Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در حالی تعطیلات نوروزی به پایان رسیده که بازار روز چهارشنبه چهره چندان جالبی نداشت و فارغ از رشد محدود شاخص کل باید گفت که اکثر صنایع سرخ‌پوش بودند. افت حدود ١٠ واحدی شاخص هم‌وزن مهر تائیدی بر وضعیت نامساعد بازار می باشد و نشان می دهد که عمده سرمایه گذاران و فعالان بازار در تعطیلات نوروزی کاسبی خاصی نداشتند. اگرچه وضعیت نیمه تعطیل در روند معاملات و رکود حاکم بر بورس تهران موثر بوده اما به نظر می رسد بازار از ٣ ناحیه ...

«ابهام ٣ گانه بورس !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : در حالی تعطیلات نوروزی به پایان رسیده که بازار روز چهارشنبه چهره چندان جالبی نداشت و فارغ از رشد محدود شاخص کل باید گفت که اکثر صنایع سرخ‌پوش بودند. افت حدود 10 واحدی شاخص هم‌وزن مهر تائیدی بر وضعیت نامساعد بازار می باشد و نشان می دهد که عمده سرمایه گذاران و فعالان بازار در تعطیلات نوروزی کاسبی خاصی نداشتند. اگرچه وضعیت نیمه تعطیل در روند معاملات و رکود حاکم بر بورس تهران موثر بوده اما به نظر می رسد بازار از 3 ناحیه «تحولات سیاسی» ، «نرخ سود» و «بازارهای جهانی» احساس ضعف می کند و با ابهامات پیش رو مشکل دارد. در حوزه سیاسی و بازارهای جهانی باید گفت که کاری از دست ما و مدیران اقتصادی بر نمی آید به ویژه اینکه ترامپ هم مجددا وعده پاره کردن برجام را داده است ...

اما در حوزه «نرخ سود» باید گفت که وزرای محترم رئیس جمهور ضربه سنگینی بر اقتصاد ضعیف کشور وارد نموده اند. نرخ سود 20 درصدی می تواند باری دیگر اقتصاد کشور را وارد رکود کند. با وجود اینکه در حال حاضر در بسیاری از بانک ‌ها نرخ سود سپرده تا حد زیادی پایدار شده و افتتاح حساب با سود بیش از 15 درصد انجام می ‌شود ، ولی پرداخت نمی‌ شود ، اما برخی بانک ‌ها که تا پیش از این به نرخ سود مصوب پایبند بودند ، بار دیگر به نرخ ‌های قبلی برگشته و با سود 21 درصد افتتاح حساب می ‌کنند. شعب در مواردی می ‌گویند بعد از انتشار اوراق 20 درصد سپرده و باز شدن سود بالا به شبکه بانکی ، مردم سخت زیر بار سود 15 درصد می ‌روند. به نظر دولت باید هر چه سریعتر موضع خود را مشخص کرده و بازارها را سر و سامان بدهد ؛ در غیر این صورت وضعیت بحرانی می شود و شعار سال 97 با چالش های جدی روبرو خواهد شد ... !

نگاهی به صحبت های مسعود نیلی نشان می دهد که وضعیت اقتصادی آنطور که باید و شاید هم جالب نیست. مشاور عالی اقتصادی رئیس ‌جمهور به تحلیل چالش ‌های اقتصادی سال 97 پرداخت. او در این زمینه تاکید کرد : بررسی عملکرد بلندمدت اقتصاد ایران نشان می ‌دهد «نوسانات درآمدهای نفتی» ، توضیح‌ دهنده نوسانات رشد اقتصادی و «سرمایه‌گذاری» ، توضیح ‌دهنده متوسط رشد اقتصادی کشور بوده است. بررسی‌ ها نشان می ‌دهد که بین سال‌ های 93 تا 96 ، ظرفیت تولید بخش خودرو ، فولاد و نفت به سطوح قبلی بازگشته است. البته در بخش پتروشیمی و مسکن و ساختمان هنوز ظرفیت خالی وجود دارد. به طور معمول بخش کشاورزی و خدمات نیز رشدی تحت تاثیر فعالیت ‌های عادی خود ایجاد خواهند کرد.

نیلی گفت : به بیان دیگر ، ما طی چند سال اخیر یک سطح یا یک پله بالا آمده‌ ایم ، اما این با حالتی که یک روند رشد متوالی را طی می ‌کنیم ، تفاوت دارد و تفاوت اصلی در استمرار رشد است. واقعیت این است که رشدی در حد 3.5 درصد ، نه دستاورد بزرگی است و نه رکود محسوب می ‌شود. این رشد مساله اقتصاد ما را حل نمی ‌کند ، این رشد سنتی اقتصاد ایران است و سیاستگذار در تحقق آن دخالت کمی دارد. در حال حاضر رقم نقدینگی حدود 1.500 هزار میلیارد تومان است که حدود 1.300 هزار میلیارد تومان ( 88 درصد کل نقدینگی ) ، سپرده‌ های بانکی است. این سپرده ‌ها ، به دلیل نرخ ‌های بالای بانکی ، بازده حقیقی 5 تا 8 درصد برای سپرده ‌گذاران به همراه دارد. این از نظر سطح رفاه و تقاضایی که ایجاد می‌ کند ، مانند آن است که تولید ناخالص داخلی شما حدوداً سالی 6 تا 8 درصد رشد می‌ کند. در حالی که واقعاً این‌طور نیست و در حقیقت ، اتفاقی که می ‌افتد این است که این دقیقاً مصرف از محل رفاه سال ‌های نزدیک آینده است. اما با این مقدمه به سراغ بازار می رویم. بازاری که چهره جالب نداشت و شاهد افت اکثر نمادهای مورد توجه بودیم.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 23 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات آخرین روز کاری هفته ، مثبت گروه محصولات فلزی و منفی گروه ماشین آلات قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای روز شنبه بازار به شرایط طبیعی باز می گردد ؛ هر چند که بعد از تعطیلات نوروزی احتمالا برای چند روز شاهد معاملات سرد باشیم به خصوص اینکه بازارهای آمریکا هم به واسطه جنگ تجاری آغاز شده وضعیت چندان مساعدی ندارند و بعید به نظر می رسد بورس تهران در روزهای ابتدایی هفته چهره جالبی از خود به نمایش بگذارد !

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* «دونالد ترامپ» ، رئیس‌ جمهور آمریکا و «ملک سلمان» ، پادشاه عربستان سعودی در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره مسائل مختلف منطقه غرب آسیا از جمله ایران گفت‌وگو کرده‌ اند. سران دو کشور در این گفت‌وگو ایران را به تلاش برای بر هم زدن ثبات منطقه متهم و بر ضرورت مقابله با آن تهدید کرده ‌اند.به نوشته العربیه ، ملک سلمان از «مواضع محکم» واشنگتن در برابر تحرکات حوثی ‌ها(انصارالله یمن) تقدیر کرده است. رئیس‌ جمهور آمریکا گفته است ، در مسئله سوریه ، مأموریت اصلی ما خلاص شدن از شر داعش بوده است. ما تقریبا این هدف را محقق کرده‌ ایم. به سرعت در مورد اینکه باید چه کنیم ، تصمیم‌گیری خواهیم کرد ، البته در هماهنگی با دیگرانی که در آن منطقه هستند. ترامپ گفت : عربستان به تصمیم ما علاقه زیادی نشان داده است. من به آن‌ها گفته‌ام که "خوب ، اگر بخواهید ما [در سوریه] بمانیم ، شاید لازم باشد که [پولش] را بپردازید." این کار هزینه مالی زیادی برای ما دارد و منافع آن برای دیگر کشورها خیلی بیشتر از منافعی است که برای خودمان دارد.

* وزیر دفاع ایران در اجلاس امنیت بین المللی مسکو با اشاره به بدعهدی آمریکا و همراهی برخی شرکای غربی ، هشدار داد : برهم زنندگان برجام مسئول عواقب سوء آن بر نظم و امنیت بین المللی خواهند بود.

* کاخ سفید در بیانیه ‌ای اعلام کرد که نتانیاهو و ترامپ در این گفت‌وگوی تلفنی توافق کردند که به مقابله با ایران در منطقه ادامه دهند. پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا نیز در این خصوص گزارش کرد که این تماس تلفنی در حالی برقرار شد که اعتراضات مسالمت‌آمیز فلسطینیان در مرز غزه و فلسطین اشغالی در روزهای اخیر به شهادت 19 فلسطینی منجر شد.

ب) در حوزه اقتصاد :

* عضو کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اصلاحات قانون مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفته و این روند تقریبا در مراحل پایانی خود قرار دارد ، گفت : بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در کمیسیون اقتصادی مجلس از سال 1400 مالیات بر مصرف جایگزین مالیات ارزش افزوده خواهد شد. معصومه آقا پور علیشاهی گفت : فرایند سه ساله تبدیل مالیات ارزش افزوده به مالیات بر مصرف به دلیل مهلت در نظر گرفته شده برای اصناف جهت تجهیز به صندوق های فروشگاهی می باشد. وی با بیان اینکه ظرف 3 سال پیش رو همه اصناف فراخوان شده بر اساس یک برنامه زمان بندی شده به صندوق های فروشگاهی مجهز خواهند شد ، گفت : بعد از تجهیز اصناف به صندوق های فروشگاهی مالیات بر مصرف نیز جایگزین مالیات ارزش افزوده خواهد شد. به این ترتیب یک گام اساسی برای حمایت از تولید برداشته می ‌شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت : در مرحله اول اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد و در مرحله بعد بودجه مورد نیاز بر نصب صندوق های فروشگاهی مورد بحث قرار خواهد گرفت. در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی مجلس یک براورد حداقلی برای بودجه نصب صندوق های فروشگاهی در نظر گرفته شده است. علیشاهی تاکید کرد ، در بهار امسال قانون مالیات بر مصرف تصویب و جایگزین قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد.

* یوری یوشاکوف ، دستیار رئیس جمهوری روسیه گفت ، موافقتنامه ایجاد یک منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی احتمالا در طی چند ماه آینده به امضا خواهد رسید. وی گفت : «مذاکرات در خصوص پیش نویس یک موافقتنامه موقت در زمینه ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی نهایی شده است. این پیش نویس در طی چند ماه آینده به امضا خواهد رسید.» هوهانس عزیزیان ، معاون وزیر توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری ارمنستان نیز پیشتر گفته بود ، موافقتنامه ایجاد منطقه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی احتمالا تا پایان ماه می برای دوره ای 3 ساله به امضا خواهد رسید.

ج) در سایر رویدادها ، رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ با انتشار فهرست جدید از محصولات مشمول تعرفه وارداتی چین ، جنگ تجاری دیگری به راه انداخت. آمریکا فهرست جدید خود را برای اعمال تعرفه 25 درصدی بر روی 1.300 کالای وارداتی دیگر از چین نظیر تکنولوژی صنعتی ، حمل و نقل و محصولات پزشکی به ارزش 50 میلیارد دلار منتشر کرد. انتشار این فهرست پس از آن صورت گرفت که چین در اقدامی‌ تلافی جویانه بر 128 کالای وارداتی از آمریکا تعرفه 25 درصدی با ارزش بالغ بر 3 میلیارد دلار تعرفه اعمال کرد. اعمال تعرفه های متقابل میان دو کشور زمانی آغاز شد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را به ترتیب به 25 و 10 درصد افزایش داد. حساسیت بالای صنایع تکنولوژی به افزایش بحران تجاری میان چین و ایالات‌ متحده از دلایل اصلی سقوط اخیر ارزش سهام شرکت های بزرگ بخش تکنولوژی مانند تسلا ، آمازون ، اپل ، اینتل و افت شاخص سهام کامپوزیت نزدک آمریکا نسبت به قله ماه مارس (ماه گذشته میلادی) است.

د) در حوزه مسکن ، علی چگنی با یادآوری این‌ که از نیمه دوم سال گذشته شاهد رشد قیمت ‌ها و معاملات در بخش مسکن به ویژه در شهر تهران بودیم ، اظهار کرد : پیش‌بینی ‌ها حاکی است که این موج شروع شده رشد در پروانه ‌های ساختمانی و ساختمان ‌های شروع به ساخت به ساختمان ‌های نیمه تمام و تکمیل شده هم برسد. وی با تاکید بر این‌که انتظار رشد شدید در هیچکدام از متغیرهای بخش مسکن ، پیش‌بینی نمی ‌شود ، افزود :با توجه به رشد صدور پروانه‌ های ساختمانی و سرمایه‌ گذاری در بخش مسکن پیش‌ بینی می ‌شود تولید ناخالص داخلی افزایش یایبد که به تبع آن ارزش افزوده در بخش ساختمانی نیز افزایش خواهد یافت. چگنی با اشاره به اینکه پیش ‌بینی می ‌شود قیمت‌ مسکن و معاملات در حد تورم و کمی بالاتر از آن تغییراتی داشته باشد ، تصریح کرد : دی ماه و بهمن سال گذشته قیمت مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل از ان به ترتیب 20 و 22 درصد افزیاش یافت اما رشد قیمت مسکن در سال جدید ملایم‌تر خواهد شد.

ه) در بازارهای جهانی ، افت قیمت نفت و فلزات رنگین را داشتیم. به نقل از رویترز ، احتمال افزایش ذخایر نفت خام آمریکا موجب شد تا قیمت نفت با کاهش مواجه شود اما اظهارات مقامات روسی در مورد چشم انداز افزایش همکاری ها با اوپک برای هماهنگی در زمینه کاهش تولید ، مانع از کاهش بیشتر قیمت نفت شده است. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا به 63 دلار و 15 سنت و نفت برنت دریای شمال به 67 دلار و 90 سنت رسید. نتایج یک نظرسنجی رویترز نشان می دهد ، میزان ذخایر نفت خام آمریکا احتمالا برای دومین هفته متوالی افزایش یافته ، در حالی میزان ذخایر فرآورده های نفتی این کشور احتمالا در هفته گذشته کاهش داشته است. میشائیل مک کارتی تحلیلگر بازار نفت در موسسه سی ام سی مارکتس گفت : «با توجه به اینکه تغییر قیمت ها تنها چند سنت است ، من فکر می کنم بازار نفت منتظر تحولات بعدی است. این در حالی است که بر اساس اعلام انستیتوی نفت آمریکا ، میزان ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته به شکل غیرمنتظره ای کاهش یافته است. در همین حال ، الکساندر نواک ، وزیر انرژی روسیه گفته ، پس از انقضای توافق فعلی کاهش تولید در پایان امسال ممکن است یک سازمان مشترک بین اوپک و کشورهای غیر عضو این سازمان تشکیل شود. قیمت نفت به لطف اجرای موثر توافق کاهش تولید از حدود 27 دلار در ژانویه 2016 به حدود 70 دلار افزایش یافته است. در فلزات اساسی هم وضعیت چندان مساعد نبود و قیمت ها کاهشی بودند ، بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب در سطوح 6.760 – 2.370 – 3.230 و 2.005 دلاری قرار گرفتند. جنگ تجاری آغاز شده میان آمریکا و چین ، کلیه بازارها را تحت تاثیر قرار داده است.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه فلزی و معدنی فشار عرضه بالا بود و تقریبا اکثر نمادها با افت قیمت و رَدای سرخ به کار خود خاتمه دادند. افت قیمت فلزات در بازارهای جهانی ، عامل اصلی فشار عرضه می باشد و این در شرایطی است که موجود انبارها در لندن روند کاهشی گرفته است. ضمن اینکه شرکت ها در دوره 12 ماهه دست پر آمدند و با فروش خیره کننده اسفند ماه نشان دادند که تعدیل مثبت خوبی در گزارش پایان دوره 96 خواهند داشت. در مس آمار نشان می دهد از موجودی انبارهای LME به میزان 50 تن کاسته شده و 16.000 تن در بندر کلانگ مالزی و تایوان لغو مجوز فروش شده است. بازارهای کامودیتی دنیا وارد فصل دوم مالی 2018 شده که فصل تقاضا و رشد قیمت مس بوده و انتظار کاهش موجودی انبارها و رشد وضعیت خرید مس در بورس های جهانی است. 10 شرکت بزرگ مس چین شاخص TC مس را در سه ماهه دوم رقم 78 دلار در تن تفاهم کردند که 5.2 درصد کمتر از قیمت پایه سال 2018 بوده و نشان از تداوم کمبود کنسانتره مس در بازار است.

در حوزه اقتصاد کلان ، موسسه Markit که شاخص مدیران خرید PMI حوزه تولید 30 کشور دنیا را محاسبه و بصورت ماهانه منتشر می کند ، می گوید شاخص PMI دنیا در ماه مارس 53.4 بوده که نسبت به ماه فوریه (54.1) کاهش 0.7 واحدی داشته و به کمترین سطح 5 ماهه رسیده است. به معنی دیگر شاهد کاهش رشد اقتصادی دنیا از 4 درصد به 3.5 درصد در ماه مارس هستیم. ضعیفترین رشد PMI دنیا مربوط به مولفه صادرات حوزه تولید است که در ضعیف ترین حالت 15 ماه گذشته قرار دارد (51.8) و نشان می دهد جنگ تجاری در حال تاثیر گذاری به روی رشد اقتصاد دنیا است. به نظر افت قیمت فلزات اساسی ناشی از انتشار این آمار باشد.

ب) در گروه خودرویی فشار عرضه بالا بود و تقریبا به غیر از 2 – 3 نماد نظیر خکاوه ، خوساز و خکار ، سایر نمادها نیز با افت قیمت و معاملات منفی به کار خود خاتمه دادند. در گزارش های پیشین درخصوص وضعیت شاخص این صنعت بحث کردیم و گفتیم مهمترین سطح حمایتی خودرویی ها محدوده 15.000 الی 15.200 واحدی می باشد و این در شرایطی است که تا سطوح مذکور نزدیک به 4 درصد باقی مانده است. این یعنی احتمالا کلیت گروه نیاز به یک اصلاح حدود 5 درصدی دیگر داشته باشد. بنابراین در کوتاه مدت روند نوسانی توام با اصلاح قیمت را برای بزرگان گروه انتظار داریم اما شاید قطعه سازان و برخی از خودروسازان سنگین استراحت کمتری داشته باشند. خصوصا که عملکرد خودروسازان سنگین نظیر خکاوه ، خاور و زامیاد در اسفند ماه خیره کننده بود و اگر بحث نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده جدی باشد ، می توان به بهبود درآمد و سودآور شدن شرکتها امیدوار بود.

در این گروه خکاوه با فشار عرضه به تعادل رسید. این شرکت در حالی کل فروش خود برای سال 96 را در سطوح 11.988 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش شرکت تا پایان بهمن ماه 7.904 میلیارد ریال ، فروش اسفند ماه 4.218 میلیارد ریال و مجموع فروش محقق شده 12.120 میلیارد ریال بوده است. یعنی یک سوم فروش خکاوه در اسفند ماه بوده و این اتفاق مهمی است که اگر تداوم پیدا کند ، سبب بهبود وضعیت شرکت خواهد شد. در ایران خودرو دیزل هم وضعیت به همین شکل بود. این شرکت در حالی 4.683 میلیارد ریال فروش محقق نموده که 1.175 میلیارد ریال معادل 25 درصد آن مربوط به اسفند ماه بوده است. در زامیاد هم فروش خوبی را در آخرین ماه از سال داشته ایم ؛ هر چند که خاور و زامیاد فروش پیش بینی شده را محقق نکرده اند اما با توجه به خاتمه یافتن سال 96 و همچنین بحث نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده ، شاید دیگر بازار توجهی به عملکرد و سود و زیان سال گذشته نداشته باشد.

ج) در گروه نفتی و پالایشی وضعیت اندکی بهتر از روزهای گذشته بود اما تقاضا محدود و رشد قیمت ها اندک بود بطوریکه شبندر در حالی آخرین معامله خود را با رشد 1.6 درصدی نسبت جلسه معاملاتی قبل به پایان رساند که رشد قیمت پایانی اندکی کمتر از 1 درصد بود. صندوق سرمایه گذاری گنجینه زرین شهر خریدار 1 میلیونی شبندر بوده است. در شپنا قیمت پایانی کمتر از 0.5 درصد منفی بود اما تغییر قیمت در آخرین معامله رشد محدود 0.15 درصدی را نشان می دهد. شاوان نیز وضعیتی مشابه با شپنا داشت و در حالی قیمت پایانی اندکی منفی بود که نرخ آخرین معامله رشد محدود را نمایش می دهد. در شتران ، شراز و شبریز نیز افت محدود قیمت ها را داشتیم.

البته باید به این مساله توجه داشت که کرک اسپرد فرآورده ها رشد نموده اند و در طرف دیگر حرکت خزنده دلار مبادله ای را شاهد هستیم. به عنوان مثال ، کرک اسپرد گازوئیل در بالاترین سطح از سپتامبر 2015 قرار گرفته است. تقریبا 40 درصد محصول پالایشگاه های ایرانی گازوئیل است. اسپرد بنزین پس از یک دوره رشد با اهمیت ، اصلاح داشته است. 18 درصد محصولات پالایشگاهی ایران بنزین است و به نظر کرک اسپرد این محصول هم در مسیر افزایشی قرار گرفته است. در این گروه شپنا یکی از بهترین هاست که علاوه بر پتانسیل تعدیل مثبت ، در قیمت ایده آلی هم قرار گرفته است و اگر حقوقی ها دست از عرضه بردارند ، می توان به حرکت سهم به سمت سطوح 450 و سپس 500 تومانی امیدوار بود. در بازار گفته می شود 2 نماد شتران و شپنا در دوره 12 ماهه دست پُر و با تعدیل مثبت همراه خواهند بود. در کنار پالایشی ها ، باید نیم نگاهی هم به نفتی ها به ویژه شسپا داشت. به نظر شسپا آینده روشنی در پیش داشته باشد.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

الف) در میان فولادی ها ، فولاد هرمزگان یکی از درخشان ترین گزارش ها را داشت و حالا با فروش اسفند ماه بهتر می توان وضعیت شرکت برای سال 97 را آنالیز نمود. فولاد هرمزگان در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را طی آخرین بودجه منتشر شده در سطوح 25.416 میلیارد ریالی پیش بینی کرده که فروش فروردین ماه 1.257 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 1.926 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 2.136 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 1.831 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 2.546 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 2.195 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 2.417 میلیارد ریال ، فروش آبان ماه 2.632 میلیارد ریال ، فروش آذر ماه 2.185 میلیارد ریال ، فروش دی ماه 2.434 میلیارد ریال ، فروش بهمن ماه 2.086 میلیارد ریال ، فروش اسفند ماه 3.839 میلیارد ریال و جمع فروش 12 ماهه نیز 27.484 میلیارد ریال معادل 108 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. این وضعیت نشان می دهد که هرمز علاوه بر تعدیل مثبت در گزارش 12 ماهه ، پتانسیل افزایش سود برای سال 97 را دارد. این شرکت طی سال 96 در حدود 1.6 میلیون تن اسلب با میانگین مرخ هر کیلو 17.118 ریال به فروش رسانده است. اگر فرض را بر این بگذاریم که میانگین نرخ فروش برای سال 97 معادل نرخ فروش اسفند ماه ( 22.033 ریال ) باشد و مقدار فروش را مشابه با سال گذشته در نظر بگیریم ، مبلغ فروش برای سال 97 می تواند تا سطوح 35.000 میلیارد ریالی ( 28 درصد بیشتر از سال 96 ) رشد نماید ... !

ب) در ادامه نگاهی به عملکرد خیره کننده شرکت ملی صنایع مس خواهیم داشت. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 82.338 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 5.070 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 5.131 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 5.243 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 4.665 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 4.533 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 5.710 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 3.690 میلیارد ریال ، فروش آبان ماه 11.110 میلیارد ریال ، فروش آذر ماه 6.865 میلیارد ریال ، فروش دی ماه 9.040 میلیارد ریال ، فروش بهمن ماه 8.978 میلیارد ریال ، فروش اسفند ماه 20.089 میلیارد ریال و مجموع فروش کل سال 91.277 میلیارد ریال معادل 111 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. فملی در اسفند ماه به اندازه 22 درصد از مبلغ فروش کل سال را تحقق بخشیده است. نکته جالب در فملی اینکه نرخ فروش کاتد در حالی افزایشی بوده که نرخ مس کاهشی بوده است و این یعنی اهرم دلار نه تنها اثرات منفی افت قیمت این فلز را خنثی کرده بلکه در مجموع نرخ فروش افزایشی بوده است. نکته دیگر اینکه فملی در حدود 20 هزار تن از تولیدات خود را انبار کرده و این مقدار در سال 97 به فروش خواهد رسید. این یععنی شرکت در حدود 650 میلیارد تومان موجودی انبار دارد. با توجه به بهره برداری از طرح های توسعه ، انتظار می رود علاوه بر تعدیل مثبت در گزارش 12 ماهه سال 96 فملی ، شاهد افزایش سودآوری این شرکت برای سال 97 باشیم.

6) اخبار شرکتها و صنایع / اطلاعات با اهمیت / شایعات و شنیده ها : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس پیرامون آخرین اقدام های صورت گرفته برای بازگشایی نماد معاملاتی شرکت «های‌وب» گفت: پاسخ جامعه حسابداران رسمی روز 27 اسفند به سازمان بورس رسیده و در چند روز آینده موضع سازمان بورس در این زمینه اعلام خواهد شد. / سید محمد علیزاده ، درخصوص صورت های مالی «های وب» گفت : ‌پرونده ناشر «های وب» در حال بررسی است و فعلاً نمی توان چیزی گفت که به محض تکمیل شدن و بررسی مفاد آن به اطلاع عموم خواهد رسید. این مقام مسئول در مورد کلیت پاسخ جامعه حسابداران رسمی در مورد صورت های مالی شرکت داده گستر نوین گفت : «در شرایط کنونی نمی توان چیزی گفت و تا یکی دو روز آینده باید منتظر ماند.»

ب) کیسون اعلام کرد : انعقاد موافقتنامه با شرکت فرزانگان انرژی پارس (کارفرما) جهت احداث پالایشگاه میعانات گازی فرزانگان توسط کنسرسیوم شرکت کیسون و شرکت ناموران پژوهش و توسعه. اثرات مالی این موافقتنامه هنوز مشخص نشده است.

ج) شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی در نماد «بکام» که قصد فروش زمین 54 هکتاری خود را داشت ، اعلام کرده که این مزایده فروش بدون نتیجه باقی ماند و این زمین به فروش نرسیده است.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه تجهیزاتی ، حفاری که بارها تاکید شده بود ، با افزایش تقاضا و معاملاتی سنگین به قیمت های درصد مثبت و صف خرید میلیونی نشست. گویا بخش سهام وثیقه در این سهم صفر شده و دلیل توجه به سهم همین مساله می باشد. البته قبلا اشاره شده بود که ارزش دکل های دریایی این شرکت بیش از مارکت روی تابلو می باشد و سهم به لحاظ تکنیکی موقعیت خوبی دارد. ضمن اینکه حفاری از تحولات دلاری نیز منتفع می شود. روز سه شنبه بیژن زنگنه وزیر نفت گفت : در سال جاری با شرکت های سازنده تجهیزات نفتی ایرانی ، قراردادهایی به ارزش 6 میلیارد دلار منعقد می شود. این مقام مسئول ضمن اشاره به انعقاد قراردادهای نفتی به حجم شش میلیارد دلار با شرکت ‌های ایرانی در سال جاری افزود : فهرستی از کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب ایرانی تهیه و ضمیمه اسناد مناقصه و قراردادها خواهد شد. وی گفت : شرکت ‌های ایرانی برنده مناقصه ‌ها ملزم به خرید تجهیزات مورد نیاز اجرای پروژه‌ های نفتی از داخل هستند. این خبر خوبی برای حفاری ، صدرا ، فاراک و مپنا می باشد.

ب) در گروه ساختمانی و انبوه سازی تقاضا بد نبود و نیمی از نمادها موفق شدند با افزایش تقاضا و رشد قیمت به کار خود خاتمه دهند. در این بین ثنوسا یکی از سهم هایی بود که به قیمت های درصد مثبت و صف خرید رسید. در خبرهای مرتبط با این گروه ، عباس آخوندی درخصوص وضعیت بازار مسکن در سال 97‌ اظهار کرد : به ‌نظرم بازار ارز و طلا همچنان نسبت به بازار مسکن جذابیت بیشتری در سال جدید خواهند داشت. وی با اشاره به خالی شدن حباب قیمت مسکن طی 5 سال گذشته گفت : هنوز شورای پول و اعتبار افزایش وام مسکن را تصویب نکرده اما وزارت راه و شهرسازی متقاضی این است ، در این راستا تقاضای کاهش سود وام مسکن به 6 درصد را ارائه کرده‌ام که البته تصویب می‌ شود چون رئیس‌ جمهوری آن را تأیید کرده است. وی افزود : پیگیر افزایش سقف وام هم هستیم که بر اساس آن وام 160 میلیون تومانی حداقل به 200 میلیون تومان افزایش می ‌یابد.

ج) در گروه حمل و نقلی ، توریل بیش از سایرین مورد توجه بود و با رشد قیمت به کار خود خاتمه داد. این سهم از کف 150 تومانی خود ، تاکنون در حدود 20 درصد بازدهی داشته و انتظار داریم با خاتمه یافتن روند نزولی ، شاهد رشد بیشتر سهم در میان مدت باشیم. گزارش خوب 12 ماهه و انتظار بازار نسبت به تعدیل مثبت ( از محل افزایش درآمد سرمایه گذاری ها ) در گزارش 12 ماهه حسابرسی شده و شرایط مناسب تکنیکی موجب شده تا در روزهای کم حجم و بی رمق بازار ، شاهد توجه معامله گران به این سهم باشیم. در کنار توریل ، حریل نیز می تواند مورد توجه باشد و البته حتوکا دیگر زیر مجموعه وتوکا است که اصلاح خوبی زده و می تواند همپای توریل در ریل صعود قرار بگیرد.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.900 – 5.100 تومان

ب) یورو : 5.900 – 6.150 تومان

ج) درهم امارات : 1.320 – 1.370 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.720.000 – 1.737.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24