Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در این شماره از چشم انداز به بررسی یکی از بزرگترین واحدهای تولید فولاد کشور یعنی «فولاد خوزستان» خواهیم پرداخت. شرکتی که اهرم بالایی در سودآوری داشته و با توجه به حرکت رو به جلو در فروش داخلی و صادراتی ، انتظار می رود در کوارتر چهارم سال عملکردی مناسب و حتی بهتر از کوارتر سوم داشته باشد تا در نهایت سود بیش از ١.٠٠٠ ریالی تحقق یابد. شرکت فولاد خوزستان بزرگترین عرضه کننده شمش فولاد و دومین قطب تولید فولاد خام در کشور می باشد و یکی از ...

«فرار از تیغ عرضه !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات دومین روز کاری هفته و بعد گذر از بین التعطیلین وضعیت بهتری داشت. البته منظور از وضعیت بهتر این نیست که بازار از تیغ عرضه ها فرار کرده باشد ؛ بلکه منظور این است که به لطف تحرکات مثبت بازارهای جهانی و حمایت خوب حقوقی ها در بازار روز شنبه ، تا حدودی از فشار عرضه کاسته شده و بازار به تعادل نسبی رسیده است. به نظر 3 عامل بازار را زمین‌گیر کرده و بعید است تا شب عید رشد خاصی را در شاخص کل داشته باشیم. ترس از ریزش مجدد سهام ، نفت و کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی ، آش شور تحولات سیاسی در خاورمیانه و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ، تسویه اعتبارات و شناسایی سود توسط حقوق ها ، 3 عاملی است که فاصله بازار از شاخص 100 هزار واحدی را بیشتر می کند ... ! البته از کنار دستورالعمل های جدید سازمان بورس هم به سادگی نباید گذشت ؛ چراکه سیاست های جدید آنها نیز در قرار گرفتن بازار در مسیر اصلاحی بی تاثیر نبود.

اگر به خاطر داشته باشید ، هفته گذشته به این نکته اشاره داشتیم که تا پایان سال تنها 24 روز کاری ( 19 روز اسفند + 5 روز کاری بهمن ) باقیمانده است. این یعنی دورانی که بازار ( نیمه ابتدایی بهمن ) شانس شناسایی سود در قیمت های بالاتر بواسطه گزارش 9 ماهه و عملکرد دی ماه را داشت به پایان رسیده و اکنون در دورانی رکودی قرار گرفته ایم. البته بازارهای جهانی به این رکود دامن زده اند. بنابراین بدیهی است که وضعیت فعلی تا دهه سوم اسفند ادامه داشته باشد و اوج فشار فروش بین دهم تا 20 – 22 اسفند ماه خواهد بود. جایی که هر فردی از حقوقی های بزرگ گرفته تا حقیقی های کوچک برای کسب نقدینگی و شناسایی سود دست به فروش می شوند و اتفاقا در این مقطع باید طعمه چید و شکار زد ... !! البته شکارها هم بعید است خیلی تُپل مُپل و دندان‌گیر باشند چراکه قیمت‌ها آنقدر جذاب است که بعید می دانیم فروشنده سنگینی وارد میدان شود.

به هر جهت وضعیت تا آخر سال به همین شکل خواهد بود که در بالا اشاره داشتیم ، مگر اینکه در این بین پول سنگینی وارد بازار شود یا اصلاح بازارهای جهانی تبدیل به سقوط قیمت ها و تغییر روند شود و البته در شرایط طبیعی به فرض مواردی که در پارگراف قبلی اشاره شد ، بازار از هفته پایانی اسفند ماه می تواند سر و شکل بهتری بگیرد و فروردین ماه خوبی به خصوص در نیمه ابتدایی آن داشته باشیم. البته در حرکت بعدی بازار انتظار داریم سهم ها و صنایع تورمی نیز مورد توجه بیشتری باشند چراکه با نرخ های فعلی دلار ، دولت بلاشک با افزایش نرخ بسیاری از صنایع موافقت خواهد کرد. اما با این مقدمه به سراغ بازار می رویم. بازاری که بعد از ریزش سنگین روز شنبه ، وضعیت بهتری داشت و شاهد افزایش توجهات به گروه هایی نظیر خودرویی ، فلزی و انبوه سازی بودیم. البته گروه هایی همچون پالایشی و فولاد و سنگ آهن همچنان زیر فشار عرضه به سر می برند.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 19 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات اولین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه خودروسازی و قند و شکر و منفی گروه ماشین آلات قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا ، با فرض ثبات قیمت نفت و کامودیتی ها ، می توان بازار متعادلی را انتظار داشت ، در غیر این صورت باری دیگر فشار عرضه به سراغ بازار خواهد آمد. پیش بینی ما این است که بازارهای جهانی بعد از ریزش سفت و سخت روزهای گذشته ، برای چند روزی روند صعودی داشته باشند و این این رویداد می تواند بهبود بازار سرمایه را به همراه داشته باشد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای داخلی ، رئیس جمهور در مراسم سالروز پیروزی انقلاب گفت : کمک ما به مردم عراق ، سوریه به ثمر نشست و ملت‌ های این منطقه از شر تروریست‌ها نجات یافتند. ما نگذاشتیم توطئه‌ گران در منطقه ما دنبال تجزیه کشورهای دوستمان باشند. در مذاکرات چندجانبه‌مان برای صلح و ثبات منطقه موفقیت ‌های فراوانی داشتیم. در برجام آمریکایی‌ ها چند بار برای از بین بردن این توافق مهم منطقه‌ ای و بین‌المللی تلاش کردند. تا امروز ناموفق بوده. آمریکایی ‌ها می‌ خواستند نسبت به قدس و فلسطین توطئه کنند و بیت‌المقدس را پایتخت صهیونیست ‌ها اعلام کنند. جهان در برابر این توطئه ایستاد و به جز چند کشور در مجمع عمومی با آمریکا مخالفت شد. ما شاهد ثبات بیشتر منطقه ، تضعیف بیشتر آمریکا و صهیونیسم و شور و نشاط بیشتر مردم ایران برای تعالی و پیشرفت هستیم. در یک سال گذشته بیش از همه سال‌ های دیگر سرمایه خارجی جذب کردیم. اینکه توانستیم 32 میلیارد سرمایه خارجی را جذب کنیم به معنای اعتبار ایران و رشد ایران است. اینکه توانستیم میلیاردها دلار جذب کنیم و در یک طرح ۵ میلیارد یورو جذب کردیم به معنای توانمندی اقتصاد ماست. اینکه ما در نفت و گاز در میادین مشترک هر روز پیشرفت بیشتری داریم به معنای توانمندی ملت بزرگ ماست. امسال برای اولین بار در تولید و استخراج گاز در پارس جنوبی از همسایه‌مان قطر پیشی گرفتیم. در آغاز دولت یازدهم ، تولید گاز ما از منطقه پارس جنوبی 285 میلیون متر مکعب در روز بوده است. امروز 553 میلیون متر مکعب تولید روزانه داریم. تولید ما در پارس جنوبی ظرف 4 سال به حدود دو برابر افزایش یافته است.

ب) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* منابع دیپلماتیک مدعی شده‌ اند که رژیم صهیونیستی تلاش کرده در تماس با مقامات روس پیامی را به ایران و سوریه مبنی بر این منتقل کند که اسرائیل خواهان درگیری و تنش بیشتر نیست. پس از آنکه رژیم صهیونیستی در حملات خود به سوریه یک پهپاد را که ادعا می‌ کند متعلق به ایران بوده هدف حمله قرار داد از روسیه خواست تا میانجیگری کند و از وقوع درگیری‌های بیشتر جلوگیری کند ! به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل ، منابع دیپلماتیک می‌ گویند که اسرائیل به همین منظور با مقامات روس تماس برقرار کرده و از آنها خواسته است تا به تهران و دمشق بگویند که اگرچه اسرائیل حملات سنگینی را در پاسخ به رخنه هواپیما بدون سرنشین ایرانی در سوریه انجام داده است ، خواستار درگیری ‌های بیشتر نیست.

* رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : ترامپ این رئیس ‌جمهور عقب ‌افتاده ذهنی آمریکا و همدستانش فکر می ‌کنند که ایران متمدن مانند برخی از کشورهای منطقه است که با کشیدن چند خط روی نقشه جغرافیایی آن را تغییر دهند و به همین دلیل در مورد صنعت موشکی ما حرف مفت می‌ زنند. رئیس قوه مقننه با اشاره به دلایل نواقص موجود در کشور تبیین کرد: بخشی از مشکلات کشور مربوط به تحریم‌ هاو فشارهایی است که کشورهای زورگو به ملت ایران وارد می ‌کنند ،به‌ ویژهفشارهایی که به بهانه ساخت بمب اتم وارد کردند و همگان دیدند که پس از برجام ، پرونده ایران از شورای امنیت برگردانده شد و کسی نیست به اینقلدرانبگوید که اگر ایران به دنبال بمب اتمی بود ، چرا پرونده رابرگرداندید ؟ لاریجانی با بیان اینکه تحولات تکنولوژی به‌ویژه در حوزه «آیتی»و «آی سیتی»شرایط اشتغال را عوض کرده است ، تصریح کرد : کشور نیاز به شتاب در این عرصه‌ ها دارد و آموزش‌ و پرورش ، وزارت علوم ، صنعت و ... باید پیشرفت خود را در این زمینه سرعت ببخشند.

ب) در حوزه اقتصاد :

* پاتریک پویانه مدیر عامل شرکت توتال فرانسه گفته که از رئیس جمهوری آمریکا خواسته در برجام باقی بماند. وی همچنین گفته است که به قرارداد با ایران در پارس جنوبی پایبند است. با این حال وی اشاره کرده که اگر تحریم‌ ها برگردد ما راه های مختلفی برای خروج از قراردادمان داریم. روزنامه فایننشال تایمز که اظهارات آقای پویانه را منتشر کرده نوشته ؛ در صورت خروج آمریکا از برجام و در خطر قرار گرفتن قرارداد توتال ، یکی از راه های این شرکت این است که سهام خود را به شرکت چینی واگذار کند. مدیرعامل توتال در این زمینه اضافه کرده ، واگذاری سهام یکی از احتمالات است ، گزینه دیگر متوقف کردن کل پروژه است اما ما امیدواریم کار به اینجاها نکشد.

* شریف نظام مافی رییس اتاق مشترک ایران و سوییس درباره آخرین شروط بانک های خارجی در تعامل پولی با طرف ایرانی گفت : شرایط بانکی و روابط اقتصادی ما با اروپایی ها در وضعیت مطلوب از نظر بخش خصوصی نیست. عدم همکاری بانک های خارجی با بانک های ایرانی به عدم بروز تحولی خاص در این باره منجر شده است. بیشتر بازرگانان ایرانی با مشکلاتی در مبادلات ارزی روبرو هستند اما تنها 30 درصد از این مشکلات به عدم همکاری بانک های خارجی باز می گردد. نظام مافی ادامه داد : عدم آمادگی بانک های داخلی ، عدم هماهنگی با استانداردهای بین المللی و عدم شفافیت در تبادلات مالی باعث شده بانک های خارجی با بانک های ایرانی همکاری نکنند. در آخرین جلسات مذاکره با بانکداران در فرانسه اولین و آخرین حرف این بود که باید نظام بانکی تان را متحول کنید تا با شما کار کنیم. از این نظر توپ در زمین ماست.

این بانک های ایرانی هستند که باید به روز شوند. رییس اتاق مشترک ایران و سوییس با اشاره به همکاری بانک های کوچک اروپایی با ایران گفت : بانک های کوچک اروپایی در سطح تبادلات ارزی با ایران همکاری می کنند و خبری از فاینانس و سرمایه گذاری نیست. غیر از دو بانک خاورمیانه و سامان که در فضای بین المللی فعالیت می کنند ، باقی بانک های ایرانی از نظر استانداردهای جهانی عقب اند. این فعال اقتصادی هم چنین با اشاره به عدم حضور فعال ایران در داوس گفت : حضور در این نشست براساس دعوت است. با هماهنگی های دولتی مسئولان اقتصاد کلان در نشست های اقتصادی بین المللی حضور پیدا می کنند. این در حالی است که 80 درصد اقتصاد ما دولتی و ناکارآمداست و بخش خصوصی کوچکی داریم که حرفی برای گفتن در اقتصاد خصوصی جهان ندارد.

* بر اساس تازه‌ ترین آماری که بانک مرکزی از وضعیت دارایی و بدهی سیستم بانکی منتشر کرده است ، مجموع بدهی بانک‌ ها و موسسات اعتباری تا پایان آذر ماه امسال به 113 هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با آذرماه 94 حدود 30 هزار میلیارد تومان و نسبت به همین ماه در سال قبل تا 9.000 میلیارد تومان رشد داشته و نشان می ‌دهد از سرعت رشد بدهی بانک ‌ها به بانک مرکزی کم شده است. جزئیات این بدهی در 3 نوع از بانک‌ها بیانگر تغییر مسیر بانک‌ های تجاری و تخصصی و ادامه مسیر بانک‌ های خصوصی است. این در حالی است که به ویژه در دو سال گذشته هر 3 نوع بانک با افزایش بدهی به بانک مرکزی مواجه بوده و رشدهای قابل توجهی را ثبت کرده بودند. اما در چند ماه اخیر تغییراتی در روال آنها ایجاد شد به گونه ‌ای که بدهی بانک‌ های تجاری که با رشد 29 درصدی از 15 هزار میلیارد در آذر 94 به 25 هزار میلیارد تومان در آذر ماه سال گذشته رسیده بود ، تا 45 درصد کاهش پیدا کرده و در پایان 10 ماهه اول امسال به 11 هزار میلیارد تومان رسیده است.

در مورد بدهی بانک‌های تخصصی نیز روند این‌ گونه بود که از حدود 55 هزار میلیارد تومان در آذر ماه 94 با رشد 5.3 درصدی به 58 هزار میلیارد در آذر سال قبل رسید ولی با کاهش 26 درصدی حدود 43 هزار میلیارد تومان در آذر سال جاری ثبت شده است. اما جریان در بانک‌ های خصوصی متفاوت بوده و بر بدهی آنها افزوده شده است. این بانک‌ ها در آذر 94 حدود 12 هزار میلیارد به بانک مرکزی بدهی داشتند که با رشد 118 درصدی در سال قبل به 26 هزار میلیارد تومان می ‌رسد و در ادامه باز هم اضافه برداشت ادامه داشته و با رشد 125 درصدی تا 58 هزار میلیارد تومان در پایان 10 ماهه اول امسال پیش می‌ رود. در حال حاضر بانک‌ های خصوصی بیشترین اضافه برداشت از بانک مرکزی را در شبکه بانکی به خود اختصاص داده اند هر چند که از سرعت رشد بدهی آنها که در برخی دوره‌ ها به بیش از 200 درصد هم می‌رسید، کاسته شده است. اضافه برداشت بانک‌ ها از بانک مرکزی عاملی موثر در افزایش پایه پولی و به دنبال آن اثرگذاری بر رشد تورم به شمار می‌ رود. چندی پیش بود که بانک مرکزی برای تعدیل آن ، تحت شرایطی اقدام به تبدیل بدهی بانک‌ ها به خط اعتباری با سود 18 درصد کرد. با این حال تاکنون گزارش مشخصی در مورد نتیجه اجرای این سیاست منتشر نشده است.

د) در بازارهای جهانی ، رشد قیمت نفت و نوسانات مثبت در فلزات رنگین را داشتیم. به نقل از رویترز، در حالی که بعد از 4 جلسه معاملات پرنوسان ، سهام ها در بازارهای آسیایی به ثباتی نسبی دست یافته ، قیمت نفت امروز یک درصد افزایش یافت و بخشی از کاهش های قابل توجه جلسه قبل را جبران کرد. اما موضوعی که همچنان بر بازار نفت سایه افکنده ، افزایش تولید نفت آمریکاست که در حال تضعیف تلاش های اوپک و روسیه برای کاهش شکاف عرضه و تقاضاست. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 63 سنت ، معادل یک درصد افزایش نسبت به رقم پایانی هفته گذشته ، به 63 دلار و 42 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز امروز 63 درصد ، معادل 1.1 درصد افزایش داشت و به 59 دلار و 83 سنت رسید. تقویت قیمت ها پس از آن رخ داد که قیمت نفت هفته گذشته به دلیل افت شاخص ها در بازار بورس ، بیشترین کاهش هفتگی در طی دو سال گذشته را به ثبت رساند.

اما با ترمیم شاخص ها در بورس آمریکا در روز جمعه و تثبیت شاخص های بورس های آسیایی در روز دوشنبه ، تحلیلگران گفتند که قیمت نفت نیز تقویت شده است. اما بازار نفت همچنان با موضوع افزایش تولید نفت آمریکا مواجه است که با رسیدن به بالای 10 میلیون بشکه در روز ، از میزان تولید عربستان بالا رفته و در یک قدمی روسیه، بزرگترین تولید کننده نفت جهان قرار گرفته است. شواهد نشان می دهد که تولید نفت آمریکا باز هم افزایش خواهد یافت. آمارهای موسسه بیکر هاگز نشان می دهد که شرکت های انرژی آمریکایی در هفته ای که گذشت ، 26 سکوی حفاری را به تعداد سکوهای خود افزودند و تعداد کل سکوها را به 791 مورد رساندند که بالاترین رقم از آوریل 2015 تاکنون است. در فلزات رنگین هم وضعیت بهتر بود ؛ بطوریکه مس ، روی و آلومینیوم به ترتیب تا قیمت های 6.825 – 3.385 و 2.130 دلاری پیشروی نمودند اما سرب با ثبت یک افت دیگر به سطوح 2.515 دلاری رسید.

د) گروه انبوه سازی در معاملات روز دوشنبه از گروه های مورد توجه بود و شاخص این گروه با رشد حدود 6 واحدی همراه شد. این حرکت به لحاظ تکنیکی ناشی از واکنش شاخص مذکور به سطح حمایتی 650 واحدی می باشد. کارشناسان و تحلیلگران تکنیکی معتقدند که شاخص این گروه پتانسیل رشد تا سطوح 700 واحدی در گام اول و سپس تا محدوده 800 واحدی را دارد. از طرفی افزایش نرخ دلار و رشد میزان معاملات مسکن به ویژه واحد های لوکس و میان درآمدی در شهر های بزرگ می تواند دلیل خوبی برای این رشد مادهای گروه انبوه سازی باشد. در این گروه ثنوسا پشتاز بود و با افزایش تقاضا و معاملاتی پر حجم به صف خرید یک میلیونی نشست و پرچمدار سبز پوشان این گروه شد. به دنبال این نماد ، ثتران و وساخت نیز با فشار تقاضا همراه شدند و تا پای صف خرید پیشروی نمودند.

چندی است ثنوسا در صنایع ساختمانی توانسته بر روند نزولی کوتاه مدت خود غلبه کند و با جهشی مثبت تغییر جهت دهد تا جایی که امروز توانست خود را به قیمت 136 تومانی برساند البته یکی از دلایل این امر رشد اخیر قیمت های واحد های مسکونی در تهران بود که با پایان پروژه ظفر و ارزیابی جدید درآمدی این برج ، زیان پیش بینی شده برای سال 97 به سود تبدیل شده و افق روشنی را در پیش روی سهامداران این شرکت گشوده است. دیگر نماد مورد توجه این گروه ثتران بود که حجم معاملات خوبی را به خود اختصاص داد. اما همچنان در محدوده قیمتی 76 تا 83 تومان در حال نوسان است و هنوز قاطعیتی مبنی بر خاتمه یافتن روند نزولی وجود ندارد. و در انتها اشاره ای به وساخت خواهیم داشت. این سهم در گذشته نقش لیدری را بر عهده داشته ، امروز به دنبال ثنوسا به قیمت های درصد مثبت رسید. وساخت سهامدار ثنوسا بوده و از تحولات مثبت در صورت های مالی این شرکت نفی می برد. به نظر می رسد وساخت در این حرکت بتواند تا قیمت های 250 تومانی پیشروی کند. بدیهی است تداوم یافتن تقاضا در 2 نماد ثنوسا و وساخت ، سبب رشد سایر نمادهای گروه انبوه سازی گردد. در این گروه 2 نماد ثغرب و ثمسکن هم یکی از نمادهای جذاب برای خرید و نگهداری بلند مدتی می باشند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه خودرویی تقاضای نسبتا خوبی حاکم بود ؛ بطوریکه اکثر نمادها با لیدری خودروسازان سنگین ( خکاوه و خزامیا ) مورد توجه بودند. به نظر می رسد با عقب نشینی کامودیتی ها و جدی شدن بحث افزایش نرخ فروش شرکت ها در کوارتر ابتدایی سال 97 ، بازار به خاتمه یافتن افت حاشیه سود شرکت ها و روند معکوس آن خوش‌بین شده است. ضمن اینکه از گوشه و کنار شنیده می شود تا پایان ماه جاری موافقت مجلس با معافیت مالیاتی برای شرکت‌هایی که قصد اجرایی نمودن افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را دارند ، اعلام می شود. البته به این دست شایعات خیلی نمی توان بها داد. مهم اینجاست که بعد از 2 سال روند نزولی و اصلاحی ، می توان به آغاز یک دوره رونق در خودرویی ها امیدوار بود.

در خودروسازان سنگین تمرکز اصلی بازار به روی خکاوه می باشد و این تمرکز موجب شد تا سهم با صف خرید سنگین مواجه شود. قبلا هم به این نکته اشاره شد که در مجموعه سایپا ، زیرمجموعه هایی نظیر خپارس و خکاوه یا حتی زامیاد وضعیت بهتری برای رشد دارند و خیلی از سایپا آبی گرم نخواهد شد. گفته می شود ، جمعی از مدیران شرکت رنو تراکس فرانسه شریک تجاری خکاوه ، ضمن حضور در ایران ، با مشتریان و مالکان کامیون های رنو میدلام دیدار و گفتگو کردند. در آستانه عرضه محصول جدید D Wide به بازار ، شرایط حال حاضر بازار ایران برای ورود محصولات جدید رنو از سوی سایپادیزل ، بررسی شد. خکاوه از نظر بنیادی حرفی برای گفتن ندارد اما شایعه شده تحرکاتی درخصوص واگذاری دو شرکت سایپا دیزل و ایران خودرو دیزل در جریان است که می تواند زمینه ساز برگشت این سهم ها به قیمت های ارزش اسمی باشد و البته زامیاد را نباید دست کم گرفت.

این شرکت شرایط خوبی داشته و با توجه به خبرهایی که می رسد ، می تواند وضعیت بهتری برای سال 97 داشته باشد. چهارشنبه هفته گذشته افتتاح خط تولید وانت ریچ با حضور مدیرعامل سایپا در زامیاد را داشتیم. جهرودی گفت : انتقال خط تولید وانت ریچ از پارس خودرو به زامیاد با هدف افزایش تولید و تنوع محصولات و ارتقای برند زامیاد صورت گرفته است. وی گفت : سال 97 سال زامیاد است و تولید 2.000 دستگاه کامیون و 500 دستگاه اتوبوس برای تجهیز ناوگان تجاری و مسافربری کشور در زامیاد هدفگذاری شده است. مدیرعامل گروه سایپا تصریح کرد: در سال آینده همچنین 5.000 دستگاه خودرو وانت دوکابین و 1.000 دستگاه وانت تک کابین در این شرکت تولید و جایگزین خودروهای وانت فرسوده در سراسر کشور خواهد شد. وی خاطرنشان کرد : زامیاد در سال آینده باید بازار خودروهای تجاری کشور را فتح کند و برای این شرکت تولید 3.500 دستگاه کامیون و 1.000 هزار دستگاه اتوبوس شهری برنامه ریزی شده و امیدواریم با پتانسیلی که در مدیریت ارشد و کارکنان این شرکت وجود دارد ، شاهد شکوفایی بیش از پیش زامیاد باشیم. انتظار می رود به زودی رشد قیمت سهم تا سطوح 100 – 110 تومانی را داشته باشیم.

در این گروه ایران خودرو میل به حرکت به سمت قیمت های 315 – 320 تومانی برابر با سقف قبلی خود دارد. مقاومتی که در صورت شکسته شدن ، سیگنال تداوم رشد تا قیمت های 360 – 370 تومانی را صادر خواهد کرد. در این شرکت شایعاتی مبنی بر عرضه 16 درصد سهم بصورت خرد ( مشابه جابجایی سهم در نماد فایرا ) مطرح است. بدیهی است در صورتی که این شایعه رنگ واقعیت به خود بگیرد ، شاهد رشد میان مدتی سهم باشیم. ضمن اینکه ایران خودرو پتانسیل تعدیل مثبت خوبی دارد. در طرف دیگر پارس خودرو را داریم گارد صعودی خوبی گرفته و به سمت اهداف قیمتی 100 تومانی گام بر می دارد. این شرکت به دلیل تمرکز به روی تولید و فروش خودروهای لوکس ، می تواند وضعیت سودآوری بهتری در سال 97 داشته باشد. ضمن اینکه پس از سالها می تواند با قطعیت گفت که پارس خودرو از روند زیاندهی خارج شده و برای امسال شاهد تحقق اندک سود شرکت خواهیم بود. امروز بیش از 80 میلیون سهم در نماد پارس خودرو معامله شد که رقم جالبی است.

در قطعه سازی ها ، تاکنون 3 مورد از سهم هایی که اشاره کرده بودیم ، بر مدار رشد قرار گرفته اند. خشرق ، ختوقا و خکار سهم هایی هستند که بین 30 تا 100 درصد بازدهی داشته اند. اکنون توصیه می کنیم خمهر را زیر نظر داشته باشید. این سهم می تواند به زودی در همین مسیر قرار بگیرد. در این گروه خفناور هم یکی از سهم هایی است که به لحاظ نموداری ، وضعیت ایده آلی دارد. البته سهم به دلیل عدم رعایت الزامات دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس ، مشمول فرایند تعلیق می باشد اما ریسک پذیرها می توانند به روی سهم نوسان بگیرند. محدوده 270 تومانی نزدیک ترین و مهمترین سطح مقاومتی خفناور می باشد.

ب) در گروه فلزی و معدنی ، امروز تقاضا بهتر بود و تا حدودی از شتاب عرضه ها کاسته شد. شکل گیری تعادل در بازارهای جهانی و کاهش فشار فروش در فلزات رنگین ، از مهمترین دلایلی است که سبب شده تا معاملات در گروه مذکور سر و شکل بهتری بگیرد. ضمن اینکه عدم افت دلار و ماندگاری در سطوح بیش از 4.500 تومانی عملا اثرات ناشی از سقوط قیمت ها در بازارهای جهانی را خنثی کرده و این وضعیت سبب می شود تا نگرانی خاصی از بابت افت سود شرکت‌ها وجود نداشته باشد. امروز قصد نداریم درخصوص وضعیت سهام این گروه صحبت کنیم و بحث کلی بر سر اثر تحولات اخیر است.

به عنوان مثال فلز «روی» در حالی اوایل دی ماه 3.280 دلار بود که تا نیمه های بهمن ماه به سطح 3.580 دلاری دست یافت. در همین مقطع دلار نیز از قیمت های 4.100 تومانی به 4.700 تومان رسید. اگر میانگین نرخ LME روی را 3.400 دلار و نرخ تسعیر ارز را 4.400 تومان در نظر بگیریم ، می بینیم که نرخ فروش شرکت ها در نیمه ابتدایی فصل زمستان به ازای هر تن 150.000.000 ریال بوده است. حال اگر فرض کنیم نرخ روی و دلار تا شب عید به سمت قیمت های 3.000 و 4.200 تومانی میل کند ، میانگین نرخ فروش در نیمه دوم فصل زمستان 3.150 دلار در نرخ تسعیر 4.500 تومانی ( هر تن شمش روی 142.000.000 ریال ) خواهد بود. این یعنی اختلاف قیمت فروش 45 روز اول زمستان با 45 روز دوم تنها 5 درصد است ! بنابراین باید گفت اتفاقات با اهمیتی در سود شرکت ها رخ نمی دهد. ضمن اینکه با LME حدود 3.000 دلاری و نرخ تسعیر ارز 4.700 تومانی ( نرخ فروش هر تن شمش 140.000.000 ریال ) ، کف سود شرکت ها برای سال 97 بالاتر از سود های امسال خواهد بود. بنابراین رفتار شتاب زده معامله گران و اصلاح قیمت ها عملا سبب ایجاد فرصت برای ورود مجدد می شود.

دقیقا مشابه همین وضعیت را برای فلز مس داریم. فملی در حالی هر تن کاتد مس را طی آخرین بودجه منتشر شده 263 میلیون ریال پیش بینی نموده که نرخ پیش بینی دی ماه 305 میلیون ریال و میانگین نرخ فروش 10 ماهه 259 میلیون بوده است. اگر فرض را بر این بگذاریم که مس تا پایان سال به سمت قیمت های 6.000 دلاری و دلار نیز به سمت قیمت های 4.200 تومانی میل کند ، میانگین نرخ فروش محتاطانه به ازای هر تن کاند مس در فملی 283 میلیون ریال ( LME = 5.300 و دلار 4.500 تومانی ) خواهد بود. و البته سود سال بعد فملی با این مفروضات و طرح های توسعه نمی تواند کمتر از 500 ریال باشد. بنابراین خرید این سهم در قیمت های کمتر از 250 تومانی حذاب خواهد بود.

در بازارهای جهانی ، رییس جمهور آمریکا امشب هزینه کرد 1.500 میلیارد دلاری خود در نوسازی زیرساخت های آمریکا را منتشر می کند. قرار است 200 میلیارد دلار منابع مالی فوق از سوی دولت فدرال و از طریق افزایش مالیات بر سوخت و سایر روش ها و تامین و مابقی از سوی دولت های محلی و بخش خصوصی آورده شود ( روش مشارکتی مشابه سازمان های توسعه ای ایران ). همزمان قرار است زمان صدور مجوزات حاکمیتی برای پروژه ها به کمتر از یکسال کاهش و از برخی طرح های نوآورانه مثل ایده HyperLoop ( حمل افراد از طریق خط لوله با سرعت صوت ) نیز حمایت شود. کارشناسان معتقدند این برنامه تقاضای مصرف کامودیتی ها توسط بزرگترین اقتصاد دنیا را افزایش داده و به عنوان یک محرک برای قیمت مس و روی و فولاد و آلومینیوم عمل می کند. البته میزان مصرف به هیچ وجه قابل مقایسه با چین نخواهد بود. بنابراین رسیدن هر خبری از این حوزه می تواند بر روند کامودیتی ها و همچنان بازار داخلی طی روزهای آتی موثر باشد.

ج) در گروه پالایشی ، فشار عرضه تا حدودی مهار شد اما طبیعی است که بازار بعد از یک شوک سنگین و ریزش قیمت نفت ، رفتار احتیاطی را در پیش بگیرد. طی هفته گذشته شاخص های نفتی افت بیش از 7 درصدی را تجربه نمودند و از طرف دیگر انسداد رشد نرخ ارز در بازار را داشتیم. بدیهی است که در این شرایط تنها رسیدن گزارش 9 ماهه مطلوب می تواند اعتماد از دست رفته در پالایشی ها را بازیابی کند ؛ در غیر اینصورت فشار عرضه مجددا به سراغ پالایشی ها خواهد آمد و ممکن است شاهد عقب نشینی بیشتر قیمت ها باشیم خصوصاکه بررسی وضعیت تکنیکی نشان می دهد که اصلاح قیمت در نفت وست تگزاس اینترمدییت می تواند تا سطوح 55 دلاری ادامه داشته باشد. البته تعدیل مثبت شرکت ها در گزارش های 12 ماهه قطعی خواهد بود چراکه Crack Spread فرآورده ها هنوز افت جدی را نشان نداده و باید دید طی هفته های آتی چه اتفاقی رخ خواهد داد. نکته مهم اینکه اگر کرک اسپردها حفظ شود ، سود شرکت ها برای سال 97 نیز افزایشی خواهد بود اما در مقطع فعلی اصلاح قیمت ها محتمل می باشد.

در این گروه پالایش نفت اصفهان با از دست دادن حمایت 455 – 460 تومانی به سمت حمایت بعدی خود در سطوح 410 – 420 تومانی گام بر می دارد. این سهم پالایشی توانایی تحقق سود 100 تومانی را دارد. بنابراین خرید شپنا در محدوده حمایتی یاد شده منزله حضور در سهمی با P/e = 4 واحدی می باشد. در شتران تقاضا اندکی بهبود یافت و نزدیک شدن سهم به محدوده حمایتی 380 – 390 تومانی سبب شد تا خریداران بیشتری را در این سهم پایتخت نشین داشته باشیم. در شتران شایعاتی درخصوص توقف برای اعلام سود 800 ریالی به گوش می رسد. در شبریز ، قیمت های 710 تومانی چشمک می زند. به نظر خرید این سهم در نزدیکی حمایت یاد شده برای یک نوسان 16 – 17 درصدی تا پایانی اردیبهشت ماه ( یعنی یک بازه زمانی 3 ماهه ) جذاب باشد. در شبندر هم از نوسانات منفی کاسته شد. این سهم تا محدوده حمایتی 630 تومانی ، 2 – 3 درصد دیگر بیشتر فاصله ندارد. شبندر با توجه به پتانسیل تحقق سود 120 – 130 تومانی ، خرید جذابی در محدوده حماتی یاد شده خواهد بود. البته شپنا و شتران جذابیت بیشتری دارند اما به لحاظ نموداری شبریز و شبندر گزینه های نوسانی جالب تری خواهند بود ؛ به ویژه اینکه هر 2 سهم حامیان خوبی دارند.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

در این شماره از چشم انداز به بررسی یکی از بزرگترین واحدهای تولید فولاد کشور یعنی «فولاد خوزستان» خواهیم پرداخت. شرکتی که اهرم بالایی در سودآوری داشته و با توجه به حرکت رو به جلو در فروش داخلی و صادراتی ، انتظار می رود در کوارتر چهارم سال عملکردی مناسب و حتی بهتر از کوارتر سوم داشته باشد تا در نهایت سود بیش از 1.000 ریالی تحقق یابد. شرکت فولاد خوزستان بزرگترین عرضه کننده شمش فولاد و دومین قطب تولید فولاد خام در کشور می باشد و یکی از بنگاه های پیشرو اقتصادیکه در عرصه های ملی و منطقه ای صنعت فولاد حضوری فعال دارد. این شرکت با وسعت 3.8 کیلومتر مربع ، در مجاورت شهر اهواز ، مرکز استان خوزستان در جنوب غربی کشور ، واقع شده است. فولاد خوزستان اولین مجتمع تولید آهن و فولاد کشور به روش احیاء مستقیم و کوره قوس الکتریکی است که در 12 فروردینسال 1368 افتتاح گردید.طی 27 سال تلاش کارکنان و متخصصین زبردست این صنعت ، فولاد خوزستانطرح های توسعه را در فاز اول تا 2.4 و در فاز دوم تا 3.2 میلیون تن و هم اکنون بالای 3 میلیون و 700 هزار تن محقق ساخته است.

شرکت فولاد خوزستان متشکل از 3 واحد اصلی تولید برای عرضه محصولات میانی و نهایی است : 1- کارخانجات گندله سازی : شامل دو مدول گندله سازی ، هر یک به ظرفیت اسمی3.1 میلیون تن گندله در سال است. در این کارخانجات سالانه بالغ بر 6 میلیون تن گندله سنگ آهن از پودر تغلیظ شده تولید می شود. 2- کارخانجات احیاء مستقیم : در این بخش گندله های سنگ آهن به آهن اسفنجی ( آهن احیاء مستقیم ) تبدیل می شوند. در این بخش در حال حاضر سه مدول میدرکس با مجموع ظرفیت 1.58 میلیون تن و دو مدول زمزم یک با ظرفیت 800 هزار تن و زمزم دو با ظرفیت یک میلیون تن در سال مشغول تولید می باشند. مدولهای زمزم بر اساس فناوری بومی شده میدرکس و توسط کارشناسان داخلی طراحی و نصب شده اند. 3-بخش فولاد سازی :در این بخش محصولات نهایی شرکت یعنی شمش 1 و تختال 2 از آهن اسفنجی تولید می شود. بخش فولادسازی متشکل از 6 کوره قوس الکتریکی ، 4 کوره پاتیلی ، 2 ماشین دوخطه ریخته گری تختال ، 3 ماشین 6 خطه شمش و تاسیسات جمع آوری غبار فولادسازی می باشد.

در ادامه به سراغ عملکرد و گزارش های شرکت خواهیم رفت. فخوز در آخرین گزارشی که منتشر کرده ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 16 درصدی از سطوح 812 ریالی به 942 ریال افزایش داده و در دوره 9 ماهه 75 درصد مقدار تولید ، 82 درصد مقدار فروش ، 72 درصد مبلغ فروش ، 78 درصد سود عملیاتی و 735 ریال معادل 90.5 درصد از سود خالص خود را پوشش داده است. علت عمده این تعدیل ، افزایش حدود 2.038 میلیارد ریالی درآمد فروش محصولات بشرح ذیل می باشد : الف- پیش بینی افزایش 690 هزارتنی مقدار فروش صادراتی به جای مقدار فروش داخلی نسبت به پیش بینی قبلی و در نتیجه افزایش 4 درصدی متوسط نرخ فروش محصولات. ب- افزایش نرخ برابری ارز (دلار به ریال) : نرخ تسعیر ارز در آخرین پیش بینی منتشره بر اساس عملکرد 6 ماهه اول سال برای نیمه دوم سال 38.500 ریال پیش بینی شده بود در صورتی که این نرخ برای 3 ماهه سوم سال مبلغ 41.580 ریال محقق گردیده و برای 3 ماهه چهارم نیز 43.000 ریال پیش بینی شده است. ج- پیش بینی افزایش 60 هزار تنی مقدار کل فروش نسبت به پیش بینی قبلی. د- افزایش هزینه های توزیع و فروش بدلیل افزایش مقدار محصولات صادراتی. ه- کاهش هزینه های مالی دلیل مدیریت صحیح منابع. و- کاهش مالیات عملکرد بدلیل استفاده از معافیت های صادراتی بدلیل افزایش مقدار صادرات بشرح بند الف.

گفتنی است ، فخوز در دوره 3 ماهه 16.339 میلیارد ریال فروش ، 4.300 میلیارد ریال سود عملیاتی و 267 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد. این شرکت در 3 ماه دوم سال 14.686 میلیارد ریال فروش ، 3.094 میلیارد ریال سود عملیاتی و 153 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد و در نهایت عملکرد کوارتر سوم را داریم. فخوز در فصل پائیز موفق شده از محل فروش 16.291 میلیارد ریالی ، رقمی بالغ بر 4.441 میلیارد ریال سود عملیاتی و 284 ریال سود خالص ( به ازای هر سهم ) محقق کند. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته حکایت از افزایش به ترتیب 5 درصدی مقدار تولید ، 1 درصدی مقدار فروش ، 35 درصدی مبلغ فروش ، 101 درصدی سود عملیاتی و 140 درصدی سود خالص دارد.

اما در ادامه نگاهی به عملکرد 9 ماهه فخوز خواهیم داشت. این شرکت پیش بینی کرده برای سال جاری 65.534 میلیارد ریال درآمد از محل فروش : ( 574.000 تن اسلب «فروش داخلی» به نرخ هر تن 17.429.000 ریال مجموعا 10.004 میلیارد ریال + 496.000 تن بلوم ، بیلت «فروش داخلی» به نرخ متوسط 16.627.000 ریال مجموعا 8.247 میلیارد ریال + 801.452 تن اسلب «فروش صادراتی» به نرخ هر تن 17.576.000 ریال مجموعا 14.086 میلیارد ریال + 1.888.918 تن بلوم ، بیلت «فروش صادراتی» به نرخ متوسط 16.756.000 ریال مجموعا 31.651 میلیارد ریال + 435.000 تن گندله به نرخ متوسط 3.555.000 ریال مجموعا 1.546 میلیارد ریال ) محقق کند. بنابراین باید گفت که بلوم ، بیلت صادراتی با 31.651 میلیارد ریال و اسلب صادراتی با 14.086 میلیارد ریال به ترتیب 48 و 22 درصد ( مجموعا 70 درصد ) از وزن فروش شرکت را تشکیل می دهند. بنابراین تغییرات نرخ ارز ، تاثیر با اهمیتی بر سود خفوز می گذارد.

گفتنی است ، فروش فخوز در فروردین ماه 3.263 میلیارد ریال ، در اردیبهشت ماه 5.958 میلیارد ریال ، در خرداد ماه 7.009 میلیارد ریال ، در تیر ماه 3.609 میلیارد ریال ، در مرداد ماه 5.683 میلیارد ریال ، در شهریور ماه 5.502 میلیارد ریال ، در مهر ماه 4.303 میلیارد ریال ، در آبان ماه 4.788 میلیارد ریال ، در آذر ماه 7.149 میلیارد ریال ، در دی ماه 7.017 میلیارد ریال و در مجموع 10 ماه ابتدای سال 54.332 میلیارد ریال معادل 83 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده بوده که رقم مناسبی است و اثرات رشد نرخ فولاد در بازارهای جهانی را نشان می دهد.

لازم به ذکر است ، نرخ فروش هر تن بلوم ، بیلت صادراتی به عنوان مهمترین محصول این شرکت در حالی در بودجه 16.756.000 ریال پیش بینی شده که نرخ فروش مهر ماه 18.050.769 ریال ، نرخ فروش آبان ماه 21.119.465 ریال ، نرخ فروش آذر ماه 20.065.675 ریال ، نرخ فروش دی ماه 19.887.120 ریال و متوسط نرخ 10 ماه اول سال نیز 16.310.097 ریال بوده است. بنابراین ادامه وضعیت فعلی و فروش صادراتی در سطوح 20 میلیون ریالی به ازای هر تن سبب افزایش متوسط نرخ فروش و تعدیل مثبت شرکت خواهد شد. ضمن اینکه شرکت محصولات داخلی خود را بصورت سلف و در بورس کالا به فروش می رساند. بنابراین اثرات رشد نرخ ارز ، زین پس در گزارش های ماهانه سال 97 ( فروردین و اردیبهشت ماه ) خودنمایی خواهد کرد.

در مجموع انتظار می رود فخوز برای سال جاری سود خوبی محقق کند. لازم به ذکر است ، فخوز اکنون در قیمت های 4.550 – 4.650 ریالی و با P/e = 5 واحدی معامله می شود و البته با فرض تحقق سود 1.050 – 1.000 ریالی ، P/e تحلیلی سهم به 4.5 واحد خواهد رسید و قیمت های فعلی به لحاظ بنیادی ریسک خاصی ندارد ؛ هر چند که به لحاظ تکنیکی ، وضعیت سهم چنگی به دل نمی زند و احتمالا یک اصلاح موقت ( قیمتی – زمانی ) را داشته باشیم. محدوده 425 تومانی به عنوان حمایت کننده و قیمت های 500 تومانی به عنوان مقاومت سهم محسوب می شوند.

نگاهی به عملکرد فصلی «فخوز» و حاشیه سود شرکت در 5 فصل اخیر

6) تحلیل تکنیکال :

اما در این شماره از چشم انداز نگاهی به آخرین وضعیت تکنیکی «نفت وست تگزاس اینترمدییت» خواهیم داشت. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، روند حرکتی نفت را پس از ریزش 2 ساله ( از اواخر سال 2013 تا ابتدای سال 2016 میلادی ) در یک مثلث متقارن افزایشی محصور نمودیم. با توجه به اینکه تعداد برخوردها در محدوده سقف مثلث 3 مرتبه و در کف مثلث 2 مرتبه بوده ، انتظار می رود سطح 55 دلاری برابر کف مثلث متقارن و محدوده تبدیل سطوح سبب خاتمه یافتن روند اصلاحی و حرکت نفت به سمت اهداف و مقاومت های به تصویر کشیده شده ( محدوده 69 و سپس 80 دلاری ) گردد. نکته : پیش بینی می شود روند اصلاحی در نفت بصورت زیگزاگ باشد. بنابراین پس از افت روزهای اخیر ، احتمالا یک رشد موقت در راستای جذب انرژی برای تکمیل روند اصلاحی تا محدوده حمایتی 55 دلاری را داشته باشیم ، به ویژه اینکه اکثر اندیکاتورها در محدوده اشباع از فروش قرار گرفته اند.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه فولادی و سنگ آهنی نیز وضعیت بهتر از روز شنبه بود ؛ بطوریکه اکثر نمادها خصوصا سنگ آهنی ها نیز با افزایش نسبی تقاضا و رشد محدود قیمت روبرو شدند. معاونت مالی و اقتصادی شرکت توسعه معادن و فلزات در خصوص پیش بینی روند کامودیتی ها گفت : بازارهای جهانی بسیار حساس تر از بازار داخلی بوده و عکس العمل های شدیدی به رویدادهای موثر بر عرضه و تقاضا رخ می دهد و این واکنش ها نیز ، تا حد زیادی منطقی است. اما به نظر می رسد شرایط اقتصادی کشور آمریکا به نحوی نیست که در بلند مدت اثر منفی بر بازارهای جهانی داشته باشد. بنابراین اگر برای سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت ، سهم های وابسته به گروه معدنی و فلزی انتخاب شده ، نباید بابت واکنش های منفی کوتاه مدت نگران بود !

مرتضی علی اکبری در رابطه با تاثیر زمزمه های آزادسازی نرخ کنسانتره گفت: بازار با کمبود عرضه کنسانتره نسبت به تقاضا مواجه می باشد و در سال 97 هم با کمبود کنسانتره روبرو خواهیم بود ؛ اما رقابتی شدن قیمت کنسانتره کمی دور از ذهن بوده و احتمالا باز هم با توافق شرکت های سنگ آهنی و فولادی و ایمیدرو ، قیمتی که چندان متفاوت با نرخ های امسال نخواهد بود ، برای سال ۹۷ تعیین خواهد شد. این مقام مسئول در مورد سایر شرکت های گروه عنوان کرد: شرکت فولاد خراسان به سبب بهره برداری رسمی از طرح 2.5 میلیون تنی کنسانتره ، با بهبود شرایط همراه بوده و چشم انداز روشنی در پیش دارد. وی درخصوص رشد نرخ ارز گفت : همچنین بابت افزایش نرخ ارز ، شرکت های گلگهر و صبانور که صادرکننده هستند ، بیش از سایرین منتفع خواهند شد. ارفع نیز کماکان پیگیر تبدیل تسهیلات ارزی به ریالی بوده و امیدوارم ظرف هفته های آینده این مهم صورت گرفته و شاهد آثار مثبت آن در صورت های مالی این شرکت باشیم.

ب) در گروه حمل و نقلی ، حسینا با رشد قیمت بازگشایی شد اما در قیمت های 1.5 – 2 درصد منفی ، جابجایی بلوک در نماد اصلی را داشتیم !! شفاف سازی اخیر شرکت درخصوص امضاء تفاهم نامه انعقاد قرارداد ترمینال کانتنیری شماره 2 بندر شهید رجایی از مهمترین دلایلی است که سهم را در کانون توجهات قرار داده است. با توجه به عملکرد خوب حسینا در سال جاری و همچنین رشد حاشیه سود شرکت ، انتظار می رود سود به مراتب قوی تری را برای سال 97 داشته باشیم. حسینا در صورت تثبیت در قیمت های بیش از 9200 تومانی ، به مرور قیمت های 1.020 و 1.100 تومانی را خواهد دید. در این گروه حریل فعلا روند اصلاحی دارد اما می تواند در آینده نه چندان دور ، همان مسیری را طی نماید ، که قبلا طی کرده بود.

ج) در گروه تجهیزاتی ، صدرا معاملات نسبتا پر حجمی را در روزهای رکودی بازار تجربه می کند. مجری طرح توسعه فاز 22 – 23 و 24 پارس جنوبی از آمادگی نصب 2 سکوی دریایی این فاز تا اسفند ماه سال جاری خبر داد. فرهاد ایزدجو ضمن اعلام این خبر گفت : سکوی 22A و 24A اسفند ماه سال جاری از یارد صدرا به موقعیت دریایی خود در پارس جنوبی حمل و نصب می شوند. ایزدجو درخصوص تعهدات پیش روی این طرح گفت : مقرر است بر اساس برنامه زمانبندی تا اواخر اسفند ماه سال جاری یک ردیف شیرین سازی از طرح توسعه این فاز با استفاده از گاز ترش فازهای 6 و 7 و 8 وارد مدار تولید و به شبکه سراسری گاز تزریق شود. به نظر می رسد اتفاقات مثبتی در این شرکت در جریان بوده و این صدرا دیگر آن صدرای سالهای سابق ( زمان اعتصام و چوبدار ) نیست.

د) در گروه پتروشیمی ، پارسان می تواند مورد توجه باشد چراکه زیر مجموعه های این شرکت تعدیلات مثبتی خواهند داشت و این رویداد سبب افزایش درآمد و در نتیجه رشد سود این شرکت خواهد شد. انتظار می رود این سهم به مرور در مسیر قیمت های 270 تومانی قرار بگیرد. در سوی دیگر هلدینگ خلیج فارس را داریم که طی روزهای اخیر شرکت های این مجموعه ، نقدینگی خوبی از محل فروش ارزهای صادراتی خود جذب کرده اند. فارس باید کمی شفاف شود. این شرکت برای سال مالی آتی وضعیت و سود قوی تری خواهد داشت. و در نهایت اشاره به وصندوق خواهیم داشت که P/e جذابی داشته و از طرف دیگر nav بالایی دارد. به نظر حضور در این دست نمادها ، بازدهی معقول و مناسبی در بلند مدت خواهد داشت.

ه) در تک سهم های گروه پتروشیمی ، روند نوسانی را در شپترو شاهد هستیم. سهمی زیانده ای که می توانست وضعیت بهتری داشته باشد اما مدیران قبلی بلای بدی بر سر شرکت آوردند. شپترو نیز قصد دارد سرمایه خود را از سطوح 630 میلیارد ریالی به 2.520 میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظوراصلاح ساختارمالی و برون رفت از شمول ماده 141 قانون تجارت و اجرای پروژه های کوچک و اصلاح ساختار نیروی انسانی افزایش دهد. به نظر شپترو در سال 97 وضعیت بهتری داشته باشد. به خصوص اینکه با این افزایش سرمایه ساختار مالی شرکت بهبود خواهد یافت. این سهم امروز نیز به قیمت های درصد مثبت و صف خرید رسید. محدوده 270 – 280 تومانی نزدیک ترین سطح مقاومتی شپترو می باشد.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 4.700 – 4.830 تومان

ب) یورو : 5.850 – 6.000 تومان

ج) درهم امارات : 1.280 – 1.330 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.545.000 – 1.560.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24