Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

ماه پیش قیمت نفت برنت به بالای ٧٠ دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت ایران نیز رشد کرد. از آن زمان تاکنون قیمت ها در مسیر کاهش حرکت کرده و این کاهش بر قیمت سهام برخی شرکت های فعال در حوزه ..

واکنش سرمایه گذاران به کاهش قیمت نفت چه باید باشد؟

بورس24 : در روزهای اخیر قیمت نفت افزایش یافته اما کاهش های هفته گذشته هنوز جبران نشده و برخی تحلیلگران معتقدند رشد قیمت ها با موانعی مواجه است. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اکنون به ترتیب در سطح 64 دلار و 60.5 دلار در هر بشکه قرار دارد. اما آیا تحولات جدید در بازار نفت رخ داده است؟ در ادامه به برخی عوامل موثر بر قیمت ها و نیز دیدگاه هایی که درباره افق بازار وجود دارد اشاره می کنیم.

اوپک برای دومین ماه پی در پی پیش بینی خود از رشد تولید نفت از سوی کشورهای غیر عضو این سازمان در سال جاری میلادی را بالا برده و علت این اقدام، افزایش قیمت نفت است که سبب می شود تولیدکنندگان در آمریکا و دیگر کشورها بر تولید خود بیافزایند.

در گزارش ماهانه آمده است امسال تولید نفت از سوی کشورهای غیر عضو این سازمان 1.4 میلیون بشکه در روز بالاتر از سال قبل است. در گزارش ماه پیش این رقم 1.150 میلیون که پیش بینی شده بود. با آنکه انتظار می رود امسال تعادل بین عرضه و تقاضا برای نفت برقرار شود اما نگرانی ها درباره افزایش تولید در آمریکا بیشتر شده است. احتمال دارد افزایش تولید نفت شیل در این کشور، کاهش عرضه از سوی اوپک و چند کشور دیگر از جمله روسیه را خنثی کند و سبب کاهش قیمت ها شود.

ماه گذشته قیمت نفت برنت به بالای ۷۰ دلار رسید و یک دلیل رونق بازار تمدید برنامه کاهش عرضه نفت تا پایان سال جاری میلادی بود. از آن زمان تاکنون قیمت ها با بیش از ۱۰ درصد کاهش به محدوده ۶۴ دلار رسیده است. نمایان شدن برخی نشانه ها از افزایش بیش از انتظار تولید نفت شیل در آمریکا عامل اصلی این کاهش است. شرکت خدمات میادین نفتی آمریکا روز جمعه اعلام کرد دو هفته پیش تعداد چاه های نفتی فعال در این کشور با ۲۶ حلقه افزایش به ۷۹۱ حلقه رسیده است که بالاترین میزان از اواسط سال ۲۰۱۵ است.

در بخش دیگری از گزارش ماهانه اوپک آمده است، امسال تولید نفت آمریکا 1.3 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. در مکزیک، برزیل، چین و انگلستان نیز میزان تولید به احتمال زیاد افزایش می یابد. تولید نفت از سوی کشورهای غیرعضو اوپک امسال 59.3 میلیون بشکه در روز تخمین زده شده است. افزایش قیمت نفت از اواسط سال گذشته و تمایل شرکت های بزرگ نفتی به استفاده از فرصت پدید آمده سبب شده آنها بر فعالیت های اکتشافی و استخراجی خود هم در میادین شیل و هم در میادین فراساحل بیافزایند.

ماه گذشته میلادی اوپک روزانه 32.2 میلیون بشکه نفت تولید کرد اما با آنکه بر میزان تولید نفت آمریکا افزوده شده اوپک همچنان انتظار دارد تقاضا برای نفت این سازمان امسال به 32.9 میلیون بشکه برسد. اوپک همچنین پیش بینی کرده از اواخر سال جاری تقاضا برای نفت این سازمان بیشتر می شود زیرا رشد تولید نفت آمریکا متوقف خواهد شد. پیش بینی می شود در سه ماهه چهارم امسال، تقاضا برای نفت اوپک نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷۰۰ هزار بشکه بالاتر باشد. اگر این پیش بینی تحقق یابد مازاد عرضه به شدت کاهش خواهد یافت یا به کلی از میان خواهد رفت.

تحلیلگران اوپک همچنین امیدوارند تقاضای جهان برای نفت امسال بیش از 1.6 میلیون بشکه در روز رشد کند. پیش بینی شده امسال مصرف روزانه نفت در جهان حدود 98.6 میلیون بشکه خواهد بود. عربستان قصد دارد در ماه آینده میلادی صادرات نفت خود را کاهش دهد. هدف، کاستن از ذخیره نفت در اقتصادهای بزرگ و از میان بردن مازاد عرضه است یعنی دو عواملی که به رشد قیمت ها کمک می کنند. این کشور ماه آینده صادرات نفت خود را پایین تر از ۷ میلیون بشکه در روز نگه خواهد داشت. نوسان در قیمت نفت یکی از عوامل نگرانی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است. عربستان خود را ملزم می داند این نوسان ها را به حداقل برساند.

روز گذشته وزیر نفت این کشور در یک کنفرانس نفتی که در آن وزیر نفت روسیه نیز شرکت داشت اعلام کرد مطمئن است که همکاری بین اوپک و تولیدکنندگان غیر عضو این سازمان به تثبیت بازار نفت و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا منجر خواهد شد. همچنین رئیس اوپک اعلام کرد امسال تقاضا برای نفت جهان رشد مناسب خواهد داشت و داده ها حاکی از آن هستند که میزان پایبندی اعضای اوپک و دیگر کشورها به برنامه کاهش عرضه بسیار بالاست.

روز گذشته وزیر نفت روسیه با همتای عربستانی خود دیدار کرد. این دو درباره وضعیت بازار نفت و اقداماتی که باید برای ایجاد ثبات در این بازار انجام شود مذاکره کردند. نکته مثبت این است که به رغم افزایش تولید نفت در آمریکا، ذخیره نفت این کشور در ماه های اخیر کاهش یافته است. برنامه کاهش عرضه نفت که از ابتدای سال گذشته آغاز شده و تا پایان امسال ادامه پیدا می کند یکی از عوامل رشد قیمت ها است.

البته افزایش تولید نفت در آمریکا و پیش بینی تداوم مازاد عرضه سبب کاهش قیمت ها در روزهای اخیر شده است. قیمت نفت از اواسط سال گذشته تاکنون ۴۰ درصد افزایش یافته اما گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی افق مثبت برای بازار نفت ترسیم نکرده است. از این تحلیلگران این نهاد افزایش تولید نفت در آمریکا سریعتر از افزایش تقاضا خواهد بود. اگرچه انتظار می رود امسال ذخیره نفت در اقتصادهای توسعه یافته کاهش یابد اما اگر افزایش تولید نفت آمریکا قابل ملاحظه باشد شرایط برای رشد قیمت نفت فراهم نخواهد بود. آژانس بین المللی انرژی معتقد است سال آینده آمریکا با پشت سر گذاشتن روسیه و عربستان به بزرگترین تولید کننده نفت جهان تبدیل خواهد شد.

بدین ترتیب ابهام هایی درباره افق بازار نفت و تغییرات قیمت ها وجود دارد که تنها با گذشت زمان از میان خواهد رفت. احتمال آنکه اوپک و روسیه در واکنش به پایین باقی ماندن قیمت نفت اقدامات جدید برای محدود کردن عرضه انجام دهند زیاد است. نشست بعدی اوپک ماه ژوئن یعنی حدود پنج ماه دیگر برگزار خواهد شد. سهامدارانی که قیمت نفت بر سبد دارایی شان تاثیر می گذارد باید با احتیاط بیشتری فعالیت کنند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24