Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

انتخاب نام «حمایت از تولید ملی» توسط رهبر فرزانه انقلاب ، بعد از چند سال «اقتصاد مقاومتی» نشان می دهد که امسال می تواند سال بهتری برای اقتصاد کشور باشد. همچنان که رهبر انقلاب ، بارها تأکید فرموده ‌اند ، جبهه اقتصادی اصلی‌ترین جبهه تخاصم و تقابل دشمنان علیه ایران است. واضح است ، تمام تلاش دشمن باز کردن جبهه‌ های متعدد و البته وسیع و تلاش جهت برهم زدن اولویت‌ ها و نظم و نظام ایران است. جایی که غربی ها با اعمال تحریم ها قصد دارند باری دیگر عرصه را برای فعالان اقتصادی تنگ کنند. حمایت از کالای ایرانی ، بسیار فراتر از ترجیح و خرید محصول وطنی است. در حقیقت ...

«حمایت از کالای ایرانی»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : ضمن تبریک به مناسب سال نو و آرزوی سلامتی و توفیق برای کاربران و سرمایه گذاران عزیز ، نخستین شماره از چشم انداز سال 97 را با محوریت معاملات بازار در بیست و هشتمین روز سال 96 قلم می زنیم. می گویند سالی که نکوست ، از بهارش پیداست. امیدواریم وضعیت اقتصادی کشور به گونه ای باشد که در سال جدید شاهد تحولات جدی در راستای افزایش درآمد و رشد سودآوری بنگاه های بزرگ بورسی باشیم ؛ به گونه ای که در این سال ، بواسطه «حمایت از کالای ایرانی» صنایعی که طی سنوات گذشته در مسیر اصلاحی قرار داشتند ، بتوانند بخشی از زیان تحمیل شده به سرمایه گذاران را جبران نمایند ...

البته لازمه این وضعیت ، آرامش و ثبات در حوزه سیاسی است. جایی که 21 اردیبهشت ماه رئیس جمهور آمریکا درخصوص ادامه حضور در برنامه جامع اقدام مشترک و یا خروج از آن اظهارنظر خواهد کرد و اتخاذ این وضعیت برای بازار سرمایه از اهمیت بالایی برخودار خواهد بود. البته ترامپ اخیرا آلارم‌هایی در مورد خروج از برجام در صورت عدم همکاری اروپایی ها داده است. رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت : اگر با اروپایی ‌ها بر سر یک چارچوب درباره برجام به توافق نرسیم ، رئیس ‌جمهور در ماه می از برجام کناره‌ گیری می ‌کند. وی در ادامه گفت : بعید میدانم توافقی با اروپایی‌ ها حاصل شود. در سوی دیگر رفت و آمد هایی از سوی سران کشور عمان در جریان است. همیشه آغاز گفتگوها و باز شدن گره های سیاسی از سوی عمانی ها بوده است. و اما نامگذاری امسال ...

انتخاب نام «حمایت از تولید ملی» توسط رهبر فرزانه انقلاب ، بعد از چند سال «اقتصاد مقاومتی» نشان می دهد که امسال می تواند سال بهتری برای اقتصاد کشور باشد. همچنان که رهبر انقلاب ، بارها تأکید فرموده ‌اند ، جبهه اقتصادی اصلی‌ترین جبهه تخاصم و تقابل دشمنان علیه ایران است. واضح است ، تمام تلاش دشمن باز کردن جبهه‌ های متعدد و البته وسیع و تلاش جهت برهم زدن اولویت‌ ها و نظم و نظام ایران است. جایی که غربی ها با اعمال تحریم ها قصد دارند باری دیگر عرصه را برای فعالان اقتصادی تنگ کنند. حمایت از کالای ایرانی ، بسیار فراتر از ترجیح و خرید محصول وطنی است. در حقیقت ، در این نام ، تعصب به "ساخت ایران" و اشاعه و ترویج آن و تلاش برای ایجاد فضا و وجهه مثبت برای "ساخت ایران" پررنگ‌تر است. بنابراین اگر دولت محترم دوازدهم در عالم واقعیت از تولید ملی حمایت کند ، می توان به بهبود وضعیت اقتصادی امیدوار بود.

در ادامه سری به بازار بیست و هشتمین روز اسفند ماه 96 خواهیم زد. در معاملات آخرین روز کاری سال گذشته ، معاملات متعادل ، مثبت و کم حجم بود ؛ هر چند که در نیم ساعت پایانی شاهد ورود هیجان در کلیت بازار بودیم. به نظر می رسد ذهن بازار بیش از گذشته درگیر مسائل سیاسی شده باشد و بدیهی است که در چنین شرایطی شاهد رفتار احتیاطی معامله گران باشیم. در بازار روز دوشنبه اکثر گروه های بزرگ با رشد مواجه شدند که البته در این بین توجه به 2 گروه پتروشیمی و خودرویی بیش از سایر گروه ها بود. مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 28 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند.

در معاملات آخرین روز سال 96 ، مثبت شاخص 2 گروه شرکت های چند رشته ای و لیزینگ و منفی گروه سایر معادن قوی تر از سایر صنایع بود. اما پیش بینی بازار فردا یا اولین روز کاری سال 97 ، دشوار است. معمولا بازار در روزهای نیمه تعطیل فروردین ماه و دهه نوروزی ، روند مثبتی داشته است اما مباحث سیاسی و حضور جان بولتون به سمت مشاور امنیت ملی در کاخ سفید و سقوط شاخص داوجونز نشان می دهد که بازار برای حرکت رو به جلو در این ایام کار سختی خواهد داشت. بنابراین بهتر است پیش بینی خاصی نداشته باشیم و امیدوار باشیم که انتخاب اسم حمایت از کالای ایرانی بتواند بازار را در مسیر رشد قرار دهد ... !

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخصوص نزدیک شدن به زمان ضرب‌الاجل ترامپ برای اصلاح یا خروج از برجام ، می ‌گوید که «ما اتحادیه اروپا روی ضرب‌الاجل خود ، زمان خود و اولویت‌ های خودمان کار می ‌کنیم. اینکه مشخص کنیم اولویت‌ های راهبردی ما کدامند و اولویت راهبردی مشخص ما تداوم اجرای خوب [توافقی] است که 10 مرتبه از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید شده است.» موگرینی تأکید کرد در نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام که با حضور همه طرف‌ های این توافق برگزار شد ، بار دیگر روی این موضع تأکید شد. وی هر چند به تفاوت لحن سخنان کشورهای اروپایی درباره برجام اشاره کرد ، اما تأکید کرد که همگی موضعی یکسان در این خصوص دارند و تصریح کرد که درباره (اعمال) تحریم‌های بیشتر [علیه] ایران صحبتی نشد.

به ‌گفته وی کشورهای اروپایی درباره کار مشترک نسبت به نقش‌آفرینان و طرف‌ های مختلف این توافق و برای تداوم اجرای آن صحبت و رایزنی شده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد که «به‌ طور خاص به ‌دنبال پایبند نگه‌ داشتن کامل ایران به برجام هستیم ، ... اینکه ایران به اجرای تمامی تعهدات خود طبق برجام ادامه دهد و ... همچنین دوستان آمریکایی را به این توافق کاملاً پایبند نگه داریم». وی تأکید کرد : در عین حال خواهان رسیدگی به دیگر مسائل خارج از گستره برجام از جمله سوریه و یمن هستیم که به‌ طور جدا مورد بحث و بررسی قرار می ‌گیرند. موگرینی در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص تهدید ترامپ برای خروج از برجام تصریح کرد که اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای حفاظت از منافع خود است ، در صورتی که تصمیمات دیگری [از سوی ترامپ] در زمینه اجرای برجام گرفته شود.

* «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در آخرین دیدار خود با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی ، به او هشدار داده که در صورت خروج واشنگتن از برجام ، اروپا موضعی همسو با ایران ، چین و روسیه خواهد داشت و فروپاشی این توافق می‌ تواند در نهایت به جنگی تمام عیار در منطقه بینجامد. این رسانه تصریح می ‌کند که صدراعظم آلمان همچنین به نتانیاهو گفته‌ است کشورهای اروپایی ، تمایلی به نقض تعهدات بین‌المللی خود ندارند و فروپاشی احتمالی برجام، دستیابی به توافق‌های دیپلماتیک در آینده را دشوار می ‌کند.

* بیانیه وزارت خارجه فرانسه درباره ایران و برجام : مهم است که توافق هسته‌ای وین (برجام) حفظ شود. ما با شرکای اروپایی‌مان در این جهت حرکت می‌ کنیم. در مرحله فعلی ، ایالات متحده این توافق را اجرا می ‌کند. امیدواریم همین وضعیت را ادامه بدهند. تصمیم‌گیری در این باره به عهده آنهاست. پاریس به اجرای کامل این توافق پایبند است و این ایجاب می ‌کند ایران هم به تعهداتش پایبند بماند. پاریس در حین تمایل برای حفظ برجام ، مسئولیت‌های ایران در زمینه اشاعه موشکی و «نقش بحث‌انگیز این کشور در سراسر خاورمیانه» را نادیده نمی‌ گیرد.

* دونالد ترامپ جان بولتون را به عنوان مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید منصوب کرد. او یکی از تندروترین عناصر جمهوری خواه است که بارها خواستار حمله نظامی به ایران شده است. / یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته این وزارتخانه در تدارک بازگرداندن تحریم‌ هایی است که به موجب توافق هسته‌ ای برجام علیه ایران رفع شده است.

ب) در حوزه اقتصاد :

* وزیر امور اقتصادی و دارایی در پیامی نوروزی اظهار کرد : در زیبایی امید بخش بهار عهدم را دوباره به خود یادآوری می کنم تا نهایت توان خود و همکارانم را به کار گیرم تا مبارزه با فساد بی وقفه ادامه یابد ، تعامل با کارآفرینان واقعی باشد ، خصوصی سازی از شعار به عمل درآید ، اصلاح نظام بانکی شتاب گیرد ، فروش اموال مازاد بانک ها جدی تر شود و با استفاده از دانش خردمندان ودلسوزان راه سرمایه ها به سمت اقتصاد ایران هموار شود. کرباسیان گفت : نه به عنوان وزیر اقتصاد که به عنوان کسی که چهار دهه در این کشور کار کرده از همه کنشگران اقتصادی تقاضا می کنم سال پیش روی را با امید آغاز کنند. امیدوار بمانید ، امیدوار حرف بزنید ، امید را به مردم انتقال دهید ، از هزارتوی اعداد و آمارها رازهای شگفت انگیز پیشرفت را به جای هشدارهای تکرار شونده کشف کنید و چشم اندازی از ایران فردا را بسازیم که در شان فعال اقتصادی و شهروند ایرانی باشد. وی افزود : در سال جدید به فرموده رهبری معظم انقلاب حمایت از کالای ایرانی با همراهی مردم ، تلاش کارآفرینان و جدیت همگی ما انجام می شود و با خلق اشتغال جدید ، مظاهر امید در جامعه نمایان می شود.

* مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در اسفند ماه سال 96 را منتشر کرد که نشان می دهددرصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار) در 12 ماه منتهی به اسفند ماه سال 96 نسبت به دوره مشابه سال قبل برای کل کشور8.2 درصد ، مناطق شهری 8.1 درصد و مناطق روستایی 8.8 درصد است که نسبت به همین اطلاع در بهمن ماه 96 ، برای کل کشور و مناطق شهری 0.1 واحد درصد و برای مناطق روستایی 0.3 واحد درصد کاهش یافته است.

* وزیر صنعت ، معدن و تجارت با انتشار پیامی با استقبال از نامگذاری امسال به نام «حمایت ازکالای ایرانی» اعلام کرد : سال 97 را به سال کار و تلاش مجاهدانه در صیانت از تولید ملی ، ارتقای کمی و کیفی تولید داخل و سال فتح بازارهای هدف ، برای جذب و نفوذ کالای ایرانی بدل می‌ کنیم.

ج) در سایر رویدادها ، کاخ سفید : ترامپ به مشاورش در امور تجاری دستور داد تعرفه‌های جدیدی به ارزش حدود 60 میلیارد دلار برای واردات کالا از چین وضع کند. ترامپ گفت : از چین خواسته ‌ام فوراً کسری تراز تجاری با آمریکا را به میزان حدود 100 میلیارد دلار کاهش دهند. چین به اقدام دولت ترامپ در افزایش تعرفه‌ علیه کالاهای این کشور واکنش نشان داد و اعلام کرد آماده است جنگ تجاری علیه آمریکا را تا پایان آن ادامه دهد.

د) در بازارهای جهانی ، رشد قیمت نفت و افت فلزات رنگین در تعطیلات نوروزی را شاهد بودیم. انتخاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا ، احتمال خروج این کشور از برجام را تقویت کرده و تحلیلگران نگران کاهش عرضه 1 میلیون بشکه ای ایران در آینده هستند. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به 70 دلار 35 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به 65 دلار و 81 سنت رسید. عربستان اعلام کرده برنامه کاهش عرضه ممکن است سال بعد ادامه پیدا کند. این خبر به رشد قیمت نفت کمک کرده است. اما در فلزات رنگین وضعیت خوب نبود و بحث جنگ تجاری میان آمریکا و چین در کنار افزایش موجودی انبارها سبب شد تا افت قیمت ها را شاهد باشیم ، بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب تا قیمت های 6.645 – 2.350 – 3.220 و 2.055 دلاری عقب نشستند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه پتروشیمی معاملات آخرین روز کاری سال 96 متعادل و مثبت بود. البته در این بین نمادهایی نظیر پتروشیمی شازند و زاگرس بیش از سایرین مورد توجه بودند و با افزایش تقاضا تا قیمت های درصد مثبت پیشروی نمودند. با رسیدن گزارش تولید و فروش اسفند ماه ، عملا تکلیف سود شرکت ها مشخص خواهد شد. در این گروه زمزمه هایی درخصوص تعدیل در شاراک ، زاگرس و مارون به گوش می رسد. همچنین پتروشیمی جم نیز شایعاتی از تعدیل مثبت را یدک می کشد. جم با پوشش 90 درصدی و رشد نرخ فروش بهمن ماه ، در معرض افزایش درآمد قرار گرفته و برای سال 97 ( به فرض ثبات نرخ ها در بورس کالا ) می تواند رشد خوبی در eps خود داشته باشد. این سهم در میان مدت هدف قیمتی 1.300 تومانی را دنبال می کند.

در پتروشیمی شازند باری دیگر شاهد اوج گرفتن سهم و حرکت به سهم مقاومت 360 تومانی هستیم. مقاومتی که در صورت شکسته شدن ، مسیر رشد قیمت سهم تا سطوح 400 تومانی را فراهم خواهد کرد. در این سهم 2 بحث واگذاری سهام بانک ملی به یک فرد حقیقی و افزایش تولید و صادرات مطرح می باشد. ضمن اینکه با وضعیت فعلی دلار ، عملا ریسک تک نرخی شدن ارز از سر این شرکت برداشته شده است. گفته می شود شازند یکی از شرکت هایی است که گزارش 12 ماهه خوبی می دهد و برای رشد سود و تعدیل متوقف خواهد شد.

اما در بین شرکت های تولید کننده اوره ، اصلاح قیمت این محصول در بازارهای جهانی سبب کاهش اقبال بازار به این دست سهم ها شده است. در این بین کرمانشاه می تواند یک تعدیل مثبت کمتر از 10 درصدی در گزارش 12 ماهه داشته باشد. رشد نرخ ارز و اوره در شرایطی که عمده فروش شرکت در فصل پایانی سال 96 صادراتی بوده ، خبر خوبی برای سهامداران کرمانشاه محسوب می شود. به نظر برای سال 97 شاهد تغییراتی در نرخ فروش اوره به جهاد کشاورزی باشیم و این تغییرات نقطه عطف 4 شرکت پتروشیمی خراسان ، کرمانشاه ، پردیس و شیراز خواهد بود.

ب) در گروه خودرویی تقاضا بد نبود اما خیلی هم جالب نبود و معاملات کم حجمی را شاهد بودیم. در شرایطی بازار در انتظار مشخص شدن اثرات نوسازی ناوگان حمل و نقل بین شهری و درون شهری می باشد که شرکت ها در این خصوص اطلاعات کافی به بازار منعکس نکرده اند و از طرف دیگر مباحث سیاسی موجب شده تا معامله گران کمربند ایمنی را بسته و با احتیاط بیشتری در این گروه حرکت کنند. به خصوص که سایپا با شفاف سازی خود در روزهای پایانی سال نشان داد که به زودی تعدیل منفی خواهد زد و احتمالا این تعدیل با چاشنی زیانده شدن همراه باشد.

پیرو افشای اطلاعات با اهمیت به شماره پیگیری 416346 مبنی بر فسخ قراردادهای واگذاری "شرکت تولیدی موتور ، گیربکس و اکسل سایپا (سهامی خاص)" و "شرکت مهندسی و مشاور سازه‌ گستر سایپا (سهامی خاص)" به شرکت های زیرمجموعه "شرکت سرمایه‌ گذاری گروه صنعتی رنا (سهامی عام)" و "شرکت گروه سرمایه‌ گذاری کارکنان سایپا ، به اطلاع می‌ رساند قراردادهای مذکور فسخ گردیده و اقاله ‌نامه ‌های تنظیم شده فی مابین در حساب های شرکت ایرانی تولید اتومبیل (سایپا) سهامی عام ثبت شده است و متعاقباً اثرات مالی ناشی از برگشت قراردادهای مزبور پس از نهایی شدن اطلاع‌ رسانی خواهد شد .

در این گروه نمادهایی نظیر خاور ، خشرق ، خوساز ، خموتور بیش از سایرین مورد توجه بودند و با رشد بیش از 4 درصدی به تعطیلات نوروزی رفتند. البته خاور بعد از اتمام ماراتن سال 96 اعلام کرد که بر زیان شرکت 16 درصد دیگر افزوده خواهد شد. افزایش زیان خالص به مبلغ 1.284 میلیارد ریال به دلیل کاهش سایر درآمدهای غیرعملیاتی به مبلغ 942 میلیارد ریال (عدم فروش سهام شرکت چرخشگر) و کاهش درآمدهای عملیاتی به دلیل تغییرات میزان تولید و فروش محصولات به مبلغ 342 میلیارد ریال (افزایش هزینه های جذب نشده و قیمت تمام شده و کاهش فروش) می باشد. همانطور که قبلا هم بارها تاکید شد ، در این گروه باید به سراغ نمادهایی رفت که از نظر بنیادی وضعیت بهتری داشته باشند. به نظر نمادهایی نظیر خبهمن و خگستر و برخی از قطعه سازان از نظر بنیادی و سودسازی حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشند.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، یک مقام مسئول با بیان اینکه حدود 6 تا 7 کارگزار شرکت کروز از جمله شرکت راز و شرکت بهمن در حال جمع‌آوری سهام خرد ایران‌ خودرو در بازار سرمایه هستند ، اظهار داشت : این کارگزاران ، سهام ایران‌ خودرو را در بازار با قیمت پایین خریداری می‌ کنند تا پس از تجمیع این سهام‌ های خرد ، نسبت به اخذ یک صندلی جدید در هیأت مدیره ایران‌ خودرو اقدام شود. وی توضیح داد : این قطعه ساز بزرگ در حال حاضر یک صندلی در هیأت مدیره ایران خودرو دارد و قصد دارد با خرید سهام خرد شرکت‌ های دیگر در ایران ‌خودرو تا 3 یا 4 ماه آینده یک صندلی جدید برای خود در ایران‌ خودرو به دست بیاورد. وی با بیان اینکه تاکنون سهام 0.75 درصدی بانک صنعت و معدن در ایران‌ خودرو توسط کارگزاران کروز خریداری شده است ، گفت : شرکت راز به عنوان یکی از کارگزاران کروز ، حدود 4 درصد سهام ایران‌ خودرو را خریداری کرده است و کروز در برنامه خود ، خرید سهم 1.7 درصدی شستا در ایران خودرو و همچنین سهم تعادلی یک درصدی بورس را نیز دارد.

این مقام آگاه با اشاره به خرید سهم 4.75 درصدی صندوق سرمایه ‌گذاری ملی در ایران‌ خودرو توسط شرکت آلومینیوم ایران در گذشته ، گفت : این صندوق دارای 0.5 درصد سهم داخلی نیز هست و با این حساب حدود 5.2 درصد سهم در ایران‌ خودرو دارد که کروز برنامه خرید این میزان سهم را نیز برای خود تدوین کرده است تا با تجمیع سهام ‌های خرد بتواند صندلی جدید در هیأت مدیره ایران خودرو صاحب شود. وی با بیان اینکه کروز در مرحله بعد ، خرید بلوک 15.8 درصدی ایران خودرو را در برنامه خود دارد ، گفت : با خرید سهم ‌های خُرد ، طی 4 ماه آینده این شرکت صاحب دو صندلی در هیأت مدیره خواهد شد و پس از آن با خرید بلوک 15.8 درصدی ایران خودرو ، می ‌تواند 3 صندلی از 5 صندلی هیأت مدیره این شرکت خودروساز را صاحب شود و به این ترتیب امکان تیک‌اور برای کروز فراهم می ‌شود. وی تصریح کرد :‌ هم‌اکنون مذاکره بر سر خرید سهام شرکت آلومینیوم در ایران خودرو بین این شرکت و کروز در حال انجام است و شرکت آلومینیوم به دنبال فروش هر سهم با قیمت 400 تومان است ولی پیشنهاد کروز رقم 370 تومان است که به زودی با پرداخت 30 درصد مبلغ ، معامله انجام خواهد شد.

ج) در گروه تجهیزاتی بر روی 3 نماد مپنا ، حفاری و صدرا تاکید می کنیم و اعتقاد داریم این نمادها در سال 97 چه بر روی تابلوی معاملات و چه در کدال خوش خواهند درخشید. بنابراین توصیه می کنیم یکی از این نمادها را بنا به ریسک پذیری که در سرمایه گذاری‌تان دارید ، در سبد داشته باشید. در حفاری در حالی شایعه تعدیل منفی در گزارش 12 ماهه به گوش می رسد که تمامی اتفاقات منفی در سهم حل شده و قیمت های 155 – 160 تومانی کف 5 ساله سهم می باشد.

در مپنا بحث تغییر سال مالی را داریم که می تواند سبب شفافیت بیشتر و تغییر و تحول در وضعیت سودآوری شرکت شود. مپنا به ازای هر سهم در حدود 250 تومان سود تلفیقی دارد و در این قیمت ها باقی نخواهد ماند و در نهایت اشاره ای به صدرا می کنیم که خبر قرارداد سنگین و احتمال توقف و شایعه افزایش سرمایه سنگین به منظور خروج از زیان انباشته و ماده 141 مورد توجه اهالی بازار قرار گرفته و گویا قصد گذر از سقف 1.400 تومانی را دارد. به نظر سهم مدتی در این سطوح دست به دست می شود و سپس بواسطه اخبار جدیدی که به بازار مخابره می شود ، در مسیر اهداف جدیدی قرار خواهد گرفت.

د) در گروه فلزی و معدنی ، معاملات متعادل دنبال شد و این در شرایطی است که با افت فلزات رنگین در تعطیلات نوروزی ، احتمالا باید شاهد فشار عرضه در نمادهای متاثر باشیم. به عنوان مثال ، قیمت مس با افت جدی تا سطوح کمتر از 6.700 دلاری عقب نشست. آمار نشان می دهد موجودی انبارهای مس شانگهای رشد هفتگی نزدیک به 11 درصدی داشته و به 296.9 هزار تن رسیده است. موجودی از ابتدای 2018 تا به امروز جهش 85 درصدی دارد که عامل نگرانی سرمایه گذاران شده است. در مورد اعتصاب معدن LosPelambres آنتافاگوستا در شیلی ، پیشنهادی مبنی بر افزایش حقوق از طرف کارفرما شده و احتمال قبول آن از طرف کارگران می رود که می تواند ریسک بازار را کاهش دهد. با وجود رشد موجودی انبارهای مس ، فصل تقاضای چین در پیش است و این کشور سرمایه گذاری زیادی در صنایع پایین دست مس کرده که در سال جاری محرک تقاضا خواهد بود. لذا تحلیلگران به بازار در میان مدت خوش بین هستند. با این حال فملی برای فردا تحت فشار عرضه خواهد بود و به نظر اصلاح قیمت در این نماد را شاهد باشیم.

در این گروه فاسمین در ابتدای کانال 600 تومانی نوسان می کند اما اگر اصلاح قیمت روی ادامه داشته باشد ، دور از ذهن نیست که این سهم هم به قیمت های کمتر از 600 تومانی راه یابد. در طرف دیگر فرآور برای برگشت به قیمت های 1.500 تومانی تلاش می کند اما احتمالا در روزهای ابتدایی فروردین ماه ، شاهد فشار عرضه و اصلاح مجدد این سهم باشیم. این شرکت برای سال 96 بیش از 220 تومان سود خواهد داشت. در صورتی که این دو سهم و سایر شرکت های تولید کننده روی مسیر اصلاحی را در پیش بگیرند ، کروی به عنوان سهامدار عمده راهی به غیر از اصلاح نخواهد داشت. به نظر در شرایط فعلی ، رسیدن گزارش تولید و فروش اسفند ماه بتواند تا حدودی فشار عرضه را از سر نمادهای فلزی و معدنی بردارد مشروط بر اینکه قیمت ها در بازارهای جهانی ، افت دامنه داری نداشته باشند ...

ه) در گروه سیمانی روند معاملات مثبت بود. این صنعت طی 4 سال اخیر زیان سنگینی را به سهامداران خود وارد نموده است. در این گروه سیمان تهران در قیمت های کمتر از 150 تومانی معامله می شود. سیمان تهرانی که دارایی های زیادی داشته و لایق قیمت های کمتر از 200 تومانی نیست اما افت قیمت سیمان از یکسو و از سوی دیگر عدم برابری عرضه و تقاضا در بازار موجب شده تا سود این شرکت طی 4 سال اخیر مسیر نزولی را در پیش بگیرد. در طرف دیگر سیمان سپاهان را داریم که در مرز قیمت های 80 تومانی معامله می شود و در حدود 25 درصد از قیمت ارزش اسمی خود فاصله گرفته است. سپاهان یکی از بنیادی های گروه سیمان می باشد که با بهبود وضعیت درآمدی دولت می تواند افزایش تناژ فروش در راستای بتنی شدن جاده اصفهان – شیراز را تجربه کند.

اما سیمان ارومیه سهمی است که انصافا لایق اصلاح اخیر نبود. این سهم سیمانی می تواند به مرور تا قیمت های 300 تومانی پیشروی داشته باشد ؛ منوط به اینکه حقوقی ها خیلی میل به فروش در این قیمت ها نداشته باشند. و در نهایت اشاره ای به سیمان غرب خواهیم داشت که طی بازه زمانی 11 ماهه کمتر از 80 درصد از فروش خود را محقق نموده و تعدیل منفی شرکت را باید قطعی شده دانست. با این حال خوش بینی به رفع محدودیت صادرات سیمان به عراق موجب شده تا روند معاملاتی این سهم سر و شکل بهتری پیدا کند. در این گروه نمادهایی نظیر ستران ، سشرق ، سفارس ، ساروم ، سغرب و سپاهان گزینه های بهتری برای خرید و سرمایه گذاری می باشند.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

اما در ادامه سری به عملکرد ماهانه کمباین سازی می زنیم. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 1.174 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه شرکت 48 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 97 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 166 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 136 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 120 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 100 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 70 میلیارد ریال ، فروش آبان ماه 110 میلیارد ریال ، فروش آذر ماه 101 میلیارد ریال ، فروش دی ماه 108 میلیارد ریال ، فروش دی ماه 80 میلیارد ریال ، فروش بهمن ماه 54 میلیارد ریال و تجمیع فروش 10 ماه ابتدای سال 1.190 میلیارد ریال معادل 101 درصد از فروش پیش بینی شده بوده است. اخیرا مدیرعامل تکمبا از آغاز فرایند مجوز پرداخت تسهیلات به متقاضیان محصولات این شرکت در کشور قزاقستان و عقد تفاهم نامه با فرماندار یکی از شهرهای جنوبی آن کشور خبر داد. به نظر تکمبا برای سال 97 حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد.

6) اخبار شرکتها و صنایع / شایعات و شنیده ها : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) رئیس جمهور گفت : در سال 97 در زمینه محیط زیست گام‌ های خوبی برداشته خواهد شد و در این راستا نوسازی حمل و نقل بین شهری و درون شهری را آغاز خواهیم کرد و در این سال در نوسازی ناوگان ها، شاهد رکورد خواهیم بود.

ب) نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت : موضوع عدم پرداخت مطالبات تولیدکنندگان زغال سنگ توسط شرکت ذوب آهن در کمیسیون اقتصادی بررسی شد و مقرر شد تا طی روزها و هفته های آتی 50 درصد این مطالبات پرداخت شود.

ج) نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت : با راه ‌اندازی فازهای مختلف پالایشگاه ستاره خلیج فارس ، ایران به جمع کشورهای صادر کننده بنزین می‌پیوندد. با تکمیل نهایی این پالایشگاه و تولید روزانه بیش از 30 میلیون لیتر بنزین یورو 5 در آن ، ایران صادرکننده بنزین می‌‌ شود.

د) تصفیه خانه پتروشیمی مارون احتمالا در سال 97 به طور کامل راه اندازی خواهد شد، در حال حاضر بخش شیمیایی این تصفیه خانه به صورت آزمایشی شروع به کار کرده است. پتروشیمی مارون در سال 96 به دلیل رعایت نکردن مسایل زیست محیطی 55 میلیاردتومان جریمه شده است.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه انفورماتیک و ارتباطات معاملات بی رمق دنبال می شود و بطور کلی نقدینگی از این صنعت فاصله گرفته است. توقف طولانی مدت «های‌وب» شاید یکی از دلایل بی توجهی بازار به این دست نمادها باشد. در این گروه «آپ» از نظر بنیادی یکی از بهترین هاست هر چند که مارکت سهم به اذعان بسیاری از تحلیلگران چندان ارزنده نیست. معاون مالی شرکت آسان پرداخت پرشین از افزایش 20 درصدی پیش‌بینی سود این شرکت برای سال مالی 97 خبر داد. سعید جهانشاهلو گفت : این شرکت سود هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 96 را با سرمایه دو هزار میلیارد ریالی مبلغ 1.369 ریال پیش‌بینی کرد که تا پایان بهمن ماه 96 بیش از 98 درصد این مبلغ را محقق کرده است. این یعنی آپ یک تعدیل مثبت شیرین در گزارش 12 ماهه خواهد داشت. فراموش نکنیم که این شرکت معمولا در 2 ماه پایانی سال به اندازه 4 ماه فروش می زند.

ب) در گروه لیزینگی ، رایان سایپا با افزایش تقاضا و معاملات مثبت به کار خود خاتمه داد. رایان سایپا سهمی است که با وجود تحولات مثبت اما مورد بی مهری معامله گران واقع شد. انتظار می رود این سهم لیزینگی در سال 97 بواسطه قراردادهای جدید با مجموعه سایپا و افزایش سطح لیزینگ ، افزایش درآمد و رشد سودآوری را تجربه نماید. برخی معتقدند ولساپا پیش از آگهی پذیره نویسی رشد می کند و عده دیگری رشد سهم را موکول به بعد از جمع آوری حق تقدم ها می دانند. اما نکته مثبت اینجاست که اکثر تحلیلگران اعتقاد به رشد سهم دارند حال اینکه این رشد در روزهای ابتدایی سال و یا میانه های فصل بهار رخ دهد ، چندان با اهمیت نخواهد داشت. توصیه ما این است که یک سهم لیزینگی در سبد داشته باشید. وایران و ولبهمن نیز از دیگر سهم های خوب و بنیادی گروه لیزینگ محسوب می شوند.

ج) در گروه بانکی با وجود عرضه سنگین صف بانک صادرات اما تقاضا در این بانک با محوریت حمایت بازارگردان ادامه داشت و این سهم در یک قدمی کانال 60 تومانی به تعطیلات نوروزی رفت. زمزمه هایی درخصوص برنامه مدیران این شرکت برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در راستای خروج از شمولیت ماده 141 و در زیان قرار گرفتن بسیاری از سرمایه گذاران موجب شده تا صادرات رشد خوبی پس از سقوط در زمان بازگشایی تجربه کند. همانطور که قبلا هم گفته شد ، انتظار می رود به مرور شاهد کاهش حمایت حقوقی ها و برقراری تعادل در این سهم در بازه قیمتی 60 تا 65 تومانی باشیم.

د) در سایر گروه ها و تک سهم ها ، وپترو از نمادهای مورد توجه می باشد. سهمی که اصلاح خوبی زده و با توجه به تغییر و تحولات در زیر مجموعه ها ، وضعیت بهتری در سال 97 خواهد داشت. وپترو در روز پایانی معاملات سال 96 یک بلوک 9.5 میلیونی از سهام پتروشیمی فن آوران را به یکی از شرکت های تابعه به نام شرکت گسترش تجارت هامون غیر بورسی واگذار نمود. بدیهی است که این واگذاری تاثیری بر سود تلفیقی گروه ندارد اما سود شرکت اصلی را به میزان 118 ریال افزایش خواهد داد. وبانک دیگر سهمی از گروه شرکت های چند رشته ای است که بواسطه 3 عامل فروش دارایی ها ، تقسیم سود بالا ( از محل انباشته ) در مجمع وتوسم و nav بالا می تواند به مرور تا شب مجمع بازدهی مناسب و بی دردسری داشته باشد. و در نهایت به سرمایه گذاری غدیر اشاره می کنیم. وغدیر سهمی است که تقسیم سود حداکثری در مجمع داشته و به نظر می رسد به زودی گپ ناشی از تقسیم در مجمع را پُر می کند. با توجه به رشد نمادهای شاخص در گروه پتروشیمی و امیدوار به رشد پالایشی ها ، می توان امیدوار بود تا وغدیر به مرور در مسیر قیمت های 135 – 140 تومانی قرار بگیرد.

ه) در گروه کانی های غیر فلزی و فرآورده های نسوز ، توقف نماد کفرا در پایان سال را داشتیم. این شرکت موفق به عقد قرارداد برای تولید 13 ردیف انواع ملات ، جرم و آجر نسوز مورد نیاز تعمیرات اساسی کوره بلند شماره یک شرکت ذوب آهن اصفهان شده است. این شرکت در راستای دستیابی به بازارهای جدید برای اولین بار در ایران موفق به تولید این محصولات گردید که از زمان انعقاد قرارداد تاکنون محصول تولید ، ارسال و مورد تایید فنی شرکت سهامی ذوب آهن قرار گرفته است. مبلغ قرارداد 5.5 میلیارد تومان بوده که اثر مثبتی بر سود سال 97 شرکت خواهد داشت. با این شرایط می توان ادعا کرد که روند حرکتی این سهم در سال جدید رو به جلو خواهد بود.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.700 – 4.900 تومان

ب) یورو : 5.600 – 5.900 تومان

ج) درهم امارات : 1.290 – 1.330 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.595.000 – 1.610.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24