Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هفته قبل سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مواد خام به دلایل مختلف دچار زیان شدند و عده ای از آنها تصمیم گرفتند به هر شکل شده از بازار خارج شوند. متاسفانه شرایط حداقل در کوتاه مدت ..

ابرهای تیره متراکم تر می شوند، مگر آنکه ..

بورس24 : هفته گذشته قیمت طلا، فلزات پایه و نفت کاهش یافت و بازارهای مالی وضعیت خوبی نداشتند این در حالیستکه گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بود. البته وضعیت برخی شاخص ها در اقتصاد منطقه یورو و چین منفی بود. عامل اصلی عملکرد منفی بازارهای مختلف نگرانی از شدت یافتن تنش های تجاری بین آمریکا و چین بود و در هفته پیش‌رو نیز همین عامل به ریسک گریزی سرمایه گذاران منجر خواهد شد مگر آنکه تغییری در شرایط پدید آید.

اقدامات حمایت گرایانه ترامپ عاملی برای احتیاط بانک مرکزی اروپا و رشد ارزش دلار است. و این رشد به زیان سرمایه گذاران در بازار مواد خام خواهد بود. همچنین نگرانی ها درباره کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان به بازار مواد خام لطمه می زند.

این هفته دو رویداد تجاری در مرکز توجه سرمایه گذاران قرار خواهد داشت: پایان هفته نشست رئیس جمهور آمریکا، رئیس جمهور مکزیک و نخست وزیر کانادا در پرو برگزار می شود و پیش بینی شده در این نشست اعلام شود مذاکرات بر سر تغییر ماهیت پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی پیشرفت هایی داشته است. دومین رویداد، سخنرانی رئیس جمهور چین در روز سه شنبه است. فعالان بازارهای مختلف انتظار دارند او در سخنان خود به تنش های تجاری کشورش با آمریکا اشاره کند.

روابط تجاری بین دو کشور از اوایل ماه گذشته میلادی با تنش هایی همراه بوده که سبب نگرانی سرمایه گذاران شده است. تنش ها با اقدام آمریکا آغاز شد. ترامپ بر فولاد و آلومینیوم وارداتی به این کشور تعرفه 25 درصدی و 10 درصد تعیین کرده و روز پنج شنبه هفته گذشته او اعلام کرد بر ۱۰۰ میلیارد دلار کالای چینی که به آمریکا صادر می شود تعرفه اعمال خواهد شد. چین نیز اقدامات مشابه انجام داده و وزیر بازرگانی این کشور اعلام کرده در راستای حفظ منافع کشور، واکنشی بزرگ به اقدامات ترامپ نشان داده خواهد شد.

برخی تحلیلگران معتقدند جنگ لفظی بین دو کشور در جریان است و هنوز جنگ تجاری رخ نداده اما تنش های اخیر بر عملکرد و رفتار سرمایه گذاران تاثیرات منفی بزرگ داشته است. اگر اعلام شود دو کشور بر سر اختلافات تجاری مذاکره خواهد کرد آرامش به بازار ها باز می گردد.

این هفته نخستین گزارش ها از عملکرد شرکت های بورسی آمریکا و اروپا منتشر می شود و تحلیلگران امیدوارند محتوای مثبت این گزارش سبب شود توجه سرمایه گذاران از تنش های تجاری بین آمریکا و چین منحرف شود. اما در تقویم اقتصادی هفته پیش رو چه گزارش هایی بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد گذاشت؟

روز دوشنبه تعدادی گزارش از اقتصاد آلمان، منطقه یورو و انگلستان منتشر می شود اما سرمایه گذاران با احتیاط رفتار خواهند کرد زیرا از یک سو نگران تنش های تجاری بین چین و آمریکا هستند و از سوی دیگر ترجیح می دهند منتظر داده های مهم روزهای بعد باشند. عملکرد بازارهای مالی در هفته های اخیر منفی بوده و بسیاری از کارشناسان به احتمال اصلاح شدید شاخص ها اشاره کرده اند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه وضعیت اعطای اعتبارات و عرضه پول در چین در ماه مارس و شاخص بهای تولیدکننده در ماه گذشته در مقیاس ماهانه و سالانه در آمریکا و نیز تغییرات ذخیره عمده فروشی در ماه فوریه در این کشور اعلام می شود. همچنین تغییرات ذخیره نفت در هفته قبل از سوی موسسه نفت آمریکا اعلام خواهد شد. هفته گذشته قیمت نفت برنت و نفت آمریکا کاهش یافت و عامل آن، پیش بینی رشد کمتر از انتظار تقاضا برای نفت به دلیل تنش های تجاری بین آمریکا و چین بود. عملکرد بازار نفت در هفته های اخیر در مجموع مثبت بوده اما اگر نگرانی ها درباره کاهش سرعت رشد تقاضا ادامه پیدا کند قیمت‌ها کاهش می یابد. افزایش تولید نفت شیل در آمریکا یک عامل فشار بر قیمت هاست. امسال تولید این نوع نفت در آمریکا به اوج خود می‌رسد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه برای فعالان بازار فلزات پایه روزی مهم است زیرا نرخ تورم و شاخص بهای تولید کننده در چین در ماه گذشته میلادی منتشر می شود. یکی از نگرانی های سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه، کاهش فعالیت های اقتصادی در چین بوده و اخیرا که تنش های تجاری بین این کشور و آمریکا افزایش یافته نگرانی ها بیشتر شده است. بالا باقی ماندن ذخیره فلزات پایه در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی نیز در کاهش قیمت فلزات پایه موثر هستند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه همچنین نرخ تورم در آمریکا در ماه گذشته میلادی اعلام می شود و انتظار می رود این نرخ بالا رفته باشد. در صورت تحقق این پیش بینی، ارزش دلار رشد می کند و فشار بر قیمت مواد خام افزایش خواهد یافت. بانک مرکزی آمریکا درباره رشد قابل ملاحظه نرخ تورم نگران است در نتیجه برنامه بالا بردن نرخ بهره را دنبال می کند و این برنامه باید سبب رشد ارزش دلار شود. البته تغییرات شاخص دلار به ارزش یورو و پوند نیز وابسته است. در نتیجه اگر به هر دلیل ارزش این دو ارز رشد کند شاهد کاهش ارزش دلار خواهیم بود. در روز چهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل را اعلام می کند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه وضعیت سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چین در سال جاری میلادی تاکنون، تغییرات تولید صنعتی در منطقه یورو در ماه فوریه، گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل و شاخص بهای صادرات و واردات این کشور در ماه مارس منتشر می شود. هفته گذشته دو گزارش از سوی وزارت کار آمریکا منتشر شد که یکی مثبت و دیگری منفی بود البته تغییرات بزرگی در شاخص دلار ایجاد نشد. وضعیت کلی بازار کار آمریکا مثبت است و نرخ بیکاری در ماه گذشته میلادی 4.1 درصد بوده است.

ثبات در ارزش دلار سبب شده قیمت طلا از این عامل تاثیر نپذیرد. البته عوامل دیگر از جمله وضعیت بازارهای مالی و تنش های تجاری بین چین و آمریکا از قیمت فلز زرد حمایت می کند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه تغییرات صادرات و واردات چین در ماه گذشته میلادی و نرخ تورم در آمریکا در ماه گذشته منتشر می‌شود. همانطور که گفته شد در روزهای آینده اخباری که از اقدامات تجاری متقابل چین و آمریکا منتشر می شود در مرکز توجه سرمایه گذاران قرار خواهد داشت.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24