Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در چند روز گذشته، بیش از ٣٠ شرکت ساختمانی از جمله برندهای معروف، در سایت شهرداری تهران و در بخش فراخوان سرمایه گذاری در برنامه ملی بازآفرینی شهری ثبت نام کرده اند. این شرکت ها باید پیشنهاد خود بابت قیمت ساخت را ارایه کنند تا بعد از برگزاری مناقصه، بهترین ها از بین آنها توسط شهرداری انتخاب شود...

شرکت­ های بزرگ ساختمانی به صف شدند

با گذشت کمتر از یک هفته از اجرای طرح مسکن سازی دولت دوازدهم، تعداد قابل توجهی از شرکت های بزرگ ساختمانی برای سرمایه گذاری در بازار جدید صف کشیدند.

برنامه ملی بازآفرینی شهرها، پنج شنبه گذشته در قالب ساخت 500 هزار واحد مسکونی در بافت­های فرسوده شهرها طی 5 سال، با کلنگ­زنی همزمان در 7 استان، استارت خورد.

این برنامه یک بازار جدید ساختمانی پیش روی سازنده ها قرار داده است که بعد از 4 سال از توقف ساخت مسکن مهر و خلاء کار ساختمانی در مقیاس بزرگ، اکنون این بازار، جایگزین مسکن مهر محسوب می شود.

دولت روحانی این برنامه را به گونه ای آغاز کرده که سازنده ها بر خلاف مسکن مهر که موظف به ساخت با قیمت ثابت متر مربعی 300 هزار تومان بودند، باید برای ساخت 100 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده، با یکدیگر بر سر ارایه قیمت پایین تر و کیفیت بالاتر، رقابت کنند.

کارشناسان مسکن برآورد کرده اند، در حال حاضر متوسط هزینه ساخت و ساز در بافت فرسوده شهر تهران که 8 منطقه واقع در نیمه جنوبی شهر را شامل می شود، بین یک میلیون و تا یک میلیون و 200 هزار تومان در هر متر مربع است.

در چند روز گذشته، بیش از 30 شرکت ساختمانی از جمله برندهای معروف، در سایت شهرداری تهران و در بخش فراخوان سرمایه گذاری در برنامه ملی بازآفرینی شهری ثبت نام کرده اند. این شرکت ها باید پیشنهاد خود بابت قیمت ساخت را ارایه کنند تا بعد از برگزاری مناقصه، بهترین ها از بین آنها توسط شهرداری انتخاب شود.

بیش از 130 هزار متر مربع ساخت و ساز مسکونی قرار است در سال آینده در بافت های فرسوده روی زمین هایی که هر قواره از آنها بالای 1000 متر مربع مساحت دارد، ساخته شود.

هر سازنده باید توان سرمایه گذاری حداقل 14 میلیارد تومانی را داشته باشد. البته بخشی از سرمایه گذاری، توسط تسهیلات 50 میلیون تومانی نوسازی بافت فرسوده که به شکل بدون سپرده به سازنده ها پرداخت می شود، تامین خواهد شد.در این برنامه، زمین های تحت مالکیت شهرداری و دولت به سازنده ها واگذار می شود بدون آنکه در ابتدای پروژه، بهای زمین از سازنده اخذ شود.

البته این، به معنای زمین مجانی نیست. بهای زمین، بعد از ساخت و ساز، در قالب واحدهای نوساز، محاسبه می شود (به قیمت زمان واگذاری زمین) و از سازنده برداشت می شود.پیش بینی شده است حدود نیمی از واحدهای ساخته شده، در ازای بهای زمین، از سازنده توسط مالک (سرمایه پذیر) دریافت می شود. این واحدها باید به مالکان املاک کلنگی در محله های فرسوده واگذار شود.

در این برنامه، نوسازی بافت فرسوده به شکل سریالی (دومینویی) از یک محله فرسوده شروع می شود و تا محله های بعدی ادامه پیدا می کند. نقطه شروع نوسازی، اراضی دولتی است.

تا کنون بیش از 100 هکتار زمین دولتی و عمومی در 21 استان کشور، در محله های فرسوده درون شهرها شناسایی شده است که قابلیت واگذاری به سرمایه گذاران در راستای برنامه ملی بازآفرینی شهری را دارد.سازنده ها، قرار است وام نوسازی 9 درصدی دریافت کنند. 5000 میلیارد تومان منابع توسط بانک ها و دولت،‌برای تامین اعتبار مورد نیاز پرداخت 100 هزار وام نوسازی در هر سال، پیش بینی شده است.

دولت وعده داده بخشی از منابع مورد نیاز برنامه بازآفرینی شهرها را از محل صندوق توسعه ملی به شکل وجوه اداره شده برای سپرده گذاری در بانک مسکن، تامین کند.

این مسیر البته سخت تر از آن است که تصور می شود.بانک مسکن همچنین با تاکید پنج شنبه گذشته رئیس جمهور باید نرخ سود وام خرید مسکن در بافت فرسوده از محل صندوق پس انداز مسکن یکم را از 8 درصد کنونی به 6 درصد کاهش دهد. برای این موضوع نیز 4 هزار میلیارد تومان منابع از صندوق توسعه ملی برای سپرده گذاری در این صندوق لازم است!

انبوه سازان در چند روز گذشته برای ورود به این برنامه اعلام آمادگی کردند.طی 5 سال آتی، 123 هزار میلیارد تومان در 1334 محله فرسوده شهرها، سرمایه گذاری ساختمانی، دولتی و شهری خواهد شد.

در کنار مسکن سازی، قرار است خدمات سکونتی نظیر مراکز خرید، مسجد، بیمارستان، فضای سبز، سینما، شهربازی، مدرسه و ... نیز ساخته شود. سازنده ها از پرداخت عوارض ساخت به شهرداری معاف هستند. حق انشعاب آب و برق و گاز نیز با تخفیف ویژه به واحدهای نوساز تعلق می گیرد که این فاکتورها، هزینه ساخت را نسبت به ساخت و ساز در سایر مناطق شهری، حداقل 15 تا 20 درصد کاهش می دهد.انبوه سازان از دولت خواسته اند، بافت فرسوده از پرداخت مالیات بر ساخت و فروش مسکن معاف شود تا سرمایه گذاری در این محدوده از شهرها، جذاب تر شود.

از سال آینده، 10 درصد عرضه مسکن در بافت فرسوده صورت می گیرد.بازار مسکن تا سال 1405 به سالانه یک میلیون واحد مسکونی جدید نیازمند است.در بافت فرسوده باید حداقل 2 میلیون خانه کلنگی، تخریب و نوسازی شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24