Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

فروش قابل توجهی داشت که باعث شد تا مجموع فروش و سود سال ٩۶ حدود ١١ درصد فراتر از بودجه رود، در مورد فخوز هم این شرکت توانسته در ١٢ ماهه بیشتر از بودجه محقق کند...

پس لرزه های تعطیلات تمام می شود؟

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • بررسی تکنیکال
    • زامیاد
  • هفته نامه کدال
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

بررسی تکنیکال

الف) خزامیا

زامیاد با کف حمایتی قابل تاملدر نزدیکی 72 تا 65 تومان نزدیک شده است. این سهم که یک بار طی هفته های اخیر به این سطح واکنش داده است می تواند در محدوده مذکور بار دیگر مورد توجه قرار گیرد. این در حالی ست که حد ضرر برای سهامداران می تواند در نزدیکی 65 تومان قرار گرفته و ریسک سهام را کاهش دهد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی؛ رئیس جمهور به دعوت رسمی همتای ترکیه‌ای خود و برای حضور در دور دوم مذاکرات سه جانبه با روسیه در راس هیاتی عازم آنکارا شد. رییس‌جمهوری با اشاره به دومین اجلاس روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه، مطالب مطرح شده در این اجلاس را بسیار مفید و صریح عنوان و خاطرنشان کرد: افزایش کمک به مجروحان جنگ سوریه از توافقات این اجلاس است. رییس‌جمهوری تصریح کرد: امروز دیگر قدرتی به نام داعش وجود ندارد؛ گرچه باقی ‌مانده‌هایی از آنها هنوز در گوشه و کنار وجود دارد. امروز بعد از چند سال امید مردم منطقه برای مبارزه پیگیر علیه تروریسم از همیشه بیشتر شده است. روحانی با اشاره به اجلاس آستانه روسیه درباره سوریه، گفت: در مسیر مبارزه با تروریسم حدود 15 ماه پیش در آستانه اجلاسی تشکیل شد و در آن روندی مورد نظر قرار گرفت که این روند منتهی شد به نوعی آتش‌بس و کاهش تنش در چهار منطقه سوریه. در این روند کشورهای روسیه، ترکیه و ایران نقش اساسی را ایفا کردند و در ضمن برگزاری جلسات فراوان در سطح کارشناسی وزرا، اولین نشست سران را در نوامبر گذشته در سوچی تشکیل دادند. رییس‌جمهوری گفت: بسیار خوشحالم که امروز سران سه کشور در آنکارا، دومین اجلاس را تشکیل دادند. ما در جلسات سه جانبه بحث‌های بسیار مفید و صریح نسبت به سوریه و آینده آن مطرح کردیم که خوشحال‌کننده‌ترین لحظات امروز برای من لحظه‌ای بود که سه کشور توافق کردند بیش از گذشته برای کمک‌رسانی به مردم مظلوم سوریه و نجات مجروحین با هم همکاری کنند. امیدوارم این توافق را در مقام عمل به گونه‌ای اجرا کنیم که بتوانیم مردم مظلوم سوریه به ویژه مجروحان را کمک کنیم. روحانی با تقدیر از روسای جمهور ترکیه و روسیه جهت حضور در این اجلاس و اتخاذ تصمیمات درباره سوریه تقدیر و برای ادامه تلاش‌ها نسبت به برقراری ثبات و امنیت در منطقه اظهار امیدواری کرد.

در باره تداوم برنامه برجام هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان که در یک سفر رسمی به اردن رفته بود، پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با ایمن صفدی همتای اردنی خود به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. ماس در پاسخ به سوالاتی درباره برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) با اشاره به رویکرد انتقادی رئیس جمهوری آمریکا در این زمینه، تاکید کرد که کشورش تمایل زیادی به حفظ توافق هسته‌ای با ایران دارد. وی گفت که رفتار جمهوری اسلامی در سوریه و همچنین برنامه ‌موشکی این کشور باید جدا از توافق هسته‌ای بررسی شوند. در همین ارتباط و با توجه به صحبتهای ترامپ در مورد از میان برداشته شدن برجام علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز روز پنج‌شنبه در دیدار نوروزی با همکاران و خانواده بزرگ صنعت هسته‌ای با اشاره به تلاش‌ها و زحمات بی‌شماری که برای توافق برجام صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: دشمنان باید بدانند که در شرایط برگشت‌پذیری برجام - علی‌رغم این‌که هیچ‌گاه به‌دنبال چنین شرایطی نیستیم - شرایط ویژه‌ای رقم خواهد خورد و زمانی که مسئولین بلندپایه نظام اراده کنند، ضرب شست ویژه‌ای برای برهم‌زنندگان این توافق خواهیم داشت.

اما در مورد آخرین نظر برجامی نماینده آمریکا نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل بامداد جمعه با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه ایران اعلام کرد توافق هسته‌ای ایران آنچنان بزرگ طراحی شده است که به این راحتی شکست نخورد. برای سال‌ها نه فقط امریکا، بلکه متحدان ما در اروپا به منظور حفاظت از توافق هسته‌ای، آزمایش‌های موشکی ایران، حمایت از تروریسم و سرکوب مردم ایران را نادیده گرفتند این مقام آمریکایی با اشاره به اعلام موضع ترامپ درباره ضرب‌الاجل تعلیق تحریم‌های ایران، گفت: «اینکه ما در توافق باقی بمانیم یا نمانیم، تقویت رویکرد و موضع‌مان برای پاسخگو کردن ایران بابت اقداماتش یک پیام قدرتمند به ایران و همچنین یک کشور متخاصم دیگر نشان خواهد داد که همان کره شمالی است. هیلی در پاسخ به این سوال که چگونه بعد از خروج آمریکا از برجام و باقی‌ماندن اروپا در آن، واشنگتن می‌خواهد ایران را مقصر جلوه دهد، اظهار داشت: « بیایید به واقعیت‌ها نگاه کنیم. ایران یک کشور ثبات‌زدا بود و جامعه بین‌المللی تصمیم گرفت که برای یافتن راه‌حل در این‌باره، با اتحاد خود اقدامی انجام دهد. آنها به ایران 100 میلیارد دلار دادند و گفتند که "خوب رفتار کن". آنها به ایرانی‌ها گفتند که در اماکنی از قبیل پایگاه‌های نظامی و دانشگاه‌هایی که روی برنامه هسته‌ای کار می‌کردند، خواهان بازرسی هستند اما به آنها فرصت 28 روزه می‌دهند. آنها همه این کارها را کردند و فکر می‌کردند که با رفتار با ایران به‌عنوان یک کشور همسایه طبق قواعد بین‌المللی همجواری، آنها هم طبق قواعد رفتار خواهند کرد. هیلی با بیان اینکه به گفت‌وگو با متحدان اروپایی خود برای رفع آنچه که «معایب برجام» می‌دانند، ادامه خواهند داد؛ افزود: فرض کنید که ما از (برجام) خارج شویم، چه چیزی تغییر خواهد کرد؟ ما مطابق با ارزش‌های خودمان عمل کرده و از بازیگری که از تروریسم حمایت می‌کند، حمایت نخواهیم کرد. اروپایی‌ها در توافق باقی می‌مانند. بسیار خوب می‌توانند این توافق را برای خود نگه دارند. ما می‌توانیم تحریم‌های‌مان را دوباره برگردانیم.ایران قرار نیست از این توافق خارج شود. آنها خواهان تجارت و تعامل با اروپا هستند، آنها خواهان حفظ 100 میلیارد دلاری که دارند، هستند آنها قرار نیست از توافق خارج شوند.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان؛ در اولین روزهای سال 97 مهمترین اتفاق در حوزه اقتصاد افزایش قیمت دلار و شکستن رکورد 5000 تومان و فتح این قله بود. این موضوع که در بازار نیمه تعطیل کشور اتفاق افتاد نگرانی هایی را از بابت افزایش قیمت کالاها و خدمات ایجاد کرد. این مسئله باعث شد تا کمیسیون اقتصادی مجلس و وزیر اقتصاد دولت در اولین گام در یکشنبه هفته آینده تشکیل جلسه بدهند. در این باره رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تهیه طرحی از کمیسیون متبوعش برای ساماندهی این بازار، افزود: این طرح در این نشست مورد بررسی قرار می گیرد و اگر محورهای مورد بحث در این نشست مورد توافق قرار بگیرد، در همان جلسه به بانک مرکزی ابلاغ می شود تا این محورها را اجرایی کند.

اما افزایش قیمت ارز و به دنبال آن طلا باعث شده است تا این روزها کمتر از بازار مسکن یاد شود بر همین اساس شورای پول و اعتبار تصمیم دارد در اولین اقدام خود برای سال 97 سقف وام مسکن را به 200 میلیون تومان افزایش دهد تا با این کار فشار بالا بر روی طلا و ارز را بردارد و تبعات تورمی این بخش که به مراتب ویرانگرتر از بخش مسکن است را کنترل کند. در مورد این اتفاق مدیر عامل بانک مسکن درباره تسهیلاتی که در سال ۹۷ برای بخش مسکن در نظر گرفته شده، گفت: در سال جدید با ۲۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده، برای ۶۸۰ هزار واحد مسکونی، تسهیلات ساخت و خرید مسکن پرداخت خواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکننده را مانع جدی پیش روی بخش تولید اعلام کرد و از دو گام جدی مالیاتی برای حمایت از تولید در سال ۹۷ خبر داد. وی نقصان در اجرا و عدم وجود زیرساخت‌های اجرایی لازم را دو نقطه ضعف مهم قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد و گفت: یکی از اشکالات قانون مالیات بر ارزش افزوده در اجرا، دریافت این نوع مالیات از تولیدکنندگان است؛ به عبارتی به جای اینکه این قانون، مانند بسیاری از کشورها، مصرف را هدفگذاری کند، در کشور ما به دلیل دو نقطه ضعف مذکور، بخش تولید را هدفگذاری کرده است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با یادآوری اینکه در حال حاضر نرخ مالیات بر عملکرد ۲۵ واحد درصد است گفت: بر اساس مذاکرات اولیه با دولت پیشنهاد ما کاهش این نرخ به ۲۰ درصد است که توافقات اولیه با دولت در این خصوص نیز انجام شده است تا اصلاح نرخ مالیات بر عملکرد در نیمه دوم سال ۹۷ نیز در دستور کار قرار گیردوی با بیان اینکه با اصلاح و اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده هیچ گونه مالیاتی از تولیدکننده دریافت نمی شود، گفت: فلسفه اجرای این قانون نیز این است که به هیچ وجه نباید این نوع مالیات از تولیدکننده دریافت شود؛ اما به دلیل اجرای ناقص در حال حاضر، تولیدکنندگان نیز این مالیات را پرداخت می کنند. اولین گام حمایت از کالای ایرانی، حذفارزش افزوده و کاهش عملکرد 25 درصدی از صنایع غذایی است.

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ معاملات این گروه در هفته اخیر در حالی با شیب منفی پیگیری شد که در دو هفته ابتدایی سال جدید احتمال اتفاقات ناخوشایند سیاسی در اردیبهشت ماه و شکسته شدن بالاترین قیمت برای دلار و رسیدن آن به محدوده 5000 تومان با توجه به افزایش هزینه ها از این موضوع، بیشترین تاثیر را در روند رو به کاهش تقاضا داشت. این اتفاقات در حالی است که سال 97 برای خودروسازان به معنای به ثمر نشستن مشارکت با شرکتهای خارجی و به انبوه رسیدن تولید محصولات مشترک با فرانسوی ها می باشد. و با بالا رفتن قیمت دلار انتظار افزایش قیمتها از سوی دو خودروساز را داریم.

اما در معاملات این گروه خکاوه در این هفته مسیر متفاوتی را نسبت به دیگر هم گروهی­های خود طی کرد و با رشد قیمت مواجه شد. این شرکت توانسته در اسفند ماه با فروش خوبی مواجه بشود و از آنطرف هم با اخبار مثبتی از سوی رئیس کل بانک مرکزی سوئد در مورد مشارکت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور روبرو شد.

در محصولات شیمیایی؛ وابستگی بخش عمده ای از شرکتهای این گروه به اوره و متانول باعث شده است تا تحرکات قیمتی این محصول در بازارهای جهانی همواره تاثیر مستقیمی بر روی شاخص گروه داشته باشد. بر همین اساس این موضوع در چند ماهه اخیر باعث رشد 1000 واحدی شاخص شده است. در همین ارتباط با توجه به متعادل شدن قیمت متانول در محدوده 350 دلار از یک سو و رشد قیمت دلار در بازار داخلی از سوی دیگر، روند تعدیلات مثبت از نمادهای این گروه کماکان ادامه دارد و بسیاری از تحلیگران معتقدند در صورت ادامه تعادل قیمتها در این محدوده با توجه به افزایش تقاضا در 6 ماهه دوم سال 97 و در نتیجه رشد نرخ محصولات پتروشیمی انتظار اتفاقات مثبتی برای نمادهای این گروه در این سال به مانند سال 96 وجود دارد.

در فلزات اساسی؛ بازارهای جهانی در حال حاضر تحت تاثیر تشدید جنگ تجاری بین چین و آمریکا قرار دارند که این موضوع باعث کاهش قیمت بازارهای سهام و کاهش قیمت کامودیتی ها شده است. این مهم در روزهای اخیر و با آغاز سه ماهه دوم سال میلادی و افزایش تقاضا برای مصرف فلزات اساسی در چین و اخذ تصمیم کاهش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی از سوی این کشور، باعث شد تا روند نزولی قیمتها متوقف شود و رشد نسبی نرخ­ها را شاهد باشیم. در همین بین احتمال مذاکره بین ترامپ و رئیس جمهور چین هم باعث کاهش التهابات در اقتصاد شده است.

در بازار داخلی با توجه به نیمه تعطیل بودن بازار سرمایه روند متعادلی از این گروه را شاهد بودیم. نمادهای صادرات محور هم با توجه به رسیدن نرخ دلار به بالای 5000 تومان مورد توجه قرار گرفتند. همچنین در برخی نمادها فروش قابل توجهی را در آخرین ماه از سال 96 تجربه کردند که از جمله آن فملی فروش قابل توجهی را داشت که باعث شد تا فروش سال 96 حدود 11 درصد فراتر از بودجه محقق بشود. در مورد فخوز هم این شرکت توانسته در 12 ماهه 3 درصد بیشتر از بودجه فروش خود را محقق بکند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24