Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هفته گذشته قیمت نفت رشدی قابل ملاحظه داشت البته سرمایه گذاران در بازارهای مالی ریسک بالایی نپذیرفتند. نگرانی ها درباره بروز تنش های ژئوپولیتیک بسیار کمتر شده اما فعالان بازار مایلند بدانند در روزهای آینده ..

شرایط برای حضور پرامیدتر در بازارها فراهم می شود؟

بورس24 : هفته گذشته قیمت برخی فلزات پایه از جمله سرب و روی کاهش یافت اما قیمت آلومینیوم رشد کرد. همچنین قیمت نفت و طلا و شاخص های بورس آمریکا افزایش یافتند. از سوی دیگر شاخص دلار تغییرات بزرگی نداشت. هفته گذشته بازارهای مختلف عمدتا تحت تاثیر تنش های ژئوپولیتیک در منطقه خاورمیانه قرار داشت و یک عامل رشد شدید قیمت نفت احتمال بروز اختلال در عرضه این ماده خام بود.

در هفته پیش رو، مجموعه ای مهم از اخبار و گزارش ها از اقتصادهای بزرگ آسیا، اروپا و آمریکا منتشر می شود و انتظار می رود نوسان در قیمت مواد خام و شاخص های مالی در بورس های بزرگ قابل ملاحظه باشد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز دوشنبه گزارشی از اقتصاد های آسیایی و اروپایی منتشر نمی‌ شود اما در آمریکا تغییرات خرده فروشی در ماه گذشته میلادی و تغییرات ذخیره انبارها اعلام خواهد شد. تغییرات خرده فروشی شاخصی مهم است که وضعیت مصرف شهروندان را نشان می‌ دهد و رشد مناسب آن به معنای امیدواری مصرف‌کنندگان به افق اقتصاد و رونق در آینده است. افزایش سریع تر خرده فروشی همچنین به رشد نرخ تورم منجر می شود و فشار بر بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن سریع ترین نرخ های بهره را بیشتر می کند.

بانک مرکزی آمریکا به احتمال زیاد تا پایان سال جاری میلادی دو بار دیگر نرخ های بهره را بالا خواهد بود و اگر فشار بر ارزش یورو و پوند بالا باشد، شاخص دلار رشد می کند. این عاملی برای کاهش قیمت مواد خواهد بود. البته با آنکه سال گذشته میلادی بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را سه بار بالا برد شاخص دلار کاهش یافت زیرا وضعیت اقتصادی در منطقه یورو و انگلستان مناسب بود و ارزش یورو و پوند افزایش پیدا کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه برای سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه روزی بسیار مهم است زیرا داده های پر اهمیت اقتصاد چین منتشر می شود: تغییرات خرده فروشی، تغییرات تولید صنعتی، تغییرات سرمایه گذاری ثابت و نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی در مقیاس سالانه و فصلی در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

اقتصاد چین سال گذشته 6.9 درصد رشد کرد و انتظار می رود امسال نیز همین میزان رشد کند. دولت چین از سال ۲۰۱۶ تدابیری برای اصلاح ساختارهای اقتصادی انجام داده و پیش بینی می شود این اقدامات ادامه یابد. نگرانی هایی درباره کاهش فعالیت های اقتصادی به ویژه در بخش ساخت و ساز وجود دارد که سبب فشار بر قیمت فلزات پایه شده است اما بعید است این کاهش رخ دهد در نتیجه نگرانی سرمایه گذاران چندان منطقی نیست.

بخشی از کاهش قیمت فلزات پایه در ماه های اخیر طبیعی است زیرا هم بر عرضه افزوده شده و هم رشد قیمت ها در سال گذشته بسیار زیاد بود در نتیجه بازار به اصطلاح نیاز دارد. هفته پیش قیمت برخی فلزات پایه کاهش یافت و قیمت برخی بالا رفت. انتظار می رود این هفته نوسان شاخص دلار محدود باشد. در نتیجه از این جهت تاثیراتی بر قیمت فلزات پایه گذاشته نخواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه همچنین تغییرات تولید صنعتی در ژاپن در ماه فوریه در مقیاس سالانه و ماهانه و چند گزارش از بخش مسکن آمریکا منتشر می شود. همچنین تغییرات تولید صنعتی در این کشور در ماه گذشته اعلام خواهد شد. مانند هر سه شنبه، موسسه نفت آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل را اعلام می کند. قیمت نفت هفته پیش رشد قابل ملاحظه داشت زیرا در باره بروز تنش های شدید در خاورمیانه و اختلال در عرضه نفت نگرانی‌هایی بوجود آمده بود. برنامه کاهش عرضه نفت که از سوی اوپک و برخی تولیدکنندگان دیگر از جمله روسیه اجرا می شود سبب شده از میزان ذخیره نفت در اقتصادهای توسعه یافته از جمله آمریکا کاسته شود. پیش بینی شده چند ماه دیگر مازاد عرضه نفت در بازار جهان از میان برود اما به گفته دبیر کل اوپک، برنامه کاهش عرضه ادامه پیدا خواهد کرد. نشست بعدی اوپک ماه ژوئن برگزار خواهد شد و احتمالا در این نشست مقدمات تمدید برنامه کاهش عرضه نفت تا سال آینده میلادی، فراهم خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه رشد قیمت مسکن در چین و چند گزارش از اقتصاد آلمان و ایتالیا منتشر می شود. همچنین نرخ تورم در منطقه یورو در ماه گذشته میلادی و تغییرات بازده بخش ساخت و ساز در این منطقه در ماه فوریه اعلام خواهد شد. در آمریکا، اداره اطلاعات انرژی تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته گذشته را اعلام خواهد کرد. کاهش ذخیره نفت در اقتصادهای توسعه یافته خبری مثبت برای صادر کنندگان نفت است البته امسال تولید نفت شیل در آمریکا به اوج خواهد رسید در نتیجه نباید انتظار داشت قیمت ها رشد قابل ملاحظه کنند.

روز پنجشنبه تغییرات خرده فروشی در انگلستان و وضعیت بازار کار در آمریکا در هفته قبل اعلام می شود. شرایط بازار کار آمریکا در دو سال اخیر بهتر شده و این عاملی برای تقویت ارزش دلار است. روز جمعه شاخص بهای تولیدکننده در آلمان و تعدادی گزارش از اقتصاد کانادا منتشر می شود.

این هفته تعدادی از مقامات بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهد کرد و محتوای سخنان آنان بر ارزش دلار تاثیر خواهد گذاشت. دیدگاه بانک مرکزی آمریکا درباره افق اقتصاد این کشور مثبت است در نتیجه امسال برنامه بالا بردن نرخ های بهره ادامه پیدا خواهد کرد. بانک مرکزی آمریکا نگران رشد سریع نرخ تورم در ماه های آینده است و به همین دلیل تلاش خواهد کرد از سیاست های حمایتی بکاهد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

با توجه به اینکه نگرانی ها درباره بروز تنش های ژئوپولیتیک حداقل فعلا کاهش یافته انتظار می رود بازارهای مالی و مواد خام این هفته عملکرد مثبت داشته باشند البته به احتمال زیاد از قیمت نفت کاسته می شود.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24