Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روند کاهشی قیمتها اما با بخشنامه دولت مبنی بر تک نرخی شدن ارز و عرضه آن به مبلغ ۴٢٠٠ تومان باعث شد تا کمی التهابات گروه کم بشود و با حمایت برخی حقوقی ها روند کاهشی که باعث شده بود ...

موشک هایی که در بورس تلفات داد اما در سوریه نه !

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • تحلیل بنیادی
  • صنعت ساختمان (بخش چارم)
  • بررسی تکنیکال
    • وبشهر
  • هفته نامه کدال
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

بررسی بنیادی

  • صنعت ساختمان (بخش چهارم)

شرکت های فعال در صنعت ساختمان طی سال های اخیر همزمان با رکود بخش ساختمان حاشیه نشین بوده اند و درآمدزایی این شرکت ها نیز همچون پروژه های تعریف شده محدود در این صنعت، شرایط مطلوبی سپری نمی کرد. اما این وضعیت برای ساختمانی ها ممکن است به هفته های پایانی خود نزدیک شده باشد. تحرکات در بازار مسکن در حالی مشاهده می شود که تغییر نرخ مسکن، تغییرات نرخ ارز و تورم در بخش هایی از جامعه به وضوح قابل مشاهده است و نقدینگی انباشته شده طی سال های قبل به دنبال یه مامن امن جهت سرمایه گذاری ست. همین موضوع ما را بر آن داشته که صنعت ساختمان را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و در چند بخش به تحلیل شرکت های آن از دید کلان بپردازیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) وبشهر

توسعه صنایع بهشهر حدود 22 ماه پیش سقف قیمتی تعدیل شده 250 تومان را لمس نمود و پس از آن افت قیمتی 50 درصدی تا 120 تومان صورت گرفت. سهم طی 4 ماه اخیر در یک کانال نزولی با شیب کم در حال نوسان است و به نظر می رسد الگوی پرچم شکل گرفته در کوتاه مدت به انتهای اصلاح در بازه زمانی و قیمتی نزدیک شده است.

سهم در شرایطی برای بررسی بیشتر و خرید در محدوده 130-125 تومان پیشنهاد می گردد که حد ضرر 118 تومان، این سهم را به گزینه ای کم ریسک برای علاقه مندان تبدیل کرده است.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی؛ رهبر انقلاب اسلامی در این هفته با برخی از مسئولان و کارگزاران نظام دیدار و گفت و گو کردند بیاناتی کوتاه و صمیمی در جمع آنان ایراد فرمودند. ایشان اعلام کردند: اگر دیدید که یک عمل خیری را در دهه‌ی ۶۰ یا دهه‌ی ۷۰ انجام می‌دادید، حالا که دهه‌ی ۹۰ است، آن را انجام نمی‌دهید یا رغبت ندارید یا اصلاً فراموش کرده‌اید، یک دعایی بود که آن وقت می‌خواندید، حالا اصلاً یادتان نیست، یا یک عمل خلافی بود، یک حرامی بود که آن وقت مقیّد بودید انجام ندهید، حالا انجام می‌دهید راحت و بی‌دغدغه، بفهمید که عقب رفته‌اید؛ علامتش این است. اعمال خودمان را می‌توانیم بفهمیم، می‌توانیم مشاهده کنیم؛ حالات و وضعیت دل خودمان را آسان نیست که بفهمیم، عادت کرده‌ایم به آن اما عمل را راحت می‌توانید؛ نگاه کنید ببینید. اینکه اساتید اخلاق دائماً ماها را توصیه می‌کنند به اینکه مراقبت داشته باشید - مراقبه، یکی از کارهای اساسی مراقبه است - مراقبه برای همین است؛ مراقب خودمان باشیم. عزیزان من! از هر جا که هستید - قوه‌ی مجریه، مقننه، قضائیه، جاهای دیگر- همه در این جهت یکسانید و یکسانیم. و ما در جمهوری اسلامی احتیاج داریم به تعمیر قلب خودمان؛ به این نیاز داریم چون جمهوری اسلامی با یک حکومت متعارف معمولی در دنیا فرق دارد. جمهوری اسلامی با یک هدفی، با یک آرمانی، با یک منطقی، با یک عَلَمی به وجود آمده؛ آن عَلَم عبارت است از توحید، از حکم الهی، از شریعت الهی؛ با این عَلَم به وجود آمده. همه‌ی آن چیزهایی که ما می‌خواهیم - آزادی و عدالت و استقلال و غیره - همه در همین عَلَم اسلام مندرج و مندمج است.

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه ما از رابطه دولت و مجلس رضایت داریم، اظهار کرد: کمتر از دو هفته آینده جلسه مشترک دولت و مجلس به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار می شود. امیری درباره سوالات مطرح شده از رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی گفت: دو سوال از رئیس‌جمهور مطرح بود که نمایندگان رئیس‌جمهور در مجلس حاضر شدند و با توضیحاتی که دادند، نمایندگان مجلس را قانع کردند و با کاهش تعداد نمایندگان سوال کننده، این دو سوال از دستور کار خارج شد.

در حوزه سیاست خارجی رئیس جمهوری سوریه پنج شنبه در دیدار با مشاور رهبری در امور بین‌ الملل گفت، کشورهای غربی تنها در برهم زدن بیشتر ثبات در منطقه به ایفای نقش می‌پردازند. بشار اسد تصریح کرد: با پیروزی‌هایی که در سوریه صورت می‌گیرد، تلاش‌هایی از سوی برخی از کشورهای غربی برای تغییر روند رخدادها انجام می‌شود و این صداها و هرگونه تحرک احتمالی تنها به برهم خوردن بیشتر ثبات در منطقه می‌انجامد و صلح وامنیت بین‌المللی را تهدید خواهد کرد. رئیس جمهوری سوریه خاطرنشان کرد، پس از آزادسازی غوطه شرقی، این تهدیدهای برخی از کشورهای غربی مبنی بر حمله به سوریه که بر اساس دروغ‌های ساخته و پرداخته شده خودشان و دست‌نشانده‌هایشان در بین گروه‌های تروریستی صورت می‌گیرد، مطرح شد، چراکه بار دیگر آنها در مساله‌ای که بر آن در جنگ علیه سوریه حساب باز کرده بودند، شکست خوردند.

اما در این هفته شورای اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های خود را علیه ایران به مدت یک سال دیگر و تا 13 آوریل 2019 تمدید می‌کند. ممنوعیت سفر و مسدود کردن اموال 82 فرد و یک نهاد و ممنوعیت صادرات تجهیزات خاص برای نخستین بار در سال 2011 علیه ایران اجرایی شد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان؛ نوسانات رو به بالای قیمت دلار و دیگر ارزها باعث شد تا این هفته قیمت دلار به بالاترین حد در نقطه 6000 تومان برسد. این اتفاق در حالی رخ داد که طبق اعلام صندوق بین المللی پول میزان خروج سرمایه از کشور در سال 96 شکسته شد و این میزان که قبلا در سال89 حدود 25 میلیارد دلار بود در سال گذشته به 27میلیارد دلار رسید. (خروج سرمایه از کشور زمانی به وقوع می پیوندد که صادر کننده ارز حاصل از صادرات را به ریال تبدیل نکرده باشد.) این اتفاق باعث شد تا جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در قالب یک بخشنامه ارز کشور را تک نرخی کند و قیمت آن را 4200 تومان اعلام کرد. در همین ارتباط معاون اول رییس جمهوری با اشاره به این که تمهیدات لازم برای تامین نیاز ارزی کسانی که نیاز فوری به ارز دارند، تصریح کرد: با برنامه ریزی های انجام شده هیچ افزایش قیمتی درحوزه دارو و کالاهای اساسی نخواهیم داشت. جهانگیری ادامه داد: باید به شبهات و پرسش های جامعه پاسخ داده شود. در این خصوص بانک مرکزی باید مقتدرانه در صحنه حضور داشته باشد و به پرسش های مطرح در افکار عمومی پاسخ دهد و اطمینان لازم به جامعه در خصوص ثبات بازار ارز کشور را بدهد. در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت،‌اقتصاد و دارایی، جهاد کشاورزی، کشور، رییس کل بانک مرکزی، معاون اقتصادی رییس جمهور، دستیار ارشد اقتصادی رییس جمهور و سایر مسوولان ذیربط حضور داشتند پس از بحث و تبادل نظر شد، دستورالعمل اجرایی مصوبات دولت در حوزه ارزی کشور تصویب و مقرر شد توسط بانک مرکزی اطلاع رسانی شود.

در باره تک نرخی کردن ارز نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اقدام دولت در تک نرخی کردن قیمت ارز برای کنترل بازار پولی کشور قابل تحسین است. وی با بیان اینکه شاید انتخاب سال پایه برای انتخاب ارزش فعلی دلار و ارز محل اختلاف است اما نفس این اقدام گام مثبتی است که می تواند در میان مدت بازار ارز را به تعادل برساند ، وی اضافه کرد: افزایش نرخ ارز باید با شیب ملایم باشد چرا که با افزایش یک شبه و ناگهانی آن، بازار و فضای کسب و کار دچار هرج و مرج می شود.وی چند نرخی بودن ارز را یک معضل و آفت جدی دانست و گفت: در مبانی اقتصادی، ساز و کار تعیین قیمت ارز پیش بینی شده و فعال اقتصادی می تواند بر اساس مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی، این نرخ را تخمین بزند.

بر همین اساس بانک مرکزی اعلام کرد تمام پرداخت‌های مربوط به قراردادهای فاینانس (اعم از پیش پرداخت، بازپرداخت هزینه ها و غیره) از این تاریخ بر اساس نرخ جدید (در حال حاضر بر مبنای هر دلار ۴۲۰۰۰ ریال یا معادل آن به سایر ارزها) انجام خواهد شد و در رابطه با فاینانس های مربوط به طرح های دولتی، ضروری است تمهیدات و هماهنگی‌های لازم با سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه ذیربط برای انجام پرداخت‌ها بر اساس نرخ فوق به عمل آید.

در این هفته مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری زمستان سال گذشته را ۱۲.۱ درصد اعلام کرد. بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیشتر در گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که ۱۲.۱ درصد از جمعیت فعال، ‌ بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور بیانگر آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان١٣٩٥)، ٠.٨ درصد افزایش و نسبت به فصل گذشته (پاییز١٣٩٦)، ٠.٤ درصد کاهش داشته است.

ایران و روسیه در راستای اتصال بازار سرمایه ای دو کشور تفاهمنامه همکاری امضا کردند. این تفاهمنامه عصر سه شنبه میان «حسین فهیمی» مدیرعاملشرکت سپرده گذاری مرکزی ایرانو «ادی استانین» رییس هیات مدیرهشرکت تسویه و سپرده گذاری ملی روسیهدر حاشیه همایش بین المللی بورس مسکو در هتل ریتز کارلتون منعقد شد.

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ با افزایش تنش های سیاسی بوجود آمده از سوی ترامپ بر علیه برجام و تبعات بوجود آمده از آن در مورد افزایش تقاضای ارز و تبدیل ریال به ارز های خارجی در داخل کشور که نتیجه آن بالا رفتن بی سابقه قیمت دلار و رسیدن آن به 6000 تومان در روز دوشنبه بود، شاهد به صف فروش رسیدن اکثر نمادهای گروه و کاهش 727 واحدی نماگر این صنعت در این هفته بودیم. این مهم در واقع با بالا بردن هزینه های شرکتهای خودروسازی با وجود رشد تولید و فروش در سال 96 و ادامه این روند برای سال جدید، کاهش سودآوری آنها را به همراه خواهد داشت.

روند کاهشی قیمتها اما با بخشنامه دولت مبنی بر تک نرخی شدن ارز و عرضه آن به مبلغ 4200 تومان باعث شد تا کمی التهابات گروه کم بشود و با حمایت برخی حقوقی ها روند کاهشی که باعث شده بود خساپا به کمترین قیمت خود در 5 سال گذشته برسد، را کمی با رشد مواجه بکند.

در مهمترین خبر این گروه یکی از مسئولان وزارت صمت اعلام کرد: بر اساس آنچه که وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرده، داخلی‌سازی قطعات خودروهای مونتاژی که در ایران تولید می‌شود، الزام داخلی‌سازی 30 درصدی را لحاظ کرده و در غیر این صورت، واردکنندگان و تولیدکنندگان خودروهای خارجی باید برای ورود قطعات خود، تعرفه بدون تخفیف را بپردازند.

در محصولات شیمیایی؛ در ابتدای این هفته با شیب مثبتی که قیمت دلار در پیش گرفت و قله های جدیدی را تجربه کرد تقاضا در این گروه رفته رفته افزایش یافت و باعث شد تا اکثر نمادها در روز دوشنبه در قیمتهای حداکثری خود معامله بشوند. این موضوع اما با اعلام جهانگیری مبنی بر تک نرخی شدن ارز و الزام پتروشیمی ها به عرضه ارز 4200 تومانی روند مثبت را به روند منفی با شیب تند تبدیل کرد و در حالی که برخی شرکتها حتی در صورتهای مالی هم نرخ تسعیر ارز را بالاتر از این رقم در نظر گرفته بودند با این موضوع با چالش مواجه شدند. این در حالی است که با افزایش نرخ ارز مبادله ای و تک نرخی شدن آن پتروشیمی­ها باید خوراک خود را هم نسبت به قبل با نرخ بیشتری تهیه کنند و این موضوع تبعات منفی از بعد افزایش هزینه ها هم به همراه دارد و در نتیجه شرکتهای این گروه علاوه بر اینکه درآمد کمتری نصیب­شان خواهد شد افزایش هزینه ها را هم باید به جان بخرند.

در شرکتهای این گروه پتروشیمی زاگرس کارخانه شماره 2 خود در عسلویه با ظرفیت تولید 1.65 میلیون تن در سال را در روز یکشنبه به منظور اجرای برنامه های تعمیرات و نگهداری به مدت 50 روز تعطیل خواهد کرد. همچنین فن آوران نیز تولید کارخانه 1 میلیون تنی خود را از هفته آینده و به مدت 20 الی 30 روز جهت اجرای تعمیرات و نگهداری متوقف خواهد نمود.

در فلزات اساسی؛ در این هفته شاهد انتشار نامه ای از سوی وزارت صمت در خصوص تعیین قیمت‌های پایه برای مس، آلومینیوم و فولاد در بورس کالا بودیم که با واکنش های منفی روبرو شد. کارشناشان اعلام کرده اند این اتفاق نرخ محصولات را با کاهش روبرو خواهد کرد و باعث افزایش رانت می شود.

اما در این هفته در بازارهای جهانی با افزایش تورم در آمریکا احتمال رشد بهره در دو ماه آینده شدت گرفته است که این موضوع فشار ها بر کامودیتی ها را با افزایش ربرو کرده است. در همین حال همزمان با اعمال تعرفه تجاری بر روی واردات اقلام از چین، این کشور هم اعلام کرد به زودی تعرفه های تنبیهی بر علیه آمریکا را اجرایی خواهد کرد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24