Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نوشتاری از حامد قدوسی الان دیدم قیمت بیت‌کوین به ۷۵۰۰ دلار رسیده است و ظاهرا چند وقت پیش به ۱۸۰۰۰ دلار هم رسیده بوده است. سه سال پیش راهنمای یک پایان‌نامه دانشجویی بودم که روی «مدیریت ریسک‌» در این بازارها کار می‌کردند و آن موقع قیمت حدود ۱۵۰ دلار بود...

بیت کوین سراب بود؟ یک بازار جمع صفری؟

حامد قدوسی

الان دیدم قیمت بیت‌کوین به ۷۵۰۰ دلار رسیده است و ظاهرا چند وقت پیش به ۱۸۰۰۰ دلار هم رسیده بوده است. سه سال پیش راهنمای یک پایان‌نامه دانشجویی بودم که روی «مدیریت ریسک‌» در این بازارها کار می‌کردند و آن موقع قیمت حدود ۱۵۰ دلار بود.

قبلا هم گفتم که رفتار قیمت این نوع دارایی‌ها را دنبال نمی‌کنم و علاقه‌ای به این موضوعات ندارم و خاطره‌ام از بحث‌ها فقط یک اسنپ‌شات پراکنده است ولی می‌توانم به خاطر بیاورم که وقتی ۱۵۰ دلار بود چند نفر با «قاطعیت» می‌گفتند که این دارایی کشش بیش‌تر از این ندارد و «امکان ندارد قیمت بالای هزار دلار برود» و وقتی ۱۸۰۰۰ بود چند نفر دیگر با «قاطعیت» می‌گفتند که امکان ندارد قیمت زیر ۱۵۰۰۰ یا ۱۲۰۰۰ یا ۱۰۰۰۰ و امثال آن برسد. به عنوان کسی که بخشی از کارم مدل‌سازی سری‌‌های زمانی است، سابقه فرآیند تصادفی فقط به ما می‌گوید که «واریانس» فرآیند خیلی بزرگ است و در نتیجه هر قیمتی (در محدوده خیلی بزرگی) به لحاظ آماری احتمال معقولی دارد.

کاش یک نفر کدی بنویسد که مثلا در کانال‌های تلگرام و وب‌سایت‌‌ها بگردد و جمع‌آوری کند که چند صد و چند هزار «پیش‌بینی قاطعانه» در مورد قیمت بیت‌کوین (و امثال آن) صادر شده که اتفاقا بعدی (Ex-post) غلط بودن آن‌ها را آشکار کرده است. احتمالا تنها نتیجه‌ای که از چنین مشاهده‌ای می‌توان گرفت بی‌حاصل بودن و بی‌ارزش بودن چنین پیش‌بینی‌هایی است. نظر شخصی‌ام این است که واقعا حیف است که ذهن و انرژی و وقت انسان‌های متخصص یک جامعه صرف تلاش برای پیش‌بینی در چنین بازارهای جمع‌صفری (Zero Sum) شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24