Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در گروه پتروشیمی نگاهی به یکی از اهرمی ترین نمادها در بخش تولید کننده متانول خواهیم داشت. «پتروشیمی زاگرس» سهمی است که در این شماره از چشم انداز زیر ذره بین بورس ٢۴ قرار خواهد گرفت. شرکت پتروشیمی زاگرس در راستای اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور و به منظور دستیابی به بازارهای جهانی و کسب سهم مناسبی از بازار متانول ، در سال ١٣٧٩ تأسیس گردید. به منظور توانمندسازی شرکت برای رقابت در بازارهای جهانی و همچنین ...

«یکشنبه جهنمی !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات دومین روز کاری هفته با تشدید فشار عرضه و افت قیمت در اکثر نمادها و صنایع تاثیرگذار روبرو شد بطوریکه معامله گران حقیقی و حقوقی برای تسویه اعتبار ، شناسایی سود در پایان سال مالی و تجهیز نقدینگی شب عید ، دست به فروش سهام و حتی اوراق بدهی ( با رنج های منفی ) زدند و تالار شیشه ای را تبدیل به جهنمی پر حرارت نمودند ... ! این وضعیت سبب شد برآیند عملکرد شاخص در معاملات امروز افت بیش از 500 واحدی را به تصویر بکشد. بازار در شرایطی قرار گرفته که اکثر فعالان آن برای اتمام سال 96 ثانیه شماری می کنند و البته در این بین هستند سرمایه گذارانی که از شرایط پیش آمده نهایت بهره را برده و مشغول خرید و اصلاح پرتفوی خود می باشند. به عنوان مثال در بازار امروز نزدیک به 5.5 میلیون سهم مخابرات ایران در حوالی قیمت های 220 تومانی بین حقوقی ها جابجا شد. به طور قطع حقوقی فروشنده سود شناسایی می کند و حقوقی خریدار نیز با علم به اینکه سهم به زودی ( انتهای اردیبهشت ) به مجمع می رود و تقسیم سود مناسب دارد ، دست به خرید می زند. شک نکنید برنده این بازی خریدار خواهد بود چراکه P/e بعد از مجمع در حالی به رقم نازل 3.5 واحدی می رسد که خریدار یک dps هم از شرکت دریافت کرده است.

مشابه این وضعیت در بسیاری از سهم های بازار ( چه سهم های پر ریسک و چه سهم های کم ریسک ) قابل رویت است. فولاد مبارکه ، رایان سایپا ، فاسمین ، همراه ، خبهمن ، جم ، کگل ، حفاری و ... نیز می توانند طی یکسال آتی Capital Gain مناسبی را برای سهامداران خود به ارمغان بیاورند. بنابراین همانطور که قبلا هم تاکید شد ، این روزهای سخت تمام می شود برنده بازی افرادی خواهند بود که در این شرایط سخت با مطالعه و تمرکز دست به سرمایه گذاری و اصلاح پرتفوی می زنند. جالب است بدانید که این روزها برخی از ورقه های تامین مالی نظیر «سخاب ها» نیز مسیر اصلاحی را در پیش گرفته اند و این انتظار وجود دارد که با گذر از روزهای میانی هفته بازار به تعادل رسیده و رفتار منطقی تری را میان معامله گران شاهد باشیم. اما با این مقدمه به سراغ بازار خواهیم رفت. بازاری که حرف خاصی برای گفتن نداشت. در معاملات امروز ، به غیر از تک سهم هایی نظیر توریل ، مرقام ، چکاپا ، کرازی ، گوهران و شکلر ، مابقی نمادها سرخ پوش بودند و صنعت خاصی که توجه معامله گران را جلب کند ، نداشتیم.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 28 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات دومین روز کاری هفته ، منفی 2 گروه خودروسازی و تایرسازی و مثبت گروه رایانه قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا بعید است چنین فشار عرضه ای داشته باشیم اما بطور قطع کفه ترازوی سمت عرضه سنگین تر از کفه ترازوی سمت تقاضا خواهد بود. همانطور که پیشتر هم اشاره شد ، انتظار داریم با گذر از روزهای میانی هفته ، به مرور شاهد بازار بهتری باشیم. این نیز بگذرد ...

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه ‌ای ضمن اصرار بر مواضع پیشین خود درباره برنامه موشکی ایران بر ضرورت حفظ توافق هسته ‌ای ایران و گروه 1+5 تأکید کرده است. «ژان ایو لودریان» گفت : «به این توافق نباید دست زد ، بلکه باید آن را اجرا کرد و این چیزی است که ما در جاهای دیگر هم خواهیم گفت. رئیس ‌جمهور ماکرون در دیدار با رئیس ‌جمهور ترامپ که در اواخر آوریل انجام می‌ شود هم آن را خواهد گفت.» وزیر خارجه فرانسه همچنین در اظهاراتی ادعامحور گفت فروپاشی برجام باعث خواهد شد ایران به‌ سمت دستیابی به سلاح‌ های اتمی حرکت کند و بعد از آن ، کشورهای دیگر در منطقه نیز مسیر مشابهی را طی خواهند کرد. «لودریان» گفت: «در دیدارهایی که در ایران داشتم ، بعضی موارد اختلاف و مناقشه وجود داشت که من مواضع فرانسه را بسیار آشکار بیان کردم. منظور از حیطه بالستیک موشک ‌ها است ؛ ایرانی‌ ها نوعی اشتیاق برای ظرفیت ‌سازی در این زمینه و دستیابی به موشک‌ های بیشتر و بیشتری دارند.»

وزیر خارجه فرانسه گفت : «آنها خواستار دستیابی به موشک ‌های کوتاه‌برد و همچنین موشک ‌های میان‌برد و دوربرد هستند که این موشک ‌ها دیگر دفاعی نیستند ، بلکه تهاجمی هستند و می‌ توانند برای حمله مورد استفاده قرار بگیرند که موضوعی نگران ‌کننده است». وی در ادامه گفت : «از یک طرف این موضوع مطرح است و از طرف دیگر اینکه ایران ، برای نهادهای غیر کشور مانند حزب‌الله و حوثی ‌ها موشک ارسال می‌ کند. این باعث می‌شود کل منطقه در معرض خطر بی ‌ثباتی قرار داشته باشد. من به ایرانی‌ ها بیان کردم که ما درباره این خطر نگران هستیم و آنها باید در راستای منافع خودشانبه ثبات منطقه کمک کنند ، بنابراین آنها باید مواضع بسیار متعادل‌تری درباره توان بالستیک خودشان اتحاذ کنند».

* «استیون منوچین» ، وزیر خزانه ‌داری آمریکا با توصیفدولت این کشور به عنوان«بزرگ ‌ترین دوست اسرائیل» ، بر ضرورت مقابله با برنامه موشکی ایران تأکید کرد. «منوچین» در جمع یهودیان در شهر نیویورک گفت : «ایالات متحده هیچ شریکی بهتر از اسرائیل ندارد ؛ رئیس ‌جمهور ترامپ ، بزرگ‌ترین دوست اسرائیل است.» وزیر خزانه ‌داری آمریکا گفت : «رئیس ‌جمهور اعلام کرده دیگر معافیت‌ های تحریمی ذیل برجام را امضا نخواهد کرد. رئیس‌ جمهور متعهد استاطمینان حاصل کند نه تنهااسرائیل ، بلکه همسایگان آن و سایر دنیا هم در برابر موشک ‌های بالستیک ایران و صادرات تروریسم توسط این کشور به سراسر منطقه ایمن هستند.» وی در بخش دیگری از این اظهارات به نقش ادعایی وزارت خزانه‌ داری آمریکا در مبارزه با آنچه «تروریسم» خوانده می ‌شود اشاره کرد. منوچین گفت : «ما در خزانه ‌داری بیش از 700 نفر داریم که روی تحریم ‌ها و مدیریت تحریم‌ ها متمرکز هستند. تحریم‌ ها ابزارهای بسیار مهمی هستند که اثرگذار هستند.»

ب) در حوزه اقتصاد :

* وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی روسیه 24 گفت : شرایط بهره گیری از پول ‌های ملی در اتحادیه اوراسیا فراهم است. مسعود کرباسیان گفت: در شرایط فعلی، زمینه های متنوع کاری برای بخش خصوصی و تجار دو کشور مهیا شده ، یکسری همایش هایی هم برگزار شده و اخیرا هم ایران یک مرکز تجاری در آستارا خان راه اندازی کرده که امیدواریم بتوانیم در شهرهای دیگر هم بطور متقابل این کار را انجام دهیم. خوشبختانه با روسیه در زمینه خطوط اعتباری و سرمایه گذاری ، مذاکرات خوبی صورت گرفته و با این کشورتفاهمات خوبی در زمینه خط آهن اینچه برون به گرمسار، ایجاد یک نیروگاه ۱۴۰۰ مگا واتی در جنوب کشور ، انجام پروژه های کشت مشترک ، سرمایه گذاری در شیلات ، نفت و انرژی صورت گرفته که برخی در مرحله اجرا است.

* بانک مرکزی با انتشار گزیده آمارهای اقتصادی در آذر ماه سال جاری ، حجم نقدینگی را بیش از هزار و 463 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به اسفند ماه سال گذشته ، 16.7 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22.3 درصد افزایش نشان می ‌دهد.

ج) در سایر رویدادها ، مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی برای پاسخ‌گویی به سؤالات 15 تن از نمایندگان مجلس سه‌ شنبه هفته جاری راهی کمیسیون اقتصادی مجلس خواهد شد. موضوع لایحه مالیات بر ارزش افزوده و وضعیت اجرای سیاست ‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در دستور کار اعضای این کمیسیون است. در سوی دیگر ، بیژن زنگنه وزیر نفت مهمان جلسه عصر روز سه شنبه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خواهد بود تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

د) در خبرهای بورسی ، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت : به اعتقاد من سال آینده بازار سهام رو به پیشرفت خواهد بود و رونق خواهد داشت. شاپور محمدی ادامه داد : البته با اقداماتی می‌ توان این رونق را تضمین کرد. ارزش و حجم معاملات رو به رشد است. وی تاکید کرد : از ابتدای سال سیاست‌ های مدونی برای کاهش نرخ تأمین مالی اجرا شد. در این زمینه هم بانک مرکزی اقداماتی برای کاهش نرخ سود بانکی انجام داد و هم بازار سرمایه برای کاهش نرخ سود اوراق مختلف و صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری تلاش کرد ، نتیجه این سیاست‌ ها باعث کاهش نرخ تأمین مالی شد و جذابیت بازار سهام را برای سرمایه‌ گذاران افزایش داد که یکی از عوامل رشد و رونق بورس محسوب می‌ شود. محمدی درخصوص زمان بازگشایی بانک ها گفت : به زودی این نماد‌ها باز خواهد شد. این بانک ‌ها باید صورت ‌های مالی خود را در پایان سال مالی ارائه کنند و به تصویب برسانند. برخی از بانک ‌ها صورت‌ های مالی خود را به بانک مرکزی و سازمان بورس ارائه کرده ‌اند و با توجه به تفاهمی که میان بانک مرکزی ، وزارت اقتصاد و سازمان بورس وجود دارد به زودی شاهد حل این مشکل خواهیم بود. امیدواریم تا 2 ماه آینده بخشی از نماد بانک ‌ها بازگشایی شود و تا 3 ماه آینده مابقی آنها باز شود.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه خودرویی فشار عرضه های بیشتری را نسبت به روزهای گذشته شاهد بودیم. نگاهی به روند معاملات هفته های اخیر نشان می دهد که نقدینگی خوبی وارد این گروه شده و رسیدن برخی از خبرها می تواند محرکی برای آغاز یک حرکت صعودی جدید به خصوص در نمادهای اصلی باشد. البته تصور ما این است که خودرویی ها برای آغاز حرکت بعدی خود نیاز به یک دوره استراحت موقت دارند. استراحتی که سبب دست به دست شدن سهم ها در راستای جذب انرژی خواهد شد. به عنوان مثال شاخص این گروه در شرایطی ارتفاع 16.300 واحدی را تجربه می کند که به نظر در اصلاح فعلی شاهد حرکت شاخص مزبور به سمت سطوح 15.100 الی 15.600 واحدی باشیم. این بررسی نشان می دهد که خودرویی ها ( بطور متوسط ) در حدود 5 – 6 درصد دیگر اصلاح قیمت خواهند داشت.

در این گروه صف خرید خکاوه پر قدرت عرضه شد و سهم از قیمت های درصد مثبت به صف فروش رسید و این در شرایطی است که همچنان بحث نوسازی ناوگان فرسوده داغ می باشد. به نظر حرکت به سمت خکاوه ریسک زیادی را به سرمایه گذاران تحمیل کند اما شاید خرید زامیاد در اصلاح ها به ویژه در قیمت های کمتر از 80 تومانی ریسک کمتری داشته باشد. خکاوه بعد از عرضه صف امروز اعلام کرد : بازگشت به نامه واصله از شرکت بورس اوراق بهادار تهران مبنی بر لزوم رعایت ماده 2 مکرر 3 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان به استحضار می رساند عطف به خبر منتشر شده در تارنمای اینترنتی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور (مورخ 96.12.16) مبنی بر انعقاد قرارداد طرح نوسازی ناوگان فرسوده باری لازم به توضیح می باشد که شرکت در سال 95 قراردادی با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور بابت این موضوع منعقد (قبلاً اطلاع رسانی شده بود) که متعاقب آن در سال 96 از محل تعهدهای ایجاد شده با همکاری سازمان راهداری و بانک عامل اقدام به واگذاری تعدادی از محصولات نموده است و این امر در سال 97 نیز ادامه خواهد یافت. شایان ذکر است طرح جدید مطرح شده از سوی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در طی مراحل کارشناسی بوده و هرگونه اتفاق جدید اطلاع رسانی خواهد شد.

در سوی دیگر ، مدیرعامل زامیاد گفت : در نشست اخیر با مدیرعامل شرکت ایویکو ایتالیا که بر افزایش همکاری های تکنولوژیکی و اقتصادی فی مابین تاکید و مقرر شد با تولید و عرضه محصولات جدید و با کیفیت این برند مطرح اروپایی توسط زامیاد ، شاهد فصل جدیدی از همکاری ها و ارتباطات اثربخش این دو شریک تجاری قدیمی باشیم. زارع پور به نگاه ویژه رییس جمهور مبنی بر سرعت بخشی به فرآیند طرح نوسازی ناوگان خودروهای تجاری فرسوده اشاره کرد و گفت : زامیاد قصد دارد با تولید و عرضه خودروهای با کیفیت ایویکو در این طرح مشارکت ویژه ای داشته باشد و از تحمیل خسارات و هزینه هایی که بواسطه تردد خودروهای فرسوده در جاده ها و ناوگان حمل و نقل بار و مسافر به اقتصاد کشور وارد می شود ، جلوگیری کند. مدیرعامل زامیاد مذاکرات با ایویکو را با موضوع سرعت بخشیدن به طرح نوسازی ناوگان خودروهای تجاری و کار در ایران و بالطبع افزایش چشمگیر تولید عنوان کرده و گفته که درخصوص همکاری بیشتر ایویکو به منظور تامین و ارسال قطعات CKD توافقات لازم صورت پذیرفته است.

در نمادهای اصلی سایپا را داریم که بر خلاف گذشته چندان مورد توجه نیست. اکثر فعالان بازار معتقدند که نارنجی پوشان جاده مخصوص بوی زیان می دهند و این در شرایطی است که به لحاظ نموداری بهترین محدوده برای برگشت سهم ، تراکم قیمتی 72 – 77 تومانی می باشد. شاید رفت و برگشت سایپا برای تعدیل منفی و کاهش قیمت سهم بتواند بازار را به حرکت رو به جلوی این سهم متقاعد نماید. اما ایران خودرو در حالی تداوم روند اصلاحی را در پیش گرفته که شرکت پتانسیل تعدیل مثبت را دارد اما گویا دعوای مدیریتی در جریان بوده و عدم برگزاری مجمع فوق العاده برای تعیین اعضای هیئت مدیره موید همین مساله می باشد. بنابراین به نظر تا تکمیل اصلاح قیمت در سایر نمادها ، باید شاهد درجا زدن و روند فرسایشی نمادهای مجموعه ایران خودرو باشیم ...

ب) گروه پالایشی از صنایع مورد توجه حقوقی ‌ها هستند و در بازار امروز شاهد بهبود تقاضا در برخی از نمادهای این گروه بودیم. در حالی تغییر مالکیت سهام حقیقی به حقوقی را شاهد هستیم که در این میان پالایش نفت اصفهان بیشترین تقاضا را به خود اختصاص داده است. در شبندر نیز صندوق سرمایه ‌گذاری گنجینه زرین‌شهر نیز حامی شماره 1 این سهم محسوب می شود. در مجموع صندوق مزبور هفته گذشته حدود 6 میلیون سهم «شبندر» را به پرتفوی خود افزود و در حال حاضر سهامدار نزدیک به 3 درصدی این شرکت محسوب می‌ شود.برآورده نشدن انتظارات و افت حاشیه سود ناخالص در تمامی شرکت ها ( با درجه های مختلف ) از مهمترین دلایل کاهش اقبال بازار به صنعت فرآورده های نفتی می باشد. با این حال 2 عامل رشد کرک اسپرد ها و افزایش نرخ دلار در کوارتر چهارم سال می تواند ضعف عملکرد 3 ماهه شرکت ها را جبران نماید.

در این گروه برنامه افزایش سرمایه شتران را داریم و رسیدن این خبر موجب شد تا عملا حقیقی ها با فراغ بال تصمیم به فروش این سهم پایتخت نشین بگیرند و حقوقی ها نیز خریدار سهم باشند ! تجربه این سال ها نشان داده که بازار معمولا واکنش خوبی به افزایش سرمایه هایی که از محل آورده و مطالبات باشد ، نشان نمی دهد. بر اساس این گزارش ، شتران قصد دارد سرمایه خود را از سطوح 16.000 میلیارد ریالی به 24.000 میلیارد ریال ( معادل 50 درصد ) از محل سود انباشته ، اندوخته طرح و توسعه به منظور تامین مالی قسمتی از طرح های در دست اجرا و مخارج سرمایه ای بلندمدت ، جبران مخارج سرمایه ای انجام شده و اصلاح ساختار مالی افزایش دهد. این شرکت از نظر بنیادی یکی از بهترین های گروه مزبور بوده که پتاسنیل یک تعدیل مثبت شیرین در پایان دوره 12 ماهه را دارد.

در شبریز فشار عرضه بالاست. بازار در شرایطی انتظار تعدیل مثبت و اعلام سود 150 تومانی را داشت که تبریزی ها این خوش بینی را محقق نکردند و در نتیجه تمایل زیادی به حضور در این سهم دیده نمی شود. شبریز اگر در قیمت های کمتر از 680 تومانی تثبیت شود ، در مسیر قیمت های 620 تومانی قرار خواهد گرفت. در شپنا خرید سهم در قیمت های نزدیک به 400 تومانی جذاب است و دلیل نیمچه توجه بازار به سهم نیز همین مساله می باشد. شپنا سهمی است که به دلیل موجودی انبار مناسب ، به راحتی می تواند تا 100 تومان سود را محقق نماید و این یعنی سهم P/e جذابی دارد. در شاوان وضعیت چندان جالب نیست. در بین گزارش هایی که منتشر شد ، شراز و شاوان ضعیف ترین گزارش ها را داشتند. اگر قصد حرکت به روی پالایشی ها را دارید ، شپنا و شتران از نظر بنیادی بهترین ها هستند.

ج) در گروه فلزی و معدنی فشار عرضه بیشتر از روز گذشته بود که علل اصلی آن را می توان در بحث افزایش موجودی انبار های LME و شانگهای و همینطور اصرار آمریکا بر اجرای تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم جستجور کرد. این اقدام آمریکا که قرار است در 23 مارس صورت گیرد ، موجب به راه افتادن جنگ تجاری در بین کشور های تولید کننده و وارد کننده محصولات کامودیتی خواهد شد و این امر قیمت دیگر فلزات را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از طرفی با نزدیک شدن به روز های پایانی سال 96 این شرایط بازار که با فشار عرضه همراه است دور از انتظار نبوده و نماد های فلزی نیز از این قائله مستثنی نیستند.

در سوی دیگر افزایش ناگهانی موجودی انبار های LME موجب افت قیمت فلزات به ویژه فلز روی شده است تا جایی که قیمت این فلز در بازار لندن به سطوحی پایین تر از بازار های شانگهای رسیده است و این امر احتمال افزایش واردات چین را در روز های آتی بیشتر خواهد کرد که با نزدیک شدن به روز های پیک مصرف فلزات اساسی از طرف چین این موضوع پر رنگ تر خواهد شد.

در این گروه فایرا زیر فشار عرضه قرار داشت. به نظر جریان نزاع تجارت جهانی و نگرانی از بابت کاهش نرخ آلومینیوم بر روند حرکتی این سهم تاثیر گذاشته است. فایرا طی مدت اخیر در یک کانال باریک در نوسان بوده و در صورتی که طی روزهای آتی در قیمت های کمتر از 140 تومانی تثبیت گردد ، باید انتظار ادامه اصلاح قیمت تا سطوح 125 – 127 تومانی را داشت. البته با توجه به تحولات دلاری و افزایش مقدار فروش ، افق روشنی پیش روی شرکت می باشد. در سوی دیگر فنوال را داریم که پس از اصلاح اخیر به محدوده حمایتی 140 تومانی رسیده و به نظر طی روزهای آتی معاملات بهتری را در این سهم داشته باشیم. شرکت نورد آلومینیوم در گزارش بهمن ماه 11 درصد از مبلغ فروش خود را عملی کرده و در 11 ماهه گذشته 98 درصد از بودجه را تحقق بخشیده است. شرایط مناسب فروش شرکت موجب شده است تا اندکی بر این فشار عرضه موجود در بازار غلبه کند و با توجه به افزایش نرخ محصولات اصلی به نظر می رسد در آینده ای نزدیک با تعدیل مثبت همراه خواهد بود.

اما در گروه رویی فشار عرضه بیشتر بود و تنها نمادی که موفق شد با رنگ سبز به کار خود خاتمه دهد ، فزرین بود که با رشد تقاضا رو به رو بود و به سطح حمایتی 530 تومانی عکس العمل نشان داد. شرکت زرین معدن آسیا در گزارش بهمن ماه 12 درصد از مبلغ فروش خود را با توجه به افزایش نرخ فروش کنسانتره روی و همچنین افزایش مقدار فروش این محصول پوشش داده است که بر این اساس توانسته 91 درصد از بودجه خود را در طول 11 ماه گذشته محقق کند. با این اوصاف ، شرکت گزارش 12 ماهه خوبی را برای سال مالی 96 به نمایش خواهد گذاشت.

در نماد کروی فشار عرضه بالا بود. اتفاق بزرگی که امروز به وقوع پیوست عرضه بلوکی 50 درصد از شرکت توسعه معادن روی ایران بود که روی تابلو رفت. در چند روز گذشته زمزمه هایی از تمایل حضور 3 گروه به عنوان خریدار در این عرضه به گوش می رسید که دو گروه شامل مجموعه غدیر و شرکت باما مدعی حضور قطعی در این عرضه بودند. اما این معامله مهم در لحظات پایانی بازار با انصراف نابهنگام شرکت کاما مواجه شد که در نهایت عرضه بدون خریدار روی میز باقی ماند. لازم به ذکر است که قیمت فروش این بلوک 6614 ریال به ازای هر سهم تعیین شده بود در حالی که قیمت پایانی کروی 3590 ریال است شاید بتوان این موضوع را تنها دلیل قانع کننده شرکت کاما برای انصراف از این معامله بلوکی قلمداد کرد ... !

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

در این شماره از چشم انداز به سراغ یکی دیگر از شرکت های گروه معدنی و فلزی به نام «ملی سرب و روی ایران» به نماد «فسرب» خواهیم رفت. شرکت ملی سرب و روی ایران با سرمایه گذاری اولیه شرکت ملی فولاد ایران و شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 1360 به منظور ایجاد کارخانجات تولید شمش سرب و شمش روی تأسیس شد. در سال 1364 عمده سهام این شرکت به بانک صنعت و معدن واگذار و در سال 1379 در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی ، عمده سهام آن به شرکت توسعه صنایع بهشهر واگذار گردیده و به عضویت بازار بورس تهران در آمد. در اسفند ماه سال 1382 عمده سهام شرکت ملی سرب و روی ایران توسط شرکت توسعه معادن روی ایران خریداری شد.

شرکت ملی سرب و روی ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده سرب و روی در منطقه ، علاوه بر تأمین نیاز داخلی توانسته سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهد ، به گونه‌ ای که در حال حاضر این شرکت دارای برند جهانی و معتبر با عنوان Nilz می باشد. همچنین این مجموعه با توجه به اقدامات و عملکرد خود موفق به اخذ گواهینامه‌ های بین‌المللی سیستم کیفیت مدیریت 9001 ISO و سیستم مدیریت محیط زیست 14001 ISOشده و در حال مستند سازی و اجرای مدیریت ایمنی و بهداشت ISO 18000 می‌ باشد. ظرفیت اسمی تولید سرب : سالیانه 40 هزار تن شمش با عیار متوسط 99.99 درصد می باشد. همچنین ظرفیت اسمی تولید روی : سالانه 15.000 تن شمش روی با درجه خلوص 95.99 درصد می باشد.

این شرکت در آخرین گزارشی که منتشر نموده سود هر سهم خود برای سال 96 را در سطوح 191 ریالی پیش بینی نموده است که نسبت به سود 147 ریالی در گزارش قبلی ، تعدیل مثبت 30 درصدی را نشان می دهد. افزایش 19 درصدی مبلغ فروش ناشی از تغییر در ترکیب فروش ( افزایش مقدار تولید و فروش روی و همچنین افزایش نرخ های فروش ) از مهمترین دلایل تعدیل مثبت در فسرب می باشد. البته بهای تمام شده هم رشد داده شده و در نتیجه حاشیه سود شرکت آنطور که باید و شاید رشد نکرده است. در آخرین بودجه منتشر شده ، نرخ فروش هر تن شمش سرب و روی در سطوح 2.250 و 2.850 دلاری با نرخ تسعیر 38.500 ریالی در نظر گرفته شده است. در صورتی که نرخ شمش سرب و روی اکنون در سطوح 2.540 و 3.370 دلار و نرخ تسعیر ارز 46.000 ریال می باشد که با نرخ های بودجه شده شکاف بالایی دارد.

گفتنی است ، فسرب در پایان دوره 9 ماهه 59 درصد مبلغ فروش ، 60 درصد بهای تمام شده ، 57 درصد سود عملیاتی و 68 درصد از سود خالص خود را پوشش داده است. فروش و سود عملیاتی شرکت در کوارتر اول به ترتیب 170 و 5 میلیارد ریال ، در کوارتر دوم 270 و 13 میلیارد ریال ، در کوارتر سوم 276 و 17 میلیارد ریال و در مجموع 9 ماه نخست سال 716 و 35 میلیارد ریال بوده است. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته حکایت از افزایش به ترتیب 64 درصدی مقدار تولید ، 9 درصدی مقدار فروش ، 89 درصدی مبلغ فروش ، 598 درصدی سود عملیاتی و 304 درصدی سود خالص دارد. فعال سازی خطوط تولید متوقف شده به دلیل رفع مشکلات زیست محیطی در کنار رشد نرخ ها در بازارهای جهانی از مهمترین دلایل بهبود عملکرد شرکت می باشد.

فسرب در گزارشی که اخیرا منتشر نموده ، پیش بینی کرده برای سال جاری 1.221 میلیارد ریال درآمد از محل فروش : ( 4.227 تن شمش سرب به نرخ هر تن 86.625.000 ریال مجموعا 366 میلیارد ریال + 7.790 تن شمش روی به نرخ متوسط 109.725.000 ریال مجموعا 855 میلیارد ریال + خدمات تولید دستمزدی سرب به مبلغ ناچیز ) محقق کند. در واقع 70 درصد از وزن سبد محصولات شرکت از فروش شمش روی و 30 درصد از محل فروش شمش سرب تامین می شود. این یعنی فسرب بر خلاف اسمی که دارد ، از تحولات نرخ روی تاثیر بیشتری می پذیرد.

در ادامه سری به عملکرد ماه به ماه شرکت خواهیم زد. فسرب در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 1.221 ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 57 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 95 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 34 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 80 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 69 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 128 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 48 میلیارد ریال ، فروش آبان ماه 79 میلیارد ریال ، فروش آذر ماه 185 میلیارد ریال ، فروش دی ماه 110 میلیارد ریال ، فروش بهمن ماه 71 میلیارد ریال و جمع فروش 11 ماه ابتدای سال 956 میلیارد ریال معادل 78.3 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است.

نکته مهم در فسرب اینکه شرکت در حدود 1.100 تن شمش روی موجود در انبار دارد و این یعنی اگر این موجودی را در قیمت روز شمش ضرب کنیم به رقم حدود 155 میلیارد ریالی ( 15 درصد از کل مبلغ فروش پیش بینی شده ) می رسیم که رقم جالبی است و نشان می دهد که فسرب در اسفند ماه می تواند گزارش خوبی داشته باشد و به راحتی فروش پیش بینی شده خود را محقق کند. شرکت در گزارش بهمن ماه اعلام کرده : با توجه به زمان بر بودن پروسه قیمت گذاری محصولات فروش رفته ، بعضی اقلام بصورت برآوردی اعلام می گردد که بعد از قطعیت قیمت فروش درگزارش ماه بعد لحاظ خواهد شد.

لازم به ذکر است ، نرخ فروش هر تن شمش سرب در حالی در بودجه 86.625.000 ریال پیش بینی شده که نرخ فروش آذر ماه 99.254.545 ریال ، نرخ فروش دی ماه 103.197.015 ریال ، نرخ فروش بهمن ماه 105.496.241 ریال و متوسط نرخ 11 ماه نخست سال نیز 89.426.219 ریال بوده است. همچنین نرخ فروش هر تن شمش روی در حالی در بودجه 109.725.000 ریال پیش بینی شده که نرخ فروش آذر ماه 123.534.764 ریال ، نرخ فروش دی ماه 142.923.274 ریال ، نرخ فروش بهمن ماه 141.000.000 ریال و متوسط نرخ 11 ماه نخست سال نیز 118.141.58 ریال بوده است. این بررسی نشان می دهد که با وجود تعدیل اخیر اما نرخ ها باز هم در سطوح پائینی پیش بینی شده و تعدیل مثبت شرکت در گزارش 12 ماهه قطعی است.

با توجه به موارد مطروحه ، اگر فرض را بر این بگذاریم که شرکت از نظر مقدار تولید و فروش مطابق با بودجه عمل کند و متوسط نرخ فروش 11 ماه نخست سال را ( با رعایت احتیاط ) به اسفند ماه تعمیم دهیم ، شرکت می تواند سود خود را تا سطوح 210 ریالی افزایش دهد. ضمنا واحد جدید شرکت می تواند میزان تولید روی طی سال آتی را تا 1.5 برابر افزایش دهد. این خط ماه گذشته به بهره برداری رسمی رسیده است. بنابراین با فرض ثبات قیمت شمش در سطوح بیش از 3.000 دلاری و نرخ تسعیر ارز 45.000 ریالی ، سود سال 97 می تواند تا 500 ریال افزایش یابد. بنابرین باید گفت که معامله گران و سرمایه گذاران ، این سهم را به دید سود سالهای آتی خریداری می کنند. گفتنی است ، فسرب اکنون در قیمت های 3.180 ریالی و با P/e = 16.5 واحدی معامله می شود. البته به فرض تحقق سود 500 ریالی برابر سال بعد باشد ، P/e سهم تا محدوده کمتر از 7 واحدی شکسته خواهد شد. محدوده 290 تومانی به عنوان مهمترین سطح حمایتی و محدوده 360 تومانی مهمترین سطح مقاومتی فسرب محسوب می شوند.

فسرب در گزارش تفسیر مدیریتی پیش بینی نموده در 3 ماهه ابتدای سال 97 در حدود 2.200 تن شمش روی و 625 تن شمش سرب تولید کرده و به فروش برساند. فروش هر 2 محصول در کوارتر ابتدایی سال جاری کمتر از 1.100 تن بود و پیش بینی رشد تولید شمش روی در راستای رشد 1.5 برابر تولید است که در پارگراف قبلی نیز اشاره شد. نرخ فروش شمش روی براساس LME=2900$ و نرخ فروش شمش سرب براساس LME=2300$ و با نرخ تسعیر ارز 42.000 ریال می باشد. با پیشنهاد هیات مدیره شرکت مقررگردید درسال 97 بدلیل انجام تعمیرات اساسی )اورهال( در جهت افزایش راندمان تولیدی ، حدود 4 الی 6 ماه کارخانه سرب فعالیتی نداشته و انتظار می رود تا پایان سال 97 ، تولید شمش سرب شرکت حداکثر به 2.500 تن برسد. لازم به توضیح است که عملیات فوق نیاز به تائید شرکت هلدینگ بوده که درصورت تائید پیشنهاد مذکور عملیاتی می گردد و در غیر اینصورت تولید شمش سرب طبق تولید سال 96 انجام خواهد شد. درصورت تائید پیشنهاد انجام تعمیرات اساسی )اورهال( کارخانه سرب از تسهیلات بانکی جدید استفاده خواهد شد در غیر اینصورت هزینه های مالی طبق سنوات گذشته خواهد بود.

6) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

در گروه پتروشیمی نگاهی به یکی از اهرمی ترین نمادها در بخش تولید کننده متانول خواهیم داشت. «پتروشیمی زاگرس» سهمی است که در این شماره از چشم انداز زیر ذره بین بورس24 قرار خواهد گرفت. شرکت پتروشیمی زاگرس در راستای اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور و به منظور دستیابی به بازارهای جهانی و کسب سهم مناسبی از بازار متانول ، در سال 1379 تأسیس گردید. به منظور توانمندسازی شرکت برای رقابت در بازارهای جهانی و همچنین با توجه به وجود منابع غنی گاز در منطقه پارس جنوبی و موقعیت استراتژیک منطقه ، زمینی به مساحت 30 هکتار در منطقه ویژه انرژی پارس جنوبی ، تملیک و مجتمع تولیدی این شرکت در بندر عسلویه احداث گردید.

از سوی دیگر ، طراحی مجتمع به گونه‌ ای انجام شده تا از حداکثر انرژی تولیدی در راکتورهای سنتز و همچنین انرژی بازیافتی در واحد ریفرمینگ برای تأمین انرژی مورد نیاز استفاده گردد و از این طریق در حدود 205 تن بخار در ساعت با فشار 40 بار تولید و به فروش رسد. قرارداد انجام مهندسی پایه ، تفصیلی ، خرید تجهیزات با کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های Lurgi آلمان و پیدک ایران منعقد شد و کلیه فعالیت‌ های مربوط به اجرای عملیات ساختمان و نصب توسط پیمانکاران ایرانی انجام گردید. براساس قرارداد با شرکت‌های لورگی و پیدک ، فاز اول از سال 1380 آغاز و با ظرفیت سالیانه یک میلیون و 650 هزار تن متانول گرید AA در سال 135 پایان یافت. با خاتمه عملیات اجرایی فاز دوم در سال 1388 ، شرکت پتروشیمی زاگرس با ظرفیت تولید سالانه 3 میلیون و 300 هزار تن در زمره 5 شرکت بزرگ تولید کننده این محصول در دنیا قرار گرفت.

این شرکت در جدیدترین گزارشی که به بازار منعکس نموده ، سود هر سهم خود را در سطوح 7.752 ریالی پیش بینی نموده که نسبت به سود 5.720 ریالی در گزارش ماقبل آن ، تعدیل مثبت 35.5 درصدی را نشان می دهد. ممترین دلایل تعدیل مثبت شرکت بدین شرح می باشد : پیش بینی افزایش مقدار فروش متانول از 3 میلیون تن به 3.1 میلیون تن 2- پیش بینی فروش متانول با متوسط نرخ 380 دلاری برای 2 ماه پایانی سال ( نرخ فروش متانول در گزارش قبلی برای کل سال 315 دلار در نظر گرفته شده بود. ) 3- نرخ تسعیر ارز برای 2 ماه پایانی سال به ازای هر دلار 43.000 ریال. همچنین با توجه به تسویه تسهیلات مالی دریافتی در 6 ماهه ابتدای سال ، هزینه های مالی جهت نیمه دوم سال پیش بینی نگردیده است. ضمنا با توجه به نامشخص بودن تغییرات احتمالی نرخ خوراک و یوتیلیتی از سوی مراجع ذیصلاح ، تعدیلی از این بابت در پیش بینی عملکرد سالجاری صورت نپذیرفته است.

گفتنی است ، زاگرس در دوره 9 ماهه 75 درصد مقدار تولید ، 71 درصد مقدار فروش ، 64 درصد مبلغ فروش ، 61 درصد سود عملیاتی و 4.697 ریال معادل 61 درصد از سود خالص خود را پوشش داده است. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از کاهش 3.5 درصدی مقدار تولید و افزایش به ترتیب 2.5 درصدی مقدار فروش ، 31 درصدی مبلغ فروش ، 106 درصدی سود عملیاتی و 108 درصدی سود خالص دارد. فروش و سود عملیاتی شرکت در کوارتر اول به ترتیب 8.375 و 2.595 میلیارد ریال ، در کوارتر دوم 9.175 و 3.946 میلیارد ریال ، در کوارتر سوم 9.993 و 4.410 میلیارد ریال و در مجموع 3 فصل اول به ترتیب 27.543 و 10.951 میلیارد ریال بوده است.

اما در ادامه نگاهی به عملکرد ماه به ماه شرکت خواهیم داشت. پتروشیمی زاگرس در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 43.048 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 2.862 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 2.843 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 2.670 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 3.482 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 1.912 میلیارد ریال ( شرایط اورهال ) ، فروش شهریور ماه 3.779 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 3.343 میلیارد ریال ، فروش آبان ماه 2.979 میلیارد ریال ، فروش آذر ماه 3.671 میلیارد ریال ، فروش دی ماه 7.245 میلیارد ریال ، فروش بهمن ماه 3.321 میلیارد ریال و جمع فروش 11 ماه ابتدای سال 38.110 میلیارد ریال معادل 88.5 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است.

در بررسی مبلغ فروش می بینیم که شرکت متوسط نرخ فروش هر تن متانول را برای کل سال 13.660.864 ریال پیش بینی نموده است. و این در شرایطی است نرخ فروش این محصول در مهر ماه 14.270.067 ریال ، در آبان ماه 13.877.789 ریال ، در آذر ماه 16.503.742 ریال ، در دی ماه 18.342.503 ریال ، در بهمن ماه 19.108.108 ریال و متوسط نرخ فروش 11 ماه ابتدای سال نیز 13.611.796 ریال بوده است. این بررسی نشان می دهد که شرکت احتمالا یک تعدیل مثبت کوچک دیگر داشته باشد. امروز که این تحلیل را قلم می زنیم ، نرخ فروش هر تن متانول 16.500.000 ریال ( متانول 360 دلار × نرخ تسعیر 46.000 ریال ) می باشد.

بنابراین اگر فرض را بر این بگذاریم که متوسط نرخ دلار در ماه باقیمانده از سال در حدود 46.000 ریال و متوسط نرخ متانول نیز 360 دلار ( یعنی اندکی بالاتر از بودجه ) باشد ، سود 7.752 ریالی پیش بینی شده می تواند تا سطوح نزدیک به 8.000 ریالی تعدیل شود و البته سود سال بعد هم جالب خواهد بود ... ! چراکه بعید است متوسط نرخ فروش برای کل سال 97 ، کمتر از نرخ فروش امسال ( بواسطه اهرم نرخ ارز ) باشد. نکته مهم در زاگرس اینکه شرکت در حدود 110 تن متانول در انبار موجود دارد که اگر این رقم را در نرخ روز متانول ضرب کنیم به موجودی حدود 200 میلیارد تومانی می رسیم.

بنابراین پر واضح است که حاشیه سود عملیاتی 42 درصدی پیش بینی شده می تواند تا سطوح حدود 43 درصدی افزایش یابد. لازم به گفتن است که حاشیه سود عملیاتی زاگرس در در دوره 9 ماهه 40 درصد بوده است. گفتنی است ، این سهم اکنون در قیمت های 32.000 ریالی و با P/e = 4.2 واحدی و P/e تحلیلی 4 واحدی معامله می شود. محدوده 2.920 – 2.970 تومانی به عنوان مهمترین سطح حمایتی و محدوده 3.500 – 3.600 تومانی مهمترین مقاومت پیش روی زاگرس محسوب می شود.

در گزارش تفسیر مدیریتی سال 97 به نکات مهمی اشاره شده است : 1- تولید وفروش متانول به میزان 3 میلیون و 150 هزار تن 2- اورهال ( تعمیرات اساسی ) واحد دوم حدود 40 روز در 3 ماهه اول سال 3- پیش بینی نرخ فروش بر مبنای نرخ متوسط امسال 4- پیش بینی مواد اولیه و یوتیلیتی مصرفی بر مبنای نرخ های سال 96 و با نرخ تبدیل 38.500 ریال که در صورت تغییرات نرخ رسمی ارز تعدیلات لازم صورت خواهد گرفت .این اطلاعات نشان می دهد که شرکت معتقد است می تواند متانول را با نرخ متوسط هر تن 13.660.864 ریال ( متانول 300 دلار × نرخ تسعیر ارز 46.000 ریال ) به فروش برساند. به نظر می رسد این پیش بینی محتاطانه باشد که بعید است متانول کمتر از 330 – 340 دلاری برای سال 97 داشته باشیم. بنابراین کف سود سال 97 نمی تواند کمتر از امسال باشد.

پتروشیمی زاگرس در جهت تولید محصولات پایین دستی و همچنین احداث واحد سرویس های جانبی اقدام به شروع بررسی های فنی و اقتصادی و مطالعات امکان سنجی نموده که در این راستا قراردادهایی با شرکت های مشاور معتبر خارجی انعقاد نموده و در این خصوص حدود 58 میلیارد ریال پرداخت نموده که پس از نهایی شدن گزارشات مربوطه و همچنین تصویب موضوع در هیات مدیره شرکت ، نسبت به نحوه تامین مالی ازمنابع داخلی و یا خارجی و سایر روش های موجود و همچنین نحوه اجرا تصمیم گیری خواهد نمود .

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه فولادی فشار عرضه بالا بود و اکثر نمادها با افت قیمت به کار خود خاتمه دادند. رسیدن خبر ممانعت وزیر صنعت با افزایش نرخ فولاد در بورس کالا در کنار قرار گرفتن در روزهای پایانی سال از دلایل اصلی اصلاح قیمت در نمادهای فولادی می باشد. وزارت صنعت پس از آنکه اتاق تهران و تشکل‌ های بخش خصوصی ، به‌ویژه بنگاه‌ های پایین‌ دستی مصرف‌کننده فولاد ، به نحوه قیمت گذاری و عرضه آن اعتراض کردند ، ممنوعیت هر گونه افزایش قیمت فولاد را تا آخر خرداد اعلام کرد. این نامه که در تاریخ 29 بهمن ماه سال جاری به معاون اول و معاون اقتصادی رئیس ‌جمهوری نیز ارسال شده بود ، منجر به پیگیری از سوی رئیس‌ دفتر رئیس ‌جمهوری شد. محمود واعظی در نامه ‌ای به محمد شریعتمداری ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت که رونوشت آن به رئیس اتاق تهران نیز ارسال شد ، خواست تا «درخواست افزایش عرضه فولاد در بورس کالا توسط صنعت فولاد کشور جهت کاهش نرخ آن به دورزه زمانی پیش از بروز نوسانات ارزی» بررسی و نتیجه به رئیس‌ جمهور نیز منعکس شود.

این نامه 3 روز بعد از نامه اتاق تهران و در تاریخ 2 اسفند ماه جاری به وزیر صنعت ، معدن و تجارت نوشته شده است. حالا برابر آنچه اعلام شده ، با نامه‌نگاری اتاق تهران و تلاش پیگیرانه تشکل‌ های بخش خصوصی ، ممنوعیت افزایش قیمت فولاد در بورس کالا تا پایان خرداد ماه 97 از سوی حسن سینکی ، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است. در نشستی که با حضور معاونان وزیر و مدیران وزارتخانه با حضور نمایندگان فولادسازان و تولیدکنندگان محصولات فولادی و تشکل ‌های بخش خصوصی برگزار شده ، تصمیم گرفته شده تا افزایش قیمت این فلز اساسی به همراه آلومینیوم و مس تا پایان خرداد ماه 97 صورت نگیرد. بنا بر تصمیم این معاونت علاوه بر فولاد ، تولیدکنندگان دیگر فلزات اساسی مانند آلومینیوم و کاتد مس نیز موظف به افزایش عرضه ، صرفا از طریق بورس کالا و سامانه بهین‌یاب هستند و هر گونه عرضه این فلزات خارج از بورس کالا یا با قیمت بالاتر ممنوع و مشمول پیگیری وزارتخانه است.

ب) در گروه لیزینگی ، روند اصلاحی کماکان ادامه دارد و این در شرایطی است که وایران می تواند باری دیگر به قیمت های 180 تومانی بازگردد و حتی قیمت های 200 تومانی را هم ببیند. در حالی اخیرا صندوق کارکنان ایران خودرو 19 درصد از سهام خود در وایران را به قیمت پایه هر سهم 265 تومان آگهی کرده بود که حال این مجموعه یک بلوک 5.5 درصدی دیگر را هم به همان قیمت برای عرضه ( در تاریخ 23 اسفند ماه ) آگهی کرده است. این یعنی صندوق کارکنان از بازار سهم خریداری کرده و تجمیع می کند و سپس در قالب بلوک آگهی می کند. گفته می شود ایران خودرو نیز خریدار این بلوک خواهد بود. در این گروه ولساپا هم مورد بی مهری بازار قرار گرفته و این در شرایطی است که انصافا سهم از نظر بنیادی وضعیت ایده آلی دارد. به نظر رایان یکی از سهم هایی خواهد بود که با گذر از روزهای پایانی سال مسیر جدیدی را آغاز خواهد نمود.

ج) در گروه بانکی ، معاملات رکودی و منفی را در شرایطی شاهدیم که ارزش معاملات به حداقل خود رسیده و این وضعیت نشان می دهد که افت قیمت ها خیلی نمی تواند ادامه داشته باشد چراکه تقریبا اثرات منفی تحولات اخیر در قیمت ها منعکس شده اما عدم گشایش نمادهای محبوس مانعی برای تغییر مسیر این نمادها می باشد. از مهمترین اتفاقات این گروه بعد شناسایی دو برابری زیان در بانک دی ( نسبت به سرمایه شرکت ) می توان به انتشار گزارش همراه با تعدیل منفی بانک پارسیان اشاره داشت. بر اساس این گزارش ، وپارس در بودجه جدیدی که منتشر نمود ، سود 1.201 میلیارد ریالی پیش بینی شده برای سال 96 را با زیان (471) میلیارد ریالی ( به ازای هر سهم 20 ریال ) تعویض کرد. جالب است بدانید که وپارس در پایان دوره 9 ماهه رقمی بالغ بر ( 6.915 میلیارد ریال زیان ) شناسایی کرده است ! علت اصلی عدم تحقق سود هر سهم پیش بینی شده برای سال 96 ایجاد فضای رقابتی درجذب منابع و عدم کاهش بهای تمام شده پول طبق انتظارات پیش بینی شده بوده است. جالب است که آقای بانک مرکزی مجددا بهای تمام شده پول را افزایش داده و این یعنی وضعیت بانک ها در سال 97 هم مساعد نخواهد بود.

د) در گروه رایانه و ارتباطات در حالی اکثر نمادها فشار فروش و افت قیمت را تجربه می کنند که در این میان مرقام از یک قدمی قیمت های درصد منفی به قیمت های درصد مثبت و صف خرید نشست ! جدیدترین پیگیری ها نشان می دهد ، اعضاء کار گروه کنترل کیفیت جامعه حسابداران رسمی ایران با تاکید بر محرمانه بودن تصمیمات و اعلام نتیجه صرفا به سازمان بورس ، بعداز ظهر امروز دومین جلسه را تشکیل می دهند تا رای نهایی را صادر و به نهاد ناظر بازار سرمایه اعلام کنند. سازمان بورس هم منتظر دریافت نظر این نهاد حرفه ای حسابداری بوده تا بعد از بررسی جوانب و اعلام مواضع رسمی و شفاف سازی ، در مورد بازگشایی "های وب" که از 22 آذر با توقف نماد روبرو است ، تصمیم گیری کند.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.600 – 4.750 تومان

ب) یورو : 5.500 – 5.700 تومان

ج) درهم امارات : 1.290 – 1.310 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.565.000 – 1.580.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24