Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

عقب‌نشینی قیمت دلار در روزهای اخیر تأثیرات مختلفی بر بازارهای کالایی بر جای گذاشته است. در بازار فولاد شاهد سقوط آزاد قیمت‌ها برای تحویل از کارخانه بودیم ولی این کاهش نرخ آن‌چنان که باید و شاید در بازار داخلی و برای تحویل از انبار ثبت نشد. با توجه به کاهش قیمت شمش و بارندگی‌های جدید و یک روز تعطیل در اواسط هفته احتمال تداوم افت قیمت فولاد با محوریت واحدهای توزیعی وجود دارد یعنی کاهش نرخ از کارخانه به کاهش قیمت‌ها از بازار آزاد نیز سرایت خواهد کرد. این شرایط نشان دهنده واقعیت‌های زیرپوستی بازار فولاد است که با ضعف تقاضای مؤثر خودنمایی می‌کند...

سرکشی معکوس ؛ این بار از فولاد!

بورس24 : عقب‌نشینی قیمت دلار در روزهای اخیر تأثیرات مختلفی بر بازارهای کالایی بر جای گذاشته است. در بازار فولاد شاهد سقوط آزاد قیمت‌ها برای تحویل از کارخانه بودیم ولی این کاهش نرخ آن‌چنان که باید و شاید در بازار داخلی و برای تحویل از انبار ثبت نشد.

با توجه به کاهش قیمت شمش و بارندگی‌های جدید و یک روز تعطیل در اواسط هفته احتمال تداوم افت قیمت فولاد با محوریت واحدهای توزیعی وجود دارد یعنی کاهش نرخ از کارخانه به کاهش قیمت‌ها از بازار آزاد نیز سرایت خواهد کرد. این شرایط نشان دهنده واقعیت‌های زیرپوستی بازار فولاد است که با ضعف تقاضای مؤثر خودنمایی می‌کند.

در بازار پلیمرها شرایط دقیقاً برعکس بازار فولاد بوده یعنی با اعلام قیمت‌های پایه با احتساب متوسط قیمت دلار در هفته گذشته و نرخ‌های جهانی ، رشد قیمت هایی جدی در بورس کالا برای عرضه‌های پیش رو ثبت شده و همین رخداد موجب شد تا در بسیاری از لیست‌های فروش رشد نرخ‌هایی بیش از حد انتظار به ثبت برسد. این در حالی است که بازار رغبت چندانی به خرید ندارد و همین شرایط یک دوگانگی مهم را در این بازار پدید آورده که شفاف شدن آن را باید در رصد معاملات روز آینده تعقیب کرد.

بازار آتی سکه پس از بازار فولاد شاید بزرگترین افت قیمت ها را تجربه کرد آن هم در وضعیتی که بهای سکه نقدی همگام با افت قیمت دلار وارد یک فاز کاهشی شده و این روند نزولی جدی تر از قبل خودنمایی می‌کند. هم‌اکنون 4 روز مداوم است که قیمت‌ها در بازار آتی در مسیر کاهشی قرار داشته و در صورت تداوم این وضعیت سقوط قیمت‌های بزرگ‌تری به ثبت می‌رسد. به نظر می‌رسد بدبینی‌های بزرگی در بازار آتی رسوخ کرده و تا زمانی که دلار آرام نگیرد و قیمت سکه نقدی نیز به کف قیمتی معینی دست پیدا نکند این وضعیت ادامه خواهد داشت ولی طولانی شدن زمان افت قیمت ها خود به معنی آن است که دیگر زمان بازگشت قیمتی فرارسیده ولی نمی توان به صراحت در این خصوص صحبت کرد زیرا حجم بدبینی‌ها جدی تر از ارزیابی‌های قبلی است.

در لحظه تنظیم این گزارش بهای دلار به نزدیکی 4600 تومان رسیده که یکی از کمترین قیمت‌ها در روزهای اخیر به شمار می‌رود و البته نشان می‌دهد که دولت دیگر بی توجه به این بازار نیست زیرا قیمت‌های فعلی احتمالاً کمتر از واقعیت‌های بازار بوده و به معنی مداخله دولت خواهد بود. این در حالی است که خرید دلار در قیمت‌هایی نزدیک به 4700 تا 4800 تومان مدتی رایج شد که به معنی آن است که بسیاری از معامله گران در فاز ضرر قرار داشته و دارند.

در بورس انرژی هم یک روز آرام تجربه شد آن هم در وضعیتی که باز هم این بازار انتظارات را برآورده نساخته و شرایط مطلوبی را ترسیم نمی‌کند. ارزش معاملاتی نزدیک به 9 میلیارد تومان در یک روز به هیچ عنوان با واقعیت‌های معاملاتی در این بازار سازگار نیست و این روند عمومی چندان هم امیدوارکننده نبوده و نخواهد بود. خوش بینی‌های موجود به بورس انرژی با محوریت حجم و ارزش معاملات تقلیل یافته مخصوصاً در شرایطی که مشخص نیست رویکرد معاملاتی در این بازار چگونه بوده و هست.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

120000

لیتر

18153

18153

ریال

نفت کوره 380 سانتی استوکس شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین الملل

0

تن

 

-9.1

پریمیوم دلاری

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ بین الملل

600

مترمکعب

433

433

دلار(سنا)

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ بین الملل

1380

مترمکعب

433

433

دلار(سنا)

گاز مایع پالایش گاز فجر جم در رینگ بین الملل

0

تن

 

-100

دلار(سنا)

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

50

تن

16782

16782

ریال

برق شرکت افق تامین انرژی طوس-نیروگاه طوس

10000

کیلو وات در هر ساعت از دوره مصرف در دوره تحویل

430

500

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی.عمده

2000000

لیتر

17817

17817

ریال

هگزان پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

330

تن

37223

37223

ریال

پریمیوم دلاری ( مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران)

تابوشکنی فولادی‌ها

کاهش قیمت دلار و عقب‌گرد تقاضا و همچنین کاهش بهای شمش همگی دست به دست هم دادند تا کاهش قیمت فولاد نه تنها تجربه شود بلکه روندی بسیار شدید را تجربه کرد که می‌توان از آن به عنوان تابوشکنی در بازار فولاد یاد کرد. به صورت دقیق‌تر واقعیت‌های بازار فولاد هم‌اکنون به صورت عریان عیان شده و شاید چیزی زیرپوست بازار باقی نمانده باشد. این وضعیت نشان می‌دهد که نه تقاضای پایان سال به بازار وارد شده و نه میل به رکوردشکنی‌های قیمتی در بستر معاملات دیده شده و نه بازار با تغییر جهت‌هایی جدی همراه شده است. این وضعیت کلی را باید چهره واقعی بازار فولاد دانست آن هم در وضعیتی که یک روز تعطیلی در اواسط هفته جاری وجود داشته و با فرض برخی بارش‌ها در کشور ، چندان هم نمی‌توان به دورنمای بازار خوش‌بین بود. از سوی دیگر تحرک دلار در بازار داخلی به شدت تضعیف شده و این عقب‌گرد قیمتی مهمترین حامی بازار فولاد را به یک داده منفی بدل ساخته است. این شرایط اجازه بهبود بازار را نداده و تا زمانی‌که قیمت دلار به یک کف قیمتی معنی نرسد این شرایط ادامه خواهد داشت. کف سازی اولیه قیمت دلار اولین اهرم برای بهبود بازار فولاد خواهد بود و تا زمانی که این ابهام وجود دارد نمی‌توان به تغییر فاز بازار خوش بین بود.

با توجه به کاهش قیمت شمش و ثبات نسبی بهای قراضه و البته اوضاع کلی در بازار دلار احتمال کاهش بیشتر قیمت فولاد در بازار داخلی وجود دارد.

نوسان قیمت‌های پایه و تحریک بازار پتروشیمی‌ها

رشد قیمت‌های پایه روز جاری در بورس کالا برای پلیمرها و ترکیبات شیمیایی کافی بود تا بهای پلیمرها در بازار آزاد افزایشی شود آن هم در وضعیتی که روز گذشته شاهد افت قیمت‌ها بوده‌ایم. این شرایط اگرچه چندان هم مورد توجه و پذیرش اهالی بازار نبوده و نیست ولی در هر حال سیگنالی است برای حمایت از حجم معاملات ولی واقعیت‌های معاملاتی چیز دیگری را نشان می‌دهد.

حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته افزایش داشت و این نکته به معنی آن است که تزریق کالا از بورس به بازار افزایش یافته بنابراین عرضه افزایش می یابد. این در حالی است که قیمت‌های معاملاتی در هفته قبل پایین تر از نرخ های جدید در بورس کالا برای روزهای آینده بوده یعنی خریداران مایل خواهند بود تا بسیاری از اجناس را به جای بورس ، از بازار تهیه کنند. این وضعیت کلی نشان خواهد داد که رشد قیمت ها در شرایط فعلی مقطعی بوده و چندان قدرتمند نخواهد بود ولی در روزهای آینده با خودنمایی واقعیت‌های بیشتری در بازار می‌توان چهره منطقی‌تری از معاملات را رصد کرد.

رشد قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا

بررسی قیمت پایه محصولات پلیمر در تاریخ ۱۵ و ۲۹ بهمن ماه نشان می دهد که اکثر کالاها روندی صعودی داشته اند. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ بیشترین افزایش در گروه محصولات پلیمری متعلق به پلی اتیلن سنگین اکستروژن با ۹.۴ درصد رشد است، گریدP۱۰۰به میزان ۵۸۴ تومان و گریدPE۸۰هم ۵۵۰ تومان نسبت به دو هفته قبل گران شد.

در رتبه بعدی پلی اتیلن سنگین تزریقی و دورانی با ۷ درصد رشد نسبت به دو هفته قبل قرار دارد. این کالاها به ترتیب ۳۴۷ و ۳۶۲ تومان نسبت به دو هفته قبل گران شدند.

در ادامه پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری با ۶ درصد افزایش قیمت نسبت به دو هفته قبل مواجه شدند، به طوری که حدودا ۳۳۰ تومان نسبت به دو هفته قبل گران شدند.

همچنین استایرن بوتادین رابرهای روشن و تیره و پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی هم روندی افزایشی داشته و حدودا ۵ درصد نسبت به دو هفته قبل گران شدند.

در ادامه پلی اتیلن سبک خطی، پلی اتیلن های ترفتالات گرید نساجی و سوپربرایت و همچنین پلی استایرن معمولی هم با افزایشی در حدود ۴ درصد نسبت به هفته قبل روبه رو شدند. کمترین افزایش قیمت نیز مربوط به پلی استایرن مقاوم با ۱.۸ درصد است، این کالا از رقم ۷ هزار و ۲۷۳ تومان به ۷ هزار و ۴۰۷ تومان رسیده است.

قیمت دلار نیز با ۵.۱ درصد رشد نسبت به هفته قبل به رقم ۴ هزار و ۷۶۹ تومان برای محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی رسید.

افزایش قیمت محصولات شیمیایی

بررسی قیمت پایه محصولات شیمیایی در تاریخ ۱۵ و ۲۹ بهمن نشان می دهد که اکثر کالاها روندی صعودی داشتند. بیشترین افزایش قیمت پایه در گروه محصولات شیمیایی متعلق به کریستال ملامین با ۹.۱ درصد رشد نسبت به دو هفته قبل است.این کالا از ۶ هزار و ۱۰۱ تومان به ۶ هزار و ۶۵۸ تومان رسیده است.

در رتبه بعدی زایلین مخلوط، اوره پریل و دی اتیل هگزانول با حدودا ۷ درصد رشد قیمت نسبت به دو هفته قبل قرار دارند.در ادامه اورتوزایلین، ایزوبوتانول، نرمال بوتانول و اسیدترفتالیک نیز روندی افزایشی داشته و حدودا ۵ درصد نسبت به دو هفته قبل رشد قیمت داشتند.

همچنین پارازایلین، بنزن، و متانول نیز با رشد قیمت روبه رو شده، به طوری که پارازایلین ۲.۴ درصد، بنزن ۳ درصد و متانول نیز ۲.۵ درصد نسبت به دو هفته قبل گران شدند.در همین حال برخی از محصولات در گروه گازها روندی نزولی را در هفته جاری طی کردند، به طوری که بیشترین افت قیمت متعلق به پنتان پلاس با ۴.۳ درصد افت است.

همچنین گاز پروپان، بوتان، گاز مایع صنعتی و برش سه کربنه نیز روندی کاهشی را نسبت به دو هفته گذشته طی کردند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24