Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازار مسکن از نیمه سال گذشته آماده رشد از فاز پیش رونق شد و همزمان قیمت ها و معاملات در بازار مسکن شهر تهران افزایش قابل ملاحظه پیدا کرد. در پی تحرک محسوس در بازار معاملات خرید مسکن پروانه های ساختمانی و سرمایه گذاری ساختمانی در ساختمان های شروع شده نیز رشد مثبت به خود گرفت...

شوک ارزی قیمت مسکن

بورس24 : دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن بخش قابل توجهی از رشد شدید قیمت ها در پایان سال 96 را ناشی از التهاب در قیمت دلار و عدم کنترل مناسب جو بازار ارز اعلام کرد.

مطالعات این دفتر درباره چشم انداز بازار مسکن در سال 97 تصویری مشروط از آینده قیمت ملک و معاملات آپارتمان را ارایه می کند که بر اساس آن اگر سیاست گذاران بازار ارز بتوانند مسیر نوسانات قیمت دلار را از مواجهه با جهش های ناگهانی حفظ کنند و در عین حال شرایط بین المللی مرتبط با برجام تغییر آنچنانی پیدا نکند، در این صورت بازار مسکن شاهد رشد ملایم همه متغیرهای سه گانه شامل قیمت مسکن، معاملات ملک و ساخت و ساز خواهد بود.

بازار مسکن از نیمه سال گذشته آماده رشد از فاز پیش رونق شد و همزمان قیمت ها و معاملات در بازار مسکن شهر تهران افزایش قابل ملاحظه پیدا کرد. در پی تحرک محسوس در بازار معاملات خرید مسکن پروانه های ساختمانی و سرمایه گذاری ساختمانی در ساختمان های شروع شده نیز رشد مثبت به خود گرفت.

گزارشی که دفتر اقتصاد مسکن درباره وضعیت موجود تهیه کرده است مشخص می کند: در شرایط فعلی بازار با تغییر و تحول اساسی نسبت به زمان رکود روبرو شده است.

معاملات خرید مسکن نسبت به سال 95 رشد 11 درصدی نشان می دهد این در حالی است که معاملات خرید مسکن در سال 95 تنها 5 درصد نسبت به سال قبل از آن رشد کرده بود.

از طرفی رشد منفی تیراژ پروانه های ساختمانی در سال های 93 تا 95 به افزایش بیش از 10 درصدی در سال 96 منجر شد.

این آمارها حکایت از آن دارد که بازار مسکن در سال 97 با افزایش ملایم متغیرها از جمله قیمت روبرو خواهد شد.

بر این اساس پیش بینی می شود در سال جدید موج سرمایه گذاری های ساختمانی که پارسال ابتدا به حوزه ساخت ساختمان های جدید وارد شد امسال برای تکمیل ساختمان های در حال ساخت و نیمه کاره صرف شود و عرضه واحدهای نوساز به بازار معاملات ملک را افزایش دهد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن درباره چشم انداز سال آینده بازار اعلام کرد:‌ انتظار رشد شدید در هیچ کدام از متغیرهای بخش مسکن پیش بینی نمی شود هر چند تصمیمات بخش اقتصاد کلان در بخش مسکن تاثیر فروان خواهد داشت و می تواند همچون زمستان سال گذشته، یک اتفاق در بازار رقیب اثر روانی منفی بر متغیرهای بخش مسکن بگذارد.

علی چگینی به التهاب ارزی در ماه های پایانی سال 96 اشاره کرد و گفت: در ماه های دی و بهمن متوسط قیمت مسکن در تهران بیش از 20 درصد در هر کدام از این ماه ها نسبت به ماه مشابه سال 95 افزایش پیدا کرد که این میزان رشد از حباب سال 92 تا کنون بی سابقه بود. این رشد شدید قیمت مسکن در اواخر سال گذشته درست همزمان با صعود شدید قیمت دلار رخ داد و شواهد حکایت از آن داشت که در آن زمان، جو روانی ناشی از تحولات بازار ارز در بازار مسکن باعث این رشد قیمتی شد. با این حال تصمیم بانک مرکزی برای انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ سود 20 درصد در کاهش عطش سرمایه گذاری ملکی اثر مثبت گذاشت و سبب شد مجدداً بخشی از نقدینگی به سمت بانک ها جذب شود. بنابراین این امیدواری وجود دارد که نوسانات در سال 97 با تجربه ای که در سال 96 به دست آمد کمتر باشد.

دفتر اقتصاد مسکن پیش بینی کرده است در سال آینده همچنان تا حدی پروانه‌های ساختمانی و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن رشد کند و منجر به افزایش زنجیره فعالیت و کسب وکار در بخش مسکن در سال ۹۷ بشود. آثار این موضوع در اقتصاد ملی این است که رشد اقتصادی را تضمین خواهد کرد و وقتی ارزش افزوده در این بخش افزایش پیدا می‌کند، به تبع آن ارزش افزوده در بخش ساختمانی نیز افزایش خواهد یافت. بر اساس این گزارش، دامنه قابل انتظار برای افزایش قیمت مسکن در حد نرخ تورم عمومی یا کمی بالاتر از آن است. در اسفند امسال، قیمت مسکن بیش از دو برابر نرخ تورم افزایش پیدا کرد. میزان افزایش قیمت مسکن در تهران در اسفند امسال نسبت به اسفند سال گذشته 24 درصد بوده است.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن درباره رشد حجم معاملات خرید مسکن نیز تاکید کرد: در سال جدید حتی اگر معاملات مسکن با رشد مواجه نشد،‌ حجم فعلی خرید و فروش ها باعث حرکت موتور ساخت و ساز می شود بنابراین نگرانی از بابت رکود ساختمانی در پی رکود معاملاتی در سال جدید وجود ندارد.

روند حرکت همه متغیرهای بازار مسکن از سال ۹۲ تا ۹۵ روند نسبتا ثابتی بود. قیمت‌ها بر اساس قیمت‌های جاری نسبتا ثابت بود و بر اساس قیمت‌های ثابت، نزولی بود. نرخ رشد تولید در مسکن به شدت کم شده بود به طوریکه به زیر ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرها رسید. در فاصله سال های 92 تا 95 متوسط قیمت مسکن در تهران متر مربعی 4 میلیون تا 4 میلیون و 300 هزار تومان بود اما در سال 96 این سطح قیمتی به بالای 5 میلیون و 300 هزار تومان رسید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24