Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته ها و ماه های آینده تعدادی انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در اقتصادهای بزرگ و تاثیرگذار برگزار می شود و سرمایه گذاران همواره باید به تاثیر نتایج این اتخابات ها بر بازارها توجه کنند. در مطلب حاضر به ..

انتخابات های مهم امسال و اثر آن ها بر بازارها

بورس24 : تحلیلگران بانک یو بی اس معتقدند انتخابات های سراسری در ۶ اقتصاد نوظهور یعنی روسیه، مکزیک، کلمبیا، مجارستان، مالزی و برزیل که امسال برگزار خواهد شد بر بازارهای مختلف تاثیر می گذارد. احتمال دارد انتخابات در برخی از این کشورها به دلیل نبود شفافیت و ضعف نهادهای دموکراتیک مورد تردید قرار گیرد و این عامل نیز بر تنش ها در بازار خواهد افزود. بانک یو بی اس پیش‌بینی‌های درباره نتیجه این انتخابات ها مطرح و تاثیر آن را بر بازارها بررسی کرده است.

روسیه. هجدهم ماه جاری میلادی انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار می شود و این در حالیستکه دولت های غربی و نهادهای فعال در حوزه شفافیت مشروعیت این انتخابات را مورد تردید قرار داده اند. بسیاری از آنها ادعا می کنند نامزدهای مخالف ولادیمیر پوتین از شرکت در انتخابات منع شده اند، با مخالفان به درستی رفتار نشده و رسانه ها به شدت تحت کنترل دولت هستند در نتیجه آنچه روز هجدهم ماه جاری میلادی انجام می شود اساساً نمی تواند یک انتخابات باشد.

ولادیمیر پوتین در سال های اخیر در سمت ریاست جمهوری فدراسیون روسیه و نخست وزیر این کشور بر اوضاع اقتصادی و نیز تحولات بازار نفت تاثیرگذار بوده است. به احتمال بسیار زیاد او در انتخابات ماه جاری به پیروزی خواهد رسید. نظرسنجی بانک یو بی اس نشان می دهد مخالفان تنها ۱۶ درصد آرا را در اختیار دارد.

پیروزی پوتین در انتخابات به معنای تداوم روندهای اخیر است و سرمایه‌گذاران می توانند مطمئن باشند تغییرات بزرگ در سیاست های کلان این کشور رخ نخواهد داد. تحولات در اقتصاد روسیه عمدتا تحت تاثیر تغییرات در قیمت انرژی و تحریم های غرب رخ می دهد نه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری. اقتصاد روسیه سال گذشته پس از دو سال رکود، رشد کرد و انتظار می رود امسال نرخ رشد آن بالاتر باشد با این حال پتانسیل رشد اقتصادی این کشور پایین است زیرا از یک سو قیمت نفت پایین باقی مانده و از سوی دیگر تحریم هایی از سوی غرب علیه این کشور اعمال شده و انتظار می رود بر شدت آن افزوده شود.

به باور تحلیلگران بانک یو بی اس، اگر سیاستمداران اصلاح طلب در مناصب دولتی قرار گیرند احتمال اصلاحات ساختاری وجود خواهد داشت. در ماه های اخیر روابط روسیه و آمریکا چندان دوستانه نبوده و پیش بینی شده تنش های بیشتری بین دو کشور ایجاد شود. روسیه به همکاری خود با اوپک برای بالا بردن قیمت نفت ادامه می دهد. این همکاری در سال گذشته به رشد قیمت ها کمک کرد.

مکزیک. اول ژوئیه یعنی ۴ ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در این کشور برگزار خواهد شد. باآنکه هنوز هیچ چیز مشخص نیست اما پیش بینی می شود نامزد حزب چپگرای "مورنا" پیروز انتخابات ریاست جمهوری باشد. او که قبلا شهردار مکزیکوسیتی بوده قصد دارد سیاست های اقتصادی لیبرالیستی را کنار گذارد و بر دخالت دولت در اقتصاد بیافزاید. این امر تحولاتی در بازارهای مکزیک ایجاد خواهد کرد. یکی از برنامه های او پایان بخشیدن به خصوصی سازی شرکت نفت مکزیک و صنعت برق این کشور است. این برنامه ها و تحولات در سیاست های کلان اقتصادی بر بازار مالی این کشور تاثیر خواهد گذاشت.

البته اگر هر یک از دو رقیب او به پیروزی برسند شرایط تغییرات کمتری خواهد داشت و سرمایه گذاران می توانند روی ادامه پیدا کردن سیاست های کلان اقتصادی در این کشور حساب کنند. افق اقتصاد مکزیک مثبت است زیرا امکان افزایش صادرات برای جبران قیمت پایین نفت وجود دارد.

مجارستان. این کشور مرکز تولید کارخانه ای اروپا محسوب می‌شود و پیش بینی شده در انتخابات پارلمانی حزب راست گرا به رهبری نخست وزیر کنونی به راحتی پیروز شود. تحقق این پیش‌بینی سبب تداوم روند های اخیر خواهد شد و انتظار نمی‌رود تغییرات بزرگ در ارزش دارایی ها و بورس این کشور پدید آید. مجارستان کشوری با ۱۰ میلیون نفر جمعیت، دارای مازاد حساب جاری است و سرمایه گذاران خارجی به فعالیت در آن علاقه‌مند هستند. با این حال نخست وزیر کنونی سیاست های ملی‌گرایانه و پوپولیستی را دنبال کرده و از دید اروپایی ها، او نهادهای دموکراتیک را تضعیف کرده و مرد مشکل‌ساز اروپا توصیف می شود. با این حال پیروزی مجدد او به معنای تداوم رویه های قبلی است و به باور تحلیلگران یو پی اس در صورتی که وی پیروز شود تحولات بزرگی در سیاست‌های دولت رخ نخواهد داد. این به معنای کاهش نقاط آسیب پذیر خارجی و البته تداوم اختلافات با رهبران اروپاست.

ثبات تاثیر مثبت بر بازارها دارد و اگر در انتخابات های سال جاری میلادی، کسانی پیروز شوند که رویه های پیشین را دنبال می کنند ریسک های کمتری بازارها را تهدید خواهد کرد. سال گذشته که مملو از ریسک های سیاسی بود ثابت کرد سرمایه گذاران نسبت به امور سیاسی مقاوم هستند. تحلیلگران به سرمایه گذاران یادآوری می کنند که عامل اصلی و نهایی تحول در بازارها، تغییرات مورد انتظار در بنیان‌های اقتصاد و وضعیت شرکت هاست. امسال غیر از شش کشور یاد شده، در مصر، افغانستان و عراق نیز انتخابات برگزار خواهد شد.

نهادهای بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول معتقدند افق اقتصاد جهان مثبت است و امسال نرخ رشد بالاتر از سال گذشته خواهد بود اما اقتصادهای نوظهور و توسعه یافته با ریسک های مختلف مواجه هستند. در حوزه سیاست های دولت ترامپ، رییس صندوق بین المللی پول امروز در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرد اصلاح قانون مالیات ها به رشد نرخ رشد اقتصاد آمریکا به میزان 1.2 درصد منجر می شود اما رشد بدهی ها و حباب در بازارها دو ریسک بزرگ هستند.

در ماه های آینده انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا برگزار می شود و احتمال تغییر ترکیب این نهاد بر سیاست های دولت و بازارهای مالی و مواد خام تاثیر خواهد گذاشت.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24