Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

روز گذشته کنفرانس سه روزه "هفته بین المللی نفت" که در لندن برگزار شد پایان یافت. تحولاتی در این نشست رخ داد که برای تمامی شرکت های فعال در حوزه نفت و گاز از اهمیت بالایی برخوردار است. توصیه می شود ..

تغییر استراتژی شرکت های نفتی با تاثیرات فراگیر برای فعالان بازار

بورس24 : روز گذشته کنفرانس سه روزه "هفته بین المللی نفت" که در لندن برگزار شد پایان یافت. تحولاتی در این نشست رخ داد که برای تمامی شرکت های فعال در حوزه نفت و گاز از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به مطلبی که در همین زمینه در خبرگزاری فایننشال تایمز منتشر شده اشاره می کنیم.

مدیران شرکت های نفتی معمولاً در کنفرانس هفته بین المللی نفت بیشترین توجه را به خود جلب می کنند اما در کنفرانس این هفته، مدیران شرکت های فعال در حوزه گاز طبیعی در مرکز توجه بودند. در سال های متمادی در کنفرانس های انرژی، توجه بسیار اندک به بخش گاز می شد زیرا این بخش در مقایسه با بخش نفت اهمیت پایین‌تری داشت اما به نظر می‌رسد تغییراتی در حال وقوع است.

همزمان با افزایش رونق بازار خودروهای برقی و توجه بیشتر دولت ها به سوخت های پاک، گاز طبیعی و انرژی های تجدیدپذیر اهمیت بالاتری پیدا کرده اند و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. از گذشته های دور در هفته بین المللی نفت، هزاران معامله نفت، مدیر شرکت های بزرگ نفتی و مقامات دولتی گردهم می آیند تا درباره وضعیت بازار و موضوعات مربوط به این ماده خام به بحث و گفتگو بپردازند اما این بار، یک روز کامل از سه روز کنفرانس، به متخصصان گاز و سوخت های پاک اختصاص یافت تا آنها به بیان دیدگاه های خود بپردازند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند این اقدام نشانه ای از تغییراتی بزرگ در بخش انرژی جهان است. کن وود پایک، از موسسه مطالعات انرژی آکسفورد و مشاوره کنفرانس می گوید: "افزایش توجه به بخش گاز نشان می دهد در بلند مدت این منبع انرژی یک رقیب جدی برای نفت خواهد بود. در سال ۲۰۱۳ حتی ایده اختصاص زمان به متخصصان گاز طبیعی در این کنفرانس، مطرح نبود زیرا برنامه‌ریزان هرگز تصور نمی کردند این بخش مهم است اما امسال همه چیز تغییر کرده است."

توجه صنعت نفت به گاز طبیعی هرگز تا این اندازه نبوده است. شرکت های بزرگ نفتی نظیر رویال داچ شل و بریتیش پترولیوم بخش بزرگتری از سرمایه گذاری های آینده خود را به تولید گاز طبیعی و انرژی های تجدید پذیر اختصاص می دهند. موسسه تحقیقاتی وود مک کینزی اعلام کرده توجه به توسعه بخش گاز در اولویت شرکت های بزرگ قرار گرفته است.

از سوی دیگر بزرگترین نهادهای مستقل فعال در حوزه مواد خام از جمله وایتول و ترافیگورا در حال افزایش سرمایه گذاری های خود برای بازاریابی گاز طبیعی مایع هستند و محموله های بزرگ دریایی کمک می کنند گاز طبیعی به یک ماده خام جهانی تر و قابل معامله تر تبدیل شود. بزرگترین تغییر این است که صنعت نفت اکنون در حال بررسی این سوال است که آیا تقاضا برای نفت در دهه های آینده به اوج خود خواهد رسید یا نه. در واقع شرکت های شرکت های فعال در حوزه انرژی مجبور هستند به ارزیابی ارزش الگو های تجاری خود در بلندمدت بپردازند.

مارکو آلورا، مدیر عامل شرکت ایتالیایی زیرساخت گاز طبیعی Snam و رئیس پیشین بخش معاملات شرکت انی این کشور می گوید: "شرایط بازار در ۱۲ ماه اخیر تغییرات بزرگی داشته و شرکت های بزرگ نفتی بالاخره در حال بحث درباره گاز طبیعی و آینده انرژی هستند." او می افزاید شرکت های فعال در حوزه انرژی اکنون مایلند آشکارا درباره دوران پس از نفت سخن بگویند. لازم است مدیران این شرکت ها تاثیرات رونق استفاده از گاز طبیعی و سوخت های جایگزین و فرصت های حاصل از این امر را به درستی درک کنند.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده که اگر دولت ها سیاست های زیست محیطی سختگیرانه تری اتخاذ کنند سهم گاز و سوخت های تجدیدپذیر از عرضه انرژی جهان تا سال ۲۰۴۰ به ۵۴ درصد افزایش می یابد. سال ۲۰۱۶ این سهم ۳۶ درصد بود. برخی شرکت های بزرگ نفتی معتقدند حتی اگر سهم گاز و سوخت های تجدید پذیر از کل انرژی مصرفی افزایش یابد نقت همچنان بزرگترین سهم را خواهد داشت.

واقعیت این است که شرکت های نفتی نمی خواهد از قافله عقب بمانند و غافلگیر شوند در نتیجه این شرکت ها در بحث هایی که درباره انرژی های تجدیدپذیر انجام می شود شرکت می کنند. مدیران این شرکت ها به لزوم مقابله با تغییرات آب و هوایی باور دارند و مایلند در این مبارزه نقشه پیش رو داشته باشند. آنها باید به روش های عرضه پایدار انرژی فکر کنند. تغییر سهم منابع انرژی موضوعی مهم است و سوالات متعددی درباره آن وجود دارد. تولیدکنندگان نفت دیگر نمی تواند فقط به تولید این ماده ها فکر کنند آنها باید انعطاف داشته باشند تا تغییرات آینده را به شکل درست بپذیرند. تغییر بسیار سریع تر از آنچه خیلی ها تصور می کنند در حال وقوع است.

در زیر سهم هر منبع انرژی از کل انرژی مصرفی جهان در سال 2040 به میلیارد تن معادل نفت، نشان داده شده است. سهم نفت و گاز طبیعی به ترتیب 4.83 و 4.36 میلیارد تن معادل نفت است. کل انرژی مصرفی جهان در آن سال 17.464 میلیارد تن معادل نفت است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24