Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : بازار فولاد هنوز هم آرامش قیمتی خود را حفظ کرده ولی رشد نسبی تقاضا تاکنون اجازه نداده که قیمت‌ها وارد یک فاز کاهشی شود و همین سیگنال برای حفظ قیمت‌ها کافی بوده و هست اگرچه انتظارات از این بازار را برآورده نکرده و می‌توان هنوز هم به جرقه‌های رشد قیمتی خودش‌بین بود. در بازار پلیمرها اما شاهد رشد حجم معاملات بودیم اما روند عمومی بازار از کاهش نسبی قیمت‌ها حکایت داشت که باید دلیل آن را در افزایش عرضه‌ها در بورس کالا دانست. بورس انرژی هم با معاملاتی متعادل در حال تثبیت موقعیت خود در فاز رکوردشکنی ارزش معاملات اسفندماه در تاریخ فعالیت بورس انرژی است... بازار آتی رشد محدودی را تجربه کرد اگرچه قیمت نقدی سکه چندان هم جذاب نبود و با آرامش قیمتی و حتی میل به افت نرخ رو به رو شد. این شرایط به صورت کلی سیگنال خطرناکی از احتمال بازگشت قیمتی در بازار آتی را برجسته می‌سازد مخصوصاً در زمانی که یکی از طولانی‌ترین دوره‌های رشد قیمت‌ها در بازار آتی تجربه شده و نرخ‌های جذابی هم به ثبت رسیده است. هنوز نمی‌توان اظهار نظر قاطعی داشت ولی بازار ترسناک شده و تنها شجاع‌ترها در این بازار ایفای نقش می‌کنند...

وقتی خریدار کنار نمی کشد

بورس24 : بازار فولاد هنوز هم آرامش قیمتی خود را حفظ کرده ولی رشد نسبی تقاضا تاکنون اجازه نداده که قیمت‌ها وارد یک فاز کاهشی شود و همین سیگنال برای حفظ قیمت‌ها کافی بوده و هست اگرچه انتظارات از این بازار را برآورده نکرده و می‌توان هنوز هم به جرقه‌های رشد قیمتی خودش‌بین بود. در بازار پلیمرها اما شاهد رشد حجم معاملات بودیم اما روند عمومی بازار از کاهش نسبی قیمت‌ها حکایت داشت که باید دلیل آن را در افزایش عرضه‌ها در بورس کالا دانست. بورس انرژی هم با معاملاتی متعادل در حال تثبیت موقعیت خود در فاز رکوردشکنی ارزش معاملات اسفندماه در تاریخ فعالیت بورس انرژی است.

بازار آتی رشد محدودی را تجربه کرد اگرچه قیمت نقدی سکه چندان هم جذاب نبود و با آرامش قیمتی و حتی میل به افت نرخ رو به رو شد. این شرایط به صورت کلی سیگنال خطرناکی از احتمال بازگشت قیمتی در بازار آتی را برجسته می‌سازد مخصوصاً در زمانی که یکی از طولانی‌ترین دوره‌های رشد قیمت‌ها در بازار آتی تجربه شده و نرخ‌های جذابی هم به ثبت رسیده است. هنوز نمی‌توان اظهار نظر قاطعی داشت ولی بازار ترسناک شده و تنها شجاع‌ترها در این بازار ایفای نقش می‌کنند.

وضعیت معاملات آتی سکه در روز گذشته – 14 اسفند

شرح

حجم

موقعیتهای باز

درصد تغییر موقعیت‌ها

قیمت تسویه (ریال)

درصد تغییر قیمت تسویه

قرارداد آتی سکه طلا تحویل اسفند ماه 1396

705

1,271

-73

15,871,986

0/63

قرارداد آتی سکه طلا تحویل اردیبهشت ماه 1397

616

1,422

137

16,018,831

0/6

قرارداد آتی سکه طلا تحویل تیر ماه 1397

330

2,129

75

16,237,682

0/71

قرارداد آتی سکه طلا تحویل شهریور ماه 1397

1673

4,716

-56

16,528,279

0/51

قرارداد آتی سکه طلا تحویل آبان ماه 1397

25508

18,562

639

16,891,529

0/46

معامله بیش از 14 میلیون کیلووات ساعت در بازار برق

معامله 14 میلیاردی بورس انرژی در روز سه‌شنبه نشان داد که این بازار کف معاملاتی خود در این سطوح را به دست آورده و می‌تواند با تکیه بر حجم‌های معاملات پیشین رکوردهای مطلوبی را به ثبت برساند. هم‌اکنون و برای اسفندماه رکورد تاریخی معاملات ماهانه در بورس انرژی شکسته شده و همین نکته شاید برای جشن پیروزی بورس انرژی در سال جاری کافی باشد زیرا رکوردهای بزرگی در این بازار در سال جاری شکسته شده است.

در تابلوی قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر در نماد "سمپنا 971"، 169،000 قرارداد به ارزش بیش از 499 میلیارد و 852 میلیون ریال و در نماد "سنفت971" 34،222 قرارداد با ارزش بیش از 101 میلیارد و 854 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند.

امروز بازار برق بورس انرژی ایران نیز شاهد معامله 1 میلیون و 4 هزار قرارداد معادل 14 میلیون و 360 هزار کیلووات ساعت به ارزش بیش از 3 میلیارد و 664 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپیک و میان‌باری با متوسط قیمت 315 و 255 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 97/01/16 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/12/19و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/12/19 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغاز شد.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

100

تن

16037

16037

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

125

تن

19097

19097

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ بین الملل

0

تن

-

378

دلار(سنا)

گاز مایع پالایش گاز سرخون و قشم در رینگ بین الملل (بازرگانی گاز ایران)

2500

تن

355

365

دلار(سنا)

حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

300000

لیتر

17412

17412

ریال

هیدروکربن سبک حاصل از برش اول میعانات گازی ایلام کد LC5 ساینا شیمی بهشت در رینگ بین الملل با کد استاندارد 251030127

0

تن

-

510

دلار(سنا)

متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی

2563

تن

13730.50

13639

ریال

پنتان پلاس پتروشیمی پارس در رینگ داخلی

506

تن

20575

20575

ریال

برش سنگین شرکت پتروشیمی شازند در رینگ داخلی

3013

تن

15220

15220

ریال

حلال 410 پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی

0

لیتر

-

17245

ریال

سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

200

مترمکعب

13794

13794

ریال

آرامش بازار فولادو تداوم جرقه‌های مثبت اما محدود

ثبت نسبی قیمت‌ها در روز سه‌شنبه نیز به ثبت رسید تا جایی که می‌توان از یک هفته مهم با آرامش قیمت‌ها یاد کرد. نزدیکی به روزهای پایانی سال به تقویت تقاضا منجر شد اگرچه میل به فروش در نهایت اجازه نداد تا شاهد رشد قیمت‌ها باشیم البته همین روند مطلوب هم یک موفقیت برای بازار فولاد به شمار می رود. این در حالی است که روزهای پایانی سال و زمان رشد تقاضه به انتهای فعالیت بازار بسیار نزدیک شده یعنی ادعای رشد قیمتی برای هفته جاری و حتی هفته آینده چندان هم مجالی برای خودنمایی نخواهد داشت آن هم در وضعیتی که شرایط بازار در سال‌ آینده به هیچ عنوان روشن نیست و احتمالاً ضعف تقاضای مرسوم در فرودین‌ماه ، باز هم بازار را آزار می‌دهد. این شرایط احتمالاً تا پایان سال به طول می‌انجامد ولی اگر تلاش برای حداکثر کردن حجم فروش نبود ؛ هم‌اکنون بازاری افزایشی را شاهد بودیم اما هنوز هم تکانه‌های محدود قیمتی و جرقه‌های رشد نرخ فرصت محدودی دارند ولی توان به آتش کشیدن بازار از این جرقه‌های رشد مقطعی چندان هم منطقی نیست. رشد قیمت شمش که در روزهای اخیر ادامه داشته هم تاکنون از بازار حمایت نکرده است ولی وجود تقاضای مؤثر گسترده آن هم در روزهای پایانی سال برای شمش هم به نظر می‌رسد جدی نبوده و این به معنی رشد نرخ بدون وجود تقاضاست. این شرایط نشان می‌دهد که بازار فولاد تنها از سمت چند خریدار محدود شمش به فعالیت خود ادامه می‌دهد ولی با توجه به قیمت‌های بالای جهانی ، حفظ همین سطوح قیمتی و ارائه نرخ بالا و البته شفاف برای دلار به معنی جهش بهای مصنوعات فولادی بعد از تعطیلات نوروز خواهد بود که همین نکته دلیل برخی از حجم‌های نسبتاً مطلوب شمش است.

تمامی این شرایط محرک‌هایی مهم هستند ولی بازار فرصتی برای خودنمایی نخواهد داشت و همین منوال در نهایت می‌تواند بازاری با ثبات با جرقه‌های رشد نرخ را ایجاد کند که احتمالاً بخش هایی از بازار را با خود همراه ساخته و روزهای پایانی سال می‌تواند با رشد قیمتی همراه شود ولی برای بازار چندان هم مهم نخواهد بود.

جرقه‌های تقاضای روزهای آخر سال

اولویت روی میز این روزهای بازار ؛ جمع آوری نقدینگی برای پرداخت معوقات و حقوق و دستمزد و پاداش پایان سال/ حوزه‌های ارزش افزوده آفرین همچنان مغفول و مذموم

کانال تلگرامی گزارشگر بازار فولاد: رصدها و شنیده های بازار حکایت از بهبود تقاضا در سه روز ابتدایی هفته جاری داشت؛ این وضعیت در کنار سیگنال‌های مثبت مخابره شده از بازارهای جهانی همراه با افزایش نرخ شمش حوزه القایی در روز گذشته، می توانست فرصت مناسبی برای موج سازی و القای پالس افزایش نرخ حوزه نورد به بازار تقاضا باشد؛ اما فرصت محدود در ده روز آخر فعالیت رسمی بازار فولاد و نیاز مبرم به نقدینگی در اکثر واحدهای تولیدی برای پرداخت پاداش های پایان سال و تسویه برخی معوقات؛ مجال تعریف سناریوی جدید برای بازارسازی پایان سال را نداد و بطوریکه در لایه‌های مختلف زنجیره تامین‌ دیده میشود؛ تمرکز این واحدها فعلا معطوف جمع آوری نقدینگی بیشتر از طریق جذب تقاضاهای دست به نقد باقی مانده در این روزهای باقیمانده پایان سال است؛ کما اینکه شاهد هستیم علیرغم افزایش حدود 10 الی 20 تومانی شمش القایی در برخی از مبادی این حوزه و در روز گذشته؛ تعداد معدودی از مبادی حوزه نورد بدون توجه به این موضوع با کاهش قیمت سعی در جذب تقاضای بیشتر داشتند و این موضوع به روشنی نشان از تلاش این مبادی در جمع آوری نقدینگی تا قبل از تعطیلات 15 الی 20 روزه پیش روی بازار دارد.

امروز تقاضا اندکی ضعیف تر از سه روز گذشته رصد شد اما این به معنای عدم وجود تقاضای پایان سال نیست، چراکه با خروج مقادیر زیادی از سرمایه‌ ها از بازار داخلی مقاطع طویل فولادی؛ بازار رفته رفته و به خصوص در دو سال اخیر کوچک و کوچکتر شده بطوریکه حجم کلی ظرفیت ذخیره‌سازی انبارهای فعال کنونی هم در بهترین حالت پذیرش نرخهای جذاب، فوق‌العاده کاهش پیدا کرده و آنطور که از رفتار فعالان بازار دیده می شود؛ حتی در مواقع هیجانی و در اوج التهابات بازار هم بیشترین زمان پایداری التهاب فراتر از سه الی پنج روز نبوده است که این موضوع به روشنی نشان از محدود شدن بیش از پیش ظرفیت پذیرش تقاضای بازار داخلی در این حوزه و به خصوص حوزه‌های مرتبط با ساخت و ساز دارد.

در حال حاضر تمرکز دولت بیشتر بر روی توسعه و صادرات محصولات نیمه ساخته شده قرار داشته؛ و بطوریکه دیده میشود توجه به محصولات نهایی چه از لحاظ توسعه چه از لحاظ بسترسازی برای بازارهای داخلی و یا حتی صادراتی در خصوص این لایه ها هنوز مغفول مانده است.

در بحث بازار داخلی مشکل اصلی عدم توجه ویژه به توسعه زیرساخت‌های عمرانی کشور که با نگاه به بخش های خصوصی است؛ هنوز لاینحل باقی مانده و همچنان فکری اساسی به حال آن نشده و فقط صورت مسئله از شکلی به شکل دیگر تغییر می نماید؛ بطوریکه در تازه‌ترین اقدام دولت با موافقت با افزایش مجددسودهای بانکی؛عملا سرمایه های سرگردان وبلاتکلیف بازار را به جای هدایت به حوزه های سرمایه‌ پذیر ارزش آفرین وبه خصوص ساخت و ساز، مجددا به بانک ها و سودهای بدون پشتوانه بازگرداند.

در خصوص بازارهای صادراتی، برخی از کارشناسان معتقد به ماهیت مزیت رقابتی موجود در حوزه‌های خام فروشی و یا صادرات محصولات نیمه ساخته شده برای فولادسازان ایران به نسبت سایر عرضه‌کنندگان بین‌المللی هستند؛ غافل از اینکه هر پتانسیل رقابتی را نمی توان یک مزیت ارزش آفرین به شمار آورد؛ و یا به عبارت دیگر مسابقه خام فروشی در بازارهای بین‌المللی و یا شکل نسبتا کامل تری از آن تحت عنوان صادرات محصولات نیمه ساخته شده؛ نمی تواند به عنوان یک مزیت ارزش آفرین محسوب گردد؛ به خصوص اینکه پرچمدار این نوع فعالیتها یا همان کشور چین هم در نهایت به این نتیجه رسیده که میبایست با کاهش خام فروشی؛ تمرکز خود را بیشتر معطوف حوزه‌های با ارزش‌افزوده آفرینی بیشتر نماید و لذا در تازه‌ترین اقدامات به کاهش گام به گام و مرحله به مرحله ظرفیت‌های تولید فولاد خام خود مبادرت نموده است؛ از طرفی برخی از کارشناسان معتقدند، تهدید اخیر ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد، در نهایت منجر به جنگ تعرفه‌ای جهانی و کاهش واردات کشورهای مختلف خواهد شد؛ که نتیجه آن ممکن است به افزایش حجم عرضه های بین‌المللی و در نهایت به رقابت منفی در این حوزه منجر گردد که بطور حتم برای فولادسازان ایرانی فعال در حوزه‌های صادراتی یک امتیاز منفی در ابعاد مختلف محسوب خواهد شد.

این در حالی است که بنا بر گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، در حوزه صادرات محصولات نهایی امسال 25 درصد کاهش به نسبت سال گذشته اعلام شده است که این موضوع نشان از توجه تک بعدی دولت به حوزه خام فروشی دارد و به جای توسعه بیشتر لایه‌های ابتدایی و کشف معادن بیشتر برای صادرات با حداقل ارزش افزوده؛ حکایتی شبیه به حوزه صادرات نفت خام؛ میبایست فکری به حال توسعه و تکمیل لایه‌های پایینی ارزش ‌افزوده آور در زنجیره تأمین گردد

آرامش بازار پلیمرها در روزهای پایانی سال

نوسان قیمت‌ها در بازار آزاد پلیمرها محدود است اگرچه هنوز هم میل به افت نرخ دیده شده و البته بالابودن نسبی حجم عرضه‌ها در بورس کالا نیز خود دلیلی برای تضعیف بازار داخلی با کاهش نرخ است. زمان اوج خرید در بازار آزاد به پایان رسیده و مواد اولیه مورد معامله در بورس کالا نیز به منظور تولید در روزهای پایانی سال و یا حتی در ایام تعطیلات است اگرچه زمان چندانی برای تولید برای فروش در شب عید هم باقی نیست. تجمیع این شرایط انتظار بازاری آرام را در ذهن تداعی می‌کند اگرچه چنین رفتاری با این وضوح در بورس کالا مشاهده نشد.

حجم معاملاتی نزدیک به 35 هزار تن برای انوع پلیمرها تنها در روز سه‌شنبه به معنی آن است که بازار در هفته جاری وارد یک فاز افزایشی قدرتمند شده و از رکود نسبی در دو هفته اخیر عبور کرده است. رشد عرضه‌های و وجود تقاضا در بستر بازار و بورس کالا و موجودی پایین انبارها همگی دست به دست هم دادند تا بازار پلیمرها با رشد حجم معاملات و خوش‌بینی‌های جدیدی رو به رو شوند که برای آینده بازار بسیار مهم خواهد بود. از هم‌اکنون می‌توان گفت که معاملات هفته آینده از رونق چندانی برخوردار نیست زیرا زمان کافی برای معامله ، تسویه وجوه ، صدر قبض انبار ، صدور حواله حمل و در نهایت حمل و تحویل در مقصد وجود نداشته و بازار ترجیح می دهد که از ریسک‌های احتمالی فاصله گرفته و خرید اصلی خود را در همین هفته به انجام برساند. رخدادی که در رشد حجم معاملات قابل رهگیری است. پس از ثبت معاملات جذاب روز گذشته خوش‌بینی به بازار امروز افزایش یافته بود که در آمارهای درج شده می‌توان این شرایط را با وضوحی کافی مشاهده کرد.

در صورت شفاف‌تر شدن قیمت دلار احتمالاً نرخ‌های پایه در بورس کالا و بازار آزاد افزایش می‌یابد و این به معنی سود تجاری کافی برای خرید در سال جاری و تولید در سال آینده خواهد بود.

برخی از مهمترین معاملات پلیمرها در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی اتیلن سبک خطی 0209AA

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

51,353

51,419

4400

4598

4400

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781

پتروشیمی تندگویان

سلف

53,492

57,727

2178

4499

2178

پلی اتیلن سنگین اکستروژن 6366M

پتروشیمی ایلام

نقدی

61,203

63,784

2024

3850

2024

پلی پروپیلن نساجی RG1102XK

پتروشیمی رجال

نقدی

53,965

57,572

1197

3108

1197

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

64,653

65,865

2000

2800

2000

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

40,693

40,693

2508

2706

2376

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

نقدی

39,472

41,732

572

2552

572

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

39,879

39,884

2000

2500

2000

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG825

پتروشیمی تندگویان

سلف

54,476

58,573

418

2255

418

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG821

پتروشیمی تندگویان

سلف

56,133

58,596

902

2024

902

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

سلف

40,693

40,705

1700

1860

1700

پلی اتیلن سبک فیلم 0075

پتروشیمی بندرامام

سلف

52,534

52,603

1500

1750

1500

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG731

پتروشیمی تندگویان

سلف

53,026

57,424

352

1727

352

پلی پروپیلن فیلم HP525J

پلی پروپیلن جم

نقدی

54,388

59,826

504

1512

504

پلی استایرن مقاوم 7240

پتروشیمی تبریز

نقدی

70,874

73,857

750

1510

750

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG732

پتروشیمی تندگویان

سلف

51,421

56,563

132

1452

132

پلی اتیلن سنگین دورانی 3840UA

پتروشیمی تبریز

نقدی

52,033

54,874

750

1360

750

پلی اتیلن سنگین لوله CRP100N

پتروشیمی جم

سلف

64,938

64,938

3003

1012

770

پلی اتیلن سنگین بادی 0035

پتروشیمی بندرامام

نقدی

55,103

55,103

3000

990

680

پلی اتیلن سبک فیلم 0075

پتروشیمی بندرامام

سلف

52,534

52,534

1500

950

840

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24