Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

افت و خیزهای موجود به دلیل گپ قیمتی پس از بازگشایی از مجامع سالانه است و به نظر می رسد تمایل سهم برای پر کردن گپ قیمتی به دوره نسبتا طولانی نیاز دارد اما در سنوات اخیر هموار اتفاق افتاده است...

حال و هوای خانه تکانی به سبدهای بورسی رسید

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت مواد غذایی (بخش پنجم)
  • بررسی تکنیکال
    • شاراک
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت مواد غذایی (بخش پنجم)

صنعت مواد غذایی در ایران به لحاظ اهمیت و قدرت بازار تقاضا همواره پتانسیل های خاص خود را خواهد داشت. در این صنعت که تا حدود زیادی به خودکفایی رسیده است، تنوع بخشی به محصولات و قیمت های رقابتی می تواند بهترین و قوی ترین نقطه قوت شرکت های تولیدی به حساب آید. با توجه به عدم اثر پذیری منفی این صنعت از افزایش نرخ ارز طی ماه ها و هفته های اخیر می توان این صنعت را به عنوان گروهی بی اثر یا کم اثر از نوسانات نرخ ارز برای روزهای تعادلی بازار زیر نظر گرفت.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:

در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) شاراک

پتروشیمی اراک در دوره دو ساله در نمودار نشان داده شده است. افت و خیزهای موجود به دلیل گپ قیمتی پس از بازگشایی از مجامع سالانه است و به نظر می رسد تمایل سهم برای پر کردن گپ قیمتی به دوره نسبتا طولانی نیاز دارد اما در سنوات اخیر هموار اتفاق افتاده است. این سهم در محدوده 300 تومان با مقاومت مهمی روبروست اما از سوی دیگر محدوده حمایتی 260 الی 270 تومان را می توان برای علاقه مندان به سهم، محدوده جذابی توصیف کرد.

باید خاطر نشان کرد 340 تومان برای سهم محدوده مقاومتی دوم به حساب می آید. همچنین از سوی دیگر، برای خریداران در محدوده پیشنهادی 265 تومان ، حد ضرر 240 تومانی می تواند ریسک سرمایه گذاری را به 10% تنزل دهد و آن را به یک سرمایه گذاری میان مدت با ریسک کم تبدیل کند.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه دوشنبه برای بررسی پیش‌نویس‌های 2 قطعنامه علیه یمن، تشکیل جلسه داد. پیش‌نویس قطعنامه اول به‌پیشنهاد انگلیس و با هدف اعمال فشار علیه ایران در پی ادعاهای ارسال سلاح برای انصارالله بود که توسط روسیه وتو شد. پیش‌نویس قطعنامه دوم به‌پیشنهاد روسیه اما صرفاً برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی یمن تا فوریه 2019 بود که با 15 رأی تصویب شد. در ابتدای این جلسه معاون نماینده انگلیس در سازمان مللبا متهم کردن ایران به ارسال تسلیحات به یمن، مدعی شد ایران برخی بندهای قطعنامه 2216 شورای امنیت را نقض کرده است. در همین باره نماینده چین در شورای امنیت با حمایت از قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره یمن گفت: اینکه برخی کشورها علیه دیگران اتهامات بدون مدرک می‌زنند، مفید نیست و به‌ضرر کار شورا است. پس از وتوی این قطعنامه توسط روسیه نماینده آمریکا در سازمان ملل با انتقاد از وتوی پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت علیه ایران توسط روسیه، گفت باید اقداماتی علیه ایران انجام شود که روسیه نتواند متوقف کند. هیلی بعد از شکست خوردن پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی انگلیس در شورای امنیت درپی وتوی روسیه، با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: «علی‌رغم مدارک متقنی که تیم کارشناسان سازمان ملل درباره نقض تحریم تسلیحاتی یمن از سوی ایران ارائه کرده اما شورای امنیت نتوانست قطعنامه‌ای علیه این کشور اتخاذ کند.»

در باره این اتفاقات خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد: قدرت‌های اروپایی هم زمان با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل رییس‌جمهور آمریکا برای تغییر در برجام، مذاکراتی را با ایران درباره نقش این کشور در منطقه آغاز کرده‌اند. یک مقام ارشد ایرانی به رویترز، گفت: بسیاری از اختلافات با غرب را می‌توان برطرف کرد اما این کار به حسن نیت و تلاش نیاز دارد. غرب باید یک بار دیگر اعتماد ما را جلب کند. توافق هسته‌ای به طور کامل اجرا نشده بنابراین ما چگونه می‌توانیم بر سر دیگر مسائل به آنها اعتماد کنیم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به منظور تبادل نظر و گفتگو با مقامات کشورهای صربستان، بلغارستان، کرواسی و بوسنی به منطقه بالکان و اروپای شرقی سفر کرده است. این سفر با همراهی یک هیات بلند پایه سیاسی اقتصادی از روز دوشنبه آغاز شده است.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

به ‌دنبال شدت‌گرفتن تلاطمات ارزی در هفته‌های گذشته و افزایش نرخ ارز به پنج هزار تومان، بانک مرکزی تصمیم گرفت برای پایان‌دادن به این نوسانات طرحی را به عنوان اوراق گواهی سپرده عملیاتی کند. این موضوع از سوی بانکها گلایه هایی را به همراه داشت و آنها عنوان کردند این طرح سیستم بانکی را متضرر می کند. در همین باره سیف در واکنش به نگرانی بانک‌ها توضیح داده است که ما به بانک‌ها اعلام کرده‌ایم اگر اجرای این بخش‌نامه هزینه‌ای به آنها تحمیل کرده است، بانک مرکزی آن را جبران خواهد کرد. ضمن اینکه وی اضافه کرده است برخی از بانک‌ها بابت اضافه‌برداشت به بانک مرکزی بدهکار هستند که اجرای این طرح می‌تواند اضافه‌برداشت را کاهش دهد. طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی تا پایان روز سوم اسفند ماه 101 هزار میلیارد تومان اوراق سپرده به فروش رفته است. این اقدام بانک مرکزی با کاهش قیمت دلار در بازار مواجه شد و قیمت آن به 4470 تومان رسید. لیکن خبرها از ارز چند نرخی در بازار خبر می دهند و شواهد نشان می دهد که برای تامین ارز برای اشخاص حقیقی بالای 5000 دلار نمی توان به قیمتی کمتر از 4700به ارز دست یافت.

وزیر امور خارجه یکی از موانع موجود بر سر حضور و فعالیت‌ شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی در عرصه تجارت خارجی و همکاری با دیگر کشورها را موانع بانکی عنوان کرد و گفت: ارز ملی راهی برای حل موانع است. محمدجواد ظریفدر حاشیه همایش مشترکتجار ایرانیوصربستانیکه در بلگراد و با حضور او و تعدادی از وزرای صربستانی و همچنین تجار دو کشور برگزار شده بود، اظهارداشت: در این سفر تعدادی از بازرگانان از جمله ازبخش خصوصیو همچنین حوزهدانش‌بنیانحضور دارند و ما دردستگاه دیپلماسیکشور تلاش می‌کنیم تا موانع حضور آنها در عرصهتجارت خارجیرا برطرف کنیم. وی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود مسائل بانکی است، تصریح کرد: برای حل این مشکل استفاده ارز ملی را مورد توجه قرار داده‌ایم که با برخی از کشورها در این زمینه توافق کرده‌ایم و کار در حال انجام است و با برخی دیگر نیز در حال رایزنی هستیم. همچنین از روش سنتی کارگزاری بین بانک های ایرانی و خارجی در حال استفاده هستیم. این روش مدت ها بود که متوقف شده بود که بار دیگر در حال شکل‌گیری است.

مسکن در بهمن امسال در تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد ۷/۱۷‌درصدی داشته که این نشان‌دهنده ادامه رونق نسبی در سال ۹۶ است. این میزان در ده ماهه ابتدای سال نشان از یک رشد بالای 8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ معاملات این گروه که در هفته اخیر با رشد یک درصدی ایندکس گروه و با افزایش حدودا 50 درصدی حجم و ارزش معاملات روبرو بودند بیش از آنکه تحت تاثیر اخبار و وقایع بنیادی و محقق شده باشد با شایعات و خبرهای محقق نشده روندشان در حال پیگیری بود. در همین رابطه در این هفته ایران خودرو و سایپا میزان تولید و فروش خود را منتشر کردند که براساس آمار مثبت افشا شده ایران خودرو در ١١ ماهه منتهی به بهمن ٩۶، ١١٢ درصد از مقدار تولید و ١١١ درصد از مقدار فروش بودجه شده را محقق کرد. این میزان تولید و فروش ٢٠۵١٩ میلیارد تومان درآمد به همراه داشته که معادل ٨١ درصد مبلغ فروش پیش بینی شده می باشد. همچنین سایپا در ١١ ماهه منتهی به بهمن ٩۶، ٩٨ درصد از مقدار تولید و ٩١درصد از مقدار فروش بودجه شده را محقق کرد. این میزان تولید و فروش ٩٩٨١ میلیارد تومان درآمد به همراه داشته که معادل ٨۵ درصد مبلغ فروش پیش بینی شده می باشد.

اما آنچه که باعث افزایش تقاضا در این گروه شد از یک سو شایعاتی در مورد تخصیص مجدد ارز مبادله ای بود و از سوی دیگر خبر منصور معظمی، رئیس هیات عامل ایدرو بود که گفت: ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی سنگین فرسوده مطابق این مگاپروژه قرار است طی سه سال نوسازی و جایگزین شود؛ به این منظور پس از دستور رئیس جمهوری ستادی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تشکیل و مسئولیت اجرای این پروژه بزرگ به ایدرو سپرده شد. با برنامه ریزی ایدرو و تقسیم بندی کارها، سهمیه ای برای خودروسازان براساس توان آنها مشخص شد که بر همین اساس مذاکره با شرکای خارجی خود را در دستور کار قرار داده اند. با دستور رئیس جمهوری و موافقت وزارت نفت، مقرر شده منابع مالی مورد نیاز این مگاپروژه از طریق شرکت ملی نفت ایران و بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر تامین شود. رئیس کل بانک مرکزی در نشست اخیر با رئیس جمهوری، برای تامین منابع ارزی و ریالی این پروژه اعلام آمادگی کرده و اکنون منابع ریالی ۱۷۰ هزار میلیارد ریالی آن آماده شده است. تسهیلات بسیار خوبی در این پروژه از سوی دولت در نظر گرفته شده است، به طوری که فقط ۲۰ درصد قیمت خودرو به صورت نقدی از سوی متقاضی پرداخت می شود، ۳۰ درصد قیمت آن تسهیلات بانکی خواهد بود و نیم دیگر باقی مانده قیمت از سوی دولت تامین خواهد شد.

اما معاملات این گروه عمدتا در نمادهای قطعه ساز با افزایش تقاضا مواجه بود و علیرغم برخی شفاف سازی ها درآنها از جمله خوساز در مورد تغییر نکردن شرایط شرکت، بازهم افزایش تقاضا را درآنها شاهد بودیم.

در محصولات شیمیایی؛ مشخص نبودن قیمت دلار در بازار داخل و چند نرخی شدن آن در کنار ترس از رفتار قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی با پایان فصل سرما(با توجه به تضعیف شدن اقتصاد آمریکا و کاهش شدید قیمتها در همین بازه در سال گذشته) باعث شده است تا در حال حاضر با وجود شرایط بنیادی مناسب در پتروشیمی ها به خصوص تولید کنندگان اوره و متانول، تقاضا بر روی نمادهای این گروه افزایش نیابد و شاهد روند خنثی و البته با شیب کم نزولی در این گروه باشیم و بر همین اساس بسیاری از سرمایه گذاران منتظر مشخص شدن حداقلی ابهامات در بازار داخل و خارج هستند.

اما در این هفته شپدیس که در گزارش قبلی خود نرخ اوره داخلی را 50 درصد افزایش داده بود در آخرین گزارش خود بار دیگر قیمتها را به نرخ های قبلی تنزل داد. همچنین این شرکت در تولید فاز سه خود رسیدن ظرفیت به حدود 96 درصد را منتشر کرد که این موضوع فراتر از انتظار کارشناسسان بود.

در فلزات اساسی؛ قیمت کامودیتی ها در این هفته بار دیگر با صحبتهای رئیس کل بانک مرکزی آمریکا در مورد افزایش بهره (0.25 درصد بیشتر از قبل) و درنتیجه افزایش ایندکس دلار روند نزولی به خود گرفت و با کاهش قیمت مواجه شد. این موضوع برای فلز مس کاهش قیمت به زیر 7000 دلار را برای آن به همراه داشت که البته افزایش انبارهای لندن هم در این امر بی تاثیر نبود. برای روی علیرغم کاهش موجودی انبارها سمت عرضه قوی تر از سمت تقاضا یود و این هم با کاهش قیمت به 3400 دلار در هر تن رسید. در مورد فولاد که نرخ آن در بازارهای داخلی کمتر از بازار خارجی است، در صورت تصویب افزایش تعرفه ها در آمریکا و همچنین تعرفه پایین واردات در ایران، این مهم باعث کاهش بیشتر قیمتها در بازار داخل هم خواهد شد. این موضوع در حالی است که در شرایط فعلی تنها امیدواری محدودیت چین می باشد که همچنان تا زمان بهبود کیفیت هوا شاهد افزایش تولید نخواهیم بود.

در این گروه ملی صنایع مس ایران در ١١ ماهه منتهی به بهمن ٩۶، ٩٩ درصد از مقدار تولید و ٩٠ درصد از مقدار فروش بودجه شده را محقق کرد. این میزان تولید و فروش ٧١١٩ میلیارد تومان درآمد به همراه داشته که معادل ٨۶ درصد مبلغ فروش پیش بینی شده می باشد. فخوز هم در فولادی ها تعدیل مثبت 12 درصدی داده است که افزایش نرخ فروش و میزان فروش بسیار بر روی آن تاثیر گذار بوده است. فولاد مبارکه اصفهان در ١١ ماهه منتهی به بهمن ٩۶، ٩٠ درصد از مقدار تولید فروش بودجه شده خود را محقق کرد. این میزان تولید و فروش ١۴،٠۶٨ میلیارد تومان درآمد به همراه داشته که معادل ٩٠ درصد مبلغ فروش پیش بینی شده می باشد. در این گزارش رشد تمامی محصولات در بهمن ماه با رشد همراه بوده است. در کانه های فلزی هم گل گهر در ١١ ماهه منتهی به بهمن ٩۶، ٩۵ درصد از مقدار فروش بودجه شده را محقق کرد. این میزان تولید و فروش ۴۴٨١ میلیارد تومان درآمد به همراه داشته که معادل ٩٧ درصد مبلغ فروش پیش بینی شده می باشد. نرخ فروش کنسانتره سنگ آهن و گندله داخلی با رشد همراه بوده است. کچاد در ١١ ماهه منتهی به بهمن ١٢١ درصد از مقدار فروش بودجه شده را محقق کرد. این میزان تولید و فروش ٢٩٣٩ میلیارد تومان درآمد به همراه داشته که معادل ٩١ درصد مبلغ فروش پیش بینی شده می باشد.

در گروه سیمانی ؛ سنیر با تعدیل مثبت حدودا ده درصدی سود خود خبر داد. این شرکت اعلام کرد با توجه به اینکه در آخرین پیش بینی سود هر سهم برای سال مالی منتهی به 96/12/29 مقدار فروش کل 168،633 تن برآورد شده بود. لیکن بعلت تحریم کشور قطر از سوی سایر کشورهای عربی واز طرفی افزایش تقاضا درشرق آسیا ، لذا برآورد می گردد مقدار تحویل از 168.633 تن به 175.636 تن تا پایان سال جاری افزایش یابد بنابراین سود هر سهم سال مالی جاری از مبلغ 822 ریال به مبلغ 929 ریال تعدیل گردید.

در بانک و بیمه ؛ بانک پارسیان در دوره 9 ماهه به ازای هر سهم 291 ریال زیان شناسایی کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 53% کاهش داشته است. این شرکت طبق پیش بینی اولیه برای سال مالی منتهی به انتهای اسفند ماه به ازای هر سهم 51 ریال سود اعلام کرده است. همچنین در این گروه پست بانک ایران در ٩ ماهه برای هر سهم ١١٢ ریال زیان محقق نمود. در دوره مشابه قبل پست بانک ١ ریال سود شناسایی کرده بود.این شرکت در سال ٩۶ با رشد ١۵ درصدی درآمدهای مشاع نسبت به مدت مشابه در سال ٩۵ مواجه بوده، اما رشد ٢٢ درصدی در جمع هرینه ها باعث ایجاد زیان برای آن شده است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24