Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

وبصادر پس از حدود٢٠ ماه با کاهش قیمت نزدیک به۵٠ درصدی قیمت بودیم. این بازگشایی باعث سقوط حدودا ٨٠٠ واحدی شاخص کل شد...

سال ٩۶ دست بردار سهامداران نیست!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت ساختمانی(بخش دوم)
  • بررسی تکنیکال
    • حکشتی
  • هفته نامه کدال
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت ساختمانی (بخش دوم)

شرکت های فعال در صنعت ساختمان طی سال های اخیر همزمان با رکود بخش ساختمان حاشیه نشین بوده اند و درآمدزایی این شرکت ها نیز همچون پروژه های تعریف شده محدود در این صنعت، شرایط مطلوبی سپری نمی کرد. اما این وضعیت برای ساختمانی ها ممکن است به هفته های پایانی خود نزدیک شده باشد. تحرکات در بازار مسکن در حالی مشاهده می شود که تغییر نرخ مسکن، تغییرات نرخ ارز و تورم در بخش هایی از جامعه به وضوح قابل مشاهده است و نقدینگی انباشته شده طی سال های قبل به دنبال یه مامن امن جهت سرمایه گذاری ست. همین موضوع ما را بر آن داشته که صنعت ساختمان را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و در چند بخش به تحلیل شرکت های آن از دید کلان بپردازیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) حکشتی

کشتی رانی جمهوری اسلامی در یک روند نزولی 2 ساله از 650 تومان به زیر 400 تومان رسیده است و طی روزهای اخیر با کف کانال صعودی بلند مدت برخورد کرده است.

این سهم که با حد ضرر 340 تومان می تواند مورد توجه فعالان بازار باشد برای صعود نخستین مقاومت روانی 400 تومان را پیش رو خواهد داشت. این در حالی ست که شکست خط روند نزولی می تواند سهم را برای دید میان مدت مورد توجه بازار قرار دهد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در سیاست داخلی این هفته سه تن از وزرای کار، تعاون و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی وجهاد کشاورزی در نوبت استیضاح مجلس قرار گرفتند که پس از بحث و بررسی در صحن علنی مجلس مجدد رای اعتماد گرفتند. در همین ارتباط محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت با انتشار پیامی در فضای مجازی پس از کسب رای اعتماد ۳ وزیر کابینه از مجلس در جلسات نوشت: استیضاح نوعی داوری است که اختیارش طبق قانون اساسی با مجلس است. آقایان ربیعی، آخوندی و حجتی از فرصت استیضاح برای بیان عملکردها در پیشگاه ملت به خوبی استفاده کردند و وجدان عمومی مجلس به خوبی توضیحات آنها را شنید و با آگاهی از واقعیت‌های داخلی و بیرونی در این عرصه داوری کرد.

یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که هشتمین نشست این کمیسیون از روز اجرایی شدن این توافق است، روز جمعه به ریاست هلگا اشمید نماینده اتحادیه اروپا و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و با حضور مدیران کل سیاسی کشورهای ۱+۵ در هتل کوبورگ وین آغاز شد. این نشست در حالی برگزار می شود که رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا به تازگی از سوی دونالد ترامپ از سمت خود برکنار شده و بر اساس اعلام رسانه های آمریکایی برایان هوک، رئیس دفتر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا به عنوان نماینده این کشور در جلسات کمیسیون مشترک برجام حضور پیدا می‌کند. معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در دیدارهای دوجانبه در وین موارد نقض برجام توسط آمریکا مطرح شده است، گفت: تحولات چندان آسانی در پیش رو نیست و امیدواریم در مجموع کمیسیون مشترک برجام به درک مشترکی از شرایط جاری برسیم.

به نقل از پایگاه خبری هیل، مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه اقدامات خصمانه خود علیه ایران طرحی فراحزبی را تحت عنوان "پاسخگویی در قبال حقوق بشر و گروگان‌گیری ایران" به تصویب رساند که هدف آن افزایش تحریم‌ها علیه ایران به بهانه بی اساس نقض حقوق بشر است. با تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، در مرحله بعدی این طرح باید در صحن مجلس نمایندگان به تصویب برسد و به سنا ارسال شود. در صورت تصویب طرح مذکور در سنا، به قانون تبدیل می شود و برای دولت ترامپ لازم الاجرا خواهد بود.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

با نزدیکی به روزهای پایان سال و نیازشدید به نقدینگی دولت، سازمانها، اشخاص حقیقی و حقوقی شاهد عرضه های سنگین اوراق بدهی در بازار از جمله اخزا و منفعت هستیم که در حال حاضر سود آنها به نزدیکی 26 درصد رسیده است. برخی اقتصاددانان در مورد این اوراق اعلام کردند که این اقدام بیش از آنکه رونق بازار را به همراه داشته باشد باعث افزایش رکود می شود و در نتیجه نباید انتظار کاهش سود بانکی را داشته باشیم و این موضوع پیامدهای منفی برای تولید در کشور دارد. در همین ارتباط از بازار ارز خبر می رسد که نرخ آن به حدود 4850 تومان رسیده است و تاکنون افزایش سود اوراق هیچ تاثیری بر روی کاهش نرخ ارز نداشته است.

در مورد اقتصاد کشور رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد اقتصاد بسته که در اختیار نهاد‌های دولتی یا شبه دولتی است، عملا مانعی برای توسعه شده است. ایران ظرفیت‌های زیادی برای رشد اقتصادی دارد، اما به رغم درآمد‌های بالای نفتی، فروش مواد معدنی، محصولات پتروشیمی و... زمینه توسعه زیرساخت‌ها فراهم نشده است. اقتصاد ایران سال‌هاست که نفتی مانده، چرا که به اذعان کارشناسان رویه‌های درستی حاکم نیست و عملا بودجه به بخش‌هایی می‌رود که کارکرد درستی ندارند. همواره این شعار سر داده می‌شود که اقتصاد باید به بخش خصوصی واگذار شود، اما در عمل و حتی زمانی که خیزی در راستای خصوصی سازی برداشته شده شاهد این هستیم که واگذاری‌ها اغلب صوری است. بررسی واگذاری‌ها نشان می‌دهد در بسیاری موارد شرکت‌ها و کارخانه‌ها به شبه دولتی‌ها واگذار شده و راندمان کاری آنها پایین آمده است. شرکت‌ها و کارخانه‌های واگذار شده گاه ورشکست و تولیدشان متوقف شده است. از سوی دیگر مشکلاتی در زمینه تخصیص بودجه وجود دارد. بودجه‌های‌میلیاردی به نهاد‌های دولتی یا عمومی می‌رسد، حال آنکه این نهاد‌های بودجه خود را در چاه ویلی می‌ریزند که ساختار معیوب آن را به وجود آورده است. نتیجه این وضعیت تداوم بیکاری گسترده‌ای است که مسئولان و کارشناسان آن را ابرچالش اقتصاد ایران می‌دانند. ایران جمعیت جوانی دارد و از وضعیتی که از نظر جمعیتی در آن به سر می‌برد با عنوان پنجره طلایی یاد می‌شود، اما این فرصت بی‌‌‌نظیر عملا تبدیل به تهدیدی شده که مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آورد. بیش از سه‌میلیون بیکار در ایران وجود دارد و این بیکاران عمدتا جوانانی هستند که تحصیلات عالی دارند. ساختار معیوب باعث جلوگیری از بزرگ شدن کیک اقتصاد ایران شده است. سال‌ها وضعیت اشتغال در ایران به این صورت بود که به اندازه نیرویی که سالانه به بازار کار می‌آمد شغل ایجاد نمی‌شد. در نتیجه یک بیکاری انباشته شده در ایران وجود دارد تا جایی که سال گذشته به رغم افزایش تعداد شغل‌های ایجاد شده باز هم شاهد افزایش نرخ بیکاری بودیم. کارشناسان می‌گویند با رویه‌های فعلی نمی‌توان غول بیکاری را مهار کرد. بیکاری افزایش می‌یابد، مگر اینکه تغییرات عمده‌ای در سیاست‌های خود ایجاد کنیم و دولت دست به اصلاحات گسترده اقتصادی بزند. باید غیرمولد‌ها را حذف کرد و هزینه‌ها را کاهش داد. در کنار آن باید شفافیت اقتصادی را بیشتر و فساد را کمتر کرد.

اگرچه تراز تجاری کشور همچنان حدود شش میلیارد دلار منفی است، با این وجود در یازدهمین ماه سال حدود چهار میلیارد و ۶۰۳ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم. در ۱۱ ماهه اول امسالصادراتکشور به ۴۱ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار رسیده است. در قیاس با این رقم واردات بالغ بر ۴۷ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار بوده که اختلاف این دو عدد گویای آن است کهتراز تجاریکشور تا پایان بهمن‌ماه به اندازه پنج میلیارد و ۹۶۷ میلیون دلارمنفیبوده است. با این وجود به واسطه افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته و به ویژه بهمن‌ماه درآمدهای صادراتی افزایش یافته و در یازدهمین ماه سال در قیاس با مدت مشابه سال قبل در حالیکه وزن کالاهای صادراتی ۰.۸۱ درصد رشد داشته ارزش این کالاها ۴.۹۶ درصد بالا رفته است.

بازار سرمایه؛ بازار سرمایه در سال 96، مسیر رو به رشد را سپری کرد که با ثبت رکوردهای جدید و تاریخی همراه بود، نزدیک شدن شاخص بازار سرمایه به مرز 100 هزار واحد، برای نخستین بار در طول عمر 50 ساله بازار سرمایه کشور رخ می داد. این اتفاقات البته ابهامات و سوالاتی نیز درباره عملکرد و شرایط بورس و شاخص های این بازار به همراه داشت. در همین ارتباط دبیرشورایعالی بورس در پانزدهمین جلسه شورای هماهنگی حقوقی وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاه های تابعه آن، با بیان اینکه سازمان بورس، قوانین و مقررات و انصاف و عدالت را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است، تصریح کرد: تمامی همکاران ما در وزارت اقتصاد و سازمان به این اصول مقید هستند و ما به این موضوع می‌بالیم که بجز قوانین و مقررات و انصاف و عدالت، چیز دیگری را نمی شناسیم و هرگز مصلحت را مبنای قانون شکنی قرار نداده و نخواهیم داد. دکتر محمدی با اشاره به احکام صادر شده از سوی معاونت حقوقی سازمان ابراز داشت: هر جا که لازم بوده، احکامی از سوی معاونت حقوقی صادر شده است، اما آنچه که در اینجا اهمیت بسیار بالایی دارد، پیشگیری است. لازم است جلوی تخلفات و جرایم گرفته شود تا بر این اساس سالم‌سازی شود تا هم رضایت و هم سلامت در بازار سرمایه افزایش یابد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور با بیان اینکه این سازمان هیچگاه به سراغ دستکاری شاخص نرفته است، گفت: عوامل بازار خودشان تأثیر گذار هستند و باید به نیروهای عرضه و تقاضا و تحلیل سرمایه گذاران احترام گذاشت. به گفته دکتر شاپور محمدی، از جمله اقدامات بورس برای افزایش شفافیت فضای اقتصادی کشور، پیگیری دریافت گزارش های مالی نهادهای عمومی و غیر دولتی است.

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ معاملات این گروه در هفته ای که سپری کردیم با روند منفی باعث کاهش دو درصدی ایندکس گروه شد که این موضوع حجم و ارزش معاملات را هم به ترتیب با 27 و 23 درصد در یک هفته مانده به پایان سال کاهش داد.

آنچه که بیشترین تاثیر منفی در روند این گروه داشت بیشتر به دلیل احتیاط خودروسازان اروپایی در قراردادهای سرمایه گذاری مشترک به دلیل احتمال برهم خوردن برجام می باشد.

اما در این هفته باز هم اخبار نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای برخی نمادها از جمله خاور، خکاوه و خزامیا را تحت تاثیر قرار داده بود. در همین ارتباط خزامیا اعلام نمود پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی مبنی بر نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور به استحضار می رساند عطف به نامه مورخ ١٣٩۶/١٢/١٧ مبنی بر اطلاع رسانی هر گونه قرارداد با اهمیت در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل باری فرسوده، کلیه قرارداد های منعقده محصولات سنگین باری این شرکت با سازمان راهداری مربوط به مصوبات و توافقات گذشته بوده و قراردادی با شرایط جدید منعقده نگردیده است. همچنین شرکت سایپا دیزل در خصوص خبر منتشر شده در تارنمای اینترنتی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور (مورخ ١۶/١٢/١٣٩۶) مبنی بر انعقاد قرارداد طرح نوسازی ناوگان فرسوده باری توضیحاتی ارائه نمود. (در مورد این شرکت مدیر عامل سایپا از دم واگذاری این شرکت خبر داد)خاور هم در خصوص شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر انعقاد قرارداد طرح نوسازی ناوگان باربری اعلام کرد مذاکرات با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حال انجام می باشد و این شرکت درحال رایزنی جهت کسب سهم حداکثری از محل این طرح می باشد.

در محصولات شیمیایی؛ نوسانات قیمتی متانول و اوره در حال حاضر با توجه به تاثیر پذیری بسیاری از شرکتهای حاضر در این گروه از این دو محصول، خنثی و بدون نوسان قیمتی آنچنانی می باشد. این موضوع در حالی است که برخی کارشناسان در مورد متانول با توجه به سابقه افت قیمتی در این موقع از سال انتظار کاهش آنها را دارند و برخی دیگر اقدامات زیست محیطی چین و کاهش تولید این کشور را عامل افزایش مجدد متانول می دانند که این موضوعات ابهاماتی را برای آنها بوجود آورده است.

در این گروه معاملات با عنایت به موارد گفته شده خنثی و بدون نوسان پیگیری شد و حتی تعدیل مثبت 24 درصدی فارس که به علت افزایش نرخ ارز و نرخ محصولات در سه شرکت پتروشیمی بندر امام، پارس و نوری، اتفاق افتاد هم نتوانست روند گروه را با تغییر خاصی روبرو بکند.

در فلزات اساسی؛ اما در اخبار بازارهای جهانی، در پی اخراج وزیر امور خارجه آمریکا توسط ترامپ ارزش دلار در برابر دیگر ارزها کاهش یافت. کامودیتی ها از این مساله تاثیر مثبت پذیرفتند و رشد کردند. همچنین جلسه ۲ روزه فدرال رزرو در ۲۰ مارس و در بانک مرکزی این کشور برگزار می شود و بسیار احتمال دارد تا آمریکا افزایش نخستین بهره خود را در سال جاری رقم بزند.

اما در مورد فولاد، چین اعلام کرد شهر تانگشان، قلب تولید فولاد چین، باید محدودیت های تولید را از 16 مارس تا 14 نوامبر اعمال کند. کارخانجات نزدیک به مرکز شهر باید 15 درصد ظرفیت را متوقف کند و مابقی 10 یا 15 درصد ظرفیت را کاهش دهند این در حالی است که یک منبع آگاه از کاخ سفید خبر داده که ترامپ به دنبال اعمال یک بسته تجاری بزرگتر علیه چین است که شامل افزایش بیشتر تعرفه ها، محدودیت سرمایه گذاری و جلوگیری از اخذ ویزا توسط چینی ها می شود. این اتفاقات ابهامات زیادی را برای آینده کامودیتی ها بوجود آورده است.

اما معاملات این گروه همچنان در اکثر نمادها به صورت خنثی و با کمی شیب منفی پیگیری می شود. در این گروه ارفع پس از شفاف سازی در مورد افزایش نرخ محصولات و تعدیل مثبت با حدود 16 درصد افزایش قیمت بازگشایی شد. فسرب هم تعدیل مثبت 42 درصدی به علت افزایش نرخ محصولات و تسعیر نرخ ارز داد(در حال حاضر نماد متوقف می باشد). فخوز هم 67 درصد سهام شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی را خریداری کرده است.

در این گروه همچنین پس از پیگیری های انجام شده ، سرانجام ذوب آهن و انجمن زغال سنگ ، توافقنامه خود را امضا کردند . براساس این قرارداد هر تن زغالسنگ ۵۱۰ هزار تومان از ابتدای مهر ماه سال ۹۶ به حساب ذوب آهن محاسبه خواهد شد .

در سنگ آهنی ها کچاد اعلام کرد 10 درصد از سهام شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر را فروخته است که از این طریق 11 درصد تعدیل مثبت داده است.

در گروه بانک و بیمه؛ شاهد بازگشایی دو نماد وبصادر و وپارس بودیم. وبصادر پس از حدود20 ماه با کاهش قیمت نزدیک به50 درصدی قیمت بودیم. این بازگشایی باعث سقوط حدودا 800 واحدی شاخص کل شد. این بانک با تعدیل منفی و افزایش زیان 222 درصدی مواجه شد. شرکت اعلام کرده است: "مذاکرات فروش یکی از شرکت‌های فرعی نهایی گردیده که در صورت تحقق ۵٠٠٠ میلیارد ریال زیان پیش بینی شده کاهش خواهد یافت." وپارس هم پس از 16 ماه با حدود 11 درصد افت قیمت بازگشایی شد. تعدیل منفی این بانک هم حدود 139 درصد بود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24