Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازار فولاد هنوز روند افزایشی پیشین خود را طی می‌کند اگرچه در برابر این رشد قیمت‌ها اما و اگرهایی ایجاد شده ولی ساده‌ترین برآورد بازار برای کوتاه مدت از احتمال ادامه رشد قیمتی حکایت دارد... بازار پلیمرها نیز تداوم کاهش قیمت‌ها را در دستور کار داشته یعنی این بازار تاکنون نزدیک به یک هفته در مسیر افت نرخ قرار داشته و با اعلام نرخ‌های پایه جدید هم کاهش قیمت‌ها وارد یک فاز جدید شده و هم دیگر دلیلی برای ذهنیت سازی برای دورنمای قیمت‌ها از مسیر رسمی وجود نخواهد داشت...

تداوم رشد قیمت فولاد با اما و اگرهای جدید / کاهش قیمت پلیمرها و پایان انتظار قیمت‌های رسمی

بورس24 : بازار فولاد هنوز روند افزایشی پیشین خود را طی می‌کند اگرچه در برابر این رشد قیمت‌ها اما و اگرهایی ایجاد شده ولی ساده‌ترین برآورد بازار برای کوتاه مدت از احتمال ادامه رشد قیمتی حکایت دارد. بازار پلیمرها نیز تداوم کاهش قیمت‌ها را در دستور کار داشته یعنی این بازار تاکنون نزدیک به یک هفته در مسیر افت نرخ قرار داشته و با اعلام نرخ‌های پایه جدید هم کاهش قیمت‌ها وارد یک فاز جدید شده و هم دیگر دلیلی برای ذهنیت سازی برای دورنمای قیمت‌ها از مسیر رسمی وجود نخواهد داشت.

از هم‌اکنون باید منتظر عرضه‌ها و حجم معاملات روزهای دوشنبه و سه‌شنبه باشیم که داده های شفافی را از این بازار در دسترس قرار دهد. در بازار آتی برای دومین روز پیاپی شاهد رشد قیمت‌ها هستیم اگرچه جرقه‌های رشد نرخ پایان هفته قبل را هم باید در نظر گرفت ولی شتاب افزایش قیمت‌ها امروز محدود بوده است. فردا با آغاز به کار بازارهای جهانی شاید بتوان داده‌های بهتری از وضعیت این بازار و دورنمای آن را در دست داشت ولی تاکنون نیز کارنامه این بازار در تقارن با بازار دلار و طلای جهانی و همچنین متأثر از بهای سکه نقدی در بازار داخلی ، کارنامه‌ای قابل قبول بوده و همین اعتماد محدود و رفتار نسبتاً منطقی نشان می‌دهد که بازار آتی پتانسیل جذب سرمایه‌های بسیاری را در بر دارد.

بنابراین حتی هنوز هم می‌توان به دورنمای این بازار در میان مدت حتی خوش ‌بین بود. عرضه‌های مس در بورس کالا نیز همچون سایر روزهای سرد سال با آرامشی همراه با بی رمقی تقاضا رو به رو بود تا جایی که تمامی عرضه‌ها مورد معامله قرار نگرفت اما نوسان قیمت دلار و دورنمای بازار تا حدودی از حجم معاملات حمایت کرد.

تداوم خوش‌بینی‌های بورس انرژی / اولین عرضه گاز مایع از تاسیسات سنگ بست در بازار فیزیکی

حجم معاملاتی بیش از 18.8 میلیارد تومان پس از داد و ستد نزدیک به 60 میلیارد تومانی روز گذشته نشان داد که بورس انرژی گویی با روند افزایشی جدیدی رو به رو شده که البته از رشد حجم عرضه‌ها نیز نفع می‌برد. این شرایط کلی می‌تواند روزهای خوبی را در هفت جاری به ثبت برساند اگرچه تاکنون نیز کارنامه جذابی در این هفته به ثبت رسیده است.

بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای میعانات گازی پالایش گاز ایلام، نفتای سبک و آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی عرضه شدند که حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی امروز (6 اسفند ماه) 9،972 تن و به ارزش بیش از 188 میلیارد و 519 میلیون ریال است.

طی روز کاری آتی (دوشنبه 7 اسفند 96) در بازار فیزیکی، کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز، ریفورمیت پتروشیمی بوعلی، حلال 402 پالایش نفت بندرعباس، متانول پتروشیمی زاگرس، حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه، برش سنگین و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز و نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی و گاز مایع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ بین الملل از تاسیسات سنگ بست در رینگ بین الملل عرضه خواهند شد. این عرضه اولین عرضه گاز مایع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از این تاسیسات می‌باشد.

داد و ستد بیش از 535 هزار قرارداد به ارزش 295 میلیارد ریال در بازار سلف موازی

در تابلوی قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر قراردادهای سلف موازی استاندارد نماد سمپنا 971، 48 هزار قرارداد به ارزش بیش از 141 میلیارد و 383 میلیون ریال، در نماد سبندر 971، 33,470 قرارداد به ارزش قریب به 90 میلیارد ریال و در نماد "سنفت971"، تعداد 21,666 قرارداد با ارزش بیش از 64 میلیارد و 226 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند.

همچنین امروز در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی ایران، در بازار گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و در نماد پرند بالغ بر 2 میلیون و 594 هزار گواهی از گواهی‌های این صندوق با ارزش 8 میلیارد و 794 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

امروز بازار برق بورس انرژی ایران نیز شاهد معامله 164 هزار قرارداد معادل 2 میلیون و 805 هزار کیلووات ساعت به ارزش 720 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه و میان‌باری با متوسط قیمت 256 و 257 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 97/01/07 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/12/10 پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغازگردید.

همچنین امروز در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، 30،000 کیلووات در هر ساعت برق با دوره مصرف بارپایه و دوره تحویل هفتگی 96/12/12 توسط نیروگاه طوس و دماوند عرضه گردید که ارزش آن بالغ بر 1 میلیارد و 481 میلیون ریال گردید.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

100

تن

16037

16037

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شهدای پاکدشت (دماوند)

5500

کیلو وات در هر ساعت

430

450

ریال

میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی

3872

تن

19300000

19300000

ریال

برق شرکت افق تامین انرژی طوس-نیروگاه طوس

15000

کیلو وات در هر ساعت

430

500

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی

2000

تن

19097

19097

ریال

نفتای سبک پالایش نفت بندر عباس در رینگ داخلی

4000

تن

18498

18498

ریال

بیم و امید فولادی‌ها به دلهره منجر می‌شود؟

رشد قیمت فولاد در روز یکشنبه نیز به ثبت رسید یعنی روند افزایشی قیمت‌ها به آرامی به درازا می‌کشد و همین نکته برخی از نگرانی‌ها از فروکش کردن التهاب در بازار فولاد را مخصوصاً با آرامش بازار دلار و تضعیف یک سیگنال روانی تقلیل می‌دهد. هنوز بازارهای جهانی بسته است و پایان روز دوشنبه اولین سیگنال‌های قیمتی از نرخ‌های جهانی خودنمایی خواهد کرد یعنی روز آینده را همراه با یک ابهام می‌توان مورد ارزیابی قرار داد. این در حالی است که هنوز هم بازار آزاد و باز و بسته شدن کانال‌های فروش و الزامی بودن تأیید مجدد در قیمت‌های پیشنهادی برای داد و ستد مصنوعات فولادی خود به معنی آن است که بازار فولاد میل به رشد قیمت‌ها را از دست نداده ولی احتمالاً از شتاب افزایش نرخ کاسته شده است. این موارد در شرایطی مهم‌تر ارزیابی می‌شود که بازار با خریدار چندانی رو به رو نیست و خوش‌بینی‌ها به افزایش تقاضای فصلی در اواخر سال یا هنوز به بازار وارد نشده و یا خریداران در بیم و امید خرید و نخرید هستند و یا منتظر افت قیمت‌ها بوده تا محموله‌های بیشتری خریداری کرده و یا با خیال آسوده تری با قیمت تمام شده کمتر محصولات مورد نیاز خود را معامله کرده و به انبار بسپارند. از سوی دیگر بارش‌های فصلی و البته افزایش آن و مشکلات حمل و نقل در برخی نقاط کشور و احتمال بارش باران در بازارهای اصلی و پتانسیل کاهش کیفیت محموله‌ها و زرد شدن آن‌ها همگی مواردی است که جذابیت خرید را می‌کاهد مخصوصاً در وضعیتی که قیمت دلار هم سیگنالی روانی را به بازار ارائه نکرده و به دلزدگی برخی از فعالان این بازار منتهی می‌شود. تجمیع تمامی این موارد ورود بازار فولاد به یک فاز بیم و امید است اگرچه هنوز تا خودنمایی کامل ترس و افت قیمت‌ها اندکی فاصله داریم.

محرک اصلی بازار فولاد در روزهای آینده را شاید بتوان رشد قیمت‌های جهانی محسوب کرد و در صورتی که روند صعودی در بازارهای بین‌المللی به کمک بازار داخلی آمده و نرخ‌ها را در بورس کالا با افزایش رو به رو ساخته و البته تقاضا مخصوصاً در واحدهای نوردی از آن حمایت کند به معنی قدرت گرفتن مجدد روند افزایشی بهای فولاد در بازار داخلی است ولی ذات سخت‌گیری موارد فوق این روند را زمان بر خواهد ساخت. با توجه به این موارد کلی شاید روز آینده زمانی برای تعیین سرنوشت بازار باشد و در صورتی که معاملات بورس کالا و نرخ‌های کشف شده در بازارهای جهانی همگی به کمک بازار بیاید روند افزایشی شتابان خواهد بود و گرنه یک فاز آرامش قیمتی و تقویت ترس و دلهره و میل به عقب‌گرد نگران‌کننده‌ای در بازار ایفای نقش خواهد کرد. از سوی دیگر معاملات امروز بورس کالا با یک رشد قیمتی محدود همراه شد و می‌تواند از روند عمومی بازار حمایت کند. عرضه روز آینده شاید یکی از کلیدهای کشف نرخ در بازار فولاد باشد اگرچه احتمال خرید و حتی رشد قیمت‌ها هم وجود دارد اما به صراحت نمی‌توان از تداوم رشد قیمت‌ها سخن گفت اما احتمال افزایش نرخ هنوز هم وجود دارد.

وقتی که وعده ترقه بازی پوچ از آب درمی آید/ احتمال قوت گرفتن عقب‌نشینی شمش القایی در روزهای آتی ...

کانال گزارشگر بازار فولاد: چندی پیش مقارن با وعده ترقه بازی فولاد سازی تراز اول در خصوص عرضه شمش قوس در بورس کالا با قیمتهایی به مراتب بالاتر؛ در حالی از سوی برخی رسانه ها اعلام شد که منبع اصلی خبر پس از دقایقی آن را پیش تر حذف نموده بود؛ این وضعیت همراه با سایر متغیرهای همسو موجب شدت بخشیدن به التهابات زنجیره تأمین حوزه مقاطع طویل فولادی گردید به گونه ای که برآیند مثبت متغیرهای حاکم بر بازار موجب گردید تا متوسط شاخص نرخ شمش القایی تا روز گذشته به حدود 2250 تومان به ازای هر کیلو و یا در محدوده 2220 تا 2280 تومان افزایش یابد و این در حالی بود که در بازار و در بین حوزه های مختلف زنجیره تامین‌ شایعه شده بود که شمش این فولادساز مطرح حداقل با نرخ پایه 2150 تومان/کیلو یا 2340 تومان با احتساب مالیات ارزش افزوده، این هفته به میدان خواهد آمد؛ این شایعه پیش تر، با عرضه و معاملات آهن اسفنجی به ازای هر کیلو 1060 تومانی به قدری قوت گرفته بود که اکثر بازیگران زنجیره تامین مقاطع طویل فولادی، نقشه راه پیش روی خود را بر اساس آن برنامه‌ریزی نموده و اقدام به معاملات انواع شمش در حاشیه بازار آزاد و بر اساس نسبت متداول و مشخصی از نرخ گمانه زنی شده می نمودند؛ نرخ شمش قوس بازار آزاد هم تا مرز 2300 تومان/کیلو پیش رفته بود تا اینکه اواخر روز گذشته بر اساس شنیده ها؛ گویی که خبر عرضه شمش قوس 2080 تومانی یا حدود 2270 تومان با احتساب مالیات ارزش افزوده، در بازار درز کرده باشد؛ پیشنهادات جذاب شمش قوس یا شمش گروه A تا کف 2250 تومان/کیلو هم توسط برخی از تولیدکنندگان این حوزه به گوش میرسید؛ تا اینکه خبر عرضه شمش فولادساز مطرح امروز با تاخیر زیاد و معنی دار بالاخره علنی گردید و در این بین خیل زیادی نوردکار متحیر مانده بودند با خریدهای شمش القایی که حتی شنیده شد تا سقف 2280 تومانی هم پیش روی داشته است !

امروز بازار زنجیره تامین مقاطع طویل فولادی بصورت یکپارچه و پشت پرده در شوک شمش 2270 تومانی عرضه فردای بورس کالا بسر بردند بطوریکه نگران و در انتظار نتیجه معاملات فردای این کالا نشسته اند؛ از یک سو با توجه به تقاضای موثر فعلی و وضعیت خاص عرضه های شمش این فولادساز؛ نه می توان امید چندانی به رقابت قابل توجه به این عرضه داشت، و از سوی دیگر در صورتیکه شمش عرضه شده زیر 2300 تومان در بورس فردا معامله شود؛ حوزه شمش القایی ناچار است به احتمال زیاد در شیپور عقب‌نشینی خود بدمد و اینگونه میشود که کل زنجیره تامین و لایه های پایین تر و به خصوص حوزه نورد به گونه ای در شرایط فعلی در وضعیت آچمز قرار گرفته اند.

اکنون تمامی امیدها به رقابت در سمت شمش قوس ارائه شده فردا و اعلام معاملات با نرخ بالاتر چشم دوخته شده است؛ آنقدر بالاتر که بتواند خرید شمش القایی 2280 تومانی دیروز را توجیه نماید؛

تا چه پیش آید ...

یک گام دیگر عقب‌گرد پلیمرها

کاهش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا موجب شد تا کاهش قیمت‌های سریالی یک روز دیگر هم در بازار پلیمرها خودنمایی کند اگرچه تداوم این روند نزولی خود به معنی تضعیف شدید پتانسیل افت قیمت‌هاست و شاید بتوان گفت که بازار تا تغییر فازی کلی فاصله چندانی ندارد. البته کاهش قمیت دلار تاکنون موجب شده تا قیمت‌های پایه در بورس کالا تقلیل یابد اگرچه افت قیمت‌ها برای بسیاری از گریدها کمتر از حد انتظاری پیشین بوده ولی نرخ‌های موجود به نوعی متعادل به نظر می رسد و سیگنالی برای تبعیت بازار از این قیمت‌ها را خاطرنشان می‌سازد. از هم‌اکنون باید منتظر ثبت معاملات بر تابلوی بورس بود زیرا دیگر بهانه ای برای عقب‌نشینی تقاضا وجود نداشته و احتمال دارد تا هفته جاری دوره‌ای مهم از رشد حجم معاملات باشد آن هم در شرایطی که این بازار در دو هفته گذشته تجربه داد و ستدهایی نزدیک به 60 هزار تن را در برداشته یعنی پتانسیل رشد حجم معاملاتی جذاب هم وجود دارد. در هر حال کاهش قیمت‌های پایه تازه از امروز تأثیر خود را بر بازار بر جای می‌گذارد اگرچه بازار پلیمرها بخشی از کاهش نرخ‌های خود را حتی پیش‌خور کرده است یعنی فاصله چندانی تا تغییر فاز بازار وجود ندارد. این سیگنال با اعلام حجم عرضه‌ها و ثبت معاملات در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شفاف‌تر خواهد شد اگرچه رفتار بازار در تابلوی معاملات بورس کالا به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.

کاهش دسته جمعی برای محصولات پتروشیمی

قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی در حالی امروز از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی اعلام شد که تحت تاثیر کاهش قیمت نرخ دلار در نظر گرفته شده در قیمت ها، تمام کالاهای دو گروه مذکور با روندی نزولی در قیمت های پایه همراه شدند.

به گزارش کالا خبر ( پایگاه اطلاع رسانی بورس کالا)؛ قیمت های پایه محصولات گروه پلیمری و شیمیایی اعلام شده برای این هفته، مبنای نرخ دلار با ۴.۹۲ درصد افت به قیمت حدود ۴۵۳۵ تومان در نظر گرفته شد و تحت تاثیر آن، در گروه محصولات پلیمری، قیمت پلی اتیلن سبک فیلم بیشترین کاهش قیمت را شاهد بود؛ بطوریکه قیمت پایه این محصول با کاهش ۴.۳ درصدی مواجه شد.

همچنین قیمت پایه انواع پی وی سی در گریدهای مختلف با ۴.۰۳ درصد افت نسبت به هفته گذشته اعلام شد.
در رتبه بعدی بیشترین افت قیمت ها نیز پلی اتیلن سنگین اکستروژن، گریدهای مختلف پلی استایرن انبساطی و نیز SBRها قرار داشتند؛ بطوریکه قیمت پایه این محصولات نیز همگی با ۳.۹۱ درصد کاهش نسبت به قیمت های هفته قبل همراه شدند. پلی پروپیلن نساجی نیز با کمترین نوسان قیمتی نسبت به هفته گذشته مواجه شد. قیمت پایه این محصول برای هفته جاری ۱.۹۹ درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافت.

قیمت محصولات شیمیایی نیز بی تاثیر از افت بهای ارز در بازار آزاد نبود. بطوریکه قیمت پایه اعلامی برای کلیه محصولات شیمیایی نیز همچون پلیمری ها در مدار نزولی قرار گرفت. بطوریکه در پی کاهش ارزش دلار، بیشترین افت قیمت پایه متوجه محصول آمونیاک مایع و گاز بود. بطوریکه این دو محصول ۴.۶۲ درصد افت را در قیمت پایه اعلامی خود نسبت به قیمت هفته گذشته شاهد هستند.

قیمت پایه متانول نیز تحت تاثیر کاهش بهای ارز با ۴.۵۶ درصد رو به رو شده و پس از آن محصولاتی همچون نرمال بوتانول، اوره پریل، نیترات آمونیم کشاورزی، اسید استیک و تولوئن دی ایزو سیانات همگی کاهش ۳.۹۱ درصد را در قیمت های پایه اعلامی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی تجربه کردند. همچنین کمترین نوسان قیمت در میان قیمت های پایه این هفته نیز به اوره صنعتی گرانوله با ۰.۷ درصد افت اختصاص یافت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24