Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نوشتاری از مصطفی داننده در عصر ایران این بار به گذشته برگردیم... سنت ها را آتش نزنیم...

چهارشنبه سوری ١٣٩۶ فرا رسید

مصطفی داننده

یکی از راه‌های توسعه نگاه به آینده است. برگشت به گذشته، مسیر رسیدن به آینده را می‌بندد. در یک زمینه اما برگشت به گذشته هیچ ایرادی ندارد و آنهم چهارشنبه سوری است.

به سنت قدیم چهارشنبه سوری برگردیم. چهارشنبه سوری یا همان چهارشنبه آخر سال، جشنی برای شاد بودن و به امید به آینده بود.

مردم سال‌ها در این شب باهم در کنار آتش شاد بودند. می‌گفتند و می‌خندیدند. از قدیمی‌های شهر بپرسید چهارشنبه سوری شما چگونه بود؟ می‌گویند بوته‌ای بود و آتشی. گاهی این آتش در حیاط خانه بود. گاهی در کوچه و شاید هم در میدان‌های شهر. زن و مرد، پیر و جوان از روی آتش می‌پریدند و می‌گفتند: «زردی من از تو سرخی تو از من»

سنت‌ها را آتش نزنیم

بعد از این آتش بازی مختصر، مردم به خانه‌های خود می‌رفتند و مشغول به خوردن آجیل می‌شدند. آجیلی که طبق سنت ایرانی‌ها باید شور باشد.

حالا اما چهارشنبه سوری تبدیل به میدان جنگ شده است.

از روزهای قبل از چهارشنبه سوری تا شب موعود، صدای انفجار است که می‌آید. صداهایی که مردم کشورهای جنگ زده به خوبی با آن آشنا هستند.

در شب چهارشنبه سوری که تنها و تنها دود می‌بینی و صدای انفجار. سنت زیبا و قدیمی ایرانی به جنگ تبدیل شده است. آنقدر دود، شهر را می‌گیرد که دیگر حتی آتش‌های برافروخته در حاشیه دود ترقه‌ها قرار می‌گیرند و دیده نمی‌شوند.

بیاییم در همین یک مورد به گذشته برگردیم. بیاییم به سنت پدران خود چهارشنبه سوری را برگزار کنیم.

ما باید سنت‌های قدیمی ایران مانند چهارشنبه سوری، یلدا و نوروز را حفظ کنیم. اینگونه رفتار با چهارشنبه سوری باعث می‌شود این سنت زیبای ایرانی کم کم از ذهن‌ها برود و مردم به جای لذت بردن از آیین‌های خود بگویند خدا رحم کند بازهم چهارشنبه سوری.

در آیین باستانی ایرانیان دو نماد از آمدن نوروز خبر می‌دادند یکی آتش افروز و دیگری حاجی فیروز. در گذر زمان از آتش‌افروز دیگر خبری نیست اما چهارشنبه سوری‎ها یکسره آتش افروزی شده است. حال آنکه این آتش جنبه نمادین و شادی بخش داشته نه برای ایجاد نگرانی.

این روزها فیلمی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن ترقه‌ای به داخل پراید انداخته می‌شود و آنگونه که در اخبار آمده است زمینه ساز مصدومیت راننده و کودکی که در خودرو بوده است می‌شود.

در کجای سنت چهارشنبه سوری، مردم آزاری گنجانده شده است. ما مردم، باید جلوی این رفتارهای غیرانسانی را بگیریم و اجازه ندهیم عده‌ای به نام سنت چهارشنبه سوری شهر را ناامن کنند.

چهارشبنه سوری برای در کنار هم بودن است. برای درکنار هم خندیدن، در کنار هم شاد بودن. متاسفانه در این سال‌ها چهارشنبه سوری تبدیل شده است به شبی که برخی از خانواده‌ها داغدار بچه‌های خود می‌شوند.

در ضمن نباید یادمان نرود بعد از حادثه پلاسکو به آتش نشان‌ها قول دادیم که برای آنها چهارشنبه آرامی را بسازیم و اجازه بدهیم آنها هم در کنار خانواده‌های خود باشند.

منبع : عصر ایران

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24