Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در حوزه برجام جان بولتون که به تازگی به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید معرفی شده است اعلام کرد کاملا با ارزیابی رئیس‌جمهور درباره این توافق موافق هستم و تصور نمی‌کنم که این توافق از طریق مذاکراتی که با اروپایی‌ها داشته‌ایم، اصلاح‌پذیر باشد...

سالی که نکوست از دلارش پیداست!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • تحلیل بنیادی
  • صنعت ساختمان (بخش سوم)
  • هفته نامه کدال
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

بررسی بنیادی

  • صنعت ساختمانی (بخش سوم)

شرکت های فعال در صنعت ساختمان طی سال های اخیر همزمان با رکود بخش ساختمان حاشیه نشین بوده اند و درآمدزایی این شرکت ها نیز همچون پروژه های تعریف شده محدود در این صنعت، شرایط مطلوبی سپری نمی کرد. اما این وضعیت برای ساختمانی ها ممکن است به هفته های پایانی خود نزدیک شده باشد. تحرکات در بازار مسکن در حالی مشاهده می شود که تغییر نرخ مسکن، تغییرات نرخ ارز و تورم در بخش هایی از جامعه به وضوح قابل مشاهده است و نقدینگی انباشته شده طی سال های قبل به دنبال یه مامن امن جهت سرمایه گذاری ست. همین موضوع ما را بر آن داشته که صنعت ساختمان را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و در چند بخش به تحلیل شرکت های آن از دید کلان بپردازیم. در این هفته به بررسی سه سهم آ س پ یا آ اس پ، نماد ثغرب و همچنین ثشرق خواهیم پرداخت.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در سیاست خارجی رییس‌جمهور روحانی در هفته اخیر پس از انجام سفری سه روزه به دو کشور حاشیه خزر با امضای21 سند و تفاهمنامه همکاری با مقامات ترکمنستان و آذربایجان به تهران بازگشت. توافق در مورد مسائل فیمابین در حوزه دریای خزر، برنامه‌ریزی برای اتصال شبکه‌های برق سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه، تسهیل روابط بانکی، تجاری و گردشگری و همچنین همکاری در حوزه توانمندسازی بانوان در زمینه‌های اشتغال و خانواده از جمله توافقات و محورهای گفت‌وگوی مقامات عالیرتبه دو کشور در جریان این سفر بود.

در حوزه برجام جان بولتون که به تازگی به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید معرفی شده است اعلام کرد کاملا با ارزیابی رئیس‌جمهور درباره این توافق موافق هستم و تصور نمی‌کنم که این توافق از طریق مذاکراتی که با اروپایی‌ها داشته‌ایم، اصلاح‌پذیر باشد. بولتون خاطرنشان کرد: گاهی باید با واقعیت روبرو شد و پذیرفت که این توافق، همانطور که رئیس‌جمهور هم گفت، از همان ابتدا توافق بدی بوده است و بهتر نمی‌شود. او احتمالا اواسط "می" تصمیم نهایی‌اش را در این مورد اتخاذ می‌کند. این هم یکی دیگر از موضوعاتی است که زمانی که وارد کاخ سفید شوم، سخت روی آن کار خواهیم کرد.

در همین ارتباط رویترز گزارش داد که اتحادیه اروپا در حال بررسی اعمال تحریم های جدید موشکی علیه ایران با هدف قانع کردن ترامپ به ماندن در برجام است. ترامپ پیشتر اعلام کرده است که کنگره و متحدان اروپایی واشنگتن تا اواسط ماه می فرصت دارند تا نگرانی‌های او‌ در مورد برجام را رفع کنند.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان؛ تورم، رشد اقتصادی و بیکاری سه پارامتر مهم اقتصاد کلان در کشور ما به شمار می رود که بررسی این سه پارامتر آینده اقتصادی کشور را نشان می دهد. در مورد تورم در یکسال اخیر دولت توانست با کنترل آن در محدوده تک رقمی بزرگترین دستاورد خود را رقم بزند. این شاخص البته در نیمه ابتدایی سال 97 احتمالا دستخوش تغییراتی بشود و با توجه به اینکه نرخ ارز در چند ماه گذشته با حدود 30 درصد رشد روبرو شده است احتمالا شاهد دو رقمی شدن نرخ تورم باشیم.

در مورد رشد اقتصادی دولت توانست در سال 95 با رفع تحریمها و البته با تکیه بر نفت به رشد اقتصادی 12.5 درصدی دست پیدا بکند این آمار در سال 96 با توجه به برآورد مرکز پژوهش های مجلس 4.6درصد خواهد بود که سطح پایین سرمایه گذاری دولتی و خصوصی عامل کاهش آن به شمار می رود. رشد اقتصادی برای سال 97 با روند نزولی به 3.7 درصد خواهد رسید.

اما نرخ بیکاری طبق آخرین آمار و ارقام در سال 96 حدود 11.9 درصد بوده است که پیش بینی ها برای آن عددی بالای 12 درصد در سال 97 با توجه به دور بودن نرخ مشارکت اقتصادی کمتر از نرمال جهانی اعلام کرده اند.

اما برای ایجاد فضای کسب و کار ابهاماتی وجود دارد که مرتفع شدن آن می تواند باعث بهبود پارامترهای اقتصادی که در بالا اشاره شد بشود. مهمترین ریسک شوک های ناگهانی نرخ ارزی، شوک قیمت برخی کالاهای اساسی و ... می باشد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره آخرین وضعیت موسسات مالی غیر مجاز گفت: دیگر موسسه مالی غیرمجازی در کشور وجود ندارد و تمام دغدغه من این است که مشکل بخشی از سپرده گذاران که مانده‌اند را حل کنم. وی گفت: در سال ۹۶ یک اتفاق بزرگ در کشور افتاد و آن توقف کامل موسسات غیرمجاز بود که در فضای پولی کشور اختلال ایجاد کردند. این موسسات سرمایه‌های مردم را در معرض نابودی قرار داده بودند. وی تاکید کرد: همه دغدغه ذهنی‌ام رفع و رجوع مشکل بقیه سپرده‌گذاران است. ساختارهایی را ایجاد کرده‌ایم تا اموالی که تاکنون شناسایی نشده‌اند را شناسایی کنیم تا در سال آینده مشکل این بخش از سپرده‌گذاران حل شود. سیف در خصوص اولویت بانک مرکزی در سال ۹۷ نیز گفت:‌ مهمترین اقدام ما در سال جاری در بانک مرکزی اصلاح ساختار نظام بانکی است که یک بحث بسیار جدی برای ما است. ما قصد داریم شرایطمان را به وضعیتی تبدیل کنیم که مطابق با استانداردهای روز دنیا باشد.

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ معاملات این گروه در هفته اخیر با توجه به آغازین روزهای سال 97 و تعطیل بودن اکثر صنایع و شرکتها و کم شدن ساعات کاری روند نزولی را در پیش داشت. در این مسیر روند رو به مثبت قیمت ارز و رسیدن دلار به بالای 5000 تومان با توجه به ارزبر بودن شرکتهای این گروه در روند منفی بی تاثیر نبود و احتمالا این روند در هفته آینده با توجه به تنها دو روز کاری سه شنبه و چهارشنبه هم همچنان برقرار باشد.

برای این گروه در سال 97 برهم خودرن برجام و اعلام نظر مجدد ترامپ در مورد آن در اردیبهشت ماه ریسک سرمایه گذاری را بالا برده است و از آنطرف ادامه فعالیت شرکتهای خارجی و نوسازی ناوگان خودروسازی از سوی دولت می تواند سال خوبی را در صورت کاهش هزینه ها برای آنها به همراه داشته باشد.

از مهمترین اخبار این گروه افتتاح کارخانه خودروسازی خزر در آذربایجان در روز 9 فروردین ماه بود که قرار است محصولات ایران خودرو به میزان 10 هزار خودرو در سال در آن تولید شود و سهم ایران خودرو از این مشارکت 25 درصد می باشد.

در محصولات شیمیایی؛ معاملات این گروه در هفته اخیر متاثر از ثبات قیمتی محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی و افزایش قیمت دلار و یورو در بازار داخلی علیرغم نیمه تعطیل بودن بازارها با رشد نسبی روبرو شد. این اتفاق در شرایطی که همواره در این فصل از سال شاهد کاهش قیمت متانول بوده ایم سرمایه گذاران را منتظر رفتار قیمتی این محصول قرار داده است، با این وجود شایعات مثبتی از سه سهم پر تقاضای این گروه یعنی زاگرس، شفن، شخارک و .... انتظار داریم در هفته های آینده و تا مجمع عمومی شاهد رشد قیمتی آنها باشیم.

در این گروه مدیر تولید هلدینگ خلیج فارس، قاسم مسعودی اعلام کرد: تولید شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در سال۹۶ از مرز ۲۰ میلیون تن گذشت. وی افزود: این رقم معادل ۲۹ میلیون ۳۸۹ هزار و ۳۴۷ تن بوده و ۸۵ درصد ظرفیت اسمی و ۹۸ برنامه تولید این شرکت را محقق کرده است.مدیر تولید هلدینگ خلیج فارس تصریح کرد: در سال ۹۶ بیش از ۷۶۴ هزار تن معادل چهار درصد نسبت به پارسال افزایش تولید داشته ایم.

در فلزات اساسی؛ کامودیتی ها در یک هفته اخیر با توجه به جنگ تجاری چین و آمریکا و افزایش تعرفه ها از سوی آمریکا بر محصولات چین، با کاهش قیمت روبرو بودند این اتفاق در آخرین روزهای هفته با اعلام آمار مثبتی از اوضاع اقتصادی آمریکا و اروپا و برخی کشورهای آسیایی از جمله ژاپن روند رو به رشدی به خود گرفت و افزایش قیمتها را به همراه داشت.

در این گروه فولاد مبارکه توانست رکورد فروش خود را در دو ماه پایانی سال بشکند و در اسفند نرخ فروش آن با رشد 15 درصدی نسبت به دیگر ماهها همراه شد. این مهم برای ارفع هم رشد قیمتها و پوشش 102 درصدی در 12 ماهه منتهی به اسفند روبرو شد.

در سنگ آهنی ها هم کگل در 12 ماهه 106درصد از بودجه را پوشش داد که در این میان باز هم رشد چشمگیر قیمتها در آخرین ماه از سال تاثیر زیادی در این پوشش داشته است.

در این گروهها با صادرات محور بودن اکثر نمادها و رشد قیمت ارز انتظار تعدیل مثبت از این نمادها را داریم.

در گروه بانک و بیمه؛ در این گروه در اولین روز کاری سال 97 شاهد بازگشایی نماد وتجارت بودیم. این نماد در پایان سال 96 نزدیک به 6 هزار و دویست میلیارد تومان زیان داده است که این زیان به ازای هرسهم از 268 ریال به 1337 ریال در گزارش جدید رسیده است. این سهم پس از بازگشایی با 5 درصد مثبت بازگشایی شد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24