Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اما در این شماره از چشم انداز قصد داریم یکی از سهم های خوش نوسان بازار به نام «چکاپا» که از نظر بنیادی و تکنیکی نیز در شرایط مساعدی به سر می برد را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. گروه صنایع کاغذ پارس سال ١٣۴۶ در شمال خوزستان با هدف استفاده از باگاسِ تولید شده در کارخانه نیشکر هفت تپه تأسیس شد و در سال ١٣۴٩ به بهره‌ برداری رسید. دلیل این اقدام و سرمایه گذاری بر روی محصولی به نام باگاس این است که برای تولید خمیر (پالپ) و در پیِ آن تولید کاغذ ، دو منبع وجود دارد ...

«شکارچیان بورس !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات چهارمین روز کاری هفته وضعیتی مشابه با روزهای کاری گذشته داشت و کماکان نبود نقدینگی کافی سبب شده تا رشد قیمت ها پایداری کافی را نداشته باشد. مشکل اصلی این روزهای بازار ، قرار گرفتن در روزهای پایانی سال است. نگاهی به سنوات گذشته نشان می دهد که همواره بازار در این مقاطع زمانی با ضعف نقدینگی مواجه می شود و البته نهایت 10 روز سخت دیگر داریم که اگر چند خبر مدیریت شده تزریق شود ، می توان امیدوار بود که بازار از این سد هم به سلامت عبور نماید. به نظر از هفته آتی کار سخت تر خواهد شد چراکه یک پله دیگر به روزهای پایانی سال نزدیک تر می شویم و عرصه به بورس بازانی که نیاز به نقدینگی دارند تنگ تر خواهد شد. بدیهی است در این شرایط هر آن امکان تشدید فشار عرضه وجود دارد. بنابراین اگر شکارچی هستید ، باید طعمه های خود را در نقاط مناسب قرار دهید ...

در این میان ، سرمایه ‌گذاران براساس تحمل ریسک 3 الگو را در پیش گرفته ‌اند. در الگوی اول ، سهامداران ریسک پذیر با خوش بینی به وضعیت بنیادی مناسب شرکت ها و صنایع بزرگ ، اقدام به خرید و اصلاح پرتفوی خود می نمایند. بدیهی است در صورت بازگشت رونق به بازار سرمایه ، این گروه متناسب با ریسک پذیرفته ‌شده می ‌توانند سود مناسبی کسب کنند. در الگوی دوم با سهامدارانی مواجه‌ایم که فعلا بیننده وضعیت بازار و تابلوی معاملات می باشند و نقش چندانی در وضعیت عرضه و تقاضا ندارند. این گروه در مواجهه با تغییر روند بازار به سرعت در موقعیت خرید و یا فروش قرار می گیرند و البته نگاه آن ها نیز عمدتا کوتاه مدتی می باشد. درجه ریسک پذیری این دسته از معامله گران ، متوسط می باشد.

اما دسته سوم سرمایه‌ گذاران ریسک ‌گریز هستند که سهام خود را با توجه به ابهامات موجود نقد کرده و سرمایه خود را به سمت دارایی ‌های امن هدایت می کنند. جایی که حالا بسته ضد التهاب نرخ ارز از سوی بانک مرکزی با انتشار گواهی سپرده با نرخ 20 درصدی و همچنین افزایش نرخ سود اوراق خزانه اسلامی جذابیت بیشتری از سوی این بازارها ایجاد کرده است. به هر جهت در فروردین ماه مشخص می شود که کدامیک از این استراتژی ها ، بازدهی بهتری داشته است. اما مقدمه را بیش از این طولانی نکنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که امروز هم چهره جالبی نداشت و گروه های بزرگ به ویژه پالایشی ها با فشار فروش روبرو بودند و البته در صنایعی نظیر فولادی خودرویی و تک سهم ها تقاضای بهتری را شاهد بودیم.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 22 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات چهارمین روز کاری هفته ، منفی 2 گروه فرآورده های نفتی و زغالسنگی و مثبت 2 گروه فلزات اساسی و ماشین آلات قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا هم انتظار زیادی از بازار نباید داشت. به خصوص که در روزهای پایانی هفته قرار می گیریم و معمولا بازار در این روزها میل کمتری به خرید پیدا می کند. بطور کلی اگر قرار باشد نقدینگی جدید به بازار تزریق نشود و از طرف دیگر خبرها مدیریت نشوند ، بازار با یک چالش جدی در هفته آتی مواجه خواهد شد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت : تهدید رئیس‌جمهور ترامپ برای پاره کردن برجام ، سبب گردهم آمدن فوری پایتخت ‌های اروپایی برای حفظ توافق شد. البته نه با بازنویسی برجام ، بلکه با ایجاد توافقی به منظور توقف برنامه موشک بالستیک ایران و دائمی کردن محدودیت‌های این کشور برای تولید سوخت هسته ‌ای. واشنگتن در حال تلاش برای جلب حمایت اروپایی ها از مفاد جدید سرسختانه‌ ای (به برجام) است که اساسا به ایران به عنوان عمل انجام شده ، ارائه خواهد شد و اگر این کشور به آن عمل نکند ، با تهدید ازسرگیری تحریم‌ ها مواجه خواهد شد. دستورالعمل‌های (دولت آمریکا) که به نیویورک تایمز نشان داده شدند ، تصریح شده که اروپایی ‌ها موافق 3 اصلاح اساسی هستند : 1- تعهد برای مذاکره مجدد در قبال محدودیت‌ های آزمایش موشکی توسط ایران 2- دادن اطمینان مبنی بر اینکه بازرسان دسترسی نامحدود و بی قید و شرط به پایگاه‌های نظامی ایران داشته باشند. 3- تمدید و گسترش دادن تاریخ‌ های انقضای (غروب آفتاب) توافق برای منع از سرگیری تولید سوخت هسته‌ ای بسیار فراتر از محدودیت های کنونی (برجام) که در سال 2030 منقضی می ‌شود.

دیپلمات ‌های اروپایی گفتند که زمینه برای توافق درباره موشک ‌ها و بازرسی ‌ها وجود دارد اما هنوز برای توافق درباره طول مدت توافق زمینه ای وجود ندارد. اروپایی‌ ها در حال طرح کردن مفهوم یک توافق اضافی و متمم هستند که به جای برهم زدن توافق کنونی ، آن را گسترش خواهد داد. اروپا و آمریکا در حال آماده شدن برای دیدار دوباره در ماه‌ آینده میلادی در برلین هستند. رئیس‌جمهور ترامپ توان مرحله‌بندی کردن اعمال تحریم ‌های علیه ایران را دارد. با این روش ، او می ‌تواند به عنوان اهرمی برای دادن زمان بیشتر جهت کار روی حصول به توافق ( با اروپا درباره توافق جایگزین هسته ‌ای با ایران ) استفاده کند. او برای مثال می ‌تواند تحریم ‌هایی علیه بانک مرکزی ایران به دلیل حمایتش از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، اعمال کند. برای اروپایی‌ هایی که اغلب از توافق خرسند هستند ، میل و لذت کمی برای چنین کاری وجود دارد اما آنها احساس می ‌کنند که چاره دیگری به جز همراه شدن با آن ندارند.

* جلسه شورای امنیت با دستور کار بررسی وضعیت و تمدید قطعنامه تحریم تسلیحاتی یمن دوشنبه شب به ریاست کویت برگزار شد. این در حالی است که روسیه قطعنامه ضد ایرانی پیشنهادی انگلیس برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه یمن را وتو کرد. در همین حال ، قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره یمن با اجماع آرای شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد. این قطعنامه به پیشنهاد روسیه برای تمدید تحریم‌ های تسلیحاتی یمن تا فوریه 2019 با 15 رای به تصویب رسید. نماینده انگلیس در سازمان ملل در این جلسه مدعی شد : ایران با تولید ، ارسال و انتقال تسلیحات قطعنامه سازمان ملل را نقض کرده است ! معاون «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل با بیان اینکه وتوی قطعنامه پیشنهادی انگلیس توسط روسیه فقط به نفع ایران است ، مدعی شد : ایران با نقض قطعنامه 2216 به ارسال تسلیحات برای یمن ادامه می‌ دهد.

یمنی ‌ها از سلاح‌ های ایرانی برای تهدید همسایه ‌های خود استفاده می‌ کنند. وی افزود : استفاده یمنی ‌ها از موشک‌ های بالستیک علیه عربستان می ‌تواند درگیری‌ های گسترده‌ تری در منطقه ایجاد کند. این دیپلمات آمریکایی همچنین مدعی شد : روسیه به ایران برای ایجاد بی ثباتی در خاورمیانه کمک می کند و این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند. نماینده فرانسه در نشست شورای امنیت ادعا کرد : ایران از تحریم‌ های تسلیحاتی علیه یمن تحت قطعنامه 2216 تبعیت نمی‌ کند. فرانسه تلاش ایران برای ارسال سلاح به یمن را محکوم می‌ کند. نماینده چین نیز راه حل سیاسی را تنها راه دستیابی به صلح پایدار در یمن برشمرد و گفت : اتهام زنی به برخی کشورها بدون هیچ ادله ای به صلح و امنیت در یمن خدمت نمی کند. نماینده روسیه نیز ضمن استقبال از تصویب قطعنامه پیشنهادی مسکو ، اظهار داشت : به همکاری با ایران و عربستان برای آرام کردن اوضاع منطقه ادامه می دهیم. این جلسه با تصویب یک قطعنامه برای تمدید تحریم تسلیحاتی یمن پایان یافت.

* سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص اظهارات عراقچی درباره تأمین نشدن انتظارات ایران درباره برجام گفت : ما در برجام منافع زیادی داشتیم اما با تخطی ‌ها و کارشکنی ‌های دولت آمریکا روبرو بودیم تا نتوانیم از تمام منافع آن بهره‌مند شویم. برجام توانسته در حوزه‌های مختلفی برای ایران مفید واقع شود و من صفر و صدی نگاه نمی‌ کنم و باید آمریکا برگردد به تعهداتی که ملزم به رعایت آنهاست. قاسمی درخصوص برآورد دستگاه دیپلماسی از رفتار آمریکا گفت : تصور می ‌کنم ترامپ و هیئت حاکمه آمریکا هنوز نتوانسته‌ اند به جمع‌بندی برسند و صداهای گوناگونی شنیده می ‌شود ، هدف غایی آن‌ها ایجاد فضایی است که ایران از مزایای برجام به ‌صورت قطعی سود نبرد. تصور می ‌کنم جمع‌بندی قطعی در آمریکا برای خروج از برجام وجود ندارد. در صورت هرگونه تصمیمی که توسط آمریکا برای خروج از برجام اتخاذ شود با توجه به پیش ‌بینی‌ های قبلی و رصدی که از رفتار آمریکا داریم پاسخ مقتضی را به این اقدام خواهیم داد و این موضوع از طریق هیئت نظارت بر برجام اعلام خواهد شد.

ب) در حوزه اقتصاد :

* شاخص بهای تولیدکننده در ایران در 12 ماه منتهی به بهمن ماه 96 نسبت به 12 ماه منتهی به بهمن ماه 95 به‌ میزان 10.2 درصد افزایش یافته است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی ، شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ در بهمن ماه 96 به عدد 261.6 رسید که نسبت به ماه قبل 1.1 درصد افزایش داشته است. این شاخص در بهمن ماه 96 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 11.9 درصد افزایش نشان می‌‌دهد.

* مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت : نرخ سود تسهیلات ارزی صادرکنندگان 3.5 درصد تقلیل پیدا کرده است.سیدکمال سیدعلی با اشاره به تراز مثبت صادراتی کشور و لزوم توسعه صادرات غیرنفتی گفت : سال 80 حدود 3.5 میلیارد دلار صادرات داشتیم و امسال آمار صادرات ما بالاتر از 45 میلیارد دلار و از سال گذشته هم بیشتر خواهد شد و باید بیشتر روی صادرات غیرنفتی کار کرد. وی افزود باید به ابزار صادرات ، زیرساخت ها و امکاناتی که در کشور وجود دارد توجه شود چرا که صادرات ؛ موتور محرکه اقتصاد کلان است و بدون آن نمی توان اشتغال ایجاد کرد و از رکود خارج شد.

ج) در خبرهای بورسی :

* دستورالعمل اجرایی نحوه تغییر سرمایه شرکتهای مشمول ماده 141 قانون تجارت به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید و ابلاغ شد. علی بیگ زاده ، مدیرنظارت بر بازار اولیه سازمان بورس با اعلام خبر فوق به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) ، گفت : هر شرکتی که بر اساس صورت های مالی سالانه حسابرسی شده، در اثر زیان های وارده حداقل نصف سرمایه ثبت شده آن از میان برود، مشمول ماده 141 قانون تجارت می شود. وی با بیان اینکه دستورالعمل نحوه تغییر سرمایه برای شرکت های مشمول ماده 141 قانون تجارت است ، گفت : از آنجایی که سازمان بورس دستور العملی برای شرکت هایی که مشمول این ماده قانونی بودند در جهت کاهش یا افزایش سرمایه و به طور کلی تغییرات سرمایه ای نداشت، دستورالعمل یاد شده تهیه و به تصویب هیأت مدیره سازمان رسانده شد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: این دستور العمل اجرایی نقشه راهی است برای آن دسته از شرکت ها که بحث کاهش سرمایه یا افزایش سرمایه را در پیش دارند که به تجدید ساختار و تامین مالی این شرکتها کمک شایان توجهی خواهد کرد. مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس با بیان اینکه این دستور العمل کمک می کند تا شرکتها ضمن تجدید ساختار نکاتی را در جهت رعایت حقوق سهامداران و حمایت از سهامداران مد نظر داشته باشند ، گفت : بر اساس این دستورالعمل در کاهش سرمایه از طریق تعداد سهام نباید حقوق سهامدار تضییع شود یا کاهش و افزایش سرمایه نمی تواند همزمان صورت بپذیرد و زمانی افزایش سرمایه این شرکت ها قابلیت ارائه مجوز خواهد داشت که آنها با این افزایش سرمایه از شمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج شوند.

* معاون فرابورس از آغاز توقف خودکار نمادهای بازار "پایه ب" بعد از نوسان 40 و 60 درصدی طی 15 روز خبر داد. بهنام محسنی با اشاره به آغاز اصلاحاتی در نحوه انجام معاملات فرابورس ایران که از 9 دی شروع شده ، گفت : پس از فراهم شدن زیرساخت­ ها ، محاسبات مربوط به نوسان و توقف نمادها در "بازار پایه ب"، از شنبه 5 اسفند آغاز شده و مقررات توقف و بازگشایی نمادها دیگر بازارهای پایه هم در شرف اصلاح است. وی با بیان اینکه توقف خودکار نمادها صرفا در "بازار پایه ب" اجرا و فعلا" شامل "بازار پایه الف و ج" نمی­ شود ، توضیح داد : در صورت نوسان بیش از 40 درصدی سهام یکی از شرکت­های بازار «پایه ب» طی 5 روز کاری ، نماد برای یک روز متوقف و ناشر ملزم به شفاف سازی است. با توجه به دامنه نوسان 10 درصدی در این بازار ، این احتمال وجود دارد از فردا یعنی روز چهارم کاری پس از اجرای توقف خودکار نماد ، افزایش یا کاهش بیش از 40 درصدی منجر به توقف نماد شود.

این مقام مسئول افزود : همچنین در صورت نوسان بیش از 60 درصدی سهام در 15 روز کاری ، نماد متوقف و ناشر ملزم به برگزاری کنفرانس اطلاع ‌رسانی است و حداکثر 2 روز کاری بعد بازگشایی می ‌شود. محسنی در مورد مبنای توقف نماد بورس انرژی هم توضیح داد : مبنای توقف آن که دارای چند نماد معاملاتی در دسته­ های مختلف سهامداری است ، بر اساس افزایش یا کاهش قیمت سهام در نماد سایر اشخاص "انرژی3" خواهد بود و سایر نمادهای مرتبط با آن­ نیز همزمان متوقف خواهند شد. به گفته وی به دلیل حضور بورس انرژی در بازار پایه ب ، نماد سایر اشخاص آن یعنی "انرژی3" نیز همانند سایر نمادهای حاضر در این بازار بر مبنای بیش از 40 درصد افزایش یا کاهش قیمت سهام طی 5 روز کاری یا بر مبنای بیش از 60 درصد افزایش یا کاهش قیمت سهام طی 15 روز کاری متوقف می‌ شود و سایر نمادهای مرتبط با آن­ نیز همزمان متوقف خواهند شد.

د) در بازارهای جهانی ، افت ضعیف در قیمت نفت و نوسانات محدود در فلزات رنگین را داشتیم. به نقل از رویترز ، در حالی که افزایش تولید نفت آمریکا و احتمال خنثی شدن تلاش های اوپک برای مهار مازاد عرضه سرمایه گذاران را نگران کرده است ، قیمت نفت کاهش یافت. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا امروز با 15 سنت ، معادل 0.2 درصد کاهش به 63 دلار و 76 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا روز دوشنبه به بالاترین رقم از 6 فوریه یعنی 64 دلار و 24 سنت رسیده بود. قیمت نفت برنت نیز امروز با 10 سنت معادل 0.2 درصد کاهش به 67 دلار و 40 سنت رسید. در حالی که اوپک و روسیه در تلاش اند تا با محدود کردن تولید خود ، موجب تقویت قیمت ها شوند ، تولید نفت آمریکا در حال گرفتن سهم بیشتر از بازارهای جهانی است. مدیر آژانس بین المللی انرژی امروز اعلام کرد ، آمریکا تا سال 2019 قطعا با پیشی گرفتن از روسیه بزرگترین تولید کننده نفت جهان خواهد شد.

وی افزود : «رشد نفت شیل آمریکا خیلی قوی است. آمریکا خیلی زود به بزرگترین تولید کننده نفت جهان تبدیل خواهد شد.» بر اساس آمارهای هفتگی دولت آمریکا که پنجشنبه گذشته منتشر شد ، تولید نفت امریکا به 10.27 میلیون بشکه در روز رسیده که بالاتر از میزان تولید عربستان است. استفن اینز ، تحلیلگر بازارر نفت در این باره گفت: «با توجه به کاهش میزان ذخایر نفتی کوشینگ اوکلاهاما در هفته گذشته، تجار منتظر آمارهای این هفته میزان ذخایر نفت آمریکا هستند.» بر اساس نظرسنجی رویترز، پیش بینی شده که میزان ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته 2.7 میلیون بشکه کاهش یافته باشد. آمارهای انستیتوی نفت آمریکا از میزان ذخایر نفت آمریکا اواخر امروز منتشر خواهد شد. در فلزات اساسی وضعیت اندکی بهتر بود ؛ بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب در سطوح 7.115 – 2.575 – 3.535 و 2.150 دلاری قرار گرفتند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه فولادی و سنگ آهنی تلاش هایی برای رشد قیمت و تحرک بیشتر نمادها در جریان است. افزایش مجدد نرخ ارز و رشد قیمت ورق و شمش در بورس کالا ، تکرار سقف سودهای سال 96 را برای سال 97 تضمین می کند. این وضعیت موجب می شود تا اکثر سهم ها نسبت قیمت به درآمد جذابی داشته باشند. به عنوان مثال فولاد با تقسیم سود 500 ریالی و کف سود 700 ریالی (محتاطانه) سال 97 ، اکنون با P/e کمتر از 3.5 واحدی معامله می شود. امیرحسین نادری معاونت مالی و اقتصادی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در خصوص آخرین وضعیت «فولاد» گفت : شرکت به لحاظ تولید و فروش ، وضعیت مطلوبی داشته و پتانسیل رشد خواهد داشت. تراز ارزی شرکت مثبت بوده و در صورتی که نرخ دلار در سال 97 در محدوده 4.500 تومانی تثبیت شود ، با توجه به طرح های مربوط به افزایش ظرفیت کمی و کیفی محصولات ، فولاد مبارکه در سال آینده توان تحقق سودآوری بالاتری نسبت به سال جاری را خواهد داشت. سال 97برای شرکت فولاد مبارکه سالی سرشار از رویدادهای غیرمنتظره عملیاتی و غیرعملیاتی خواهد بود.

یکی دیگر از گزینه های جذاب این گروه فخاس است که با بهره برداری از خط تولید 2.5 میلیون تنی گندله ، تحولات با اهمیتی در بودجه سال 97 خواهد داشت. البته سود سال 96 هم می تواند تا سطوح 200 ریالی تعدیل شود. به نظر فخاس در این قیمت ها ریسک زیادی نداشته باشد. این شرکت قصد دارد سرمایه خود را از سطوح 800 میلیارد تومانی تا 1.000 میلیارد تومانی ( معادل 25 درصد ) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی افزایش دهد. روز گذشته در بورس کالا هر کیلو شمش فخوز به قیمت هر کیلو 2.200 تومان معامله شد که سیگنال مثبتی برای فولادسازان محسوب می شود. این اتفاق سبب شد تا فخوز پرده از تعدیل مثبت خود بردارد. بر این اساس فولاد خوزستان سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت حدود 12 درصدی از سطوح 942 ریالی به 1.053 ریال افزایش داد.

علت عمده این تعدیل ، افزایش حدودا 4.159 میلیارد ریالی درآمد فروش محصولات ناشی از عوامل ذیل می باشد : الف- پیش بینی افزایش 140هزار تنی مقدار فروش محصولات نسبت به پیش بینی قبلی (3.7 درصد) به دلیل بهبود وضعیت فروش داخل و صادرات. ب- افزایش 2.4 درصدی متوسط نرخ فروش محصولات عمدتا به دلیل افزایش نرخ برابری دلار به ریال : نرخ تسعیر ارز دلار به ریال در آخرین پیش بینی منتشره بر اساس عملکرد 9ماهه ، برای 3 ماهه سوم مبلغ 43.000 ریال برآورد شده بود در صورتی عملکرد 2 ماهه دی و بهمن 46.544 ریال محقق گردیده و برای عملکرد اسفند ماه نیز بر اساس نرخ های جاری ، مبلغ44.500 ریال پیش بینی شده است. به نظر با خبر رشد نرخ شمش ، 2 نماد هرمز و کاوه نیز باید بیشتر مورد توجه باشند. چراکه مصرف الکترود فخوز به دلیل خطوط تولید قدیمی بالاتر از شرکت هایی نظیر فولاد کاوه و فولاد هرمزگان می باشد. کاوه و هرمز با افزایش ظرفیت تولید و قراردادهای جدید تحولات قوی تری برای سال 97 خواهند داشت. بنابراین خرید کاوه در قیمت های کمتر از 250 تومانی و هرمز کمتر از 190 تومانی ریسک زیادی برای سرمایه گذاری ندارند. از هرمز شنیده می شود که کف سود سال 97 کمتر از 400 ریال نخواهد بود.

در بازارهای جهانی ، گفته می شود چین آماده شروع 1.580 میلیارد دلار پروژه جدید در سال 2018 می شود. این پروژه ها شامل زیرساخت ، انرژی های نوین ، فرودگاه ، راه آهن و ... شده و محرک تقاضای فولاد در سال جاری می باشد. به نظر می رسد کاهش آلودگی هوا ناشی از محدودیت تولید فولاد به کام سیاستمداران چین شیرین آمده و حالا استان Henan در نظر دارد این موضوع را قانون دائمی کرده و فولادسازان بایستی تا ابد در فصل زمستان 30 درصد کاهش تولید داشته باشند. شایعات در خصوص تمدید محدودیت زمستانه تولید فولاد در شهر تانگشان (قلب فولاد چین) نیز گرم است. روز جمعه اعلام شد که فولادسازان این کشور با محدودیت جدیدی این بار در فصول غیر زمستان مواجه شده و بایستی بین 10 تا 15 درصد از تولید خود بکاهند و تولید را متناسب با انتشار میزان آلایندگی خود نمایند.

در گروه سنگ آهنی ، کگل کم کم خود را برای حرکت به سمت قیمت های 400 تومانی آماده می کند. با رشد نرخ شمش به سطوح 2.200 تومانی ، نرخ گندله نیز تا سطوح 475 هزار تومانی پیشروی خواهد کرد. این شرکت برای امسال 75 تومان و برای سال 96 تا 100 تومان سود خواهد داشت. بنابراین ریسک بنیادی خاصی سهم را تهدید نمی کند. اگر دیدید کگل در دوره 3 ماهه بهار 250 ریال سود محقق کرد ، خیلی نباید تعجب کنید. در چادرملو هم بواسطه عملکرد مناسب بهمن ماه تلاش هایی برای رشد سهم و حرکت به سمت قیمت های 235 – 240 تومانی در جریان است اما فشار فروش بالاست و کار برای حرکت رو به جلو ( در این مقطع ) دشوار است. تعدیل مثبت دیگری در انتظار سهامداران چادرملو بوده و سود سال آینده نیز با رشد خوبی همراه خواهد شد. در این گروه روز گذشته وضعیت تکنیکی کنور را بررسی کردیم. به نظر این سهم در سال 97 خبرساز خواهد شد. بنابراین در صورت وقوع تحرکات مثبت در این 3 نماد ، می توان به رشد مجدد در نماد ومعادن امیدوار بود.

ب) گروه خودرویی در حالی از گروه های پر عرضه در نیمه ابتدایی بازار امروز بود که با گذر از ساعت 11 به مرور شاهد افزایش تقاضا و جبران افت دقایق ابتدایی بودیم بطوریکه در نهایت نیمی از نمادها با رشد قیمت به کار خود خاتمه دادند. زمزمه هایی درخصوص احیاء ارز مبادله ای برای خودروسازان و قطعه سازان در کنار گزارشات ماهانه مناسب از دلایلی است که سبب حرکت نقدینگی به سمت خودرویی ها شده است. جالب است بدانید که نمادهایی نظیر زامیاد ، خکاوه ، خاور و برخی از قطعه سازان بیش از یکسال بود که چنین حجم هایی را در معاملات خود تجربه نکرده بودند. به عنوان مثال زامیاد در 10 جلسه معاملاتی اخیر در حدود 500 میلیون سهم معامله شده و رقمی بالغ بر 40 میلیارد تومان نقدینگی را در خود هشم کرده است. فارغ از وضعیت بنیادی باید گفت که شرکت برای سال آتی می تواند عملکرد بهتری داشته باشد. بنابراین با این حجم از معاملات می توان به خاتمه یافتن روند اصلاحی بلند مدتی و آغاز روند بلند مدت صعودی رای مثبت داد.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، منصور معظمی ، رئیس هیات عامل ایدرو گفت : 202 هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی سنگین فرسوده مطابق این مگاپروژه قرار است طی 3 سال نوسازی و جایگزین شود ؛ به این منظور پس از دستور رئیس جمهوری ستادی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تشکیل و مسئولیت اجرای این پروژه بزرگ به ایدرو سپرده شد. با برنامه ریزی ایدرو و تقسیم بندی کارها ، سهمیه ای برای خودروسازان براساس توان آنها مشخص شد که بر همین اساس مذاکره با شرکای خارجی خود را در دستور کار قرار داده اند. با دستور رئیس جمهوری و موافقت وزارت نفت ، مقرر شده منابع مالی مورد نیاز این مگاپروژه از طریق شرکت ملی نفت ایران و بر اساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر تامین شود. رئیس کل بانک مرکزی در نشست اخیر با رئیس جمهوری ، برای تامین منابع ارزی و ریالی این پروژه اعلام آمادگی کرده و اکنون منابع ریالی 170 هزار میلیارد ریالی آن آماده شده است. تسهیلات بسیار خوبی در این پروژه از سوی دولت در نظر گرفته شده است ، به طوری که فقط 20 درصد قیمت خودرو به صورت نقدی از سوی متقاضی پرداخت می شود ، 30 درصد قیمت آن تسهیلات بانکی خواهد بود و نیم دیگر باقی مانده قیمت از سوی دولت تامین خواهد شد.

در این گروه خکاوه مجددا بیشترین تقاضا را به خود اختصاص داد اما قطعی شدن قرارداد جوینت ونچر میان ایران خودرو و شرکت بنز می تواند خاور را هم در مسیر رشد قرار دهد ؛ مشروط بر اینکه سرمایه گذاری سمند دست از نوسان گیری بردارد. به نظر خرید خاور و زامیاد در این قیمت ها منطقی تر از خکاوه باشد. در سایر نمادها پارس خودرو را داریم. پارس خودرویی که برای رشد تا قیمت های ارزش اسمی ، نیاز به گذر از قیمت های 92 تومانی دارد. گزارش بهمن ماه شرکت ، نوید تعدیل مثبت را می دهد. خپارس به کمک فروش 7.318 میلیارد ریالی بهمن ماه ، 58.731 میلیارد ریال معادل 95 درصد از فروش 61.682 میلیارد ریالی خود را محقق کرده است.

در قطعه سازان وضعیت بهتر بود ؛ بطوریکه نمادهایی نظیر ختوقا ، خکار ، خشرق و خمهر به قیمت های درصد مثبت و صف خرید رسیدند. تقریبا هر 4 سهم را قبلا از نظر تکنیکی بررسی کرده بودیم. ختوقا برای رسیدن به قیمت های 300 تومانی نیاز به گذر پر قدرت از مقاومت 250تومانی دارد. خشرق نیز با ورود به کانال 500 تومانی ، می تواند قیمت های 550 تومانی را ببیند. خکار در مسیر 190 تومانی قرار گرفته و در خمهر با رسیدن زمزمه هایی درخصوص برنامه افزایش سرمایه 200 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها ، شاهد قرار گرفتن سهم در مسیر قیمت های 200 تومانی هستیم.

ج) در گروه فلزی و معدنی شاهد نوسانات خنثی و آرامی بودیم که می توان دلیل اصلی این آرامش را عدم هیجان در نرخ های جهانی و همچنین کنترل قیمت دلار دانست. اما موضوعی که همچنان موجب دل گرمی در این صنعت است کاهش موجودی سرب و روی انبار های LME است. داده های امروز نشان می دهد که اختلاف قیمت سرب و روی در بالاترین سطح از سال 2017 قرار گرفته و این در حالیست که در گذشته قیمت تاریخی سرب همواره بالاتر از روی بوده است همچنین آمار ها نشان می دهد که در سال 2018 نزدیک به 880 هزار تن ظرفیت روی به مدار تولید وارد می شود و این معادن دارای عیار سرب بسیار پایین بوده و کسری 160 هزار تنی عرضه سرب سال 2017 در سال جاری میلادی تداوم خواهد داشت. با این اوصاف پیش بینی می شود قیمت سرب در آینده ای نزدیک از قیمت روی پیشی بگیرد ...

در این گروه فسرب پی از نوسانات روز گذشته و کف سازی در محدوده قیمتی 290 – 300 تومانی مجددا با افزایش تقاضا در کانون توجهات قرار گرفته و با گام هایی قدرتمند به سمت سطوح 360 تومانی گام بر می دارد. از علل اصلی توجه به فسرب ، می توان به گزارش بهمن ماه شرکت اشاره نمود که نشان از پوشش 7 درصدی مبلغ فروش پیش بینی شده برای سال 96 است و به طور کل شرکت طی 11 ماه گذشته توانسته 93 درصد از بودجه تعیین شده را محقق کند. نکته مهم در عملکرد شرکت ملی سرب و روی ایران ، افزایش نرخ های سرب و روی جهانی بود. از دیگر تحولات فسرب باید به بحث خروج شرکت خدمات مهندسی صنعت برق ارس صبا از ترکیب سهامداران عمده اشاه داشت. گویا طی روزهای آتی تتمه دارایی این شرکت در فسرب به صفر خواهد رسید . برخی معتقدند این رویداد شرایط را برای رشد میاندتی سهم مهیا می کند. فسرب برای سال 97 بواسطه افزایش تناژ تولید و فروش سود بسیار خوبی خواهد داشت.

در سوی دیگر نماد خوش نام کیمیا را داریم که اخیرا با اعلام برنده شدن در مزایده مهم خرید 4.100 تن ماده معدنی مخلوط سولفوره ، کربناته با عیار 29 درصد و سرب 2.5 درصد از شرکت تهیه مواد معدنی ایران با نوسان مثبت بازگشایی شد ، اما خیلی سریع در مسیر اصلاحی قرار گرفت. این سهم در محدوده قیمتی 1.450 – 1.380 تومانی حمایت بسیار مهمی دارد و باید دید آیا از سطوح مذکور برگشت خواهد زد یا در مسیر قیمت های 1.200 تومانی قرار خواهد گرفت. به نظر می رسد معامله گران و سرایه گذاران در انتظار گزارش عملکرد بهمن ماه شرکت هستند تا برای معاملات آتی این سهم تصمیم گیری نمایند. اما برای فردا گشایش نماد باما مهمترین اتفاقی خواهد بود که در گروه مذکور رخ خواهد داد.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

اما در این شماره از چشم انداز قصد داریم یکی از سهم های خوش نوسان بازار به نام «چکاپا» که از نظر بنیادی و تکنیکی نیز در شرایط مساعدی به سر می برد را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. گروه صنایع کاغذ پارس سال 1346 در شمال خوزستان با هدف استفاده از باگاسِ تولید شده در کارخانه نیشکر هفت تپه تأسیس شد و در سال 1349 به بهره‌ برداری رسید. دلیل این اقدام و سرمایه گذاری بر روی محصولی به نام باگاس این است که برای تولید خمیر (پالپ) و در پیِ آن تولید کاغذ ، دو منبع وجود دارد : درخت – محصولات کشاورزی. از آنجایی که کشور ایران از نظر بارندگی جزء مناطق خشک و نیمه خشک به شمار می‌ رود و همچنین از منابع جنگلی وسیع برخوردار نیست ، هیچگاه محل مناسبی برای تولید کاغذ از درخت نبوده و نخواهد بود. اما استفاده از محصولات کشاورزی که مهمترین آنها باگاس می باشد ، یکی از مزیت ‌های غیرقابل انکار در ایران و در خاورمیانه به شمار می ‌آید.

این کارخانه پس از راه اندازی تا مدت‌ ها تنها تأمین کننده کاغذ چاپ و تحریر داخل کشور بود اما بدلیل صدمات وارده در طی دوران دفاع مقدس و عدم نوسازی و بازسازی در زمان تصدی بخش دولتی ، در معرض تعطیلی همیشگی قرار گرفت و وضعیت آن در سال ‌های منتهی به 91 به کمتر از 20 درصد ظرفیت اسمی رسیده بود. مهر ماه سال 92 فصل جدیدی در کاغذ پارس آغاز شد. سهام این شرکت به بخش خصوصی (آقای محمدجواد مقدم) واگذار گردید و سلسله اقدامات برای بازسازی و نوسازی ماشین آلات ، فرآیندها و منابع انسانی آغاز گردید و طی 2 سال فعالیت شبانه روزی کاغذ پارس به رکورد تولید عمر خود دست یافت ؛ همچنین بازارهای صادراتی را نشانه گرفت و سبد محصولات خود را متنوع کرد و امروز کاغذ پارس با اقتدار تنها تولیدکننده خمیر ویرجین شیمیایی در خاورمیانه ، تنها تولیدکننده کاغذ چاپ و تحریر شیمیایی ، تولیدکننده کاغذ بهداشتی برای لیوان یکبار مصرف و چندین محصول دیگر است و تا به امروز محصولات این کشور به بیش از 15 کشور دنیا صادر شده است.

این شرکت که سال مالی منتهی به 30 آبان ماه دارد ، سود هر سهم خود برای سال 97 را در نخستین پیش بینی ( حسابرسی شده ) در سطوح 605 ریالی اعلام نمود که نسبت به سود محقق شده 351 ریالی سال 96 ، رشد 72 درصدی را نشان می دهد. پیش بینی پرش جدی سود شرکت 2 عامل مهم دارد : 1- افزایش 25 درصدی مبلغ فروش از سطوح 1.550 میلیارد ریالی به 1.931 میلیارد ریال. افزایش قیمت جهانی خمیر و به دنیال آن کاغذ و همچنین افزایش نرخ ارز از جمله دلایل پیش بینی قیمت محصولات در این شرکت می باشد و درخصوص افزایش میزان صادرات با توجه به افزایش نرخ جهانی خمیر ناشی از تقاضای زیاد در بازار چین و همچنین بازاریابی های انجام شده در گذشته که هم اکنون به ثمر نشسته است ، پیش بینی شده که ماهیانه 1.500 تن از خمیر های تولیدی این شرکت به بازارهای جهانی صادر شود ، لازم به ذکر است برنامه توسعه صادرات از مدت ها پیش در این شرکت برنامه ریزی شده بود که خوشبختانه در سال مالی 97 محقق خواهد شد. همچنین قیمت جهانی خمیر در طی 6 ماهه گذشته حدودأ 15 درصد افزایش داشته است. افزایش صادرات در ماه های پایانی سال مالی گواه این مدعاست.

2- شناسایی درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها به مبلغ 329 میلیارد ریال. گفتنی است این شرکت تا پایان سال 96 ، درآمد خاصی در این بخش نداشته است. همانطور که در گزارش مجمع عمومی سال مالی گذشته این شرکت عنوان گردید ، مد نظر است در راستای توسعه فعالیت های شرکت ، طرح تولید ظروف یکبار مصرف سلولزی از خمیر باگاس برای اولین بار در خاورمیانه در این شرکت اجرا گردد که در فاز اول ، قرارداد 4 ماشین با ظرفیت بالغ بر 500 میلیون قطعه ظرف منعقد گردید و اثرات مالی آن با توجه به زمان راه اندازی در 6 ماهه دوم سال مالی این شرکت لحاظ شده است. پیش بینی شده است ماشین آلات از ابتدای خرداد ماه آغاز به تولید نمایند. ضمنا در خصوص پیشرفت پروژه به استحضار می رساند که قرارداد ماشین آلات امضا و پیش پرداخت معادل 15 درصد از محل منابع سهامدار عمده پرداخت و عملیات ساخت سوله ، پایپینگ و ... شروع و همزمان با زمان ساخت دستگاه به اتمام خواهد رسید.

بودجه سال 97 درآمد شرکت با تغییرات مهمی پیش بینی شده است. چکاپا پیش بینی نموده در این سال کاهش 8 درصدی در مقدار تولید کاغذ رول سفید داشته باشد اما در عوض نرخ فروش را 18 درصد افزایش داده و البته گزارش های ماهانه ، پیش بینی رشد نرخ فروش را تائید می کند. همچنین خمیر ویرجین نیز با رشد 70 درصدی مقدار فروش و 23 درصدی مبلغ فروش پیش بینی شده و دلیل این مساله این است که شرکت با توجه به رشد نرخ خمیر ویرجین در بازارهای جهانی ، تمرکز اصلی خود را بر روی فروش صادراتی گذاشته است. نکته جالب توجه اینکه شرکت در شرایطی حاشیه سود ناخالص خود برای سال 97 را در سطوح 32 درصدی پیش بینی نموده که این حاشیه سود برای سال 96 در سطوح 32 درصدی بوده است. بدیهی افزایش سطح صادرات و رشد نرخ ارز ، سبب افزایش حاشیه سود شرکت به سطوح حداقلی 35 درصدی ( بالاتر از حاشیه سود ناخالص سال گذشته ) خواهد شد.

با توجه به ثبت نرخ فروش صادراتی طبق نرخ کوتاژ در سال 96 و اینکه سود حاصل از تسعیر ارز فروش صادراتی تا قبل از بخشنامه 200/96/87 مورخ 96.6.7 مشمول مالیات ماده 105 قانون مالیات های مستقیم می باشد شرکت جهت محاسبه دقیق مالیات ، محاسبه تسعیر آن را در سایر درآمدهای غیر عملیاتی لحاظ می نمود اما با توجه به بخشنامه فوق الذکر و معافیت مالیات سود حاصل از تسعیر ارز شرکت در پیش بینی سال مالی منتهی به 97.8.30 نرخ ارز را 42.000 ریال در بودجه پیش بینی نموده است و قیمت صادراتی خمیر با توجه به افزایش قیمت جهانی خمیر ، با افزایش نسبت به سال قبل 690 دلار در نظر گرفته شده است. با عنایت به پیش بینی های انجام شده نسبت به نرخ تورم در سال آتی و همچنین نرخ فعلی دلار در سامانه سنا، قیمت 42.000 ریال پیش بینی متوسط قیمت دلار در سال مالی آینده این شرکت می باشد. بنابراین اختلاف قیمت بین دلار پیش بینی شده در بودجه با نرخ واقعی ، رشد درآمد و سود شرکت را به دنبال خواهد داشت. به نظر می رسد متوسط نرخ ارز برای چکاپا از ابتدای آذر ماه امسال تا پایان آذر ماه سال بعد 46.000 ریال ( در حدود 10 درصد بالاتر از بودجه ) باشد. با توجه به پیش بینی درآمد ارزی 12.5 میلیون دلاری ، چکاپا از محل افزایش نرخ ارز در حدود 50 میلیارد ریال ( به ازای هر سهم 40 ریال ) افزایش eps خواهد داشت.

اما به سراغ بررسی بودجه خواهیم رفت. این شرکت پیش بینی کرده در سال 97 رقمی بالغ بر 1.931 میلیارد ریال درآمد از محل فروش : ( 36.000 تن کاغذ رول سفید به نرخ هر تن 30.000.000 ریال مجموعا 1.080 میلیارد ریال + 18.000 تن خمیر ویرجین صادراتی به نرخ هر تن 29.000.000 ریال مجموعا 522 میلیارد ریال + 5.000 تن خمیر ویرجین داخلی به نرخ هر تن 25.500.000 ریال مجموعا 127 میلیارد ریال + 7.000 تن رول فلوتینگ به نرخ هر تن 16.000.000 ریال مجموعا 112 میلیارد ریال + 6.000 تن خمیر مایع به نرخ هر تن 15.000.000 ریال مجموعا 90 میلیارد ریال ) شناسایی نماید. این بررسی نشان می دهد که 56 درصد درآمد شرکت مربوط به فروش کاغذ رول سفید ، 33.5 درصد مربوط به خمیر ویرجین ( عمدتا صادراتی و داخلی ) ، 6 درصد رول فلوتینگ و 4.5 درصد خمیر مایع می باشد. بنابراین مقدار و نرخ فروش کاغذ رول سفید و خمیر ویرجین صادراتی تغییرات با اهمیتی در درآمد و بودجه شرکت ایجاد می کند.

در ادامه ، نگاهی به گزارش ماه به ماه شرکت خواهیم داشت. چکاپا در حالی پیش بینی نموده رقمی بالغ بر 1.931 میلیارد ریال فروش در سال 97 داشته باشد که فروش آذر ماه 161 میلیارد ریال ، فروش دی ماه 161 میلیارد ریال ، فروش بهمن ماه 152 میلیارد ریال و جمع فروش 3 ماهه نیز 474 میلیارد ریال معادل 24.5 درصد مبلغ فروش بوده است. این بررسی نشان می دهد که شرکت مطابق با بودجه حرکت کرده است. چکاپا طی مدت مذکور در حدود 6.000 تن کاغذ رول سفید به فروش ( به لحاظ ریالی 181 میلیارد ریال ) به فروش رسانده در حالی که درآمد کسب شده از محل فروش 8.400 تن خمیر ویرجین نیز در حدود 230 میلیون ریال بوده است. طبق مکاتبه ای که با شرکت داشتیم ، تمرکز بازار در 3 ماه اول دوره به روی فروش صادراتی خمیر ویرجین بوده و ظاهرا بین 7.500 الی 8.000 تن از پیش بینی صادرات 18.000 تن خمیر ویرجین نیز محقق شده است !

درخصوص نرخ های فروش باید گفت که کاغذ رول سفید در بودجه به ازای هر تن فروش 30.000.000 ریال پیش بینی شده در حالیکه نرخ فروش این محصول در بهمن ماه 30.052.000 ریال در میانگین دوره 3 ماهه نیز 30.051.000 ریال ( در حدود 1.5 درصد بالاتر ) بوده است. درخصوص نرخ فروش خمیر ویرجین با توجه به اینکه شرکت فروش های ماه به ماه را بصورت تفکیک نمی دهد ، نمی توان بررسی دقیقی داشت. گفتنی است ، نرخ فروش این محصول در بهمن ماه 28.453.865 ریال و در دوره 3 ماهه نیز 27.187.300 ریال بوده است. به نظر می رسد نرخ فروش این محصول اندکی کاهشی بوده است اما افزایش نرخ کاغذ رول سفید و دلار نیز آن را کاور می کند.

و اما بجث مهم در چکاپا این است که آیا خط تولید به موقع راه اندازی می شود یا خیر ؟ در حدود 41 درصد درآمد شرکت مربوط به زیر مجموعه چکاپا می باشد. چکاپا سود پیش بینی شده از خط تولید جدید در شرکت زیر مجموعه را 329 میلیارد ریال ( به ازای هر سهم 250 ریال ) اعلام نموده است. بدیهی است در صورت راه اندازی به موقع این طرح و با توجه به پیش بینی رشد حاشیه سود ناخالص ، سود شرکت برای سال 97 می تواند تا سطوح 00 – 750 ریالی و برای سال 98 ( با توجه به رشد ظرفیت فروش در شرکت زیر مجموعه ) تا سطوح 1.000 ریالی افزایش یابد.

گفتنی است ، چکاپا در اسفند ماه به مجمع می رود و قرار است در حدود 210 – 220 ریال تقسیم سود داشته باشد. ( پرداخت سود به سرعت و زمان کوتاه انجام خواهد شد ) بنابراین با توجه به اینکه سهم در قیمت های 355 تومانی معامله می شود باید گفت که P/e چکاپا بعد از مجمع به رقم 5.5 واحدی خواهد رسید. البته P/e تحلیلی سهم 4.5 واحد خواهد بود. لازم به ذکر است که چکاپا در قیمت های 330 – 340 تومانی حمایت بسیار مهمی دارد و محدوده 380 تومانی را به عنوان مهمترین سد مقاومتی خود می شناسد. در انتها نگاهی به ترکیب فروش شرکت در نمودار میله ای خواهیم داشت.

6) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

اما در ادامه به سراغ صنعت فولادسازی خواهیم رفت. جایی که فولاد مبارکه یکی از بنیادی ترین آنها بوده و انتظارات از این سهم چه برای سال 96 و چه برای سال 97 بالاست. این شرکت در آخرین بودجه ای که برای سال 96 منتشر نموده سود هر سهم خود را با تعدیل جالب توجه 25.5 درصدی از سطوح 546 ریالی به 686 ریال افزایش داده و دوره 10 ماهه 80 درصد مبلغ فروش ، 83 درصد سود عملیاتی و 571 ریال معادل 83 درصد از سود خالص خود را پوشش داده است. دلایل تعدیل مثبت در فولاد بدین شرح می باشد : پیش بینی افزایش درآمد فروش به مبلغ 11.788 میلیارد ریال عمدتا ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات2- پیش بینی کاهش بهای تمام شده کالای فروش رفته به مبلغ 1.889 میلیارد ریال عمدتا ناشی از تغییر در مقدار مصرف و نرخ خرید مواد اولیه و مصرفی. با این شرایط به نظر می رسد فولاد تا پایان سال به سود 700 – 710 ریالی دست یابد.

در ادامه به بررسی عملکرد شرکت خواهیم پرداخت : بررسی عملکرد فصول اخیر نشان می دهد که فروش و سود عملیاتی شرکت در 3 ماه اول به ترتیب 33.266 و 13.935 میلیارد ریال ، در 3 ماهه دوم 33.662 و 14.926 میلیارد ریال ، در 3 ماهه سوم 43.919 و 20.165 میلیارد ریال و در مجموع دوره 9 ماهه 110.847 و 49.019 میلیارد ریال بوده است. این وضعیت نشان می دهد که فولاد در کوارتر سوم کولاک کرده و این اتفاق احتمالا در کوارتر چهارم هم تکرار دهد. حاشیه سود عملیاتی شرکت در حالی 43 درصد پیش بینی شده که حاشیه سود محقق شده در عالم واقعیت ، 44.5 درصد می باشد. مقایسه عملکرد 9 ماهه نخست سال جاری با دوره مشابه سال گذشته نشان از رشد به ترتیب 14 درصدی مقدار تولید ، 9 درصدی مقدار فروش ، 53 درصدی مبلغ فروش ، 161 درصدی سود عملیاتی و 230 درصدی سود خالص دارد.

نکته مهم در فولاد اینکه شرکت عمده محصولات خود را به صورت سلف عرضه می کند و اثرات فروش ماه های اخیر در گزارش کوارتر پایانی سال خودنمایی خواهد کرد. بنابراین فروش هایی که شرکت در این فصل رقم می زند ، خود را در بهار سال 97 نشان خواهد داد. البته بحث ما بر سر فروش های داخلی در بورس کالاست و فروش های صادراتی نیز در همان دوره شناسایی می گردند. اما در ادامه نگاهی به عملکرد ماهانه شرکت خواهیم داشت. فولاد مبارکه در گزارش تفسیری که منتشر نموده ، پیش بینی کرده مبلغ کل فروش تا پایان سال به مبلغ 156.138 میلیارد ریال برسد. این در حالی است که رقم فروش پیش بینی شده در گزارش قبلی رقمی بالغ بر 144.350 میلیارد ریال بوده است.

فروش شرکت در 11 ماه ابتدای سال بدین شرح بوده است : فروش فروردین 11.380 میلیارد ریال – فروش اردیبهشت 12.650 میلیارد ریال – فروش خرداد 9.237 میلیارد ریال – فروش تیر 11.852 میلیارد ریال – فروش مرداد 11.082 میلیارد ریال – فروش شهریور 10.728 میلیارد ریال – فروش مهر ماه 13.669 میلیارد ریال – فروش آبان ماه 15.496 میلیارد ریال – فروش آذر ماه 14.753 میلیارد ریال – فروش دی ماه 13.882 میلیارد ریال – فروش بهمن ماه 15.950 میلیارد ریال. بنابراین باید گفت که فولاد تا پایان بهمن ماه موفق شده 140.680 میلیارد ریال معادل 90 درصد از بودجه پیش بینی شده خود را محقق کند که رقم خوبی است.

ورق گرم ، سرد و پوشش دار محصولات اصلی شرکت هستند. نرخ فروش این 3 محصول در آذر ماه به ازای هر کیلو به ترتیب 24.481 – 27.849 – 36.435 ریال ، در دی ماه 24.780 – 28.392 – 36.661 ریال ، در بهمن ماه 25.200 – 28.379 – 37.687 ریال و متوسط نرخ فروش 11 ماه اول سال به ترتیب 21.854 – 26.161 و 32.762 ریال به ازای هر کیلو بوده است. گفتنی است ، فولاد مبارکه اکنون در قیمت های 295 تومانی با P/e حدود 4.2 واحدی ( با فرض سود 700 ریالی ) معامله می شود. این سهم در قیمت های 315 تومانی با مقاومت سختی درگیر می شود و قیمت های 278 تومانی را به عنوان نزدیک ترین سطح حمایتی خود می شناسد.

مدیریت شرکت در نظر دارد در راستای رشد درآمد و سودآوری پایدار ، با بهره برداری از طرح های توسعه و با در نظر گرفتن منحنی یادگیری (Learning Curve) برنامه فروش خود را از حدود 7 میلیون تن در سال 96 به 7.6 ملیون تن در سال مالی 97 افزایش دهد. در گزارش تفسیر مدیریتی سال 97 مقدار فروش برای کوارتر اول 1.927.300 تن شامل : 1.439.800 تن فروش داخلی + 487.500 تن صادراتی در نظر گرفته شده است. گفتنی است ، فولاد مبارکه طرح توسعه «فولاد سبا» با پیشرفت فیزیکی 96 درصد را دارد که در سال 97 به بهره برداری می رسد. همچنین طرح های توسعه سنگان (کنستانتره و گندله) با پیشرفت 58 درصدی را داریم که این طرح نیز می تواند در سال 97 به بهره برداری برسد.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه تجهیزاتی و مهندسی 2 نماد مپنا و حفاری را داریم که در صورت اضافه شدن صدرا به این ترکیب ، یک مثلث پر ریسک تجهیزاتی تشکیل می شود. درخصوص صدرا نیاز به گفتن نیست که شرکت تحولات اساسی را کلید زده و می توان به جبران بخشی از خاطرات تلخ اخیر امیدوار بود. در حفاری شمال اصلاح قیمت سهم از دی ماه سال 92 آغاز شده و افت سهم تاکنون ( با روند زیگزاگ ) رقم خورده است. به نظر می رسد نقطه عطف حفاری در قیمت های 160 تا 180 تومانی باشد و خرید در این نقاط عملا بدون ریسک خواهد بود چراکه قیمت حفاری در حالی در سال 91 در همین قیمت ها قرار داشت که نرخ امروز دلار با 4 – 5 سال اخیر تفاوت زیادی داشته است ... ! در نهایت مپنا را داریم که در قیمت های کمتر از 700 تومانی یکی از اکازیون های بازار است. مپنا سهمی است که بیش از 200 تومان سود تلفیقی دارد.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، مجری طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی گفت : نصب سه ‌پایه مشعل سکوهای 23 و 24A پارس جنوبی از امروز آغاز شده است. فرهاد ایزدجو گفت : پس از عملیات بارگیری ، مهاربندی و حمل ، به ترتیب دو سه‌پایه مشعل سکوهای موقعیت 23 و 24A پارس جنوبی به وسیله شناور SeaPad از یارد صدرا به موقعیت نصب ، منتقل و عملیات نصب آنها از امروز آغاز شده است. ایزدجو افزود : نصب این دو سازه دریایی گامی است که در راستای تکمیل فرآیند عملیات ساخت تا بهره‌برداری از سکوهای فاز 22 تا 24 پارس جنوبی از سوی کارفرما و پیمانکار بخش فراساحل این طرح در حال توسعه ، برداشته می شود.

ب) در گروه پالایشی ، گزارش 9 ماهه شبندر را داشتیم که چندان جالب نبود و سبب شد تا عرضه ها در گروه پالایشی شدت بگیرد. این شرکت سود هر سهم خود برای سال جاری را در سطوح 993 ریالی پیش بینی نموده است. مبلغ فروش و حاشیه سود عملیاتی در 3 ماهه اول به ترتیب 45.618 و 4.355 میلیارد ریال ، در 3 ماهه دوم به ترتیب 50.742 و 6.299 میلیارد ریال و در 3 ماهه سوم به ترتیب 55.889 و 4.291 میلیارد ریال بوده است. همانطور که ملاحظه می کنید ، بیشترین مبلغ فروش در حالی طی کوارتر سوم رخ داده که شرکت عملا کمترین حاشیه سود را محقق کرده است ! واقعا گزارش ضعیفی بود. البته قبلا هم گفته بودیم که احتمالا گزارش 3 ماهه سوم پالایشی ها ( به دلیل افت Crack Spread ) ضعیف تر از کوارتر دوم است اما انصافا انتظار چنین گزارشی را از شبندر نداشتیم. سود خالص شبندر در کوارتر اول 257 ریال ، در کوارتر دوم 372 ریال ، در کوارتر سوم 266 ریال و در مجموع دوره 9 ماهه 895 ریال بوده است. این یعنی 90 درصد از سود شرکت محقق شده و احتمالا ( با توجه رشد نرخ ارز ) سود حدود 115 الی 120 تومانی را برای شبندر تا پایان سال داشته باشیم.

ج) در گروه زغال سنگ نماد کپرور پس از رشد 34 درصدی و شکست خط مقاومتی 550 تومان در ماه های گذشته ، وارد فاز اصلاحی شده و حال خط مقاومت بی اعتبار شده به خط حمایت تبدیل شده است به طوری که تا به حال 2 بار به آن عکس العمل نشان داده است. به نظر می رسد کپرور پس از استراحت کنونی ، آماده حرکت پر قدرت برای فتح قیمت های جدید در سال آینده شود. این نماد فضای بنیادی خوبی را دارد به طوری که در 6 ماهه اول سال 43 درصد و در 9 ماهه 81 درصد از بوجه خود را پوشش داده است. همچنین در مجموع فروش 11 ماهه با توجه به افزایش نرخی که در گزارش دی و بهمن ماه خود لحاظ کرده است توانسته با فروش 958 میلیارد ریالی 93 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده را محقق کند. با این حساب پوشش کامل بودجه در پایان سال 96 قطعی بوده و انتظار تعدیل مثبت شرکت را داریم. با توجه به عدم رشد کامل نرخ زغال سنگ در داخل کشور نسبت به نرخ جهانی ، افزایش مجدد نرخ در سال آینده را محتمل می کند. نکته مثبت در این شرکت افزایش میزان تولید و فروش است که می تواند جان تازه ای به قیمت سهم بدهد. درخصوص کطبس هم باید گفت که شرکت 101 درصد بودجه فروش را محقق کرده و این وضعیت می تواند جو مثبت خوبی را به زغالی ها تزریق کند.

د) در گروه لیزینگی ، وایران صدرنشین بود و پس از جابجایی یک بلوک از کد حقوقی ها به حقیقی ها شاهد تشکیل صف خرید سنگین و قرار گرفتن سهم در مسیر قیمت های 170 تومانی بودیم. 2 عامل بحث نوسازی خودروهای فرسوده سنگین و زمزمه هایی درخصوص افزایش لیزینگ این دست خودروها توسط وایران و زمزمه هایی درخصوص آگهی بلوک شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو در قیمت های نزدیک به 300 تومانی موجب شده تا شاهد معاملات چشم نوازی در این سهم باشیم. در کنار وایران توصیه می شود نیم نگاهی به ولساپا داشته باشید چراکه قطعا سهم در این قیمت ها باقی نخواهد ماند.

ه) در گروه سرمایه گذاری و شرکت های چند رشته ای ، وغدیر از ابتدای مهر ماه پس از اصلاح قیمت در بازه زمانی 18 ماهه وارد روند صعودی شده و رشد 29 درصدی را به نمایش گذاشت اما در گذر از مقاومت 145 تومانی ناتوان بوده است. در حال حاضر این سهم بین قیمت های 135 و 140 تومانی در نوسان است. زمزمه هایی در روز های اخیر از این نماد به گوش می رسد مبنی بر این که شرکت می خواهد سود قابل توجهی را در مجمع پیش رو تقسیم کند که همین امر موجب شده توجهات را به خود جلب کند و شاهد حمایت های خوبی در سطوح فعلی باشیم.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.500 – 4.620 تومان

ب) یورو : 5.500 – 5.600 تومان

ج) درهم امارات : 1.260 – 1.290 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.525.000 – 1.540.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24