Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

امروز در اولین روز کاری از آخرین هفته سال ، بازار را در حالی آغاز می کنیم که بازارهای جهانی در ساعات پایانی کار خود تا بخش عمده ای از ریزش پایان هفته ای خود را پوشش دادند. در لحظه نگارش این مطلب نفت ۶۵ دلار ، روی ٣٣٠٠ دلار و مس ۶٩۵٠ دلار قیمت دارد. به نظر می رسد از این حیث بخش عمده ای از فشار فروش روی گروه فلزی (خصوصا روی سازان) کاسته خواهد شد و حتی ممکن است مثبت های شکننده ای را در این گروه داشته باشیم. در گروه خودرویی با بازگشت خکاوه...

شروع «آخرین هفته» سال...

تابلو معاملات

در پایان تایم معاملاتی روز چهارشنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با عقب گرد 130 واحدی در محدوده 96860 واحد به کار خود پایان داد. شاخص کل هم وزن نیز 116 واحد از ارزش خود را از دست داد و در 17422 واحد آرام گرفت. نمادهای پارسان با 18 واحد ، شتران با 13 واحد و شیراز با 12 واحد بیشترین تاثیر منفی را به روی شاخص داشتند و در سمت مقابل مپنا با 22 واحد ، وامید با 20 واحد و شخارک با 14 واحد تا حدودی از بار منفی شاخص کاستند. اما در بازار فرابورس آیفکس 1 واحد عقب گرد داشت و در 1080 واحد کار را تمام کرد. مجموع ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس بالغ بر 1530 میلیارد تومان بود و ارزش خالص معاملات تنها در حدود 140 – 150 میلیارد تومان بود. نمادهای فولاد با 7.2 میلیارد تومان ، ذوب با 6.5 میلیارد تومان و خزامیا با 6 میلیارد تومان به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را داشتند. نمودار روزانه شاخص تقریبا از ابتدا تا انتها نزولی بود.

حواشی بازار

*ساعتی پس از اظهارات رئیس دفتر امنیتی رئیس‌جمهور کره جنوبی در کاخ سفید درباره موافقت رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار با رهبر کره شمالی در ماه می، خود دونالد ترامپ در این باره توئیت کرد. رئیس دفتر امنیتی رئیس جمهور کره جنوبی که برای دیدار با مقام‌های آمریکایی در صدر هیاتی به واشنگتن سفر کرد، با آنها درباره دیدار اخیر خود و هیات اعزامی سئول به پیونگ یانگ رایزنی کرد. او گفت: به رئیس‌جمهور ترامپ گفتم که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در دیدار اخیرمان( در پیونگ یانگ) گفت که او متعهد به خلع سلاح اتمی(کره شمالی) است. او متعهد شد که کره شمالی  آزمایش اتمی و موشکی تازه انجام نخواهد داد. این مقام کره جنوبی همچنین تاکید کرد که رهبر کره شمالی بر آمادگی خود برای دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا در اسرع وقت تاکید کرد. وی افزود: رئیس‌جمهور ترامپ از این گزارش ما تشکر کرد و گفت که او در ماه می با کیم جونگ اون به منظور خلع سلاح اتمی دائمی(کره شمالی) دیدار خواهد کرد. حالا در تازه‌ترین خبرها در این باره، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هم در توئیتر اظهارنظر کرد. او نوشت: کیم جونگ اون با نمایندگان کره جنوبی درباره خلع سلاح اتمی صحبت کرد و فقط درباره توقف(آزمایش‌های اتمی) صحبت نکرد. همچنین در این برهه زمانی هیچ آزمایش موشکی توسط کره شمالی وجود ندارد. پیشرفت بزرگی حاصل شده اما تا زمان حصول به توافق، تحریم‌ها باقی خواهند ماند. برای دیدار(با رهبر کره شمالی) برنامه‌ریزی شده است.

*وزیر خارجه روسیه گفت که دیدار میان رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی باید زمینه را برای از سر گیری اقدامات به منظور حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات در شبه‌جزیره کره فراهم کند. وی  روز جمعه ضمن استقبال از اعلام آمادگی ترامپ برای دیدار با رهبر کره شمالی گفت که مسکو امیدوار است که این دیدار زمینه را مذاکرات  خلع‌سلاح هسته‌ای کامل کره‌شمالی فراهم کند. وزیر خارجه روسیه از موضع‌گیری در زمینه سخنان ترامپ مبنی بر اینکه تحریم‌های آمریکا بوده است که زمینه‌ساز چنین وضعی شده است، خودداری کرد.

*رئیس جمهور فرانسه شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که این کشور اقداماتی را برای متوقف کردن توسعه موشک‌های بالستیک ایران انجام می‌دهد. ماکرون طی سخنرانی در همایش یک سازمان یهودی در فرانسه گفت: فرانسه به همراه متحدانش شامل آمریکا و انگلیس در حال انجام اقداماتی علیه فعالیت‌های (موشکی) بالستیک ایران در منطقه است. من (در این باره) گفت‌وگوی طولانی‌ای با نخست وزیر (اسرائیل) داشتم. وی با بیان اینکه خواستار مذاکره با تمام طرف‌ها از جمله ایران است، افزود امنیت اسرائیل اما نباید موضوع مذاکره باشد. رئیس جمهور فرانسه همچنین درباره انتقال سفارتخانه از تل‌آویو به قدس نیز گفت: روزی می‌رسد که فرانسه در زمان مناسب اورشلیم را به پایتختی اسرائیل به رسمیت می‌شناسد. وی مجددا تصمیم رئیس جمهور آمریکا در اعلام قدس به پایتختی رژیم اسرائیل را اشتباه توصیف کرده و افزود: به ترامپ گفتم که با اعلامیه یک جانبه درباره قدس، مرتکب اشتباه شد. زیرا این کمکی به حصول راهکاری برای مناقشات نمی‌کند» رئیس جمهور فرانسه افزود که پیروی کردن از تصمیم آمریکا درباره قدس، در زمان کنونی، باعث می‌شود جایگاه فرانسه به عنوان میانجی منصف ازبین برود. به گفته وی، آمریکا دیگر نمی‌تواند ادعا کند که دارای این جایگاه است.

*سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در خصوص فشارهای آمریکا برای عقب‌نشینی ایران در حوزه موشکی تأکید کرد:  استراتژی ثابت جمهوری اسلامی این است که در حوزه دفاعی و موشکی با هیچ احد، کشور و مرجعی مذاکره نخواهیم کرد. نقوی‌حسینی بیان کرد: موضوع دفاعی را موضوع داخلی کشور دانسته و حق مسلم می‌دانیم که برای دفاع از کشور هر سلاح و امکانی که لازم باشد به‌ جز سلاح‌های کشتارجمعی که از آن‌ها اعلام برائت کرده‌ایم، استفاده کنیم. وی افزود: موضوع موشکی و نظامی که مبتنی بر استراتژی دفاعی است نه تهاجمی، قابل ‌مذاکره نیست.

*وزیر خارجه قطر به اظهارات ولیعهد عربستان که گفته بود موضوع قطر، موضوع کوچکی است و به همین دلیل خود را مشغول آن نمی‌‌کند، واکنش نشان داد. وزیر خارجه قطر گفت:  مقامات سعودی در دیدارها و اظهارات مختلف درباره قطر صحبت می‌کنند و این نشان می‌دهد علیرغم آنچه که ادعا می‌کنند، موضوع قطر برایشان مهم است. بن عبدالرحمن در ادامه، تشبیه بحران پیش آمده میان قطر با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به بحران میان آمریکا و کوبا را محکوم کرد و گفت: کشورها با بزرگی و کوچکی (مساحت) سنجیده نمی‌شوند، ما کشوری کوچکیم اما صاحب عقل‌ها و قلب‌های بزرگی هستیم که به شهروندان توجه داریم اما کشورهای بزرگی هستند که (مقامات آنها) عقل‌ها و قلب‌های کوچکی دارند و دامنه افق دید آنها محدود است.

پیش بینی بازار امروز

ریزش بازارهای جهانی ، نزدیکی به روزهای پایانی سال و شرایط مبهم سیاسی ، اقتصادی همچنان مانع از حضور پررنگ نقدینگی در بازار می شود و در نتیجه بورس تهران چند روزی است (یا بهتر بگویم 2 – 3 هفته ای است) که با شرایط سختی مواجه است. هر چند ریزش قیمت ها جدی نیست و از صفوف فروش سنگین خبری نیست ، با این حال خریداران هم رغبتی از خود برای خریدهای رو به بالا نشان نمی دهند و بیشتر تمایل دارند در دامنه منفی اقدام به خرید نمایند. در طرف مقابل فروشندگان هم برای تامین نقدینگی شب عید و گاها تسویه اعتبار کارگزاری ها ، وقتی می بینند خبری از خریدار در محدوده مثبت نیست ، ناگزیر اقدام به عرضه سهام تحت تملک خود در دامنه منفی می کنند.

اما امروز در اولین روز کاری از آخرین هفته سال ، بازار را در حالی آغاز می کنیم که بازارهای جهانی در ساعات پایانی کار خود تا بخش عمده ای از ریزش پایان هفته ای خود را پوشش دادند. در لحظه نگارش این مطلب نفت 65 دلار ، روی 3300 دلار و مس 6950 دلار قیمت دارد. به نظر می رسد از این حیث بخش عمده ای از فشار فروش روی گروه فلزی (خصوصا روی سازان) کاسته خواهد شد و حتی ممکن است مثبت های شکننده ای را در این گروه داشته باشیم. در گروه خودرویی با بازگشت خکاوه ، بار دیگر هیجان به نمادهای این گروه برگشته است.  به نظر می رسد بازی اصلی روی خکاوه است. هر چند خرید در این قیمت ها دل شیر می خواهد و در وهله بعدی نگاه ها معطوف به زامیاد و خاور است. در قطعه سازها احتمالا امروز صف فروش خرینگ ادامه خواهد داشت. با این حال به نظر می رسد حوالی 140 – 145 سهم می تواند به تعادل برسد. در قطعه سازها ختوقا 200 تومانی و خوساز 220 تومانی به نظر شرایط بدی نداشته باشند. در سایر گروه ها از جمله پتروشیمی ، پالایشی و ... بعید است اتفاق خاصی رخ دهد. این نکته را هم مد نظر داشته باشید که این هفته شاهد اوج فشار فروش برای تامین نقدینگی پیش از تعطیلات سال جدید را خواهیم داشت. بنابراین توصیه می شود برای خرید در محدوده مثبت عجله نکنید!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24