Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هفته پیش اخبار سیاسی از آمریکا و نیز احتمال تشدید تنش های تجاری بین آمریکا و چین سبب احتیاط سرمایه گذاران شد و شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ کاهش یافتند اما وضعیت بازار مواد خام ..

هفته پیش رو؛ آرامش در ایران، غوغا در جهان

بورس24 : هفته گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ جهان کاهش یافتند اما قیمت فلزات پایه تغییرات بزرگی نداشت. البته قیمت نفت رشد کرد و قیمت طلا کاهش یافت. برکناری رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، از خبرهای مهم هفته گذشته بود که سبب نگرانی سرمایه گذاران و کاهش ریسک پذیری آنها شد.

ترامپ در ۱۴ ماه اخیر که در کاخ سفید مستقر بوده اقدامات غیرمنتظره متعدد انجام داده و تاکنون حداقل ۲۰ مقام دولتی یا برکنار شده اند با استعفا داده اند. بی ثباتی و ابهام درباره آینده همواره سبب ریسک گریزی سرمایه گذاران می شود و هفته قبل تاثیر منفی این عامل بر بازارهای مالی مشاهده شد. از پیش نگرانی های عقیق درباره شدت یافتن تنش های تجاری بین آمریکا و چین وجود داشته و هفته قبل انتشار برخی خبرها درباره آماده شدن آمریکا برای اعمال تعرفه های جدید علیه کالاهای چینی به افزایش نگرانی ها منجر شد.

البته گزارش هایی که هفته قبل از اقتصادهای بزرگ در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفت مثبت بود. هفته پیش رشد شاخص دلار فشارهایی بر قیمت فلزات پایه و نفت وارد کرد. البته در نظرسنجی این هفته از کارشناسان بازارهای ارز، پیش بینی شده در هفته پیش رو ارزش دلار در برابر یورو کاهش خواهد یافت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصادی هفته

این هفته گزارش های بسیار مهم از اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا منتشر می شود و نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا در روزهای سه شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد.

روز دوشنبه دو گزارش از بخش مسکن انگلستان و شاخص قیمت مسکن در چین در ماه گذشته میلادی منتشر می شود. بخش مسکن چین در دو سال اخیر رونق داشته و قیمت ها رشد کرده اما درباره شکل‌گیری حباب قیمت نگرانی هایی وجود داشته و دولت چین تدابیری برای اصلاح این بخش انجام داده است. نگرانی درباره کاهش فعالیت های ساخت و ساز بر قیمت فلزات پایه تاثیر منفی داشته است. البته نباید درباره این موضوع اغراق شود. دولت چین همواره با برنامه ریزی عمل می کند و اجازه نخواهد داد به اقتصاد این کشور لطمه وارد شود. البته مسلما از حجم فعالیت های ساخت و ساز کاسته می شود نه به آن اندازه که تاثیر منفی بزرگ بر تقاضا برای مواد خام داشته باشد. روز دوشنبه همچنین وضعیت بخش ساخت و ساز و تراز تجاری منطقه یورو در ماه ژانویه مشخص خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

روز سه شنبه تعداد زیادی گزارش از اقتصاد انگلستان منتشر می شود و انتظار می رود نوسان ارزش پوند در برابر دلار افزایش یابد. همچنین دو گزارش از اقتصاد آلمان و شاخص اعتماد مصرف کنندگان در منطقه یورو در ماه جاری اعلام می شود. بهبود شرایط اقتصادی در منطقه یورو زمینه را برای کاهش حمایت های بانک مرکزی اروپا فراهم کرده اما تنش های تجاری که دولت ترامپ عامل آن است سبب شده بانک مرکزی اروپا درباره کاهش حمایت های خود تجدیدنظر کند. روز سه شنبه همچنین موسسه نفت آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته گذشته را اعلام می کند. در هفته های اخیر افزایش ذخیره نفت بر قیمت نفت فشار وارد کرده است. هفته پیش قیمت نفت رشد کرد اما درباره بازگشت قیمت ها در سطوح بالا تردیدهای وجود دارد. نشست بعدی اوپک در ماه ژوئن یعنی سه ماه دیگر برگزار می شود و احتمال دارد در آن نشست تدابیری برای بالا بردن قیمت ها اتخاذ شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه دو گزارش از بازار مسکن آمریکا منتشر می شود و اداره اطلاعات انرژی این کشور تغییرات ذخیره نفت و بنزین در هفته قبل را اعلام می کند. اما مهمترین عامل موثر بر بازارها، مشخص شدن نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکاست. پیش بینی شده در این نشست نرخ های بهره بالا برده خواهد شد و اگر چنین شود بازار مالی لطمه خواهد دید. بانک مرکزی آمریکا سال قبل نرخ های بهره را سه بار بالا برد و امسال حداقل ۳ بار دیگر این اقدام را انجام خواهد داد. روز چهارشنبه پس از نشست، جروم پاول، رئیس جدید بانک مرکزی آمریکا سخنرانی می کند و بیانیه ای درباره وضعیت اقتصاد آمریکا و اقدامات ضروری که باید بانک مرکزی انجام دهد منتشر می شود. نوسان ارزش دلار بر قیمت طلا تاثیر دارد. هفته پیش قیمت طلا کاهش یافت و در نظرسنجی کیتکو پیش بینی شده این هفته نیز قیمت ها افت خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

آقای پاول اوایل ماه گذشته در سمت ریاست بانک مرکزی آمریکا قرار گرفت و در اظهارنظرهای اخیر خود اعلام کرده وضعیت اقتصادی آمریکا به اندازه ای خوب هست که بتوان نرخ های بهره را با سرعت بیشتر بالا برد. یک عامل مهم سقوط اخیر شاخص های مالی در بورس آمریکا، نگرانی ها درباره کاهش حمایت های بانک مرکزی بود.

روز پنجشنبه وضعیت بخش خدمات و تولید کارخانه ای آلمان، منطقه یورو و آمریکا در ماه جاری میلادی اعلام می شود و نیز نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی انگلستان برگزار خواهد شد. همچنین وزارت کار آمریکا گزارش وضعیت بازار کار کشور در هفته قبل را منتشر می کند. محتوای گزارش هایی که در این روز منتشر می شود بر بازارهای مختلف تاثیر خواهد داشت. بخش های خدمات و تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ وضعیت مناسب داشته و انتظار می رود این روند ادامه یابد. بر همین مبناست که نسبت به افق بازار فلزات پایه امیدواری وجود دارد.

روز جمعه گزارش مربوط به سفارش کالاهای با دوام در ماه گذشته میلادی و دو گزارش از بازار مسکن آمریکا منتشر می شود و یکی از مقامات بانک مرکزی این کشور سخنرانی خواهد کرد. در هفته های اخیر موضوع تنش های تجاری بین آمریکا و چین و تحولات در کاخ سفید دو عامل مهمی نگرانی سرمایه گذاران بوده و موجب احتیاط آنها شده است. مدتی طول می کشد تا فضا شفاف شود در نتیجه نباید انتظار داشت خیلی زود رونق به بازارها بازگردد مسلما ترامپ در مسیر حمایت گرایی به حرکت خود ادامه خواهد داد و چین به زودی اقدامات تلافی‌جویانه انجام می دهد اما در اکثر موارد، سرمایه گذاران با شرایط دشوار کنار آمده اند و این بار نیز به احتمال زیاد چنین خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24