Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار فولاد در کنار تکانه‌های محدود رشد قیمت‌ها موجب شده تا بازار فولاد را بتوان وارد فاز تعطیلی به شمار آورد اگرچه قیمت‌های محدود اعلام می‌شود ولی خبر چندانی از معاملات مرسوم در این بازار نیست. در بازار محصولات پتروشیمی نیز همین روند دیده می‌شود اگرچه امید به افزایش نرخ به دلیل نوسان قیمت دلار و مخصوصاً برای سال آینده متصور خواهد بود. حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در هفته قبل رکورد سال جاری را تغییر داد و بهترین هفته‌ معاملاتی در ۵ فصل گذشته را به ثبت رساند. در بورس انرژی نیز شاهد معاملات نسبتاً متعادلی بودیم اگرچه این روند کلی بیش از انتظارات موجود برآورد می شود. کاهش قیمت سکه در بازار آزاد موجب شد تا یک روند کاهشی در بازار آتی سکه خودنمایی کند و این به معنی آن بود که یک تکانه کاهشی قدرتمند در این بازار به وجود آمد. همین شرایط موجب شد تا شاهد کاهش قیمت‌های آتی باشیم اگرچه کاهش محدود قیمت‌ها در بازار دلار نیز به این روند نزولی کمک کرد. این وضعیت کلی به معنی آن بود که بازار وارد یک فاز استراحت شده اگرچه این فاز با یک روند کاهشی همراه شده و البته شاهد کاهش قیمت‌های مهمی در بازار نقدی سکه هم بودیم. رسیدن قیمت سکه نقدی به نزدیکی ١ میلیون و ۶٠٠ هزار تومان خود به معنی آن است که بازار باز هم به یک کف قیمتی مهم نزدیک شده ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که این کف قیمتی شکسته نشود. فردا روز مهمی برای بازار آتی است که می‌تواند چهره شفاف‌تری از رخدادهای قیمتی در سال آینده را ترسیم کند...

واپسین روزهای بازارهای کالایی چگونه می گذرد؟

بورس24 : ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار فولاد در کنار تکانه‌های محدود رشد قیمت‌ها موجب شده تا بازار فولاد را بتوان وارد فاز تعطیلی به شمار آورد اگرچه قیمت‌های محدود اعلام می‌شود ولی خبر چندانی از معاملات مرسوم در این بازار نیست. در بازار محصولات پتروشیمی نیز همین روند دیده می‌شود اگرچه امید به افزایش نرخ به دلیل نوسان قیمت دلار و مخصوصاً برای سال آینده متصور خواهد بود. حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در هفته قبل رکورد سال جاری را تغییر داد و بهترین هفته‌ معاملاتی در 5 فصل گذشته را به ثبت رساند. در بورس انرژی نیز شاهد معاملات نسبتاً متعادلی بودیم اگرچه این روند کلی بیش از انتظارات موجود برآورد می شود.

کاهش قیمت سکه در بازار آزاد موجب شد تا یک روند کاهشی در بازار آتی سکه خودنمایی کند و این به معنی آن بود که یک تکانه کاهشی قدرتمند در این بازار به وجود آمد. همین شرایط موجب شد تا شاهد کاهش قیمت‌های آتی باشیم اگرچه کاهش محدود قیمت‌ها در بازار دلار نیز به این روند نزولی کمک کرد. این وضعیت کلی به معنی آن بود که بازار وارد یک فاز استراحت شده اگرچه این فاز با یک روند کاهشی همراه شده و البته شاهد کاهش قیمت‌های مهمی در بازار نقدی سکه هم بودیم. رسیدن قیمت سکه نقدی به نزدیکی 1 میلیون و 600 هزار تومان خود به معنی آن است که بازار باز هم به یک کف قیمتی مهم نزدیک شده ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که این کف قیمتی شکسته نشود. فردا روز مهمی برای بازار آتی است که می‌تواند چهره شفاف‌تری از رخدادهای قیمتی در سال آینده را ترسیم کند.

وضعیت معاملات آتی سکه در روز گذشته معاملاتی – 24 اسفند

شرح

حجم

موقعیتهای باز

درصد تغییر موقعیت‌ها

قیمت تسویه (ریال)

درصد تغییر قیمت تسویه

قرارداد آتی سکه طلا تحویل اردیبهشت ماه 1397

660

2,119

28

16,297,780

-0/05

قرارداد آتی سکه طلا تحویل تیر ماه 1397

214

2,090

-10

16,448,768

-0/22

قرارداد آتی سکه طلا تحویل شهریور ماه 1397

765

4,032

67

16,659,665

-0/29

قرارداد آتی سکه طلا تحویل آبان ماه 1397

5156

11,625

-366

17,006,248

-0/12

قرارداد آتی سکه طلا تحویل دی ماه 1397

13348

9,576

-60

17,496,631

-0/09

بورس انرژی هم رنگ و بوی تعطیلات به خود گرفت

معاملات 10.8 میلیارد تومانی روز شنبه نشان داد که هنوز بورس انرژی به فاز استراحت وارد نشده ولی این حجم از داد و ستد از رونق این بازار هم حکایت ندارد ولی هنوز هم به تقویت رکورد معاملات اسفندماه کمک کرده است. همین معاملات که تماماً در بازار داخلی و با ریال مورد قیمت‌گذاری قرار گرفت نشان می‌دهد که تعطیلات تأثیر کمتری به نسبت سال‌های گذشته بر روند معاملات و شرایط تحویل بر جای می‌گذارد که این داده را باید یک سیگنال مثبت در این بازار به شمار آورد.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی

44

تن

13665

13665

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

1900

تن

19097

19097

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی

500

تن

19097

19097

ریال

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

 

20389

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

 

19752

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

160

تن

19879

19879

ریال

برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

198

تن

15069

15069

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق پرند مپنا

5500

کیلو وات در هر ساعت

400

450

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شهدای پاکدشت (دماوند)

0

کیلو وات در هر ساعت

 

-97

ریال

نفتای سبک پالایش نفت بندر عباس در رینگ داخلی

3000

تن

18740

18740

ریال

خبری در بازار فولاد نیست

نزدیکی به روزهای پایانی سال موجب شده تا زمان چندانی برای نوسان نرخ باقی نباشد اگرچه سیگنال‌های مثبت جهانی و همچنین فراز و فرود قیمت شمش و سنگ آهن نیز بر این بازار از لحاظ روانی مؤثر بوده ولی زمانی برای تأثیرگذاری این سیگنال‌ها باقی نمانده است. رشد قیمت شمش نیز این احتمال را مطرح می‌کند که این بازار به دلیل نیاز به مواد اولیه در روزهای تعطیل با فرض فعالیت برخی از واحدها و مخصوصاً خرید و انبارکردن این کالا از ترس رشد قیمت‌ها و تأثیرپذیری محدود آن از شرایط آب و هوایی و تغییر در کیفیت آن ، هنوز هم از تقاضای محدودی سود می‌برد ولی دشواری‌های حمل و نقل چندان هم اجازه عرض اندام به این بازار هم نخواهد داد. احتمالاً روزهای آینده نیز همین منوال به ثبت برسد ولی حجم معاملات باز هم کاهش یافته تا به تعطیلی وارد شویم. از هم‌اکنون می‌توان گفت که کرکره بازار فولاد پایین کشیده شده است.

بازار فولاد به استقبال تعطیلات سال جدید رفت

همانطور که انتظار می‌رفت بازار محصولات فولادی هفته گذشته را با تجربه نوسان بسیار کم قیمت آهن‌آلات پشت سر گذاشت که عمده این شرایط به محدودیت‌های موجود بر سر راه انتقال اجناس خریداری شده به بازارهای مقصد و انجام این امر، پس از تعطیلات سال جدید بازمی‌گشت.

به گزارش کارگزاری آبان، در هفته معاملاتی منتهی به 25 اسفندماه 96 همسو با رخوت و کم‌رونقی معاملات در بازار آزاد، در رینگ فولاد بورس کالای ایران نیز حجم عرضه به نسبت هفته‌های پیشین کمتر و عرضه‌کنندگان تنها محدود به شرکت ذوب‌آهن بود. این کارخانه سلف 54 هزار و 400 تن مقاطع ساختمانی مانند تیرآهن 14 تا 18، سبد مخلوط و … را به تابلو آورد که در همان حجم عرضه‌شده این محموله‌ها خریداری شد. از میان عرضه‌ها نیز تنها یک محصول آن‌ هم تیرآهن سلف 14 تا18 با قیمت پایه 25 هزار و 700 ریال با 27 ریال رشد قیمت پایانی روبه‌رو شد که این موضوع به دلیل مازاد تقاضا رقم خورد.

تاریخ تحویل این محموله‌های فولادی که طی هفته گذشته در بورس کالا به فروش رفتند 31 فرودین ماه سال بعد خواهد بود به همین دلیل کاهش حجم عرضه و معامله انواع فولاد در بازار آزاد و بورس کالا قابل توجیه است. هر معامله‌ای که در واپسین روزهای سال 96 در این بازار صورت گیرد خواه نقد و خواه در قالب معامله سلف عملا تحویل آن به سال بعد موکول خواهد شد.

بازار فولاد در سالی که سپری شد تنها چند دوره رونق را تجربه کرد که آن نیز به دلیل تحرک صنایع وابسته همچون ساخت و ساز و … نبود بلکه نوسانات گاه و بی‌گاه نرخ ارز، کمبود مواد اولیه تولید شمش و مواردی از این دست سطح عمومی قیمت‌ها را در بازار فولاد تا بعضا 30 درصد افزایش داد و موجب رشد حجم خریدها شد.

در سال 96 عمده تمرکز فولادسازان بزرگ روی صادرات بود که بنظر می‌رسد این برنامه در سال پیش رو نیزکماکان ادامه بیابد؛ چراکه با احتمال زیاد تغییری در فاکتورهای موثر بر معاملات فولاد همچون رونق ساخت و ساز، پروژه‌های عمرانی، افزایش تولیدات صنعتی و … به دلیل تنگنای بودجه و ریسک بهم خوردن برجام از سوی رئیس‌جمهور آمریکا و تاثیرات سیاسی و اقتصادی مترتب بر آن رخ ندهد و بدین سان کماکان توان و تمرکز فولادسازان بر بازارهای صادراتی متمرکز خواهد بود.

در حال حاضر شاهد تداوم رشد قیمت بیلت و اسلب صادراتی ایران هستیم. صادرکنندگان فولاد ایران به تداوم فشار بروی رشد قیمت محصولات خود ادامه میدهند و مشتریان چاره ای جز قبول آن را ندارند.

محدوده قیمت هفته گذشته بیلت ایران 515-530 دلار بوده که بالاتر از سطح 518-520 دلار دو هفته پیش است. طی این روزها فولاد خوزستان در حال برگزاری مزایده فروش خود است و خبرها حاکی ازاین است در اوایل هفته آینده (16 مارس) معامله این کارخانه نهایی می‌شود و انتظار قیمت 535 دلار فوب خواهد بود. ذوب‌آهن اصفهان نیز بر موج رشد قیمت سوار شده و پیشنهاد فروش قیمت 530 دلار بیلت (فوب) بر مبنای 30 درصد پیش پرداخت می‌دهد.

هفته گذشته قیمت بیلت ایران فوب دریای سیاه 520 دلار به ثبت رسید و البته یک محموله بیلت ایران در امارات به قیمت 525 دلار به فروش رفت.

در خصوص اسلب نیز قیمت هفته قبل صادراتی ایران از سمت فولاد مبارکه 545-550 دلار فوب است که نسبت به 540 دلار هفته پیشین رشد مطلوب دارد.

به نظر می‌رسد با توجه به قیمت فعلی بیلت چین قیمت صادراتی ایران به محدوده بالای قیمتی خود نزدیک شده باشد، ولی بازار اسلب تا مرز 560 دلار جای افزایش دارد.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

طی روزهای گذشته قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین با بهبود جو بازارها برای آینده نزدیک و بهبود بازارهای فیوچرز رشد خوبی داشت. البته تقاضای فولادسازان چینی هنوز مطلوب نیست و در میان مدت چشم انداز بازار رو به پایین است.

به گزارشمتال اکسپرت،آخرین قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد استرالیا 1.75 دلار در هر تن رشد داشته و به 71.25 دلار در هر تن سی اف آر چین شده است. قیمت قرارداد میلگرد ماه مه نیز در بورس شانگهای 6.3 دلار بالا رفته و بیلت در بازار داخلی چین برای اولین بار پس از دو هفته کمتر از 2 دلار رشد داشت. از طرفی تاریخ اتمام محدودیت‌های تولید فولاد برای کاهش آلاینده‌ها در چین فرا رسیده از این رو بازار سنگ‌آهن نیز امیدوار است تقاضا بهبود یابد. با این حال تصورات تحلیلگران برای سه ماهه آتی چندان روشن نیست و برخی انتظار دارند قیمت سنگ آهن تا 55 دلار هم تنزل داشته باشد.

رکورد شکنی معاملات پلیمرها در بورس کالا

رکوردشکنی حجم معامله پلیمرها و بیم و امید از رشد قیمت‌ها در سال آینده مهمترین رخدادهای بازار در هفته گذشته بود اگرچه از هم‌اکنون باید بازار محصولات پتروشیمی را نیمه تعطیل ارزیابی کرده و بررسی رخدادها را به سال آینده موکول کرد. در هفته گذشته حجم معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا کاهش یافت.

به گزارش کارگزاری آبان؛ افزایش حجم معاملات در بازار پلیمرهای بورس کالا مهمترین خبر هفته گذشته در بازار پتروشیمی بود تا جایی که شاهد بودیم رکورد حجم معاملات سال جاری شکسته شده و بیشترین حجم داد و ستد از آذرماه سال گذشته تاکنون به ثبت رسید. این مطلب به صراحت نشان می‌دهد که فعالان بازار تمام تلاش خود را به کار بستند تا به هر قیمتی مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری کنند که همین سیگنال موجب شد تا رکوردهای مهمی در این بازار جابجا شود. به عنوان مثال قیمت دلار در نرخ‌های پایه موجود 4 هزار و 471 تومان لحاظ شده که با قیمت‌های واقعی در بازار تفاوت دارد و همین تفاوت نرخ احتمال جهش قیمت‌های پایه در سال آینده را افزایش می‌دهد. همین سیگنال محرک اصلی بازار بود مخصوصاً در شرایطی که شاهد بودیم اغلب گریدها با رشد نرخ و تقویت حجم معاملات رو به رو بودند. این وضعیت احتمالاً حکایت از آن خواهد داشت که سال آینده با افزایش قیمت‌های مهمی همراه خواهیم بود ولی از هم‌اکنون نمی‌توان به صراحت در مورد آن صحبت کرد.

آخرین هفته کاری بازار پتروشیمی‌ها در حال به پایان رسیده که جرقه‌هایی از رشد قیمت‌ها در بازار آزاد مشاهده شد اگرچه زمان چندانی برای رشد قیمت‌ها باقی نبود و در نهایت بازار با آرامش و البته با تمایل به رشد قیمت‌ها به کار خود پایان داد. افزایش آرام حجم تقاضا در بازار داخلی در کنار تقویت نسبی و پراکنده قیمت‌های پایه در بورس کالا و وجود عرضه‌های نسبتاً مطلوب در بستر بازار و یا حتی در بورس کالا مواردی بود که در هفته پایانی بازار خودنمایی کرد اگرچه ضعف نقدینگی به صورت مشهودی بر فعالیت‌های تجاری و تولیدی سایه افکنده بود و موجب شد تا تولید در صنایع پایین دستی در قیمت‌های بالای فعلی از این شرایط متضرر شوند زیرا توانمندی‌های آن‌ها به صورت کامل مورد استفاده قرار نگرفت. در بازار آزاد هم رشد قیمت دلار به عنوان یکی از بیم و امیدهای جدی در بازار پلیمرها خودنمایی می‌کند بنابراین ساده‌ترین نگرانی اهالی بازار افزایش قیمت‌های پایه در سال آینده و رشد نرخ در بازار داخلی است.

در بازار محصولات شیمیایی به رغم رشد عرضه‌ها شاهد کاهش حجم معاملات بودیم زیرا تقاضا در این بازار کاهش یافت. با توجه به ویژگی‌های فنی در این گروه کالایی انبارکردن بسیاری از مواد اولیه شیمیایی تقریباً میسر نیست به همین دلیل ذهینت سفته‌بازی در این بازار به صراحت بازار پلیمرها قابل رهگیری نخواهد بود. این شرایط موجب شد تا بازار شیمیایی‌ها وضعیتی نسبتاً آرامی را تجربه کند اگرچه جرقه‌هایی از رونق برای برخی از گریدها قابل بررسی بود.

برخی از مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته:

  • افزایش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا و افت حجم داد و ستد در بازار شیمیایی‌ها و همچنین بهبود نسبی معاملات در بازار آزاد محصولات پتروشیمی در هفته‌ گذشته
  • کاهش 22.84 درصدی حجم عرضه پلیمرها در تالار فیزیکی بورس کالا و ثبت رقم 77 هزار و 466.6 تن که رقم نسبتاً متعادلی محسوب می‌شود اگرچه از رکورد هفته گذشته پایین‌تر بوده است.
  • افزایش 5.56 درصدی تقاضای پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 120 هزار و 276.86 تن که بالاترین حجم تقاضا در 4 هفته گذشته است.
  • افزایش 8.67 درصدی حجم معاملات پلیمرها در بورس و ثبت رقم 67 هزار و 314.86 تن که پس از شکستن رکورد سال جاری؛ بالاترین رقم از اواسط آذرماه سال گذشته است.
  • ثبت 1.55 برابری تقاضا در برابر عرضه‌ها که بالاترین رقم در 4 هفته اخیر است.
  • معامله 86.9 درصدی حجم عرضه پلیمرها در تالار که باز هم بالاترین رقم در 4 هفته گذشته بوده است.
  • تلاش خریداران برای استفاده حداکثری از فرصت موجود برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز در روزهای تعطیل و یا برای مصرف در سال آینده
  • بازگشت محسوس خریداران به بازار مخصوصاً در شرایطی که اغلب گریدهای پلیمری با رشد تقاضا رو به رو شده که نشان می‌دهد بسیاری از خریدهای فعلی نه تنها برای مصرف واحدهای صنعتی متبوع بلکه با اهداف واسطه‌گری و سفته‌بازی نیز مورد معامله قرار گرفته است.
  • خودنمایی مجدد تقاضای گریدهای جذاب همچون پلی‌پروپیلن‌ها ، 0209 خطی ، سبک فیلم ، پلی اتیلن ترفتالات بطری ، گریدهای لوله و سنگین اکستروژن در شرایطی که نشان می‌دهد بازار خود را برای خرید به منظور مصرف و یا فروش در سال آینده آماده کرده بود.
  • بازگشت مجدد تقاضای پلی اتیلن‌های ترفتالات بطری تا جایی که این گروه کالایی باز هم به گروه گریدهای جذاب وارد شدند.
  • افزایش 17.03 درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثت رقم 51 هزار و 851.9 تن که بالاترین رقم از اوایل مرداد ماه سال جاری تاکنون است.
  • کاهش 9.53 درصدی تقاضای ترکیبات شیمیایی و ثبت رقم 24 هزار و 231.8 تن که رقم نسبتاً متعادلی محسوب می‌شود ولی با توجه به شرایط بازار و حضور در روزهای پایانی سال ، این رقم انتظارات را برآورده نساخت.
  • کاهش 9.28 درصدی حجم معامله ترکیبات شیمیایی و ثبت حجم داد و ستد 23 هزار و 436.8 تن که باز هم رقم متعادلی است ولی انتظار بازار بیشتر از این رقم بوده است.
  • معامله 45.2 درصدی حجم عرضه‌ها در بازار محصولات شیمیایی که کمترین رقم از اواسط آذرماه تاکنون است.
  • شفافیت بازار ارز و پذیرش نرخ‌های فعلی در سامانه‌ها که همین سیگنال نگرانی‌هایی از رشد قیمت‌های پایه را در آینده‌ای نزدیک ایجاد کرده بنابراین افزایش حجم خرید جذابیت بیشتری پیدا کرد.
  • عدم اعلام قیمت‌های پایه جدید تا پایان تعطیلات که موجب خواهد شد در این زمان تغییری در بازار نیمه تعطیل پیش‌رو رخ ندهد.
  • انتظار برای ادامه فعالیت‌ها در اواسط فرودین‌ماه

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24