Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

وی اعلام داشت که تصمیم‌های مالی باید بر اساس ریسک و بازده انجام شود؛ یعنی در یک سطح مشخص بازده، کمترین ریسک و در یک سطح مشخص ریسک، بیشترین بازده را نصیب سرمایه‌گذار می‌کنند...

بخش اول؛ توجیه علمی ریسک و بازده

با آموزش بورس در بورس24 و عصر ایران همراه باشید:

در فرهنگ سرمایه‌گذاری همواره ریسک به همراه بازده از مؤلفه‌های مؤثر بر انتخاب سرمایه‌گذاران و یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران سرمایه‌گذاری، به شمار می‌رفته است. لذا شناسایی ریسک و ارائه تمهیداتی به‌منظور مدیریت ریسک و پوشش آن از اهمیت بالایی در پژوهش‌های مالی و همچنین سرمایه‌گذاری کاربردی برخوردار بوده است. با توجه به تغییرات مداوم در عوامل محیطی و سیستم‌های اقتصادی، هر روز ریسک‌های متفاوتی بر ساختار مالی مؤسسات مختلف اثر می‌گذارند. مؤسسات مختلف ازجمله شرکت‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی، مؤسسات پولی و مالی و حتی دولت‌ها با توجه به حوزه عملکرد خود، با ریسک‌های خاصی مواجه می‌شوند.

با توجه به انواع تقسیم‌بندی‌های ریسک در کتب مختلف، ریسک به دو قسمت کلی تقسیم می‌شود. دسته اول ریسک مربوط به بازار سرمایه است که در این حالت با توجه به ماهیت مالی متغیرها، روش‌های مدیریت ریسک برای کنترل آن اعمال می‌گردد. دسته دوم، ریسک بازار محصول است که شامل انواع ریسک در سطوح عملیاتی می‌شود. البته این تقسیم‌بندی به مفهوم جدایی ریسک‌ها از یکدیگر نیست بلکه کلیه این ریسک‌ها با یکدیگر در ارتباط هستند و برای مطالعه ریسک در یک سازمان، باید تمامی این ریسک‌ها را به‌صورت یک مجموعه موردبررسی قرارداد.

علاوه بر ریسک بازده نیز از نگاه بازار سرمایه پراهمیت است زیرا سرمایه‌گذاری به‌منظور کسب بازده انجام می‌گیرد. یک ارزیابی از بازده تنها راه منطقی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند برای سرمایه‌گذاری‌های جایگزین و متفاوت از هم انجام دهند.

مارکویتز دانشمند آمریکایی، اولین کسی بود که مقوله ریسک را کمی کرد. وی اعلام داشت که تصمیم‌های مالی باید بر اساس ریسک و بازده انجام شود؛ یعنی در یک سطح مشخص بازده، کمترین ریسک و در یک سطح مشخص ریسک، بیشترین بازده را نصیب سرمایه‌ گذار می‌کنند.

در قسمت های بعد انواع ریسک های موجود در بازار سرمایه را نام خواهیم برد و با مثال، نحوه مدیریت آن ها را به طور کابردی بیان خواهیم کرد.

مطلب بعد : ریسک نوسانات نرخ ارز

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - سیاوش صبور

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24