Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

یادداشت علیرضا باغانی در عصر ایران در ایران سالانه حدود ٩۵٠ هزار تن از ٢١ نوع خرما تولید می شود.در خبرها آمده که پس از ذرت ، جو و گندم ، خرید تضمینی خرما به عنوان یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی ایران در بورس کالا قرار است ، استارت بخورد... اما چرا خرما مهم است و چرا باید مثل گندم به قیمت تضمینی و خرید تضمینی آن بها داد تا کشاورز انگیزه لازم را برای تولید بیشتر داشته باشد؟آیا می دانید عربستان در تولید خرما به ما خیلی نزدیک شده و شاید کرسی دومین تولید کننده بزرگ جهان را از ما بگیرد؟اولین تولید کننده بزرگ خرما در جهان مصر است!

بورس با چاشنی خرما!

عصر ایران-علیرضا باغانی

از سال ها پیش «گندم» که استراتژیک ترین غذای غالب مورد نیاز مردم است با حاشیه های مختلفی مثل واردات بی رویه ، انباشت گندم کاشته شده توسط گندمکاران و در برخی از موارد فاسد شدن این گندم ها و اعتراضات مکرر گندمکاران به عدم خرید تضمینی یا عدم اجرای درست این سیاست مواجه بود.اما استفاده از مکانیزم بورس نقطه پایانی بود بر حاشیه های این طلای زرد که حیات میلیون ها انسان به وجود آن گره خورده است!

تجربه موفق قیمت تضمینی در بورس کالا برای ذرت و جو در کنار نهایی شدن معاملات قیمت تضمینی گندم در تمام کشور همگی نشان دهنده آن است که می‌توان به این رویکرد معاملاتی بیش از پیش خوش‌بین بود. این تجربه موفق به سادگی این توانمندی را خواهد داشت که به سایر محصولات کشاورزی هم تعمیم پیدا کند یعنی گروه‌های کالایی و محصولات کشاورزی جدیدی در این چهارچوب معاملاتی ایفای نقش کنند. حال در شرایطی که خرید تضمینی خرما مخصوصاً در استان کرمان به یک دغدغه تبدیل شده شاید بهترین راهکار برای حمایت از این بازار هم ، همین قیمت تضمینی در بورس کالا باشد. ادعایی که در ادبیات وزیر امور اقتصادی و دارایی هم به صراحت به آن اشاره شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی چندی پیش در پاسخ به یکی از دغدغه های طرح شده در جلسه ای در استان کرمان در خصوص خرید تضمینی خرما، با بیان این که خرید تضمینی خرما از کشاورزان شرق استان کرمان تداوم خواهد یافت، اظهار داشت:موضوعی که در این ارتباط به ذهن می رسد این است که اگر خرما مثل سایر محصولات در بورس کالا عرضه شود، دیگر شاید اصلا نیازی به خرید تضمینی آن وجود نداشته باشد. مسعود کرباسیان از مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار خواست هر چه سریع تر مقدمات عرضه محصول خرما در بورس کالا را فراهم آورند.

این ادبیات به صراحت نشان می‌دهد که از یک سو دولت ذات معاملات قیمت تضمینی را به عنوان یک راهکار برای حمایت از بخش کشاورزی و کاهش هزینه‌های دولت به رسمیت شناخته و از سوی دیگر می داند که این فرصت را باید برای سایر بازارهای محصولات کشاورزی نیز در نظر گرفت.

فرش قرمر بورس برای خرما

حال در شرایطی که استان کرمان در خصوص معامله پسته در بورس کالا پیش‌قدم شده و آغاز به کار این بازار را به نام خود ثبت کرده است می‌توان به قدرت‌نمایی معاملات قیمت تضمینی خرما در بورس کالا نیز امیدوار بود. این در حالی است که موفقیت‌های معاملات پسته در استان کرمان در مقایسه با سایر شیوه‌های داد و ستد و مخصوصاً کالاهای مشابه در تاریخچه بورس کالا یک استثناء جذاب محسوب می‌شود احتمالاً خرما نیز از این سنت‌شکنی تبعیت کرده و بازار جذاب دیگری در استان کرمان را به خود اختصاص می‌دهد. از سوی دیگر ذات وجود خرید تضمینی و ذهنیت مثبت تصمیم‌سازان اقتصادی در خصوص قیمت تضمینی در بورس کالا؛ گویی فرش قرمز این معاملات را برای خرما نیز از هم‌اکنون تدارک دیده است.

این ادعا را از این مسیر هم می‌توان رهگیری کرد یعنی در معاملات پسته الزام قانونی و یا حتی حمایت‌های دولتی چندانی در مسیر رونق معاملات پسته در بورس کالا مشاهده نشد و تنها عزم عرضه‌کنندگان و برخی از صاحب‌نظران محلی بود که معاملات پسته در بورس کالا را به شکل امروزی ترسیم کرد آن هم در شرایطی که تشکیل صندوق کالایی پسته نیز گویی در مراحل پایانی خود قرار دارد. این وضعیت در کل نشان می‌دهد که باید به استان کرمان در مسیر توسعه معاملات رسمی محصولات کشاورزی با نگاهی جدید نگریست و این منطقه را به عنوان یکی از پیش‌قراولان توسعه معاملات در بستر مدرن آن مورد توجه قرار داد. این واقعیت نیز خود نیاز به موشکافی بیشتری دارد زیرا جایگاه استان کرمان در مقایسه با استان‌هایی همچون خوزستان ، فارس و یا استان‌های شمالی در بخش کشاورزی چندان هم برجسته نیست و البته دلیل آن را باید اغلب در آب و خاک مناسب جستجو کرد.

در زمانی که یک تولید با تهدیدات بیشتری رو به رو می‌شود میل به مدیریت ریسک و گذار از تهدیدها و ایجاد فرصت‌های جدید ، بیشتر از سایر بخش‌ها اهمیت پیدا می‌کند. این شرایط را می‌توان ساده‌ترین دلیل توجه استان کرمان به بورس کالا دانست که البته رویکردی کاملاً درست است. ذات پوشش حداکثری ریسک ، سهولت فعالیت‌های تجاری ، امکان‌پذیری پوشش ریسک به کمک ایجاد صندوق‌های کالایی در کنار منافع حداکثری و کاهش واسطه‌گری و تقلیل هزینه‌های مبادله همگی مواردی است که با حضور کشاورزان در بورس کالا در دسترس خواهد بود.با توجه به این موارد اگر بتوان استان‌هایی همچون خوزستان را قطب کشاورزی به لحاظ بالابودن حجم تولید به شمار آورد؛ استان‌هایی همچون کرمان و سپس سمنان را هم می‌توان قطب مدرن‌شدن بازارهای محصولات کشاورزی با استفاده حداکثری از توانمندی‌های موجود لحاظ کرد.حال در این شرایط دو گروه عمده از فعالان بازار در بورس کالا حضور دارند که هر کدام خواسته‌های متفاوتی را مطرح کرده و دغدغه‌های مختلفی دارند.همین تضارب اهداف ، خود نشان می‌دهد که بورس کالا در حوزه‌های گوناگون بخش کشاورزی در بازار داخلی موفق عمل کرده اگرچه هنوز هم بار بسیار سنگینی را بر دوش داشته و راه طول و درازی نیز در پیش دارد.

این خرما ، آن خرما نیست!

سابقه معاملات خرما در بورس کالا تجربیات چندان جذابی را نشان نمی‌دهد و حجم معاملات خرما به وضوح در سطوحی حداقلی قرار داشته ، بنابراین با تکیه بر این تجربه می‌توان گفت که خوش‌بینی‌های ذکر شده در خصوص معاملات خرما بیش از حد معمول بوده است. در پاسخ باید گفت که جنس معاملات پیشین با جنس داد و ستد در بورس کالا با رویکرد قیمت تضمینی کاملا متفاوت است یعنی مقایسه شرایط پیشین با وضعیت پیش رو مصداقی از قیاس مع الفارق ( مقایسه با وجود تفاوت ) محسوب می‌شود. به صورت دقیق‌تر می توان گفت : در گذشته معاملات خرما به صورت اختیاری و بر پایه جذابیت‌های ذاتی بورس کالا بود ولی از این پس رویکرد قیمت تضمینی در نظر گرفته می شود یعنی هر عرضه‌ای که به بورس کالا وارد شود،در نهایت به معامله ختم خواهد شد و به پول نقد تبدیل می‌شود. این وضعیت جذابیت بی حد و حصری را برای عرضه‌های خرما در بورس کالا فراهم می‌سازد بنابراین باید به این شیوه داد و ستد حتی بیش از پسته خوش‌بین بود.

با توجه به تمامی این موارد در کنار ظرفیت‌های صادراتی و تجربیات معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا و همچنین نیاز به مدیریت بیشتر در این بازار در کنار مشکلات واقعی بخش آب شاید برای بهبود بازار خرما و حمایت از بخش کشاورزی بهترین راه و ساده‌ترین آن‌ها ورود خرما به بورس کالا با رویکرد قیمت تضمینی باشد که هم هزینه‌های دولت را کاهش داده و هم به حمایت واقعی از بخش کشاورزی منجر خواهد شد اگرچه شفاف‌شدن واقعیت‌های معاملاتی و نوسان قیمت‌های این بازار هم منافع جدیدی را برای بخش‌های مختلف در این حوزه ایجاد می‌کند.

خرما چیست؟

خرما (رطب، میوه نخل یا تمر) میوه ای است که در غرب آسیا و شمال آفریقا بعضاً به عنوان یکی از غذاهای غالب و مرسوم این حوزه های جغرافیایی محسوب می شود که این ویژگی در مقایسه با سایر میوه ها مخصوصاً آن دسته که از مزیت تازه خوری برخوردار هستند یک ویژگی منحصر به فرد و مهم محسوب می شود. اغلب موطن اصلی آن در تاریخ را بین‌النهرین و مخصوصاً جنوب عراق می‌پندارند اگرچه هم‌اکنون به مصر و شمال آفریقا هم گسترش یافته است. توسعه جغرافیایی کشت خرما هم‌اکنون پا را از شمال آفریقا فراتر گذارده و پس از حضور در اسپانیا به مکزیک، کالیفرنیا و آمریکای جنوبی هم سرایت کرده است.این گسترده جغرافیایی محیط کشت ، خود نشان‌دهنده ویژگی‌های مهم کشت این محصول است زیرا با کم آبی سازگاری نسبی دارد.

مهمترین کشورهای تولیدکننده خرما در جهان به ترتیب مصر ، ایران ، عربستان سعودی و عراق هستند. پس از آن پاکستان و امارات متحده عربی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در صادرات خرما نیز برترین جایگاه از آن عربستان با در اختیار داشتن 8.8 درصد از بازارهای جهانی است ، ایران با 7.7 درصد ، عراق با 7.3 درصد و سپس مصر با 3 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بورس با چاشنی خرما!

رقابت خرمای ایرانی ،سعودی و مصری در صادرات

مصر در تولید و کشت خرما، به عنوان کشور پیشرو در جهان شناخته شده است. به گزارش worldatlas؛ هر ساله، این کشور حدود یک میلیون و ۸۴ هزار و ۵۲۹ تن خرما تولید می کند. این میزان کمی بیش از ۱۷ درصد از تولید جهانی خرما و تنها ۳ درصد، از صادرات جهان است. مصر از سال ۱۹۹۳ تاکنون بیش از ۱۰۰ درصد کشت خرما را افزایش داده و در حال حاضر حدود ۱۵ میلیون و ۵۸۲ هزار درخت نخل دارد ، به طوری که تنها بیش از نیمی ( ۵۳ درصد) از خرمای آن به مراکش صادر می شود و پس از آن اندونزی (۲۴ درصد) و مالزی (۱۵ درصد) قرار دارند. در عین حال ارزش کل صادرات خرما حدود ۴۱,۸ میلیون دلار است.

پس از مصر، ایران با تولید سالانه ۹۴۷ هزار و۸۰۹تن قرار دارد ، اما با وجود میزان بالای تولید، تقریبا ۷,۷ درصد کل صادرات جهان را تشکیل می دهد و صادرات خرمای ایران عمدتا به کشورهای آسیایی صورت می گیرد. به طوری که بزرگترین وارد کنندگان هند (۱۶ درصد) و مالزی (۱۱ درصد) هستند و به دنبال آن روسیه با وارد کردن ۹.۹ درصد خرمای ایران در این فهرست جای دارد. در اهمیت خرمای ایرانی همین بس که محمد شریعتمداری وزیر صنعت اخیرا اعلام کرده : تلاش و پیگیری‌های مجدانه و مستمر این وزارتخانه به منظور ثبت جهانی محصولات استراتژیک ایران به ثمر نشست و ۱۰ محصول صادراتی ایران شامل: زعفران خراسان، عسل سبلان، خرمای ربی سیستان و بلوچستان، خرمای استعمران خوزستان، خرمای کبکاب دشتستان و تنگستان، خرمای پیارم حاجی‌آباد هرمزگان، خرمای زاهدی طلایی دشتستان، نارنگی سیاهو، زرشک جنوب خراسان و عناب بیرجند براساس توافقنامه لیسبون ( تصویب شده در سال ۱۳۸۳ درمجلس شورای اسلامی) در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به ثبت جهانی رسید.

سومین تولیدکننده بزرگ خرما، عربستان سعودی است. این کشور شرایط مناسب برای رشد و کشت خرما را دارد و تولید سالانه آن ۸۳۶ هزارو ۹۸۳ تن است. تقریبا ۳۸۸۰۰۰ جریب (حدود ۱۵۷۰۱۸هکتار) در سراسر کشور به درخت خرما و تولید این میوه اختصاص دارد. این کشور حدود ۸,۸ درصد از خرمای جهان را که حدود ۹۴.۳ میلیون دلار ارزش دارد، صادر می کند. به طوری که وارد کنندگان اصلی اردن (۱۹ درصد)، یمن (۱۷ درصد) و کویت (۱۵درصد) هستند.

در ادامه،عراق با تولید سالانه ۶۷۵ هزارو ۴۴۰ تن در جایگاه چهارم قرار دارد و دارای۷,۳درصد صادرات جهانی خرما است.تولید سالانه عراق، در زمان رژیم صدام حتی تا ۴۲۰ هزار تن نیز کاهش یافت. پس از آن با سرمایه گذاری مجدد، به آرامی افزایش در صنعت و تولید روی داد. به طوری که در سال ۲۰۱۴،این کشور۷۷,۵میلیون دلار خرما را صادر کرد و ۷۹ درصد از آن به هند و درصدی به مصر (۸,۵ درصد) و مراکش (۳.۷ درصد) صادر شد.

با خرما بیشتر آشنا شوید!

صدها نوع از انواع مختلف خرما در جهان شناسایی شده است اگرچه بسیاری از انواع خرما در کشورمان نیز ثبت و نگهداری شده و در حال کشت است. شاید خرمای مضافتی یکی از انواع مهم و خوش‌نام خرما محسوب شود ولی انواع متنوع دیگری نیز در کشورمان کشت و تولید می‌شود. به گزارش روزیاتو؛ چندین نوع از انواع مهم خرما در کشورمان به شرح زیر است:

خرمای استعمران

یکی از انواع خرماهایی که در ایران تولید می شود،‌خرمای استعمران نام دارد. قریب به ۷۰ درصد نخل های خوزستان تولید کننده این خرماست. نیمه خشک بودن آن سبب طول عمر بیشتر و افزایش فرصت فروش آن شده است. پوست ضخیم، از جمله قابلیت های این نوع خرما به شمار می رود.

بورس با چاشنی خرما!

خرمای شاهانی

این نام را شاید زیاد شنیده باشید. نام هایی چون شاوانی، شونی و خورک، از دیگر نام های این نوع خرماست. در بیشتر نخلستان های هرم، این نوع خرما برداشت می شود. خرما شاوانی، نرم و خشک و بسیار شیرین و خوش رنگ است.

بورس با چاشنی خرما!

خرمای مضافتی

برای عامه مردم، شناخته شده ترین نوع خرما است. طعم عالی و رنگ سیاه آن سبب مخاطب پذیری زیادی شده است. این خرما را در بم کرمان زیاد می بینیم و در واقع خرمای مضافتی بم، مهم ترین خرماهای بازاری کشور را شامل می شود. تهرانی ها، خرمای مضافتی را بیش از سایر خرماها مصرف می کنند.

بورس با چاشنی خرما!

خرمای زاهدی

از دیگر خرماهای شناخته شده است. در مناطق خرما خیز جنوب، در سطح وسیع کشت می شود. خاصیت انبار داری خوب و حمل و نقل آسان آن سبب شده تا خرمای زاهدی مخاطبان زیادی در سراسر کشور و حتی آن سوی مرزها داشته باشد.

بورس با چاشنی خرما!

خرمای کبکاب

کبکاب در بهبهان بدست می آید و پر شیره هست. این خرما یکی از اقتصادی ترین خرماهای کشور به شمار می رود و رنگ قهوه ای تیره دارد. هسته بیضی شکل و کشیده آن در کنار میزان چسبندگی زیاد هسته به میوه، از قابلیت های این خرما به شمار می رود.

بورس با چاشنی خرما!

خرمای ربی

ربی را یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی استان سیستان و بلوچستان می نامند.

بورس با چاشنی خرما!

خرمای برهی

ریشه خرمای برهی از عراق است و در ایران نیز کشت می شود. دیر رس است و مقاومتی در برابر رطوبت از خود نشان نداده است. رنگ خاص خرما که کهربایی تا قهوه ای متمایل به قرمز است، جلوه خاصی به این خرمای ایران داده و البته چسبندگی کلاهک به میوه کم است.

خرمای گنطار یا گنتار

گنطار یکی از مرغوب ترین خرماهای صادراتی استان خرما خیز ایران یعنی خوزستان است. قابلیت نگهداری بالا و مخاطبان زیاد در خارج از کشور سبب شده تا اکثرا این محصول به بازارهای هدف صادر شود.

بورس با چاشنی خرما!

خرمای آل مهتری

از خرماهای مهم استان نفت خیز هرمزگان به شمار می رود و زود رس بوده و ارزش اقتصادی بالا دارد.

بورس با چاشنی خرما!

خرمای خضراوی

خرمایی از دیار عراق است و بیش ترین سطح زیر کشت در خوزستان را بعد از خرمای سعمران دارد. از جمله خرماهای زود رس و نرم به شمار می رود و هسته بیضی شکل با رنگ قهوه ای کم رنگ، با میزان چسبندگی کم هسته به میوه دارد.

بورس با چاشنی خرما!

خرمای خاصویی

خرمای خاصویی (آلویی یا شبیه آلو) را اکثرا مردم نمی شناسند. اما از مهم ترین ارقام کشاورزی بهبهان در استان خوزستان به شمار می رود و مرغوب و شیرین است. خرمایی خاص برای مخاطبانی خاص!

خرمای شکر

خرمایی که نامش شکر است و رنگ و اندازه جالبی دارد!

خرمای شکر به نسبت سایر خرماهایی که ذکر کردیم، دارای قند بیش تر است و شیرین تر بوده و رنگ آن در مراحل مختلف رسیدن به ترتیب سبز متمایل به زرد و قهوه ای بوده و از ارقام زودرس و اقتصادی در میان خرما ها محسوب می شود. میوه ای تقریبا خشک است و می توان به عنوان یک میان وعده خوب طبیعی از آن استفاده کرد.

بورس با چاشنی خرما!

خرمای مرداسنگ

اسم عجیب برای خرمایی عجیب! خرمایی معروف در استان کرمان که رنگ میوه زرد و کیفیت عالی دارد. تقریبا در مناطق دیگر کشور برای فروش عرضه نمی شود و اگر خواهان خوردن این خرما هستید، توصیه می کنیم به مناطق جنوب کشور سفر کنید.

بورس با چاشنی خرما!

پیارم: گران ترین خرمای ایران

در جنوب ایران و استان هرمزگان، یکی از خوش مزه ترین خرماهای نیمه خشک ایران و جهان تولید می شود که مخاطبان جهانی دارد. نخل های پیارم عمدتا در دامنه کوه ها کاشته می شود و تقریبا کشت آن ارگانیک بوده و ماده شیمیایی در تولید آن اصولا کاربردی ندارد. پوست نازک به رنگ قهوه ای تیره و ظاهری شکلاتی دارد. قند آن فروکتوز بوده و سریع الهضم است. پیارم را معروف ترین محصول کشاورزی هرمزگان می دانند.

خرمای پیارم که به خرمای شکلاتی معروف است و به علت خشک بودن و قابل نگهداری بودن در مدت طولانی طرفداران زیادی در بازارهای داخلی و خارجی دارد.این خرما دارای ویتامین ب ۱ و ب ۲ و مواد معدنی کلسیم، پتاسیم، فسفات، منیزیم و آهن است و شهرستان حاجی آباد به علت داشتن آب و هوای گرم و خشک تنها منطقه کشت پیارم در ایران به شمار می رود.

بیشترین نخلستان‌های پیارم در دهستان‌های درآگاه و طارم، تزرج، سیروئیه و اطراف شهر حاجی آباد است.

بورس با چاشنی خرما!

علاوه بر خرما هایی که در بالا اشاره شد، خرماهایی مانند زریک بندر عباس، خرمای شیخالی برازجان و خرمای خلاوی خوزستان و خرمای دیری، تولید و مصرف زیادی را در مناطق جنوبی کشور به خود اختصاص داده اند.

البته شمار گونه های خرما که در ایران کشت می شود به بیش از 20 نوع می رسد که در این نوشتار تنها به مهمترین و پرفروش ترین آن ها اشاره کردیم.

خواص خرما از دیدگاه کلی

خرما دارای خواص بسیار زیادی از جمله بازگشت انرژی و جوانی از دست رفته است که در قرآن و دیگر کتاب های مقدس نیز به خواص این میوه شفابخش اشاره ویژه شده است.درخت خرما خواص بی شماری دارد و می توان گفت که از تمام قسمت های این درخت می توان استفاده کرد و یک ضرب المثل عربی می گوید که خواص درخت خرما به اندازه روزهای سال است.

خواص دارویی خرما

بیتوته در این باره نوشته که : مردم صحرا هسته درخت خرما را در آورده و از آن نان می پزند این هسته را بو داده و از آن به عنوان قهوه استفاده می کنند، چرا که دم کرده آن بسیار مطبوع است یا حتی آن را در آب برای چند روز خیس کرده و به عنوان غذای مقوی به شترهای خود می دهند و معتقدند که این غذا از گندم و جو مقوی تر است.اثر دیگر معجزه آسای هسته خرما از بین بردن تورم پلک های چشم است؛ برای این منظور پمادی از هسته خرما درست کرده و آن را روی چشم می گذارند؛ این پماد برای رشد مژه های چشم نیز بهترین دارو است. در زمان های قدیم همواره خرما را برای قدرت و انرژی به کار می برده اند و هنوز بهترین میوه برای بازیافتن انرژی و قدرت جوانی است.گل های درخت خرما نیز خاصیت دارویی دارند و همچنین طعم گل های درخت خرما تلخ بوده و اثر مسهلی دارد.

خواص خرما از دید پزشکان

در خرما، مقداری فیبر غذایی موجود است، فیبر موجود در خرما برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب است، علاوه بر آن خرما حاوی کاروتنوئیدها یا موادرنگی است که پیش ساز ویتامین A و آنتی اکسیدان محسوب می شود و جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول ها را می گیرد.خرما در درمان یبوست، اختلالات روده ای، مشکلات قلبی و اسهال مفید است و جزو مواد غذایی ملین به شمار می آید.به همین دلیل برای افرادی که از یبوست رنج می برند، مفید اعلام شده است، برای این که هر چه بهتر و بیشتر از این خاصیت خرما استفاده کنید، بهتر است خرما را یک شب کامل در آب خیس کنید و صبح روز بعد خرماهای خیس خورده را مانند شربت مصرف کنید.بعضی از انواع نخل ها میوه شان وقتی رطب هستند، چیده و استفاده می شود؛ مثل رطب مضافتی و کبکاب «زرد طلایی» و بعضی دیگر باید بعد از مرحله رطب، ۲۰ روز در گرمای خرماپزان مناطق گرمسیر بر سر نخل بماند تا نیمه خشک شود که به آن خرما می گویند، مثل خرمای نیمه خشک زاهدی و پیارم؛ البته بعضی از انواع خرماهای نیمه خشک را کاملا خشک کرده و به بازار می فرستند.

خواص خرما از نگاهی دیگر

در گزارش‌های برخی از رسانه‌ها به ویژگی های دیگری از خرما اشاره شده است. مصرف خرما به عنوان یک جایگزین برای غذاهای حاویقندبسیار توصیه می شود زیرا خرما به دلیل داشتن قند طبیعی به راحتی بر روی حافظه کوتاه مدت مغز تاثیر می‌گذارد و قند نیز خورای مغز است و وقتی این خورای فراهم شود فعالیت خود را به خوبی انجام می‌دهد.بهترین توصیه به دانش آموزان در زمان امتحانات این است یک شب قبل غذاهای آرام بخش مثل سوپ جو بخورند تا ‌آرامش داشته باشند همچنین کاهو، دوغ و ماست نیز به عنوان غذاهای آرام بخش توصیه می‌شود. همچنین مصرف خرما به عنوان یک ماده غذایی، به دلیل اثرات بازدارنده در رشد باکتری عامل پوسیدگی دندان، درپیشگیریاز بروز این عارضه موثر است.این تحقیق با هدف تعیین تاثیر عصاره خرما بر رشد باکتری استرپتوکوک میوتانس که عامل اصلی پوسیدگی دندانمی باشد، توسط دکتر اشرف سیدی، متخصص پروتزهای دندانی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و جمعی از همکارانش انجام شده است.پوسیدگی دندان شایع‌ترین عفونت باکتریایی در انسان است که اصلی‌ترین عامل شروع‌کننده آن، استرپتوکوک میوتانس می‌باشد. نتایج تحقیقات قبلی نشان می داد که بعضی از مواد غذایی می‌توانند با جلوگیری از رشد استرپتوکوک میوتانس، مانع از ایجاد پوسیدگی دندان شوند.در این مطالعه اثر خرما بر رشد استرپتوکوک میوتانس در محیط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت.برای انجام این پژوهش پس از کشت استرپتوکوک میوتانس، محیط‌های کشت حاوی خرما با استفاده از میوه، شیره و عصاره خرما با غلظت‌های مختلف تهیه گردید و میکروب استرپتوکوک میوتانس در این محیط‌ها کشت داده شد.یافته‌ها حاکی از آن است که پس از ۲۴ ساعت، استرپتوکوک میوتانس در محیط‌های با غلظت کم خرما رشد اندکی داشت، ولی با افزایش غلظت خرما میکروارگانیسم‌ها قادر به رشد در محیط کشت نبودند.نتایج نشان می‌دهد با توجه به نقش باز دارندگی خرما از رشد استرپتوکوک میوتانس می‌توان خرما را به عنوان یک ماده غذایی پیشگیری کننده از ایجاد پوسیدگی معرفی کرد.

البته پتاسیم در این میوه به میزان قابل توجهی موجود است که برای جلوگیری از پرفشاری خونو برای کار صحیح عضلات و اعصاب ضروری است که به هم خوردن آن در بدن، بسیار خطرناک است. علاوه بر آن، خرما حاوی میزان قابل توجهی منیزیم است که برای اعصاب و عضلات ضروری است.

خرما مقدار قابل توجهی فولات یا همان اسیدفولیک به بدن می رساند که برای خون رسانی برای بدن لازم است و زنان هنگام بارداری مجبور می شوند، علاوه بر دریافت فولات از طریق غذا، قرص آن را نیز مصرف کنند.فولات به عنوان ماده خون ساز در خرما موجود است، هر چند که مقدار آهن خرما آن چنان زیاد نیست، اما برای خون سازی، بدن احتیاج به سه ماده مغذی فولات،آهنوویتامین۱۲ B دارد که در غذاهای حیوانی یافت می شوند، بنابراین برای این منظور باید از غذاهای متنوع استفاده کرد.ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرما است که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری های خطرناک خونریزی دهنده یا همان اسکوربوت لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز، ۶۰ میلی گرم ویتامین C دریافت کند که تقریباً در هر ۱۰۰ گرم خرما ۱۴ میلی گرم ویتامین C موجود است.

خرما بخشی از رژیم غذایی سالم است، چرا که قند، چربی، پروتئین و انواع ویتامین های ضروری در آن موجود است، بنابراین این ماده غذایی در مقابله با کمبود وزن کمک مؤثری است.مصرف خرما با شیر و ماستتوصیه می‌شود و جلوی گرسنگی و تشنگی را می‌گیرد. ثابت شده است، خرمایی که شب در آب خیس شده و صبح مصرف شود برایقلبهای ضعیف مفید است، اگر این کار را دو بار در هفته انجام دهید به تقویت قلب خود کمک کرده اید.

روزنامه نگار اقتصادی و تحلیل گر بورس

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24