Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روز گذشته بورس تهران شروعی مثبت اما کم حجم و تا حدودی بی رمق داشت. نماگر بازار در نخستین روز کاری از سال ٩۶ بیش از ١٣۵ واحد رشد داشت. این در حالی بود که ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس در حدود ١۶۵ میلیارد تومان بود که اگر ارقام مربوط به داد و ستدهای بلوکی ، اوراق مشارکت و ... را از آن کسر کنیم ارزش خالص معاملات به مراتب رقمی کمتر را نشان خواهد داد. البته چنین نمایشی در روزهایی که تقریبا جزو ایام بین التعطیلی حساب می شوند طبیعی است و قاعدتا از نیمه دوم فروردین ماه از چهره واقعی بورس تهران رونمایی خواهد شد. بنابراین مثبت بازار دیروز بیش از آنکه به قدرت خریدار ربط دهیم ، باید به خالی بودن بازار از فروشنده ربط دهیم...

وقتی «فروشنده ها» در خوابند!

روز گذشته بورس تهران شروعی مثبت اما کم حجم و تا حدودی بی رمق داشت. نماگر بازار در نخستین روز کاری از سال 96 بیش از 135 واحد رشد داشت. این در حالی بود که ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس در حدود 165 میلیارد تومان بود که اگر ارقام مربوط به داد و ستدهای بلوکی ، اوراق مشارکت و ... را از آن کسر کنیم ارزش خالص معاملات به مراتب رقمی کمتر را نشان خواهد داد. البته چنین نمایشی در روزهایی که تقریبا جزو ایام بین التعطیلی حساب می شوند طبیعی است و قاعدتا از نیمه دوم فروردین ماه از چهره واقعی بورس تهران رونمایی خواهد شد. بنابراین مثبت بازار دیروز بیش از آنکه به قدرت خریدار ربط دهیم ، باید به خالی بودن بازار از فروشنده ربط دهیم. البته ابهامات و تردیدهای بازار هم باعث می شود تا بازار کمی در لاک دفاعی فرو رود. از یک طرف فضای ناآرام سیاست خارجه و ابهامات پیرامون برجام را داریم که باعث می شود طی 1 – 2 ماه آینده بازار کم و بیش دست به عصا باشد. دومین مبحث ، بحث بازارهای جهانی است که به نظر حداقل در این مقطع به ته خط رسیدند. از ابتدای سال جدید میلادی برآیند نوسانات فلزاتی چون مس و روی نزولی بوده و بعید است حداقل در برهه فعلی اتفاقات مثبت را در این بازار شاهد باشیم. از طرف دیگر افزایش نرخ سود بانکی و اوراق بار دیگر نقدینگی های ریسک گریز را به سمت خود کشیده است. اما نکته مثبت برای بازار بورس رسیدن دلار به قیمت های بالاتر از 5000 تومان است. روز گذشته قیمت این ارز در بازار آزاد به 5040 تومان هم رسید. این مهم در کنار نامگذاری سال جدید (حمایت از کالای ایرانی) می تواند از معدود نکات مثبت بازار این روزها باشد.

اما به سراغ بازار برویم. در گروه بانکی وبصادر که در روزهای پایانی سال 96 بازگشایی شد ، پس از رشد 20 درصدی متوقف شد و شفاف سازی داد که تغییر با اهمیتی در سود هر سهم شرکت رخ نداده است. از ابتدای روز بازگشایی هم گفتیم که وبصادر جای رشد تا حوالی 65 – 70 تومان را دارد که در حال حاضر قیمت سهم فاصله چندانی با محدوده یاد شده ندارد. اگر اتفاق خاصی نیفتد وبصادر امروز بازگشایی خواهد شد. از دیگر نمادهای این گروه می توان به تجارت اشاره کرد. این شرکت برای سال مالی 96 به ازای هر سهم 1337 ریال زیان پیش بینی کرده است!!! دلایل افزایش زیان شرکت عبارتند از : 1- کاهش سود تسهیلات 2- افزایش سود پرداختی به سپرده ها 3- افزایش ذخایر مطالبات مشکوک الوصول و جالب تر اینکه این بانک در 9 ماهه سال گذشته به ازای هر سهم 1248 ریال زیان شناسایی کرده است. به نظر می رسد حالا تجارت آماده بازگشایی است. واقعا نمی دانیم برای سهمی که با 60 تومان متوقف شده و چنین زیانی ساخته چه قیمتی بدهیم؟ 30 تومان؟!! 40 تومان؟!! ولی هر چه که هست به نظر بهتر است سهم مدل صادرات بازگشایی شود و از پایین به بالا حرکت کند.

در گروه پالایشی رشد بهای جهانی نفت خام تا حوالی 70 دلار ، باعث توجه مجدد بازار به نمادهای این گروه شده است. در این گروه به نظر می رسد بازی حداقل در مقطع فعلی روی نمادهای مرتبط تمام شده است و برگشت های این چنینی صرفا در حد یک نوسان مثبت است و از نظر نموداری پالایشی ها فعلا نیاز به استراحت دارند.

اما میهمان تازه وارد بازار یعنی تبرک در همان ابتدای کار تا حوالی منفی کامل عقب نشینی کرد. تقریبا یک سوم از حجمی عرضه شده دیروز دست به دست شد که بخش عمده آن را بازار گردان سهم در جهت حمایت از نماد خریداری کرد. واقعا مشخص نیست شرکت های پذیرفته شده در بورس چگونه ارزش گذاری می شوند که به چنین سرنوشتی دچار می شوند و حتی 1 روز هم توان مثبت شدن ندارند! به هر ترتیب به نظر می رسد بخش عمده فروشنده سهم در این قیمت ها خالی شده است. هر چند بعید به نظر می رسد تبرک جای رشد آنچنانی داشته باشد ، اما به نظر فروش در رنج قیمتی 130 – 135 تومان هم خیلی توجیه ندارد.

در سرمایه گذاری ها وتوکا را خوب خریدند! در حالی که اغلب نمادهای بازار کم حجم داد و ستد می شدند ، وتوکا در حدود 10 میلیون برگه سهم داد و ستد شد و در پایان هم خریداران برای خرید سهم به صف نشستند. در این نماد زمزمه هایی از چند قرارداد جدید به گوش می رسد. همچنین گفته می شود نیروگاه مربوط به وتوکا با حاشیه سود 50 درصدی طی تابستان سال جاری افتتاح میشود. به لحاظ نموداری وتوکا حوالی 100 – 105 تومان درگیر می شود که در صورت گذر از این محدوده جای رشد خوبی خواهد داشت. از دیگر نمادهای این گروه می توان به وبوعلی اشاره داشت. برنامه بانک دی برای واگذاری سهام مدیریتی سرمایه گذاری بوعلی سهم را از قیمتهای ۱۰۰ تومان تا قیمتهای ۱۱۵ تومان بالا کشیده است بوعلی که از املاک و مستغلات خارج و با نقدینگی حاصله قصد سرمایه گذاری در بازار سرمایه را دارد به نظر میرسد جای رشد 10 – 12 درصدی داشته باشد.

اما برای امروز بازار را در حالی آغاز می کنیم که شاید تفاوت عمده بازار امروز و دیروز صرفا بازگشایی بازارهای جهانی باشد. به نظر می رسد بازی اصلی روی گروه پالایشی ، پتروشیمی و تا حدودی خودرویی باشد. البته اینکه در حال حاضر نقدینگی کافی برای حرکت گروه پالایشی در بازار باشد کمی بعید است و همانطور که گفتیم به نظر صرفا نوسانات مثبت است. در گروه فلزی هم اگر قیمت های جهانی یاری کنند ، فضا می تواند تا حدودی بهتر شود. به نظر می رسد کلیت بازار می تواند مثبت باشد. شاخص هم احتمالا مثبت خواهد بود (منوط به اینکه تجارت بازگشایی نشود!)

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24