Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در این شماره از چشم انداز وضعیت تولید و فروش گل سر سبد گروه سنگ آهن یعنی سهام شرکت گل گهر با نماد «کگل» را که اخیرا گُل خوبی زده ، مورد تحلیل و بررسی قرار می دهیم. این شرکت در ابتدای دوره سود هر سهم خود را در سطوح ٣١٩ ریالی پیش بینی کرد اما این سود بارها تغییر کرد. ابتدا در دوره ٣ ماهه این رقم تا سطوح ٣٩۶ ریالی تعدیل شد. سپس شرکت این رقم را در گزارش ۶ ماهه به ۴۴۴ ریال افزایش داد. در ادامه طی گزارش حسابرسی شده ۶ ماهه یک افزایش ...

«ابهامات سیاسی – اقتصادی !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات سومین روز کاری هفته با فشار عرضه روبرو شد و البته این وضعیت تا حدودی قابل پیش بینی بود چراکه قرار گرفتن در روزهای پایانی سال و افزایش ابهامات سیاسی و اقتصادی سبب بر هم خوردن تعادل بین سمت عرضه و تقاضا شده است. برخی معتقدند عدم ارئه پیش بینی سود و زیان برای سال 97 سبب ابهام در فضای بازار شده و افت کیفیت معاملات را رقم زده است. به نظر طرز تفکر این دسته از تحلیلگران صحیح و بجا باشد چراکه ما نیز قبلا بارها روی این موضوع تاکید کرده بودیم و گفتیم که عدم ارائه بودجه سبب افزایش ابهام در بازار می شود. متاسفانه بورس با استفاده از اهرم فشار برنامه خود را عملی نمود و البته تصمیمات دولت ( افزایش نرخ بهره ) و بروز جنگ تجاری بین آمریکا و سایر کشورها نیز در وضعیت فعلی بی تاثیر نبوده است.

به نظر بازار تا پایان هفته و احتمالا روزهای ابتدایی هفته آتی فشار عرضه را داشته باشیم اما انتظار می رود به مرور شاهد برقراری تعادل بین سمت عرضه و تقاضا باشیم چراکه اولا قیمت ها اصلاح خوبی شده اند و ثانیا فشار فروش در راستای تامین نقدینگی برای روزهای پایانی سال ، مهار خواهد شد. بنابراین ما 10 روز کاری داریم که احتمالا 4 – 5 روز همراه با فشار عرضه باشد و مابقی روزها می توان بازار بهتری را انتظار کشید. البته بهبود وضعیت بازار تا حدودی به برقراری آرامش در بازارهای جهانی بستگی دارد و اگر قرار بر فضای ملتهب در کامودیتی ها باشد ، نمی توان رشد بازار به ویژه در گروه های بزرگ و صادرات محور را انتظار داشت.

انتشار گزارش ناامید‌کننده از بخش تولید چین در کنار افزایش نگرانی در مورد بروز جنگ تجاری بین ترامپ و شرکای بزرگ آمریکا و همچنین افزایش موجودی انبار در بازار فلزات لندن عوامل فشار بر قیمت کالاها در بازارهای جهانی به شمار می‌ روند. به دنبال خبر جنگ تجاری بین آمریکا و اروپا ، سهام شرکت‌ های فولادی در آسیا روند نزولی پیش گرفتند. این موضوع علاوه بر فشار بر بازارهای جهانی به ‌عنوان یکی از مهمترین‌ عوامل اثر‌گذار بر معاملات سهام کشور ( با توجه به ارزش بازار بالای 50 درصدی نمادهای کالایی ) تردید‌ها در بورس تهران را افزایش داده است. به نظر بازار برای برگشت قوی نیاز به تحولات مثبت پیرامونی به ویژه در بازارهای جهانی دارد. اما بیش از این پر حرفی نکنیم و با همین مقدمه به سراغ بازار برویم. بازاری که امروز ترمز خودرویی ها را گرفته و شاهد پیاده شدن نوسانگیران از رکاب نمادهای این گروه بودیم. در سوی دیگر اما 2 گروه زغالی و محصولات کاغذی را داشتیم که با افزایش تقاضا صدرنشین بازار بودند ... !!

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 20 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته ، منفی 2 گروه خودروسازی و شرکت های چند رشته ای و مثبت 2 گروه زغالسنگ و محصولات کاغذی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا هم احتمالا وضعیت به همین صورت باشد و تا پایان هفته نباید انتظار خاصی از بازار داشت. با این حال تحولات مثبت احتمالی در بازارهای جهانی و رسیدن هر گونه خبری از حوزه سیاسی می تواند در نوسانات کوتاه مدتی بازار موثر باشد و کمی بازار را از این وضعیت نجات دهد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* وزیر خارجه فرانسه در آستانه سفر به ایران هشدار داده که اگر ایران به نگرانی‌ ها درباره برنامه موشکی بالستیک این کشور توجه نکند ، ممکن است با تحریم‌ های تازه‌ ای روبرو شود. ژان ایو لودریان گفته است برنامه ایران شامل موشک ‌هایی است که برد آنها "هزاران کیلومتر" است و این برنامه‌ "با قطعنامه‌ های شورای امنیت سازمان ملل متحد سازگار نیست و از نیاز ایران برای دفاع از مرزهایش فراتر می ‌رود." برنامه‌ موشکی ایران و نقش این کشور در منطقه به ویژه در سوریه و یمن دو موضوعی است که کشورهای بزرگ اروپایی مانند آمریکا از آن انتقاد می‌ کنند و خواهان مذاکره با ایران بر سر آنها هستند.

* در سوی دیگر ، بنا بر اعلام کاخ الیزه ، امانوئل ماکرون رئیس‌ جمهور فرانسه تلفنی با همتای ایرانی‌اش گفت‌وگو کرده است. او در این تماس از ایران خواسته «فشار لازم» را به دولت سوریه بیاورد تا به درگیری در غوطه شرقی پایان داده و دسترسی انسان‌دوستانه را فراهم کند. وی ایران را به دلیل داشتن ارتباط نزدیک با دمشق ، دارای «مسئولیت ویژه» در این زمینه دانسته است. بنا بر اعلام الیزه «دو رئیس‌ جمهور توافق کردند که در روزهای پیش رو به نحوی عملیاتی برای دستیابی به نتیجه ، با سازمان ملل ، دمشق و کشورهای درگیر در سوریه، همکاری کنند. در این بیانیه همچنین آمده است : ماکرون بر تعهد فرانسه بر توافق هسته‌ ای و اجرای دقیق آن تأکید کرد. او همچنین درخواست‌ های فرانسه درباره موضوعاتی خارجی از چارچوب توافق به ویژه نگرانی‌ ها درباره برنامه موشکی و موضوعات امنیت منطقه‌ ای به خصوص در لبنان را یادآور شد و از ایران خواست پاسخ روشنی به این مسائل بدهد. او تأکید کرد که انتظار ما این است که ایران به کاهش تنش در منطقه و حل بحران‌ های خاورمیانه کمک کند. طرفین توافق کردند که تمام این موضوعات در جریان سفر لو دریان به تهران ، مورد بحث قرار گیرند.

* اسرائیل تحریم فلج‌ کننده را علیه ایران خواستار شد. «ران درمر» سفیر اسرائیل گفت : اگر ایران به توسعه موشک‌های بالستیک ادامه داد ، با تحریم‌ های فلج‌ کننده مواجه می شود. تحریم‌ها شامل تحریم نفتی و تحریم علیه بخش مالی است.

ب) در حوزه اقتصاد :

* عصر روز گذشته ، وزیر امور اقتصادی و دارایی در راس هیاتی 75 نفره متشکل از مقامات دولتی و بخش خصوصی برای برگزاری چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه وارد مسکو شد. مسعود کرباسیان در سفر 3 روزه خود به مسکو ضمن برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور ، امضای سند اجلاس کمیسیون مشترک و امضای چندین موافقت نامه همکاری و یادداشت تفاهم دوجانبه ، دیدار با مقامات ارشد اقتصادی و سیاسی روسیه را نیز در دستور کار دارد.

* وزارت صنعت معدن و تجارت در حال آماده سازی فهرستی از صنایع است که در وضعیت اشباع قرار دارند یا سرمایه گذاری در آن ها پرریسک خوانده شده است. در این فهرست صنایعی همچون کاشی و سرامیک ، سیمان ، آجر سفال ، بسته بندی آب معدنی ، تصفیه روغن نباتی و روغن کشی ، کارتن سازی ، تولید اتانول ، ‌کود ماکرو و سوپر فسفات ساده ، دی اکتیل فتالات (DOP) ، انواع مخازن سی ان جی و لوله فولادی درز جوش خطی دیده می شود. نکته قابل توجه قرار گرفتن صنایع تولید میلگرد و حتی "تولید شمش" است ! با نهایی شدن این لیست ، به دلیل آنکه در وضعیت اشباع یا ریسک سرمایه گذاری هستند ،‌ حمایت های دولت برداشته می شود و حتی در مواردی از صدور مجوز هم خودداری خواهد شد. فهرست یاد شده هم اکنون برای بررسی در اختیار دفتر قائم مقام وزیر در امور تولید است. پیش از این نیز اخباری مبنی بر محدود یا ممنوع شدن صدور مجوزهایی که منطقی برای تولید اقتصادی ،‌ ‌تامین مواد اولیه و تامین زیرساخت ها ندارند ،‌ منتشر شده بود.

* قائم مقام بانک مرکزی از بسته‌ 19 گانه بانک مرکزی برای کنترل سیاست‌ های اعتباری ، پولی و ارزی خبر داد ، این همان بسته‌ ای است که اخیرا 3 سیاست آن برای کنترل بازار ارز به مرحله اجرا رسیده است. قائم مقام بانک مرکزی در رابطه با این‌که ممکن است نرخ سود بانکی تا پایان سال تغییراتی داشته باشد این موضوع را تایید نکرد اما گفت که تغییر نرخ سود بانکی نیاز به بررسی داشته و در زمانی که شرایط مساعد باشد انجام خواهد شد.

ج) در سایر خبرها ، گفته می شود قیمت نفت خام سبک ایران در ماه فوریه برای نخستین بار افزایش یافت و به مرز 63 دلار برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به 23 فوریه (جمعه 4 اسفند ماه) با 2 دلار و 43 سنت افزایش به 62 دلار و 39 سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت نفت خام ایران از ابتدای سال 2018 تاکنون، 65 دلار و 72 سنت برای هر بشکه بوده است.

د) در خبرهای بورسی ، مدیرعامل فرابورس ایران از راه‌اندازی «سامانه مذاکره ادغام و تملیک» در بازار فرابورس خبر داد و آغاز به کار این سامانه را یک اقدام عملی در راستای اطلاع‌رسانی عمومی پیرامون شرکت ‌هایی که در لیست واگذاری هستند ، عنوان کرد. معافیت مالیاتی نقل و انتقال سهام و از سوی دیگر بحث شفافیت در واگذاری سهام و کشف قیمت عرضه جزو مهم‌‌ترین مزایای راه‌اندازی این سامانه است. از طریق این سامانه برای سازمان‌های نظارتی امکان دریافت آمار و اطلاعات مربوط به واگذاری‌ها کاملا فراهم است. دستورالعمل نحوه انجام معاملات عمده در فرابورس ایران نیز در حال اصلاح است و پیش‌نویس آن به سازمان بورس ارسال شده و اطلاع‌رسانی‌های لازم در خصوص آن صورت خواهد گرفت.

ه) در بازارهای جهانی ، رشد محدود در قیمت نفت و افت فلزات رنگین را داشتیم. به نقل از رویترز، در آستانه نشست بین اوپک و شرکت های نفت شیل آمریکا در هیوستون و افزایش این گمانه زنی که تولید کنندگان نفت درخصوص چگونگی برطرف کردن مازاد عرضه جهانی نفت گفت وگو خواهد کرد ، قیمت نفت امروز با افزایش مواجه بود. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 44 سنت ، معادل 0.68 درصد افزایش به 64 دلار و 81 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز امروز با 41 سنت ، معادل 0.67 درصد افزایش به 61 دلار و 66 سنت رسید. وزرای نفت برخی از کشورهای عضو اوپک و دیگر بازیگران صنعت نفت جهان قرار است از امروز در بزرگترین کنفرانس صنعت انرژی جهان در هیوستون گرد هم جمع شوند. محمد بارکیندو ، دبیرکل اوپک و دیگر مقامات عضو این سازمان قرار است در حاشیه کنفرانس سراویک یک شام کاری با مدیران شرکت های نفت شیل آمریکا داشته باشند.

استفن اینز ، تحلیلگر بازار نفت گفت: «اتحاد اوپک و غیراوپکی ها همچنان تبعیت بی سابقه ای از توافق کاهش تولید دارد ، اما با توجه به تداوم فشار روسیه برای اتخاذ یک استراتژی خروج از توافق ، اوپک به دنبال آن است که به نفت شیل پیشنهاد صلح بدهد.» سهیل محمد المزروعی ، وزیر نفت امارات که ریاست دوره ای اوپک را بر عهده دارد گفته ، اوپک تمدید توافق کاهش تولید تا سال آینده را مورد بحث قرار نداده است. تولید نفت آمریکا با عبور از میزان تولید نفت عربستان به رقم 10.28 میلیون بشکه در روز رسیده است. در حال حاضر تنها روسیه بیش از آمریکا نفت تولید می کند ، اما آژانس بین المللی انرژی گفته ، انتظار دارد آمریکا تا سال آینده میلادی به بزرگترین تولید کننده نفت جهان تبدیل شود. تعداد سکوهای حفاری نفتی در آمریکا برای اولین بار از آوریل 2015 ، به 800 سکو رسیده و این نشان دهنده افزایش بیشتر تولید نفت آمریکا در ماه های آینده است. در فلزات اساسی اما وضعیت متفاوتی داشتیم بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم با فشار فروش به ترتیب تا سطوح 6.890 – 2.440 – 3.315 و 2.140 دلاری عقب نشستند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه خودرویی فشار عرضه ها بالا بود و تقریبا کلیه نمادهای این گروه پشت چراغ قرمز متوقف شدند و شاهد افت قیمت ها بودیم. 2 عامل رشد جدی قیمت ها طی روزهای اخیر و در سود قرار گرفتن معامله گران در کنار تعلیق نماد خکاوه به علت تاخیر در انتشار اطلاعات با اهمیت تا تاریخ 26 اسفند ماه موجب شده تا شاهد فشار فروش در خودرویی ها باشیم. در حالی عده ای معتقدند که روند صعودی خودرویی ها خاتمه یافته و اصلاح قیمت ها طی روزهای آتی ادامه خواهد داشت که درست در سوی مقابل برخی روند شکل گرفته را صعودی ارزیابی می کنند و معتقدند که اصلاح قیمت جزئی از بازار است. این دسته از معامله گران پیش بینی می کنند که احتمالا پس از یکی دو روز اصلاح قیمت ، خودرویی به روند صعودی باز خواهند گشت.

در این گروه زامیاد در قیمت های بیش از 90 تومانی زیر فشار عرضه قرار گرفت و تا دامنه منفی هم کشیده شد. به نظر می رسد این سهم یک اصلاح قیمت و پولبک به مقاومت شکسته شده اخیر داشته باشد و سپس در مسیر قیمت های ارزش اسمی قرار بگیرد. در طرف دیگر خپارس را داریم که این بار هم متوقف به تثبیت در قیمت های بیش از 90 تومانی نگردید و شاهد عودت سهم به کانال 80 تومانی هستیم. این شرکت تا پایان دوره 11 ماهه در حدود 95 درصد مبلغ فروش خود را پوشش داده و استعداد توقف برای تعدیل عایدی را دارد. بنابراین خرید این سهم در منفی ریسک زیادی نخواهد داشت.

در سایپا خبرهای مثبتی مخابره می شود اما بازار اعتقاد به تعدیل منفی شرکت دارد و همین عامل سبب شده تا کماکان شاهد روند نوسانی سهم در مرز قیمت های 90 تومانی باشیم. مدیرعامل خودروسازی سایپا گفت : سایپا استراتژی کاملا" روشنی برای ادامه همکاری مشترک با شرکت ولوو دارد و علاقه مند هستیم که فعالیت مشترک مان با شرکت ولوو در سطحی گسترده تر ادامه یابد. وی افزود: ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران تاکید بر برنامه دولت جهت نوسازی ناوگان خودروهای سنگین کشورمان را دارد و به همین دلیل برای نوسازی این ناوگان دولت حاضر به پرداخت یارانه به متقاضیان است که این یارانه 50 درصد قیمت خودروی سنگین را شامل می شود و مشتری نهایی فقط 50 درصد قیمت این خودرو را پرداخت خواهد کرد و از این منظر طی 5 سال آینده بازار بسیار عظیمی برای خودروهای سنگین ایجاد خواهد شد.

البته سایپا یک خبر دیگر هم داشت. مدیرعامل این شرکت که به دعوت مدیران پژوسیتروئن به فرانسه سفر کرده ، با کارلوس تاوارس مدیرعامل گروه پژوسیتروئن دیدار و گفت و گو کرد. تسهیل در پروسه نقل و انتقالات بین بانکی ، توسعه محصولات تولیدی گروه سیتروئن در ایران ، برنامه ریزی جهت ساخت موتورهای جدید با همکاری طرف فرانسوی ، تولید خودروهای کلاس SUV در شرکت سایپاسیتروئن و همچنین تولید خودروهای کلاس B از جمله مسائلی بود که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و دو طرف به توافقاتی در این زمینه دست یافتند. به نظر سایپا در این دوره از حرکت خودرویی ها ، بازدهی چندانی نداشته باشد.

در قطعه سازی ها هم فشار فروش بالا بود و اکثر نمادها با افت 3 – 4 درصدی به کار خود خاتمه دادند. در این گروه خکار می تواند در منفی های فردا مورد توجه باشد. شنیده می شود خکار قرارداد واتر پمپ رنو کوئید را با سیتروئن بسته و قرارداد دریچه گاز موتور سیکلت های انژکتوری را برای اولین بار در ایران با بخش دولتی به امضاء رسانده که به زودی هر دو این قراردادها را رونمایی خواهد کرد. در سوی دیگر ختور را داریم که تقریبا بازدهی خاصی نداشته و اگر اعتقاد به حرکت خودرویی ها دارید ، می توانید این سهم را که از نظر بنیادی در موقعیت بهتری قرار دارد ، زیر نظر داشته باشید.

ب) گروه فلزی و معدنی در حالی معاملات امروز را مثبت آغاز نمودند که با تحت فشار قرار گرفتن فلزات رنگین در بازارهای جهانی ، شاهد افت قیمت نمادهای این گروه بودیم ؛ بطوریکه اگرچه حمایت حقوقی ها مانع از افت جدی قیمت ها گردید اما زور سمت تقاضا به قدری هم نبود که بتواند تعادل را به این گروه بازگرداند. بحث جنگ تجاری آمریکا با کشورهای اروپایی مبنی بر اعمال تعرفه واردات بر آلومینیوم و فولاد و مخالفت شرکت های آمریکایی از این سیاست که می تواند به صنایع خودروسازی و هواپیماسازی ضربه شدیدی وارد کند ، شاهد درهم ریختگی و بی ثباتی بازارها هستیم. درخصوص فلز روی باید گفت که این فلز بر روی سطح حمایتی مهم 3.300 دلاری قرار گرفته و چنانچه این سطح را از دست بدهد ، احتمالا یک افت 200 دلاری دیگر را نیز تجربه نماید.

در این گروه ، فعالان بازار آلومینیوم در انتظار اعلام نتیجه تحقیقات مربوط به واردات این فلز به آمریکا از سوی وزارت بازرگانی این کشور بودند. همزمان ، آمار و ارقام مربوط به ذخیره فلز آلومینیوم در انبارهای تحت نظارت بورس لندن و شانگهای مورد توجه قرار دارد. گزارش ها نشان می دهد کاهش تولید آلومینیوم در چین بسیار کمتر از پیش بینی ها بوده و این عاملی برای فشار بر قیمت‌ این فلز است. سال گذشته تولید آلومینیوم در چین ۱۱ درصد افزایش یافت که تحلیلگران معتقد بودند سال قبل بازار این فلز با کسری عرضه مواجه می شود اما اکنون تغییر نظر داده و معتقدند که بازار با مازاد عرضه روبرو شده است و از همین بابت دیدگاه ها نسبت به وضعیت بازار در آینده منفی شده است.

از سوی دیگر ، ماه آینده میلادی برنامه کاهش زمستانی تولید آلومینیوم در چین پایان می یابد در نتیجه انتظار می رود میزان ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس شانگهای افزایش یابد و فشار بیشتری بر قیمت‌ها وارد شود. ابتدای سال جدید میلادی قیمت هر تن آلومینیوم در بورس فلزات لندن 2.260 دلار بود و اکنون این رقم به 2.150 دلار کاهش یافته است. یک عامل دیگر فشار بر قیمت ها رشد شاخص دلار است. در این صنعت نماد فایرا چند ماهی است که در استراحت کامل به سر می برد و تنها به نوسان در بازه قیمتی 140 تا 155 تومانی اکتفا کرده است. گزارش بهمن ماه شرکت آلومینیوم ایران حاکی از پوشش 11 درصدی مبلغ فروش پیش بینی شده است که از ابتدای سال مالی تاکنون توانسته 91 درصد از بودجه خود را محقق کند. اما این شرایط هم نتوانسته جذابیت لازم را برای معامله گران ایجاد کند تا سکون حاکم در این سهم را برهم بزند. برای فردا گویا معامله بلوکی را در نماد فایرا داشته باشیم. احتمالا این معامله روند کوتاه مدتی سهم را تحت تاثیر قرار دهد.

در گروه رویی با وجود ریزش قیمت جهانی اما برخی از نمادها با رشد اندک به کار خود خاتمه دادند. در این گروه فاسمین در پایان دوره 11 ماهه کار خود را با پوشش 99 درصدی به پایان رساند و بدیهی است که شرکت هر فروشی را که در اسفند ماه محقق کند ، به حساب تعدیل او منظور گردد. اما با توجه به شرایط مطلوب این نماد مدتی است از سقف قیمتی 740 تومانی خود فاصله گرفته و به سمت قیمت های 600 تومانی گام بر می دارد. اما در کیمیا فشار عرضه کمتر بود و این سهم با رشد بیش از 3 درصدی به کار خود خاتمه داد. کیمیا در دوره بهمن ماه با تحقق 8 درصدی مبلغ فروش ، در مجموع 95 درصد از درآمد پیش بینی شده خود را پوشش داده است که البته افزایش نرخ کنسانتره روی اکسیده در پوشش مناسب سود او نیز موثر بوده است.

و اما اتفاق مهم در گروه فلزی و معدنی ، اطلاعیه عرضه 50 درصد از سهام کنترلی شرکت توسعه معادن روی ایران می باشد که شرکت افق نیلی خلیج فارس اصالتا و به وکالت از شرکت های خدمات بازرگانی آینده نگر مهر ، سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایران و نگین ساحل رویال با قیمت پایه  6.614 ریال فروشنده می باشند. تاریخ عرضه این بلوک مدیریتی 20 اسفند ماه تعیین شده است. کروی مالک 57.31 درصد از سهام کالسیمین ، 56 درصد از سهام ملی سرب و روی ، 51 درصد از سهام فرآوری مواد معدنی ایران و 17.75درصد از سهام صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود است و قاعدتا با توجه به این شرایط ، حضور هر شرکتی در سمت خرید می تواند صنعت مذکور را تحت تاثیر قرار دهد. با نزدیک شدن به تاریخ معامله بلوکی ، شایعات متعددی درخصوص خریداران به گوش می رسد. شرکت های باما، معدنی دماوند و گروه صنعتی و معدنی زرین (زرین معدن آسیا) از جمله گزینه هایی هستند که در این شایعات مطرح است. بر اساس بررسی های صورت گرفته 3 گروه خریدار از جمله باما ، «ونیکی» و تهاتر ارکان مدارک شرکت در مزایده سهام توسعه معادن روی ایران را به بورس ارسال کرده اند و آن طور که شنیده می شود سهامدار عمده «ونیکی » علاوه بر فعالیت در گروه آلومینیوم برنامه ورود به گروه سرب و روی را نیز دارد. به هر حال باید منتظر ماند و دید تا 20 اسفند ماه چه کسی برای خرید این سهم ورود پیدا می کند.

ج) گروه کوچک زغال سنگ همچنان با افزایش نرخ جهانی مواجه بوده و با سرعتی ملایم به حرکت رو به جلوی خود ادامه می دهد.  اما دو مورد در این صنعت قابل توجه است : اول از آنجایی که با رشد قیمت فولاد قیمت زغال سنگ نیز افزایش داشت حال اگر اجرای طرح تعرفه واردات فولاد به آمریکا قطعی شود تا حدودی نرخ زغال سنگ جهانی را نیز متاثر خواهد کرد و مانعی برای رشد قیمت آن خواهد شد ، از این رو نمی توان آینده ای قطعی برای روز های آتی این سنگ سیاه متصور شد. دوم مسئله ای داخلی برای کسب درآمد شرکت های دارنده معادن زغال سنگ است زیرا شرکت های استخراج کننده زغال سنگ به دلیل انحصاری بودن خریدار مجبور به فروش به واحد های ذوب آهن هستند. که با قیمت واقعی مبادله نشده و نسبت به احتمال واردات زغال سنگ بسیار آسیب پذیرند. از طرفی نیز شرکت های خریدار خوش حساب نبوده و وصول مطالبات مالی معضلی برای تولید کنندگان است.

در این گروه کطبس پس از اصلاح روزهای اخیر ، امروز نیز مورد توجه بود و با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت و صف خرید رسید. این شرکت در گزارش بهمن ماه با فروش 3.467 میلیون تومان زغال سنگ ، 10 درصد از بودجه را محقق کرده و در مجموع 11 ماه مبلغ فروش پیش بینی شده خود را 109 درصد پوشش داده است که بر این اساس انتظار می رود شرکت در آینده ای نزدیک تعدیل مثبیت خوبی را به سهامدارانش هدیه کند. همچنین کپرور نیز وضعیتی مشابه با کطبس داشت و با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت و صف خرید رسید. این سهم قیمت های 600 – 620 تومانی را به عنوان یک مقاومت می شناسد که باها به آن واکنش منفی داده است. کپرور با فروش دی و بهمن که با افزایش نرخ لحاظ شده بود توانست بخش مهمی از موجودی خود را بفروشد. شرکت با فروش 958 میلیارد ریال کنسانتره زغال سنگ 93 درصد از مقدار پیش بینی خود را محقق کرده است و شرایط بسیار مطلوبی را برای سال 96 فراهم کرده است.

د) در گروه ساختمانی و انبوه سازی معاملات سر و شکل بهتری گرفته است. به نظر می رسد قیمت ها به قدری جذاب شده که افزایش تحرکت بازار در این گروه را به دنبال داشته است. رکود بازار مسکن چندین سال است سبب رکود شدید در صنایع وابسته به این بازار شده است. با رشد مجدد نرخ ارز اما ظاهرا تب و تاب برای خرید مسکن به خصوص واحدهای مسکونی کمتر از یک میلیارد تومانی افزایش یافته است .همتی مدیرمالی شرکت سرمایه گذاری مسکن پردیس درخصوص وضعیت بازار مسکن گفت : نرخ بسیاری از ملزومات و تجهیزات جانبی ساختمان افزایش محسوسی داشته که به هر حال بر بهای تمام شده ساخت و ساز مسکن موثر خواهد بود. اما از آنجا که بازار مسکن نسبت به سایر بازارها با تاخیر بیشتری واکنش نشان می دهد ، انتظار می رود افزایش قیمت بازار مسکن ، اواخر بهار 97 انعکاس پررنگ تری داشته باشد. این رویداد می تواند اثرات با اهمیتی بر وضعیت سودآوری شرکت ها داشته باشد.

همتی درخصوص میزان افزایش نرخ مسکن گفت : افزایش قیمت مسکن ، تقاضای خرید مسکن به عنوان کالای سرمایه ای را افزایش داده و نقدینگی بیشتری به سوی بازار مسکن سرازیر شده است. اینکه بازار مسکن تا چه میزان کشش افزایش قیمت را خواهد داشت ، ارتباط مستقیمی با نرخ ارز خواهد داشت. با توجه به شرایط ، با فرض تثبیت نرخ ارز در محدوده ۵ هزار تومانی در سال 97 ، افزایش قیمت مسکن تا حدود 25 درصد منطقی خواهد بود ؛ ولی در نهایت همه چیز بستگی به حجم تقاضا و ورود نقدینگی به بازار مسکن داشته و چه بسا در صورت ورود جریان پول به بازار مسکن ، شاهد رشد قیمت بیشتری هم در این بازار باشیم ! مدیر مالی «ثپردیس» در خاتمه بیان کرد : شرکت های ساختمانی ، سال خوبی پیش رو خواهند داشت ؛ مشروط بر آنکه شرکت ها پروژه های آماده فروش یا پیش فروش در سبد محصولات ساختمانی خود داشته باشند. ثپردیس از این بابت ، موقعیت مناسبی داشته و محصولات آماده عرضه در سال 97 در اختیار دارد. با این وضعیت امیدواریم در سال 97 سود مناسبی محقق گردد.

در این گروه ، ثعمرا پس از رشد از قیمت های 110 تا 137 تومانی ، در مسیر اصلاح قیمت و برگشت به سمت محدوده حمایتی خود می باشد. این سهم از نظر بنیادی وضعیت چندان مساعدی ندارد اما فروش دارایی ها و وضعیت تکنیکی مناسب می تواند بخشی از افت سنگین اخیر را جبران نماید. در سوی دیگر ثفارس را داریم که مدتی است در باند قیمتی 210 – 230 تومانی نوسان می کند. سهمی که از نظر بنیادی یکی از بهتری های گروه انبوه سازی بوده و انصافا در دوران رکود بازار سودهای خوب محقق کرده و تقسیم سود های مناسبی در فصل مجامع داشته است. این شرکت پروژه های جدیدی را در دست اجرا داشته و کماکان می تواند یکی از سودآورترین سهم های ساختمانی باشد.

اما لیدر این روزهای گروه انبوه سازی ، ثنوساست. سهمی که بعد از رشد خوبی که در بهمن ماه داشت ، اکنون در قیمت های نزدیک به حمایت 135 تومانی نوسان می کند. به نظر اگر ثنوسا بتواند در این نقاط کف خود را ببند ، یک بازی نوسانی جدید و حرکت به سمت قیمت های 170 – 180 تومانی را داشته باشیم. بدیهی است آغاز چنین حرکتی سبب خواهد شد تا وساخت نیز به عنوان سهامدار عمده مورد توجه قرار بگیرد. شایعاتی درخصوص فروش بخشی از واحدهای پروژه ظفر و تحولات در جزیره کیش از دلایل توجه به ثنوسا می باشد. البته شرکت در شفاف سازی اخیر خود اعلام کرد که تحول جدیدی در مجموع معظم نوسا رخ نداده است. و در نهایت ثغرب را داریم که عملا با وجود دارایی سنگین اما کمترین سطح نوسان را دارد. این شرکت اخیرا قراردادهای جدید مشارکتی منعقد نموده و انتظار می رود به همراه یار شرق نشین‌اش یعنی ثشرق ، وضعیت بهتری در سال 97 داشته باشند.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

در این شماره از چشم انداز وضعیت تولید و فروش گل سر سبد گروه سنگ آهن یعنی سهام شرکت گل گهر با نماد «کگل» را که اخیرا گُل خوبی زده ، مورد تحلیل و بررسی قرار می دهیم. این شرکت در ابتدای دوره سود هر سهم خود را در سطوح 319 ریالی پیش بینی کرد اما این سود بارها تغییر کرد. ابتدا در دوره 3 ماهه این رقم تا سطوح 396 ریالی تعدیل شد. سپس شرکت این رقم را در گزارش 6 ماهه به 444 ریال افزایش داد. در ادامه طی گزارش حسابرسی شده 6 ماهه یک افزایش 7 درصدی دیگر داشتیم و این رقم تا 474 ریال تعدیل شد اما این پایان کار نبود و شرکت طی هفته های گذشته با یک شفاف سازی دیگر سود خود را تا سطوح 650 ریالی افزایش داد تا عملا تعدیل مثبت بیش از 100 درصدی را از ابتدای سال تا به امروز لحاظ کرده باشد.

لازم به ذکر است کگل در دوره 9 ماهه موفق شده 434 ریال معادل 67 درصد از سود پیش بینی شده خود را پوشش دهد. شرکت دلایل آخرین تعدیل خود ( از 474 ریال به 650 ریال ) را بدین شرح اعلام نمود : 1- افزایش در نرخ فروش محصولات به تبعیت از افزایش در نرخ فروش شمش فولاد خوزستان در 3 ماهه سوم و پیش بینی ادامه روند تا پایان سال 2- افزایش در مقدار فروش محصول گندله سنگ آهن به میزان 800 هزار تن 3- کاهش در مقدار فروش محصول کنسانتره سنگ آهن صادراتی به میزان 200 هزار تن 4- افرایش در مقدار فروش محصول کنسانتره سنگ آهن داخلی به میزان 100 هزار تن 5- افزایش در مبلغ سود سهام شرکتهای سرمایه پذیر گروه.

مبلغ فروش و سود عملیاتی در گزارش قبلی به ترتیب 39.800 و 14.895 میلیارد ریال بود که این ارقام در گزارش جدیدی که منتشر شده تا سطوح 46.384 و 20.397 میلیارد ریالی افزایشی یافته است. گفتنی است ، فروش و سود عملیاتی شرکت در کوارتر اول به ترتیب 11.103 و 4.421 میلیارد ریال ، در کوارتر دوم 10.685 و 3.627 میلیارد ریال ، در کوارتر سوم 13.428 و 6.365 میلیارد ریال و در مجموع دوره 9 ماهه 35.206 و 14.413 میلیارد ریال بوده است. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته نشان از رشد به ترتیب 25 درصدی مقدار تولید ، 24 درصدی مقدار فروش ، 87 درصدی مبلغ فروش ، 118 درصدی سود عملیاتی و 124 درصدی سود خالص دارد. در مجموع گزارش خوبی است و احتمالا یک تعدیل مثبت جزئی در گزارش 12 ماهه داشته باشیم.

این شرکت در گزارش جدید منتشر شده ، پیش بینی کرده برای سال جاری 46.384 میلیارد ریال درآمد از محل فروش : ( 10 میلیون و 300 هزار تن گندله داخلی به نرخ هر تن 3.620.447 ریال مجموعا 37.290 میلیارد ریال + 1 میلیون و 800 هزار تن کنسانتره سنگ آهن صادراتی به نرخ متوسط 2.422.629 ریال مجموعا 4.360 میلیارد ریال + 2 میلیون و 100 هزار تن کنسانتره سنگ آهن داخلی به نرخ متوسط 2.106.966 ریال مجموعا 4.424 میلیارد ریال + 308 میلیارد ریال گندله ریزدانه ) محقق کند. گفتنی است ، فروش کگل در فروردین ماه 3.108 میلیارد ریال ، در اردیبهشت ماه 4.062 میلیارد ریال ، در خرداد ماه 3.277 میلیارد ریال ، در تیر ماه 3.442 میلیارد ریال ، در مرداد ماه 3.437 میلیارد ریال ، در شهریور ماه 3.818 میلیارد ریال ، در مهر ماه 4.481 میلیارد ریال ، در آبان ماه 4.528 میلیارد ریال ، در آذر ماه 5.124 میلیارد ریال ، در دی ماه 5.244 میلیارد ریال ، در بهمن ماه 4.290 میلیارد ریال و در مجموع 11 ماه ابتدای سال 44.811 میلیارد ریال معادل 96.6 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است که رقم جالبی است و پتانسیل های شرکت برای تعدیل مثبت دیگر نشان می دهد.

جدول پیش بینی درآمد و فروش تحقق یافته شرکت به شرح ذیل می باشد :

لازم به ذکر است ، نرخ فروش گندله داخلی به عنوان مهمترین محصول شرکت در آبان ماه 3.324.828 ریال ، در آذر ماه 4.122.881 ریال ، در دی ماه 4.526.582 ریال ، در بهمن ماه 4.112.450 ریال و در میانگین دوره 11 ماهه 3.684.414 ریال بوده است. این روند در کنار پیش بینی نرخ فروش در بودجه نشان می دهد که حاشیه سود عملیاتی باز هم پتانسیل رشد دارد. صورتحسابهای علی الحساب 3 ماهه پایانی سال بر اساس نرخ شمش 3 ماهه سوم می باشد. بنابراین هر گونه تغییری در نرخ ها ( طی 3 ماه پایانی سال ) در عملکرد فصل بهار سال 97 رونمایی خواهد شد. اخیرا مدیر مالی کچاد گفته بود : علت اختلاف قیمت در آمار تولید و فروش ماهانه ، به این علت است که در گزارشها ، نرخ ها به صورت علی الحساب و بر اساس میانگین درج می شوند. سپس در پایان هر دوره 3 ماهه ، قیمت ها بر اساس میانگین 3 ماهه اصلاح می‌ گردد.

این شرکت قصد دارد سرمایه خود را از سطوح 30.000 میلیارد ریالی به 48.000 میلیارد ریال ( معادل 60 درصد ) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور 1- تامین خالص سرمایه در گردش 2- توسعه بخش شرقی معدن شماره یک 3- مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر 4- اجرای طرح های توسعه افزایش دهد. گفتنی است ، کگل اکنون با P/e حدود 5.5 مرتبه ای و در قیمت های 360 تومانی معامله می شود. محدوده 340 و 400 تومانی مهمترین حمایت و مقاومت پیش روی کگل محسوب می شوند. این شرکت برای سال بعد می تواند سود حداقلی 800 ریالی داشته باشد. افزایش درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها ناشی از بهره برداری از خطوط تولید شرکت های سرمایه پذیر در کنار رشد کف قیمت شمش فخوز و دلار از دلایلی است که می تواند سود شرکت برای سال 97 را تا سطوح 1.000 ریالی هم افزایش دهد. ضمن اینکه سنگ آهنی ها بر خلاف فولادی ها ، ریسک افزایش بهای تمام شده ( رشد نرخ الکترود گرافیتی ) را تحمل نمی کنند.

6) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

اما در ادامه به سراغ یکی از شرکت های پتروشیمی که اخیرا اصلاح خوبی داشته و پتانسیل بازدهی مناسب تا شب مجمع را دارد ، خواهیم رفت. «پتروشیمی جم» سهمی است که در این شماره از چشم انداز مورد واکاوی قرار خواهد گرفت. رشد محصولات شرکت طی ماه های اخیر از مهمترین دلایلی است که توجه بازار را به سهام مذکور جلب کرده است. شرکت پتروشیمی جم در راستای برنامه های کلان کشور در صنعت پتروشیمی به منظور بهره برداری از میدان گازی پارس جنوبی ، در سال 1379 تحت شماره 32285 ثبت رسید. این مجتمع عظیم صنعتی در زمینی به وسعت 77 هکتار در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی در عسلویه واقع در استان بوشهر احداث شد. مجتمع پتروشیمی جم پس از گذشت حدود یک دهه از راه اندازی و با داشتن واحدهای تولیدی الفین ، پلی اتیلن سنگین و سبک خطی ، بوتادین و بوتن1 ، همچنان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان الفین در جهان و محصولات پلیمری در ایران به شمار می رود.جـم شاخص ترین مجتمع تـولیدی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی با تولید و عرضه گریدهای متنوع محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی و خارجی و حرکت به سمت توسعه و پیشرفت ، یکی از مهمترین مجتمع های صنعتی پتروشیمی در عرصه اقتصاد به شمار می رود.

پتروشیمی جم با توجه به تنوع دریافت خوراک و تولیدات مختلف الفینی در منطقه پارس جنوبی دارای موقعیتی ویژه نسبت به سایر مجتمع های منطقه می باشد. پتروشیمی جم با دریافت خوراک از فازهای گازی پارس جنوبی و شرکت های پتروشیمی پارس ، نوری و ارسال محصولات تولیدی نظیر هیدروژن ، اتیلن ، پروپیلن و بنزین پیرولیز به شرکت های پتروشیمی نوری ، مهر ، فرساشیمی ، پلی پروپیلن جم ، مروارید و خط اتیلن غرب نقش مهمی در چرخه تولید منطقه پارس جنوبی و به ویژه در پتروشیمی آریاساسول دارد. بخشی از تولیدات جم مانند پروپیلن ، بنزین پیرولیز در این منطقه منحصر به فرد می باشد. طراحی ، ساخت و مدیریت خط اتان تولیدی از پارس جنوبی نیز از دیگر نقش های مهم این شرکت است. اهمیت موارد یاد شده در کنار ظرفیت بالای تولید و انعطاف پذیری در خوراک ، جایگاه استراتژیک و ویژهای برای پتروشیمی جم در منطقه رقم زده است.

این شرکت در گزارش حسابرسی شده ای که اخیرا منتشر نموده ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 14 درصدی از سطوح 1.570 ریال به 1.787 ریال افزایش داده و در دوره 9 ماهه 73 درصد مقدار تولید ، 74 درصد مقدار فروش ، 73.5 درصدی مقدار فروش ، 82 درصد سود عملیاتی و 1.311 ریال معادل 73 درصد سود خالص خود را پوشش داده است. پیش بینی رشد 7 درصدی مبلغ فروش و رشد درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها ، از مهمترین دلایل تعدیل مثبت پتروشیمی جم می باشد. در نگاهی به رفتار فصلی می بینیم که فروش و سود ناخالص پتروشیمی جم در کوارتر اول به ترتیب 12.338 و 4.279 میلیارد ریال ، در کوارتر دوم 13.796 و 4.815 میلیارد ریال و در کوارتر سوم 15.393 و 5.708 میلیارد ریال بوده است. این بررسی نشان می دهد که حاشیه سود ناخالص در حال متورم شدن است چراکه مارجین کوارتر اول و دوم 35 درصد اما حاشیه سود فصل سوم 37 درصد بوده است. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته حکایت از افزایش به ترتیب 2 درصدی مقدار تولید ، 9 درصدی مقدار فروش ، 20 درصدی مبلغ فروش ، 27 درصدی مبلغ فروش و 19 درصدی سود خالص دارد.

در ادامه نگاهی به محصولات تولیدی و ترکیب فروش شرکت خواهیم داشت. پتروشیمی جم پیش بینی کرده برای سال جاری 56.392 میلیارد ریال درآمد از محل فروش : ( 596.824 تن اتیلن به نرخ هر تن 32.313.253 ریال مجموعا به ارزش 19.285 میلیارد ریال + 272.692 تن پروپیلن به نرخ متوسط 19.869.537 ریال مجموعا 5.418 میلیارد ریال + 335.721 تن پلی اتیلن سنگین به نرخ متوسط 39.905.346 ریال مجموعا به ارزش 13.397 میلیارد ریال + 217.228 تن پلی اتیلن سبک به نرخ متوسط 41.076.159 ریال مجموعا به ارزش 8.923 میلیارد ریال + 306.897 تن بنزین پیرولیز به نرخ متوسط 14.470.373 ریال مجموعا به ارزش 4.441 میلیارد ریال + 97.741 تن بوتادین به نرخ متوسط 42.059.647 ریال مجموعا به ارزش 4.111 میلیارد ریال + سایر تولیدات 816 میلیارد ریال ) شناسایی کند. این بررسی نشان می دهد که اتیلن 34 درصد ، پروپیلن 9.5 درصد ، پلی اتیلن سنگین 23.5 درصد ، پلی اتیلن سبک 16 درصد ، بنزین پیرولیز 8 درصد ، بوتادین 7 درصد و حدود 1.5 درصد از سایر محصولات ، ترکیب تولید و فروش محصولات شرکت را تشکیل می دهد.

اما نکته مهم اینجاست که نرخ محصولات شرکت رشد خوبی داشته است. به عنوان مثال اتیلن در حالی میانگین فروش 11 ماهه 32.580.025 ریال به ازای هر تن می باشد که نرخ فروش دی و بهمن 37.000.000 ریال است. در پروپیلن نیز وضعیت به همین گونه است و رشد حدود 15 درصدی نرخ ها را داریم. در پلی اتیلن سنگین نیز قیمت میانگین فروش 10 ماهه در حالی 33.244.293 ریال می باشد که پتروشیمی جم این محصول را در دی ماه با نرخ 42.000.000 ریال به فروش رسانده است و این یعنی یک افزایش نرخ شیرین 25 درصدی. البته سایر محصولات هم رشد داشته است اما سوال مهم اینجاست که چرا سازمان نظارتی به نحوه ارائه قیمت های این شرکت ندارد. چطور ممکن است که یک شرکت نرخ قیمت های فروش رُند و مرتبی داشته باشد ! متاسفانه گزارش های ماهانه جم به هیچ عنوان قابلیت اتکا ندارند. جالب است بدانید که نرخ فروش محصولات جم در بورس کالا بالاتر از نرخ هایی است که در گزارش ماهانه اعلام می شود. و از طرف دیگر اگر عملکرد ماه به ماه را جمع کنیم با رقمی می رسیم که با رقم نهایی فروش 11 ماهه اختلاف فاحشی دارد !

در ادامه فروش ماه به ماه جم را بررسی خواهیم کرد. پتروشیمی جم در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 56.392 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 3.611 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 4.203 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 4.180 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 4.104 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 3.331 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 3.375 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 4.110 میلیارد ریال ، فروش آبان ماه 4.172 میلیارد ریال ، فروش آذر ماه 6.410 میلیارد ریال ، فروش دی ماه 7.845 میلیارد ریال ، فروش بهمن ماه 5.267 میلیارد ریال و مجموع فروش 11 ماه ابتدای سال نیز 50.608 میلیارد ریال معادل 89.7 درصد فروش پیش بینی شده بوده است. با توجه به شرایط مطروحه ، انتظار می رود جم تا پایان سال جاری به سود حدود 1.900 – 2.000 ریالی دست یابد چراکه حاشیه سود شرکت رشد خوبی داشته است.

این سهم اکنون در قیمت های 10.200 ریالی و با P/e نزدیک به 5.7 واحدی معامله می شود. البته اگر eps تحلیلی را در نظر بگیریم ، باید گفت که P/e سهم به 5.1 مرتبه رسیده و این رقم بسیار جذاب است. خصوصاکه پتروشیمی جم با نرخ های فروش فعلی ، می تواند برای سال آتی بین 2.300 تا 2.500 ریال سود محقق کند. امروز در کانال خبری پتروتحلیل در تلگرام خبر رسید که ظاهرا جم قصد خرید سهام پتروشیمی امیرکبیر را دارد. این خبر هنوز تائید و یا رد نشده است. مدیرعامل پتروشیمی جم با بیان اینکه سال آینده ساخت طرح تبدیل پروپان به پلی پروپیلن جم آغاز می ‌شود ، اعلام کرد : تا خرداد ماه سال آینده عرضه محصول ABS-RUBBER پتروشیمی جم در بازار آغاز خواهد شد. پیش بینی می شود با بهره برداری از این طرح به طور متوسط سالانه حدود 200 هزار تن ABS و 60 هزار تن رابر به ظرفیت تولید محصولات پلیمری صنعت پتروشیمی ایران افزوده شود. این سهم در قیمت های 10.000 و 13.300 ریالی حمایت و مقاومت مهمی دارد.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه محصولات کاغذی ، چکاپا در قیمت های خوبی قرار گرفته و این در شرایطی است که شرکت به زودی به مجمع می رود و تقسیم سود 22 تومانی را در دستور کار خواهد داشت. با توجه به طرح توسعه و همچنین رشد نرخ ارز و افزایش صادرات خمیر ویرجین ، انتظار می رود سود 60 تومانی پیش بینی شده ، تعدیل مثبت خوبی در دل خود داشته باشد. بنابراین خرید سهم در قیمت های فعلی ریسک زیادی نخواهد داشت. به ویژه اینکه سهم از قیمت های 450 تومانی مسیر اصلاحی را آغاز کرده و اکنون در قیمت های جذابی قرار گرفته است. گفته می شود شرکت 26 اسفند ماه مجمع برگزار می کند و این یعنی تا روز مجمع نهایتا 5 جلسه کاری دیگر داریم.

ب) در گروه دارویی کماکان معاملات کُند و فرسایشی دنبال می شود ؛ هر چند که اعتقاد داریم لاجرم دولت یا باید مجوز افزایش نرخ فروش به شرکت‌های دارویی بدهد یا هر چه سریع‌تر نسبت به تسوه مطالبات شرکت آنها اقدام نماید. در این گروه قیمت سهام تیپیکو روز به روز جذاب تر می شود. محمد رضوانی فر مدیرعامل هلدینگ دارویی تیپیکو گفت : نزدیک به 176 قلم مجوز (IRC) در تیپیکو وجود دارد ( در جمع تولید محصول نهایی و تولید مواد اولیه ) که به صورت مستمر 110 قلم آن را تولید می کنیم. تیپیکو از پتانسیل بالایی درخصوص مشارکت بین‌المللی ، تولید داروهای تحت لیسانس و تولید قراردادی برخوردار است.

مجموعه بزرگ دارایی مازاد که حتما درخصوص آنها تعیین و تکلیف شده و از این منابع برای سرمایه گذاری درخصوص توسعه خط تولید استفاده خواهیم کرد. طی روزهای باقی مانده به پایان سال شرکت کپسول ژلاتین را وارد بازار بورس خواهیم کرد. 14 شرکت غیر بورسی داریم که باتوجه به اراده گروه شستا مبنی بر افزایش مشارکت مردم در مالکیت شرکت های گروه قابلیت عرضه در بازار سهام را خواهند داشت. برنامه دیگر اینکه بعضی از شرکت های کوچک که فعالیتی هم راستا و موازی با دیگر مجموعه ها داشته با شرکت های بزرگ ادغام خواهیم کرد تا سازمانی قوی تر و با قابلیت های رقابتی تر داشته باشیم. سال 97 برای گروه تیپیکو در فعالیت هایش نقطه عطفی خواهد بود. البته روند تکنیکی تاپیکو نشان می دهد که سهم در سیکل نزولی سختی قرار گرفته است.

ج) در گروه لیزینگی طی روزهای اخیر فشار عرضه را داشتیم و این در شرایطی است که به نظر کم کم شرایط برای آغاز روند صعودی مهیا می شود. در این گروه ولساپا در قیمت های فعلی ریسک خاصی ندارد و رشد سودآور شرکت برای سال 96 قطعی خواهد بود. در ولغدر بحث نوسازی خودروهای فرسوده را داریم و بدیهی است که بخشی از این خودروها بصورت لیزینگ به فروش خواهد رسید. بنابراین ولغدر و شاید وایران از این وضعیت منتفع خواهند شد. در وایران معامله بلوکی در قیمت های 265 تومانی را داریم و همین مساله مانع از اصلاح قیمت می شود. طی 3 – 4 جلسه اخیر معاملات پر حجمی را در این نماد شاهد بودیم. به نظر هر سهم پتانسیل رشد سود برای سال 97 را داشته باشند.

د) در گروه تجهیزاتی ، واقعا نمی دانیم مپنا را به چه دلیلی می فروشند ! این سهم در حالی به قیمت های کمتر از 700 تومانی راه یافته که این روزها برخی از حقوقی ها به همراه صندوق توسعه از حامیان سهم به شمار می روند. مپنا برای سال جاری بیش از 210 تومان سود تلفیقی خواهد داشت ! این یعنی با احتساب سود تلفیقی ، سهم با P/e حدود 3 واحدی معامله می شود ... ! در تایرا هم سود تلفیقی بالاست و او نیز می تواند مورد توجه باشد با این تفاسیر که به نظر تایرا بهتر از مپنا حمایت می شود ! به نظر این دست نماد ها در سال 97 در این نقاط باقی نخواهند ماند.

ه) و در انتها اشاره به واگذاری بلوک برخی از شرکت ها باید داشت. طبق روال معمول افزایش عرضه های بلوکی سهام شرکت در روزهای پایانی سال باز هم ادامه دار شد و بانک تجارت هم به این چرگه پیوست و بانک ملی از فروش بلوک زیرمجموعه بورسی دیگر خبر داد. براساس این گزارش ، بانک ملی ایران در ادامه خروج از بنگاهداری و بعد از اعلام عرضه بلوک 70.68 درصدی وبانک در 27 اسفند ، تصمیم به عرضه 75.56 درصد از سهام وتوسم گرفته که در 28 اسفند انجام خواهد شد. بر این اساس ، بیش از 3 میلیارد و 400 میلیون سهم "وتوسم" از سوی سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به قیمت پایه هر سهم 2.010 ریال و به صورت 30 درصد و باقی اقساط ، روانه میز فروش خواهد شد. بانک تجارت نیز که از 28 تیر سال جاری با توقف نماد روبرو است ، در آخرین روز کاری سال ، اقدام به عرضه 10 درصد سهام رتاپ خواهد کرد. این بلوک شامل بیش از 366 میلیون سهم است که توسط کارگزاری بانک تجارت به قیمت پایه هر سهم 3.031 ریال به صورت یکچا و نقد آماده واگذاری شده است.

و) در گروه سرمایه گذاری و هلدینگی ، نماد وآتی مدت زمان مدیدی است که در فاز اصلاحی درآمده و تا محدوده 205 تومان با معاملاتی بی رمق ، افت قیمت داشته است و امروز نیز پس از شفاف سازی در مورد واگذاری شرکت شبکه صرافی صنعت و معدن در نوسان منفی بازگشایی و معامله شد. در این شرکت شایعاتی مبنی بر احتمال تعدیل سود به گوش می رسد که می تواند اثر مثبتی بر قیمت روی تابلوی معاملات داشته باشد.

ز) در گروه استخراج کانه های فلزی نماد کمنگنز که از ابتدای هفته گذشته در یک رالی صعودی قرار گرفته و از قیمت 420 تومان خود را به محدوده 540 تومان رسانده ، امروز نیز با افزایش تقاضا و رشد بیش از 5 درصدی به تابلوی معاملات بازگشت و صف خرید کم حجمی را تشکیل داد. گویا عملکرد بهمن ماه و شفاف سازی شرکت در روند معاملات تاثیرگذار بوده است. کمنگنز در این شفاف سازی سود هر سهم خود را از 196 ریال به 220 ریال یعنی به میزان 12 درصد افزایش داد که در گزارش خود علت این تعدیل را افزایش میزان فروش تلقی کرده است. به این ترتیب که در  ترکیب قبلی فروش شرکت 45.000 تن سنگ منگنز (درشت دانه) و 55.000 تن سنگ منگنز (ریز دانه) بوده که به 58.000 تن سنگ منگنز (درشت دانه) 30.000 تن سنگ منگنز (ریزدانه) تغییر کرده است.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.500 – 4.700 تومان

ب) یورو : 5.500 – 5.700 تومان

ج) درهم امارات : 1.260 – 1.300 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.565.000 – 1.580.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24