Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در مسکن، تولید، کشاورزی، معدن و غیره رشد اتفاق افتاده است...

عیدی به سهامداران، شاید وقتی دیگر!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت ساختمان (بخش اول)
  • بررسی تکنیکال
    • کالا 4
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت ساختمانی (بخش اول)

شرکت های فعال در صنعت ساختمان طی سال های اخیر همزمان با رکود بخش ساختمان حاشیه نشین بوده اند و درآمدزایی این شرکت ها نیز همچون پروژه های تعریف شده محدود در این صنعت، شرایط مطلوبی سپری نمی کرد. اما این وضعیت برای ساختمانی ها ممکن است به هفته های پایانی خود نزدیک شده باشد. تحرکات در بازار مسکن در حالی مشاهده می شود که تغییر نرخ مسکن، تغییرات نرخ ارز و تورم در بخش هایی از جامعه به وضوح قابل مشاهده است و نقدینگی انباشته شده طی سال های قبل به دنبال یه مامن امن جهت سرمایه گذاری ست. همین موضوع ما را بر آن داشته که صنعت ساختمان را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و در چند بخش به تحلیل شرکت های آن از دید کلان بپردازیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) کالا 4

نماد بورس کالا طی هفته های اخیر پس از شکست خط روند نزولی ترسیم شده پس از دوره سه ساله در شرایط کنونی در محدوده 400 تا 440 تومان در حال نوسان است. این سهم که به نظر می رسد در موج 4 نزولی در حال اصلاح زمانی و قیمتی ست می تواند در نزدیکی 400 تومان مورد توجه خریداران پلکانی قرار گیرد.

لازم به ذکر است که برای سهامداران کوتاه مدتی 390 تومان حد ضرر مناسبی ست اما پیشنهاد سرمایه گذاری در یک دوره میان مدت می تواند بازدهی مورد انتظار را افزایش دهد

مجله خبری

الف) سیاسی

سفر آقای لودریان به تهران که نخستین سفر یک مقام بلند پایه سه کشور اروپایی طرف برجام محسوب می شود در جوی پر تنش و پس از اعلام مواضع تهدید آمیز از سوی رهبران اروپایی نسبت به برنامه موشکی ایران صورت گرفت. وزیر امور خارجه فرانسه در اولین دیدار خود با ظریف ملاقات کرد. درباره این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به وزیر امور خارجه فرانسه گفتم: اتحادیه اروپا باید ایالات متحده را ملزم به رعایت برجام کرده تا اینکه با خواسته های گزاف آن مماشات کند. برای دفاع از توافق هسته ای، حرف زدن صرف کافی نیست؛ به ویژه از آن جهت که ایالات متحده خود مانعی بر سر راه پایبندی اتحادیه اروپا به برجام است. ایالات متحده و اروپایی ها باید به جای زیر سوال بردن برنامه موشکی ایران، تزریق صدها میلیارد دلار تسلیحات را به منطقه ما متوقف کنند. ضروری است با برنامه موشکی مان که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد محدود نشد از تکرار رنجی که مردم ما با موشک باران صدام - و با حمایت غرب - متحمل می‌شدند جلوگیری کنیم.

همزمان با پایان سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران رییس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که کشورش به همراه انگلیس و آمریکا در حال مقابله با برنامه موشکی ایران است. امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه که در یک سازمان فرانسوی یهودی سخنرانی می‌کرد، گفت: ما در همکاری با شرکای آمریکایی و انگلیسی خود در حال انجام اقداماتی برای مقابله با برنامه موشک‌های بالستیک ایران هستیم. ماکرون با بیان این که مایل به مذاکره با هر طرفی از جمله ایران است، ادامه داد: موضوع امنیت اسرائیل قابل مذاکره نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان، روز یکشنبه ۱۱ مارس (۲۰ اسفند) طی سفری رسمی، راهی پاکستان می‌شود. ظریف در این سفر ضمن سخنرانی در مرکز مطالعات استراتژیک اسلام آباد، با سران پاکستان در مورد مسائل مختلف از جمله بندر «چابهار»، خط لوله انتقال گاز ایران و پاکستان، روابط بانکی دو کشور، مسائل مرزی، کنترل قاچاق مواد مخدر در مرزها و همچنین برنامه ریزی برای مبارزه با گروه های تروریستی و جلوگیری از نفوذ داعش در دو کشور، به بحث و تبادل نظر خواهد پرداخت.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

دولتمردان رشد اقتصادی برای امسال و سال گذشته را مثبت اعلام کرده اند و این عدد را برای سال 96 حدود 7 درصد می دانند و این در حالی است که بسیاری از مردم تغییر نیافتن در معیشت خود را عامل رشد نیافتگی اقتصادی می دانند.در همین ارتباط وزیر اقتصاد اعلام کرد که در جواب این سوال که رشد سال گذشته از نفت بود و ما از ظرفیت رشد خود استفاده کردیم و امسال هم از عواید همان بهره‌مندیم، گفت: بلی. همان‌طور که دیدیم در سال گذشته بخش مهمی از رشد از بخش نفت بود، ولی امسال رشد بخش نفت بیشتر از رشد سایر بخش‌ها بوده است. سوال من این است که آیا رشد مسکن داشتیم یا نه؟ در مسکن، تولید، کشاورزی، معدن و ... رشد اتفاق افتاده است. از سوی دیگر تورم پایین بوده و رشد قیمت‌ها هم پایین بوده است. بنابراین نمی‌توان گفت اثر وضعی قیمت‌ها منجر به رشد شده است. در پاسخ به این سوال باید بگویم که خیر! این رشد تولید بوده که انجام شده است. از سوی دیگر باید بررسی کنیم که آیا بیکاری کاهش یافته است؟ اشتغال افزایش یافته است؟ اگر چنین وضعیتی وجود دارد نشان می‌دهد که ما رکود نداریم. او ادامه داد: البته در بخش‌های خاصی از صنعت ممکن است تقاضا وجود نداشته باشد یا تولید نتواند آن مقدار رشد داشته باشد. مثلا فرض کنید در بخش سیمان ظرفیت‌هایی زیادی داشتیم که بخش بزرگی از آن وابسته به صادرات کشورهای همسایه بود که خود یا تعرفه زدند یا کارخانه زدند در نتیجه صادرات ما کم و رشد ما محدود شد. یا اینکه مثلا فعالیت طرح‌های عمرانی و مسکونی ما به اندازه تولید ما نبود. این موارد هم وجود داشت. ولی به هر حال بخش فولاد و پتروشیمی و ... هم هستند که در آنها رشد تولید اتفاق افتاده است. ما هم برای بررسی رشد میانگین بخش‌ها را در نظر می‌گیریم. اکنون می‌بینیم که در خودروسازی، فولاد معدن و... رشد داشتیم.

اما در کارنامه عملکردتجارت خارجیکشور در ۱۱ ماه سال‌جاری، صادرات غیرنفتیکشورمان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصدافزایشداشته است. مجموع صادرات غیرنفتی ایران در ۱۱ ماهه سال‌جاری به ۴۱ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۴ و ۹۶ صدم درصد افزایش داشته است. بر این اساس در ۱۱ ماهه سال‌جاری تشریفات گمرکی ۱۵۱ میلیون و ۸۹۲ هزار تن کالا در گمرکات کشور تماماً به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار ۳۳ میلیون و ۹۳۳ هزار تن سهم واردات و ۱۱۷ میلیون و ۹۵۹ هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۱ صدم درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رئیس کل بانک مرکزی معتقد است که وضعیت بازار ارز از واقعیت اقتصاد ایران فاصله گرفته و دچار ترکش‌های غیربنیادی شده است. سیف در یک برنامه تلویزیونی گفت: «متغیرهای بنیادین اقتصاد به هیچ عنوان نوسان‌های ایجاد شده در بازار ارز ایران را توجیه نمی‌کند.» او در پیکربندی عوامل موثر بر بازار ارز دو عامل بنیادی و غیراقتصادی را توضیح داد. رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد که جهت‌گیری عوامل بنیادین به سمت افزایش قیمت ارز نیست. او رفتار استقبالی مردم از گزینه‌های موجود در بسته ارزی بانک مرکزی را منطبق بر همین ادعا خواند، چرا که به گفته سیف، از سه بخش اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصدی، اوراق گواهی مبتنی بر ارز یا ارز بنیان و پیش فروش سکه طلا، تنها اوراق سپرده ۲۰ درصدی مورد اقبال مردم قرار گرفت. او معتقد است که اگر انتظارات نسبت به آینده منفی بود و مردم نگران از قیمت دلار و یورو در آینده بودند، قاعدتا اوراق گواهی مبتنی بر ارز باید با استقبال بیشتری مواجه می‌شد.

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ روند این گروه در هفته اخیر تحت تاثیر اخبار و شایعات با نوسانات زیادی روبرو شد به گونه ای که در ابتدای هفته شاهد صف خرید برخی نمادها و مثبت بودن شاخص بودیم و این موضوع در انتهای هفته کامل برعکس بود و افت 4 درصدی ایندکس گروه رقم خورد. همزمان با این اتفاق حجم و ارزش معاملات هم افت 8 و 10 درصدی را تجربه کرد.

از جمله اخبار و شایعات مثبتی که باعث رشد گروه در روزهای ابتدایی شده بود خبر جمع آوری تعداد زیادی خودروهای فرسوده و سفر هیئت اقتصادی از فرانسه بود.

در این گروه خکاوه بعد از شفاف سازی در مورد افزایش زیان و محقق نشدن میزان تولید و فروش در حالی که رشد 70 درصدی را در یک ماه اخیر تجربه کرده است بعد از توقف یک روزه با 16 درصد منفی بازگشایی شد. خرینگ نیز با توجه به کاهش 14 درصدی فروش با زیان مواجه شد. همچنین در این گروه ایران خودرو دیزل بلوک ۵٠.٢ درصدی سهام چرخشگر را برای فروش رسماً اگهی کرد. این بلوک با قیمت پایه هر سهم ٢٧٨٧ ریالی در تاریخ بیست و هفتم اسفند ماه به روی میز فروش می رود.

در محصولات شیمیایی؛ شرکتهای این گروه عمدتا در روزهای اخیر معاملات آرام و بدون هیجانی را سپری می کنند و روند کلی آنها خنثی و با کمی شیب منفی می باشد. این مهم به علت آرام گرفتن قیمت نفت و محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی و کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر می باشد.

برای این گروه با توجه به شدت گرفتن رشد مثبت شاخص دلار در مقابل دیگر ارزها انتظار افت برای قیمت محصولات پتروشیمی متصور هستیم.

در فلزات اساسی؛ افزایش شاخص دلار به واسطه آمار مثبت اقتصادی آمریکا در کنار آغاز جنگ تجاری ترامپ با شرکایش باعث افت دسته جمعی کامودیتی ها در بازارهای جهانی شد. این شرایط باعث رقم خوردن معاملات خنثی و با شیب منفی در این گروه شد.

مهمترین اخبار در این گروه، بلوک ذوب بعد از 4 باز ناکامی بالاخره بدون رقابت و با قیمت پایه 75 تومان به فروش رفت. همچنین تولید 11 ماهه شرکتهای بزرگ ایران نشان از رشد مناسب این شرکتها از جمله فولاد مبارکه17درصد، گل گهر 59 درصد، میدکو 25 درصد و .... دارد.

در گروه حمل و نقل ؛ حخزر 8% تعدیل داد. شرکت در خصوص دلایل رشد ٨ درصدی سود خود توضیحاتی داد: افزایش ٧در صدی درآمدهای عملیاتی در پیش بینی جدید سال ١٣٩۶ نسبت به پیش بینی ابتدای سال بابت افزایش نرخ کرایه حمل با توجه به افزایش تقاضای ناشی از واردات غلات ،افزایش تناژحمل از ٢.١۵٨.٢۶٠تن به ٢.٢٢٨.٩١۵تن و همچنین افزایش نرخ دفتری ارز از مبلغ ٣٧.۵٠٠ریال به ۴٠.۶٠٠ریال می باشد که با توجه به اینکه بخش اصلی درآمد عملیاتی شرکت ارزی می باشد این تغییرات باعث بالارفتن میزان درآمد عملیاتی شرکت شده است.همچنین برآورد جدید درآمد بر اساس عملکرد ماهانه شرکت می باشد که تا پایان بهمن ماه سال ١٣٩۶به مبلغ١.٣١١.۵۶١میلیون ریال گزارش گردیده است. افزایش ١٠درصدی بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی عمدتاً تحت تاثیر افزایش سفرها،تناژ حمل و نرخ ارز می باشد که باعث افزایش ١٢درصدی هزینه سوخت و قطعات مصرفی،٢۵درصدی هزینه های عملیاتی شامل نرخ عوارض بندری می باشد که در مجموع باعث افزایش در بهای تمام شده گردید. افزایش ٢٣٢درصدی در سایر اقلام عملیاتی بابت تغییرات نرخ ارز از مبلغ ٣٧.۵٠٠ریال به مبلغ ۴۵.٠٠٠ریال در پایان سال می باشد که با توجه به روند افزایشی نرخ ارز مبلغ پیش بینی افزایش یافت.همچنین مبلغ ٩.٨۴٢میلیون ریال مربوط به خسارت بیمه می باشد که در پیش بینی ابتدای سال برآورد نگردید. همچنین توریل شفاف سازی کرد: ١- مدت قراردادحمل مواد اولیه شرکت تا پایان نیمه اول سال ١٣٩٧ با شرایط قبلی تمدید گردیده است لیکن در خصوص تعدیل نرخ، شرکت در حال مذاکره با کارفرمامی باشد.بدیهی است به محض هر گونه تغییر مراتب، به اطلاع سهامداران محترم خواهد رسید. ٢- افزایش در درآمد عملیاتی و بهای تمام شده عملیاتی و سود ناخالص در مقایسه پیش بینی قبلی ناشی از افزایش در نرخ نیرو کشش مطابق با مصوبه هیت مدیره راه آهن ج.ا.ا و افزایش ٢ درصدی در تن کیلومتر سیر شده توسط ناوگان شرکت بوده است. ٣- هزینه های غیر عملیلتی ناشی از صدور برگ قطعی سال ١٣٩۵ بوده است که از این بابت اصلاحات لازم به عمل آمده است. ۴- کاهش در آمد حاصل از سرمایه گذاری به دلیل عدم فروش کل سهام هرمزگان که قبلاً در پیش بینی ها لحاظ شده بود انجام پذیرفته است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24