Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در روزهای اخیر فعالان بازارهای مختلف درباره برنامه های حمایت گرایانه دولت آمریکا نگران بوده اند و این نگرانی سبب شده اوضاع بازارهای مالی و مواد خام دگرگون شود. برای مثال با انکه داده های اقتصادی از چین مثبت است اما شاهد کاهش قیمت فلزات ..

سایه سنگین سیاست های ماجراجویانه بر بازارها

بورس24 : هفته پیش بورس های بزرگ جهان روزهای دشواری را پشت سر گذاشتند زیرا سرمایه گذاران درباره افزایش تنش های تجاری بین آمریکا و چین نگران بودند. ترامپ در یک فرمان اجرایی، بر 60 میلیارد دلار کالاهای صادراتی چین به آمریکا تعرفه 25 درصد اعمال کرد و در مقابل چین برای 3 میلیارد دلار کالاهای صادراتی آمریکا که به این کشور وارد می شود تعرفه در نظر گرفت.

ترامپ در 14 ماه اخیر اقدامات مختلف برای کاستن از کسری تجاری آمریکا انجام داده و انتظار می رود این نوع اقدامات در آینده باز هم انجام شود. این بدان معناست که آمریکا و چین در ابتدای منازعات تجاری قرار دارند و این یک عامل مهم نگرانی و کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران است. البته عامل اصلی نگرانی، احتمال شدت پیدا کردن تنش هاست. هفته پیش بورس آمریکا بدترین هفته را در دو سال اخیر تجربه کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

هفته گذشته قیمت نفت رشد کرد زیرا از یک سو ذخیره نفت آمریکا کاهش یافته و از سوی دیگر عربستان اعلام کرده به احتمال زیاد برنامه کاهش عرضه نفت تا سال آینده میلادی ادامه پیدا خواهد کرد. این برنامه از ابتدای سال گذشته میلادی آغاز شده و طبق آن میزان عرضه نفت اعضاء اوپک و چند کشور دیگر از جمله روسیه، نسبت به قبل 1.8 میلیون بشکه در روز پایین تر بوده است. میزان پایبندی به این برنامه بسیار بالا بوده و با اجرای برنامه یاد شده، از ذخیره نفت آمریکا کاسته شده و قیمت ها بالا رفته است.

البته یک عامل دیگر رشد قیمت ها، احتمال اختلال در عرضه نفت ایران است. ترامپ چند هفته دیگر باید بار دیگر تعلیق تحریم های ایران را تمدید کند و بسیاری از کارشناسان معتقدند او این بار چنین نخواهد کرد. درباره آنچه پس از خروج آمریکا از برجام رخ خواهد داد دیدگاه های مختلف مطرح شده اما در هر حال به صادرات نفت ایران لطمه وارد خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

هفته گذشته قیمت طلا رشد کرد و عامل اصلی آن، نگرانی سرمایه گذاران در باره آینده بود. طلا به عنوان حوزه امن سرمایه گذاری، در دوران های پرریسک مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گیرد. در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، سرمایه گذاران و تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت ها افزایش خواهد یافت. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون 45 دلار رشد کرده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته نشان داده شده است:

اما در هفته پیش رو چه عواملی بر بازارهای مختلف تاثیر خواهند داشت؟ در هفته جاری مجموعه ای از گزارش ها از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود. روز دوشنبه، شاخص بهای صادرات و واردات آلمان در ماه گذشته میلادی اعلام می شود و در آمریکا دو تن از مقامات بانک مرکزی سخنرانی خواهند کرد. همچنین شاخص فعالیت های کارخانه ای در ماه جاری میلادی اعلام خواهد شد. بانک مرکزی آمریکا در نشست اخیر خود نرخ های بهره را بالا برد اما این اقدام به رشد ارزش دلار کمکی نکرد زیرا از یک سو انتظار می رفت این اقدام انجام شود و از سوی دیگر لحن بیانیه پایانی نشست به شکلی بود که گویی تا پایان سال جاری تنها دو بار دیگر نرخ ها بالا برده خواهد شد. بدین ترتیب دلار حمایت نشد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه شاخص اعتماد بخش خدمات و تولید کارخانه ای، شاخص اعتماد مصرف کنندگان و شاخص اعتماد اقتصادی در منطقه یورو اعلام می شود. تصمیم های اخیر ترامپ از ریسک پذیری سرمایه گذاران اروپایی کاسته و سبب کاهش شاخص های مالی در بورس های این قاره شده است. وضعیت اقتصاد منطقه یورو امیدبخش است و بر همین مبنا بانک مرکزی اروپا قصد داشت در آینده نزدیک از حمایت های خود بکاهد اما اکنون شرایط تغییر کرده است. با توجه به اینکه پیش بینی می شود اقدامات حمایت گرایانه ترامپ ادامه یابد بعید نیست برنامه های انبساطی بانک مرکزی اروپا تداوم پیدا کند. روز سه شنبه همچنین موسسه نفت آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل را اعلام می کند. افت ذخیره نفت آمریکا یک عامل رشد بهای نفت بوده است.

روز چهارشنبه، گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود: نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه پایانی سال گذشته در مقیاس سالانه و فصلی، تغییرات مصرف شخصی، تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل (از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا) و تغییرات ذخیره انبارها. با آنکه صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده امسال وضعیت اقتصاد جهان بهتر از سال قبل است اما از دید این نهاد، برخی ریسک ها رونق اقتصاد جهان را تهدید می کند که یکی از مهمترین آنها، سیاست های حمایت گرایانه دولت آمریکاست.

روز پنجشنبه برخی گزارش ها از اقتصاد آلمان، نرخ رشد اقتصاد انگلستان در سه ماهه پایانی سال گذشته و چند گزارش مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود: تغییرات مصرف شخصی، وضعیت بازار کار در هفته قبل و تغییرات درآمد شخصی. محتوای این گزارش ها بر ارزش دلار، قیمت مواد خام و بازارهای مالی تاثیر خواهد داشت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24