Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

تعطیلات یک هفته ای سال نو در چین بر اقتصاد این کشور و منطقه شرق آسیا تاثیرات بزرگ دارد. همچنین قبل و بعد از این تعطیلات، تحولاتی در بازارهای مختلف رخ می دهد. بسیاری از فعالان بازار مایلند بدانند ..

چند نکته درباره جشن سال نو چین؛ سرنوشت بازارها چه می شود؟

بورس24 : تعطیلات یک هفته ای سال جدید قمری در چین و چند کشور دیگر از جمله مالزی، سنگاپور، کره جنوبی و ویتنام از پایان هفته گذشته شروع شده و با توجه به افزایش میزان مسافرت ها و خرید کالا و خدمات در این کشورها، این هفته بر بازارهای مالی شرق آسیا، تولید کارخانه ها و فعالیت های اقتصادی تاثیر می گذارد.

همچنین برخی تحلیلگران معتقدند امسال کاهش قیمت بیت کوین و برخی دیگر از ارزهای دیجیتال در ماه گذشته حاصل این تعطیلات بوده زیرا بسیاری از معامله گران به فروش دارایی ارز دیجیتال خود اقدام کردند تا پول نقد برای مسافرت و دیگر هزینه ها در اختیار داشته باشند.

سال گذشته یک بانک سنگاپوری برای مشخص شدن بودجه مردم برای این تعطیلات، از مردم سه کشور جنوب شرق آسیا نظرسنجی کرد. در این نظرسنجی مشخص شد در سنگاپور متوسط بودجه ۱۸۹۴ دلار بود و در اندونزی و مالزی به ترتیب ۸۰۰ دلار و هزار دلار. در هر سه کشور این پول عمدتا صرف غذا، مسافرت و دادن هدیه شده بود.

سال پیش در چین تعطیلات یک هفته ای سال جدید میلادی 140 میلیارد دلار صرف خریدهای مربوط به عید شد که نسبت به سال قبل از آن رشد 11.4 درصدی را نشان می دهد. پاکت های قرمز بخشی مهم از جشن سال نو است. این پاکت ها حاوی پول است که از سوی متاهل ها به مجرد ها داده می شود. برخی نیز به والدین خود پاکت قرمز هدیه می دهند.

در چین پاکت های قرمز دیجیتال عامل افزایش پرداخت های موبایل بوده است. شرکت های مختلف در زمینه ارائه خدمات پرداخت موبایل در چین فعالیت می کنند. در دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا نیز به تدریج اهدای اهدای هدیه به شکل دیجیتال رواج پیدا می کند. نکته که جالب توجه اینکه متوسط رقم هدیه با موبایل سال گذشته در سنگاپور ۱۹ دلار بود در حالی که هدیه های فیزیکی 4.5 دلار بوده است.

در چین جشن سال نو قمری به بزرگترین مهاجرت سالانه در جهان منجر می شود. طی دوره چونیون که فصل چهل روزه مسافرت است حدود ۳ میلیارد سفر با استفاده از حمل و نقل عمومی از اول فوریه تا ۱۲ ماه مارس انجام می شود. بنابه اعلام وزارت حمل و نقل چین، سال گذشته هزینه مسافرت ها در این کشور شانزده درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ افزایش یافت. بنابر اعلام اداره ملی جهانگردی چین، سال پیش ۳۴۴ میلیون گردشگر داخلی حدود 61.5 میلیارد دلار هزینه صرف مسافرت ها کردند.

چینی ها در سال های اخیر سطح درآمدی بالاتری داشته اند و به سفر خارجی علاقه نشان می دهند. سال پیش 6.1 میلیون چینی به سفرهای خارجی رفتند که نسبت به سال ۲۰۱۶ رشد ۷ درصدی داشت آنها ۱۶ میلیارد دلار هزینه کردند. انتظار می رود امسال بر تعداد مسافران و میزان هزینه آنها افزوده شود. پیش بینی شده امسال تعداد مسافران چینی که به خارج سفر می‌کنند به 6.5 میلیون نفر افزایش یابد. گردشگران به طور متوسط ۱۵۰۰ دلار هزینه خواهد کرد و بیشترین سفرها به تایلند، سنگاپور و ویتنام انجام خواهد شد. واقعیت این است که تعطیلات سال نو چینی نقشی بزرگ در افزایش فعالیت های اقتصادی این کشور و کشورهای جنوب شرق آسیا دارد البته این روند فعالیت زودگذر است.

قبل از آغاز تعطیلات، مردم خانه های خود را بطور کامل تمیز می کنند و این نمادی از عبور از گذشته و استقبال از آینده است. در روز آغاز سال نو، مردم لباس های نو می پوشند و فانوس های قرمز در خانه و بیرون خانه هایشان آویزان می کنند. همچنین ترقه بازی یک رسم مهم است. ترقه و آتش بازی با هدف دور کردن بدشانسی انجام می شود.

نهادهای مربوط به حوزه گردشگری در چین از گردشگرانی که به خارج سفر می کنند خواسته اند قوانین و مقررات کشور مقصد را رعایت کنند و مودبانه رفتار کنند. همچنین از آنها خواسته شده به آثاب باستانی و حیات وحش احترام بگذارند. در گذشته مواردی از تخریب آثار باستانی از سوی گردشگران چینی مشاهده شده است.

اقتصاد چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، سال گذشته میلادی 6.9 درصد رشد کرد و پیش بینی شده امسال این رقم به 6.5 تا 6.8 درصد کاهش خواهد یابد اما روند کلی رونق اقتصادی ادامه می یابد و سطح درآمدی مردم افزایش خواهد یافت. بخش گردشگری در اقتصاد چین بخشی بسیار مهم است و هر سال بر رونق آن افزوده شده است.

قبل از آغاز تعطیلات سال نو قمری در چین، تحولاتی در بازارهای مختلف از جمله بازار مواد خام رخ می دهد و افزایش موجوری انبارها یکی از این تحولات است. از روز پنجشنبه بار دیگر بازارهای چین فعالیت خود را از سر می گیرند و انتظار می رود نوسان در قیمت مواد خام افزایش یابد.

در روزهای قبل از آغاز چشن سال نو، نوسان در شاخص های مالی بورس های شرق آسیا کمتر شد و سرمایه گذاران از فعالیت خود کاستند. پیش بینی شده پس از تعطیلات، هم بر قیمت سهام بازارهای آسیایی افزوده می شود و هم بازار مواد خام بار دیگر رونق پیدا خواهد کرد. علت آن است که نگرانی هایی که درباره کاهش شدید نرخ رشد اقتصاد چین وجود داشت از میان رفته و این باور وجود دارد که تقاضا برای مواد خام در این کشور افزایش خواهد یافت. رونق کلی اقتصاد جهان نیز یک دلیل دیگر افق مثبت بازارهای مالی و مواد خام است.

البته این به معنای نبود هر گونه ریسک نیست. تنش های تجاری بین چین و آمریکا امسال قطعا شدت پیدا خواهد کرد. اعمال تعرفه بر واردات کالاهای چینی از سوی آمریکا سبب اقدامات تلافی حویانه از سوی چین خواهد شد. دولت آمریکا بارها چین را به داشتن رویه های غیرمنصفانه تجاری متهم کرده است. این تنش ها می تواند به روابط تجاری دو طرف و جهان لطمه وارد کند.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24