Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بحث اول درخصوص تورم است. در حالی دولت و رئیس جمهور طی ۴ سال اخیر ، چپ و راست و در تمام مصاحبه های خبری و برنامه های صدا و سیما ، ژست کاهش تورم می گرفت و با افت این شاخص به ظاهر مهم عکس یادگاری می گرفت که به زودی مهمترین دستاورد خود را از دست رفته خواهد دید ... !! تورم نقطه به نقطه به عنوان تورم پیش نگر ، افزایش خود را از سال گذشته آغاز نموده و به زودی تحولات اخیر بازار ارز خود را با قدرت بیشتری در اقتصاد و تورم نشان خواهد داد. انتظار این است که با آغاز دومین فصل از سال و ...

«به کجا چنین شتابان !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات دومین روز کاری هفته وضعیتی مشابه با روز گذشته داشت و شاهد فشار عرضه و افت شاخص اکثر گروه ها و صنایع مورد توجه بودیم. این وضعیت سبب شد تا دماسنج بازار سرمایه بعد از افت 370 واحدی روز گذشته ، امروز نیز کاهش 440 واحدی را تجربه کند و این در شرایطی است که التهاب در بازار ارز کماکان ادامه دارد و دلار با ورود به کانال 5 هزار تومانی ، قیمت های 5.400 تومانی را هم تاچ کرده است ... !! اما طی دو گزارش اخیر در حالی تمرکز ما بر روی ابهامات و تهدیدات پیرامونی بازار بود که در این شماره از چشم انداز قصد داریم درخصوص «2 فرصت یا پتانسیل مثبت» بازار صحبت کنیم.

بحث اول درخصوص تورم است. در حالی دولت و رئیس جمهور طی 4 سال اخیر ، چپ و راست و در تمام مصاحبه های خبری و برنامه های صدا و سیما ، ژست کاهش تورم می گرفت و با افت این شاخص به ظاهر مهم عکس یادگاری می گرفت که به زودی مهمترین دستاورد خود را از دست رفته خواهد دید ... !! تورم نقطه به نقطه به عنوان تورم پیش نگر ، افزایش خود را از سال گذشته آغاز نموده و به زودی تحولات اخیر بازار ارز خود را با قدرت بیشتری در اقتصاد و تورم نشان خواهد داد. انتظار این است که با آغاز دومین فصل از سال و گذر از ماه رمضان به مرور شاهد افزایش نرخ بسیاری از کالاها در کشور و در ادامه حرکت تورم به سمت محدوده 15 درصدی باشیم.

ضمن اینکه صنایع به جایگاهی رسیده اند که دیگر کشش مقابله با عدم افزایش نرخ فروش کالاها و محصولات خود را ندارند و ادامه این وضعیت سبب ورشکستگی بسیاری از شرکت ها خواهد شد. بدیهی است در سالی که به نام «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شده ، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و دولت مجبور به پذیرش خواسته صنایع و شرکتها خواهد بود. البته تورم خبر خوبی برای اقتصاد نیست اما متاسفانه اقتصاد بیمار و اهالی بازار از این اتفاق سود می برند ... !! متاسفانه یا خوشبختانه ، در دوران تورمی بازارها سودهای بیشتری داده اند. به زبان ساده تر باید گفت که معمولا جیب بازار در حرکات تورمی پر پول تر است و این برای شرکت ها خبرخوبی است. پولبکی به تحولات سالهای 91 و 92 و رشد خیره کننده بازار و شاخص در آن سالها مهر تائیدی بر نفی بازار از رشد تورم می باشد.

اما موضوع یا بحث دوم ، دلار و رابطه ارز با بازار است. نگاهی به تحولات سالهای دور نشان می دهد که هر بار دلار در مسیر افزایش قرار گرفته ، بورس نیز با یک فاز تاخیر ، رشد خوبی را تجربه نموده است. ارزش بازار امروز با دلار حدود 5 هزار تومانی تقریبا معادل ارزش بازار سال 90 با دلار کمتر از 1.500 تومانی است ... !! و این همان چیزی است که می توان از آن به عنوان یک «فرصت» یاد کرد. البته که در مقطع فعلی توجه بازار به برجام است. برجامی که فارغ از آزاد شدن فروش نفت ، سودی برای بازار نداشته است ... ! اگر آمریکا از برجام خارج شود ، چه اتفاقی برای بازار رخ می دهد ؟! به نظر تحولات اقتصادی و سیاسی را از دریچه دیگری باید نگاه کرد. اما با این مقدمه به سراغ بازار خواهیم رفت. بازاری که امروز هم چهره خوبی نداشت و شاهد عقب نشینی بیشتر خریداران بودیم. در بازار امروز به غیر از تک سهم ها ، اکثر صنایع با فشار فروش به کار خود خاتمه دادند.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، به غیر از 3 صنعت ، شاخص مابقی صنایع منفی بودند ... در معاملات دومین روز کاری هفته ، منفی گروه محصولات فلزی و خودروسازی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا بعید است این حجم از فشار عرضه را داشته باشیم با این حال امیدی هم به حمایت از بازار نمی رود ! متاسفانه از فعالان بازار گرفته تا متولیان بورسی ، نقش بیننده تئاتر را ایفا می کنند و به غیر از رنج های مثبت موقت ( در راستای ممانعت از افت بیشتر شاخص ) خبر خاصی در بازار نیست ... کاهش احتمالی التهاب بازار ارز و بازگشایی بازارهای جهانی می توانند وضعیت پیچیده بازار را تا حدودی سر و سامان بدهند.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* وندی شرمن معاون سابق وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی که ریاست تیم مذاکره کننده ایالات متحده در مذاکرات هسته ای با ایران را بر عهده داشت ، گفت : با تصور این مساله که دولت ترامپ قصد خروج از توافق هسته ای ایران را دارد ، سئوال واقعی که من دارم این است که دولت ترامپ برای روز بعد از خروج از توافق هسته ای چه کاری را می خواهند انجام دهد و چه طرح و برنامه ای خواهند داشت ؟ وی گفت : اگر متحدان اروپایی به همراه روسیه و چین سعی در حفظ توافق هسته ای داشته باشند ، این مساله آمریکا را تنها باقی خواهد گذاشت و آمریکا از این توافق بیرون خواهد بود. وندی شرمن افزود : اگر ترامپ تحریم ها را مجددا اعمال کند و اگر اروپا نتواند توافق را به هر حال حفظ کند ، ایرانی ها احتمالا بازرسان بین المللی را اخراج خواهند کرد و رژیم راستی آزمایی فوق العاده در توافق هسته ای را رد خواهند کرد ، این مساله موجب خواهد شد تا آمریکا و متحدانش هیچ گونه نظارتی بر آنچه که ایرانی ها واقعا در جبهه هسته ای انجام می دهند ، نداشته باشند. وی اظهار داشت: در شرایطی ترامپ احتمالا معتقد است که خروج از توافق هسته ای ایران به کره شمالی نشان خواهد داد که او چقدر در آستانه مذاکرات با کره شمالی قاطع و سختگیر است ، ولی این اقدام در عوض به پیونگ یانگ نشان خواهد داد که آمریکا یک شریک مذاکره کننده قابل اعتماد نیست.

* ظریف وزیر امور خارجه ایران روز 23 آوریل (3 اردیبهشت) برای سخنرانی در مورد خاورمیانه و برنامه هسته‌ ای ایران در شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک حضور خواهد یافت.

* سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : محمد جواد ظریف عصر امروز در صدر هیاتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی به‌ چند کشور آفریقایی و آمریکای جنوبی سفر می کند. در این سفر ، وزیر امور خارجه کشورمان و هیات همراه به کشورهای سنگال ، برزیل ، اروگوئه و نامیبیا سفر و با مقامات سیاسی ، اقتصادی و پارلمانی این کشورها دیدار و گفتگو خواهد کرد. ظریف همچنین در این سفر ، علاوه بر شرکت و سخنرانی در نشست های اقتصادی و تجاری دوجانبه با هر یک از این کشورها ، در برخی از موسسات مطالعاتی کشورهای مورد اشاره نیز برای ایراد سخنرانی ، حضور خواهد یافت.

ب) در حوزه اقتصاد :

* نخستین هیات تجاری خارجی سال 97 از استکهلم سوئد چهارشنبه 29 فروردین به اتاق تهران ‌می‌آید. هیاتی متشکل از شرکت‌ های فعال کشور سوئد در زمینه ‌هایی چون خدمات مالی ، سرمایه‌ گذاری ، بیمه ، بهداشت و سلامت ، انرژی‌ های تجدیدپذیر ، تولید دستگاه‌ های خودپرداز و صدور کارت‌ های بانکی ، مدیریت پروژه ، نرم‌افزار ، مشاوره مدیریت و دوره‌ های آموزشی به اتاق تهران می ‌آیند و تا در آخرین روزهای فروردین ماه با همتایان ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو داشته باشند.

* رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه سال 96 سال خوبی برای صادرات کشور بود ، گفت : پیش بینی می شود روند صادرات در این سال 5 تا 7 درصد نسبت به دوره مشابه طی سال قبل رشد داشته باشد. وی در ادامه افزود : صادرات غیر نفتی طی سال 96 در تمامی حوزه ها بالاخص پتروشیمی ، سنگ های معدنی ، آهن آلات و غیره از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است. عسگراولادی تصریح کرد : روند صادرات کشور در سال جاری 10 درصد نسبت به شرایط فعلی باید رشد داشته باشد. وی همچنین گفت : امسال صادرات ایران به روسیه باید افزایش پیدا کند متاسفانه پارسال از فرصت صادراتی در این کشور به نحو احسن استفاده نشد.

* رئیس کل بانک مرکزی گفت : مطمئن هستم در سال جدید اتفاقات خوبی می افتد که می ‌تواند منجر به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال هرچه بیشتر برای جوانان عزیز کشورمان باشد. بانک مرکزی در جهت تأمین نقدینگی‌ های لازم و هدایت نقدینگی‌ ها به سمت فعالیت‌ هایی با بازدهی بالاتر و با ظرفیت ایجاد اشتغال بیشتر تلاش خواهد کرد ... !

ج) در سایر خبرها ، مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی حفاری ایران از پایان عملیات حفاری و تکمیل هشت حلقه چاه نفت و گاز در 14 روز نخست امسال با کاربست ناوگان حفاری این شرکت در مناطق نفت‌خیز خشکی کشور خبر داد.

د) در بازار طلا و ارز ، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه حباب سکه در حال حاضر حدود 70 هزار تومان است ، گفت : اقدام بانک مرکزی مبنی بر پیش فروش سکه تاثیر مقطعی در تنظیم بازار دارد و مشکل را به صورت ریشه ای حل نمی‌ کند. محمدولی اضافه کرد : اگر نوسانات ارز و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا همچنان ادامه دار باشد بازار طلا و سکه در روزهای آینده نیز به همین صورت هیجانی خواهد بود.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه فولادی و سنگ آهنی فشار عرضه کمی بالاست. ابلاغیه وزیر محترم صنعت درخصوص نرخ گذاری محصولات پایه فولادی و مس و آلومینیوم بر اساس دلار مبادله ای موجب کاهش تمایل بازار برای حرکت به سمت نمادهای این گروه شده است. بدیهی است که خبر فوق ( با توجه به اختلاف بالای قیمت دلار مبادله ای و آزاد ) تاثیر منفی بر درآمد شرکتهای فولادی بگذارد. اما توجه به 5 نکته ضروری خواهد بود : ۱- این فرمول فعلا در حد پیشنهاد است 2- شرکت های تولید کننده مخالفت خود را اعلام خواهند کرد. فولاد اولین شرکتی است که گفته زیر بار قیمت دستوری نخواهد رفت. 3- اجرایی شدن این پیشنهاد غیر کارشناسی سبب ایجاد رانت ، چند نرخی شدن محصولات ، کاهش سود سهامداران می شود. 4- این خبر مربوط به 26 اسفند ماه بوده و قطعا پیش از خاتمه یافتن سال 96 بسیاری از این خبر مطلع شده بودند. 5- بدیهی است این اتفاق زمینه را برای عدم عرضه فولاد به شرکت های داخلی فراهم کند. به عبارت ساده تر باید گفت که اگر قرار بر عرضه محصولات با نرخ مبادله ای باشد ، شرکت ها به صادرات بیشتر و کاهش عرضه داخلی روی خواهند آورد ؛ مگر اینکه در یک تصمیم غیر کارشناسی دیگر ، شاهد محدود کردن صادرات شرکتها باشیم ... !

با توجه به شرایط مطروحه ، بدیهی است که بازار در مقطع فعلی به سمت شرکتهایی حرکت کند که صادرات بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال فولاد مبارکه با وجود P/e کمتر از 4 واحدی اما بواسطه اینکه عمده فروش شرکت داخلی است ، زیر فشار عرضه قرار گرفته است. این سهم برای سومین بار در تثبیت بالای قیمت های 300 تومانی ناکام ماند. اما در طرف دیگر هرمز را داریم که بی جهت با رنج منفی به قیمت های درصد منفی رسید ! این شرکت در بواسطه نزدیک بودن به دریا ، در حدود 70 درصد محصولات خود را صادر می کند و بدیهی است که از این پیشنهاد متضرر نخواهد شد. کاوه نیز شرایطی مشابه با هرمز دارد. در فولاد خوزستان ، در حدود 45 درصد از فروش شرکت صادراتی است و در صورت اجرایی شدن این ابلاغیه ، زیان کمتری خواهد دید.

و در نهایت اشاره ای به ذوب آهن خواهیم داشت. ذوب آهنی که در تلاش برای بهره برداری مجدد از کوره شماره 1 می باشد و شرکت با رشد تولید و فروش در سال 97 به سود خوبی دست خواهد یافت. در حدود 30 درصد از فروش ذوب صادراتی می باشد. نکته مهم درخصوص ذوب آهن اینکه این شرکت امروز در بورس کالا با قیمت پایه 24.000 ریالی برای سبد میلگرد خود عرضه داشت و جالب است بدانید که نرخ سبد میلگرد 5.000 تنی شرکت با رقابت قابل توجه و قیمت 25.596 ریال ( بیش از 150 تومان افزایش قیمت) مورد معامله قرار گرفت. کته جالب تر اینکه در نماد ذوب آهن فشار عرضه کاهش نیافت ... !!

در خبرهای مرتبط با این گروه ، رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد درخصوص پیشنهادوزارت صنعت و معدن گفت : در بورس قیمت ها درست تعیین می شود و بالاخره بورس هم شامل عرضه و تقاضا و رقابت است. وی گفت :البته پیشنهاد وزارتخانه این بوده که قیمت پایه را بر اساس فرمول مشخصی اعلام کنند ؛ جالب این است که در زمانی به دلیل سر و صدای برخی از اشخاص و انجمن ‌های مختلف تصمیم گرفته شد قیمت فولاد بر اساس نرخ جهانی تعیین شود. به گفته وی ٬ شورای رقابت هم قیمت پایه را بر اساس قیمت های جهانی مشخص کرد ؛ حال پس از آن که قیمت بازار جهانی افزایش یافت ٬ این افراد تصمیم گرفتند قیمت جهانی را بر اساس ارز مبادله ای با احتساب ضریب اعلام نمایند. وی گفت : همه این موارد برای اشخاص خاصی رانت ایجاد می ‌کند و اگر قرار است سودی توزیع شود این سود به تولید کننده نمی رسد بلکه رانت خوار و واسطه گر از آن منتفع خواهند شد. سبحانی ادامه داد : به هرحال قیمت پایه در حال حاضر تصویب نشده و هنوز این موضوع در حد پیشنهاد بوده و قیمت نهایی هم توسط بورس تعیین می شود.

حامد سلطانی نژاد ، مدیر عامل بورس کالا گفت : در سالی که به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده است به اعتقاد من مهمترین چالش و مانع بر سر توسعه تولیدات ایرانی بحث قیمت گذاری است. از سال قبل نگرش های زیادی به سمتکنترل قیمت ها پیش رفت. در واقعاین که گفته می شود قیمت ها نباید افزایش پیدا کند نگران کننده است ، این رویه در مورد بورس کالا هم صدق می کند در حالی که بورس محلی برای قیمت گذاری در یک فضای رقابتی است ، بنابراین گاهی اوقات ممکن است تحت تاثیر عرضه و تقاضا قیمت ها هم دچار افزایش شود.

ب) در گروه پالایشی فشار فروش در شرایطی بالاست که رشد نرخ دلار آزاد و مبادله ای ؛ اثرات مثبتی بر روی سود شرکت ها دارد اما در کمال ناباوری می بینیم که آنقدر زیر سهم ها خالیست که یک فروشنده با با رنج 100 هزار واحدی شتران را تا قیمت های درصد منفی می برد ... !! شاخص این گروه درست بر روی محدوده حمایتی قرار دارد و اگر این سطح را از دست بدهد ، ممکن است یک اصلاح 10 درصدی دیگر را در کلیت گروه شاهد باشیم که منطقی نیست اما با این وضعیت مضحک بازار ، دور از ذهن هم نیست و باید تمام احتمالات را در نظر گرفت. با توجه به رشد سرسام آور دلار ، انتظار می رود دلار مبادله ای هم از میزان اختلاف خود با نرخ آزاد بکاهد. بنابراین فارغ از ریسک های سیاسی باید گفت که منفی نمادهای این گروه فرصت مناسبی برای خرید می باشد.

در این گروه شتران با فشار عرضه به قیمت های کمتر از 400 تومانی و صف فروش رسید ؛ هر چند که حقوقی ها به داد سهم رسیدند و رنج مثبت تعادل را در روند معاملات برقرار نمودند. به نظر اصلاح شتران ناگزیر تا قیمت های 380 تومانی ادامه داشته باشد و خرید در منفی ها گزینه بدی نخواهد بود. شتران برنامه افزایش سرمایه 50 درصدی از محل سود انباشته ، اندوخته طرح و توسعه به منظور تامین مالی قسمتی از طرح های در دست اجرا و مخارج سرمایه ای بلند مدت ، جبران مخارج سرمایه ای را دارد. در شپنا تقاضا بهتر است هر چند که اگر قرار بر اصلاح باشد ، خریداران این سهم هم عقب خواهند نشست. جالب اینجاست که هر 2 سهم یعنی شتران و شپنا تعدیل مثبت خواهند داشت اما فعلا رفتار بازار منطقی نیست.

ج) در گروه فلزی و معدنی ، معاملات آرام تر از روز گذشته دنبال شد و فشار عرضه های کمتری را شاهد بودیم. نگرانی نسبت به تداوم اصلاح قیمت کالاها در بازارهای جهانی در کنار ریسک های سیاسی موجب شده تا نمادهای این گروه دیگر به مانند گذشته مورد اقبال نباشند. البته به این مساله باید توجه داشت که اولا اکثر شرکت ها با فروش خیره کننده اسفند ماه ، پتانسیل تعدیل مثبت در گزارش 12 ماهه را دارند و ثانیا رشد نرخ ارز ، اثرات منفی افت قیمت فلزات در بازارهای جهانی را کاور می کند. به عنوان مثال متوسط نرخ فروش شمش روی در کالسیمین سال گذشته 121 میلیون ریال ( روی 3.025 دلاری × نرخ تسعیر ارز 40.000 ریالی ) بود. اگر فرض را بر این بگذاریم که متوسط نرخ شمش روی ( محافظه کارانه ) برای سال جاری 140 میلیون ریال ( روی 2.800 دلاری × نرخ تسعیر ارز 50.000 ریالی ) باشد ، درآمد و سود شرکت ها بالاتر از سال 96 خواهد بود. بنابراین نمادهایی که نسبت قیمت به درآمد جذاب تری دارند ، می توانند در اصلاح ها و در سطوح حمایتی مورد توجه باشند.

در این گروه فملی روند نوسانی را در بازه قیمتی 255 – 280 تومانی تجربه می کند و این در شرایطی است که با فروش درخشان اسفند ماه ، تعدیل مثبت شیرینی در گزارش 12 ماهه شرکت خواهیم داشت. با توجه به بهره برداری از خطوط جدید تولید و همچنین رشد نرخ ارز ، انتظار می رود سود این شرکت در سال 97 قوی تر از سال گذشته باشد. در فاسمین با نزدیک شدن سهم به محدوده حمایتی 585 – 590 تومانی شاهد بهبود هر چند محدود تقاضا بودیم. حمایتی که در صورت بی اعتبار شدن ، تداوم اصلاح قیمت سهم تا سطوح 510 – 520 تومانی را رقم خواهد زد ! کاهش حاشیه سود شرکت در کوارتر پایانی سال و افزایش بهای تمام شده باعث شده تا بازار اعتماد خود به این شرکت را از دست بدهد. این وضعیت در کنار گزارش نه چندان جالب فرآور موجب شده تا کروی به عنوان سهامدار عمده ، راهی به غیر از اصلاح قیمت نداشته باشد.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

الف) در این بخش بررسی آخرین گزارش ماهانه در سنگ آهن گلگهر را خواهیم داشت. این شرکت در آخرین گزارش منتشر شده ، پیش بینی کرده برای سال جاری 96 رقمی بالغ بر 46.384 میلیارد ریال درآمد از محل فروش : ( 10 میلیون و 300 هزار تن گندله داخلی به نرخ هر تن 3.620.447 ریال مجموعا 37.290 میلیارد ریال + 1 میلیون و 800 هزار تن کنسانتره سنگ آهن صادراتی به نرخ متوسط 2.422.629 ریال مجموعا 4.360 میلیارد ریال + 2 میلیون و 100 هزار تن کنسانتره سنگ آهن داخلی به نرخ متوسط 2.106.966 ریال مجموعا 4.424 میلیارد ریال + 308 میلیارد ریال گندله ریزدانه ) محقق کند. گفتنی است ، فروش کگل در فروردین ماه 3.108 میلیارد ریال ، در اردیبهشت ماه 4.062 میلیارد ریال ، در خرداد ماه 3.277 میلیارد ریال ، در تیر ماه 3.442 میلیارد ریال ، در مرداد ماه 3.437 میلیارد ریال ، در شهریور ماه 3.818 میلیارد ریال ، در مهر ماه 4.481 میلیارد ریال ، در آبان ماه 4.528 میلیارد ریال ، در آذر ماه 5.124 میلیارد ریال ، در دی ماه 5.244 میلیارد ریال ، در بهمن ماه 4.290 میلیارد ریال ، در اسفند ماه 4.315 میلیارد ریال و در مجموع یکسال اخیر 49.126 میلیارد ریال معادل 106 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است که رقم جالبی است و پتانسیل های شرکت برای تعدیل مثبت دیگر نشان می دهد. نرخ فروش گندله در اسفند ماه اندکی کاهش داشته اما در مجموع و با نرخ های فعلی فروش شمش ، انتظار می رود وضعیت درآمدی و سود کگل در سال 97 بهتر از سال 96 باشد.

ب) اما در ادامه نگاهی به عملکرد ماه به ماه پتروشیمی زاگرس خواهیم داشت. زاگرس در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را طی آخرین گزارش در سطوح 43.048 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 2.862 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 2.843 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 2.670 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 3.482 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 1.912 میلیارد ریال ( شرایط اورهال ) ، فروش شهریور ماه 3.779 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 3.343 میلیارد ریال ، فروش آبان ماه 2.979 میلیارد ریال ، فروش آذر ماه 3.671 میلیارد ریال ، فروش دی ماه 7.245 میلیارد ریال ، فروش بهمن ماه 3.321 میلیارد ریال ، فروش اسفند ماه 6.244 میلیارد ریال و جمع فروش 11 ماه ابتدای سال 44.355 میلیارد ریال معادل 103 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است.

در بررسی مبلغ فروش می بینیم که شرکت متوسط نرخ فروش هر تن متانول را برای کل سال 13.660.864 ریال پیش بینی نموده است. و این در شرایطی است نرخ فروش این محصول در دی ماه 18.342.503 ریال ، در بهمن ماه 19.108.108 ریال ، در اسفند ماه 17.886.690 ریال و متوسط نرخ فروش 12 ماهه نیز 14.056.774 ریال بوده است. این وضعیت نشان می دهد که زاگرس احتمالا به سود 8.000 تا 8.200 ریالی دست یابد. در گزارش تفسیر مدیریتی سال 97 به نکات مهمی اشاره شده است : 1- تولید وفروش متانول به میزان 3 میلیون و 150 هزار تن 2- اورهال ( تعمیرات اساسی ) واحد دوم حدود 40 روز در 3 ماهه اول سال 3- پیش بینی نرخ فروش بر مبنای نرخ متوسط سال گذشته 4- پیش بینی مواد اولیه و یوتیلیتی مصرفی بر مبنای نرخ های سال 96 و با نرخ تبدیل 38.500 ریال که در صورت تغییرات نرخ رسمی ارز تعدیلات لازم صورت خواهد گرفت.

6) اخبار شرکتها و صنایع / اطلاعات با اهمیت / شایعات و شنیده ها : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) ایران خودرو مونتاژ خودروهای خود در بلاروس را از سر می‌ گیرد. شرکت یونیسون با اعلام امضای مجدد قرارداد تولید خودروی ایرانی در بلاروس گفت : دو نوع خودروی دنا و دنا پلاس در بلاروس تولید خواهند شد که براساس قرارداد در پنج سال آینده شمار تولید آن افزایش خواهد یافت.

ب) در حالی که انتظار می‌ رود ، به خاطر افزایش قیمت دلار صنایعی مانند صنایع فولادی که بازار صادراتی مناسب دارند ، بتوانند از بالا بودن قیمت ارز بهره ببرند ، رئیس انجمن فولاد ایران با اشاره به مواردی چون ورود چین به بازارهای فولاد ایران به خاطر تحریم‌ های آمریکا ، بازار صادرات این محصول را با مشکل ارزیابی کرد و گفت : افزایش نرخ دلار ساخت و ساز داخلی را دوباره راکد کرد و مصرف میلگرد افت کرده و امسال هم کمتر می‌ شود.

ج) رییس سازمان غذا و دارو روند رو به رشد تولید دارو در داخل کشور را تشریح کرد و گفت : بعد از طرح تحول نظام سلامت و در دولت یازدهم ارزش تولید داخلی دارو به 70 درصد و در دولت دوازدهم به 71 درصد رسیده است ، این درحالیست که ارزش تولید داخلی داروها در زمان دولت دهم 67 درصد بوده است.

د) در نفت سپاهان ، شنیده ها حکایت از تعدیل مثبت و برگشت ذخائر این شرکت دارد.

ه) تولید کنندگان سیمان در پاکستان از دولت خواسته اند به منظور حمایت از تولید داخل تعرفه واردات کلینکر به این کشور را افزایش دهد !

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه ساختمانی و انبوه سازی فشار عرضه ها بیشتر از روز گذشته بود. بطور کلی بازار به صنعت مذکور بی اعتماد بوده و نوسانات مثبت در نمادهای این گروه بصورت موقت رخ می دهد. مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن با اشاره به اقدامات این گروه در سال 96 و هدف گذاری این شرکت برای سال 97 گفت : یکی از اهداف گروه در سال 96 فعال کردن پروژه‌ های نیمه فعال بود که در این زمینه اقدامات خوبی به دست آمد و بخشی از پروژه‌ های راکد فعال شد. مدیرعامل سرمایه گذاری مسکن ، تغییر استراتژی در جهت ورود به عرصه پروژه‌ های میان درآمدی و نوسازی بافت‌ های فرسوده را از دیگر اقدامات این شرکت در سال گذشته اعلام کرد و افزود : در این راستا چندین پروژه بافت فرسوده برای گروه سرمایه گذاری مسکن تعریف شد و پروژه سیروس در پایتخت کلید خورد. وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره اهداف کلان گروه سرمایه گذاری مسکن برای سال پیش رو گفت : برای سال 97 چند محور مهم در دستور کار قرار دارد که در ادامه سیاست سال گذشته ، ورود گروه به پروژه بافت فرسوده سپیدان تبریز به عنوان بزرگترین پروژه بافت فرسوده گروه سرمایه گذاری مسکن خواهد بود.

امینی تاکید کرد : گروه سرمایه گذاری مسکن ، تلاش دارد با در پیش گرفتن سیاست ‌های مدیریت ساماندهی دارایی‌ های راکد و راه اندازی پروژه‌ های متوقف و نیمه راکد ، افزایش سرعت تکمیل آنها و همچنین ورود به پروژه های سودآور ، بستر مناسبی برای سودآوری و افزایش نرخ بازدهی برای صاحبان سهام را به ارمغان آورد. امینی درباره جزئیات این پروژه افزود : پروژه نوسازی بافت فرسوده سپیدان تبریز در زمینی به مساحت 54 هزار متر مربع ساخته می شود که ظرفیت ایجاد بین 1.500 تا 2 هزار واحد مسکونی را دارد. وی از دیگر اهداف گروه سرمایه گذاری مسکن در سال 97 را چابک سازی و بهینه سازی ساختار و تشکیلات و به تبع آن متناسب سازی هزینه های تشکیلاتی – اداری با سطح فعالیت های گروه عنوان کرد. مدیرعامل سرمایه گذاری مسکن افزود : کاهش و اصلاح نرخ میانگین تسهیلات دریافتی و تسویه تسهیلات معوق با هدف کاهش هزینه های مالی و متناسب کردن آن با سطح فعالیت های گروه به عنوان سیاست های این شرکت در سال 97 پیش بینی شده است. وی از هدف گذاری افزایش حجم تولیدات واحدهای ساختمانی مسکونی ، تجاری ، درمانی و اداری در سال 97 خبر داد و گفت : علاوه بر افزایش حجم تولیدات ، تلاش ما این است که با سرعت در اجرای پروژه ها ، پروژه های جاری در حال ساخت را به مرحله بهره برداری برسانیم.

ب) در تک سهم ها ، وتوکا مثبت بود و معاملات پر حجمی را به نمایش گذاشت. این سهم تحت تاثیر شایعه افتتاح نیروگاه و قرارداد جدید خود با فولاد مبارکه قرار گرفته اما فعلا در قیمت های کمتر از 110 تومانی عرضه کننده حقوقی دارد. البته بازار این عرضه را به خوبی جذب می کند و با اتمام این عرضه می توان به حرکت سهم به سمت قیمت های 120 تومانی امیدوار بود.

ج) در گروه دارویی معاملات ضعیف و کسل کننده دنبال می شود. عدم پرداخت مطالبات شرکتها از یکسو و ممانعت از افزایش نرخ دارو موجب شده تا نمادهای این گروه به فراموشی سپرده شوند ! البته حاشیه سود ناخالص دارویی ها در سطوح مناسبی قرار دارد و مشکل اصلی بر سر پرداخت بدهی دولت به شرکت ها می باشد. در خبرهای مرتبط با این گروه ، تفاهم نامه همکاری های مشترک ایران و ونزوئلا در حوزه دارو با حضور دکتر هاشمی وزیر بهداشت ایران و خورخه آرئاسا مونتسرات وزیر امور خارجه ونزوئلا امضا شد. در این تفاهم نامه بر تقویت همکاری های دو کشور در حوزه صادرات دارو به ونزوئلا ، تولید دارو ، ثبت داروهای ایرانی در ونزوئلا و همچنین آموزش های تخصصی در حوزه دارو ، تاکید شد.

د) در گروه ماشین آلات ، لخزر هم با توجه به اصلاح اخیر ، گزینه بدی نیست ؛ هر چند بازار این روزها خیلی با معنی گزینه خوب و بد آشنا نیست و همه را با یک چوب می زند ... ! لخزر قصد دارد سرمایه خود را از سطوح 151 میلیارد ریالی به 302 میلیارد ریال ( معادل 100 درصد ) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اطلاح نسبی ساختار مالی شرکت ، کاهش نسبی هزینه های مالی ، افزایش توان مالی و نقدینگی ، کاهش فاصله بین مبلغ سرمایه ثبت شده با مبلغ مورد نظر سازمان بورس و ابقا در تابلوی فرعی بازار اول سازمان مذکور ، تسهیل نقل و انتقال سهام شرکت در بازار بورس اوراق بهادار افزایش دهد.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 5.000 – 5.400 تومان

ب) یورو : 60.00 – 6.500 تومان

ج) درهم امارات : 1.370 – 1.470 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.780.000 – 1.805.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24