Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شرکت آهنگری در سال ١٣۶٠ به عنوان یکی از شرکتهای تابعه کارخانه تراکتورسازی ایران و به عنوان بزرگترین و مجهزترین کارخانه فورج گرم در خاورمیانه، در مجتمع صنعتی تراکتورسازی ایران تاسیس شد...

«خاهن» در مسیر رشد و تحول

شرکت آهنگری در سال 1360 به عنوان یکی از شرکتهای تابعه کارخانه تراکتورسازی ایران و به عنوان بزرگترین و مجهزترین کارخانه فورج گرم در خاورمیانه، در مجتمع صنعتی تراکتورسازی ایران تاسیس شد. شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران با 14 خط تولید متشکل از ماشین های آهنگری افقی و عمودی با ظرفیت 200 الی 8,000 تن، تجهیزات عملیات حرارتی و تکمیلی شامل کوره های سختکاری و برگشت و کوره مداوم آنیل ایزوترمال و نرمالیزه، انواع دستگاه های شات بلاست، پرس های کالیبره سرد و تاب گیری و همچنین کارگاه مجهز برشکاری که شامل اره های NC، CNC و دستگاه های گیوتین هیدرولیکی می باشد. این شرکت در حقیقت نقش رهبری این صنعت را در داخل کشور بعهده دارد و به لحاظ امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود شرکت، پیچیده ترین قطعاتی که هیچ کدام از شرکتهای رقیب داخلی قادر به تولید آن نمی باشند، توسط این شرکت قابل طراحی و تولید است. با توجه به شرایط روز می­توان برآورد نمود که تقریباً بیش از 20 درصد قطعات آهنگری مورد نیاز کشور توسط شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران تولید خواهد گردید.

سهامداران:

باتوجه به سهامداران شرکت مشخص می گردد که تنها 12.22% از سهام خاهن شناور می باشد که نسبت به سایر شرکتهای گروه، شناوری پایینی دارد .

روند افزایش سرمایه:

سرمایه این شرکت پس از افزایش سرمایه 100 درصدی سال گذشته به 1.461 میلیارد ریال رسیده و و ارزش دفتری آن 1.681 میلیارد ریال و همچنین ارزش بازاری این شرکت 7.581 میلیارد ریال می­باشد.

در حال حاضر برنامه افزایش سرمایه 50 درصدی را از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران در دستور کار خود دارد؛ که با توجه به گزارش حسابرس شرکت (سازمان حسابرسی) ، سهامدار عمده از کل میزان 730 میلیارد ریال مبلغ افزایش سرمایه، 548 میلیارد ریال را به شرکت پرداخت نموده است.

به نظر می رسد مبلغ پرداخت شده توسط سهامدار عمده به شرکت بابت افزایش سرمایه در جریان، در حقیقت بابت خرید ماشین آلات و تجهیزات خط ساخت قالب دایکاست بوده است. این مطلب بدان معناست که سهامدار عمده با رعایت منافع کلیه سهامداران، ابتدا خود با تامین نقدینگی ، ماشین آلات خط تولید طرح توسعه شرکت را خریدارای و نصب کرده و سپس اقدام به انجام افزایش سرمایه نموده است.

نکته بسیار حائز اهمیت در این مسئله، تغییرات شدید نرخ ارز در 3 ماهه گذشته می باشد؛ که عملاً با توجه به خرید ماشین آلات در بهترین زمان ثبات نرخ ارز، خرید ماشین آلات این خط طرح توسعه، از این افزایش یکباره نرخ ارز مصمون مانده اند.

ظرفیت و مقدار واقعی تولید :

با توجه به روند تولید عملی، بنظر میرسد شرکت توانسته است کارایی خود را افزایش داده و در 3 سال، حدود 42% رشد را در خصوص افزایش تولید تجربه کند. لازم به توضیح است که شرکت در سال 97 به میزان 21.000 تن قطعات فورج ظرفیت عملی پیش بینی کرده است .

مقدار فروش :

پس از گذر از بحران سال 1391 و رفع نسبی مشکلاتی که در صنعت خودرو بروز نمود، از آن سال به بعد فروش تعدادی قطعات فروج در این شرکت سیر صعودی داشته و نیز قیمت قطعات فورج در سالهای اخیر به طور میانگین هر سال 15.5% رشد داشته است. (با توجه به اینکه افزایش نرخ محصولات شرکت در هر سال، معمولا در سال بعد مورد تایید قرار می گیرد، لذا افزایش نرخ محصولات برای سال 96 در این نمودار لحاظ نگردیده است)


با چنین رشدی در تعداد و نرخ فروش از سال 1391 ، درآمد فروش در این شرکت به طور میانگین 22 درصد رشد داشته است. رشد فروش شرکت در این سال ها موجب شده است که شرکت در ابتدا به سودآوری مناسب رسیده و سپس زیان انباشته خود را پوشش دهد و از ابتدای سال 96، عملاً زیان انباشته ای در صورتهای مالی شرکت وجود ندارد.

در خصوص بهای تمام شده نیز می توان اظهار داشت که شرکت با مدیریت کارا، توانسته است همزمان با رشد میزان تولید، بهای تمام شده محصولات خود را کنترل نماید که حاصل این دو فرآیند؛ به روند تصاعدی سودآوری و خروج شرکت از زیان انباشته انجامیده است که روند میزان سود خالص و تبدیل زیان انباشته به سود انباشته، در نمودار ذیل به خوبی مشخص می باشد.


حاشیه سود شرکت:

همچنین شرکت آهنگری تراکتورسازی در این سالها به حاشیه سود مناسبی رسیده است، با توجه به آخرین پیش بینی سود شرکت، حاشیه سود ناخالص و خالص به ترتیب 28.6% و 17.9% خواهد بود.

لازم به ذکر است همانطور که در نمودار فوق مشاهده می گردد رشد و تغییر روند حاشیه سود شرکت از سال 88 با ورود سهامدار عمده جدید کلید می خورد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده بر روی کدال، شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران در دوره 9 ماهه منتهی به 30/09/96 (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم 172 ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 197% رشد داشته است. این شرکت براساس عملکرد 9 ماهه پیش بینی فعلی سال مالی منتهی به 29/12/1396 را 87% پوشش داده است و به نظرمی رسد این شرکت می تواند تا انتهای سال 1396 ، سود خود را تعدیل دهد.

اهم نکات موجود در گزارش تفسیری مدیریت شرکت که اخیراً در سامانه کدال منتشر گردیده است؛ به شرح ذیل می باشد:

طرح های توسعه:


در پایان توجه مجدد به نامه شفاف سازی شرکت در خصوص خط تولید قالب های دایکاست که در سامانه کدال منتشر گردیده است، خالی از لطف نمی باشد: (گام اول قرارداد به مبلغ 250 میلیارد ریال می باشد)


منبع خبر: به روایت تحلیل گران آزاد

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24