت های پتروشیمی جهان رتبه 34 بودیم که شرکت سابیک عربستان در این رده بندی رتبه پنجم را داشت. بعد از هلدینگ خلیج فارس شرکت های نفت و گاز پارسیان و تاپیکو شرکت های دیگر ایرانی بودند که در این رده بندی قرار داشتند.

به نوعی هلدینگ رتبه نخست را در بین شرکت های داخلی کسب نمود.

علت این که هلدینگ خلیج فارس رتبه اول را در بین شرکت های ایرانی کسب کرد سرمایه بیشتر و محصولات متنوع تر آن بود. چرا که این شرکت زنجیره کاملتری از محصولات دارد و با طرح های آینده این زنجیره کامل تر خواهد شد و به رتبه بندی بهتری در دنیا خواهد رسید.

صادرات هلدینگ از چه طریقی انجام می شود؟

یکی دیگر از کارهایی که از سال های گذشته انجام شده و ادامه خواهد یافت تمرکز در فروش محصولات هلدینگ است که از طریق یک شرکت مستقل زیرمجموعه هلدینگ انجام می شود. این کار موجب می شود که از رقابت های مخرب جلوگیری شود. شرکت تجارت صنعت پتروشیمی به عنوان صادر کننده محصولات شرکت های تابعه هلدینگ انجام وظیفه می نماید.

نظر شما در مورد افزایش نرخ دلار به عنوان یک کارشناس چیست؟

اعتقاد دارم ارز مورد نیاز اقتصاد کشور باید از طریق صادرات غیر نفتی تامین شود و ارز حاصل از صادرات نفت صرف توسعه شود. صادرات غیر نفتی باید به گونه ای باشد تا از نفت هزینه روزمره نشود و تامین ارز زندگی مردم از طریق صادرات غیر نفتی باشد. به طور کلی مدیریت ارزی کشور را بانک مرکزی انجام می دهد و ارز حاصل از صادرات محصولاتی که می فروشیم و چگونگی توزیع آن با بانک مرکزی است. وظیفه بانک مرکزی مدیریت تورم و مدیریت ارزی کشور است و این نهاد درباره نوسانات نرخ ارز تصمیم گیرنده است.

ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی می دهید؟

ما صادر کنندگان محصولات پتروشیمی وظیفه داریم ارز حاصل از صادرات را به اقتصاد کشور وارد کنیم. حال این که چگونه این ارز به دست مصرف کنندگان برسد به عرضه و تقاضا و سیاست های بانک مرکزی بستگی دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24