Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در آغاز سال جدید میلادی همه انتظار داشتند مانند سال قبل سودی بالا از حضور در بازار فلزات پایه کسب کنند اما آنچه در هفته های اخیر رخ داده با این انتظار سازگار نبوده است. بهتر است سرمایه گذاران تصویری روشن از افق بازار این فلزات و محدوده قیمتی ..

بیایید تکلیف مان را با بازار فلزات پایه روشن کنیم!

بورس24 : در شماره جدید نشریه متال بولتن، وضعیت بازار فلزات پایه بررسی شده و پیش بینی هایی درباره تحولات بازار این فلزات ارائه شده است.

آلومینیوم. در هفته های اخیر فعالان بازار آلومینیوم در انتظار اعلام نتیجه تحقیقات مربوط به واردات این فلز به آمریکا از سوی وزارت بازرگانی این کشور بودند. همزمان، آمار و ارقام مربوط به ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس لندن و شانگهای مورد توجه قرار داشت. گزارش ها نشان می دهد کاهش تولید آلومینیوم در چین بسیار کمتر از پیش بینی ها بوده و این عاملی برای فشار بر قیمت‌هاست. سال گذشته تولید آلومینیوم در چین ۱۱ درصد افزایش یافت. تحلیلگران متال بولتن که معتقد بودند سال قبل بازار این فلز با کسری عرضه مواجه می شود اکنون معتقدند بازار مازاد عرضه داشته است. طبیعی است دیدگاه ها نسبت به وضعیت بازار در آینده منفی شده است. ماه آینده میلادی برنامه کاهش زمستانی تولید آلومینیوم در چین پایان می یابد در نتیجه انتظار می رود میزان ذخیره این فلز در انبارهای تحت تحت نظارت بورس شانگهای افزایش یابد و فشار بیشتری بر قیمت‌ها وارد شود. ابتدای سال جدید میلادی قیمت هر تن آلومینیوم در بورس فلزات لندن 2260 دلار بود و اکنون این رقم به 2150 دلار کاهش یافته است. یک عامل دیگر فشار بر قیمت ها رشد شاخص دلار است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

سرب. قیمت سرب در مسیر رشد حرکت کرده و یک عامل این رشد، محدودیت عرضه است. در سال جاری میلادی بالاترین قیمت این فلز ۲۶۸۵ دلار بود که ابتدای ماه گذشته مشاهده شد. نوسان در قیمت این فلز در روزهای اخیر تحت تاثیر رشد شاخص دلار و اخبار مربوط به شرایط بخش تولید کارخانه ای و خدمات در چین و اقتصادهای توسعه یافته بوده است. کارشناسان نسبت به افق بازار سرب خوشبین هستند. کاهش ذخیره این فلز در بورس فلزات لندن، محدودیت عرضه و احتمال کاهش شاخص دلار، سه عامل این خوشبینی هستند. ماه گذشته میلادی به طور متوسط هر روز ۱۴۰۰ تن سرب از انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن خارج شد در حالی که ماه قبل از آن (ژانویه)، میزان برداشت 575 تن در روز بود. آخرین باری که میزان ذخیره این فلز در سطح کنونی یعنی 115 هزار تن بود آگوست سال 2009 بود و میزان پایین ذخیره به رشد قیمت ها کمک می کند. همچنین میزان ذخیره سرب در بورس شانگهای در حال کاهش است. پیش بینی می شود امسال و سال آینده بازار سرب با کسری مواجه باشد در نتیجه شرایط برای رشد قیمت این فلز فراهم است. در ماه های آینده قیمت سرب بین 2700 دلار تا 2900 دلار نوسان خواهد کرد. قیمت سرب ابتدای سال جاری میلادی ۲۵۵۰ دلار بود و اکنون در محدوده 2350 دلار قرار دارد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

مس. ابتدای سال جاری میلادی، فعالان بازار مس انتظار داشتند سال پیش رو بازار این فلز پررونق باشد. هنوز هم امکان تحقق این پیش بینی وجود دارد اما طی دو ماه اخیر، ذخیره مس در بورس های فلزی بزرگ جهان افزایش یافته و نیز اختلال بزرگی در عرضه مشاهده نشده است. همچنین رشد شاخص دلار بر قیمت این فلز مهم پایه فشار وارد کرده است. احتمال کاهش عرضه بسیار کم است در نتیجه تنها در صورتی که ارزش دلار کاهش یابد یا خبری بسیار مثبت از اقتصاد چین منتشر شود می توان به افزایش قیمت مس امیدوار بود. در ماه جاری میلادی اگر شاخص دلار کاهش پیدا کند و فعالیت های ساخت و ساز در چین افزایش یابد قیمت ها به محدوده 7200 بازخواهد گشت. در سه ماهه کنونی متوسط قیمت هر تن مس حدود ۷۱۰۰ دلار خواهد بود. ابتدای سال جاری میلادی قیمت مس در محدوده 7200 دلار قرار داشت و اکنون قیمت‌ها 250 دلار از این رقم پایین تر است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

روی. قیمت روی ماه گذشته میلادی در محدوده بالاترین میزان در ۱۰ سال اخیر نوسان می کرد و تا مرز ۳ هزار و ۶۰۰ دلار در هر تن رسید. تحلیلگران متال بولتن با توجه به میزان رو به رشد عرضه این فلز انتظار نداشتند قیمت ها تا این حد بالا رود. با این حال فعلا افق بازار مثبت است و یک دلیل این خوشبینی، کاهش ذخیره روی در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن است. کاهش ارزش دلار و شاخص های مستحکم بنیادی نیز در رشد قیمت ها موثر خواهند بود. در سه ماهه کنونی قیمت ها نوسان های بزرگ داشته و این روند ادامه می یابد. در ماه های آینده همزمان با افزایش عرضه روی از معادن، فشارهایی بر قیمت این فلز وارد خواهد شد و احتمال کاهش قیمت ها وجود دارد. بیشترین استفاده از روی در صنعت فولاد انجام می شود. برخی کارشناسان معتقدند افزایش قابل ملاحظه قیمت ها در سال گذشته سبب شده بازار به استراحت نیاز داشته باشد و رشد قیمت ها به سطوح بالاتر مستلزم وجود محرک جدید است. اقتصاد چین سال گذشته 6.9 درصد رشد کرد. امسال نرخ رشد بین ۶ و نیم درصد تا 6.8 درصد خواهد بود با این حال بعید است میزان تقاضای چین برای فلزات پایه کاهش یابد. اما نباید انتظار داشت مصرف این فلز رشد قابل ملاحظه داشته باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

نیکل. اواسط ماه گذشته میلادی قیمت هر تن نیکل به ۱۴ هزار و ۴۰۰ دلار یعنی بالاترین میزان در ۳ سال اخیر رسید. هنوز هم تیترهای جذاب درباره رونق بازار خودروهای برقی، باتری این خودروها و مصرف نیکل در آنها منتشر می شود. این خبرها مسلما به رشد قیمت نیکل کمک خواهند کرد. همچنین نباید کسری عرضه در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را از یاد ببریم. تحلیلگران متال بولتن معتقدند امسال نیز بازار نیکل با کسری مواجه خواهد بود. در دو سال اخیر تولید باطری برای خودرو های برقی زیاد نبود و اگر مصرف این خودروها افزایش یابد شرایط برای رشد قیمت نیکل فراهم تر خواهد بود. اخیرا ذخیره نیکل در انبارهای بورس فلزات لندن با سرعت بیشتری کاهش یافته است. مجموعه این شرایط نشان می دهد وضعیت قیمت ها در آینده بهتر خواهد بود. در کل سال گذشته ذخیره نیکل در بورس فلزات لندن تنها ۴۲۹۰ تن کاهش یافت اما در دو ماه ابتدایی سال جاری میلادی، میزان کاهش ۳۰ هزار تن بوده است البته میزان ذخیره بالاست و ممکن است هر لحظه روند کاهش ذخیره معکوس شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

قلع. بازار قلع سال جدید را قدرتمندانه آغاز کرد. اواخر ماه دسامبر سال پیش، قیمت ها به ۱۸ هزار و ۶۰۰ دلار رسیده بود اما اواسط ماه ژانویه سرمایه‌گذاران شاهد رشد قابل ملاحظه قیمت‌ها و رسیدن آن به ۲۲ هزار دلار بودند. کاهش ارزش دلار و پیش بینی رشد تقاضا دو عامل افزایش قیمت ها بودند. البته میزان پایین ذخیره این فلز در انبارهای بورس فلزات لندن و کاهش موقت صادرات اندونزی نیز در این زمینه موثر هستند. با آنکه احتمال افزایش قیمت ها به بالاتر از ۲۲ هزار دلار در ماه جاری وجود دارد اما محتمل تر آن است که افزایش عرضه سبب کاهش قیمت ها شود. در سه ماهه کنونی متوسط قیمت هر تن قلع 20500 دلار خواهد بود. در دو ماه نخست امسال این رقم 21 هزار دلار بود. میزان ذخیره قلع پایین است و امسال بازار این فلز در وضعیت کسری عرضه قرار خواهد داشت بنابراین پس از اندکی اصلاح، شاهد ورود قیمت ها به روند بلندمدت رشد خواهیم بود. قیمت قلع ابتدای سال جاری میلادی در محدوده 20200 دلار قرار داشت و اکنون در سطح 21700 دلار در نوسان است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24