Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در گروه هلدینگی و شرکت های چند رشته ای ، ٢ نماد وتوسم و وبانک را داریم که در وضعیت نه چندان مناسب بازار ، بواسطه ٢ عامل وضعیت بنیادی مناسب و قرار گرفتن در سطوح قیمتی جذاب ، مورد توجه قرار گرفته اند. درخصوص وتوسم باید گفت که شرکت در مجمع سالانه که طی هفته گذشته برگزار گردید ، ٧٨٠ ریال تقسیم سود داشته و برای سال مالی منتهی به ٣٠ آذر ماه ٩٧ می تواند بیش از ...

«حرکات مارپیچ در بازار یخ‌زده !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : روز چهارشنبه اولین روز کاری اسفند ماه بود که به مانند واپسین روزهای بهمن ماه تلخ و یخ‌زده سپری شد. در شرایطی شرایط آب و هوایی به سمت بهاری شدن حرکت می کند که روند معاملات روز به روز سردتر می شود و عملا شاهد بازاری بی رمق و کم حجم هستیم. البته موتور خودرویی ها گرم بود اما فضای کلی بازار گرمای خاصی نداشت. انتظار ما این بود که شرکت‌ها با انتشار پیش بینی سود سال 97 بر اساس دیفالت جدید ( البته با دیتا و اطلاعات کافی ) بازار را کمی از این وضعیت نجات دهد اما گویا به هر شکلی که هست تصمیم بر این گرفته شده که دیتای کافی برای تحلیل به بازار ارائه نگردد !! حتی برخی از ناشرین از ارائه ساده ترین اطلاعات سر باز زده اند و در نهایت با یکسری عدد و رقم برای 3 ماه اول سال 97 مواجهیم که قابلیت تحلیلی چندانی برای بازار ایجاد نمی کند !!

البته گزارش های ماه به ماه می تواند کمی انرژی از دست رفته را احیاء کند اما در مجموع ارائه اطلاعات ناقص از وضعیت سود و زیان شرکت‌ها برای سال 97 و کله‌پا شدن دلار ، تیر خلاصی به قلب بازار بوده است. از فردا یعنی شنبه بازار کم کم وارد فرآیند تسویه اعتبار و شناسایی سود توسط حقوقی ها می شود. به نظر اسفند ماه سختی داشته باشیم و البته خدا را باید شاکر بود که وضعیت بنیادی و سودآوری شرکت ها بهبود یافته و عملا نگرانی خاصی از بابت کم شدن قیمت ها وجود ندارد. این یعنی اگر بازارهای جهانی بازی را بر هم نزنند ، هر گونه افت قیمتی در اسفند ماه ، به سرعت در روزهای ابتدایی سال جدید جبران خواهد شد چراکه اتفاق منفی خاصی در وضعیت بنیادی شرکت ها رخ نداده و از طرف دیگر قیمت ها نیز برای خرید جذاب می شود.

فارغ از اینکه روزهای باقی مانده از سال کمی سخت و نفس گیر سپری خواهد شد اما به این نکته باید اشاره داشت که عملا فرصت خوبی برای خرید و اصلاح پرتفوی فعالان و سرمایه گذاران ایجاد می شود. به عنوان مثال فروش برخی از سهم ها که این روزها بواسطه حمایت حقوقی ها در راستای ارتقای سطح nav رنج مثبت می شوند و خرید سهامی که به قیمت های Under Value و نزدیک سطوح حمایتی معامله می شوند ، می تواند استراتژی مناسب و سودآوری باشد. بنابراین توصیه می شود در روزهای باقیمانده از سال به ویژه 10 – 12 روز کاری ابتدایی اسفند ماه ( تنها 18 روز کاری تا پایان سال باقیمانده ) روند عرضه و تقاضا در بازار را با دقت و تفکر بیشتری دنبال نمائید. اما با این مقدمه به سراغ بازار خواهیم رفت. بازاری که از ابتدای زمستان آن شور و هیاهو و قدرت خود را از دست داده و بسیار کُند و کم رمق دنبال می شود. نکته منفی اینجاست که از نیمه ابتدایی بهمن ماه نیز از حجم و ارزش معاملات به شدت کاسته شده و این اتفاق کار را برای بازار و معامله گران بسیار سخت و دشوار کرده است. در بازار روز چهارشنبه 2 گروه خودروسازی ، سنگ آهنی و تک سهم ها بیشتر مورد توجه بودند و در عوض فشار عرضه در گروه های بزرگ بازار بیشتر بود.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 18 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات خرین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه خودروسازی و کانی های فلزی و منفی گروه فلزات اساسی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای روز شنبه به نظر بازار بهتری داشته باشیم ؛ چراکه اولا بازار از هفته نیمه تعطیل عبور کرده و ثانیا با رسیدن گزارش های ماهانه ، انتظار می رود بازار در قیمت های فعلی ، واکنش بهتری به سهم هایی که به سطوح حمایتی نزدیک می شوند ، نشان دهد. با این حال تحولات بازارهای جهانی و ارز نیز می تواند در روند معاملات فردا و بطور کلی هفته آتی نیز تاثیرگذار باشد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که پاریس به توافق هسته ای ایران همچنان پایبند است و خواستار اجرای قاطع این توافقنامه است و به مذاکره با شرکای اروپایی و آمریکایی اش درباره این برنامه ادامه می دهد. وزارت خارجه فرانسه افزود : پاریس نگران برنامه موشک های بالستیک ایران و فعالیت های تهران در منطقه از جمله حمایت ایران از حوثی های یمن است. منابع خبری مدعی شده ‌اند دولت آمریکا احتمالاً مطالباتش از کشورهای اروپایی درباره توافق هسته‌ ای ایران و گروه 1+5 (برجام) را در مقایسه با اظهارات ماه پیش دونالد ترامپ ، تعدیل کرده است. منابع آمریکایی و اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته ‌اند وزارت خارجه آمریکا در سندی از دولت‌های سه کشور اروپایی ( انگلیس ، آلمان و فرانسه ) خواسته صرفاً متعهد شوند برای بهبود توافق هسته ‌ای با ایران در آینده تلاش کنند.

* علی‌اکبر ولایتی در دیدار با آلفون داستیس ، وزیرامورخارجه اسپانیا ضمن ابراز امیدواری از اینکه این سفر دستاوردهای خوبی داشته باشد ، گفت : رابطه ایران و اسپانیا یک رابطه قدیمی است و بنده زمانی که در وزارت خارجه بودم بارها به اسپانیا سفر داشتم. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل خاطر نشان کرد : خوشحالیم که به صورت عام اروپا و کشور اسپانیا به صورت خاص سیاست متفاوت و مثبت‌تری در مقایسه با سایر کشورها نسبت به کشورهای منطقه ما دارند.

* غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم کشورمان در اجلاس کمیته منشور ملل متحد به بیان مواضع کشورمان در زمینه موضوعات مرتبط به صلح و امنیت بین‌المللی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات پرداخت. وی گفت که از زمان تاسیس سازمان ملل متحد همواره موضوع حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و توسل به زور از نگرانی‌ های اصلی جامعه بین‌المللی بوده و اقدام برخی از کشورها در توسل غیرقانونی به زور یا تهدید به زور، نقض قواعد آمره بین‌المللی و منشور ملل متحد بوده و مشروعیت سازمان ملل را به خطر انداخته است. خوشرو درخصوص اعمال تحریم های شورای امنیت گفت که این تحریم‌ ها تنها باید به عنوان آخرین چاره و در صورت وجود تهدید واقعی به صلح و یا نقض صلح و در صورت وجود شواهد روشن وضع شوند و اعمال آنها نباید بر اساس اطلاعات غلط یاحدس و گمان باشد. وی تصریح کرد : آن دسته از تحریم‌های شورای امنیت که ناشی از انگیزه یا نفوذ سیاسی برخی از اعضای دائم شورای امنیت باشد غیرقانونی و نامشروع می‌ باشند. همچنین شورای امنیت به هنگام وضع تحریم‌ها نباید از اختیارات و صلاحیت‌ های در نظر گرفته شده در منشور ملل متحد و یا قواعد حقوق بین‌الملل تعدی کند. خوشرو با انتقاد از تحریم‌های یکجانبه گرایانه، چنین اقداماتی را به لحاظ اخلاقی غلط و غیرقابل توجیه برشمرد که به نوبه خود قواعد حقوق بین‌الملل را به چالش طلبیده و حق توسعه کشورها و قواعد حقوق بشری را نقض کرده است. نماینده کشورمان با استقبال از تصمیم کمیته منشور در زمینه بحث و بررسی ابزارهای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات براساس ماده 33 منشور ملل متحد ، برجام را به عنوان نمونه موفق مذاکراتی معرفی و اضافه کرد : برجام نمونه‌ ای از دیپلماسی صبورانه بود که می ‌تواند الگویی برای مذاکره موفق به شمار رود. خوشرو در عین حال گفت که این توافق برای هیچ یک از طرفین، توافق ایده‌آلی نبود.

* گروه ویژه اقدام مالی (FATF) خروج ایران از لیست سیاه را برای بار دیگر تمدید کرد. گروه ویژه اقدام مالی (FATF) تعلیق ایران از لیست سیاه را تمدید و از اقدمات تهران ابراز رضایت کرد. گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF (Financial Action Task Force) به عنوان یک سازمان فرا دولتی در سال 1989 توسط کشورهای عضو گروه «جی 7» تشکیل شد. بررسی‌ درباره وضعیت قوانین مبارزه با پول‌شویی در بازارهای مختلف مالی در سراسر جهان و اعلام نتیجه آن در جلسات دروه ‌ای به کشورهای عضور، وظیفه این سازمان بین دولتی است تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایه ‌گذاری در بازارهای مالی هدف را بررسی و در مورد سرمایه‌گذارانی که به «کشورهای مشکوک» می ‌روند احتیاط کنند.

ب) در حوزه اقتصاد :

* براساس اعلام مرکز آمار ، درصد تغییرات شاخص کل ( نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار ) در 12 ماه منتهی به بهمن ماه سال 96 نسبت به دوره مشابه سال قبل برای کل کشور 8.3 درصد ، مناطق شهری 8.2 درصد و مناطق روستایی 9.1 درصد است که نسبت به همین اطلاع در دی ماه 96 برای کل کشور و مناطق شهری 0.1 واحد درصد افزایش یافته است و برای مناطق روستایی 0.1 واحد درصد کاهش یافته است.

* بدهی دولت به بانک مرکزی تا بیش از 63 هزار میلیارد تومان رشد کرده است. در کنار طلبی که بانک ‌ها از دولت دارند و تا 25 هزار میلیارد تومان می‌ رسد ، بانک مرکزی نیز رقم قابل توجهی از آن طلبکار است. بررسی صورت وضعیت شبکه بانکی نشان می‌ دهد که بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان آذر ماه امسال به 63 هزار و 300 میلیارد تومانرسیده که در مقایسه با 57 هزار و 600 میلیارد پایان سال قبل حدود 6.300 میلیارد تومان افزایش دارد. در مجموع بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی از آذرماه 1394 تا آذر ماه امسال نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان رشد داشته است. از بدهی 63 هزار میلیاردی بخش دولتی حدود 38 هزار و 300 میلیارد تومان به خود دولت و تا 25 هزار میلیارد دیگر به شرکت ‌های وابسته به آن اختصاص دارد.

ج) در سایر خبرها ، مدیرکل بانک مرکزی گفت : مهم ترین عاملی که منجر به آرامش در بازار ارز شده ، جلوگیری از عملیات خلاف در معاملات ارزی بوده است. ولی الله سیف گفت : با اقدامات انجام شده از طریق نیروی انتظامی و جلوگیری از صرافی‌ های غیر مجاز و کسانی که با لفظ ، قیمت ‌ها را تعیین می ‌کردند آرامش به بازار ارز برگشته است.

د) در بازارهای جهانی ، رشد قیمت نفت و نوسانات رفت و برگشتی در فلزات رنگین را داشتیم. با توجه به همزمانی رشد تقاضا و محدود شدن تولید اوپک و روسیه ، وضعیت کلی بازار جهانی نفت همچنان مطلوب است. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا به 62 دلار و 75 سنت و قیمت نفت برنت دریای شمال نیز به 66 دلار و 30 سنت رسید. محمد بارکیندو ، دبیرکل اوپک گفته ، اوپک در ماه ژانویه 133 درصد به توافق کاهش تولید پایبند بوده است. وی همچنین میزان پایبندی به توافق در سال گذشته را 107 درصد اعلام کرد. ویلیام او لافلین ، تحلیلگر سرمایه گذاری در موه ریوکین سکیوریتیز استرالیا گفت : «اوپک و روسیه به حمایت از توافق کاهش تولید که قرار است اواخر امسال منقضی شود ادامه می دهند و به بازارهای اطمینان می دهند که بعد از انقضای مدت توافق ، تولید خود را به صورتی منظم افزایش خواهند داد.» این در حالی است که رشد تولید نفت اوپک در حال تهدید نتایج تلاش های اوپک است. هفته گذشته تعداد سکوهای حفاری نفتی در آمریکا برای چهارمین هفته متوالی افزایش داشت و به 798 سکو رسید. این نشان می دهد که میزان تولید آمریکا از 10.27 میلیون بشکه فعلی فراتر خواهد رفت. در فلزات اساسی افت قیمت ها در روزهای چهارشنبه و صبح پنجشنبه را داشتیم اما از بعدازظهر روز گذشته قیمت ها ترمیم شد ؛ بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب در قیمت های 7.145 – 2.550 – 3.500 و 2.195 دلاری قرار گرفتند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه خودرویی تقاضا بهتر از روز دوشنبه بود و شاهد معاملات نسبتا خوبی به ویژه در نمادهای گروه قطعه سازی بودیم. 3 عامل : کاهش تب و تاب تحولات ارزی ، جدی شدن بخش خصوصی سازی شرکت های خودروساز و از همه مهمتر جدی شدن بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در نماد هایی که ( خکاوه و خاور ) مشمول ماده 141 هستند موجب شد تا روند معاملات در این گروه اندکی بهبود یابد. رئیس سازمان ایدرو با اشاره به روند خصوصی سازی در خودروسازی گفت : آن چیزی که امروز وجود دارد با خصوصی‌سازی واقعی فاصله زیادی دارد باید سهام این بنگاه‌ ها شفاف سازی شود و به بخش خصوصی واقعی تعلق بگیرد حالا این بخش خصوصی داخلی یا خارجی باشد مهم نیست.

منصور معظمی درخصوص فعالیت بین المللی قطعه‌ سازان و خودروسازان اظهار داشت : تاکنون در بخش قطعه سازی 13 قرارداد خارجی امضا شده و در بخش خودروسازی نیز توانستیم 6 قرارداد با شرکت ‌های بزرگ بین المللی امضا کنیم که در تمامی آنها خودروسازهای طرف خارجی مکلف شده ‌اند کیفیت تولید قطعه سازان داخلی را ارتقا دهند به طوری‌که تولید آنها قابل رقابت در بازارهای بین المللی باشد. وی ادامه داد : در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی خودروسازان و قطعه‌ سازان سود بانکی است و لازم است بانک ‌ها به صورت دیگری به این صنعت نگاه کنند البته در همین خصوص صحبت ‌های مفیدی با رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی داشته ‌ایم و ایشان نیز قول همکاری داده اند.

در این گروه پارس خودرو باری دیگر به مرز قیمت های 90 تومانی بازگشته و برای ورود به قیمت های 100 تومانی دندان تیز کرده است. آن طور که منابع آگاه عنوان می ‌کنند ، قرار است برخی محصولات جدید رنو ، در قالب همکاری مشترک با سایپا و در خطوط تولید این شرکت یا زیرمجموعه‌ (پارس خودرو) به تولید برسند. البته مدیرعامل سایپا طی سخنرانی در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران ، تلویحا این موضوع را تایید کرد ، چه آنکه در اظهارات از تولید خودرویی ارزان با همکاری رنو خبر داد. در همین رابطه ، منابع آگاه تاکید می‌ کنند قرار است رنو دو محصول جدید خود یعنی نیو سیمبول و کوئید را در پارس خودرو به تولید برساند. در سایپا هم تقاضا بد نیست اما ترس از توقف نماد برای تعدیل منفی و اعلام زیان سبب شده تا بازار اقبال چندانی به نارنجی پوشان جاده مخصوص نشان ندهد. قائم مقام پژو ستیروئن گفت : دولت فرانسه از فعالیت ما در ایران حمایت می ‌کند. قیمت خودروها با داخلی سازی کاهش می‌ یابد !

در ایران خودرو شاهد روند نوسانی سهم در محدوده 265 – 300 تومانی هستیم. گفته می شود این شرکت به منظور دریافت تسهیلات ارزان تر و تسویه بخشی از تسهیلات قبلی ، بخشی از سهام زیرمجموعه ها را وثیقه کرده است. صدور مجوز 700 میلیارد تومان انتشار اوراق اجاره شرکت واسط مالی آذر سوم برای تأمین مالی شرکت ایران خودرو. این اوراق با نرخ 18 درصد و 4 ساله می باشد. به نظر سیاست خوبی است و باعث افزایش سوددهی شرکت و کاهش هزینه های مالی آن می شود. اما توجه اصلی بازار به 3 نماد خکاوه و خاور و البته زامیاد است. این شرکت ها علاوه بر بحث تجدید ارزیابی دارایی ها ( البته زامیاد چنین برنامه ای ندارد ) ، بحث نوسازی ناوگان فرسوده را دنبال می کنند. خکاوه برای فردا به مصاف مقاومت 100 تومانی می رود و در صورت گذر از این سد ، در مسیر قیمت های 120 – 122 تومانی قرار خواهد گرفت. همچنین زامیاد نیز مقاومت 80 تومانی را پیش روی خود می بیند و در صورت شکست این سد ، راهی قیمت های 100 تومانی خواهد شد. شرکت بورس تهران در نامه ای مهم فرصت نهایی 4 شرکت برای خروج از ماده 141 را اعلام کرد. بر این اساس شرکت های سایپا دیزل و ایران خودرو دیزل نهایتا تا 31 تیر سال 97 ( حدود 5 ماه دیگر ) فرصت دارند تا از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج شوند.

در قطعه سازان ، ختوقا بیش از سایر نمادها مورد توجه بود. گویا عده ای قصد دارند سهام شرکت سرمایه گذاری اعتماد جم را خریداری کنند. بر همین اساس فعالان بازار معتقدند که خروج این شرکت مسیر را برای رشد قیمت سهم هموار خواهد کرد. البته باید توجه داشت که قطعا بعد از اتمام سهام این شرکت ، سرمایه گذاری سمند وارد فروش خواهد شد. سمند بارها ثابت کرده که قابل اعتماد نیست. بنابراین معامله گرانی که در این سهم فعال هستند ، باید به این موضوع توجه داشته باشند. در سوی دیگر خوساز را داریم که در صف خرید قفل شده و با قدرت به سمت مقاومت 270 – 275 تومانی حرکت می کند. مقاومتی که در صورت شکسته شدن ، مسیر را برای ادامه رشد قیمت این سهم تا سطوح 330 تومانی هموار خواهد کرد. گفته می شود شرکت قراردادهای جدید با حاشیه سود بالاتر منعقد نموده و دلیل رشد سهم نیز همین مساله است.

ب) در گروه فولادی و سنگ آهنی معاملات کُند و ضعیف دنبال می شود. البته سنگ آهنی ها تقاضای بهتری دارند اما در مجموع حجم معاملات در این گروه سیگنال مثبتی صادر نمی کند. بازار از یکسو نسبت به تحولات بهای تمام شده شرکت های فولادساز ( افزایش جدی نرخ الکترود ) اظهار نگرانی می کند و از سوی دیگر حضور جدی معامله گران و سرمایه گذاران در سود را داریم که مانع از حرکت رو به جلوی بازار می شود. به زبان ساده تر باید گفت که سهام این گروه پتانسیل رشد را دارند اما زمان برای این رشد مناسب نیست. بنابراین سرمایه گذاران بدون نیاز به رقابت با یکدیگر ، در حال خرید در قیمت های پائین تر و به صرفه تر در راستای کسب سود بیشتر هستند. بر کسی پوشیده نیست که کف سود سال 97 فولادی ها و سنگ آهنی ها کمتر از سقف سود سال 96 نخواهد بود ...

در سنگ آهنی ها ، 3 نماد کگل ، کچاد و کنور را داریم که زیر سایه ومعادن معاملات متعادل و مثبتی را تجربه می کنند و این در شرایطی است که ومعادن بازی ها و داستان های خاص خود را دارد. در این بین کنور از تحولات مثبت در بازار سنگ آهن ( بواسطه صادرات کنسانتره ) بهره می برد. البته کگل هم از این محل منتفع می شود اما سطح صادرات کگل چندان بالا نیست. در بازار شایعه شده که 2 شرکت گلگهر و چادرملو در استرالیا دست به خرید معدن زده اند ! به نظر هر 3 شرکت سودهای خوبی برای سال 97 داشته باشند و البته از حیث افزایش نرخ بهای تمام شده در امان هستند. به نظر کگل برای سال آتی می تواند تا 900 ریال سود داشته باشد. در خبرهای مرتبط با این گروه ، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر گفت : با پذیرش گندله و کنسانتره سنگ آهن شرکت معدنی و صنعتی گل گهر برای عرضه در تالار داخلی بورس کالا ، این دو محصول به زودی در بورس کالا عرضه می شوند !

هیات پذیرش بورس کالای ایران برای نخستین بار گندله و کنسانتره سنگ آهن شرکت صنعتی و معدنی گل گهر را برای عرضه در رینگ داخلی بازار اصلی این بورس پذیرش کرد تا عرضه و کشف قیمت سنگ آهن براساس مکانیسم عرضه و تقاضا یک قدم به اجرا نزدیک تر شود. در همین ارتباط ، مهندس تقی زاده گفت : برای نخستین بار محصولات مجتمع گل گهر برای عرضه در تالار داخلی بورس کالا پذیرش شده و در حال بررسی جوانب امر جهت تعیین حجم مناسب برای عرضه در این بازار هستیم. ناصر تقی زاده افزود : طبق برنامه ریزی های انجام شده درصدد هستیم مازاد تولید خود را از طریق بورس کالا عرضه کنیم و در این راستا گندله و کنسانتره تولیدی این مجتمع وارد بورس خواهد شد. البته برای عرضه آهن اسفنجی و کشف قیمت این محصول از طریق بورس کالا نیز برنامه داریم.

وی درخصوص مزایای عرضه سنگ آهن و سایر محصولات این حوزه در بورس کالا اظهار کرد : کشف قیمت شفاف و واقعی و شفاف سازی در روند معاملات سنگ آهن از طریق نظام عرضه و تقاضا مهم ترین مزیت ورود به بورس کالاست. ضمن اینکه از این طریق امکان تامین مالی بهتر و کم هزینه تر نیز برای مجتمع های معدنی وجود دارد. تقی زاده به وجود ابزارهای مالی نوین موجود در بورس کالا برای استفاده تولیدکنندگان جهت تامین منابع مورد نیاز اشاره کرد و گفت : به کمک این ابزارها می توان برای تامین مالی بخش واقعی تولید استفاده کرد و با توجه به پذیرش محصولات این مجتمع در بورس کالای ایران ، به زودی برای نخستین بار اقدام به عرضه محصول کنسانتره و گندله سنگ آهن در بورس می کنیم. به گفته مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی گل گهر ، قرار است تولیدات این مجتمع در قالب محموله های 50 هزار تنی در رینگ داخلی بورس کالای ایران عرضه و کشف قیمت شود.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، شرکت فورتسکیو که چهارمین شرکت بزرگ تولیدکننده سنگ آهن در جهان است قصد دارد در سال جاری میلادی هزینه تولید هر تن از این ماده خام را کاهش دهد و به زیر 12 دلار برساند. در 3 ماهه پایانی سال پیش ، هزینه تولید این شرکت 12.1 دلار بود. شرکت های بزرگ تولیدکننده سنگ آهن یعنی ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون ، ویل اس ای و فورتسکیو در سال های اخیر از هزینه تولید خود کاسته اند تا سود بالاتری کسب کنند. خودکار کردن برخی فرایندهای تولید و استفاده از فناوری پیشرفته ، دو روش کاهش هزینه هاست. قیمت سنگ آهن سال پیش نوسان های بزرگ داشت و پیش بینی شده امسال نیز این نوسان ها ادامه پیدا می کند. این هفته بازارهای چین به مناسبت آغاز سال جدید قمری تعطیل بوده و قیمت سنگ آهن تغییری نداشته است. قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در بندر کینگدائوی چین 78 دلار است. برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند امسال قیمت این ماده خام پایین تر از رقم یاد شده خواهد بود زیرا بر تولید افزوده می شود و تقاضای چین رشد کندتری خواهد داشت. پیش بینی شده در بهترین حالت ، متوسط قیمت هر تن سنگ آهن امسال در محدوده 70 دلار خواهد بود.

در فولادی ها ، به نظر ذوب کم کم می تواند تغییر مسیر و رشد قیمت را تجربه کند. این شرکت در معرض افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و خروج از شمول ماده 141 قرار گرفته و می تواند مستندات جدید خود را به روی کدال قرار دهد. در فولاد مبارکه روند نوسانی سهم و حرکت به سمت قیمت های 280 تومانی را شاهد هستیم. خروج بازیگران سهم موجب شده تا این سهم قدرت روند صعودی خود را از دست بدهد. در این گروه هرمز هم اگر به قیمت های 190 و کمتر از 190 تومانی برسد ، ارزش خرید و سرمایه گذاری را دارد.

ج) در گروه هلدینگی و شرکت های چند رشته ای ، 2 نماد وتوسم و وبانک را داریم که در وضعیت نه چندان مناسب بازار ، بواسطه 2 عامل وضعیت بنیادی مناسب و قرار گرفتن در سطوح قیمتی جذاب ، مورد توجه قرار گرفته اند. درخصوص وتوسم باید گفت که شرکت در مجمع سالانه که طی هفته گذشته برگزار گردید ، 780 ریال تقسیم سود داشته و برای سال مالی منتهی به 30 آذر ماه 97 می تواند بیش از 500 ریال سود داشته باشد. بنابراین باید گفت که وتوسم اکنون با P/e فوق جذاب کمتر از 3 واحدی معامله می شود. با توجه به اینکه بیش از 50 درصد از پرتفوی وتوسم را سهام شرکت های صادرات محور تشکیل می دهد ، باید گفت که حضور در وتوسم می تواند نقش یک اوراق دلاری برای سهامدار ایفا نماید. در طرف دیگر وبانک را داریم که مالک 65 درصد از سهام وتوسم می باشد. وبانک در بودجه خود eps و dps وتوسم را در سطوح به ترتیب 405 و 403 ریالی پیش بینی کرده بود. حال با تقسیم سود 780 ریالی در وتوسم ، تعدیل مثبت خوبی را در وبانک خواهیم داشت. بنابراین پیش بینی می شود وبانک نیز به روند صعودی خود تا شب مجمع ادامه دهد. ضمن اینکه وبانک هم P/e جذابی دارد.

در این گروه 3 نماد وغدیر ، وصندوق و وامید نیز از نظر بنیادی وضعیت خوبی داشته علاوه بر P/e مناسب ، nav بالایی دارند. به عنوان مثال سرمایه گذاری غدیر در حالی به قیمت های نزدیک به 135 تومانی دادوستد می گردد که این سهم در اسفند به مجمع می رود و تقسیم سود 12 تا 15 تومانی خواهد داشت و نکته جالب اینجاست که با تحولات مثبت زیر مجموعه ها ، کف سود سال 97 کمتر از 30 تومان نخواهد بود. گفتنی است ، تقسیم سود غدیر بلافاصله پس مجمع انجام می شود و این یعنی P/e سهم اکنون در سطوح 4 واحدی قرار دارد. در سمت دیگر وامید را داریم که اخیرا تعدیل زده اما بازار توجهی به سهم ندارد. وامید سود هر سهم خود را در سطوح 573 ریالی پیش بینی نموده و اکنون در قیمت های 230 تومانی با P/e حدود 4 واحدی معامله می شود. به نظر کلیه سهم های این گروه به قیمت هستند و خرید این دست نمادها به مراتب جذاب تر از اخزا و سخاب و سایر اوراق های مشارکت می باشد.

د) گروه انبوه سازی در معاملات آخرین روز کاری هفته مجددا با فشار عرضه و عقب نشینی خریداران مواجه شد. تلاقی رشد مقطعی دلار ( از آبان ماه تا روزهای پایانی بهمن ماه ) با روز های پایانی سال ، سبب افزایش قیمت مسکن شده است. به دنبال آن تقاضای خرید مسکن به عنوان کالای سرمایه ای افزایش یافته و نقدینگی بیشتری به سمت این بازار سرازیر شده و این شرایط بستر خوبی را برای شرکت های ساختمانی در راستای فروش واحد های آماده و همچنین پیش فروش واحد های در حال ساخت فراهم آورده است. اما در طرف دیگر افزایش قیمت نهاده های مصرفی را داریم که شرکت های انبوه سازی را با افزایش بهای تمام شده و مشکلاتی از این قبیل رو به رو کرده است زیرا سرعت تاثیر پذیری و رشد قیمت ملزومات و تجهیزات مورد استفاده در این صنعت بیشتر از محصول نهایی است. حال شرکت های این گروه در انتظار نشسته اند تا با پر رنگ تر شدن افزایش قیمت مسکن در ماه های آتی ، بتوانند شیرینی دوران رونق را دوباره حس کنند. از سوی دیگر طرح جدید نوسازی بافت های فرسوده که می تواند نقطه قوتی در امر رونق برای شرکت های انبوه سازی به شمار رود نیازمند همکاری شهرداری و دولت به منظور کاهش میزان عوارض و همینطور افزایش میزان تسهیلات است تا اجرای آن برای شرکت های سازنده با توجیه اقتصادی همراه شود.

در این گروه ثباغ پس از رشد بی امان روزهای اخیر ، در معاملات روز چهارشنبه با عقب نشینی خریداران و فشار نسبی عرضه روبرو شد. به نظر می رسد با توجه به قرار گرفتن سهم بر روی مقاومت سرسخت 190 – 200 تومانی و همچنین رشد نامحسوس 50 درصدی اخیر ف یک اصلاح مقطعی را در این سهم خوش خط و خال ساختمانی داشته باشیم. رشد اخیر این نماد را می توان حاصل عملکرد شرکت در گزارش 3 ماهه دانست که توانسته است حدود 270.000 میلیون ریال از 600.000 میلون ریال مبلغ فروش پیش بینی شده در سال مالی جاری را محقق سازد که با این حساب 45 درصد از بوجه خود را پوشش داده است. شرکت باغمیشه در زمره بزرگترین شرکت های انبوه سازی شمال غرب کشور به شمال می رود که در حال تکمیل پروژه های عظیمی از جمله پروژه مسکونی رشدیه 2 و شهرک توریستی رشدیه و همچنین پروژه مسکونی - تجاری ائل گلی در تبریز و پروژه توریستی - اقامتی سرعین در اردبیل اشاره کرد که وسعت چنین دارایی و عملکرد مناسب شرکت بیانگر سرعت گرفتن حرکت رو به جلوی شرکت در آینده ای نزدیک است.

و اما نماد ارزنده دیگر گروه ساختمانی آ.س.پ است که با وجود در دست داشتن پروژه های بزرگ در سطح شهر تهران نتوانسته به خوبی توجه ناظران این گروه را به خود جلب کند که البته یکی از دلایل این امر ،‌ توقف دو پروژه ساختمانی مروارید و پاسارگاد است که با وجود مسائل حقوقی وارده در همان ابتدا متوقف شده است. اما در طرف دیگر دارایی های شرکت ، زمینی به مساحت 38 هزار متر مربع در منطقه شمشک است که با انجام پروسه اداری مربوطه توانسته تغییر کاربری برای ساخت یک مجموعه توریستی - اقامتی را کسب کند و با برآورد های انجام شده ، ارزش این زمین نزدیک به 50 میلیارد تومان تخمین زده شده است. روز چهارشنبه نماد آ.س.پ با کاهش قیمت همراه بود که به نظر می رسد این کاهش تا تراکم حمایتی 76 – 78 تومانی که یک منطقه حمایتی مستحکم و اُمن می باشد ، ادامه داشته باشد. دیگر نماد درخشان این صنعت ثپردیس است که با داشتن پروژه های آماده فروش زیادی به ویژه در شهرک مسکونی پردیس می تواند از این شرایط رونق مسکن به ویژه در شهر تهران درآمدهای خوبی را برای سال مالی جاری شناسایی کند.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

در ادامه سری به گروه ماشین آلات خواهیم زد و نگاهی به عملکرد 9 ماهه و وضعیت تولید و فروش ماهانه «تایرا» تا پایان دی ماه خواهیم داشت. سهمی که بارها به وضعت بنیادی مناسب اش اشاره شده اما فعلا انتظار بازار را ( به لحاظ قیمت روی تابلو ) برآورده نکرده است. شرکت تراکتورسازی ایران تولید خود را با مونتاژ تراکتورهای رومانی u650 وu651  از سال 1348 آغاز کرده است ، در سال 1354 اولین تراکتورهای MF در چهار نوع MF135 با قدرت 45 اسب بخار ،MF165  با قدرت 62 اسب بخار ، MF185  با قدرت 72 اسب بخار و MF295 با قدرت 92 اسب بخار به بازار عرضه شد. از سال 1356 تراکتورهای سبک MF285 جایگزین تراکتورهای رومانی گردید. طراحی و تولید تراکتورهای جدید از سال 81 و با تراکتورهای ITM800  شروع شده و متعاقب آن در سال 86 تراکتورهای ITM299 و ITM240 در شرکت تراکتورسازی به تولید انبوه رسید.

در سال 87 با توجه به روند خصوصی سازی و در راستای سیاست های دولت در اجرای اصل 44 قانون اساسی ، 42.45 درصد از سهام شرکت متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران توسط کنسرسیومی مشترک از شرکت سرمایه گذاری مهر ایرانیان و گروه خودروسازی سایپا خریداری گردید و در سال 1388 با توجه به خرید سهام شرکت از سوی صندوق سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان ، این صندوق سهامدار عمده شرکت محسوب گردید. در بین سال های 89 و 90 طراحی و نمونه سازی تراکتورهای  ITM475، ITM485 ،ITM1000  و ITM1050  تک و دو دیفرانسیل و نیز طراحی و تولید ITM285 NEW انجام گردید و از سال 91 به تولید انبوه رسید. از جمله اقدامات مهم انجام یافته در سال 91 و 92 می توان به طراحی و تولید انبوه محور جلوی تراکتورهای سری 200 ، طراحی و نمونه سازی تراکتورITM470  و نیز مقدمات تاسیس شرکت تولید خودروهای دیزلی با نام شرکت سیبا اشاره نمود که این شرکت در سال 92 به بهره برداری رسیده و تولیدات خود را روانه بازار نمود.

این شرکت با سرمایه 1.800 میلیارد ریالی در آخرین گزارشی که منتشر کرده سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 14 درصدی از سطوح 347 ریالی به 395 ریال افزایش داده و در دوره 9 ماهه 84.5 درصد مقدار تولید ، 73.5 درصد مقدار فروش ، 74.5 درصد مبلغ فروش ، 82.5 درصد سود عملیاتی و 272 ریال معادل 69 درصد سود خالص خود را پوشش داده است. در تایرا سود عملیاتی تنها 18 میلیارد ریال افزایش داشته و دلیل اصلی تعدیل به کاهش 40 میلیارد ریالی هزینه مالی و افزایش 46 میلیارد ریالی سایر درآمدهای متفرقه بر می گردد. این شرکت همچنین سود تلفیقی خود را در سطوح 748 ریالی پیش بینی نموده و تا پایان دوره 9 ماهه 524 ریال معادل 70 درصد آن را پوشش داده است. رشد 8 درصدی سود تلفیقی نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان از عملکرد فوق العاده شرکت دارد.

گفتنی است ، فروش و سود عملیاتی شرکت در کوارتر اول به ترتیب 1.848 و 105 میلیارد ریال ، در کوارتر دوم 2.163 و 90 میلیارد ریال ، در کوارتر سوم 2.122 و 162 میلیارد ریال و در مجموع دوره 9 ماهه 6.134 و 358 میلیارد ریال بوده است. حاشیه سود عملیاتی تایرا در حالی 5 درصد پیش بینی شده که این رقم تا پایان دوره 9 ماهه 6 درصد بوده است. مقایسه عملکرد شرکت با 9 ماهه مشابه سال گذشته نشان از رشد 39 درصدی مبلغ فروش ، افزایش 2 درصدی سود عملیاتی ، کاهش 84 درصدی هزینه مالی ( از 71 میلیارد ریال به 11 میلیارد ریال ) و در نهایت رشد 42 درصدی سود خالص دارد.

اما در ادامه نگاهی به عملکرد ماه به ماه شرکت خواهیم داشت. تایرا در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 8.211 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 366 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 766 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 728 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 783 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 689 میلیارد ریال ، فروش شهریور ماه 631 میلیارد ریال ، فروش مهر ماه 758 میلیارد ریال ، فروش آبان ماه 709 میلیارد ریال ، فروش آذر ماه 647 میلیارد ریال ، فروش دی ماه 796 میلیارد ریال ، فروش بهمن ماه 792 میلیارد ریال و جمع فروش 11 ماه ابتدای سال 7.722 میلیارد ریال معادل 94 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. نکته مهم در تایرا اینکه معمولا شرکت در نیمه اول سال فروش ضعیف تری دارد و فروش اصلی در 3 ماه پایانی سال و پیش از آغاز سال جدید رقم می خورد. تایرا در 9 ماه نخست سال گذشته 4.428 میلیارد ریال فروش داشته که نسبت به فروش 6.134 میلیارد ریالی 9 ماه اول سال جاری 39 درصد کمتر بوده است. ارائه تسهیلات کم بهره توسط دولت به مصرف کنندگان از مهمترین دلایل رشد فروش و عملکرد درخشان تایرا می باشد.

نکته دیگر اینکه برخی از محصولات شرکت نظیر تراکتور 485 دو دیفر و تراکتور 800 دو دیفر نسبت به ماه های گذشته با رشد نرخ فروش روبرو شده اند و این خبر خوبی برای تایرا می باشد ؛ ضمن اینکه شرکت موجودی انبار خوبی هم دارد. لازم به ذکر است ، سود خالص شرکت سال گذشته 434 ریال بوده و با توجه به رشد مبلغ فروش و عملکرد خوب 10 ماه ابتدای سال ، انتظار می رود سود 395 ریالی پیش بینی شده تا سطوح 500 – 550 ریالی تعدیل شود. همچنین سود تلفیقی 748 ریالی می تواند تا سطوح 850 ریالی افزایش یابد. این یعنی تایرا با سود تلفیقی حدود 85 تومانی ، اکنون با P/e حدود 3 واحدی معامله می شود. با توجه به موارد مطروحه ، انتظار می رود به مرور شاهد حرکت سهم به سمت قیمت های 3.250 – 3.300 ریالی باشیم. گفتنی است ، تایرا اکنون در قیمت های 2.650 ریالی و با P/e = 6.7 و P/e تحلیلی 5 واحدی معامله می شود. تراکم 245 – 255 تومانی ، مهمترین سطح حمایتی تایرا و محدوده 300 تومانی سخت ترین مقاومت پیش روی سهم محسوب می شوند.

نگاهی به عملکرد فصلی «تایرا» و حاشیه سود شرکت در 5 فصل اخیر

6) تحلیل تکنیکال :

اما در ادامه سری هم به صنعت داروسازی خواهیم زد. شکل گیری واگرایی منفی بزرگ بین نمودار قیمتی شاخص گروه و اسیلاتور MACD نشان می دهد که دارویی ها پس دوره رونق 4 ساله ، از ابتدای سال 96 وارد فاز اصلاحی شده اند. بدیهی است که این اصلاح به دلیل طولانی بودن دوره رونق ، زمانبر خواهد بود ! بنابراین پیش بینی می شود روند اصلاحی در نمادهای این گروه برای یک دوره (حداقل) 3 تا 4 ماهه دیگر ادامه داشته باشد. در این گروه «تیپیکو» با سرمایه 290 میلیارد تومانی و ارزش بازاری 1.336 میلیارد تومانی ، بیشترین وزن را در روند حرکتی شاخص گروه مزبور دارد. بنابراین بدیهی است که نوسانات این سهم شاخص مربوطه را تحت تاثیر قرار دهد. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، «تیپیکو» با از دست دادن کف کانال ترسیم شده در مسیر نزولی قرار گرفته و این اصلاح می تواند در گام اول تا محدوده 400 – 408 تومانی ( برابر با محدوده تبدیل سطوح ) و در صورت از دست رفتن این سطح ، تا محدوده تراکمی 364 – 375 تومانی ( برابر با تکمیل آرایش AB = CD معکوس ) ادامه داشته باشد. با توجه به شرایط مطروحه ، فعلا توصیه ای به خرید سهم نداریم.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه تجهیزاتی ، حفاری پس از کف سازی می تواند مورد توجه باشد. این شرکت در حالی فروش و درآمد خود برای سال 97 را در سطوح 8.195 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که تا پایان دوره 10 ماهه 5.968 میلیارد ریال معادل 73 درصد از درآمد خود را پوشش داده که عدد ضعیفی است. شرکت در توضیحات خود گفته است که براساس مفاد قرارداد حفاری 5 حلقه چاه اکتشافی میدان نفتی آزادگان جنوبی با شرکت مهندسی توسعه نفت (پروژه EPD) ، ملاک تهیه صورتحساب و پرداخت به پیمانکار براساس تکمیل حفره می باشد و تا قبل از آن هیچگونه مطالبه ای از طرف قابل استماع نیست بنابراین شناسایی درآمد و صدور صورتحساب به صورت ماهیانه انجام نمی گردد و دوره های شناسایی درآمد به صورت منظم و ماهیانه نیست. درخصوص دستگاه دریایی سحر 2 براساس اطلاعات دریافت شده جهت تمدید قرارداد نرخ روزانه از اواخر آبان ماه کاهش می یابد بنابراین به جهت تعدیل مبالغ درآمدهای گذشته مبلغ درآمد در دی ماه مورد تعدیل قرار گرفته است تا مجموع درآمدهای محقق شده تا دی ماه براساس صورتحساب‌های صادره منطبق گردد.

ب) در گروه پتروشیمی برخی به روی پتروشیمی مارون مانور می دهند سهمی که از نظر بنیادی وضعیت مناسبی داشته اما به دلیل بزرگ بودن قیمت ، نیاز به افزایش سرمایه برای خرد شدن قیمت دارد. در این سهم زمزمه هایی درخصوص تعدیل مثبت به گوش می رسد. پتروشیمی ماروندر دی ماه بهلطف رشد قیمت دلار و رشد قیمت ها4.602 میلیارد ریال فروش زده و مجموع درآمد خود تا پایان دوره 10 ماهه را به 43.172 میلیارد ریال رسانده است. این یعنی مارون تا پایان دوره 10 ماهه ، 98 درصد از فروش پیش بینی شده 44.006 میلیارد ریالی محقق کرده است. در این گروه گزینه هایی نظیر پارسان و تاپیکو هم می توانند مورد توجه باشند.

ج) در گروه غذایی و لبنیاتی فضا چندان جالب نیست و معاملات ضعیفی را شاهد هستیم. رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی درباه آخرین وضعیت تعیین و تکلیف قیمت محصولات لبنی اظهار کرد : کارخانه های لبنی که در ماه‌ های قبل اقدام به افزایش قیمت 3 محصول ( شیر ، ماست ، پنیر ) کردند ، پس از اخطار سازمان حمایت تا تعیین و تکلیف نهایی مکلف به بازگشت قیمت به نرخ های سابق شدند. وی افزود : اکنون کارخانه های لبنی برحسب توافقی که با سازمان حمایت داشتند ، اقدام به عرضه محصول با نرخ های مشخص می ‌کنند. باکری با اظهار بی اطلاعی از زمان تعیین و تکلیف نهایی قیمت محصولات لبنی گفت : بر این اساس کارخانه های لبنی تا پایان بررسی نهایی و اعلام نرخ های مصوب از سوی ستاد تنظیم بازار باید منتظر بمانند. دبیر انجمن صنایع لبنی درخصوص بررسی نهایی پرونده ها و افزایش مجدد نرخ ها ، گفت : بنده اطلاع دقیقی از تصمیمات دولت ندارم، چرا که ممکن است برای جلوگیری از افزایش قیمت ها اقدام به اخذ یارانه به واحدهای تولیدی کند. وی درخصوص تقاضای دامداران برای خرید هر کیلو شیرخام به نرخ 1.600 تومان ، تصریح کرد : دامداران مدارک و اسناد قیمت تمام شده محصول تولیدی خود را به ستاد تنظیم بازار ارائه کردند که پس از بررسی پرونده ، کارخانه ‌ها مکلف به خرید شیرخام بر حسب نرخ اعلامی هستند.

د) در گروه بانکی به نظر می رسد تلاش هایی برای بازگشت نمادهای متوقف شده در جریان است. در این گروه وبملت در قیمت های کمتر از 100 تومانی معاملات مثبتی را تجربه می کند و این در شرایطی است که در مجموع روند معاملات گروه مزبور تعریف زیادی ندارد. از مهمترین اتفاقات این گروه می توان به انتشار گزارش 3 – 6 و 9 ماهه ( حسابرسی نشده ) بانک صادرات ایران اشاره داشت. این بانک در فصل بهار (200) ریال ، در کوارتر دوم (190) ریال ، در پائیز (135) ریال و در مجموع دوره 9 ماهه (525) ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی کرده است ... ! برخی از فعالان زرنگ و باهوش بازار معتقدند که وضعیت وبصادر به دلیل کاهش زیان نسبت به دوره مشابه سال گذشته بهتر شده است ! این بانک اکنون با سرمایه 5.780 میلیارد تومانی ، رقمی بالغ بر 6.400 میلیارد تومان زیان انباشته دارد. به نظر تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی ، کاهش سرمایه باشد ...

ه) در گروه پالایشی توقف نماد شتران برای تغییر با اهمیت پیش بینی درآمد هر سهم را داریم. این شرکت در گزارش جدیدی که منتشر نموده ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 24 درصدی از سطوح 597 ریالی به 741 ریال افزایش داد و در دوره 9 ماهه 588 ریال آن را کنار گذاشت. تعدیل نرخ نفت خام و فرآورده ها نسبت به پیش بینی های قبلی ، دلیل اصلی تعدیل مثبت در شتران که البته قابل انتظار هم بود ، می باشد. شتران در 3 ماهه اول 2.695 میلیارد ریال سود عملیاتی و 2.328 میلیارد ریال ( به ازای هر سهم 146 ریال ) سود  خالص داشت. در 3 ماهه دوم سود عملیاتی 3.883 میلیارد ریال و سود خالص 3.760 میلیارد ریال ( به ازای هر سهم 235 ریال ) بود. و در نهایت عملکرد 3 ماهه سوم را با سود عملاتی  3.699 میلیارد ریالی و سود خالص 3.319 میلیارد ریالی ( به ازای هر سهم 207 ) ریال داریم. شرکت برای 3 ماهه پایانی سال 2.756 میلیارد ریال  سود عملیاتی پیش بینی کرده که این عدد از کوارتر دوم و سوم کمتر می باشد و این یعنی محافظه کاری جدی در شرایطی که نرخ دلار نیز افزایشی بوده است. با این شرایط انتظار می رود سود 741 ریالی پیش بینی شده تا سطوح 850 – 860 ریالی تعدیل شود.

و) در گروه حمل و نقلی توقف نماد حپترو به منظور افشای اطلاعات با اهمیت گروه (الف) را داشتیم. این شرکت اعلام نموده که در مناقصه ارائه خدمات لجستیک و ترخیص محصول اوره برنده شده است. بر این اساس قرار است حمل 50 هزار تن اوره از کرمانشاه به بندرعباس و خدمات ترخیص محصول جهت صادرات توسط شرکت حمل و نقل پتروشیمی انجام گردد. بدیهی است ، اثرات این قرارداد در بودجه سال 97 مشخص خواهد شد. در این گروه منفی های حریل هم می تواند مورد توجه باشد.

ز) در تک سهم ها و بازار پایه توقف نماد کیسون به منظور افشای اطلاعات با اهمیت گروه (الف) را داشتیم. این شرکت در مناقصه تامین ، اجرا و نصب تاسیسات زیربنایی و ساختمان‌ های صنعتی ، عملیات انتقال آب در خشکی با استفاده از لوله‌ های GRVE و فولادی ، به همراه نصب شیرآلات و ابزار دقیق و همچنین خرید و نصب و راه اندازی واحد آب شیرین کن 200 هزار متر مکعبی شرکت نموده و طی نامه شماره 96/3000/4568 مورخ 98.11.28 برنده این مناقصه شده است. مبلغ قرارداد 3.615 میلیارد ریال بوده و به نظر اثرات خوبی بر وضعیت درآمدی شرکت دارد. به نظر در بازار پایه هم سهم های خوبی وجود دارد. بعد از صدرا شاهد رسیدن خبرهای مثبت از کیسون هستیم و احتمالا در آینده نه چندان دور خبرهای مثبتی از پلوله خواهیم شنید.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.480 – 4.530 تومان

ب) یورو : 5.500 – 5.560 تومان

ج) درهم امارات : 1.250 – 1.270 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.470.000 – 1.485.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24