Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازارهای جهانی تا حدودی نگرانی ها را برطرف کردند و با رشد نسبی همراه شدند. نفت همچنان حوالی ٧٠ دلار نوسان می کند. اما روی در آستانه بازگشت به ٣٣٠٠ دلار قرار گرفته و مس هم فاصله ای تا ۶٧٠٠ دلار ندارد. برای امروز پیش بینی می شود توجه بازار کمی به شرکت های صادرات محور خصوصا نمادهای فلزی (گروه روی) معطوف شود. روی هم رفته به نظر می رسد...

«قیمت های جهانی» به کمک «بورس» می آیند؟!

روز گذشته علیرغم رشد نسبی نماگر بورس تهران ، بازار دلچسبی را شاهد نبودیم! فشار فروش در اغلب گروه ها و صنایع به چشم می خورد و باید گفت بازار عملا در انتظار لغو برجام و شرایط سخت پس از آن است. در خبرها داشتیم که نتانیاهو به وزرای خارجه آلمان و فرانسه اعلام کرد در صورتی که در برجام «تغییر اساسی» ایجاد نشود، ترامپ ۱۲ می از این توافق خارج می‌شود. از طرف دیگر دلار هم رفته رفته دست نیافتنی می شود و در معاملات روز گذشته به یک قدمی 5100 تومان رسید! در حال حاضر بازار وزن بیشتر را به خبرهای سیاسی می دهد و از این رو جبهه فروشنده تقویت می شود اما تاثیر رشد دلار در سودآوری بنگاه ها را نمی توان انکار کرد و این مهم به مرور می تواند موجب رشد قیمت ها در بازار سهام شود.

اما در بازار دیروز مهمترین رویداد بازگشایی وتجارت بود. تجارتی که پیش تر افت خود را کرده بود و بر خلاف صادرات فروشنده چندانی هم نداشت و به همین دلیل در محدوده مثبت 5 بازگشایی شد! بعید به نظر نمی رسد تجارت هم راه صادرات را برود با این حال باید گفت در این حوالی جای افت آنچنانی هم ندارد. شاید اگر تجارت در رنج قیمتی 45 – 50 تومان بازگشایی می شد ، شرایط بهتری را پس از بازگشایی تجربه می کرد. از طرف دیگر صادرات پس از ارائه شفاف سازی مجددا به تابلو معاملات بازگشت و تغییر خاصی را در قیمت سهم شاهد نبودیم. یک نکته که در معاملات صادرات به چشم می خورد این است که وقتی بازارگردان سهم دست از خرید می کشد ، اصطلاحا فشار سهم می افتد و شاهد رنج های منفی در این نماد هستیم. روی هم رفته به نظر می رسد خرید صادرات هم در این محدوده خالی از ریسک نباشد و احتمالا شاهد استراحت قیمت سهم در همین حوالی باشیم.

در خودروسازان با جدی تر شدن ابهام در آینده برجام و نیز رشد سرسام آور دلار کار بیش از پیش سخت شده است. لیدر روزهای اخیر گروه یعنی خکاوه ، با کوله باری از زیان با همان سرعت که در حال رشد بود در حال عقب نشینی است و ظاهرا اخبار نوسازی ناوگان حمل و نقل نیز به ورطه فراموشی سپرده شده است! به لحاظ نموداری سهم حوالی 85 – 86 تومان با محدوده حمایتی تبدیل سطح درگیر می شود و احتمال یک برگشت موقت رو به بالا تا حوالی 95 تومان وجود دارد. با این حال اگر به هر دلیل سطح حمایتی از دست رود ، به نظر می رسد شاهد عقب نشینی قیمت تا محدوده 78 – 80 تومان خواهیم بود. از دیگر نمادهای این گروه می توان به خزامیا اشاره داشت. سهمی که به دلیل فروش های قوامین نتوانست همپای خکاوه حرکت کند و حالا باید دید با سطح حمایتی 70 تومان چه خواهد کرد؟! در قطعه سازها خوساز که به واسطه بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی مورد توجه واقع شده ، دیروز با فشار فروش مواجه شد و راه اصلاح در پیش گرفت. از منظر الیوتی رشد اخیر سهم صرفا موج B بوده و به نظر شاهد عقب نشینی قیمت تا حوالی 210 – 215 تومان خواهیم بود.

در پالایشی ها رشد قیمتی نفت در کنار روند صعودی دلار بار دیگر زمزمه هایی مبنی بر تعدیل مثبت عایدی را در این گروه جدی تر از قبل کرده. همین مسئله باعث شده تا معاملات نمادهای این گروه سر و شکل بهتری نسبت به هفته های قبل داشته باشد. با این حال خریداران فعلا از قدرت کافی برخوردار نیستند.

در گروه پتروشیمی زاگرسی که کمتر از 1.5 سال قبل در قیمت های زیر 1000 تومان داد و ستد می شد ، حالا از 3600 تومان هم عبور کرده و جالب اینکه یکبار هم تقسیم سود داشته است! زمزمه هایی از تعدیل سود عایدی شرکت برای سال مالی 96 به گوش می رسد. از طرف دیگر تحلیل گران بنیادی بر این باورند که با این قیمت متانول و دلار ، زاگرس می تواند برای سال مالی 97 بالای 800 تومان به ازای هر سهم سود بسازد! به نظر می رسد آرام آرام زاگرس می تواند به سمت 4500 تومان حرکت کند.

اما به سراغ پیش بینی بازار امروز برویم... جایی که بازارهای جهانی تا حدودی نگرانی ها را برطرف کردند و با رشد نسبی همراه شدند. نفت همچنان حوالی 70 دلار نوسان می کند. اما روی در آستانه بازگشت به 3300 دلار قرار گرفته و مس هم فاصله ای تا 6700 دلار ندارد. برای امروز پیش بینی می شود توجه بازار کمی به شرکت های صادرات محور خصوصا نمادهای فلزی (گروه روی) معطوف شود. روی هم رفته به نظر می رسد روند روز جاری بازار سرمایه مشابه 1 – 2 روز قبل باشد. با این تفاوت که محوریت اصلی بازار به سمت گروه معدنی و فلزی شیفت کند. البته باید توجه داشت که سرعت گردش نقدینگی در بازار پایین است و از گروه خاصی نمی توان انتظار رالی صعودی داشت.

به سراغ چکیده مهمترین خبرهای روز می رویم... کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی روز دوشنبه جزئیاتی از گفت‌وگوهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با وزیران خارجه فرانسه و آلمان که به قدس سفر کرده‌اند، منتشر کرد. بنا بر این گزارش، نتانیاهو به این دو دیپلمات ارشد اروپایی اعلام کرده که در صورتی که در توافق هسته‌ای با ایران «تغییرات اساسی» صورت نگیرد، رئیس‌جمهور آمریکا روز ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) یعنی در موعد بعدی تمدید تعلیق تحریم‌های ایران، از برجام کناره‌گیری می‌کند. به گفته مقام‌های اسرائیلی، وی در این دیدار شروط ترامپ یعنی مرتبط شدن توافق با برنامه موشکی ایران، دسترسی بدون محدودیت به اماکن نظامی ایران و رفع سقف زمانی محدودیت غنی‌سازی ایران را تکرار کرده و گفته در صورت عدم تحقق این شروط، آمریکا توافق هسته‌ای را ترک می‌کند. 

نخستین دیدار سران قوا در سال جدید به میزبانی حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد. روحانی در پایان این جلسه و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال جاری تولید ملی به عنوان اساس مطرح است، خاطرنشان کرد: دولت بر توسعه اشتغال و مبارزه با فقر به عنوان دو اصل تأکید دارد که در بودجه تقدیمی مجلس هم بر همین دو اصل تأکید شده است و انشاء الله با همکاری قوای دیگر این روند و این راه را ادامه خواهیم داد.  رئیس جمهور، بررسی مسایل منطقه ای را یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این جلسه عنوان کرد و افزود: روابط با کشورهای منطقه از لحاظ سیاسی، امنیتی و اقتصادی برایمان حائز اهمیت است از این رو در آغاز امسال به سه کشور منطقه سفر خواهم داشت و امیدواریم در این سفرها روابط ایران با کشورهای همسایه و این سه کشوری که خواهم رفت، روابط مستحکم‌تری شود و معضلاتی که در منطقه است بتوانیم حل کنیم و منطقه ما به سمت ثبات و امنیت بیشتر حرکت کند.

دولت آمریکا روز دوشنبه ده‌ها دیپلمات روس را اخراج و یکی از کنسولگری‌های روسیه را تعطیل کرد. این اقدام به بهانه مسمومیت یک جاسوس روس‌تبار پناهنده به انگلستان صورت گرفته است. «سرگئی اسکریپال» ماه گذشته در انگلستان با موادی که لندن مدعی است مواد شیمیایی نظامی بوده، مسموم شد. کشورهای غربی مسکو را به دست داشتن در این حادثه متهم کرده و امروز در اقدامی هماهنگ، ده‌ها دیپلمات روس را اخراج و اقدامات تنبیهی دیگری علیه مسکو در دستور کار قرار داده‌اند. دولت آمریکا اعلام کرد 60 دیپلمات روس یک هفته فرصت دارند تا به همراه خانواده‌هایشان، خاک آمریکا را ترک کنند. 48 نفر از این دیپلمات‌ها در سفارت روسیه در واشنگتن فعالیت می‌کرده‌اند و 12 نفر از آن‌ها از اعضای هیات روس در سازمان ملل هستند. واشنگتن همچنین اعلام کرد کنسولگری روسیه در شهر سیاتل تعطیل می‌شود. کاخ سفید نزدیکی این ساختمان به یک پایگاه دریایی ارتش آمریکا و شرکت بوئینگ را دلیل تعطیلی آن اعلام کرده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24