Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پذیرش گندله در بورس کالا به معنی این است که طبعا این کالا از نظام قیمت گذاری فرموله شده و دستوری خارج شودو در نهایت با دلار بازار آزاد و متوسط قیمت های جهانی(همچون سایر محصولات پذیرش شده در بورس کالا) مورد معامله قرار گیرد...

حال و هوای زمستانی دست بردار نیست!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • بررسی تکنیکال
    • فولاد صبانور
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت مواد غذایی (بخش چهارم)

صنعت مواد غذایی در ایران به لحاظ اهمیت و قدرت بازار تقاضا همواره پتانسیل های خاص خود را خواهد داشت. در این صنعت که تا حدود زیادی به خودکفایی رسیده است، تنوع بخشی به محصولات و قیمت های رقابتی می تواند بهترین و قوی ترین نقطه قوت شرکت های تولیدی به حساب آید. با توجه به عدم اثر پذیری منفی این صنعت از افزایش نرخ ارز طی ماه ها و هفته های اخیر می توان این صنعت را به عنوان گروهی بی اثر یا کم اثر از نوسانات نرخ ارز برای روزهای تعادلی بازار زیر نظر گرفت.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) کنور

سهم در یک روند اصلاح زمانی فرسایشی در حال نوسان است و اگرچه محدوده 255 را می توان سطح حمایت قوی سهم دانست اما لمس این محدوده اندکی بعید به نظر می رسد. کنور که در محدوده 275 الی 265 تومان برای سهامداران میان مدتی می تواند ارزنده باشد

اگرچه به نظر می رسد سهم در موج E در حال آماده سازی برای صعود می باشد اما برای رشد قیمتی به زمان نیاز خواهد داشت و اولین سطح مقاومتی مهم برای خریداران پلکانی می تواند 310 الی 315 تومان باشد. شکست این مقاومت می تواند اهداف قیمتی بالایی برای سهامداران میان مدتی فراهم کند.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی(IAEA) یک بار دیگر اعلام کرد که ایران به محدودیت‌های اصلی اعمال شده بر برنامه هسته‌ای خود در چارچوب برجام پایبند مانده است. بنابر سندی که در این باره در اختیار رویترز قرار گرفته است، مقادیر اورانیوم ایران با غنای ۳.۶۷ درصد از حد تعیین شده عبور نکرده است. ایران همچنین اورانیوم را با غنای بیش از ۳.۶۷ درصد که توسط آژانس تعیین شده بود غنی‌سازی نکرده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی طی دو سال گذشته همواره پایبندی ایران به برجام را در گزارش های مختلف خود تایید کرده است. این گزارش در حالی منتشر شد که معاون دونالد ترامپ با تکرار برخی ادعاهای ضد ایرانی خود اعلام کرد که دونالد ترامپ دیگر پایبندی ایران به برجام را تایید نخواهد کرد. مایک پنس، معاون دونالد ترامپ در اظهاراتی ضد ایرانی گفت: آمریکا دیگر اقدامات ثبات زدای ایران در سرتاسر منطقه را تحمل نمی‌کند و آمریکا دیگر توافق هسته‌ای فاجعه‌بار با ایران را تمدید نخواهد کرد. در همین ارتباط رویترز اعلام کرد ترامپ از ۳ کشور اروپایی خواسته در ازای نگاه داشتن آمریکا در برجام ، تعهدی مبنی بر تلاش بر بهبود این توافق بدهند و قرار است نمایندگان آمریکا و اروپا درباره "توافق مکمل برجام" در پاریس دیدار کنند. پنج مقام فعلی و چهار مقام سابق وزارت خارجه آمریکا می‌گویند در سند جدید سطح انتظارات دولت ترامپ برای ماندن در برجام نسبت به آنچه وی در ماه ژانویه مطرح کرد پایین‌تر آمده است.

گروه ویژه اقدام مالی (FATF)تعلیق ایران از لیست سیاه را تمدید و از اقدمات تهران ابراز رضایت کرد. FATF در این گزارش خود اعلام کرد:«اگر ایران نتواند گام‌های معنی داری در سیستم مبارزه با تامین مالی تروریسم خود بردارد، FATF بار دیگر در جولای ۲۰۱۶ از اعضای خود خواهد خواست تا اقدامات پیشگرانه موثر و سخت تری را در دستور کار قرار دهند.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

همزمان با کاهش سود بانکی به 15 درصد سپرده ها از بانکها خارج شد و در جهت دستیابی به سود بیشتر به سمت دلار و سکه رفت. در نتیجه این مهم باعث شد تا قیمت دلار که تا چند ماه پیش در قیمتهای 3900 تومان معامله می شد با رشد 28 درصدی به 5000 تومان برسد. در نتیجه این اتفاق دولت و بانک مرکزی در اقداماتی تصمیم گرفتند تا این وضعیت را کنترل کنند و قیمت دلار را کاهش دهند. این اقدامات ابتدا از پیش فروش سکه آغاز شد و در ادامه با دستگیری چندین نفر اخلالگر ارزی و همچنین کاهش سقف حواله جات در انتها با انتشار اوراق بیست درصد موفق به کاهش 500 تومانی نرخ دلار و آرام کردن آن در 4520 تومان در انتهای هفته شدند.

برای کاهش نرخ ارز و کنترل بیشتر یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی رونمایی از نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) بود. به گفته ناصر حکیمی معاون فناوری های نوین بانک مرکزی، سامانه نیما؛ در مرحله نخست واردکننده به عنوان متقاضی ارز با ورود به این سامانه، فرایند درخواست خرید ارز را درج می کند؛ در این حالت متقاضی می تواند صرافی مدنظر خود را انتخاب کند و یا آن را تعیین نکند و صرفاً پیشنهادی را در سامانه مطرح کند.

در نهایت بعد از رفت و آمدهای لایحه بودجه ۱۳۹۷ در کمیسیون‌های مجلس و بررسی در صحن علنی، سقف بودجه تا ۲۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. در پایان بررسی جزئیات لایحه بودجه کل کشور در سال آینده، سقف بودجه به ۱۲۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که در مقایسه با ۱۱۹۴ هزار میلیارد تومانی که در لایحه پیشنهاد شده بود، حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. مجموع بودجه را بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی تشکیل می‌دهد. کل بودجه عمومی در لایحه دولت ۴۲۴ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که بعد از بررسی در مجلس به ۴۳۲ هزار میلیارد تومان افزاش یافته که حاکی از رشد حدود ۸۰۰۰ میلیاردی آن است.

مرکز آمار اعلام کرد:درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار) در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه سال ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال قبل برای کل کشور ٨,٣ درصد، مناطق شهری ٨.٢ درصد و مناطق روستایی ٩.١ درصد است.

خزانه داری فرانسه وابسته به وزارت اقتصاد و دارایی این کشور در گزارشی در خصوص مبادلات تجاری فرانسه و ایران در سال 2017 اعلام کرد حجم مبادلات دو کشور در سال گذشته به رقم 3.8 میلیارد یورو رسید. 391 میلیون یورو از این رقم مربوط به صادرات قطعات هواپیما (افزایش 26 درصدی) و 144 میلیون یورو آن به صادرات قطعات خودرو (6.9) و تولیدات دارو ( 13 درصد) مربوط می شود.

در این هفته در مهمترین اتفاق اقتصادی گروه ویژه اقدام مالی (FATF)تعلیق ایران از لیست سیاه را تمدید و از اقدمات تهران ابراز رضایت کرد.

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ انتشار خبرتصویب معافیتهای مالیاتی از تجدید ارزیابی دارایی ها در ساعات اولیه از اولین روز کاری باعث شد تا شاهد به صف خرید رسیدن اکثر نمادهای این گروه به لیدری خودرو باشیم. این اتفاق در ادامه با مشخص شدن جزئیاتی بیشتری از این موضوع و با این گفته که تنها شرکتهایی مشمول این قانون خواهند شد که زیانده باشند و زیان آنها نیمی از سرمایه را پوشش دهد باعث افزایش عرضه ها و به تعادل رسیدن نمادها شد که در روزهای بعدی هم شاهد روند منفی آنها بودیم. این روند ادامه داشت تا در آخرین روز هفته با کاهش قیمت دلار و رسیدن آن به سطح 4500 تومان بار دیگر افزایش تقاضا بر عرضه پیشی گرفت و روند قیمتی مثبت بر گروه حاکم شد. برآیند این اتفاقات کاهش تنها یک واحدی ایندکس گروه در انتهای هفته را در پی داشت که البته کاهش 30 درصدی حجم معاملات و 26 درصدی ارزش معاملات جای تامل داشت.

اما در این گروه قطعه سازان شرایط خوبی را تجربه می کنند. دو اتفاق مهم برای این زیرمجموعه ابتدا درخواست افزایش قیمت 30 درصدی قطعات و دیگری برنامه های آتی رنو در پیوستن قطعه سازان به به پنل زنجیره تامین بزرگترین خودروساز دنیا یعنی رنو، نیسان و میتسوبیشی می باشد.

در این گروه همچنین ایران خودرو با وثیقه گذاشتن سهام خود توانست مبلغ 700 میلیارد تومان اوراق مرابحه با ضمانت نقد شوندگی بانک ملت در جهت تامین مالی خود منتشر بکند.

در محصولات شیمیایی؛ افزایش قیمت دلار و رشد آن از محدوده 3900 تومان در چند وقت اخیر باعث شد تا برخی از شرکتهای این گروه نرخ دلار را در پیش بینی خود بالای 4000 تومان در نظر بگیرند که این موضوع با ثبات قیمتهای محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی با توجه به قرار داشتن قیمتها در محدوده مناسب، باعث تعدیل مثبت چندین شرکت شدکه در آخرین نمونه آن در هفته اخیر شخارک 17 درصد تعدیل مثبت ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات صادراتی بابت افزایش نرخ جهانی محصولات و همچنین افزایش نرخ تسعیر ارز داد.

اما در هفته اخیر نرخ دلار پس از رسیدن به محدوده 5000 تومان با تصمیمات اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی و دولت با کاهش به 4520 تومان در آخرین روز هفته رسید که کارشناسان 4200 تا 4300 تومان را محدوده ثبات آن می دانند. این محدوده با توجه به مفروضات شرکتهای پتروشیمی می تواند سود آنها را در پایان سال محقق بکند.

اما در هفته اخیر قانون معافبت مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه از طریق مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به تصویب مجلس رسید که باعث شد تا شپترو که احتمالا از این قانون متنفع شود به صف خرید برسد. این شرکت همچنین علاوه بر این با افزایش نرخ در بورس کالا هم مواجه شده است.

در فلزات اساسی؛ عوامل موثر اقتصادی از جمله رشد مثبت 4 درصدی اقتصاد و افزایش تورم جهانی در دو هفته اخیر باعث رشد قیمت کامودیتی ها و رسیدن دوباره به سقف قیمتی شد. این روند مثبت در این هفته با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی چین کاملا متعادل و خنثی بود، لیکن کارشناسان نسبت به روند بازار پس از تعطیلات امیدوار هستند.

در این گروه در ابتدای هفته ذوب که برنامه افزایش سرمایه ۹۰ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را در پیش دارد، تحت تاثیر خبر معافیت مالیاتی از تجدید ارزیابی برای شرکتهای مشمول ماده ۱۴۱ قاون تجارت با صف خرید مواجه شد. این صف خرید با عرضه سهامدار عمده روبرو شد که با جو منفی از این موضوع و همچنین عرضه بلوک ذوب متعلق به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد در روز 15 اسفند به قیمت 750ریال شاهد روند منفی در این سهم تا انتهای هفته بودیم.

در گروه کانه های فلزی؛ مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی گل گهر گفت: با پذیرش گندله و کنسانتره سنگ آهن شرکت صنعتی و معدنی گل گهر برای عرضه در تالار داخلی بورس کالا، این دو محصول به زودی در بورس کالا عرضه می‌شوند. پذیرش گندله در بورس کالا به معنی این است که طبعا این کالا از نظامقیمت گذاری فرموله شده و دستوری خارج شودو در نهایت با دلار بازار آزاد و متوسط قیمت های جهانی(همچون سایر محصولات پذیرش شده در بورس کالا) مورد معامله قرار گیرد.

این خبر باعث تحرکات مثبتی بر روی نمادهای این گروه شد.

در گروه ساختمانی ؛ در این گروه کیسون برنده یک مناقصه شد. شرکت کیسون با انتشار اعلامیه ای در سایت کدال از برنده شدن در یک مناقصه با مبلغ قراردادی 361 میلیارد تومان خبر داده است. در این گروه همچنین ثنوسا که نوسانات مثبتی را طی می کند عنوان کرد هیچ گونه تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است، لیکن این شفاف سازی باعث کاهش قیمتها نشد و روند مثبت پس از یک روز منفی ادامه یافت.

در بانک و بیمه؛ بانک صادرات بعد از برگزاری مجمع به عنوان گام نخست بازگشایی نماد و پس از آن با انتشار صورت های مالی صاحبان سهام خود بزرگترین تحول در زمینه رفع محدودیت های معاملاتی این شرکت در تالار شیشه ای را به وجود آورد. بانک صادرات با سرمایه معادل 57 هزار و 800 میلیون ریال زیان خالص هر سهم در پایان دوره مالی 9 ماهه منتهی به 30آذر ماه 96 را 525 ریال به صورت حسابرسی نشده اعلام کرد. این بانک در دوره مشابه سال قبل 760 ریال زیان به صورت حسابرسی شده اعلام کرده بود. در دوره 9 ماهه امسال زیان "وبصادر" 235 ریال کاهش داشت.

در گروه غذائی؛ شاهد کاهش سود خالص شرکت مارگارین بودیم. غمارگ در این رابطه اعلام کرد: از آنجا که شرکت پیش بینی خود را با فرض افزایش نرخ فروش محصولات تولیدی از آبان ماه ٩۶ تهیه و به سازمان بورس ارائه نموده است متاسفانه تا پایان آذر ماه ٩۶ ،این شرکت موفق به اخذ مجوز مربوطه از سازمان حمایت نگردیده و همچنین روند افزایش نرخ ارز موجب افزایش نرخ ارز مبادله ای و به تبع آن افزایش نرخ خرید مواد اولیه و قیمت تمام شده شده است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24