Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هفته گذشته رشد قیمت مواد خام و رونق در بازارهای مالی، بسیاری از سرمایه گذاران را به جبران زیان های اخیر امیدوار کرد. حالا باید دید آیا شرایط برای ادامه پیدا کردن این روند فراهم است یا فعالان بازار مجبورند خود را برای ..

به تداوم رونق بازارها امیدوار باشیم؟

بورس24 : هفته گذشته وضعیت اکثر بازارهای مالی و مواد خام و امید بخش بود و بخشی از کاهش قیمت سهام و افت قیمت ها در بازار مواد خام جبران شد البته نگرانی های سرمایه گذاران درباره موضوعات مختلف از جمله تنش های سیاسی در واشنگتن، جنگ تجاری بین چین و آمریکا و احتمال کاهش نرخ رشد اقتصادی چین همچنان وجود دارد.

در هفته پیش رو با توجه به تعطیلی بازارهای چین به مناسبت سال نو قمری در این کشور، بازار مواد خام به ویژه فلزات پایه روزهای آرامی را در پیش دارند اما سرمایه گذاران مانند گذشته تحت تاثیر روندهای بلندمدت تحولات در شاخص دلار و وضعیت اقتصاد جهان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

روز دوشنبه تراز تجاری در منطقه یورو و بازده بخش ساخت و ساز در این منطقه در ماه دسامبر در مقیاس سالانه و ماهانه اعلام می شود. همچنین گزارش وضعیت اقتصادی آلمان از سوی بانک مرکزی این کشور در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. وضعیت کلی اقتصاد منطقه یورو از سال گذشته تاکنون روند بهبود را طی کرده و به همین دلیل شاهد رشد ارزش یورو و کاهش سیاست های حمایتی بانک مرکزی اروپا هستیم. این نهاد از ماه پیش خرید اوراق قرضه دولت های عضو منطقه یورو را به نصف کاهش داده و قصد دارد نرخ های بهرهر را در ماه های آینده بالا ببرد.

روز سه شنبه چند گزارش از اقتصاد آلمان منتشر می شود و شاخص اعتماد مصرف کنندگان و شاخص اعتماد اقتصادی در منطقه یورو در ماه جاری میلادی اعلام خواهد شد. این ارقام تخمین های اولیه هستند.

روز چهارشنبه روزی مهم در تقویم اقتصادی این هفته است زیرا در این روز، وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و خدمات در ماه جاری در منطقه یورو، آلمان، فرانسه و آمریکا اعلام می شود. این بخش از اقتصادهای بزرگ در ماه های اخیر وضعیت امیدبخش داشته و سرعت رشد فعالیت ها بیشتر شده است. روز چهارشنبه همچنین دو گزارش از بخش مسکن آمریکا منتشر می شود و موسسه نفت آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته گذشته را اعلام خواهد کرد.

پیش بینی شده ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان در یک هفته و یک ماه آینده کاهش خواهد یافت. تحقق این پیش بینی به بازار فلزات پایه و طلا رونق خواهد بخشید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

انتشار گزارش های یادشده بر نوسان ارزش دلار و یورو خواهد افزود و تغییراتی در قیمت طلا و فلزات پایه به وجود خواهد آورد. هفته گذشته بازار این مواد خام در شرایط مثبت برار داشت و انتظار می رود این هفته نیز شاهد رشد قیمت ها باشیم. در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم سرمایه گذاران و تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت ها افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر پیش بینی شده این هفته شاخص دلار کاهش یابد اگر این چنین شود قیمت فلزات پایه رشد خواهد کرد. سال گذشته میلادی کاهش ۱۱ درصدی شاخص دلار یکی از علل افزایش قیمت فلزات پایه بود البته رونق اقتصاد جهان و کاهش ذخیره این فلزات در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی نیز در این زمینه موثر بودند

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

روز پنجشنبه سه تن از اعضای کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهد کرد. محتوای سخنان آنها اهمیت بالایی دارد. بانک مرکزی آمریکا سال گذشته میلادی سه بار نرخ های بهره را بالا برد و امسال نیز این برنامه را ادامه می دهد زیرا اعضای کمیته سیاست گذاری معتقدند وضعیت اقتصادی خوب است و باید هرچه زودتر برنامه‌های حمایتی محدود شودقرار می دهد.

سخنان اعضای این کمیته سرنخ‌هایی از سرعت افزایش نرخ های بهره در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد. روز پنجشنبه همچنین تعدادی گزارش از اقتصاد آلمان و ایتالیا منتشر می شود و نرخ رشد اقتصاد انگلستان در سه ماهه پایانی سال قبل در مقیاس سالانه و فصلی اعلام خواهد شد. اقتصاد انگلستان در شرایط نگران‌کننده به سر نمی‌برد اما تاثیر خروج این کشور از اتحادیه اروپا نگرانی هایی به وجود آورده است. سال آینده باید این جدایی انجام شود.

روز پنجشنبه همچنین وزارت کار آمریکا گزارش خود از وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل را منتشر خواهد کرد. بازار کار آمریکا در ماه های اخیر وضعیت بسیار بهتری پیدا کرده است و انتظار می رود این روند ادامه یابد. در نتیجه بانک مرکزی این کشور در مسیر بالا بردن نرخ های بهره حرکت کرده است. روز پنجشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل را اعلام می کند. این ذخیره در چند هفته اخیر اندکی بالا رفته اما در یک سال گذشته در مجموع پایین آمده است. قیمت نفت هفته پیش حدود 2.5 دلار افزایش یافت اما قیمت ها نسبت به قبل از کاهش های دو هفته پیش، پایین‌تر قرار دارد. درباره افق بازار نفت اخیرا دیدگاه های متناقض مطرح شده است بدین معنا که برخی نهادهای تحلیلگران معتقدند قیمت ها به بالای ۷۰ دلار باز خواهد گشت اما برخی معتقدند افزایش تولید نفت شیل در آمریکا اجازه نخواهد داد قیمت ها بالاتر از سطوح کنونی برسد و ممکن است شاهد کاهش قیمت ها باشیم. البته میزان همنوایی بین اوپک و روسیه در حوزه برنامه کاهش عرضه نفت بالاست و اگر قیمت ها پایین بماند اقدامات جدید برای بالا بردن قیمت ها انجام خواهد شد.

روز جمعه نرخ رشد اقتصادی آلمان در سه ماهه پایانی سال گذشته در مقیاس سالانه و فصلی و نرخ تورم در منطقه یورو در ماه گذشته اعلام می شود. همچنین دو تن از اعضای کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24