Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

یک سوال مهم و عجیب که در هفته های اخیر برای کارشناسان و فعالان بازارهای مالی و مواد خام مطرح شده این است که چرا در حالیکه اخبار اقتصادی و شاخص های بنیادی بازار مثبت است، این میزان زیان به سرمایه گذاران ..

سرمایه گذاران حال از سایه خودشان هم می ترسند!

بورس24 : هفته گذشته بازارهای مالی و مواد خام تا روز پنجشنبه عموماً تحت تاثیر تصمیم ترامپ درباره اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم قرار داشتند. ترامپ در مسیر حمایت از صنایع داخلی اعلام کرده بر واردات فولاد تعرفه ۲۵ درصدی و بر واردات آلومینیوم تعرفه ۱۰ درصدی اعمال خواهد شد. اقدام او که با واکنش شدید شرکای تجاری بزرگ آمریکا به ویژه چین و اتحادیه اروپا مواجه شده از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته و به ویژه نگرانی‌هایی درباره بروز جنگ تجاری بین آمریکا و چین به وجود آمده است.

روز جمعه با اعلام مستثنا بودن مکزیک و کانادا از این تعرفه ها از شدت نگرانی سرمایه گذاران کاسته شد. روز گذشته نیز وزیر دارایی آمریکا اعلام کرد احتمالاً کشورهای بیشتری از تعرفه های یاد شده مستثنا خواهند شد. نکته مهم این است که به نظر می رسد ترامپ مانند گذشته بدون هماهنگی با مشاوران حقوقی و اقتصادی کاخ سفید، موضوع اعمال تعرفه واردات این دو فلز را اعلام کرده و اکنون که واکنش های بزرگ به این تصمیم نشان داده شده قرار است به نوعی از شمول آن کاسته شود.

کانادا، برزیل و کره جنوبی بزرگترین صادرکنندگان فولاد آمریکا هستند. باآنکه چین جزء 10 کشور بزرگ صادر کننده فولاد به آمریکا نیست اما چهارمین صادرکننده بزرگ آلومینیوم به این کشور است. در گذشته هم ترامپ تصمیم های تصمیم هایی در نشست های کاخ سفید گرفته که بعد از مدتی کوتاه، مشاوران به اطلاع همه رساندند که منظور ترامپ چیز دیگری بوده است. به نظر می رسد ماجرای تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم نیز به زودی پایان یابد.

عامل دیگر رونق بازارها در روز جمعه، انتشار گزارش مثبت از بازار کار آمریکا بود. هفته پیش دو گزارش از بازار کار این کشور منتشر شد که حاوی داده های امید بخش بود و نشان داد شرایط در بازار کار خوب است. البته وضعیت سطح دستمزدها رضایت بخش نبوده است. در هر حال بانک مرکزی آمریکا معتقد است اوضاع اقتصادی این کشور خوب است و ضروری است نرخ های بهره با سرعت بیشتری بالا برده شود. سال پیش نرخ های بهره در آمریکا ۳ بار بالا برده شد و امسال حداقل ۳ بار دیگر این اقدام انجام می شود. پیش بینی شده در نشست ماه جاری کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره بالا برده خواهد شد.

با آنکه افزایش نرخ های بهره به رشد ارزش دلار کمک می کند اما از ابتدای سال گذشته تاکنون شاخص دلار کاهش یافته و به احتمال زیاد این روند در ماه های آینده ادامه پیدا خواهد کرد. این یک عامل برای حمایت از قیمت مواد خام است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

بازارهای مالی و مواد خام هفته جدید را با اخبار مثبت آغاز می‌کنند. از یک سو احتمال اجرا نشدن برنامه اعمال تعرفه ها در آمریکا برای تعداد بیشتری از کشورها وجود دارد و از سوی دیگر، گزارش ها از اقتصادهای بزرگ مثبت بوده است. اما در هفته پیش رو چه عواملی بر بازارها تاثیر خواهند گذاشت؟

روز دوشنبه اخبار مهمی از اقتصادهای بزرگ منتشر نخواهد شد و انتظار می‌رود سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند و منتظر داده های جدید از چین، منطقه یورو و آمریکا باشند. هفته گذشته اعلام آمادگی ترامپ برای دیدار با رهبر کره شمالی خبری مثبت بود البته تردیدهای عمیق درباره نتیجه بخش بودن این دیدار وجود دارد. موضوع گفتگوها برنامه هسته ای کره شمالی است. اخبار مربوط به این نشست بر بازارها تاثیر می گذارد.

روز سه شنبه نرخ تورم در آمریکا در ماه گذشته میلادی منتشر می شود. پیش بینی شده رقم 2.1 درصدی برای این نرخ اعلام شود. بانک مرکزی آمریکا نگران رشد سریع نرخ تورم است و یک عامل افزایش نرخ های بهره جلوگیری از این امر است. آقای جروم پاول، رییس جدید بانک مرکزی آمریکا مانند خانم یلن معتقد است شرایط اقتصادی بهبود یافته و ضروری است نرخ های بهره با سرعت بیشتری بالا برده شود. همزمان شاخص های اقتصادی زیر نظر قرار خواهند داشت. اگر پیش بینی شود نرخ های بهره امسال بیش از سه بار بالا برده می شود لطماتی به بازار مالی آمریکا وارد خواهد شد. روز سه شنبه همچنین موسسه نفت آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته گذشته را اعلام می‌کند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

روز چهارشنبه برای سرمایه‌گذاران در بازار فلزات پایه روزی مهم است زیرا سه گزارش مهم از اقتصاد چین منتشر می‌شود: تغییرات خرده فروشی، تغییرات تولید صنعتی و تغییرات میزان سرمایه گذاری ثابت در ماه ژانویه در مقیاس سالانه. در حال حاضر احتمال کاهش فعالیت های ساخت و ساز، بروز جنگ تجاری بین چین و آمریکا و افت نرخ رشد اقتصادی در چین سه عامل نگرانی سرمایه گذاران هستند. البته شرایط اقتصادی چین نگران‌کننده نیست و بخش های مهم اقتصاد این کشور رونق مورد نظر دولت را دارند. در نتیجه تقاضا برای مواد خام در چین بالا باقی خواهد ماند. هفته قبل تا روز پنج شنبه قیمت فلزات پایه کاهش یافت اما روز جمعه بخشی از این کاهش جبران شد. عملکرد بازار فلزات پایه در سال جاری میلادی تاکنون در مجموع منفی بوده اما افق بازار مثبت ارزیابی شده زیرا میزان عرضه رشد محدود دارد و تقاضا افزایش خواهد یافت. بازار برخی فلزات پایه امسال با کسری مواجه است. اگر شاخص دلار همچنان کاهش یابد قیمت ها حمایت خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

روز چهارشنبه همچنین وضعیت تولید صنعتی در منطقه یورو در ماه ژانویه، تغییرات خرده‌فروشی و شاخص بهای تولید کننده در آمریکا و تحقیقات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل اعلام می شود. این ذخیره در ماه های اخیر در مجموع کاهش یافته اما همچنان در سطوح بالا قرار دارد. همچنین امسال تولید نفت شیل در آمریکا به اوج خود می رسد بنابراین اگر اقدام جدیدی از سوی اوپک و روسیه برای بالا بردن قیمت ها انجام نشود بازار رونق پیدا نخواهد کرد.

روز پنجشنبه وضعیت بازار کار آمریکا در هفته و شاخص قیمت واردات و صادرات در این کشور در ماه گذشته اعلام می شود. وضعیت مثبت شاخص های اقتصادی آمریکا به تداوم رونق در بورس این کشور کمک خواهد کرد البته درباره سیاست های ترامپ در حوزه های گوناگون نگرانی‌هایی وجود دارد در نتیجه نوسان در بورس آمریکا و ارزش دلار محدود نخواهد بود.

روز جمعه نرخ تورم در منطقه یورو در ماه گذشته و چند خبر از آلمان منتشر می شود. همچنین سه خبر از بخش مسکن آمریکا و تغییرات تولید صنعتی در این کشور در ماه گذشته در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک هفته گذشته نشان داده شده است:

تحولات سیاسی از جمله تعاملات چین و اتحادیه اروپا با آمریکا، تغییرات شاخص دلار و داده های اقتصادی، این هفته بیشترین تاثیرات را بر بازارهای مالی و مواد خام خواهند داشت. اگر آنطور که پیش بینی شده شاخص دلار رشد کند فشار بر قیمت مواد خام بیشتر خواهد شد. با آنکه شرایط اقتصاد جهان امیدبخش است و این وضعیت بهتر خواهد شد اما به دلیل تنش های سیاسی، سرمایه گذاران ترجیح می دهند بسیاری محتاط باشند.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24